♦- - 's> i>-i - v -x. - - r - f^<';- üv- 4 *- - _- -- i - *c •-x .-n. r *-- V zie ze vliegen Alleen bewondering voor de top van het cabaret PZC *- - r I* *^-» toé" »T'„ *- reportage 26 zaterdag 25 maart 2000 -r- <r T V :--w a -f f "jry w 2 A RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE Kick van der Veer (44) is uitgegroeid tot een kleinkunstdeskundige bij uitstek. Ais samensteller/presentator van het radioprogramma 'Andermans veren' zorgt hij wekelijks voor een verrassende, thematische keuze uit het Nederlandse theateramusement. In de televisieversie gaat hij samen met Jacques Klöters dieper in op een aantal aspecten van de kleinkunst en het typisch Nederlandse cabaret. Het aantal overzichtsboeken en - cd-producties groeit nog steeds. En hij blijft lachen, want gelukkig komt hij nog geregeld 'topklasse' tegen. Voor minder doet hij het niet. De familie Van der Veer was een begrip in Laren (NH), als veelgevraagde 'op- luisteraars' van feestelijke bijeenkom sten. Telg Kick (44) is nu zelfs in het hele land een begrip, als kleinkunstkenner. De presentator/samensteller van het AVRO- programma 'Andermans veren' begrijpt de behoefte aan enige toelichting: „Ik heb een dichtende oom, een zingende vaderen zingende broers. Mijn oudste broer is ope razanger. Op feesten werd er dan ook heel wat voorgedragen en gezongen, ook bij andere mensen die ons vroegen. Toen ik een jaar of twaalf was vroegen ze mij: 'Ken jij niks?'. Ik kon goed zingen, kende de platen van Boude wij n de Groot en Jaap Fischer." Op dit moment werkt hij aan een boek over Lennaert Nijgh ('Ik doe wat ik doe'), dat in september uitkomt. ,,Op 3 april or ganiseer ik in het Nieuwe de la Mar in Am sterdam een hommage aan deze tekst dichter in het kader van het Amsterdams Kleinkunstfestival. Het crème de la crème van de Nederlandse kleinkunst zal daar aanwezig zijn. Boudewijn de Groot is één van de vele gasten, maar andere namen noem ik niet want dan is de verrassing voor Lennaert weg. Vanaf 2 april beste den we in 'Andermans veren' op de radio aandacht aan het festival, waarvan ook de Wim Sonneveldprijs en de Annie M.G. Schmidtprijs, een eeuw cabaret (waar mee ik geen bemoeienis heb) en de grote finale deel uitmaken." „Het cabaret leeft als nooit tevoren", con stateert Kick van der Veer. „Het is een tijdje plat en oppervlakkig geweest, maar de huidige cabaretgeneratie gaat - zoals te horen is op de cd 'Maartse buien' uit 1997 - veel meer de diepte in. Er wordt over het algemeen niet meer gemikt op de goedkope lach en het is absoluut niet plat meer. En nu hebben we Sanne Wallis de Vries", zegt hij niet zonder bewondering. Kick van der Veer treedt zelf niet meer op, maar zo is hij wel begonnen. Als 18-jarige knaap - in die j aren werd je officieel pas op je eenentwintigste man - samen met een vriend, pianist Henny de Graaf, met Ca baret in duplo. Later met pianist Peter Koekkoek als Kick 'n ick. „We hebben sa men meegedaan aan het Leids Cabaret Festival in 1981, voor amateurs, en dat wonnen we nog ook! Het geëngageerde cabaret was in die jaren vrijwel verdwenen, dus wilden wij wel een poging wagen. Ze beschouwden me als een soort verlichting en mijn maat Pe ter speelde fantastisch piano. De liedjes gingen niet alleen over rechts, maar ook over liefde en eenzaamheid. En natuurlijk was er een liedje over de bom: 'Morgen kan hij vallen'. Met een paraplu ging ik de zaal in. We waren de besten. Maar dat kwam ook omdat we geen concurrenten hadden. In hetzelfde jaar deden we mee aan Camaretten, de tegenhanger van het Leids Cabaret Festival. Daar werden we derde, na Purper en Frisse Jongens. We hadden dus wel de finale gehaald, maar er was wel sprake van een dalende lijn. En misschien is het heel hautain: we waren niet de besten, dus zijn we er meteen mee opgehouden." „Je kan in het circuit als middenmoter doorgaan, maar voor ons was het alles of niks. Ik heb zelf alleen bewondering voor de absolute topklasse, wat trouwens ook geldt voor Nederlandstalige muziek. Een tekst kan mooi wazig zijn, maar als het ge lul wordt is het onkunde." „In de jaren tachtig was het cabaret dood, alleen Han Peekei besteedde er op de ra dio nog 'Ongezouten' aandacht aan. Hij was dan ook een echte liefhebber. Ieder een liep over naar het toneel.Freek de Jonge was de enige die solo ging: 'De tra giek', 'De mars'. En je had een beginnende Youp van 't Hek en het Hauser Orkater. Ach, voor Jiskefet is cabaret nog steeds een vies woord. Mensen wilden toen thea ter maken, cabaret werd soms muziekthe ater". Schriftje De afgelopen jaren heeft Van der Veer, in samenwerking met anderen, een aantal overzicht-cd's van het Nederlandse caba ret samengesteld en bijbehorende boeken geschreven. Eén recente aflevering van de zogenaamde 'Pluche'-serie gaat over Drs P, waarbij een bijbehorende dubbel-cd is uitgebracht op het label Quintessence: liedjes van de drs gezongen door hemzelf en liedjes van hem uitgevoerd door ande ren. „Ik kreeg een kaartje van de drs, waarin hij schreef dat ik hem vanaf nu mocht tutoyeren. Dat kaartje koester ik." Eén der omvangrijkste projecten van de afgelopen jaren was de cd-box 'Ik zou je het liefste in een doosje willen doen'. Een overzicht van het cabaret van de twintig ste eeuw, samengesteld door Van der Veer, Klöters en Otto Vriezenberg, dat eind vo rig jaar - een jaar te laat omdat de 'pro ductie over het hoofd was gezien' - werd bekroond met de Edison van de Eeuw. Voor uitgeverij Anthos heeft hijin het ka der van een Boekenweek, een bundel sa mengesteld met cabaretteksten over God, met teksten van meer dan 75 cabaretiers. Bij al deze projecten heeft hij veel gehad aan het feit dat hij al van jongs af aan alle ontwikkelingen nauwgezet heeft bijge houden. Hij had zijn speurwerk dus ei genlijk spelenderwijs allang gedaan toen hij de gegevens werkelijk nodig had. Radio „Ik heb het al vanaf Boudewijn de Groot bijgehouden. Ik had geen geld voor el pees, dus luisterde ik op de radio naar 'NAR', de 'Nederlandse Artiesten Revue'. Ik nam dat programma op. In de winkel schreef ik de titels op, keek wie de auteur en de tekstschrijver was en naar de cre dits. Alles kwam in een schriftje terecht." Het was puur hobby voor de jonge Van der Veer. „Ik had er echt lol van. Vond het ook leuk teksten uit te schrijven. Je had toen nog geen cd-boekjes waarin alle teksten stonden." Al snel bleek die hobby hem echter goed van pas te komen. „Ik was toen psychiatrisch assistent en kwam toe valligerwijze bij het Theatermuseum in Amsterdam, waar een expositie over de revue werd gehouden. Ik liep naar binnen en dacht: 'Hier moet ik gaan werken'. Twee weken erna las ik een advertentie van het museum, waarin een secretarieel medewerker werd gevraagd. Ik werd me teen aangenomen". De expositie inspireerde Van der Veer, omdat 'revue erg dicht bij cabaret ligt'. „Bovendien is mijn interesse breder dan het cabaret alleen". Ten tijde van zijn deelname aan het Leids Cabaret Festival en Camaretten werkte hij op de afdeling theateramusement van het Nederlands Theater Instituut, waarvan Jacques Klö ters het hoofd was. Die had gemerkt dat Van der Veer heel wat wist. Vandaar. De kleinkunstkenner, die vanaf dat mo ment voorzichtig als zodanig naam begon te maken, verhaalt vervolgens over de wijze waarop hij bij de radio terecht kwam. „Albert Verlinde, die nu het show nieuws doet op SBS, kende ik nog van het Theater Instituut. Hij zat in een cabaret groepje en werkte bij de AVRO. Hij zocht een redacteur. Na een voorstelling van de cabaretgroep Zak en As raakte ik in ge sprek met Erik van Muiswinkel. 'Ik moet jou wat vragen', zei hij. Hij had een plan voor een themaprogramma vanuit het vak, over woordspelingen en de magie van de lach. Ik zou daarvoor de fragmen ten moeten zoeken. We hebben een proef - uitzending gemaakt die we samen presen teerden. maar na overleg met de AVRO besloten we dat er een presentator moest komen. Dat werd Erik van Muiswinkel, want hij had een naam." „In oktober 1992 ging de eerste aflevering van 'Andermans veren' de lucht in. Na twee jaar kregen we de Zilveren Reiss-mi- crofoon. Ik zat aan tafel met Wim T. Schippers die van dezelfde jury de Nip- kowschijf had gekregen. Dat is het leuke van dit vak, dat je je grote helden een hand kunt geven". Nadat Erik het te druk kreeg bij de VARA ('Spijkers met koppen') werd Martine Bijl presentatrice van 'Ander mans veren'. „Met haar heb ik leuk ge werkt. Zij is altijd heel erg zichzelf. Ik schreef haar teksten en na enige tijd kon ik ze zelfs op haar lij f schrij venNadat zij het te druk kreeg, ze presenteert op Net 5 'Mijnheer Van Dale wacht op antwoord' kwam de vraag wie 'Andermans veren' nu moest gaan presenteren. Het moest ie mand zijn die kennis van zaken had. Dus waarom zou ik het niet zelf gaan doen. Dat vonden ze best en het bevalt goed." Thema's In de radioversie van 'Andermans veren' wordt wekelijks op zaterdagavond aan de hand van liedjes en cabaretfragmenten een thematische keuze gedaan uit het Ne derlandse theateramusement. Maande lijkse worden live-opnamen gemaakt in Theater Bellevue in Amsterdam. „Ik stel die avonden samen en presenteer ze. Tevoren weet ik niet wat er precies gaat gebeuren. De gasten treden op en soms doe ik interviewtjes. De opnamen gebruiken we voor ons radioprogramma en we bouwen zo een eigen archief op". „De thema's van zowel het gewone pro gramma als de avonden in Bellevue lijken oppervlakkig, maar zijn dat niet. Het the ma 'Bloemen' bijvoorbeeld staat voor ge luk, dood, goedmakertje, verdriet. Alle emoties zitten erin. Drie a vier keer in de week zit ik in de lucht te staren om thema's te zoeken. Dan bedenk ik, zonder compu ter, titeltjes en ga ik teksten uitschrijven en teksten maken die ik op de radio wil uitspreken. Die gebruik ik als rode draad, ook om bepaalde bruggetjes niet te verge ten, maar je wijkt natuurlijk wel af. Ik probeer van de microfoon mijn vriendje te maken." Jacques Geluk Kick van der Veer: „Het cabaret is een tijdje plat en oppervlakkig geweest, maar de hui dige cabaretgeneratie gaat veel meer de diepte in." foto Jacq ues Zorgman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 48