Dance Center Dazzle
van oud naar nieuw
Strijd tussen twee koninginnen
PZCX Al
Allochtoon met
een vette knipoog
Theaterzg maart t/m 4 april
I zie verhaal elders op deze pagina
zie informatie elders op deze pagina
WOENSDAG
Bassie en Adrïaan
Bassie en Adriaan brengen hun Lachspektakelshow.
Het bekende duo zorgt twee uur lang voor sketches, liedjes, goochelen
en grappen en grollen voor een jeugdig publiek. Zo zal Bassie pogingen
ondernemen om Adriaan op ludieke wijze te foppen.
De Zaete, Yerseke, 14.00 uur
Sim Bolus
Poppentheater Sim Bolus speelt wekelijks op woensdag de voorstel
ling Naar Dromenland.
Hans van der Haar bewerkte het prentenboek Welterusten, kleine beer
van Martin Waddell en Barbara Firth. Voor volwassenen en kinderen
vanaf 5 jaar.
Minitheater in Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur
Colors of Dance
The Colors of Dance is een afwisselende voorstelling met indrukwek
kende groepsdansen, kleurrijke kostuums en opzwepende muziek.
Het tachtig leden tellende academisch dansensemble JOC uit Molda
vië brengt een wervelend folklorespektakel.
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
Rooyackers, Kamps Kamps
Het cabarettrio Rooyackers, Kamps en Kamps won zowel de jury- als
de publieksprijs van het Amsterdams Kleinkunst Festival 1998.
Sindsdien hebben zij hun eerste titelloze programma opgerekt tot ruim
een uur met veel drukte, bizarre kolder en weinig tekst.
Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur
DONDERDAG
Maria Stuart
Toneelgroep De Roovers speelt Maria Stuart van Schiller.
Deze voorstelling toont de confrontatie tussen de koninginnen
Maria Stuart van Schotland en Elizabeth I van Engeland, die leidt tot
een strijd op leven en dood. Met Sara De Bosschere en Sofïe Sente.
Podium 't Beest, Goes, 20.30 uur
VRIJDAG
Klucht
Toneelvereniging Serooskerke speelt de klucht Alweer vals alarm.
D'rttoneelstuk van Erik Blok gaat over een dame met poetswoede, waar
haarmanen haarvader haar van proberen te genezen. De acht spelers
werden geregisseerd door Wim de Ronde.
De Zandput, Serooskerke, 19.30 uur
T ekst Kwijt
De Hoofdplaatse toneelvereniging Tekst Kwijt speelt de klucht Van je
familie moet je het hebben!
Een moeder en dochter leven al vele jaren van een toelage van een tan
te in Nieuw-Zeeland. In de correspondentie aan deze tante wordt echter
een uitgebreidere gezinssituatie gesuggereerd: een man, een zoon en
een butler. Als tante dus op een dag haar bezoek aankondigt, breekt er
paniek uit. Jan Warringa regisseerde Suze Scherbijn, Leontine Ver-
straete, Marie en Lier Plateeuw, Roel van de Wekken, Marlij Pielaat,
Janka van der Hoek, Andrea Pijcke en Mia Bleijenbergh.
Dorpshuis, Hoofdplaat, 20.00 uur
Pïnardi
Het amateurgezelschap Theater Pinardi speelt Oidipoes in Kolonos.
Dit Griekse drama van Sophokles, in een bewerking van Hugo Claus,
vertelt het verhaal van de oude heerser van Thebe, die verstoten, hul
peloos en blind het einde van zijn leven voelt naderen. De regie was in
handen van Peter Impens.
Brouwerij Cadzandria, IJzendijke, 20.30 uur
ZATERDAG
KI Dance Center Dazzle
Balletschool Jazz Dans Joke Louwerse brengt de eerste voor-
stellingen onder de nieuwe naam Dance Center Dazzle.
De twintig jaar bestaande dansopleiding geeft 's middags een kinder
voorstelling onder de titel Feest en in het avondprogramma zijn onder
meer drie nieuwe choreografieën te zien van Jolanda Louwerse, Joke
Provoost en Jorge Vasquez.
Stadsschouwburg, Middelburg, 15.00 en 20.00 uur
Klucht
Toneelvereniging Serooskerke speelt voor de laatste keer de klucht
Alweer vals alarm.
Dit toneelstuk van Erik Blok gaat over een dame met poetswoede, waar
haar man en haar vader haar van proberen te genezen. De acht spelers
werden geregisseerd door Wim de Ronde.
De Zandput, Serooskerke, 19.30 uur
Virginia Woolf
Toneelgroep De Zeeuwse Komedie geeft een extra voorstelling van
Who's afraid of Virginia Woolf.
Djt eerste avondvullende stuk van Edward Albee uit 1962 wordt gezien
als een meesterlijk relatiestuk. Willem Huïjbreghs regisseerde Irene
Dingemanse, Leonard van den Berge, Annelies Anthonise en Tom
Roovers. Er volgt nog extra voorstellingen op vrijdag 12 mei.
Vestzak 99, Vlissingen, 20.00 uur
H Najib Amhali
De cabaretier Najib Amhali brengt zijn nieuwe programma
Veni Vidi Vici.
Hij neemt detoeschouwers mee op reis, te beginnen in Marokko en ver
volgens via Krommenie naar Amsterdam en andere verre oorden,
waar iedereen een andere taal spreekt, maar eigenlijk hetzelfde be
doelt.
Theater Mondragon, Zierikzee, 20.00 uur
Vijf maal één
Onder de titel Vijf maal één brengt toneelvereniging Op Drift uit Re-
nesse vijf éénakters voor het voetlicht.
Voorzitter Hans de Hamer van de vereniging schreef en regisseerde
drie éénakters en speelt zelf mee in de andere twee.
Dorpshuis, Renesse, 20.00 uur
Mannen op de maan
Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten brengen hun cabaretpro
gramma Mannen op de maan.
Zij gaan op verkenning uit in de Wereld van het Onzienlijke en meten
hun krachten met astrologen, illusionisten, millenniumpredikers en
soortgelijke 'ruitentikkers en branchevreemde gedrochten'.
Zie ook de voorpagina van dit katern.
Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur
Tekst Kwijt
De Hoofdplaatse toneelvereniging Tekst Kwijt speelt nogmaals de
klucht Van je familie moet je het hebben
Zie vrijdag.
Dorpshuis, Hoofdplaat, 20.00 uur
Een sneeuw
Het Middelburgs Theater speelt de voorstelling Een sneeuw.
Dit stuk van Willem Jan Otten gaat over het mooie èn pijnlijke van her
inneringen. Het verhaal speelt op een avond en nacht ten huize van de
oude mevrouw Quint, die haar kinderen en kleinkinderen op bezoek
heeft. Koen Schyvens regisseerde.
Minitheater, Middelburg, 20.30 uur
Pinardi
Theater Pinardi speelt ook zaterdag Oidipoes in Kolonos.
Zie vrijdag.
Brouwerij Cadzandria, IJzendijke, 20.30 uur
ZONDAG
Een sneeuw
Het Middelburgs Theater met een matinée van Een sneeuw.
Zie zaterdag.
Minitheater, Middelburg, 14.30 uur
Samba Salad
Samba Salad brengt het kinderprogramma In een droom.
Dit komische fantasiespel bevat clownerie, originele liedjes en pop
penspel voor kinderen van 4 tot 8 jaar.
Theater De Parel, Domburg, 15.00 uur
DINSDAG
Het Zwanenmeer
Ballet en orkest van de Staatsopera Tatarstan met Zwanenmeer.
Sprookjesachtig ballet op muziek van PjotrTsjaikovski.
Zie ook de voorpagina van dit katern.
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
Oklahoma
De Bergse Operette Vereniging speelt Oklahoma.
Deze musical, geschreven door Richard Rogers en Oscar Hammer-
stein, geeft een romantisch beeld van het woeste leven in Oklahoma en
de strijd tussen de boeren en de cowboys. De regie was in handen van
Cees van Broekhoven.
Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur
r |^W^§ woensdag 29 maart 2000
Vft
De Marokkaanse cabaretier/stand-up comedian Najib Amhali.
foto Rob Keeris
Cabaret of stand-up comedy, dat is de vraag bij Najib Am
hali. De van oorsprong Marokkaanse komiek houdt het
met zijn eerste avondvullende programma sinds het win
nen van het Leids Cabaret Festival in 1998 een beetje in
het midden. Noem zijn Veni Vidi Vici dus maar stand up-
comedy met een cabareteske verhaallijn.
door Ruud Buurman
Dat hij een allochtoon is steekt
Amhali gedurende anderhalf
uur niet onder stoelen of ban
ken. Dat is al de eerste vijf mi
nuten duidelijk als hij nog niet
eens op het podium staat en er
door de luidsprekers een
obligaat 'radio-interviewtje'
met hem klinkt. De intervie
wer, Raoul Heertje, spreekt
zijn naam consequent ver
keerd uit, vindt Turken en Ma
rokkanen één pot nat want ze
lijken op elkaar en het gesprek
smoort in Caribische klanken.
Wat maakt het uit. 't is alle
maal allochtoon...
Maar laat duidelijk zijn dat
Amhali in Krommenie is opge
groeid en dat in het verre moe
derland nog slechts de herin
neringen van zijn ouders
liggen, niet die van hem. Hij is
Nederlander, met zijn droom
die hij aan het einde van zijn
voorstelling een beetje werke
lijkheid laat worden, pepert
hij ons dat krachtig en hila
risch in. Hij droomt dat hij
mag spelen in het Nederlands
elftal, een invalbeurt. En het
zingen van het Wilhelmus, dat
hij strak voor zich uitkijkend
twee coupletten kan meezin
gen, gaat Amhali stukken be
ter af dan menig voetballer
met een onvervalste Neder
landse naam.
Amhali lokt met Veni Vidi Vici
een zeer jong, nieuw publiek
naar de theaters. Amhali is een
microfoonkunstenaar die met
zijn stem allerlei geluiden kan
voortbrengen. Hij brengt klei
ne en grote grappen in hoog
tempo, in veel gevallen over de
misverstandjes tussen de cul
turen en hij vertelt over zijn
armoedige jeugd in Kromme
nie en over twee jeugdvrien
den die op latere leeftijd een
heel wat slechter pad zijn op
gegaan dan hij. Dit alles met
een vette knipoog.
Najib Amhali met Veni Vidi
Vici, zaterdag in Theater
Mondragon, Zierikzee,
aanvang 20.00 uur
boekdelen en blikken kunnen
doden.
Zelfs het halen van het ap
plaus wordt tot in de perfectie
geoefend. Het ziet er goed uit,
maar Joke Provoost blijft die
zondagmiddag nog een tijd
schaven, foutjes corrigeren en
plooien gladstrijken. Ze is niet
gauw tevreden. Dat belooft
wat voor de komende voorstel
lingen. Want hoe intensief de
dans ook beoefend wordt, het
plezier blijft er vanaf stralen.
Dansend snoep
Het programma, dat zaterdag
en zondag hetzelfde is, geeft
een gevarieerd beeld te zien. In
de middaguren wordt inge
speeld op de kinderwereld met
dansend snoep in de vorm van
lollies, spekken en M M's,
maar er dwarrelt ook confetti
en er komen lobbedonzen, la-
la-ladies, blikjes, cadeautjes,
poppetjes en bakkers voorbij.
Deze kindervoorstelling heeft
niet voor niets de titel Feest
meegekregen. In het avond
programma zijn uiteenlopen
de vormen van dans te zien,
van modern tot jazz, maar ook
tapdans. Om het twintigjarig
jubileum te benadrukken
wordt zowel nieuw als oud
materiaal op de planken gezet.
Nieuw is dus Look At Me,
maar ook Afterglow, een cho
reografie in het genre moderne
dans van Jolanda Louwerse,
die de Rotterdamse Dansaca-
demie heeft doorlopen en nu
alweer jaren samen met haar
moeder Joke Provoost de dan
sopleiding leidt. Jorge Vas
quez zorgde met Dreams Of
Choise eveneens voor nieuw
materiaal. Oude succesnum
mers zijn Playground van
Conny Janssen en This Time en
Dusk van Jorge.
Dance Center Dazzle treedt
zaterag en zondag op in de
Stadsschouwburg in Mid
delburg, beide dagen om
15.00 en 20.00 uur
De loop van de geschiedenis is onherroepelijk. Toch leg
gen de spelers van de Vlaamse toneelgroep De Roovers
zich daar in de voorstelling Maria Stuart niet onvoor
waardelijk bij neer. Koningin Elisabeth I ondertekende in
1587 het doodvonnis van de Schotse koningin Maria Stu
art en over de strijd tussen deze vorstinnen schreef Friede-
rich Schiller in 1800 een toneelstuk. Sofie Sente, die de ti
telrol vertolkt: ..Iedere avond denken we: nu gaat het an
ders, dit is het moment waarop het kan keren."
door Frans Doeleman
De vaste kern van theaterge
zelschap De Roovers maakt
het zich niet gemakkelijk. „Je
zou Maria Stuart kunnen le
zen als een stuk dat alleen
maar gaat over de frigide Eli
sabeth en de wulpse Maria die
elkaar niet kunnen luchten.
Dat zouden wij heel opper
vlakkig vinden. Zoals Schiller
het heeft geschreven, is het
meer gelaagd. Dat bepaalt on
ze stukkeuze. Een mooi lief
desverhaal is oké, maar liever
iets meer dan dat. Het moet
iets universeels hebben, filo
sofische vragen stellen of poli
tieke systemen blootleggen",
verklaart de in Antwerpen wo
nende Sofie Sente (29).
Continuïteit
Met drie van haar klasgenoten
op de toneelafdeling van het
Antwerps conservatorium
richtte zij direct na het afstu
deren in 1994 De Roovers op.
Sindsdien maken ze jaarlijks
een produktie, maar acteren
daarnaast ook bij andere ge
zelschappen. De groep zorgt
voor een continuïteit die het
mogelijk maakt dieper op be
paalde dingen in te gaan en
ideeën over toneel te ontplooi
en en te testen.
„Als collectief werken we zon
derregisseur, omdat we het be
langrijk vinden dat iedereen
evenveel verantwoordelijk
heid draagt en er zeker van
zijn dat zich dat weerspiegelt
in een voorstelling. We blijven
argumenteren en bewerken.
Eigenlijk is de tekst onze regis
seur, als we er niet meer uitko
men, gaan we altijd terug naar
de tekst. We werken heel lang
aan tafel, want wat je wel of
niet schrapt, kan veel bepalen
van de voorstelling. We maken
ook wel ruzie, hoor, gaan soms
met slaande deuren weg, maar
dat is misschien de trage weg
van de democratie. Toch is het
zeer waardevol, want iedereen
is gelijkwaardig en we hebben
enorm veel vertrouwen in el
kaar."
„Wat ons bindt, is de noodzaak
om met bepaalde levensvra
gen bezig te zijn, evenals een
hoog rechtvaardigheidsgehal
te. Niet dat we geen plezier
kunnen maken, hoor, integen
deel. Maar we willen geen din
gen doen waarvan we weten
dat we ze kunnen. Het moet
knarsen, we moeten hinder
nissen nemen. Op school zei
den ze, en dat is een mooi
beeld: Ge moet de lat op twee
meter leggen om over 1.90 me
ter te geraken. Dat vind ik ook
een prettige manier van leven.
Misschien een beetje een vech
tershouding tegenover het
leven. Niks als evident aanne
men, alles proberen te onder
zoeken. Een voorstelling is
voor ons geslaagd als we iedere
avond verwonderd blijven
over de dingen die er gebeu
ren."
„Maria Stuart gaat vooral
over het afschuiven van ver
antwoordelijkheid", meent
Sofie Sente. Aan het tekenen
van het doodvonnis gaan im
mers tal van intriges en valse-
lijke beschuldigingen vooraf.
Maria dacht met haar hart,
Elisabeth trachtte met haar
hoofd te voelen. De ene had
niets meer, de andere was de
machtigste vrouw op aarde.
Als Maria, na haar man te heb
ben laten vermoorden, bij Eli
sabeth aanklopt om bescher
ming, geeft die haar een cel,
omdat haar wordt ingefluis
terd, dat Maria op haar troon
zou willen zitten.
Als ik tegen Sara De Bossche
re in haar rol van Elisabeth
zeg: Ik ben net gelijk als u een
koningin, dan denk ik: ik ben
net gelijk als u een vrouw. Je
zou er misschien twee huis
vrouwen van kunnen maken,
maar de verbeelding, de
scherpte komt vooral door het
grotere belang: de ene konin
gin die de andere vermoordt.
De poëzie van Schiller maakt
het mogelijk om over dingen
als leven en dood te spreken. In
het begin dachten we: die taal
schept zo'n afstand, maar der
gelijke urgente zaken zijn daar
juist bij gebaat. Het is even
wennen en doorbijten om er
daarna de vruchten van te dra
gen. We vinden het ook niet erg
als het publiek een beetje
moeite moet doen, in plaats
van het allemaal ingelepeld te
krijgen. Toneel is voor ons iets
meer dan entertainment."
Classicisme
„We vinden het belangrijk als
de mensen na afloop een ge
dachte hebben meegekregen
en niet alleen emotioneel zijn
geraakt. Schiller laat mooi
zien dat je het met alleen rede
niet redt, maar met alleen
emotionaliteit evenmin. Er
zitten overigens ook luchtige
stukjes met humor in de voor
stelling, evengoed een ver
lengstuk van de Sturm und
Drang die naar voren komt in
de emotionele kracht van Ma
ria Stuart, maar die Schiller,
onder invloed van Goethe,
tracht te beteugelen met het
classicisme. Het stuk heeft vijf
bedrijven en is heel klassiek
opgebouwd."
„De voorstelling begint drie
dagen voor het doodvonnis
van Maria Stuart. Eigenlijk
verwisselen die twee vrouwen
dan van rol. Als Elisabeth het
vonnis moet ondertekenen,
wordt zij namelijk heel emo
tioneel, terwijl Maria, gecon
fronteerd met de dood, dat van
zich af redeneert. Iedereen
heeft in dit stuk een moment
dat hij de loop van de geschie
denis zou kunnen veranderen.
Alleen gebeurt dat niet. Ieder
een blijft alleen achter en nie
mand heeft daar iets aan ge
daan. Toch proberen we die
openheid, zeker in de konin-
ginnenscène, te bewaren, zo
van we hadden evengoed sa
men op een terrasje een kopje
koffie kunnen drinken of zo."
Maria Stuart door De
Roovers is donderdag te
zien in 't Beest in Goes,
aanvang 20.30 uur
Sofie Sente, op de achtergrond, als Maria Stuart in de gelijknamige voorstelling door De
Roovers. foto Raymond Mallentjer
Balletschool Jazz Dans Joke Louwerse heeft het twintig
jarig bestaan aangegrepen voor een gedaanteverwisse
ling. Onder de nieuwe naam Dance Center Dazzle - de
oude dekte allang de lading niet meer - zijn zaterdag en
zondag de jaarlijkse voorstellingen te zien in de Middel
burgse Stadsschouwburg, 's Middags voor kinderen en 's
avonds voor alle andere dansliefhebbers.
door Frans Doeleman
Sinds Joke Provoost (50) vanaf
oktober 1990 voor het geven
van haar dansopleiding de be
schikking heeft over een eigen
studio aan de Amnestylaan in
Middelburg is het niveau met
sprongen vooruit gegaan. De
jaarlijkse voorstellingen wor
den weliswaar gedanst door
amateurs, maarzij reiken naar
het professionalisme. Daar
wordt dan ook lang en hard
voor gewerkt. De top van de
balletschool komt samen in
wat genoemd wordt de Com-
pany-groep. Deze meisjes
(jongens zijn nog altijd moei
lijk tot dans te bewegen) heb
ben zich de capaciteiten eigen
gemaakt die nodig zijn om te
kunnen werken met professio
nele gastdocenten als de Ne
derlandse Conny Janssen en
Jorge Vasquez en Ray Tadio
van de Alvin Ailey School in
New York.
Voor de invloed van de Afri
kaanse dans in de jazzdans
trad Germeine Acogny met
djembebegeleider Arona 'N
Daye op als gastdocente.
In de pré-Company-groep
worden zich ontwikkelende
talenten klaargestoomd voor
de stap naar het hoogste ni
veau. Ook dat betekent hard
en geconcentreerd werken.
Nauwelijks een week voor de
uitvoering wordt op zondag
middag de laatste hand gelegd
aan de nieuwe choreografie
Look At Me, een jazzdans, van
Joke Provoost. Meiden op zoek
naar succes, maar soms ben je
jezelf of juist heel extravert en
een andere keer wil je je het
liefst verstoppen. Al deze
stemmingen komen aan bod in
een dynamisch bewegingspa
troon, waarbij de ontbottende
lenige meisjeslijven het ene
moment ritmisch over de vloer
kronkelen en het volgende
ogenblik zich hooghartig uit
strekken. De mimiek spreekt
Een moment uit de voorstelling van Dance Center Dazzle. foto Eddy Fliers