Gemeente moet afslanken 35r Les in rijden door tunnel nodig Landelijke actie voor Molukken BE ff-PHONI Fiets-voetveer wordt geen tweedehandsje Balans brug in de takels Voorzitter lokale omroep stapt op zeeuwse almanak Grote meid Ben'Abonnee Ericsson A1018S Vink Offset Website Reorganisatie Schouw en-Duiv eland kost arbeidsplaatsen Man gewond in ziekenhuis voorproefje Ecoscope PZC NOORD zeeland zaterdag 25 maart 2000 door Ben Jansen VLISSINGEN - De omstandig heden in de monding van de Westerschelde zijn zo bijzonder dat voor het fiets-voetveer Vlis- singen-Breskens waarschijnlijk een nieuw schip zal moeten worden gebouwd. Het schip moet snel zijn, per uur 350 passagiers en 150 (brom )fietsen overzetten, een wind kracht van 8 a 9 kunnen trotse ren en zo stabiel zijn dat ook onder dergelijke stormachtige omstandigheden geen massale zeeziekte onder de passagiers uitbreekt. Volgens een verkenning van de tweedehandsmarkt voldoen ge bruikte schepen niet zonder meer aan deze zware technische en nautische eisen. Bovendien zijn ze niet geschikt voor het vervoer van tientallen fietsen en bromfietsen. Een bestaand schip zal dan ook fors moeten worden aangepast om het ge schikt te maken als fiets-voet- veer tussen Vlissingen en Bres- kens. Catamaran Een catamaranachtig vaartuig lijkt het geschiktst om snel voet gangers, fietsers en bromfiet sers aan de andere kant van de Westerschelde te brengen. Welk type het ook is, of het een nieuw of bestaand schip wordt en zelfs of met één groot of met twee kleinere schepen wordt geva ren, is een zaak van de toekom stige exploitant van het fiets- voetveer. De provincie begint in mei de aanbestedingsprocedure. Daar in wordt niet voorgeschreven hoe het schip er precies uit moet komen te zien, maar aan welke voorwaarden de exploitant moet voldoen. „We besteden dienstverlening aan", licht H. Assink van de provincie Zee land toe. „Het is aan de vervoer der om uit te maken welk soort schip of schepen daar het best bij past." Het fiets-voetveer Vlissingen- Breskens moet na de ingebruik name van de Westerscheldetun- nel (geplande datum: 15 maart 2003) gaan varen. Dat is op het eerste gezicht nog ver genoeg weg, maar als een schip moet worden ontworpen en gebouwd, begint de tijd toch te dringen. Ook al omdat een Europese aan besteding moet plaatshebben en die duurt een jaar. Kaartje Een van de randvoorwaarden die voor de toekomstige exploi tant van het veer als een gegeven geldt, is de prijs van een kaartje. Het fiets-voetveer wordt als openbaar vervoer gezien. Voet gangers betalen evenveel als voor dezelfde afstand met de trein: 3 gulden voor een enkele reis, op basis van de huidige ta rieven. Voor een fiets komt er 1,50 gulden bij en voor een bromfiets 2,50 gulden. Op basis van deze bedragen mag de ver voerder de prijzen van een re tourkaartje, abonnementen en dergelijke zelf bepalen. Voor het fiets-voetveer moeten in Vlissingen en Breskens nieu we steigers worden gebouwd. De gedachte gaat uit naar U- vormige pontons die door mid del van een scharnierende brug met de wal worden verbonden. In Vlissingen is de plek tussen de bestaande PSD-fuik en de sluis de beste plek. De bestaande veerhaven van Breskens geniet de voorkeur boven de handels haven. Flevo Ferries Vólgens het dagelijks provincie bestuur mag het fiets-voetveer Vlissingen-Breskens niet wor den vergeleken met het failliete Flevo Ferries. Deze onderne ming heeft geprobeerd een gere gelde veerdienst met snelle bo ten tussen Almere Haven en Amsterdam te onderhouden. Het verschil tussen beide veren is naar de mening van Gedepu teerde Staten dat op het traject Vlissingen-Breskens al sprake is van een passagiersstroom. Flevo Ferries moest die zien te ontwikkelen. door Edith Ramakers VLISSINGEN - Met een lande lijke geldinzamelingsactie in oktober of november kan de Ne derlandse samenleving steun betuigen aan de Molukken. Dat initiatief komt van het Lande lijke Informatie Documentatie Centrum Molukken in Utrecht. De Middelburger John Lilipaly, die voorzitter is van dat lande lijke werkcomité, maakte dit vrijdag bij de werkconferentie 'gemeenten voor Ambon' in Vlissingen bekend. Voor de gemeente Vlissingen komt deze landelijke campagne op een uitgelezen moment. Vlis singen heeft sinds 1996 een zus terstadrelatie met Ambon. Geen andere gemeente in Nederland kan zo'n verbond overleggen. De Vlissingse wethouder L. C. Poppe-de Looff: „We hebben in de afgelopen jaren heel wat con tacten gelegd op de Molukken en ook veel ideeën gekregen hoe we de Molukkers het beste kun nen helpen. Maar we zijn door de oorlogssituatie niet verder gekomen. Daarbij heb ik me wel eens machteloos gevoeld." Toerisme Projecten bleven in de kast lig gen en de hulp stagneerde. Met financiële steun uit de landelij ke actie kan er daadwerkelijk aan de wederopbouw op de Mo lukken worden begonnen. „We hebben uitgewerkte projecten op het gebied van visserijafval verwijdering, beroepseducatie en toerisme. Die kunnen heel goed hand in hand gaan met het bieden van directe noodhulp aan de vluchtelingen op het ei land." Lilipaly: „De wonden van veel mensen op de Molukken zijn heel diep. Kinderen zijn door de onlusten getraumatiseerd. Ze zijn hun ouders kwijtgeraakt of ze hebben hun broertjes of zus jes verloren. Op zo'n moment moet je aan de Molukkers in Ne derland en op de Molukken, juist tonen dat je wilt helpen." De werkconferentie in Vlissin gen was ook bedoeld om kennis over te dragen en om een soort intergemeentelijke samenwer king te bevorderen. Er waren vertegenwoordigers van de ge meenten Vlissingen, Vught, Krimpen aan den IJssel, Deven ter, Moordrecht, Waalwijk en Leerdam aanwezig. Vanuit de ministeries van VWS en Grote Stedenbeleid was er belangstel ling en er was inbreng van het Landelijk Overleg Orgaan Wel zijn Molukkers en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). „We willen nu echt aan de slag en dat kunnen we ook", geeft Poppe-de Looff aan. Leerdam „Ook Leerdam heeft een mooi plan ontwikkeld. Een groep Mo lukkers wordt daar opgeleid om getraumatiseerde kinderen op de Molukken hulp te kunnen ge ven. Wij kunnen leren van de kennis en ervaringen van Leer dam. Dat wiel hoeven we niet uit te vinden. We hebben van daag ook een nieuw interge meentelijk overleg afgespro ken." Overleg moet er ook nog komen over de invulling vau de lande lijke actie voor de Molukken. Lilipaly denkt aan een benefiet concert. „Maar het zal een me diaspektakel worden. Het werkcomité, waarin ook Leny Poppe zit, zit middenin de voor bereidingen. Waarschijnlijk zullen we in verschillende ge meenten kleinere acties houden als aanloop naar de landelijke finale. De exacte datum is nog niet bekend, maar dit najaar is het zover." 't Was in de bus naar Melis- kerke. Halverwege, bij de uitgang, hing een oud vrouw tje in de lussen. Ze zag er nog al wankel uit en dreigde te bezwijken onder het gewicht van de diverse propvolle boodschappentassen die ze met zich meezeulde. Bij het naderen van de halte waar ze uit moest stappen, kreeg ze iets gejaagds over zich. Als de chauffeur dat ro de lichtje nou maar zag! Chauffeur, ik heb gedrukt!", fiep ze voor de zekerheid door de bus. Waarop hij ant woordde: „Grote meid. Trek dan je broek maar op. Zonnebloemstraat 49 - Goes Tel. «113-221293 Fax 231273 (Advertentie) U 7~e-^e-c o/xMu/tic a t/e> Dualband „combi™. Verwisselbare frontjes tie met Ben regelmatig V.n.r 0,- 7 belminuten Tevens opruiming van nieuwe voor f 30,- en gebruikte telefoontoestellen, gsm toestellen, draadloze toestellen etc. (Advertentie) Brochures, folders, periodieken en jaarverslagen? Vink Offset drukt 't op 74 x 104 cm... 24 uur per dag! door Famke van Loon ZIERIKZEE - Enkele malen werd het takelwerk vrijdag uitgesteld, maar aan het einde van de middag werd het wach ten beloond. Het lukte einde lijk om één van de balansen van de Zierikzeese Zuidha- venbrug omhoog te hijsen. „Dat werd tijd", verzuchtte havenmeester R. Visser. De karakteristieke ophaal brug ondergaat een uitvoerige restauratie. Een van de wer ken die worden uitgevoerd, is het onderhoud aan de houten poorten van de brug en de scharnieren waarlangs de ba- lansbalken bewegen. Om er voor de zorgen dat de werklie den overal goed bij kunnen, moeten de balansblokken ver wijderd worden. Met behulp van een hijskraan worden de balken verwijderd en op een vrachtwagen geplaatst, die ze naar een opslagplaats ver voerd. De hele operatie begon vrijdag evenwel met een fikse vertra ging. Aanvankelijk zou de eer ste balans 's ochtends al uit z'n steunen worden gelicht. De bestelde hijskraan van een be drijf uit Dordrecht kon op dat moment echter niet aan de Vis ser sdijk verschijnen. In Slie- drecht was een andere hijs kraan van het bedrijf omge vallen. De zware jongen die ei genlijk naar Zierikzee moest, was eerst nodig om zijn broer tje overeind te zetten. Pas na drie uur 's middags kwam hij bij de Zuidhavenbrug aan en kon met de ontmanteling van de brug worden begonnen. De algehele opknapbeurt vergt nog zo'n vier weken. Tot die tijd is de brug ook voor het wegverkeer gestremd. foto Janne Wolterbeek ZIERIKZEE - Lammert Blik- man treedt af als bestuursvoor zitter van Radio Omroep Schouwen-Duiveland. Hij wordt met ingang van 1 april opgevolgd door Wim van der Waal uit Renesse, die al enige tijd deel uitmaakt van het om- roepbestuur. Blikman had vorig jaar al te kennen gegeven te willen stop pen, wegens zijn dagelijkse drukke werkzaamheden buiten de lokale zender. In verband met de financiële problemen van de organisatie, heeft hij dat besluit opgeschort. Nu er op dat front weer wat licht aan de horizon schijnt, stapt Blikman alsnog op. Hij was van af de oprichting (vijf jaar gele den) nauw betrokken bij de Schouwse omroep. TERNEUZEN - Een 26-jarige Terneuzenaar is vrijdag bij werkzaamheden in het zieken huis in zijn woonplaats gewond geraakt. Het slachtoffer kreeg een niet geborgde stempel op zijn hoofd toen hij aan een vloer werkte. Hij werd met nekklachten over gebracht naar de eerste hulp. RENESSE - Met een druk op de knop opende Wet houder G. van der Velde- de Wilde vrijdagmiddag in het dorpshuis in Renes se officieel de website van Ecoscope. Op de computerpagina krijgen bezoekers een eer ste indruk van hoe het toe komstige milieu-info- tainmentcentrum m de Schouwse badplaats er uit komt te zien. Ecoscope zelf wordt pas officieel geopend op 31 mei. Vanaf 1 mei kan het publiek er echter al terecht om de nieuwe voorziening te be oordelen en uit te testen. Eventuele problemen die zich dan voordoen, kun nen zo tijdig worden ver holpen. „Zo zijn we goed voorbereid, wanneer de échte drukte komt in juni", legt projectleider E. Caspers van de gemeente Schouwen-Duiveland uit. Momenteel wordt er in het gebouw nabij het transfe rium nog ha rd gewerkt om de inrichting op tijd klaar te krijgen. Geheel vlekke loos is de restauratie en verbouwing van de oude boerderij in Renesse niet verlopen. „Hier en daar zijn er wat problemen ge weest, met name in de bouwkundige sfeer. Maar dat heb je altijd met een oud pand. We liggen nu weer op schema", aldus Caspers. Begin april wordt het ge heel opgeleverd, zo is de planning. Op de home page die gisteren werd ge presenteerd, wordt alvast een tipje van de sluier op gelicht van hoe het inter actieve milieucentrum er van binnen uit gaat zien. Daarnaast geeft de site een voorproefje van de spelletjes die er gespeeld kunnen worden. Pieter van Vollenhoven vreest paniek bij ongeval door Wout Bareman TERNEUZEN - De gebruikers van de Westerscheldetunnel moeten Ieren hoe ze zich dienen te gedragen bij een ongeval in de tunnel. De Zeeuwse hulpdien sten zouden zich nu al moeten beraden op de vraag hoe ze dat stukje opvoeding kunnen aan pakken. Voorzitter mr. Pieter van Vollenhoven van de Raad voor de Transportveiligheid voorspelde vrijdag dat onwe tende tunnelgebruikers zonder 'bijles' snel in paniek zullen ra ken. Van Vollenhoven bracht giste ren een bezoek aan de tunnel- werken in Terneuzen. Hij arri veerde per auto; om wachttijden bij de boot te vermijden was hij omgereden via België. Na een wandeling door de westelijke tunnelbuis toonde hij zich on der de indruk van de omvang van het megaproject. Maar hij zei ook: „Loop je door die tun nelbuis, dan lijkt het allemaal zo smal. Het valt op het eerste gezicht - zeker als j e in je achter hoofd hebt dat daar straks een tweebaansweg doorheen moet - wat klein uit. Straks, als de buis eenmaal is aangekleed en er as falt is aangebracht, zal het waarschijnlijk allemaal veel ruimer lijken." Van Vollenhoven werd uitge breid geïnformeerd over de vei ligheidsmaatregelen die straks in de tunnel worden getroffen. „Ook in ons land neemt de tun nelbouw een vlucht. Het is dus van het grootste belang dat wij ons op landelijk niveau bezin- Van Vollenhoven, voorzitter van de Raad voor de Transportveiligheid, vond de Westerscheldetunnel wat smal aandoen. foto Charles Strijd nen op de veiligheidsaspecten. Weggebruikers hebben de nei ging gevaren verschillend in te schatten. Je ziet het bij mist, wanneer de één 120 kilometer rijdt en de ander terug gaat naar 30. Het is een kwestie van op voeding hoe de chauffeur zich op zo'n moment gedraagt." Na een bezoek aan het Tunnel centrum en de bouwplaats liet Van Vollenhoven zich in het stadhuis van Terneuzen ook bij - praten over de verkeersveilig heid in Zeeuws-Vlaanderen (projecten Duurzaam Veilig en de Ruit), s Middags werd hij in het kantoor van het Bureau Slachtofferhulp in Sas van Gent geïnformeerd over de werk zaamheden van die instelling. Belangrijkste boodschap: een groter aantal vrijwilligers zou de werkdruk kunnen verlich ten. Verkeerscoördinator Ma rion Verhoosel bood Van Vollen hoven het eei-ste exemplaar van het boekje Herinneren is niet vergeten en de dichtbundel Ver driet valt aan. door Marcel Modde ZIERIKZEE - De gemeente Schouwen-Duiveland moet over de volle breedte afslanken. De ambtelijke organisatie, met name de ondersteunende dien sten, kan met minder mensen toe. Maar ook het takenpakket en het voorzieningenniveau dat de gemeente nog altijd in stand houdt, dient te worden terugge bracht tot 'aanvaardbare' pro porties. Dat blijkt uit het onderzoek van het adviesbureau KPMG. De rapportage werd vrijdag gepre senteerd. De conclusie dat het gemeente lijke apparaat van Schouwen- Duiveland te log en te zwaar is, kwam gisteren voor niemand als een verrassing. Gebrekkig Burgemeester J. Asselbergs er kende dat de situatie in de hand is gewerkt door een 'gebrekkig leiderschap' van het dagelijks bestuur. Nieuw is wél dat bevindingen van KPMG nu een serieuze aan zet vormen daadwerkelijk iets aan de sputterende organisatie te gaan doen. Wat precies, daar over neemt de raad in juni een besluit. Het streven is in ieder geval de de ambtelijke organi satie stapsgewijs te stroomlij nen. Voor het eind van dit jaar moet het beheer op orde zijn. Uiterlijk op 1 juli 2002 - wan neer een nieuwe raad aantreedt - dient er sprake te zij n van inte graal management, dat alles te gen de zomer van 2004 uitmon dend in 'een modern bestuurde en professioneel functionerende gemeente', luidt het actieplan. Bezuinigingen Voor dat het zover is, wacht de gemeente een ingrijpende orga nisatie. Die zal zich voor de bur gers in belangrijke mate laten gevoelen in de vorm van bezui nigingen. KPMG acht een dis cussie over het instandhouden van het huidige voorzieningen niveau onvermijdelijk. Volgens de organisatiedeskun digen ontkomt de gemeente niet aan een heroverweging van be leidskeuzes. Dat kan betekenen, aldus Asselbergs, het afstoten van bepaalde taken om de uit gaven op een acceptabel niveau te brengen voor een gemeente met goed dertigduizend inwo ners. Daarnaast wordt bekeken op welke onderdelen nog onvol doende kostendekkend wordt gewerkt; oftwel een mogelijke verdere verhoging van de tarie ven voor gemeentelijke dienst verlening. Het college van burgemeester en wethouders is voornemens de raad nog dit jaar een aangepast beleidsprogramma voor te leg gen, op basis waarvan de eerste inhaalslag zou kunnen worden gemaakt. Binnen dat kader wordt ook de formatieplanning opnieuw te gen het licht gehouden. Het KPMG-onderzoek heeft be vestigd dat de gemeente Schou wen-Duiveland personeelsma- tig te ruim in haar jasje zit. Dat geldt met name voor de ondersteunende diensten, die volgens de onderzoekers dertig procent boven de gemiddelde bezettingsnorm zit in vergelij king met nagenoeg identieke gemeenten. Over het totaal van de organisatie moeten 21 ambtenaren voor hun baan vre zen. Natuurlijk verloop Hoewel Asselbergs gisteren ge dwongen ontslagen nog niet kon uitsluiten ('die zullen we zoveel mogelijk trachten te voorko men'), ziet de Schouwse burge meester voldoende mogelijk heid de personele afslanking door interne verschuivingen en via natuurlijk verloop op te los sen. De gemeenteraad en de onder nemingsraad reageerden posi tief op de onderzoeksresultaten. Beide organen zijn doordrongen van de noodzaak dat er snel iets moet gebeuren om te voorko men dat Schouwen-Duiveland ontspoort. OR-voorzitter J. Schlicher had nog geen duidelijk beeld van hoe het rapport op de verschil lende informatiebijeenkomsten gisteren door het personeel is ontvangen. Volgens Schlichter is er evenwel geen sprake van hevige onrust onder de gemeen teambtenaren, omdat nog steeds onduidelijk is óf en welke van de 330 banen op de tocht staan. Bij de gemeente Schou wen-Duiveland werken in to taal 380 mensen in vol- en deel tijd. pagina 15: fracties willen daden (Advertentie) Uitsluitend geldig in ons filiaal M JU TERNEUZEN: Noordstraat 18 Alléén morgen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 31