Volwassen details in ronde vormen Nieuwe combi is geen pakezel PZC Experimentele woon-werkfiets auto motorfiets 41 kort Luxe Audi's Suzuki Wagon R+ Alfa 156 Sportwagon Elektrisch brommobiel Renault Méganes zaterdag 25 maart 2000 Door de dikkere bumper en de chroomaccenten ziet de nieuwe Wagon R+ er volwassener uit. Tijdens zijn presentatie werd hij gekscherend de 'Wagila Plus' genoemd. De nieuwe generatie van de Suzuki Wagon R+ wordt immers in een soort samenwerkingsverband met Opel gebouwd. Waar hij deze week - zij het met een eigen motor - wordt voorgesteld als Opel Agila. De heilzame werking van de broederlijke samenwerking met het Europese Opel heeft het Japanse gevoel voor humor ken nelijk nog niet bereikt, want woordspelingen over de Suzuki Wagon R+ worden op zijn gun stigst met opgetrokken wenk brauwen aangehoord. De kleine ruimtewagen is hun concept - dat weet iedereen - en de nieuwe gene ratie is ook op de ontwikkelings afdeling van Suzuki ontstaan. „Wij persen in onze Hongaarse fa briek trouwens al het plaatwerk en sturen dat voor de Agila naar de Opel-fabriek in Polen',' klinkt het tamelijk fel. Een gevoelig onder werp kennelijk. Dat neemt niet weg dat de syner- gie tussen beide automerken dui delijk zijn aangename kanten heeft. Om te beginnen oogt het de sign van de Suzuki aanzienlijk meer volwassen dan dat van zijn uiterst hoekige voorganger. Wat rondere vormen, beter geïnte greerde bumperspoilers, grote koplampen en een sprekende gril le, zo hier en daar een aardig chroomaccent, het helpt allemaal mee. Ook bepaalde volwassen de tails als een handgreep achterop betekenen bijvoorbeeld een stap vooruit. Regelrecht uit de Opel- keuken, zo te zien. Maar zeg dat maar liever niet tegen iemand van Suzuki. Groei Veel belangrijker is het feit dat de auto in alle richtingen is gegroeid. Oké, hij is nog slechts drie en een halve meter lang, maar dat is een handbreedte meer dan voorheen. En we verzekeren u dat het samën met wat extra centimeters in de hoogte en breedte voor een ver bluffend riante zitruimte zorgt. Zelfs achterin valt er weinig te klagen. Helaas blijft de bagage ruimte overigens onverminderd krap. Alle extra ruimte wordt in gezet voor de achterpassagiers. Een zelfde ontwikkeling heeft het interieur doorgemaakt. De stoelen zijn redelijk comfortabel, de af werking helemaal niet verkeerd en in zowel het dashboard als de knoppen en schakelaars herken nen we op talloze plekken toch de invloed van Opel. En dat is ge woon goed nieuws. Met aspecten als comfort en ergonomie zit het dus behoorlijk snor. Wat ook opvalt, is de lekker hoge zitpositie en de bijbehorende makkelijke instap. Ideaal voorou dere mensen bijvoorbeeld. Of moeders met een kind op de arm. Overigens is een zogenaamde snelle Isofix kinderstoelbevesti ging als extra leverbaar. Suzuki kiest ook dit keer niet voor de laagst mogelijke prijs, maar gaat voor een opmerkelijk rijke standaarduitrusting. Elektrische stuurbekrachtiging, bij een bot sing wegklappende pedalen (van Opel), twee airbags, gordel- krachtbegrenzing en zelfs ABS behoren er steeds bij. Net als stuurbekrachtiging trouwens. Maar ook centrale deurvergrende ling (met de van Opel bekende dubbele blokkering) en elektri sche ramen. Ook door de prakti sche bril bezien, mag de Wagon R+ er zijn. Denk aan de vele opberg- mogelijkheden, zoals een handige bak onder de stoel. Compact Tot zover voornamelijk goed nieuws. Handig compact van bui ten, ruim van binnen, niet over matig verfijnd maar toch best strak afgewerkt, makkelijk te be dienen en aanzienlijk comforta beler dan je verwacht. Aan de min-kant staan details als de be perkte laadruimte en een niet al te hoog opklappende achterklep. Even opletten bij het laden dus. De rij eigenschappen moeten de doorslag geven. Ook daar zijn plussen en minnen. De R+ rijdt ze ker niet zo solide als een aantal ge renommeerde Europeanen. Denk aan de Seat Arosa, Fiat Panda, VW Lupo en Opel Corsa. De bestu ring doet wat nerveus aan en de Suzuki is nogal straf geveerd. Overigens helt hij toch nogal over in een bocht. Geen sportieveling dus, maar zeker wel een ideale boodschappenauto en in menig opzicht zelfs een serieuze keuze mogelijkheid als betaalbare ge zinsauto. De Wagon R+ is best in zetbaar voor woon-werkverkeer, stadsgebruik en zo nu en dan een wat langere rit. De 1,3 liter Suzuki-motor levert met zijn 76 pk heel redelijke pres taties. Zeker in het vlakke Neder land. Gangbare kruissnelheden gaan de mini-MPV uitstekend af. Hij komt gretig uit de startblok ken en snort daarna tevreden voort. Een belangwekkend be zwaar is het motorisch rumoer dat uit het vooronder opklinkt zo gauw je het gaspedaal iets te en thousiast indrukt. Ook op wat ho gere snelheden - zo tegen de 140 kilometer per uur - moet je met stemverheffing spreken. Hij haalt na enig aandringen trouwens een top van 155 kilometer per uur. De Wagon R+ zal ergens tussen de 24.000 en 24.500 gulden gaan kos ten. Daarvoor heb je werkelijk veel auto voor de deur staan. Meer dan een Opel? Dat moet blijken. Vrijwel zeker is in elk geval dat Opel niet mee zal gaan in de drie jaar durende garantieperiode van de Suzuki. Rob Mosselman Alfa Sportwagon lezen we op de persmap bij de introductie van de combi versie van de succesvolle 156. Ook Fiat-topman Roberto Testore, die tijdens het diner even aanschuift, heeft het steeds over de Sportwagon. Als we vragen waarom, grapt hij dat het toch een heel andere auto is dan de 156 sedan en dat hij daarom een heel andere naam verdient. Bij de proefrit de volgende ochtend blijkt echter dat niet iedereen van de nieuwe naam op de hoogte was. Want achter op de auto staat gewoon 156 Sportwagon. Dat is ook eigenlijk de enige te rechte modelaanduiding voor de nieuwe combi. Want tot en met de middenstijl is de Sportwagon exact gelijk aan de sedanversie van de 156. En op de achterportie ren ontbreken ook bij de station wagon de grepen. De deuropeners zijn opnieuw verstopt in de raam- stijl. Het ontbreken van die deur grepen stoort bij de combiversie overigens wat meer dan bij de se dan. Er is, nu we het er toch over heb ben, geen enkele reden te beden ken waarom Alfa Romeo niet zou willen refereren aan de 156 bij de presentatie. Alfa hoeft zich zeker niet te distantiëren van de nog im mer zeer succesvolle sedanversie, die in de hogere middenklasse nog altijd een zeer gewilde auto is. En het Italiaanse merk hoeft zich ook niet te schamen voor de kwalitei ten van de auto. Er zijn weinig voorwielaandrijvers met zo'n mooi neutraal weggedrag als de Alfa 156. Dat de auto ook nog goed inzet baar is voor andere rij opdrachten toonde de titel 'Trekauto van het Jaar' in 1998 aan. En met dat in het achterhoofd is de Sportwagon een heel welkome aanvulling van het De achterklep van de Alfa 156 Sportwagon loopt een stukje door in het dak, zodat de klep verder o programma bij Alfa Romeo. Daar uit mogen we zeker niet afleiden dat Alfa Romeo van de combiver sie een pakezel heeft gemaakt. Maar dat een stationwagen extra gebruiksmogelijkheden heeft en dat een groot deel van het autoko- pend publiek daar wel wat in ziet, laten de verkoopcijfers zien. Stationwagon Alfa Romeo heeft geprobeerd van de 156 Sportwagon een heel slan ke, bijna sportieve stationwagon te maken. De oorspronkelijke cou péachtige lijn van de auto is eigen lijk niet aangetast. De daklijn daalt naar achteren toe net zo sterk als de sedan. Dat zou er nor maal toe leiden dat de achterklep erg klein uitvalt. Maar dat heeft Alfa opgelost door de klep een stukje in het dak van de auto te la ten beginnen. Door deze construc tie kun je onder de geopende klep staan en het gat waardoor je baga ge naar binnen steekt is groter. De Alfa 156 Sportwagon is niet ontworpen voor een fikse laad ruimte en die heeft de auto dan ook niet. Met het goed werkende afdekzeiltje in positie is er zelfs iets minder bagagevolume dan bij de sedan: 360 liter tegen 378 bij de sedanMaar je kunt door het neer klappen van de achterbank wel extra ruimte creëren. De in twee delen neerklapbare bank geeft maximaal 1.180 li ter bagageruim te vrij. Dat is ook zeker geen re- cordwaarde, maar het is juist de variabiliteit van het concept dat mensen aanspreekt. Alfa Romeo heeft ook geprobeerd wat handige vondsten van andere fabrikanten te kopiëren. Zo is erin de bagageruimte een netje te vin den dat op allerlei manieren kan worden bevestigd om bagage vast te snoeren. Ook vinden we vakken in de zijkant en een 12-volts aan sluiting, terwijl de bodem van de kofferruimte kan worden omge keerd en dan dienst doet als wa terdichte bak. Voor de passagiers is er dezelfde ruimte als in de sedan. Voorin is dat prima voor elkaar, achter is het ietsje krapper, maar voor de klasse is het redelijk op niveau. Ook qua inrichting zijn er geen verschillen met de sedan. De auto heeft die zelfde fraaie klokken op het dash board en de sportief tonende mid denconsole met drie metertjes bo venin. De afwerking van de 156 Sportwagon valt in gunstige zin op, zowel wat kwaliteit als geko zen materialen betreft. Motoren De Sportwagon is er met dezelfde motoren als de sedan en laten ook nagenoeg dezelfde prestaties no teren. Er is keuze uit benzinemo toren met inhouden van 1,6 liter (120 pk), 1,8 liter (144 pk), 2,0 liter (155 pk) en 2,5 liter (190 pk). Daar naast levert Alfa ook de twee die sels met common rail inspuiting van 1,9 liter (105 pk) en 2,4 liter (136 pk). Stuk voor stuk zijn het fijne krachtbronnen met veel po wer, zodat je zelfs met de lichtste benzinemotor niet het gevoel hebt met het instapstakkertje onder weg te zijn. Verschillen in weggedrag zijn er nauwelijks tussen de 156 sedan en Sportwagon. De combi is aan de achterkant enkele tientallen kilo's zwaarder, maar daar merk je na genoeg niets van. Op papier is de carrosserie iets gevoeliger voor torsie, maar dat is evenmin waar te nemen. Verder blinkt dit model net als de sedan uit door een uitge balanceerd weggedrag. Hij stuurt heel nauwkeurig, heeft zelden last van de aandrijf krachten in de be sturing en helt weinig over. De Alfa 156 Sportwagon komt op het juiste moment het gamma van het Italiaanse merk versterken. Alfa heeft de levertijden op de se dan inmiddels ingelopen en is klaar voor de volgende ronde. Het moet gek lopen, wil de Sportwa gon het succes van de 156 niet opnieuw een injectie geven. De verwachte meerprijs voor de Sportwagon bedraagt circa 3000 gulden. Levering start in ons land Mario Vos Audi brengt onder de naam Exclusive extra luxueuze versies op de markt van de A3A4A6 en A8Voor 4.500 gulden meerprijs heeft de A3 Exclusive bijvoorbeeld metallic lak, airconditioning, een buiten temperatuurmeter, een met leer bekleed stuurwiel, radiografische be diening voor de centrale portiervergrendeling, verwarmbare buiten spiegels en automatische dimmende binnen- en buitenspiegels. Nor maal zou de klant voor deze extra's 8.200 gulden moeten neertellen. Bij de Audi A4 heeft het Exclusive-pakket vergelijkbare extra's en bo vendien acht luidsprekers, een alarm en hoofdairbags voor 3.990 gul den. Volgens Audi verdient de klant hier tien mille. Het Exclusive-pakket omvat voorde A6 metallic lak, een alarm, houtin- leg, een middenarmsteun voor, een boordcomputer en een automatisch dimmende binnenspiegel voor 5.000 gulden. De eerste elektrische brommobiel heet Jordi. In Nederland is recent de eerste elektrische brommobiel geïntrodu ceerd. Het voertuig is een zogenaamde NEV (Neighbourhood Electric Vehicle) en wordt geïmporteerd door Ecocar in Leusden. Dit bedrijf ziet vooralsnog alleen brood in de zakelijke markt, omdat er geen subsidie wordt gegeven op elektrische voertuigen. Het eerste voertuigje van Ecocar heet Jordi en is volgens de importeur heel geschikt voor bezorgdiensten in de binnenstad, zoals PTT Post en krantenbezorgers. De Jordi is tweepersoons en kan zowel rechts- als linksgestuurd gemaakt worden. De zijkanten zijn normaal gesproken open, maar op verzoek kan wel één zijde dichtgemaakt worden. De Jordi mag worden bestuurd vanaf 16 jaar met een brommerrijbewijs. Renaults extra luxueuze uitvoering van de Megane Break RXI en de Me- gane Cabrioloet Kaleido. Renault gaat de Mégane Break en de Mégane Cabriolet in een extra luxueuze uitvoering leveren. De Cabriolet krijgt de aanduiding Ka leido mee en de luxueuze Break wordt RXI genoemd. De Mégane Break RXI is gebaseerd op de gelij knamige uitvoeringen van de Mégane Sedan en Hatchback. Om de sportiviteit van de auto te bena drukken is hij uitgerust met lichtmetalen wielen. Daarnaast is de auto uitgerust met sportstoelen vóór, speciale bekleding, een instrumenten paneel met witte wijzerplaten en leren bekleding voor het stuur en de versnellingspookknop. De Mégane Break RXI is leverbaar met de 1,4 li ter en 16 liter 16-kleps benzinemotor en een 19 liter turbodiesel. De au to is leverbaar vanaf 37.395 gulden. De Mégane Cabriolet Kaleido heeft de Sport-versie als basis. In de Ka- leido-uitvoering komen daar lederen beideding, een elektrisch bedien- bare kap, een radio met cd-wisselaar en elektrische verwarmbare stoe len bij. De Kaleido is leverbaar met de 110 pk sterke 1,6 liter motor of de 140 pk tweeliter motor met directe injectie. De prijzen van de Mégane Cabriolet Kaleido beginnen bij 55.295 gulden. Mario Vos Het is even wennen aan de contouren van de woon-werkfiets Sherpa. De fiets voor alle weersomstan digheden is nog niet uitge vonden. Daarom is fietsen naar het werk minder leuk bij regen en harde wind. De Nederlandse Ver eniging voor Human Powered Ve hicles vindt dat de tijd rijp is voor een dergelijke fiets en heeft een ontwerpwedstrijd uitgeschreven, Bike 2000 Construction Contest. De stichting Fiets, RAI-Tweewie- lers en Nationale Fiets Projecten zijn sponsors van de manifestatie. Een van de ingediende ontwerpen, de Sherpa, was als publiekstrek ker op de onlangs gehouden ten toonstelling FietsRAI in Amster dam te zien. Het is even wennen aan dit uitzonderlijke model woon-werkfiets, dat nog het meest lijkt op een glad afgewerkte ligfiets. In het oog springen een windscherm, een stoeltje, een ba gagebuit en kleine, dichte wielen. De ontwerpers maakten een fiets die minimaal onderhoud nodig heeft. Dus niet dat de ketting na een rit door de regen schoonge maakt en met olie ingesmeerd moet worden. De ketting en alle tandwielen van de Sherpa zijn volledig afgedekt. Een scherm van gebogen plexiglas moet de berij der droog en uit de wind houden. De fiets is comfortabel door vering aan beide wielen. De fietshouding is verstelbaar van rechtop zittend tot achterover als op een ligfiets met lage luchtweerstand. Bijzonder zijn twee schijfremmen, eenzijdige wielophanging en han gend als een flinke bult van onde ren een bagageluik. Gelet op het aantal aangevraagde wedstrijdreglementen zijn zowel in binnen- als buitenland tal van particulieren en bedrijven druk in de weer met de constructie van prototypen. De winnaar wordt be kendgemaakt tijdens een groot ligfietsevenement op 3 en 4 juni van dit jaar in Lelystad. De hoofd prijs is een bedrag van tiendui zend gulden. Meer informatie over de ontwerp wedstrijd geeft Frank van der Laan. tel. 030-6048.914, of http: Wbike2000.uselab.com. Theo van der Kaaij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 63