Zeeuws Orkest legt
deken over Costello
Italiaanse passie in Kats
Gong vervolgt
zijn sprookje
Muziek
VRIJDAG
Racoon
De van oorsprong Zeeuwse band Racoon geeft een concert.
Het optreden maakt onderdeel uit van de Kunstbende-millenniumtour
ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de kunstbende. In de mid
daguren, vanaf 15.00 uur, zijn er workshops Tae-Bo, Streetdance en
popmuziek (in het Zwincollege en het Ledeltheater). Het concert van
Racoon wordt vooraf gegaan door dans door Anne May de Lijser en
door de West-Zeeuws-Vlaamse band Midget Power.
Ledeltheater, Oostburg, 19.30 uur
Zeeuws Orkest
Het Zeeuws Orkest besluit de serie Voorjaarsconcerten.
Zie woensdag. Tijdens dit concert zal Rieks Veenker toelichten hoe ver
schillende componisten in totaal verschillende periodes het thema lief
de in Romeo en Julia vorm hebben gegeven.
Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur
HLa Passione
Het duo La Passione brengt het programma Un Giro D'ltalia.
Vincent de Lange (cello en zang) en Jan-Paul van Spaendonck
(gitaar en zang) zingen en spelen klassiek Italiaans repertoire in eoigen-
zinnige arrangementen.
Hervormde Kerk, Kats, 20.00 uur
John White's Big Band
John White's Big band geeft een concert.
Onder leiding van de Belgische dirigent Jan Muës wordt een uitgebreid
repertoire ten gehore gebracht, van pure jazznummers tot originele big
band-muziek, popmuziek, filmmuziek, dans mzuiek en ballads. Deze
avond zal tevens de nieuwe naam Big Swing Band bekend worden ge
maakt.
Zuidlandtheater, terneuzen, 20.00 uur
Les Tambours de Brazza
Les Tambours de Brazza werd in 1991 gevormd door de populairste
drummer van Congo, Emile Biayenda.
Van deze band maken meesterpercussionisten deel uit op ngouri,
mwanaen ngomadrums.Traditionelerhytmes worden vermengd met
rap, rock en dans. Deze voorstelling is uitverkocht.
Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur
Danilo Perez Trio
Het tweedaags festival Contemporary Piano Masters wordt geopend
door het Danilo Perez Trio.
Pianist Danilo Perez wordt terzijde gestaan door Carlos Henriques op
contrabas en Antonio Sancher op drums.
Porgy Bess, Terneuzen, 21.30 uur
70's Reunion (Might
In het kader van het dertigjarig jubileum houdt De Piek een 70's Reu
nion Night.
Er staan optredens op het programma van Balls, Zillion en Safe as Milk,
j die in de jaren zeventig ook al regelmatig in De Piek waren te vinden.
De Piek, Vlissingen, 22.00 uur
ZATERDAG
Maar De Piet
De band Met de Caravan naar De Piet zorgt voor muziek in de Brasse
rie.
Frederieke Verhage (zang), Robin Verhage (zang/gitaar), Michel
Schaap (gitaar/zang), Jos Weeland (sax), Willem-Jan Buijs (basgitaar)
en Norman Verhage (drums) spelen covers van toen en nu.
De Drvkkery, Middelburg, 14.30 uur
Leen de Broekert
Leen de Broekert bespeelt de fortepiano.
Het betreft het derde concert in de serie De Weense klassieken in woord
en muziek, met werk van Mozart, Haydn en Beethoven.
Kloveniersdoelen, Middelburg, 16.00 uur
Passie-paaszangavond
In de Maranathakerk wordt een Passie-paaszangavond gehouden.
Medewerking verlenen de gospelgroep Foundation uit Nieuwdorp en
het christelijk gemengd koor Maranatha, onder leiding van JohanHuis-
sen. De samenzang wordt begeleid door Aart Kot.
Maranathakerk, Goes, 19.30 uur
Mannenkoor
Het Christelijk Mannenkoor Zeeland geeft een concert.
Medewerking verlenen het jeugdkoor Jedaja en organist Pieter Hey-
koop. Er worden klassieke melodieën, psalmen en paasliederen ten ge
hore gebracht.
Hervormde kerk, Kapelle, 19.30 uur
IMo Swing Party
De Zeeuwse formatie Cassiopeia verleent medewerking aan een No
Swing Party.
Deze gothic-metalband, die voorheen onder de naam Tremor aan de
weg timmerde, bestaat uit vier mannen en twee vrouwen, die de na
druk leggen op de sfeer in hun muziek. Verschillende dj's draaien deze
avond verder alle soorten rock, van metal tot industrual en van gothic
tot hardcore.
Midgard, Middelburg, 21.00 uur
Down By Law
De bands Down By Law en I Against I treden op in 't Beest.
De nummers van de Amerikaanse formatie Down By Lawzijn in de loop
der jaren wat poppy'er geworden, maar invloeden van punkbands als
The Clash, The Jam en Stiff Little Fingers klinken nog steeds door.
Punkpop/hardcore staat op het menu van de Nederlandse groep I
Against I, die in december ook ai in 't Beest te beluisteren was.
Podium 't Beest, Goes, 21.00 uur
Kenny Werner
^91 Het festival Contemporary Piano Masters wordt besloten met
het Kenny Werner Trio.
Pianist Werner wordt terzijde gestaan door Johannes Weidemüller
(double bass) en Ari Hoenig (drums).
Porgy Bess, Terneuzen, 21.30 uur
HGong
In het kader van het dertigjarig jubileum is de band Gong te
gast in De Piek.
Deze Engelse formatie met zanger Daevid Allen bestaat immers even
eens dertig jaar en creëerde een eigen wereld: Planet Gong.
De Piek, Vlissingen, 22.00 uur
ZONDAG
Miniconcerten
De Stichting Kunst en Cultuurroute Middelburg heeft 18 miniconcer
ten georganiseerd op tien locaties.
De maandelijkse kunstroute draagt deze keer de titel Van Klassiek tot
Populair. De culturele tocht voert door langs galeries, antiquariaten en
ateliers. Op de route vinden optredens plaats van onder meer een pia
notrio, een duo op gitaar en fluit, viool en cello en een koperensemble.
Binnenstad, Middelburg, 13.00-17.00 uur
Kwaaie Moeders
Kwaaie Moeders is een theatraal concert.
Vier muzikantes spelen, zonder woorden maar met muziek, scènes uit
het leven van vier moeders, kwaaie moeders wel te verstaan. Deze
voorstelling van de jonge Stichting Tamar is een nieuwe vorm van mu
ziektheater en bestemd voor iedereen vanaf vier jaar.
Zie ook de voorpagina van dit katern.
Concertzaal, Middelburg, 15.00 uur
Zo'ndag
Onder het motto Van klassiektot populair wordt de Zo'ndag opgeluis
terd met muziek.
Manon Meys, Saskia Meys en Jet Janssen spelen werken van Bach,
Handel, Mozart, Beethoven, Poulenc, Part en Franssen, voor zowel vi
ool en altviool, als voor altviool solo en voor viool en piano.
De Drvkkery, Middelburg, 15.30 uur
Supersessie
Wegens overdonderend succes staat café 't Schuttershof ten tweede
male in het teken van een Supersessie.
De band is samengsteld uit louter profs die hun sporen verdiend heb
ben: Aram Kersbergen (bas), Kattinka Hartkamp (zang), Martijn van Agt
(gitaar), Hans Green (drums) en Ronald Kool (keyboards).
Café 't Schuttershof, Middelburg, 17.00 uur
zie verhaal elders op deze pagina
zie informatie elders op deze pagina
29 maart t/m 4 april
WOENSDAG
Zeeuws Orkest
Het Zeeuws Orkest begint de serie Voorjaarsconcerten.
Onder leiding van dirigent Joan Berkhemerworden werken ge
speeld van Handel, Gounod, Elvis Costello, Berlioz, Prokofjev, Gersh
win en Bernstein. Medewerking verleent de zanger Sacha van As.
Maria Magdalenakerk, Goes, 20.00 uur
DONDERDAG
Zeeuws Orkest
Het Zeeuws Orkest zet de serie Voorjaarsconcerten voort.
Zie woensdag.
Grote Kerk, Terneuzen, 20.00 uur
woensdag 29 maart 2000
Sommige dingen zijn zo hopeloos ouderwets dat ze van
daag weer 'cool' en 'strak' zijn. Bij het afspelen van de vo
rige week verschenen cd van de Britse groep Gong kom je
tot de ontdekking dat de band nog precies dezelfde mu
ziek maakt als halverwege de jaren zeventig. Net als mijn
sterretjesbroek met uitlopende pijpen. Die kan eigenlijk
ook wel weer.
Sacha van As: „Wat altijd sterk is van Costello is dat hij vrolijk en lichtvoetig is en tegelijkertijd een beetje treurig."
foto Lex de Meester
Als zanger van Grandpa Nick's Sessieband kruipt Terneu-
zenaar Sacha van As bijna elke maand in de huid van een
ander. „Mijn kracht is dat ik het karakter en de eigenaar
digheden van een heleboel verschillende zangers met mijn
stem kan pakken." Voor de voorjaarsserie van Het Zeeuws
Orkest, die vanavond begint met een concert in de Maria
Magdalenakerk in Goes, is Van As gevraagd delen te zin
gen uit The Juliet Letters van Elvis Costello.
door Ernst Jan Rozendaal
Elvis Costello (pseudoniem
van Declan Patrick McManus)
is een veelzijdige popmuzi
kant. Na verschijning van zijn
debuutalbum My aim is true
werd hij halverwege de jaren
zeventig ten onrechte tot de
new wave gerekend. Op een
frisse manier borduurde
Costello voort op de popliedjes
van The Beatles en The Kinks.
Maar daar liet hij het niet bij
Hij richtte zich onder meer op
country, jazz en-twee jaar ge
leden - op de georkestreerde
popmuziek van Burt Bacha-
rach. Eind jaren tachtig be
zocht hij met zijn vrouw regel
matig klassieke concerten. Hij
maakte kennis met het fameu
ze Brodsky Kwartet, dat zijn
naam ontleent aan dé Russi
sche violist Adolf Brodsky, de
leermeester van de vier oor
spronkelijke leden.
Costello en het Brodsky Kwar
tet besloten samen iets te gaan
doen. De popmuzikant leerde
noten lezen, een kunst die hij
tot dan toe niet beheerste, en
ging aan de slag. Zijn vrouw
had hem het idee aangereikt
voor The Juliet Letters. Zij zag
in een Veronese krant een co
lumn van iemand die onder het
pseudoniem Julia Capulet we
kelijks brieven beantwoordde.
Naar voorbeeld van deze
briefwisseling tussen verschil
lende Romeo's en Julia beslo
ten Costello en de leden van
het Brodsky Kwartet elkaar
liefdesbrieven voor te lezen.
Op basis daarvan werd de mu
ziek van The Juliet Letters ge
componeerd. Alle teksten zijn
geschreven door Costello.
Crossover
Het Zeeuws Orkest heeft nu de
liedjes 'Deliver us', 'For Other
Eyes', 'Swine', 'Why', 'Last
Post', 'The first to leave',
'Dead letter' en 'Romeo's sean
ce' op het repertoire van zijn
voorjaarsserie genomen. „De
ze muziek wordt crossover ge
noemd, maar ik noem het klas
siek met een poppy stijl", zegt
Van As. „De zanglijnen zijn
populair en goed te volgen,
maar de muziek is dermate in
gewikkeld dat ik op repetities
orkestleden er bijna hun vin
gers over heb zien breken."
Anders dan Costello wordt
Van As daarom niet begeleid
door een kwartet, maar door
de volledige strijkerssectie
van Het Zeeuws Orkest. „Het
is een uitvoering van Het
Zeeuws Orkest, dus dan hoeft
niet het merendeel van de mu
sici werkeloos toe te kijken,
maar het is natuurlijk ook een
feit dat in Het Zeeuws Orkest
niet vier musici rondlopen van
het niveau van het Brodsky
Kwartet. Het zou te risicovol
zijn dit met een kwartet uit te
voeren. Elk foutje is dan hoor
baar. Daarom wordt het met
veertig strijkers gedaan. Zoals
dirigent Joan Berkhemer zegt,
klinkt de muziek dan meer als
een 'donzen deken'. Er wordt
minder scherp gespeeld dan op
de cd, het geluid is voller, maar
de sfeer is behouden."
Van As heeft zich voor het con
cert de zanglijnen van Elvis
Costello proberen eigen te ma
ken. „Hij zingt heel typisch, op
een manier die je nergens an
ders terugvindt. Hij zoekt het
in een klein bereik en daar
haalt hij het maximale uit. Ik
denk dat zijn bereik niet ver
der komt dat tweeënhalve oc
taaf. Dat van mij is vier octa
ven. Binnen dat bereik lukt het
Costello de niet voor de hand
liggende noten te pakken.
Daar heeft hij echt een kunst
van gemaakt. Zo weet hij toch
heel apart te zingen. Ik heb bij
het repeteren vaak de neiging
gehad andere noten te pakken,
maar heb me toch tot zijn stijl
weten te beperken."
„Wat altijd sterk is van Costel
lo is dat hij vrolijk en lichtvoe
tig is en tegelijkertijd een beet
je treurig. Dat komt in deze
muziek zo mooi tot uitdruk
king. Hij is een soort clown, zo
één met een lach en een traan.
Dat zie je ook aan hem."
Als popzanger is Van As meer
vrijheid gewend dan Het
Zeeuws Orkest hem kan ge
ven. „Ik kan bij deze concerten
niet freewheelen. Ik moet de
zanglijnen perfect zingen.A-
gressie of vrolijkheid kan ik
niet in tempowisselingen
weergeven, die moet ik zoeken
binnen vastgestelde grenzen."
Concerten Het Zeeuws Or
kest, o.l. v. Joan Berkhemer
met als solist Sacha van
As, vandaag (woensdag)
Maria Magdalenakerk
Goes, donderdag Grote
Kerk Terneuzen, vrijdag
Concertzaal Middelburg.
Aanvang: 20 uur.
door
Ton van den Nouweland
Gong maakt j azzrockrij keli jk
doorspekt met psychedelische
effecten. Basis is een rock-li-
neup van drums, gitaar en bas
gitaar. De jazz komt voorna
melijk uit de saxofoon van
Didier Malherbe, bandlid van
het eerste uur. De geestverrui
mende noot wordt veroor
zaakt door een strijkstokje,
waarmee oprichter en inspira
tor Daevid Allen de snaren van
zijn gitaar beroert. Uiteraard
zorgt ook de synthesizer voor
extra-dimensionale effecten.
Het geheel wordt afgerond
door de krolse kreetjes van
Gilly Smith, mede-oprichtster
van de band en tevens muze
van Allen.
Gong vertelt het sprookje van
Zero the Hero dat in 1971 be
gon en via een tiental albums is
uitgesponnen. Zero komt in
telepatisch contact met de pla
neet Gong, waar iedereen al
tijd high is. De bewoners van
Gong, de Pothead Pixies, rei
zen in een vliegende theepot af
naar de aarde. Zero brengt ook
een tegenbezoek aan Gong. Na
een aantal avonturen aldaar
daalt hij via de 'Oily way' (dus
niet de Melkweg) weer af naar
de aarde. Op de laatste cd Zero
to Infinty blijkt Zero te zijn
overleden. Maar hij mist zijn
lichaam niet en gaat astraal
verder als 'Zeroid'. De teksten
van Allen zijn, als vanouds,
doorspekt met filosofietjes
van de kou we grond die meest
al humoristisch uitpakken.
De band Gong ontstond in
1971 nadat Allen de jazzrock-
formatie Soft Machine had
verlaten. Uit de Soft Machine
spruitte een grote muzikale fa
milie voort. Zanger Kevin Ay-
ers ging kort na de eerste lp so
lo als troubadour. Drummer
Robert Wyatt moest, nadat hij
door een val van een balkon
verlamd raakte, ook alleen
verder. Vanuit Soft Machine en
Gong lopen muzikale lijntjes
naar Caravan en Hatfield and
the Noi-th en zelfs naar Pink
Floyd. Alles'veiy British'en
voorzien van sprookjesachtige
elementen a la Tolkien.
Ongetwijfeld zal Gong op 1
april in Vlissingen, vanwege
Fools Day een tandje bij zet
ten. De vraag die dan beant
woord moet worden is of het
'high and horny' van Gong
aansluiting kan vinden bij de
mellow-stroming die binnen
het genre van de dance mo
menteel gaande is. Mijn
sterretjesbroek doet wat dat
betreft het ergste vermoeden.
Die is niet meer cool, maar wel
strak. Véél te strak.
Gong speelt zaterdag in De
Piek, Vlissingen. Aanvang
De Britse groep Gong maakt nog precies dezelfde muziek als
halverwege de jaren zeventig.
Jazz
De - voornamelijk Amerikaanse
- critici zijn niet zuinig in hun lof
prijzingen aan het adres van
jazzpianist Kenny Werner.
'Werner verstaat de kunst met
spaarzame middelen veel te
vertellen. Compositorisch ver
nuft, luchtige speelvreugde en
abrupte wendingen leiden tot
heerlijke bevlogen improvisa
ties. Werner was tot nu toe een
goed bewaard geheim voorken-
ners.'
De virtuositeit van de Ameri
kaanse pianist is voor velen nog
steeds een geheim, hoewel
jazzclub Porgy Bess zijn best
doet dat te ontsluieren. Zater
dag geeftWerner daar een con
cert met bassist Johannes Wei-
denmüller en drummer Ari Hoe
nig. Het is de derde keer in min
der dan tien jaartijd dat Werner
Terneuzen aandoet. De vorige
concerten waren een groot
succes.
Bijna hetzelfde verhaal kan wor
den verteld over pianist Danilo
Perez, die een dag eerder in
Porgy Bess speelt, begeleid
door bassist Carlos Henriques
en Antonio Sanchez.
La Passione is de naam van
het duo, en hun nieuwe pro
gramma heet Un Giro
D'ltalia (Een rondje Italië).
La Passione bestaat uit
Vincent de Lange en Jan-
Paul van Spaendonck.
Twee Nederlanders, die
zich in hun vertolking van
het Italiaanse lied kunnen
meten met de Italianen zelf.
door Mariëtte Hitzert
Bij beiden stroomt Italiaans
bloed door de aderen. „De va
der van Jan-Paul was repeti
tor bij de opera van Milaan. En
mijn overgrootvader was Itali
aan", verklaart Vincent. Maar
dat is niet de enige band die ze
met Italië hebben. Vincent, die
cello studeerde aan het
Utrechts Conservatorium en
Jan-Paul die zich aan hetzelf
de instituut in de zang be
kwaamde, houden van opera -
„En dan kom je al gauw in Ita
lië terecht" - en in het bijzon
der van het Napolitaanse lied.
„Een blunder van het conser
vatorium is - de naam zegt het
eigenlijk al - dat je leert de ge
baande wegen te betreden. Je
doet wat anderen al gedaan
hebben. Het is wel waardevol
om tradities in stand te hou
den, maar het is tegelijk een
zwakheid van het conservato
rium. In de popmuziek bij
voorbeeld, zijn de vaardighe
den doorgaans niet zo hoog,
maar de mensen gaan wel him
eigen weg."
„Wat Italiaanse liederen zo
mooi, maakt, is de passie. Dat
hele directe, het hart ligt de
Italianen op de tong. Zij heb
ben zo'n andere manier om
zich uit te drukken over onder-
Het duo La Passione bestaat uit Vincent de Lange (links) en Jan-Paul van Spaendonck.
foto Peter Walters
werpen als liefde, maar ook
bijvoorbeeld bloedwraak. En
de poëzie is schitterend. De
Italiaanse taal kent heel veel
beeldspraak. Een voorbeeld?
Zie hoe mooi de zee is/ hij
ademt een groots sentiment.
Of, vrij vertaald, Zie je de
schitterende tuinen/ en ruik je
de sinaasappelbomen/jij wilt
dit land verlatendoe me die
kwelling niet aan. Ja, dat
klinkt inderdaad wat melo
dramatisch. Of, in een wiege
liedje: Slaap komt als een rui
ter te paard/ met een breidel
(bit) van koraal. En als wij
welterusten zeggen, zeggen de
Italianen sogni d'oro - gouden
dromen."
Na het conservatorium con
centreerden Vincent en Jan-
Paul zich, aanvankelijk onaf
hankelijk van elkaar, op het
Napolitaanse lied. „Wegingen
een stapje verder dan het stan
daardrepertoire Van 'O sole
mio", legt Vincent uit. „Als je
j e er in verdieptblij ken er dui
zenden liederen te zijn, de een
nog mooier dan de andere."
'Ergens halverwege' hun zoek
tocht kwamen Vincent en Jan-
Paul elkaar tegen. Vincent had
inmiddels zanglessen geno
men - „Ik wilde toen een twee
de José Carreras worden" - en
Jan-Paul had zichzelf gitaar
leren spelen. Zij richtten in
1992 het duo La Passione met
Vincent als cellist en tenor en
Jan-Paul als gitarist en bari
ton. „De combinatie cello spe
len en zingen is uniek", vertelt
Vincent. „Het zijn eigenlijk
twee onmogelijke disciplines
om te combineren. Maar voor
mij bleek de combinatie goed
te werken. Het is mijn métier,
en het past me als een gegoten
jasje." Hun programmaUn Gi
ro D'ltalia bestaat uit liederen
uit alle windstreken - de Itali
aanse uiteraard. „Van Corsica,
Sardinië en Sicilië tot Rome en
de Abruzzen en natuurlijk Na
pels." En ze hebben een aantal
eigen composities op het re
pertoire, waaronder een slaap
liedje voor Vincents dochter
Laura. „Vooral Jan-Paul be
heerst het Italiaans heel goed"
zegt Vincent.
Napels
Het duo treedt zelfs geregeld in
Napels op. „Ik was voor dat
eerste optreden niet nerveus,
maar echt bang", bekent Vin
cent. „Ik ben nog nooit zo ze
nuwachtig geweest. Maar na
het eerste lied kregen we het
grootste applaus dat ik ooit ge
hoord had. Het hield niet op.
De Italianen waren verbaasd
over de perfecte uitspraak
door'die noorderlingen'. Wij
brachten hun muziek boven
dien op een nieuwe manier:
niet bombastisch, zoals Pava-
rotti, en ook niet zoals de trou
badours, die meer mompelend
zingen."
La Passione treedt vrijdag
op in de Hervormde Kerk te
Kats, aanvang 20.00 uur.