Boer claimt kosten akkerranden H-PHONE Landelijke actie voor Molukken Les in rijden door tunnel nodig 35 BRISTOL Hopen dat het veel waard is Nieuw schip nodig voor fiets-voetveer zeeuwse almanak Grote meid Kort geding om compensatie Lozingenbesluit mm ZEEUWS-VLAANDEREN PZC zeeland zaterdag 25 maart 2000 (Advertentie) Të'é'&c o/tr/nu h/c a tie Ben'Abonnee Ericsson A1018S Dualhnnd l„c„mhta, Verwisselbare frontjes tie met Ben regelmatig w/0,- belminuten Tetens opruiming van nieuwe voor 30,- cn gebruikte telefoontoestellen, gsm toestellen, draadloze toestellen etc. Zonnebloemstraat 49 - Goes Tel. 0113-221293 Fax 231273 t Was in de btis naar Melis - kerke. Halverwege, bij de uitgang, hing een oud vrouw tje in de lussen. Ze zag er nog al wankel uit en dreigde te bezwijken onder het geioicht van de diverse propvolle boodschappentassen die ze met zich meezeulde. Bij het naderen van de halte waar ze uit moest stappen, kreeg ze iets gejaagds over zich. Als de chauffeur dat ro de lichtje nou maar zag! Chauffeur, ik heb gedrukt!", riep ze voor de zekerheid door de bus. Waarop hij ant woordde: „Grote meid. Trek dan je broek maar op. (Advertentie) Brochures, folders, periodieken en jaarverslagen? Vink Offset drukt 't op 74 x 104 cm... 24 uur per dag! a Bei. voor een vrijblijvende scherpe offcite, ijjet VinK UTTSet Vink Offset/Axel .'telefoon 0115-56 80 00 8dK*t«Kj lol de Brouwer Groep (Advertentie) Taxateur J. Vlottes beoordeelt de schilderijen tijdens de antiekdag in de bibliotheek van Terneuzen. Zelfs uit België kwamen mensen hun kunstwerken laten taxeren. foto Charles Strijd door Joost Bosman TERNEUZEN - „Gemaakt door een liefhebber, een paar tientjes waard", oordeelt taxateur J. Vlottes, na een vlugge blik te hebben geworpen op het schilderijtje met het portret van een stevige vrouw. Als leek kun je je deerlijk vergissen in de afkomst en waarde van het spul dat je in huis hebt of op zolder na jaren te rugvindt. De belangstelling voor de gratis taxaties door de taxateur van Vlottes en Vlottes (schilderijen) en S. de Putter van De Koperen Ketel (onder meer horloges en zilver) in de biblio theek van Terneuzen was vrijdag dan ook groot. De bibliotheek had de an tiekmarkt georganiseerd in het kader van de boekenweekdat dit j aar als the ma heeft 'De klassieken'. Bibliotheek-directeur J. Spenkelink toonde zich uitermate tevreden met de opkomst. „Ze komen met busjes tege lijk aanrijden. Het is goed dat dit in de bibliotheek plaatsvindt, want veel van deze mensen komen hier nooit. Gent Zelfs uit Gent komen belangstellenden. H. Hemelsoet en G. Ergo, beiden zelf kunstenaar, lopen tevreden weg met hun meegebrachten vruchten van kunstnijverheid. Het ene is een grote, rode theedoek met gouden pauwen er op. „Ik dacht dat het geborduurd was, maar het blijkt drukwerk. Nu kan ik zelf ook zoiets maken", verklaart He melsoet opgetogen. Het schilderij dat hij bij zich heeft, is gemaakt door de Franse schilder Henri Regnault. „Het is gemaakt rond 1880 en in totaal zo'n zestienduizend frank waard." Bijna negenhonderd gulden. Verpatsen dan maar? „Nee hoor", lacht He melsoet. „Het is van mijn ouders. Die hebben het geërfd en het gaat zo weer tegen de muur." door Ben Jansen VLISSINGEN - De omstandig heden in de monding van de Westerschelde zijn zo bijzonder dat voor het fiets-voetveer Vlis- singen-Breskens waarschijnlijk een nieuw schip zal moeten worden gebouwd. Het schip moet snel zijn, per uur 350 passagiers en 150 (brom )fietsen overzetten, een wind kracht van 8 a 9 kunnen trotse ren en zo stabiel zijn dat ook onder dergelijke stormachtige omstandigheden geen massale zeeziekte onder de passagiers uitbreekt. Volgens een verkenning van de tweedehandsmarkt voldoen ge bruikte schepen niet zonder meer aan deze zware technische en nautische eisen. Bovendien zijn ze niet geschikt voor het vervoer van tientallen fietsen en bromfietsen. Een bestaand schip zal dan ook fors moeten worden aangepast om het ge schikt te maken als fiets-voet veer. Catamaran Een catamaranachtig vaartuig lijkt het geschiktst om snel voet gangers, fietsers en bromfiet sers aan de andere kant van de Westerschelde te brengen. Welk type het ook is, of het een nieuw of bestaand schip wordt en zelfs of met één groot of met twee kleinere schepen wordt geva ren, is een zaak van de toekom stige exploitant van het fiets- voetveer. De provincie begint in mei de aanbestedingsprocedure. Daar in wordt niet voorgeschreven hoe het schip er precies uit moet komen te zien. maar aan welke voorwaarden de exploitant moet voldoen. „We besteden dienstverlening aan", licht H. Assink van de provincie Zee landtoe. „Het is aan de vervoer der om uit te maken welk soort schip of schepen daar het best bij past." Het fiets-voetveer Vlissingen- Breskens moet na de ingebruik- name van de Westerscheldetun- nel (geplande datum: 15 maart 2003) gaan varen. Dat is op het eerste gezicht nog ver genoeg weg, maar als een schip moet worden ontworpen en gebouwd, begint de tijd toch te dringen. Ook al omdat een Europese aan besteding moet plaatshebben en die duurt een jaar. Kaartje Een van de randvoorwaarden die voor de toekomstige exploi tant van het veer als een gegeven geldt, is de prijs van een kaartje. Het fiets-voetveer wordt als openbaar vervoer gezien. Voet gangers betalen evenveel als voor dezelfde afstand met de trein: 3 gulden voor een enkele reis, op basis van de huidige ta rieven. Voor een fiets komt er 1,50 gulden bij en voor een bromfiets 2,50 gulden. Op basis van deze bedragen mag de ver voerder de prijzen van een re tourkaartje, abonnementen en dergelijke zelf bepalen. Voor het fiets-voetveer moeten in Vlissingen en Breskens nieu we steigers worden gebouwd. De gedachte gaat uit naar U- vormige pontons die door mid del van een scharnierende brug met de wal worden verbonden. In Vlissingen is de plek tussen de bestaande PSD-fuik en de sluis de beste plek. De bestaande veerhaven van Breskens geniet de voorkeur boven de handels haven. Flevo Ferries Volgens het dagelijks provincie bestuur mag het fiets-voetveer Vlissingen-Breskens niet wor den vergeleken met het failliete Flevo Ferries. Deze onderne ming heeft geprobeerd een gere gelde veerdienst met snelle bo ten tussen Almere Haven en Amsterdam te onderhouden. Het verschil tussen beide veren is naar de mening van Gedepu teerde Staten dat op het traject Vlissingen-Breskens al sprake is van een passagiersstroom. Flevo Ferries moest die zien te ontwikkelen. door Edith Ramakers VLISSINGEN - Met een lande lijke geldinzamelingsactie in oktober of november kan de Ne derlandse samenleving steun betuigen aan de Molukken. Dat initiatief komt van het Lande lijke Informatie Documentatie Centrum Molukken in Utrecht. De Middelburger John Lilipaly, die voorzitter is van dat lande lijke werkcomité, maakte dit vrijdag bij de werkconferentie 'gemeenten voor Ambon' in Vlissingen bekend. Voor de gemeente Vlissingen komt deze landelijke campagne op een uitgelezen moment. Vlis singen heeft sinds 1996 een zus terstadrelatie met Ambon. Geen andere gemeente in Nederland kan zo'n verbond overleggen. De Vlissingse wethouder L. C. Poppe-de Looff: „We hebben in de afgelopen jaren heel wat con tacten gelegd op de Molukken en ook veel ideeën gekregen hoe we de Molukkers het beste kun nen helpen. Maar we zijn door de oorlogssituatie niet verder gekomen. Daarbij heb ik me wel eens machteloos gevoeld." Toerisme Projecten bleven in de kast lig gen en de hulp stagneerde. Met financiële steun uit de landelij ke actie kan er daadwerkelijk aan de wederopbouw op de Mo lukken worden begonnen. „We hebben uitgewerkte projecten op het gebied van visserijafval verwijdering, beroepseducatie en toerisme. Die kunnen heel goed hand in hand gaan met het bieden van directe noodhulp aan de vluchtelingen op het ei land." Lilipaly: „De wonden van veel mensen op de Molukken zijn heel diep. Kinderen zijn door de onlusten getraumatiseerd. Ze zijn hun ouders kwijtgeraakt of ze hebben hun broertjes of zus jes verloren. Op zo'n moment moet je aan de Molukkers in Ne derland en op de Molukken, juist tonen dat je wilt helpen." De werkconferentie in Vlissin gen was ook bedoeld om kennis over te dragen en om een soort intergemeentelijke samenwer king te bevorderen. Er waren vertegenwoordigers van de ge meenten Vlissingen, Vught, Krimpen aan den IJssel, Deven ter, Moordrecht, Waalwijk en Leerdam aanwezig. Vanuit de ministeries van VWS en Grote Stedenbeleid was er belangstel ling en er was inbreng van het Landelijk Overleg Orgaan Wel zijn Molukkei-s en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). „We willen nu echt aan de slag en dat kunnen we ook", geeft Poppe-de Looff aan. Leerdam „Ook Leerdam heeft een mooi plan ontwikkeld. Een groep Mo lukkers wordt daar opgeleid om getraumatiseerde kinderen op de Molukken hulp te kunnen ge ven. Wij kunnen leren van de kennis en ervaringen van Leer dam. Dat wiel hoeven we niet uit te vinden. We hebben van daag ook een nieuw interge meentelijk overleg afgespro ken." Overleg moet er ook nog komen over de invulling van de lande lijke actie voor de Molukken. Lilipaly denkt aan een benefiet concert. „Maar het zal een me diaspektakel worden. Het werkcomité, waarin ook Leny Poppe zit, zit middenin de voor bereidingen. Waarschijnlijk zullen we in verschillende ge meenten kleinere acties houden, als aanloop naar de landelijke finale. De exacte datum is nog niet bekend, maar dit najaar is het zover." Man gewond in ziekenhuis Terneuzen TERNEUZEN - Een 26-jarige Terneuzenaar is vrijdag bij werkzaamheden in het zieken huis in zijn woonplaats gewond geraakt. Het slachtoffer kreeg een niet geborgde stempel op zijn hoofd toen hij aan een vloer werkte. Hij werd met nekklachten over gebracht naar de afdeling eerste hulp Gemeente Sch-Duiveland moet afslanken ZIERIKZEE - De gemeente Schouwen-Duiveland moet over de volle breedte afslanken. De ambtelijke organisatie, met name de ondersteunende dien sten, kan met minder mensen toe. Maar ook het takenpakket en het voorzieningenniveau dient te worden teruggebracht tot 'aanvaardbare' proporties. Dat blijkt uit het onderzoek van het adviesbureau KPMG. De rapportage werd vrijdag gepre senteerd. De gemeenteraad en de ondernemingsraad reageer den positief op de onderzoeks resultaten. Ze zijn doordrongen van de noodzaak dat er snel iets moet gebeuren om te voorko men dat de gemeente ontspoort. Pieter van Vollenhoven vreest paniek bij ongeval door Wout Bareman door Esme Soesman GOES - Een groep van honderd vijftig, overwegend Zeeuwse boeren spant een kort geding aan om het Lozingenbesluit open teelt en veehouderij, dat op 1 maart landelijk van kracht is geworden, ongedaan te maken. De bezwaarmakers, die zich ge steund zien door een aantal vak groepen van de ZLTO, vinden dat er een compensatieregeling moet worden getroffen. Het kort geding dient donderdag 13 april in Den Haag. Het Lozingenbesluit heeft als •doel de belasting van het opper vlaktewater te verminderen. Eén van de maatregelen die landbouwers is opgelegd, is dat zij een teeltvrije - en dus spuit- vrije - zone aan moeten houden aan de rand van hun gronden. Bij intensief bespoten gewassen -zoals aardappelen, ui en peen - gaat het vooralsnog om een strook van anderhalve meter. Bij minder intensief bespoten bebouwing loopt de voorge schreven breedte van 25 tot 50 centimeter uiteen. Den Haag De landbouw ondersteunt de doelstelling om te werken aan schoner oppervlaktewater, zegt J. Klompe uit Wolphaartsdijk. Als voorzitter van de werkgroep akkerbouw zal hij op 13 april als één van de twee gemachtigden de protesterende boeren in Den Haag vertegenwoordigen. Maar dat tegenover het Lozingenbe sluit geen enkele financiële ver goeding staat, klopt niet in de ogen van de boeren. De reden om de teeltvrije zone voor iedereen in te stellen, is een gevolg van het feit dat niet te achterhalen is wie precies ver vuilt. De maatregel drukt dus op alle landbouwers. „Terwijl het wel mogelijk is, als je netjes werkt, om precies tot het randje te spuiten. Je moet op de wind letten en goede materialen ge bruiken", licht Klompe het agrarisch bezwaar toe. Toekomst De boeren vrezen vooral de toe komst. De kans is groot dat de teeltvrije zone in 2003 met nog eens 75 centimeter wordt opge rekt. „De deur is nu opengezet voor een beperking van het ei gendomsrecht van boeren", stelt de voorzitter. De landbouw wil dat de spuitvrije zone wordt geschorst en dat er een compen satieregeling wordt getroffen. Ook moet, stelt Klompe, geke ken worden naar een verdere uitbreiding van de regeling ak- kerrandenbeheer. De Nederlandse overheid moet zich bovendien sterk maken, vindt hij, om de braaklegrege- ling die in Brussel ligt ook in Ne derland toe te kunnen passen. Deze compensatieregeling gaat uit van een strook van minimaal twintig meter breed. „Perk je dat in tot drie meter dan kun je daar in Nederland ook iets mee. Het is tenminste de moeite van het proberen waard, want dan zou het Nederland per saldo niets hoeven te kosten." Braakregeling De braaklegregeling is in het le ven geroepen om de overpro ductie van graan aan banden te leggen. Inkrimping van twintig tot drie meter kan voor Neder land aannemelijk worden ge maakt, denkt Klompe. „Omdat hier elke meter grond wordt ge bruikt." Tegen overtreders van het Lo zingenbesluit wordt niet direct handhavend opgetreden, omdat de maatregelen drastisch zijn en er pas in een laat stadium duide- lijkheid over de nieuwe wet is gekomen. Dat geeft, zegt Klompe, een mooie speelruimte aan de over heid om een systeem te ontwik kelen waar de landbouw mee is gediend. TERNEUZEN - De gebruikers van de Westerscheldetunnel moeten leren hoe ze zich dienen te gedragen bij een ongeval in de tunnel. De Zeeuwse hulpdien sten zouden zich nu al moeten beraden op de vraag hoe ze dat stukje opvoeding kunnen aan pakken. Voorzitter inr. Pieter van Vollenhoven van de Raad voor de Transportveiligheid voorspelde vrijdag dat onwe tende tunnelgebruikers zonder 'bijles' snel in paniek zullen ra ken. Van Vollenhoven bracht giste ren een bezoek aan de tunnel- werken in Terneuzen. Hij arri veerde per auto; om wachttijden bij de boot te vermijden was hij omgereden via België. Na een wandeling door de westelijke tunnelbuis toonde hij zich on der de indruk van de omvang van het megaproject. Maar hij zei ook: „Loop je door die tun nelbuis, dan lijkt het allemaal zo smal. Het valt op het eerste gezicht - zeker als je in je achter hoofd hebt dat daar straks een tweebaansweg doorheen moet - wat klein uit. Straks, als de buis eenmaal is aangekleed en er as falt is aangebracht, zal het waarschijnlijk allemaal veel ruimer lijken." Van Vollenhoven werd uitge breid geïnformeerd over de vei ligheidsmaatregelen die straks in de tunnel worden getroffen. „Ook in ons land neemt de tun nelbouw een vlucht. Het is dus van het grootste belang dat wij ons op landelijk niveau bezin- Van Vollenhoven, voorzitter van de Raad voor de Transportveiligheid, vond de Westerscheldetunnel wat smal aandoen. foto Charles Strijd nen op de veiligheidsaspecten. Weggebruikers hebben de nei ging gevaren verschillend in te schatten. Je ziet het bij mist, wanneer de één 120 kilometer rijdt en de ander terug gaat naar 30. Het is een kwestie van op voeding hoe de chauffeur zich op zo'n moment gedraagt." Na een bezoek aan het Tunnel- centi'um en de bouwplaats liet Van Vollenhoven zich in het stadhuis van Terneuzen ook bij praten over de verkeersveilig heid in Zeeuws-Vlaanderen (projecten Duurzaam Veilig en de Ruit), s Middags werd hij in het kantoor van het Bui-eau Slachtofferhulp in Sas van Gent geïnformeerd over de werk zaamheden van die instelling. Belangrijkste boodschap: een groter aantal vrijwilligers zou de werkdruk kunnen verlich ten. Verkeerscoördinator Ma rion Verhoosel bood Van Vollen hoven het eei'ste exemplaar van het boekje Herinneren is niet vergeten en de dichtbundel Ver driet valt aan. Canvas veterboot ft lichtgrijs, beige en wit - f 4395 QBE Alléénmorgen TREFFER Uitsluitend geldig in ons filiaal TERNEUZEN: Noordstraat 18

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 39