Veel taalweinig moraal bij Mannen op de Maan •f Kwaaie Moeders in theatraal concert Adembenemend Zwanenmeer Sacha van As Vlaamse Roovers zingt Costello's willen meer dan Juliet Letters bij een liefdesverhaal het Zeeuws Orkest 12 13 Diederik van Vleuten (links) en Erik van Muiswinkel in hun nieuwe programma 'Mannen op de Maan'. foto Katinka Krijgsman toe een zieke grap over maken. In ons vorige programma heb ben we dat op een verschrikke lijke manier gedaan, maar dan ook nog als stijlgrap. We lieten twee Toon Hermansen praten over zinloos geweld, wat Toon zelf nooit zou doen. 'Nee men sen, ik vind het niet leuk... Ja, het levert wel mooie monu mentjes op, dat zijn leuke din gen, met een bloemetje d'r bijNou, je kon daar in Leeu warden een speld horen vallen. Je kon vanuit het theater dat brugje bij wijze van spreken zien liggen. Dus, het ontgaat ons niet, we vinden er wel wat van en we doen er wel wat mee. Maar het is aan minister Ro gier van Boxtel om er maatre gelen tegen te nemen. Daar zijn wij niet voor." Verder levert de politiek hen nauwelijks bruikbare onder werpen. Diederik van Vleuten: „Politiek inspirerend? Niet erg. Erik van Muiswinkel: „Dit is ook geen programma waar voor je elke dag de krant goed moet lezen. Nee, de politiek van vandaag de dag doet de hersens niet echt jeuken. Laatst heb ik dat boek over het kabinet Den Uyl gelezen, 'De verbeelding aan de macht'. Toen was het leuk. Marcel van Dam en consorten waren de laatste echte leuke mannen. Over iemand als Rogier van Boxtel zie ik mij geen nummer maken." „Janmaat en Bolkestein leen den zich nog aardig voor imi taties, maar na hen is het wel over. Zelfs de weinige mannen die nu een beetje uitgesproken bezig zijn - Rosenmöller en Marijnissen - zijn door hun denkbeelden te weinig ex treem. En ook als persoon zijn zij te weinig opvallend, niet krankzinnig genoeg. Om over Kok maar te zwijgen, die is voor het cabaret het vleesge worden non-onderwerp." Liever zoeken zij het bij schrij vers zoals Gerard (Kornelis van het) Reve, aan wiens werk zij de karakteristiek 'ruiten tikkers en branchevreemde gedrochten' ontleenden. Die derik van Vleuten: „Ik heb het complete werk van Reve in de kast. Ik geloof dat hij één van de geestigste mannen van Ne derland is. En zeker één van de grootste stylisten." Erik: „Laatst kwam ik met Jeroen van Merwijk tot de stelling dat Reve de man is geweest met de allergrootste invloed op de hu mor in de twintigste eeuw." Diederik: „Dat zou heel goed kunnen." Ironie Erik: „Gevoel voor ironie, cy nisme en stijl... In het alge meen komt veel daarvan bij Reve vandaan. In elk geval voor onze generatie, een stuk daarvoor en een stuk daar na..." Diederik: „De manier waarop wij iets verwoorden, dat zijn Reviaanse zinnen." „Zorgvuldige formulering, herhalen, beetje overdrijven, tikkeltje archaïsche woord keus... Het is verrukkelijk wat die man allemaal heeft ge daan", zegt Van Muiswinkel. „Ik denk dat de mensen die bij ons in de zaal zitten op een zelfde manier liefhebber zijn van het goede gesproken woord. Of, zoals ik op onze vo rige video heb laten zetten, 'gesproken in goed Neder lands'. Daardoor wordt het ook een soort taaiavond. Je merkt dat zij onze zinnen Diederik: „...ook goed willen hóren. De zinnen zijn ver zorgd, allemaal verzorgd. Ik vind dat wel mooi. Dat brengt ook een soort concentratie te weeg die bij andersoortige ca baretiers weer niet nodig is. Ik bedoel, bij Bert Visscher moet je de hele tijd oppassen dat je niet in je broek pist, waken voor de deconcentratie van je sluitspieren." 'Mannen op de Maan' van Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten, za terdag in het Zuidlandthe- ater in Terneuzen, Verder te zien op woensdag 24 mei Middelburg In Figaro stel je zelf het menu samen 15 woensdag 29 maart 2000 Paul Ruven laat de camera ook buiten de set opnemen 16 In hun nieuwste programma 'Mannen op de Maan' nemen Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten al het zwe verige op aarde - 'astrologen, illusionisten, onheilspredi kers, weerwolven, soortgelijke ruitentikkers en branche vreemde gedrochten' - onder de loep vanuit de ruimte. Vanaf de planeet die op 21 juli 1969 voor het eerst werd be treden door de Amerikaanse astronauten Armstrong en Aldrin. In een fraai lied over de Apollo 11 krijgt ook hun commandant Collins de eer die hem toekomt. De ruimte vaart als inspiratie? Dat zie je niet vaak in 't cabaret. door Piet Koster Die eerste maanlanding ('Een kleine stap voor een mens, maar een gigantische sprong voor de mensheid') staat in zwart-wit in hun geheugen ge grift. Acht - 'bijna' en 'net' - waren ze toen. Diederik van Vleuten: „Het is een van de mijlpalen. Wat herinner je je nog uit je jeugd? Dat! Het had op mij net zo'n impact als Pipo. Ik weet nog waar we waren. Met de hele familie zaten we in een huis in Frankrijk. We móesten kijken..." Erik van Muiswinkel: „Ja, je merkte aan het gedrag van je ouders hoe belangrijk het was. Dat het niet zomaar iets was. Niet zoiets als Pipo en Floris. Dat was ook belangrijk, maar dat was amusement. Nu, dat merkte je, was de héle wereld geïmponeerd. En als je nog zo jong bent, slaat daarvan toch iets op je terug. Wie ten tijde van de moord op Kennedy 8 of 9 was, zal ook wel hebben ge merkt dat er iets aan de hand was dat veel groter was dan normaal. Die maanlanding heeft enorme indruk op mij ge maakt. Nog jaren erna wilde ik niets anders dan astronaut worden. Op school heb ik er wel tien spreekbeurten over gehouden." Baldadigheid Hoewel een zeldzaamheid in het Nederlands cabaret, blijft in 'Mannen op de Maan' het onderwerp ruimtevaart be perkt tot de titel en dat ene mooie nummer. „Het zou an ders weer te veel op een Teleac- cursus gaan lijken", zegt Van Muiswinkel. „Eigenlijk is dit lied ook een beetj e ontstaan uit een soort baldadigheid om zo'n soort lied te schrijven. Het valt buiten het genre van de liedjes die je gemiddeld aan treft. Zoiets staat verder van je persoon, maar toch zit er wel een persoonlijk draaitje aan, een klein moraaltje." Van te veel gemoraliseer, ver tellen zij de middag na hun 'Amsterdamse première' in een hoofdstedelijk café, moe ten zij trouwens geen van tweeën veel hebben. In de ja ren zestig en zeventig vielen 'boze liedjes' over de sjah van Perzië, keizer Haile Selassie van Ethiopië of WD-junior Hans Wiegel bij het cabaret- publiek in goede aarde. Anno nu zijn er domweg te weinig 'maatschappelijke' gebeurte nissen of onderwerpen die zich voor zo'n aanpak lenen. Diederik van Vleuten, hardop denkend: „Zijn wij nog maat schappelijk verontwaardigd..? Erik van Muiswinkel: „We zijn wel héél gauw geïrriteerd. Van Vleuten: „Wat die jongen op dat station in Vlaardingen is overkomen, dat zal iedereen de afgelopen dagen wel heb ben gehad, dat vind ik natuur lijk heel erg. Maar in het caba ret kun je er helemaal niks mee. Met je vinger wijzen en roepen 'mensen opgepast!'? Daar houd ik helemaal niet van." „Het zou ook niet bij ons pas sen over zoiets een boos num mer te maken", vult Van Muis winkel aan. „Wel kunnen wij zo'n incident gebruiken, of lie ver dat hele complex van zin loos geweld dat zich in het col lectieve onderbewustzijn van je publiek bevindt. Daar af en Klinkenberg hield van dromerige, zonnige steden 16 Kwaaie Moeders is de eer ste voorstelling van de Stichting Tamar in Den Dolder, die drie jaar gele den werd opgericht door saxofonist en componist André Arends en zijn vrouw Anita van Soest, die trompet speelt. Hun ideaal is om kinderen op jonge leeftijd in aanraking te brengen met muziek. Ze doen dat in een vorm die omschreven kan worden als een theatraal concert, waarin niet gesproken wordt. door Frans Doeleman .Wanneer j e kinderen op j onge leeftijd in aanraking brengt met goed gecomponeerde mu ziek, het maakt niet uit welke stijl, dan leren ze iets wat je la ter nooit meer inhaalt. Daar om is het ook belangrijk dat je al jong begint met het bespelen van een muziekinstrument. Dat idealisme heeft ons gesti muleerd om dit soort beelden de muziekvoorstellingen te maken voor iedereen vanaf 4 jaar." Anita van Soest (36) weet waarover zij praat, want haar vader speelde in de fanfare en dat vond navolging bij zijn dochter: „Daar liggen echt mijn roots.Zij ging naar het conservatorium om trompet te studeren en trad vervolgens op met tal van orkesten, maar ook solo. Zes jaar maakte ze deel uit van het orkest De Volhar ding. Haar man André Arends (38) was na zijn studie saxo foon en compositie onder meer te beluisteren in het Aurelia Saxofoonkwartet. Zo kon het gebeuren dat André op tour nee was naar Japan en Anita naar Amerika. Met een gezin viel dat op den duur wat moei lijk te combineren. „We wilden graag samenwer ken. Daarom ben ik uit het or kest gestapt, op mijn 27ste had ik mijn eerste kind gekregen, en omdat ik muziektheater wilde maken, ben ik op mijn dertigste naar de toneelschool gegaan. Die opleiding heb ik twee jaar gevolgd en vervol gens richtten we de Stichting Tamar op, wat André tevens de gelegenheid bood om te com poneren." „Die twee jaar toneelschool is natuurlijk niet te vergelijken met mijn ervaring als musicus en daarom hebben we Peter Drost en Tom Sijtsma, die al lang in het jeugdtheater werk zaam zijn, gevraagd om de re gie te doen en Renée Zonnevyl- le en Cees Landzaat voor de vormgeving. Het idee voor Kwaaie Moeders is van Peter Drost en André heeft de mu ziek geschreven. Het is een spraakloze voorstelling. Er zitten wel liedjes in, maar die zijn in onzintaal. De regisseurs wilden de muziek zoveel mo gelijk laten spreken." De vrolijke en brutale voor stelling wordt gespeeld door Anita (trompet), Abby Lums- den (piano), Marjan Politiek of Ellen Sijsens (hoorn) en de ac trice Monika Schmidt, die ie der hun eigen, verrijdbare huisje op het toneel hebben. „Het gaat over vier moeders, drie zussen en hun moeder. En heel veel kinderen. Het moe derschap komt aan de orde, het huishouden en wat dat al lemaal met zich meebrengt. Er zijn irritaties en ruzies en uit eindelijk komt het tot een enorm conflict, dat we op ge heel eigen wijze oplossen. Maar dat verklap ik niet. We hebben overigens niet de pre tentie een moraal naar boven te halen, het is puur amuse ment." „Het is een heel associatieve voorstelling. We merken dat volwassenen anders kijken dan kinderen. Volwassenen willen altijd alles snappen. We spelen ook veel op scholen, waarvoor we een lespakket met cd hebben ontwikkeld, waarmee de leerkracht aan de slag kan als voorbereiding. Op de school van mijn dochter heb ik daar een keer zelf mee ge werkt - de klas komt naar de honderdste voorstelling op 16 april - en gaf bij een stuk lang zame, droevige muziek de kin deren de opdracht om op de grond te gaan liggen en in hun hoofd een film te bedenken. Ze kwamen met de meest fantas tische verhalen. Dat is wat ik zo leuk vind aan muziek: ie dereen mag zijn eigen ding verzinnen. Ik merk dat veel volwassenen dat niet meer kunnen", constateert Anita, die vier jaar geleden voor de tweede keer moeder werd. „Het was een hard gevecht om met deze nieuwe vorm van the ater een plek te veroveren, maar Kwaaie Moeders is een mooie aanzet om door te gaan. Volgend seizoen komen er twee nieuwe produkties. De Zagerij heeft de fanfaremu ziek als achtergrond en Knal rood gaat over zigeuners. In de zigeunercultuur is muziek heel belangrijk, evenals bij voorbeeld in Suriname. Soms denk ik dat wij Nederlanders een beetje schuchter doen over onze eigen cultuur. Maar daar kan je ook best trots op zijn." Kwaaie Moeders is zondag te zien in de Concertzaal in Middelburg, aanvang 15.00 uur Het ballet van de Staatsopera van Tatarstan danst Het Zwanen- Het ballet en orkest van de Staatsopera van Tatarstan doen dinsdag Middelburg aan met de voorstelling Het Zwa nenmeer, waarmee het gezel schap op tournee is. 'Dit ballet der balletten' op muziek van Pjotr Iljitsch Tsjaikowski is een roman tisch sprookje over de liefde van een jonge prins voor de betoverde zwanenkoningin Odette. De zwarte zwaan Odile probeert het prille ge luk te verstoren. Uiteindelijk hervindt het stel het geluk in de 'witte scène' waar alle zwaantjes aan deelnemen. Het beroemde ballet van de Staatsopera van Tatarstan maakt er een adembenemen de voorstelling van, met feno menale dansers in oogver blindende kostuums in een sprookjesachtig decor. Het Zwanenmeer, dinsdag in de Stadsschouwburg Middelburg, 20.00 uur. De voorstelling is uitverkocht Scène uit Het Zwanenmeer. t e, links Anita van S°«t an naast politiek en Monika Schmidt ltechtskDeodMaoFnP.is

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 11