Dance Center Dazzle van oud naar nieuw Strijd tussen twee koninginnen PZCX Al Allochtoon met een vette knipoog Theaterzg maart t/m 4 april I zie verhaal elders op deze pagina zie informatie elders op deze pagina WOENSDAG Bassie en Adrïaan Bassie en Adriaan brengen hun Lachspektakelshow. Het bekende duo zorgt twee uur lang voor sketches, liedjes, goochelen en grappen en grollen voor een jeugdig publiek. Zo zal Bassie pogingen ondernemen om Adriaan op ludieke wijze te foppen. De Zaete, Yerseke, 14.00 uur Sim Bolus Poppentheater Sim Bolus speelt wekelijks op woensdag de voorstel ling Naar Dromenland. Hans van der Haar bewerkte het prentenboek Welterusten, kleine beer van Martin Waddell en Barbara Firth. Voor volwassenen en kinderen vanaf 5 jaar. Minitheater in Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur Colors of Dance The Colors of Dance is een afwisselende voorstelling met indrukwek kende groepsdansen, kleurrijke kostuums en opzwepende muziek. Het tachtig leden tellende academisch dansensemble JOC uit Molda vië brengt een wervelend folklorespektakel. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Rooyackers, Kamps Kamps Het cabarettrio Rooyackers, Kamps en Kamps won zowel de jury- als de publieksprijs van het Amsterdams Kleinkunst Festival 1998. Sindsdien hebben zij hun eerste titelloze programma opgerekt tot ruim een uur met veel drukte, bizarre kolder en weinig tekst. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur DONDERDAG Maria Stuart Toneelgroep De Roovers speelt Maria Stuart van Schiller. Deze voorstelling toont de confrontatie tussen de koninginnen Maria Stuart van Schotland en Elizabeth I van Engeland, die leidt tot een strijd op leven en dood. Met Sara De Bosschere en Sofïe Sente. Podium 't Beest, Goes, 20.30 uur VRIJDAG Klucht Toneelvereniging Serooskerke speelt de klucht Alweer vals alarm. D'rttoneelstuk van Erik Blok gaat over een dame met poetswoede, waar haarmanen haarvader haar van proberen te genezen. De acht spelers werden geregisseerd door Wim de Ronde. De Zandput, Serooskerke, 19.30 uur T ekst Kwijt De Hoofdplaatse toneelvereniging Tekst Kwijt speelt de klucht Van je familie moet je het hebben! Een moeder en dochter leven al vele jaren van een toelage van een tan te in Nieuw-Zeeland. In de correspondentie aan deze tante wordt echter een uitgebreidere gezinssituatie gesuggereerd: een man, een zoon en een butler. Als tante dus op een dag haar bezoek aankondigt, breekt er paniek uit. Jan Warringa regisseerde Suze Scherbijn, Leontine Ver- straete, Marie en Lier Plateeuw, Roel van de Wekken, Marlij Pielaat, Janka van der Hoek, Andrea Pijcke en Mia Bleijenbergh. Dorpshuis, Hoofdplaat, 20.00 uur Pïnardi Het amateurgezelschap Theater Pinardi speelt Oidipoes in Kolonos. Dit Griekse drama van Sophokles, in een bewerking van Hugo Claus, vertelt het verhaal van de oude heerser van Thebe, die verstoten, hul peloos en blind het einde van zijn leven voelt naderen. De regie was in handen van Peter Impens. Brouwerij Cadzandria, IJzendijke, 20.30 uur ZATERDAG KI Dance Center Dazzle Balletschool Jazz Dans Joke Louwerse brengt de eerste voor- stellingen onder de nieuwe naam Dance Center Dazzle. De twintig jaar bestaande dansopleiding geeft 's middags een kinder voorstelling onder de titel Feest en in het avondprogramma zijn onder meer drie nieuwe choreografieën te zien van Jolanda Louwerse, Joke Provoost en Jorge Vasquez. Stadsschouwburg, Middelburg, 15.00 en 20.00 uur Klucht Toneelvereniging Serooskerke speelt voor de laatste keer de klucht Alweer vals alarm. Dit toneelstuk van Erik Blok gaat over een dame met poetswoede, waar haar man en haar vader haar van proberen te genezen. De acht spelers werden geregisseerd door Wim de Ronde. De Zandput, Serooskerke, 19.30 uur Virginia Woolf Toneelgroep De Zeeuwse Komedie geeft een extra voorstelling van Who's afraid of Virginia Woolf. Djt eerste avondvullende stuk van Edward Albee uit 1962 wordt gezien als een meesterlijk relatiestuk. Willem Huïjbreghs regisseerde Irene Dingemanse, Leonard van den Berge, Annelies Anthonise en Tom Roovers. Er volgt nog extra voorstellingen op vrijdag 12 mei. Vestzak 99, Vlissingen, 20.00 uur H Najib Amhali De cabaretier Najib Amhali brengt zijn nieuwe programma Veni Vidi Vici. Hij neemt detoeschouwers mee op reis, te beginnen in Marokko en ver volgens via Krommenie naar Amsterdam en andere verre oorden, waar iedereen een andere taal spreekt, maar eigenlijk hetzelfde be doelt. Theater Mondragon, Zierikzee, 20.00 uur Vijf maal één Onder de titel Vijf maal één brengt toneelvereniging Op Drift uit Re- nesse vijf éénakters voor het voetlicht. Voorzitter Hans de Hamer van de vereniging schreef en regisseerde drie éénakters en speelt zelf mee in de andere twee. Dorpshuis, Renesse, 20.00 uur Mannen op de maan Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten brengen hun cabaretpro gramma Mannen op de maan. Zij gaan op verkenning uit in de Wereld van het Onzienlijke en meten hun krachten met astrologen, illusionisten, millenniumpredikers en soortgelijke 'ruitentikkers en branchevreemde gedrochten'. Zie ook de voorpagina van dit katern. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur Tekst Kwijt De Hoofdplaatse toneelvereniging Tekst Kwijt speelt nogmaals de klucht Van je familie moet je het hebben Zie vrijdag. Dorpshuis, Hoofdplaat, 20.00 uur Een sneeuw Het Middelburgs Theater speelt de voorstelling Een sneeuw. Dit stuk van Willem Jan Otten gaat over het mooie èn pijnlijke van her inneringen. Het verhaal speelt op een avond en nacht ten huize van de oude mevrouw Quint, die haar kinderen en kleinkinderen op bezoek heeft. Koen Schyvens regisseerde. Minitheater, Middelburg, 20.30 uur Pinardi Theater Pinardi speelt ook zaterdag Oidipoes in Kolonos. Zie vrijdag. Brouwerij Cadzandria, IJzendijke, 20.30 uur ZONDAG Een sneeuw Het Middelburgs Theater met een matinée van Een sneeuw. Zie zaterdag. Minitheater, Middelburg, 14.30 uur Samba Salad Samba Salad brengt het kinderprogramma In een droom. Dit komische fantasiespel bevat clownerie, originele liedjes en pop penspel voor kinderen van 4 tot 8 jaar. Theater De Parel, Domburg, 15.00 uur DINSDAG Het Zwanenmeer Ballet en orkest van de Staatsopera Tatarstan met Zwanenmeer. Sprookjesachtig ballet op muziek van PjotrTsjaikovski. Zie ook de voorpagina van dit katern. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Oklahoma De Bergse Operette Vereniging speelt Oklahoma. Deze musical, geschreven door Richard Rogers en Oscar Hammer- stein, geeft een romantisch beeld van het woeste leven in Oklahoma en de strijd tussen de boeren en de cowboys. De regie was in handen van Cees van Broekhoven. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur r |^W^§ woensdag 29 maart 2000 Vft De Marokkaanse cabaretier/stand-up comedian Najib Amhali. foto Rob Keeris Cabaret of stand-up comedy, dat is de vraag bij Najib Am hali. De van oorsprong Marokkaanse komiek houdt het met zijn eerste avondvullende programma sinds het win nen van het Leids Cabaret Festival in 1998 een beetje in het midden. Noem zijn Veni Vidi Vici dus maar stand up- comedy met een cabareteske verhaallijn. door Ruud Buurman Dat hij een allochtoon is steekt Amhali gedurende anderhalf uur niet onder stoelen of ban ken. Dat is al de eerste vijf mi nuten duidelijk als hij nog niet eens op het podium staat en er door de luidsprekers een obligaat 'radio-interviewtje' met hem klinkt. De intervie wer, Raoul Heertje, spreekt zijn naam consequent ver keerd uit, vindt Turken en Ma rokkanen één pot nat want ze lijken op elkaar en het gesprek smoort in Caribische klanken. Wat maakt het uit. 't is alle maal allochtoon... Maar laat duidelijk zijn dat Amhali in Krommenie is opge groeid en dat in het verre moe derland nog slechts de herin neringen van zijn ouders liggen, niet die van hem. Hij is Nederlander, met zijn droom die hij aan het einde van zijn voorstelling een beetje werke lijkheid laat worden, pepert hij ons dat krachtig en hila risch in. Hij droomt dat hij mag spelen in het Nederlands elftal, een invalbeurt. En het zingen van het Wilhelmus, dat hij strak voor zich uitkijkend twee coupletten kan meezin gen, gaat Amhali stukken be ter af dan menig voetballer met een onvervalste Neder landse naam. Amhali lokt met Veni Vidi Vici een zeer jong, nieuw publiek naar de theaters. Amhali is een microfoonkunstenaar die met zijn stem allerlei geluiden kan voortbrengen. Hij brengt klei ne en grote grappen in hoog tempo, in veel gevallen over de misverstandjes tussen de cul turen en hij vertelt over zijn armoedige jeugd in Kromme nie en over twee jeugdvrien den die op latere leeftijd een heel wat slechter pad zijn op gegaan dan hij. Dit alles met een vette knipoog. Najib Amhali met Veni Vidi Vici, zaterdag in Theater Mondragon, Zierikzee, aanvang 20.00 uur boekdelen en blikken kunnen doden. Zelfs het halen van het ap plaus wordt tot in de perfectie geoefend. Het ziet er goed uit, maar Joke Provoost blijft die zondagmiddag nog een tijd schaven, foutjes corrigeren en plooien gladstrijken. Ze is niet gauw tevreden. Dat belooft wat voor de komende voorstel lingen. Want hoe intensief de dans ook beoefend wordt, het plezier blijft er vanaf stralen. Dansend snoep Het programma, dat zaterdag en zondag hetzelfde is, geeft een gevarieerd beeld te zien. In de middaguren wordt inge speeld op de kinderwereld met dansend snoep in de vorm van lollies, spekken en M M's, maar er dwarrelt ook confetti en er komen lobbedonzen, la- la-ladies, blikjes, cadeautjes, poppetjes en bakkers voorbij. Deze kindervoorstelling heeft niet voor niets de titel Feest meegekregen. In het avond programma zijn uiteenlopen de vormen van dans te zien, van modern tot jazz, maar ook tapdans. Om het twintigjarig jubileum te benadrukken wordt zowel nieuw als oud materiaal op de planken gezet. Nieuw is dus Look At Me, maar ook Afterglow, een cho reografie in het genre moderne dans van Jolanda Louwerse, die de Rotterdamse Dansaca- demie heeft doorlopen en nu alweer jaren samen met haar moeder Joke Provoost de dan sopleiding leidt. Jorge Vas quez zorgde met Dreams Of Choise eveneens voor nieuw materiaal. Oude succesnum mers zijn Playground van Conny Janssen en This Time en Dusk van Jorge. Dance Center Dazzle treedt zaterag en zondag op in de Stadsschouwburg in Mid delburg, beide dagen om 15.00 en 20.00 uur De loop van de geschiedenis is onherroepelijk. Toch leg gen de spelers van de Vlaamse toneelgroep De Roovers zich daar in de voorstelling Maria Stuart niet onvoor waardelijk bij neer. Koningin Elisabeth I ondertekende in 1587 het doodvonnis van de Schotse koningin Maria Stu art en over de strijd tussen deze vorstinnen schreef Friede- rich Schiller in 1800 een toneelstuk. Sofie Sente, die de ti telrol vertolkt: ..Iedere avond denken we: nu gaat het an ders, dit is het moment waarop het kan keren." door Frans Doeleman De vaste kern van theaterge zelschap De Roovers maakt het zich niet gemakkelijk. „Je zou Maria Stuart kunnen le zen als een stuk dat alleen maar gaat over de frigide Eli sabeth en de wulpse Maria die elkaar niet kunnen luchten. Dat zouden wij heel opper vlakkig vinden. Zoals Schiller het heeft geschreven, is het meer gelaagd. Dat bepaalt on ze stukkeuze. Een mooi lief desverhaal is oké, maar liever iets meer dan dat. Het moet iets universeels hebben, filo sofische vragen stellen of poli tieke systemen blootleggen", verklaart de in Antwerpen wo nende Sofie Sente (29). Continuïteit Met drie van haar klasgenoten op de toneelafdeling van het Antwerps conservatorium richtte zij direct na het afstu deren in 1994 De Roovers op. Sindsdien maken ze jaarlijks een produktie, maar acteren daarnaast ook bij andere ge zelschappen. De groep zorgt voor een continuïteit die het mogelijk maakt dieper op be paalde dingen in te gaan en ideeën over toneel te ontplooi en en te testen. „Als collectief werken we zon derregisseur, omdat we het be langrijk vinden dat iedereen evenveel verantwoordelijk heid draagt en er zeker van zijn dat zich dat weerspiegelt in een voorstelling. We blijven argumenteren en bewerken. Eigenlijk is de tekst onze regis seur, als we er niet meer uitko men, gaan we altijd terug naar de tekst. We werken heel lang aan tafel, want wat je wel of niet schrapt, kan veel bepalen van de voorstelling. We maken ook wel ruzie, hoor, gaan soms met slaande deuren weg, maar dat is misschien de trage weg van de democratie. Toch is het zeer waardevol, want iedereen is gelijkwaardig en we hebben enorm veel vertrouwen in el kaar." „Wat ons bindt, is de noodzaak om met bepaalde levensvra gen bezig te zijn, evenals een hoog rechtvaardigheidsgehal te. Niet dat we geen plezier kunnen maken, hoor, integen deel. Maar we willen geen din gen doen waarvan we weten dat we ze kunnen. Het moet knarsen, we moeten hinder nissen nemen. Op school zei den ze, en dat is een mooi beeld: Ge moet de lat op twee meter leggen om over 1.90 me ter te geraken. Dat vind ik ook een prettige manier van leven. Misschien een beetje een vech tershouding tegenover het leven. Niks als evident aanne men, alles proberen te onder zoeken. Een voorstelling is voor ons geslaagd als we iedere avond verwonderd blijven over de dingen die er gebeu ren." „Maria Stuart gaat vooral over het afschuiven van ver antwoordelijkheid", meent Sofie Sente. Aan het tekenen van het doodvonnis gaan im mers tal van intriges en valse- lijke beschuldigingen vooraf. Maria dacht met haar hart, Elisabeth trachtte met haar hoofd te voelen. De ene had niets meer, de andere was de machtigste vrouw op aarde. Als Maria, na haar man te heb ben laten vermoorden, bij Eli sabeth aanklopt om bescher ming, geeft die haar een cel, omdat haar wordt ingefluis terd, dat Maria op haar troon zou willen zitten. Als ik tegen Sara De Bossche re in haar rol van Elisabeth zeg: Ik ben net gelijk als u een koningin, dan denk ik: ik ben net gelijk als u een vrouw. Je zou er misschien twee huis vrouwen van kunnen maken, maar de verbeelding, de scherpte komt vooral door het grotere belang: de ene konin gin die de andere vermoordt. De poëzie van Schiller maakt het mogelijk om over dingen als leven en dood te spreken. In het begin dachten we: die taal schept zo'n afstand, maar der gelijke urgente zaken zijn daar juist bij gebaat. Het is even wennen en doorbijten om er daarna de vruchten van te dra gen. We vinden het ook niet erg als het publiek een beetje moeite moet doen, in plaats van het allemaal ingelepeld te krijgen. Toneel is voor ons iets meer dan entertainment." Classicisme „We vinden het belangrijk als de mensen na afloop een ge dachte hebben meegekregen en niet alleen emotioneel zijn geraakt. Schiller laat mooi zien dat je het met alleen rede niet redt, maar met alleen emotionaliteit evenmin. Er zitten overigens ook luchtige stukjes met humor in de voor stelling, evengoed een ver lengstuk van de Sturm und Drang die naar voren komt in de emotionele kracht van Ma ria Stuart, maar die Schiller, onder invloed van Goethe, tracht te beteugelen met het classicisme. Het stuk heeft vijf bedrijven en is heel klassiek opgebouwd." „De voorstelling begint drie dagen voor het doodvonnis van Maria Stuart. Eigenlijk verwisselen die twee vrouwen dan van rol. Als Elisabeth het vonnis moet ondertekenen, wordt zij namelijk heel emo tioneel, terwijl Maria, gecon fronteerd met de dood, dat van zich af redeneert. Iedereen heeft in dit stuk een moment dat hij de loop van de geschie denis zou kunnen veranderen. Alleen gebeurt dat niet. Ieder een blijft alleen achter en nie mand heeft daar iets aan ge daan. Toch proberen we die openheid, zeker in de konin- ginnenscène, te bewaren, zo van we hadden evengoed sa men op een terrasje een kopje koffie kunnen drinken of zo." Maria Stuart door De Roovers is donderdag te zien in 't Beest in Goes, aanvang 20.30 uur Sofie Sente, op de achtergrond, als Maria Stuart in de gelijknamige voorstelling door De Roovers. foto Raymond Mallentjer Balletschool Jazz Dans Joke Louwerse heeft het twintig jarig bestaan aangegrepen voor een gedaanteverwisse ling. Onder de nieuwe naam Dance Center Dazzle - de oude dekte allang de lading niet meer - zijn zaterdag en zondag de jaarlijkse voorstellingen te zien in de Middel burgse Stadsschouwburg, 's Middags voor kinderen en 's avonds voor alle andere dansliefhebbers. door Frans Doeleman Sinds Joke Provoost (50) vanaf oktober 1990 voor het geven van haar dansopleiding de be schikking heeft over een eigen studio aan de Amnestylaan in Middelburg is het niveau met sprongen vooruit gegaan. De jaarlijkse voorstellingen wor den weliswaar gedanst door amateurs, maarzij reiken naar het professionalisme. Daar wordt dan ook lang en hard voor gewerkt. De top van de balletschool komt samen in wat genoemd wordt de Com- pany-groep. Deze meisjes (jongens zijn nog altijd moei lijk tot dans te bewegen) heb ben zich de capaciteiten eigen gemaakt die nodig zijn om te kunnen werken met professio nele gastdocenten als de Ne derlandse Conny Janssen en Jorge Vasquez en Ray Tadio van de Alvin Ailey School in New York. Voor de invloed van de Afri kaanse dans in de jazzdans trad Germeine Acogny met djembebegeleider Arona 'N Daye op als gastdocente. In de pré-Company-groep worden zich ontwikkelende talenten klaargestoomd voor de stap naar het hoogste ni veau. Ook dat betekent hard en geconcentreerd werken. Nauwelijks een week voor de uitvoering wordt op zondag middag de laatste hand gelegd aan de nieuwe choreografie Look At Me, een jazzdans, van Joke Provoost. Meiden op zoek naar succes, maar soms ben je jezelf of juist heel extravert en een andere keer wil je je het liefst verstoppen. Al deze stemmingen komen aan bod in een dynamisch bewegingspa troon, waarbij de ontbottende lenige meisjeslijven het ene moment ritmisch over de vloer kronkelen en het volgende ogenblik zich hooghartig uit strekken. De mimiek spreekt Een moment uit de voorstelling van Dance Center Dazzle. foto Eddy Fliers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 12