Boer claimt kosten akkerranden
H-PHONE
Landelijke actie
voor Molukken
Les in rijden door tunnel nodig
35
BRISTOL
Hopen dat het veel waard is
Nieuw schip nodig
voor fiets-voetveer
zeeuwse almanak
Grote meid
Kort geding om compensatie Lozingenbesluit
mm ZEEUWS-VLAANDEREN
PZC zeeland
zaterdag 25 maart 2000
(Advertentie)
Të'é'&c o/tr/nu h/c a tie
Ben'Abonnee
Ericsson A1018S
Dualhnnd l„c„mhta,
Verwisselbare frontjes tie met Ben
regelmatig
w/0,-
belminuten
Tetens opruiming van nieuwe voor 30,-
cn gebruikte telefoontoestellen,
gsm toestellen, draadloze toestellen etc.
Zonnebloemstraat 49 - Goes
Tel. 0113-221293 Fax 231273
t Was in de btis naar Melis -
kerke. Halverwege, bij de
uitgang, hing een oud vrouw
tje in de lussen. Ze zag er nog
al wankel uit en dreigde te
bezwijken onder het geioicht
van de diverse propvolle
boodschappentassen die ze
met zich meezeulde.
Bij het naderen van de halte
waar ze uit moest stappen,
kreeg ze iets gejaagds over
zich. Als de chauffeur dat ro
de lichtje nou maar zag!
Chauffeur, ik heb gedrukt!",
riep ze voor de zekerheid
door de bus. Waarop hij ant
woordde: „Grote meid. Trek
dan je broek maar op.
(Advertentie)
Brochures, folders, periodieken en jaarverslagen?
Vink Offset drukt 't op 74 x 104 cm...
24 uur per dag!
a Bei. voor een vrijblijvende scherpe offcite, ijjet
VinK UTTSet Vink Offset/Axel .'telefoon 0115-56 80 00
8dK*t«Kj lol de Brouwer Groep
(Advertentie)
Taxateur J. Vlottes beoordeelt de schilderijen tijdens de antiekdag in de bibliotheek van Terneuzen. Zelfs uit België kwamen mensen hun kunstwerken laten taxeren.
foto Charles Strijd
door Joost Bosman
TERNEUZEN - „Gemaakt door een
liefhebber, een paar tientjes waard",
oordeelt taxateur J. Vlottes, na een
vlugge blik te hebben geworpen op het
schilderijtje met het portret van een
stevige vrouw.
Als leek kun je je deerlijk vergissen in
de afkomst en waarde van het spul dat
je in huis hebt of op zolder na jaren te
rugvindt. De belangstelling voor de
gratis taxaties door de taxateur van
Vlottes en Vlottes (schilderijen) en S. de
Putter van De Koperen Ketel (onder
meer horloges en zilver) in de biblio
theek van Terneuzen was vrijdag dan
ook groot. De bibliotheek had de an
tiekmarkt georganiseerd in het kader
van de boekenweekdat dit j aar als the
ma heeft 'De klassieken'.
Bibliotheek-directeur J. Spenkelink
toonde zich uitermate tevreden met de
opkomst. „Ze komen met busjes tege
lijk aanrijden. Het is goed dat dit in de
bibliotheek plaatsvindt, want veel van
deze mensen komen hier nooit.
Gent
Zelfs uit Gent komen belangstellenden.
H. Hemelsoet en G. Ergo, beiden zelf
kunstenaar, lopen tevreden weg met
hun meegebrachten vruchten van
kunstnijverheid. Het ene is een grote,
rode theedoek met gouden pauwen er
op. „Ik dacht dat het geborduurd was,
maar het blijkt drukwerk. Nu kan ik
zelf ook zoiets maken", verklaart He
melsoet opgetogen. Het schilderij dat
hij bij zich heeft, is gemaakt door de
Franse schilder Henri Regnault. „Het is
gemaakt rond 1880 en in totaal zo'n
zestienduizend frank waard."
Bijna negenhonderd gulden. Verpatsen
dan maar? „Nee hoor", lacht He
melsoet. „Het is van mijn ouders. Die
hebben het geërfd en het gaat zo weer
tegen de muur."
door Ben Jansen
VLISSINGEN - De omstandig
heden in de monding van de
Westerschelde zijn zo bijzonder
dat voor het fiets-voetveer Vlis-
singen-Breskens waarschijnlijk
een nieuw schip zal moeten
worden gebouwd.
Het schip moet snel zijn, per uur
350 passagiers en 150 (brom
)fietsen overzetten, een wind
kracht van 8 a 9 kunnen trotse
ren en zo stabiel zijn dat ook
onder dergelijke stormachtige
omstandigheden geen massale
zeeziekte onder de passagiers
uitbreekt.
Volgens een verkenning van de
tweedehandsmarkt voldoen ge
bruikte schepen niet zonder
meer aan deze zware technische
en nautische eisen. Bovendien
zijn ze niet geschikt voor het
vervoer van tientallen fietsen en
bromfietsen. Een bestaand
schip zal dan ook fors moeten
worden aangepast om het ge
schikt te maken als fiets-voet
veer.
Catamaran
Een catamaranachtig vaartuig
lijkt het geschiktst om snel voet
gangers, fietsers en bromfiet
sers aan de andere kant van de
Westerschelde te brengen. Welk
type het ook is, of het een nieuw
of bestaand schip wordt en zelfs
of met één groot of met twee
kleinere schepen wordt geva
ren, is een zaak van de toekom
stige exploitant van het fiets-
voetveer.
De provincie begint in mei de
aanbestedingsprocedure. Daar
in wordt niet voorgeschreven
hoe het schip er precies uit moet
komen te zien. maar aan welke
voorwaarden de exploitant
moet voldoen. „We besteden
dienstverlening aan", licht H.
Assink van de provincie Zee
landtoe. „Het is aan de vervoer
der om uit te maken welk soort
schip of schepen daar het best
bij past."
Het fiets-voetveer Vlissingen-
Breskens moet na de ingebruik-
name van de Westerscheldetun-
nel (geplande datum: 15 maart
2003) gaan varen. Dat is op het
eerste gezicht nog ver genoeg
weg, maar als een schip moet
worden ontworpen en gebouwd,
begint de tijd toch te dringen.
Ook al omdat een Europese aan
besteding moet plaatshebben
en die duurt een jaar.
Kaartje
Een van de randvoorwaarden
die voor de toekomstige exploi
tant van het veer als een gegeven
geldt, is de prijs van een kaartje.
Het fiets-voetveer wordt als
openbaar vervoer gezien. Voet
gangers betalen evenveel als
voor dezelfde afstand met de
trein: 3 gulden voor een enkele
reis, op basis van de huidige ta
rieven. Voor een fiets komt er
1,50 gulden bij en voor een
bromfiets 2,50 gulden. Op basis
van deze bedragen mag de ver
voerder de prijzen van een re
tourkaartje, abonnementen en
dergelijke zelf bepalen.
Voor het fiets-voetveer moeten
in Vlissingen en Breskens nieu
we steigers worden gebouwd.
De gedachte gaat uit naar U-
vormige pontons die door mid
del van een scharnierende brug
met de wal worden verbonden.
In Vlissingen is de plek tussen de
bestaande PSD-fuik en de sluis
de beste plek. De bestaande
veerhaven van Breskens geniet
de voorkeur boven de handels
haven.
Flevo Ferries
Volgens het dagelijks provincie
bestuur mag het fiets-voetveer
Vlissingen-Breskens niet wor
den vergeleken met het failliete
Flevo Ferries. Deze onderne
ming heeft geprobeerd een gere
gelde veerdienst met snelle bo
ten tussen Almere Haven en
Amsterdam te onderhouden.
Het verschil tussen beide veren
is naar de mening van Gedepu
teerde Staten dat op het traject
Vlissingen-Breskens al sprake
is van een passagiersstroom.
Flevo Ferries moest die zien te
ontwikkelen.
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Met een lande
lijke geldinzamelingsactie in
oktober of november kan de Ne
derlandse samenleving steun
betuigen aan de Molukken. Dat
initiatief komt van het Lande
lijke Informatie Documentatie
Centrum Molukken in Utrecht.
De Middelburger John Lilipaly,
die voorzitter is van dat lande
lijke werkcomité, maakte dit
vrijdag bij de werkconferentie
'gemeenten voor Ambon' in
Vlissingen bekend.
Voor de gemeente Vlissingen
komt deze landelijke campagne
op een uitgelezen moment. Vlis
singen heeft sinds 1996 een zus
terstadrelatie met Ambon. Geen
andere gemeente in Nederland
kan zo'n verbond overleggen.
De Vlissingse wethouder L. C.
Poppe-de Looff: „We hebben in
de afgelopen jaren heel wat con
tacten gelegd op de Molukken
en ook veel ideeën gekregen hoe
we de Molukkers het beste kun
nen helpen. Maar we zijn door
de oorlogssituatie niet verder
gekomen. Daarbij heb ik me wel
eens machteloos gevoeld."
Toerisme
Projecten bleven in de kast lig
gen en de hulp stagneerde. Met
financiële steun uit de landelij
ke actie kan er daadwerkelijk
aan de wederopbouw op de Mo
lukken worden begonnen. „We
hebben uitgewerkte projecten
op het gebied van visserijafval
verwijdering, beroepseducatie
en toerisme. Die kunnen heel
goed hand in hand gaan met het
bieden van directe noodhulp
aan de vluchtelingen op het ei
land."
Lilipaly: „De wonden van veel
mensen op de Molukken zijn
heel diep. Kinderen zijn door de
onlusten getraumatiseerd. Ze
zijn hun ouders kwijtgeraakt of
ze hebben hun broertjes of zus
jes verloren. Op zo'n moment
moet je aan de Molukkers in Ne
derland en op de Molukken,
juist tonen dat je wilt helpen."
De werkconferentie in Vlissin
gen was ook bedoeld om kennis
over te dragen en om een soort
intergemeentelijke samenwer
king te bevorderen. Er waren
vertegenwoordigers van de ge
meenten Vlissingen, Vught,
Krimpen aan den IJssel, Deven
ter, Moordrecht, Waalwijk en
Leerdam aanwezig. Vanuit de
ministeries van VWS en Grote
Stedenbeleid was er belangstel
ling en er was inbreng van het
Landelijk Overleg Orgaan Wel
zijn Molukkei-s en de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten
(VNG). „We willen nu echt aan
de slag en dat kunnen we ook",
geeft Poppe-de Looff aan.
Leerdam
„Ook Leerdam heeft een mooi
plan ontwikkeld. Een groep Mo
lukkers wordt daar opgeleid om
getraumatiseerde kinderen op
de Molukken hulp te kunnen ge
ven. Wij kunnen leren van de
kennis en ervaringen van Leer
dam. Dat wiel hoeven we niet
uit te vinden. We hebben van
daag ook een nieuw interge
meentelijk overleg afgespro
ken."
Overleg moet er ook nog komen
over de invulling van de lande
lijke actie voor de Molukken.
Lilipaly denkt aan een benefiet
concert. „Maar het zal een me
diaspektakel worden. Het
werkcomité, waarin ook Leny
Poppe zit, zit middenin de voor
bereidingen. Waarschijnlijk
zullen we in verschillende ge
meenten kleinere acties houden,
als aanloop naar de landelijke
finale. De exacte datum is nog
niet bekend, maar dit najaar is
het zover."
Man gewond
in ziekenhuis
Terneuzen
TERNEUZEN - Een 26-jarige
Terneuzenaar is vrijdag bij
werkzaamheden in het zieken
huis in zijn woonplaats gewond
geraakt.
Het slachtoffer kreeg een niet
geborgde stempel op zijn hoofd
toen hij aan een vloer werkte.
Hij werd met nekklachten over
gebracht naar de afdeling eerste
hulp
Gemeente
Sch-Duiveland
moet afslanken
ZIERIKZEE - De gemeente
Schouwen-Duiveland moet
over de volle breedte afslanken.
De ambtelijke organisatie, met
name de ondersteunende dien
sten, kan met minder mensen
toe. Maar ook het takenpakket
en het voorzieningenniveau
dient te worden teruggebracht
tot 'aanvaardbare' proporties.
Dat blijkt uit het onderzoek van
het adviesbureau KPMG. De
rapportage werd vrijdag gepre
senteerd. De gemeenteraad en
de ondernemingsraad reageer
den positief op de onderzoeks
resultaten. Ze zijn doordrongen
van de noodzaak dat er snel iets
moet gebeuren om te voorko
men dat de gemeente ontspoort.
Pieter van Vollenhoven vreest paniek bij ongeval
door Wout Bareman
door Esme Soesman
GOES - Een groep van honderd
vijftig, overwegend Zeeuwse
boeren spant een kort geding
aan om het Lozingenbesluit
open teelt en veehouderij, dat op
1 maart landelijk van kracht is
geworden, ongedaan te maken.
De bezwaarmakers, die zich ge
steund zien door een aantal vak
groepen van de ZLTO, vinden
dat er een compensatieregeling
moet worden getroffen. Het kort
geding dient donderdag 13 april
in Den Haag.
Het Lozingenbesluit heeft als
•doel de belasting van het opper
vlaktewater te verminderen.
Eén van de maatregelen die
landbouwers is opgelegd, is dat
zij een teeltvrije - en dus spuit-
vrije - zone aan moeten houden
aan de rand van hun gronden.
Bij intensief bespoten gewassen
-zoals aardappelen, ui en peen -
gaat het vooralsnog om een
strook van anderhalve meter.
Bij minder intensief bespoten
bebouwing loopt de voorge
schreven breedte van 25 tot 50
centimeter uiteen.
Den Haag
De landbouw ondersteunt de
doelstelling om te werken aan
schoner oppervlaktewater, zegt
J. Klompe uit Wolphaartsdijk.
Als voorzitter van de werkgroep
akkerbouw zal hij op 13 april als
één van de twee gemachtigden
de protesterende boeren in Den
Haag vertegenwoordigen. Maar
dat tegenover het Lozingenbe
sluit geen enkele financiële ver
goeding staat, klopt niet in de
ogen van de boeren.
De reden om de teeltvrije zone
voor iedereen in te stellen, is een
gevolg van het feit dat niet te
achterhalen is wie precies ver
vuilt. De maatregel drukt dus op
alle landbouwers. „Terwijl het
wel mogelijk is, als je netjes
werkt, om precies tot het randje
te spuiten. Je moet op de wind
letten en goede materialen ge
bruiken", licht Klompe het
agrarisch bezwaar toe.
Toekomst
De boeren vrezen vooral de toe
komst. De kans is groot dat de
teeltvrije zone in 2003 met nog
eens 75 centimeter wordt opge
rekt. „De deur is nu opengezet
voor een beperking van het ei
gendomsrecht van boeren",
stelt de voorzitter. De landbouw
wil dat de spuitvrije zone wordt
geschorst en dat er een compen
satieregeling wordt getroffen.
Ook moet, stelt Klompe, geke
ken worden naar een verdere
uitbreiding van de regeling ak-
kerrandenbeheer.
De Nederlandse overheid moet
zich bovendien sterk maken,
vindt hij, om de braaklegrege-
ling die in Brussel ligt ook in Ne
derland toe te kunnen passen.
Deze compensatieregeling gaat
uit van een strook van minimaal
twintig meter breed. „Perk je
dat in tot drie meter dan kun je
daar in Nederland ook iets mee.
Het is tenminste de moeite van
het proberen waard, want dan
zou het Nederland per saldo
niets hoeven te kosten."
Braakregeling
De braaklegregeling is in het le
ven geroepen om de overpro
ductie van graan aan banden te
leggen. Inkrimping van twintig
tot drie meter kan voor Neder
land aannemelijk worden ge
maakt, denkt Klompe. „Omdat
hier elke meter grond wordt ge
bruikt."
Tegen overtreders van het Lo
zingenbesluit wordt niet direct
handhavend opgetreden, omdat
de maatregelen drastisch zijn en
er pas in een laat stadium duide-
lijkheid over de nieuwe wet is
gekomen.
Dat geeft, zegt Klompe, een
mooie speelruimte aan de over
heid om een systeem te ontwik
kelen waar de landbouw mee is
gediend.
TERNEUZEN - De gebruikers
van de Westerscheldetunnel
moeten leren hoe ze zich dienen
te gedragen bij een ongeval in de
tunnel. De Zeeuwse hulpdien
sten zouden zich nu al moeten
beraden op de vraag hoe ze dat
stukje opvoeding kunnen aan
pakken. Voorzitter inr. Pieter
van Vollenhoven van de Raad
voor de Transportveiligheid
voorspelde vrijdag dat onwe
tende tunnelgebruikers zonder
'bijles' snel in paniek zullen ra
ken.
Van Vollenhoven bracht giste
ren een bezoek aan de tunnel-
werken in Terneuzen. Hij arri
veerde per auto; om wachttijden
bij de boot te vermijden was hij
omgereden via België. Na een
wandeling door de westelijke
tunnelbuis toonde hij zich on
der de indruk van de omvang
van het megaproject. Maar hij
zei ook: „Loop je door die tun
nelbuis, dan lijkt het allemaal
zo smal. Het valt op het eerste
gezicht - zeker als je in je achter
hoofd hebt dat daar straks een
tweebaansweg doorheen moet -
wat klein uit. Straks, als de buis
eenmaal is aangekleed en er as
falt is aangebracht, zal het
waarschijnlijk allemaal veel
ruimer lijken."
Van Vollenhoven werd uitge
breid geïnformeerd over de vei
ligheidsmaatregelen die straks
in de tunnel worden getroffen.
„Ook in ons land neemt de tun
nelbouw een vlucht. Het is dus
van het grootste belang dat wij
ons op landelijk niveau bezin-
Van Vollenhoven, voorzitter van de Raad voor de Transportveiligheid, vond de Westerscheldetunnel
wat smal aandoen. foto Charles Strijd
nen op de veiligheidsaspecten.
Weggebruikers hebben de nei
ging gevaren verschillend in te
schatten. Je ziet het bij mist,
wanneer de één 120 kilometer
rijdt en de ander terug gaat naar
30. Het is een kwestie van op
voeding hoe de chauffeur zich
op zo'n moment gedraagt."
Na een bezoek aan het Tunnel-
centi'um en de bouwplaats liet
Van Vollenhoven zich in het
stadhuis van Terneuzen ook bij
praten over de verkeersveilig
heid in Zeeuws-Vlaanderen
(projecten Duurzaam Veilig en
de Ruit), s Middags werd hij in
het kantoor van het Bui-eau
Slachtofferhulp in Sas van Gent
geïnformeerd over de werk
zaamheden van die instelling.
Belangrijkste boodschap: een
groter aantal vrijwilligers zou
de werkdruk kunnen verlich
ten. Verkeerscoördinator Ma
rion Verhoosel bood Van Vollen
hoven het eei'ste exemplaar van
het boekje Herinneren is niet
vergeten en de dichtbundel Ver
driet valt aan.
Canvas veterboot ft
lichtgrijs, beige en wit - f
4395 QBE
Alléénmorgen TREFFER
Uitsluitend geldig in ons filiaal
TERNEUZEN: Noordstraat 18