Volwassen details
in ronde vormen
Nieuwe combi is geen pakezel
PZC
Experimentele
woon-werkfiets
auto motorfiets
41
kort
Luxe Audi's
Suzuki
Wagon R+
Alfa 156
Sportwagon
Elektrisch brommobiel
Renault Méganes
zaterdag 25 maart 2000
Door de dikkere bumper en de chroomaccenten ziet de nieuwe Wagon R+ er volwassener uit.
Tijdens zijn presentatie
werd hij gekscherend de
'Wagila Plus' genoemd. De
nieuwe generatie van de
Suzuki Wagon R+ wordt
immers in een soort
samenwerkingsverband met
Opel gebouwd. Waar hij deze
week - zij het met een eigen
motor - wordt voorgesteld als
Opel Agila.
De heilzame werking van de
broederlijke samenwerking
met het Europese Opel heeft het
Japanse gevoel voor humor ken
nelijk nog niet bereikt, want
woordspelingen over de Suzuki
Wagon R+ worden op zijn gun
stigst met opgetrokken wenk
brauwen aangehoord. De kleine
ruimtewagen is hun concept - dat
weet iedereen - en de nieuwe gene
ratie is ook op de ontwikkelings
afdeling van Suzuki ontstaan.
„Wij persen in onze Hongaarse fa
briek trouwens al het plaatwerk
en sturen dat voor de Agila naar de
Opel-fabriek in Polen',' klinkt het
tamelijk fel. Een gevoelig onder
werp kennelijk.
Dat neemt niet weg dat de syner-
gie tussen beide automerken dui
delijk zijn aangename kanten
heeft. Om te beginnen oogt het de
sign van de Suzuki aanzienlijk
meer volwassen dan dat van zijn
uiterst hoekige voorganger. Wat
rondere vormen, beter geïnte
greerde bumperspoilers, grote
koplampen en een sprekende gril
le, zo hier en daar een aardig
chroomaccent, het helpt allemaal
mee. Ook bepaalde volwassen de
tails als een handgreep achterop
betekenen bijvoorbeeld een stap
vooruit. Regelrecht uit de Opel-
keuken, zo te zien. Maar zeg dat
maar liever niet tegen iemand van
Suzuki.
Groei
Veel belangrijker is het feit dat de
auto in alle richtingen is gegroeid.
Oké, hij is nog slechts drie en een
halve meter lang, maar dat is een
handbreedte meer dan voorheen.
En we verzekeren u dat het samën
met wat extra centimeters in de
hoogte en breedte voor een ver
bluffend riante zitruimte zorgt.
Zelfs achterin valt er weinig te
klagen. Helaas blijft de bagage
ruimte overigens onverminderd
krap. Alle extra ruimte wordt in
gezet voor de achterpassagiers.
Een zelfde ontwikkeling heeft het
interieur doorgemaakt. De stoelen
zijn redelijk comfortabel, de af
werking helemaal niet verkeerd
en in zowel het dashboard als de
knoppen en schakelaars herken
nen we op talloze plekken toch de
invloed van Opel. En dat is ge
woon goed nieuws. Met aspecten
als comfort en ergonomie zit het
dus behoorlijk snor.
Wat ook opvalt, is de lekker hoge
zitpositie en de bijbehorende
makkelijke instap. Ideaal voorou
dere mensen bijvoorbeeld. Of
moeders met een kind op de arm.
Overigens is een zogenaamde
snelle Isofix kinderstoelbevesti
ging als extra leverbaar.
Suzuki kiest ook dit keer niet voor
de laagst mogelijke prijs, maar
gaat voor een opmerkelijk rijke
standaarduitrusting. Elektrische
stuurbekrachtiging, bij een bot
sing wegklappende pedalen (van
Opel), twee airbags, gordel-
krachtbegrenzing en zelfs ABS
behoren er steeds bij. Net als
stuurbekrachtiging trouwens.
Maar ook centrale deurvergrende
ling (met de van Opel bekende
dubbele blokkering) en elektri
sche ramen. Ook door de prakti
sche bril bezien, mag de Wagon R+
er zijn. Denk aan de vele opberg-
mogelijkheden, zoals een handige
bak onder de stoel.
Compact
Tot zover voornamelijk goed
nieuws. Handig compact van bui
ten, ruim van binnen, niet over
matig verfijnd maar toch best
strak afgewerkt, makkelijk te be
dienen en aanzienlijk comforta
beler dan je verwacht. Aan de
min-kant staan details als de be
perkte laadruimte en een niet al te
hoog opklappende achterklep.
Even opletten bij het laden dus.
De rij eigenschappen moeten de
doorslag geven. Ook daar zijn
plussen en minnen. De R+ rijdt ze
ker niet zo solide als een aantal ge
renommeerde Europeanen. Denk
aan de Seat Arosa, Fiat Panda,
VW Lupo en Opel Corsa. De bestu
ring doet wat nerveus aan en de
Suzuki is nogal straf geveerd.
Overigens helt hij toch nogal over
in een bocht. Geen sportieveling
dus, maar zeker wel een ideale
boodschappenauto en in menig
opzicht zelfs een serieuze keuze
mogelijkheid als betaalbare ge
zinsauto. De Wagon R+ is best in
zetbaar voor woon-werkverkeer,
stadsgebruik en zo nu en dan een
wat langere rit.
De 1,3 liter Suzuki-motor levert
met zijn 76 pk heel redelijke pres
taties. Zeker in het vlakke Neder
land. Gangbare kruissnelheden
gaan de mini-MPV uitstekend af.
Hij komt gretig uit de startblok
ken en snort daarna tevreden
voort. Een belangwekkend be
zwaar is het motorisch rumoer dat
uit het vooronder opklinkt zo
gauw je het gaspedaal iets te en
thousiast indrukt. Ook op wat ho
gere snelheden - zo tegen de 140
kilometer per uur - moet je met
stemverheffing spreken. Hij haalt
na enig aandringen trouwens een
top van 155 kilometer per uur.
De Wagon R+ zal ergens tussen de
24.000 en 24.500 gulden gaan kos
ten. Daarvoor heb je werkelijk
veel auto voor de deur staan. Meer
dan een Opel? Dat moet blijken.
Vrijwel zeker is in elk geval dat
Opel niet mee zal gaan in de drie
jaar durende garantieperiode van
de Suzuki.
Rob Mosselman
Alfa Sportwagon lezen we op de
persmap bij de introductie van de
combi versie van de succesvolle 156. Ook
Fiat-topman Roberto Testore, die
tijdens het diner even aanschuift, heeft
het steeds over de Sportwagon. Als we
vragen waarom, grapt hij dat het toch
een heel andere auto is dan de 156 sedan
en dat hij daarom een heel andere naam
verdient. Bij de proefrit de volgende
ochtend blijkt echter dat niet iedereen
van de nieuwe naam op de hoogte was.
Want achter op de auto staat gewoon
156 Sportwagon.
Dat is ook eigenlijk de enige te
rechte modelaanduiding voor
de nieuwe combi. Want tot en met
de middenstijl is de Sportwagon
exact gelijk aan de sedanversie
van de 156. En op de achterportie
ren ontbreken ook bij de station
wagon de grepen. De deuropeners
zijn opnieuw verstopt in de raam-
stijl. Het ontbreken van die deur
grepen stoort bij de combiversie
overigens wat meer dan bij de se
dan.
Er is, nu we het er toch over heb
ben, geen enkele reden te beden
ken waarom Alfa Romeo niet zou
willen refereren aan de 156 bij de
presentatie. Alfa hoeft zich zeker
niet te distantiëren van de nog im
mer zeer succesvolle sedanversie,
die in de hogere middenklasse nog
altijd een zeer gewilde auto is. En
het Italiaanse merk hoeft zich ook
niet te schamen voor de kwalitei
ten van de auto. Er zijn weinig
voorwielaandrijvers met zo'n
mooi neutraal weggedrag als de
Alfa 156.
Dat de auto ook nog goed inzet
baar is voor andere rij opdrachten
toonde de titel 'Trekauto van het
Jaar' in 1998 aan. En met dat in het
achterhoofd is de Sportwagon een
heel welkome aanvulling van het
De achterklep van de Alfa 156 Sportwagon loopt een stukje door in het dak, zodat de klep verder o
programma bij Alfa Romeo. Daar
uit mogen we zeker niet afleiden
dat Alfa Romeo van de combiver
sie een pakezel heeft gemaakt.
Maar dat een stationwagen extra
gebruiksmogelijkheden heeft en
dat een groot deel van het autoko-
pend publiek daar wel wat in ziet,
laten de verkoopcijfers zien.
Stationwagon
Alfa Romeo heeft geprobeerd van
de 156 Sportwagon een heel slan
ke, bijna sportieve stationwagon
te maken. De oorspronkelijke cou
péachtige lijn van de auto is eigen
lijk niet aangetast. De daklijn
daalt naar achteren toe net zo
sterk als de sedan. Dat zou er nor
maal toe leiden dat de achterklep
erg klein uitvalt. Maar dat heeft
Alfa opgelost door de klep een
stukje in het dak van de auto te la
ten beginnen. Door deze construc
tie kun je onder de geopende klep
staan en het gat waardoor je baga
ge naar binnen steekt is groter.
De Alfa 156 Sportwagon is niet
ontworpen voor een fikse laad
ruimte en die heeft de auto dan
ook niet. Met het goed werkende
afdekzeiltje in positie is er zelfs
iets minder bagagevolume dan bij
de sedan: 360 liter tegen 378 bij de
sedanMaar je kunt door het neer
klappen van de achterbank wel
extra ruimte creëren. De in twee
delen neerklapbare bank geeft
maximaal 1.180 li ter bagageruim
te vrij. Dat is ook zeker geen re-
cordwaarde, maar het is juist de
variabiliteit van het concept dat
mensen aanspreekt.
Alfa Romeo heeft ook geprobeerd
wat handige vondsten van andere
fabrikanten te kopiëren. Zo is erin
de bagageruimte een netje te vin
den dat op allerlei manieren kan
worden bevestigd om bagage vast
te snoeren. Ook vinden we vakken
in de zijkant en een 12-volts aan
sluiting, terwijl de bodem van de
kofferruimte kan worden omge
keerd en dan dienst doet als wa
terdichte bak.
Voor de passagiers is er dezelfde
ruimte als in de sedan. Voorin is
dat prima voor elkaar, achter is het
ietsje krapper, maar voor de klasse
is het redelijk op niveau. Ook qua
inrichting zijn er geen verschillen
met de sedan. De auto heeft die
zelfde fraaie klokken op het dash
board en de sportief tonende mid
denconsole met drie metertjes bo
venin. De afwerking van de 156
Sportwagon valt in gunstige zin
op, zowel wat kwaliteit als geko
zen materialen betreft.
Motoren
De Sportwagon is er met dezelfde
motoren als de sedan en laten ook
nagenoeg dezelfde prestaties no
teren. Er is keuze uit benzinemo
toren met inhouden van 1,6 liter
(120 pk), 1,8 liter (144 pk), 2,0 liter
(155 pk) en 2,5 liter (190 pk). Daar
naast levert Alfa ook de twee die
sels met common rail inspuiting
van 1,9 liter (105 pk) en 2,4 liter
(136 pk). Stuk voor stuk zijn het
fijne krachtbronnen met veel po
wer, zodat je zelfs met de lichtste
benzinemotor niet het gevoel hebt
met het instapstakkertje onder
weg te zijn.
Verschillen in weggedrag zijn er
nauwelijks tussen de 156 sedan en
Sportwagon. De combi is aan de
achterkant enkele tientallen kilo's
zwaarder, maar daar merk je na
genoeg niets van. Op papier is de
carrosserie iets gevoeliger voor
torsie, maar dat is evenmin waar
te nemen. Verder blinkt dit model
net als de sedan uit door een uitge
balanceerd weggedrag. Hij stuurt
heel nauwkeurig, heeft zelden last
van de aandrijf krachten in de be
sturing en helt weinig over.
De Alfa 156 Sportwagon komt op
het juiste moment het gamma van
het Italiaanse merk versterken.
Alfa heeft de levertijden op de se
dan inmiddels ingelopen en is
klaar voor de volgende ronde. Het
moet gek lopen, wil de Sportwa
gon het succes van de 156 niet
opnieuw een injectie geven. De
verwachte meerprijs voor de
Sportwagon bedraagt circa 3000
gulden. Levering start in ons land
Mario Vos
Audi brengt onder de naam Exclusive extra luxueuze versies op de
markt van de A3A4A6 en A8Voor 4.500 gulden meerprijs heeft de
A3 Exclusive bijvoorbeeld metallic lak, airconditioning, een buiten
temperatuurmeter, een met leer bekleed stuurwiel, radiografische be
diening voor de centrale portiervergrendeling, verwarmbare buiten
spiegels en automatische dimmende binnen- en buitenspiegels. Nor
maal zou de klant voor deze extra's 8.200 gulden moeten neertellen.
Bij de Audi A4 heeft het Exclusive-pakket vergelijkbare extra's en bo
vendien acht luidsprekers, een alarm en hoofdairbags voor 3.990 gul
den. Volgens Audi verdient de klant hier tien mille.
Het Exclusive-pakket omvat voorde A6 metallic lak, een alarm, houtin-
leg, een middenarmsteun voor, een boordcomputer en een automatisch
dimmende binnenspiegel voor 5.000 gulden.
De eerste elektrische brommobiel heet Jordi.
In Nederland is recent de eerste elektrische brommobiel geïntrodu
ceerd. Het voertuig is een zogenaamde NEV (Neighbourhood Electric
Vehicle) en wordt geïmporteerd door Ecocar in Leusden. Dit bedrijf ziet
vooralsnog alleen brood in de zakelijke markt, omdat er geen subsidie
wordt gegeven op elektrische voertuigen.
Het eerste voertuigje van Ecocar heet Jordi en is volgens de importeur
heel geschikt voor bezorgdiensten in de binnenstad, zoals PTT Post en
krantenbezorgers. De Jordi is tweepersoons en kan zowel rechts- als
linksgestuurd gemaakt worden. De zijkanten zijn normaal gesproken
open, maar op verzoek kan wel één zijde dichtgemaakt worden. De Jordi
mag worden bestuurd vanaf 16 jaar met een brommerrijbewijs.
Renaults extra luxueuze uitvoering van de Megane Break RXI en de Me-
gane Cabrioloet Kaleido.
Renault gaat de Mégane Break en de Mégane Cabriolet in een extra
luxueuze uitvoering leveren. De Cabriolet krijgt de aanduiding Ka
leido mee en de luxueuze Break wordt RXI genoemd.
De Mégane Break RXI is gebaseerd op de gelij knamige uitvoeringen van
de Mégane Sedan en Hatchback. Om de sportiviteit van de auto te bena
drukken is hij uitgerust met lichtmetalen wielen. Daarnaast is de auto
uitgerust met sportstoelen vóór, speciale bekleding, een instrumenten
paneel met witte wijzerplaten en leren bekleding voor het stuur en de
versnellingspookknop. De Mégane Break RXI is leverbaar met de 1,4 li
ter en 16 liter 16-kleps benzinemotor en een 19 liter turbodiesel. De au
to is leverbaar vanaf 37.395 gulden.
De Mégane Cabriolet Kaleido heeft de Sport-versie als basis. In de Ka-
leido-uitvoering komen daar lederen beideding, een elektrisch bedien-
bare kap, een radio met cd-wisselaar en elektrische verwarmbare stoe
len bij. De Kaleido is leverbaar met de 110 pk sterke 1,6 liter motor of de
140 pk tweeliter motor met directe injectie. De prijzen van de Mégane
Cabriolet Kaleido beginnen bij 55.295 gulden.
Mario Vos
Het is even wennen aan de contouren van de woon-werkfiets Sherpa.
De fiets voor alle weersomstan
digheden is nog niet uitge
vonden. Daarom is fietsen naar
het werk minder leuk bij regen en
harde wind. De Nederlandse Ver
eniging voor Human Powered Ve
hicles vindt dat de tijd rijp is voor
een dergelijke fiets en heeft een
ontwerpwedstrijd uitgeschreven,
Bike 2000 Construction Contest.
De stichting Fiets, RAI-Tweewie-
lers en Nationale Fiets Projecten
zijn sponsors van de manifestatie.
Een van de ingediende ontwerpen,
de Sherpa, was als publiekstrek
ker op de onlangs gehouden ten
toonstelling FietsRAI in Amster
dam te zien. Het is even wennen
aan dit uitzonderlijke model
woon-werkfiets, dat nog het
meest lijkt op een glad afgewerkte
ligfiets. In het oog springen een
windscherm, een stoeltje, een ba
gagebuit en kleine, dichte wielen.
De ontwerpers maakten een fiets
die minimaal onderhoud nodig
heeft. Dus niet dat de ketting na
een rit door de regen schoonge
maakt en met olie ingesmeerd
moet worden. De ketting en alle
tandwielen van de Sherpa zijn
volledig afgedekt. Een scherm van
gebogen plexiglas moet de berij
der droog en uit de wind houden.
De fiets is comfortabel door vering
aan beide wielen. De fietshouding
is verstelbaar van rechtop zittend
tot achterover als op een ligfiets
met lage luchtweerstand.
Bijzonder zijn twee schijfremmen,
eenzijdige wielophanging en han
gend als een flinke bult van onde
ren een bagageluik.
Gelet op het aantal aangevraagde
wedstrijdreglementen zijn zowel
in binnen- als buitenland tal van
particulieren en bedrijven druk in
de weer met de constructie van
prototypen. De winnaar wordt be
kendgemaakt tijdens een groot
ligfietsevenement op 3 en 4 juni
van dit jaar in Lelystad. De hoofd
prijs is een bedrag van tiendui
zend gulden.
Meer informatie over de ontwerp
wedstrijd geeft Frank van der
Laan. tel. 030-6048.914, of http:
Wbike2000.uselab.com.
Theo van der Kaaij