Zeeuws Orkest legt deken over Costello Italiaanse passie in Kats Gong vervolgt zijn sprookje Muziek VRIJDAG Racoon De van oorsprong Zeeuwse band Racoon geeft een concert. Het optreden maakt onderdeel uit van de Kunstbende-millenniumtour ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de kunstbende. In de mid daguren, vanaf 15.00 uur, zijn er workshops Tae-Bo, Streetdance en popmuziek (in het Zwincollege en het Ledeltheater). Het concert van Racoon wordt vooraf gegaan door dans door Anne May de Lijser en door de West-Zeeuws-Vlaamse band Midget Power. Ledeltheater, Oostburg, 19.30 uur Zeeuws Orkest Het Zeeuws Orkest besluit de serie Voorjaarsconcerten. Zie woensdag. Tijdens dit concert zal Rieks Veenker toelichten hoe ver schillende componisten in totaal verschillende periodes het thema lief de in Romeo en Julia vorm hebben gegeven. Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur HLa Passione Het duo La Passione brengt het programma Un Giro D'ltalia. Vincent de Lange (cello en zang) en Jan-Paul van Spaendonck (gitaar en zang) zingen en spelen klassiek Italiaans repertoire in eoigen- zinnige arrangementen. Hervormde Kerk, Kats, 20.00 uur John White's Big Band John White's Big band geeft een concert. Onder leiding van de Belgische dirigent Jan Muës wordt een uitgebreid repertoire ten gehore gebracht, van pure jazznummers tot originele big band-muziek, popmuziek, filmmuziek, dans mzuiek en ballads. Deze avond zal tevens de nieuwe naam Big Swing Band bekend worden ge maakt. Zuidlandtheater, terneuzen, 20.00 uur Les Tambours de Brazza Les Tambours de Brazza werd in 1991 gevormd door de populairste drummer van Congo, Emile Biayenda. Van deze band maken meesterpercussionisten deel uit op ngouri, mwanaen ngomadrums.Traditionelerhytmes worden vermengd met rap, rock en dans. Deze voorstelling is uitverkocht. Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur Danilo Perez Trio Het tweedaags festival Contemporary Piano Masters wordt geopend door het Danilo Perez Trio. Pianist Danilo Perez wordt terzijde gestaan door Carlos Henriques op contrabas en Antonio Sancher op drums. Porgy Bess, Terneuzen, 21.30 uur 70's Reunion (Might In het kader van het dertigjarig jubileum houdt De Piek een 70's Reu nion Night. Er staan optredens op het programma van Balls, Zillion en Safe as Milk, j die in de jaren zeventig ook al regelmatig in De Piek waren te vinden. De Piek, Vlissingen, 22.00 uur ZATERDAG Maar De Piet De band Met de Caravan naar De Piet zorgt voor muziek in de Brasse rie. Frederieke Verhage (zang), Robin Verhage (zang/gitaar), Michel Schaap (gitaar/zang), Jos Weeland (sax), Willem-Jan Buijs (basgitaar) en Norman Verhage (drums) spelen covers van toen en nu. De Drvkkery, Middelburg, 14.30 uur Leen de Broekert Leen de Broekert bespeelt de fortepiano. Het betreft het derde concert in de serie De Weense klassieken in woord en muziek, met werk van Mozart, Haydn en Beethoven. Kloveniersdoelen, Middelburg, 16.00 uur Passie-paaszangavond In de Maranathakerk wordt een Passie-paaszangavond gehouden. Medewerking verlenen de gospelgroep Foundation uit Nieuwdorp en het christelijk gemengd koor Maranatha, onder leiding van JohanHuis- sen. De samenzang wordt begeleid door Aart Kot. Maranathakerk, Goes, 19.30 uur Mannenkoor Het Christelijk Mannenkoor Zeeland geeft een concert. Medewerking verlenen het jeugdkoor Jedaja en organist Pieter Hey- koop. Er worden klassieke melodieën, psalmen en paasliederen ten ge hore gebracht. Hervormde kerk, Kapelle, 19.30 uur IMo Swing Party De Zeeuwse formatie Cassiopeia verleent medewerking aan een No Swing Party. Deze gothic-metalband, die voorheen onder de naam Tremor aan de weg timmerde, bestaat uit vier mannen en twee vrouwen, die de na druk leggen op de sfeer in hun muziek. Verschillende dj's draaien deze avond verder alle soorten rock, van metal tot industrual en van gothic tot hardcore. Midgard, Middelburg, 21.00 uur Down By Law De bands Down By Law en I Against I treden op in 't Beest. De nummers van de Amerikaanse formatie Down By Lawzijn in de loop der jaren wat poppy'er geworden, maar invloeden van punkbands als The Clash, The Jam en Stiff Little Fingers klinken nog steeds door. Punkpop/hardcore staat op het menu van de Nederlandse groep I Against I, die in december ook ai in 't Beest te beluisteren was. Podium 't Beest, Goes, 21.00 uur Kenny Werner ^91 Het festival Contemporary Piano Masters wordt besloten met het Kenny Werner Trio. Pianist Werner wordt terzijde gestaan door Johannes Weidemüller (double bass) en Ari Hoenig (drums). Porgy Bess, Terneuzen, 21.30 uur HGong In het kader van het dertigjarig jubileum is de band Gong te gast in De Piek. Deze Engelse formatie met zanger Daevid Allen bestaat immers even eens dertig jaar en creëerde een eigen wereld: Planet Gong. De Piek, Vlissingen, 22.00 uur ZONDAG Miniconcerten De Stichting Kunst en Cultuurroute Middelburg heeft 18 miniconcer ten georganiseerd op tien locaties. De maandelijkse kunstroute draagt deze keer de titel Van Klassiek tot Populair. De culturele tocht voert door langs galeries, antiquariaten en ateliers. Op de route vinden optredens plaats van onder meer een pia notrio, een duo op gitaar en fluit, viool en cello en een koperensemble. Binnenstad, Middelburg, 13.00-17.00 uur Kwaaie Moeders Kwaaie Moeders is een theatraal concert. Vier muzikantes spelen, zonder woorden maar met muziek, scènes uit het leven van vier moeders, kwaaie moeders wel te verstaan. Deze voorstelling van de jonge Stichting Tamar is een nieuwe vorm van mu ziektheater en bestemd voor iedereen vanaf vier jaar. Zie ook de voorpagina van dit katern. Concertzaal, Middelburg, 15.00 uur Zo'ndag Onder het motto Van klassiektot populair wordt de Zo'ndag opgeluis terd met muziek. Manon Meys, Saskia Meys en Jet Janssen spelen werken van Bach, Handel, Mozart, Beethoven, Poulenc, Part en Franssen, voor zowel vi ool en altviool, als voor altviool solo en voor viool en piano. De Drvkkery, Middelburg, 15.30 uur Supersessie Wegens overdonderend succes staat café 't Schuttershof ten tweede male in het teken van een Supersessie. De band is samengsteld uit louter profs die hun sporen verdiend heb ben: Aram Kersbergen (bas), Kattinka Hartkamp (zang), Martijn van Agt (gitaar), Hans Green (drums) en Ronald Kool (keyboards). Café 't Schuttershof, Middelburg, 17.00 uur zie verhaal elders op deze pagina zie informatie elders op deze pagina 29 maart t/m 4 april WOENSDAG Zeeuws Orkest Het Zeeuws Orkest begint de serie Voorjaarsconcerten. Onder leiding van dirigent Joan Berkhemerworden werken ge speeld van Handel, Gounod, Elvis Costello, Berlioz, Prokofjev, Gersh win en Bernstein. Medewerking verleent de zanger Sacha van As. Maria Magdalenakerk, Goes, 20.00 uur DONDERDAG Zeeuws Orkest Het Zeeuws Orkest zet de serie Voorjaarsconcerten voort. Zie woensdag. Grote Kerk, Terneuzen, 20.00 uur woensdag 29 maart 2000 Sommige dingen zijn zo hopeloos ouderwets dat ze van daag weer 'cool' en 'strak' zijn. Bij het afspelen van de vo rige week verschenen cd van de Britse groep Gong kom je tot de ontdekking dat de band nog precies dezelfde mu ziek maakt als halverwege de jaren zeventig. Net als mijn sterretjesbroek met uitlopende pijpen. Die kan eigenlijk ook wel weer. Sacha van As: „Wat altijd sterk is van Costello is dat hij vrolijk en lichtvoetig is en tegelijkertijd een beetje treurig." foto Lex de Meester Als zanger van Grandpa Nick's Sessieband kruipt Terneu- zenaar Sacha van As bijna elke maand in de huid van een ander. „Mijn kracht is dat ik het karakter en de eigenaar digheden van een heleboel verschillende zangers met mijn stem kan pakken." Voor de voorjaarsserie van Het Zeeuws Orkest, die vanavond begint met een concert in de Maria Magdalenakerk in Goes, is Van As gevraagd delen te zin gen uit The Juliet Letters van Elvis Costello. door Ernst Jan Rozendaal Elvis Costello (pseudoniem van Declan Patrick McManus) is een veelzijdige popmuzi kant. Na verschijning van zijn debuutalbum My aim is true werd hij halverwege de jaren zeventig ten onrechte tot de new wave gerekend. Op een frisse manier borduurde Costello voort op de popliedjes van The Beatles en The Kinks. Maar daar liet hij het niet bij Hij richtte zich onder meer op country, jazz en-twee jaar ge leden - op de georkestreerde popmuziek van Burt Bacha- rach. Eind jaren tachtig be zocht hij met zijn vrouw regel matig klassieke concerten. Hij maakte kennis met het fameu ze Brodsky Kwartet, dat zijn naam ontleent aan dé Russi sche violist Adolf Brodsky, de leermeester van de vier oor spronkelijke leden. Costello en het Brodsky Kwar tet besloten samen iets te gaan doen. De popmuzikant leerde noten lezen, een kunst die hij tot dan toe niet beheerste, en ging aan de slag. Zijn vrouw had hem het idee aangereikt voor The Juliet Letters. Zij zag in een Veronese krant een co lumn van iemand die onder het pseudoniem Julia Capulet we kelijks brieven beantwoordde. Naar voorbeeld van deze briefwisseling tussen verschil lende Romeo's en Julia beslo ten Costello en de leden van het Brodsky Kwartet elkaar liefdesbrieven voor te lezen. Op basis daarvan werd de mu ziek van The Juliet Letters ge componeerd. Alle teksten zijn geschreven door Costello. Crossover Het Zeeuws Orkest heeft nu de liedjes 'Deliver us', 'For Other Eyes', 'Swine', 'Why', 'Last Post', 'The first to leave', 'Dead letter' en 'Romeo's sean ce' op het repertoire van zijn voorjaarsserie genomen. „De ze muziek wordt crossover ge noemd, maar ik noem het klas siek met een poppy stijl", zegt Van As. „De zanglijnen zijn populair en goed te volgen, maar de muziek is dermate in gewikkeld dat ik op repetities orkestleden er bijna hun vin gers over heb zien breken." Anders dan Costello wordt Van As daarom niet begeleid door een kwartet, maar door de volledige strijkerssectie van Het Zeeuws Orkest. „Het is een uitvoering van Het Zeeuws Orkest, dus dan hoeft niet het merendeel van de mu sici werkeloos toe te kijken, maar het is natuurlijk ook een feit dat in Het Zeeuws Orkest niet vier musici rondlopen van het niveau van het Brodsky Kwartet. Het zou te risicovol zijn dit met een kwartet uit te voeren. Elk foutje is dan hoor baar. Daarom wordt het met veertig strijkers gedaan. Zoals dirigent Joan Berkhemer zegt, klinkt de muziek dan meer als een 'donzen deken'. Er wordt minder scherp gespeeld dan op de cd, het geluid is voller, maar de sfeer is behouden." Van As heeft zich voor het con cert de zanglijnen van Elvis Costello proberen eigen te ma ken. „Hij zingt heel typisch, op een manier die je nergens an ders terugvindt. Hij zoekt het in een klein bereik en daar haalt hij het maximale uit. Ik denk dat zijn bereik niet ver der komt dat tweeënhalve oc taaf. Dat van mij is vier octa ven. Binnen dat bereik lukt het Costello de niet voor de hand liggende noten te pakken. Daar heeft hij echt een kunst van gemaakt. Zo weet hij toch heel apart te zingen. Ik heb bij het repeteren vaak de neiging gehad andere noten te pakken, maar heb me toch tot zijn stijl weten te beperken." „Wat altijd sterk is van Costel lo is dat hij vrolijk en lichtvoe tig is en tegelijkertijd een beet je treurig. Dat komt in deze muziek zo mooi tot uitdruk king. Hij is een soort clown, zo één met een lach en een traan. Dat zie je ook aan hem." Als popzanger is Van As meer vrijheid gewend dan Het Zeeuws Orkest hem kan ge ven. „Ik kan bij deze concerten niet freewheelen. Ik moet de zanglijnen perfect zingen.A- gressie of vrolijkheid kan ik niet in tempowisselingen weergeven, die moet ik zoeken binnen vastgestelde grenzen." Concerten Het Zeeuws Or kest, o.l. v. Joan Berkhemer met als solist Sacha van As, vandaag (woensdag) Maria Magdalenakerk Goes, donderdag Grote Kerk Terneuzen, vrijdag Concertzaal Middelburg. Aanvang: 20 uur. door Ton van den Nouweland Gong maakt j azzrockrij keli jk doorspekt met psychedelische effecten. Basis is een rock-li- neup van drums, gitaar en bas gitaar. De jazz komt voorna melijk uit de saxofoon van Didier Malherbe, bandlid van het eerste uur. De geestverrui mende noot wordt veroor zaakt door een strijkstokje, waarmee oprichter en inspira tor Daevid Allen de snaren van zijn gitaar beroert. Uiteraard zorgt ook de synthesizer voor extra-dimensionale effecten. Het geheel wordt afgerond door de krolse kreetjes van Gilly Smith, mede-oprichtster van de band en tevens muze van Allen. Gong vertelt het sprookje van Zero the Hero dat in 1971 be gon en via een tiental albums is uitgesponnen. Zero komt in telepatisch contact met de pla neet Gong, waar iedereen al tijd high is. De bewoners van Gong, de Pothead Pixies, rei zen in een vliegende theepot af naar de aarde. Zero brengt ook een tegenbezoek aan Gong. Na een aantal avonturen aldaar daalt hij via de 'Oily way' (dus niet de Melkweg) weer af naar de aarde. Op de laatste cd Zero to Infinty blijkt Zero te zijn overleden. Maar hij mist zijn lichaam niet en gaat astraal verder als 'Zeroid'. De teksten van Allen zijn, als vanouds, doorspekt met filosofietjes van de kou we grond die meest al humoristisch uitpakken. De band Gong ontstond in 1971 nadat Allen de jazzrock- formatie Soft Machine had verlaten. Uit de Soft Machine spruitte een grote muzikale fa milie voort. Zanger Kevin Ay- ers ging kort na de eerste lp so lo als troubadour. Drummer Robert Wyatt moest, nadat hij door een val van een balkon verlamd raakte, ook alleen verder. Vanuit Soft Machine en Gong lopen muzikale lijntjes naar Caravan en Hatfield and the Noi-th en zelfs naar Pink Floyd. Alles'veiy British'en voorzien van sprookjesachtige elementen a la Tolkien. Ongetwijfeld zal Gong op 1 april in Vlissingen, vanwege Fools Day een tandje bij zet ten. De vraag die dan beant woord moet worden is of het 'high and horny' van Gong aansluiting kan vinden bij de mellow-stroming die binnen het genre van de dance mo menteel gaande is. Mijn sterretjesbroek doet wat dat betreft het ergste vermoeden. Die is niet meer cool, maar wel strak. Véél te strak. Gong speelt zaterdag in De Piek, Vlissingen. Aanvang De Britse groep Gong maakt nog precies dezelfde muziek als halverwege de jaren zeventig. Jazz De - voornamelijk Amerikaanse - critici zijn niet zuinig in hun lof prijzingen aan het adres van jazzpianist Kenny Werner. 'Werner verstaat de kunst met spaarzame middelen veel te vertellen. Compositorisch ver nuft, luchtige speelvreugde en abrupte wendingen leiden tot heerlijke bevlogen improvisa ties. Werner was tot nu toe een goed bewaard geheim voorken- ners.' De virtuositeit van de Ameri kaanse pianist is voor velen nog steeds een geheim, hoewel jazzclub Porgy Bess zijn best doet dat te ontsluieren. Zater dag geeftWerner daar een con cert met bassist Johannes Wei- denmüller en drummer Ari Hoe nig. Het is de derde keer in min der dan tien jaartijd dat Werner Terneuzen aandoet. De vorige concerten waren een groot succes. Bijna hetzelfde verhaal kan wor den verteld over pianist Danilo Perez, die een dag eerder in Porgy Bess speelt, begeleid door bassist Carlos Henriques en Antonio Sanchez. La Passione is de naam van het duo, en hun nieuwe pro gramma heet Un Giro D'ltalia (Een rondje Italië). La Passione bestaat uit Vincent de Lange en Jan- Paul van Spaendonck. Twee Nederlanders, die zich in hun vertolking van het Italiaanse lied kunnen meten met de Italianen zelf. door Mariëtte Hitzert Bij beiden stroomt Italiaans bloed door de aderen. „De va der van Jan-Paul was repeti tor bij de opera van Milaan. En mijn overgrootvader was Itali aan", verklaart Vincent. Maar dat is niet de enige band die ze met Italië hebben. Vincent, die cello studeerde aan het Utrechts Conservatorium en Jan-Paul die zich aan hetzelf de instituut in de zang be kwaamde, houden van opera - „En dan kom je al gauw in Ita lië terecht" - en in het bijzon der van het Napolitaanse lied. „Een blunder van het conser vatorium is - de naam zegt het eigenlijk al - dat je leert de ge baande wegen te betreden. Je doet wat anderen al gedaan hebben. Het is wel waardevol om tradities in stand te hou den, maar het is tegelijk een zwakheid van het conservato rium. In de popmuziek bij voorbeeld, zijn de vaardighe den doorgaans niet zo hoog, maar de mensen gaan wel him eigen weg." „Wat Italiaanse liederen zo mooi, maakt, is de passie. Dat hele directe, het hart ligt de Italianen op de tong. Zij heb ben zo'n andere manier om zich uit te drukken over onder- Het duo La Passione bestaat uit Vincent de Lange (links) en Jan-Paul van Spaendonck. foto Peter Walters werpen als liefde, maar ook bijvoorbeeld bloedwraak. En de poëzie is schitterend. De Italiaanse taal kent heel veel beeldspraak. Een voorbeeld? Zie hoe mooi de zee is/ hij ademt een groots sentiment. Of, vrij vertaald, Zie je de schitterende tuinen/ en ruik je de sinaasappelbomen/jij wilt dit land verlatendoe me die kwelling niet aan. Ja, dat klinkt inderdaad wat melo dramatisch. Of, in een wiege liedje: Slaap komt als een rui ter te paard/ met een breidel (bit) van koraal. En als wij welterusten zeggen, zeggen de Italianen sogni d'oro - gouden dromen." Na het conservatorium con centreerden Vincent en Jan- Paul zich, aanvankelijk onaf hankelijk van elkaar, op het Napolitaanse lied. „Wegingen een stapje verder dan het stan daardrepertoire Van 'O sole mio", legt Vincent uit. „Als je j e er in verdieptblij ken er dui zenden liederen te zijn, de een nog mooier dan de andere." 'Ergens halverwege' hun zoek tocht kwamen Vincent en Jan- Paul elkaar tegen. Vincent had inmiddels zanglessen geno men - „Ik wilde toen een twee de José Carreras worden" - en Jan-Paul had zichzelf gitaar leren spelen. Zij richtten in 1992 het duo La Passione met Vincent als cellist en tenor en Jan-Paul als gitarist en bari ton. „De combinatie cello spe len en zingen is uniek", vertelt Vincent. „Het zijn eigenlijk twee onmogelijke disciplines om te combineren. Maar voor mij bleek de combinatie goed te werken. Het is mijn métier, en het past me als een gegoten jasje." Hun programmaUn Gi ro D'ltalia bestaat uit liederen uit alle windstreken - de Itali aanse uiteraard. „Van Corsica, Sardinië en Sicilië tot Rome en de Abruzzen en natuurlijk Na pels." En ze hebben een aantal eigen composities op het re pertoire, waaronder een slaap liedje voor Vincents dochter Laura. „Vooral Jan-Paul be heerst het Italiaans heel goed" zegt Vincent. Napels Het duo treedt zelfs geregeld in Napels op. „Ik was voor dat eerste optreden niet nerveus, maar echt bang", bekent Vin cent. „Ik ben nog nooit zo ze nuwachtig geweest. Maar na het eerste lied kregen we het grootste applaus dat ik ooit ge hoord had. Het hield niet op. De Italianen waren verbaasd over de perfecte uitspraak door'die noorderlingen'. Wij brachten hun muziek boven dien op een nieuwe manier: niet bombastisch, zoals Pava- rotti, en ook niet zoals de trou badours, die meer mompelend zingen." La Passione treedt vrijdag op in de Hervormde Kerk te Kats, aanvang 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 13