Gemeente moet afslanken
35r
Les in rijden door tunnel nodig
Landelijke actie
voor Molukken
BE ff-PHONI
Fiets-voetveer wordt
geen tweedehandsje
Balans
brug in
de takels
Voorzitter lokale
omroep stapt op
zeeuwse almanak
Grote meid
Ben'Abonnee
Ericsson A1018S
Vink Offset
Website
Reorganisatie Schouw en-Duiv eland kost arbeidsplaatsen
Man gewond
in ziekenhuis
voorproefje
Ecoscope
PZC
NOORD
zeeland
zaterdag 25 maart 2000
door Ben Jansen
VLISSINGEN - De omstandig
heden in de monding van de
Westerschelde zijn zo bijzonder
dat voor het fiets-voetveer Vlis-
singen-Breskens waarschijnlijk
een nieuw schip zal moeten
worden gebouwd.
Het schip moet snel zijn, per uur
350 passagiers en 150 (brom
)fietsen overzetten, een wind
kracht van 8 a 9 kunnen trotse
ren en zo stabiel zijn dat ook
onder dergelijke stormachtige
omstandigheden geen massale
zeeziekte onder de passagiers
uitbreekt.
Volgens een verkenning van de
tweedehandsmarkt voldoen ge
bruikte schepen niet zonder
meer aan deze zware technische
en nautische eisen. Bovendien
zijn ze niet geschikt voor het
vervoer van tientallen fietsen en
bromfietsen. Een bestaand
schip zal dan ook fors moeten
worden aangepast om het ge
schikt te maken als fiets-voet-
veer tussen Vlissingen en Bres-
kens.
Catamaran
Een catamaranachtig vaartuig
lijkt het geschiktst om snel voet
gangers, fietsers en bromfiet
sers aan de andere kant van de
Westerschelde te brengen. Welk
type het ook is, of het een nieuw
of bestaand schip wordt en zelfs
of met één groot of met twee
kleinere schepen wordt geva
ren, is een zaak van de toekom
stige exploitant van het fiets-
voetveer.
De provincie begint in mei de
aanbestedingsprocedure. Daar
in wordt niet voorgeschreven
hoe het schip er precies uit moet
komen te zien, maar aan welke
voorwaarden de exploitant
moet voldoen. „We besteden
dienstverlening aan", licht H.
Assink van de provincie Zee
land toe. „Het is aan de vervoer
der om uit te maken welk soort
schip of schepen daar het best
bij past."
Het fiets-voetveer Vlissingen-
Breskens moet na de ingebruik
name van de Westerscheldetun-
nel (geplande datum: 15 maart
2003) gaan varen. Dat is op het
eerste gezicht nog ver genoeg
weg, maar als een schip moet
worden ontworpen en gebouwd,
begint de tijd toch te dringen.
Ook al omdat een Europese aan
besteding moet plaatshebben
en die duurt een jaar.
Kaartje
Een van de randvoorwaarden
die voor de toekomstige exploi
tant van het veer als een gegeven
geldt, is de prijs van een kaartje.
Het fiets-voetveer wordt als
openbaar vervoer gezien. Voet
gangers betalen evenveel als
voor dezelfde afstand met de
trein: 3 gulden voor een enkele
reis, op basis van de huidige ta
rieven. Voor een fiets komt er
1,50 gulden bij en voor een
bromfiets 2,50 gulden. Op basis
van deze bedragen mag de ver
voerder de prijzen van een re
tourkaartje, abonnementen en
dergelijke zelf bepalen.
Voor het fiets-voetveer moeten
in Vlissingen en Breskens nieu
we steigers worden gebouwd.
De gedachte gaat uit naar U-
vormige pontons die door mid
del van een scharnierende brug
met de wal worden verbonden.
In Vlissingen is de plek tussen de
bestaande PSD-fuik en de sluis
de beste plek. De bestaande
veerhaven van Breskens geniet
de voorkeur boven de handels
haven.
Flevo Ferries
Vólgens het dagelijks provincie
bestuur mag het fiets-voetveer
Vlissingen-Breskens niet wor
den vergeleken met het failliete
Flevo Ferries. Deze onderne
ming heeft geprobeerd een gere
gelde veerdienst met snelle bo
ten tussen Almere Haven en
Amsterdam te onderhouden.
Het verschil tussen beide veren
is naar de mening van Gedepu
teerde Staten dat op het traject
Vlissingen-Breskens al sprake
is van een passagiersstroom.
Flevo Ferries moest die zien te
ontwikkelen.
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Met een lande
lijke geldinzamelingsactie in
oktober of november kan de Ne
derlandse samenleving steun
betuigen aan de Molukken. Dat
initiatief komt van het Lande
lijke Informatie Documentatie
Centrum Molukken in Utrecht.
De Middelburger John Lilipaly,
die voorzitter is van dat lande
lijke werkcomité, maakte dit
vrijdag bij de werkconferentie
'gemeenten voor Ambon' in
Vlissingen bekend.
Voor de gemeente Vlissingen
komt deze landelijke campagne
op een uitgelezen moment. Vlis
singen heeft sinds 1996 een zus
terstadrelatie met Ambon. Geen
andere gemeente in Nederland
kan zo'n verbond overleggen.
De Vlissingse wethouder L. C.
Poppe-de Looff: „We hebben in
de afgelopen jaren heel wat con
tacten gelegd op de Molukken
en ook veel ideeën gekregen hoe
we de Molukkers het beste kun
nen helpen. Maar we zijn door
de oorlogssituatie niet verder
gekomen. Daarbij heb ik me wel
eens machteloos gevoeld."
Toerisme
Projecten bleven in de kast lig
gen en de hulp stagneerde. Met
financiële steun uit de landelij
ke actie kan er daadwerkelijk
aan de wederopbouw op de Mo
lukken worden begonnen. „We
hebben uitgewerkte projecten
op het gebied van visserijafval
verwijdering, beroepseducatie
en toerisme. Die kunnen heel
goed hand in hand gaan met het
bieden van directe noodhulp
aan de vluchtelingen op het ei
land."
Lilipaly: „De wonden van veel
mensen op de Molukken zijn
heel diep. Kinderen zijn door de
onlusten getraumatiseerd. Ze
zijn hun ouders kwijtgeraakt of
ze hebben hun broertjes of zus
jes verloren. Op zo'n moment
moet je aan de Molukkers in Ne
derland en op de Molukken,
juist tonen dat je wilt helpen."
De werkconferentie in Vlissin
gen was ook bedoeld om kennis
over te dragen en om een soort
intergemeentelijke samenwer
king te bevorderen. Er waren
vertegenwoordigers van de ge
meenten Vlissingen, Vught,
Krimpen aan den IJssel, Deven
ter, Moordrecht, Waalwijk en
Leerdam aanwezig. Vanuit de
ministeries van VWS en Grote
Stedenbeleid was er belangstel
ling en er was inbreng van het
Landelijk Overleg Orgaan Wel
zijn Molukkers en de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten
(VNG). „We willen nu echt aan
de slag en dat kunnen we ook",
geeft Poppe-de Looff aan.
Leerdam
„Ook Leerdam heeft een mooi
plan ontwikkeld. Een groep Mo
lukkers wordt daar opgeleid om
getraumatiseerde kinderen op
de Molukken hulp te kunnen ge
ven. Wij kunnen leren van de
kennis en ervaringen van Leer
dam. Dat wiel hoeven we niet
uit te vinden. We hebben van
daag ook een nieuw interge
meentelijk overleg afgespro
ken."
Overleg moet er ook nog komen
over de invulling vau de lande
lijke actie voor de Molukken.
Lilipaly denkt aan een benefiet
concert. „Maar het zal een me
diaspektakel worden. Het
werkcomité, waarin ook Leny
Poppe zit, zit middenin de voor
bereidingen. Waarschijnlijk
zullen we in verschillende ge
meenten kleinere acties houden
als aanloop naar de landelijke
finale. De exacte datum is nog
niet bekend, maar dit najaar is
het zover."
't Was in de bus naar Melis-
kerke. Halverwege, bij de
uitgang, hing een oud vrouw
tje in de lussen. Ze zag er nog
al wankel uit en dreigde te
bezwijken onder het gewicht
van de diverse propvolle
boodschappentassen die ze
met zich meezeulde.
Bij het naderen van de halte
waar ze uit moest stappen,
kreeg ze iets gejaagds over
zich. Als de chauffeur dat ro
de lichtje nou maar zag!
Chauffeur, ik heb gedrukt!",
fiep ze voor de zekerheid
door de bus. Waarop hij ant
woordde: „Grote meid. Trek
dan je broek maar op.
Zonnebloemstraat 49 - Goes
Tel. «113-221293 Fax 231273
(Advertentie)
U 7~e-^e-c o/xMu/tic a t/e>
Dualband „combi™.
Verwisselbare frontjes tie met Ben
regelmatig
V.n.r 0,-
7 belminuten
Tevens opruiming van nieuwe voor f 30,-
en gebruikte telefoontoestellen,
gsm toestellen, draadloze toestellen etc.
(Advertentie)
Brochures, folders, periodieken en jaarverslagen?
Vink Offset drukt 't op 74 x 104 cm...
24 uur per dag!
door Famke van Loon
ZIERIKZEE - Enkele malen
werd het takelwerk vrijdag
uitgesteld, maar aan het einde
van de middag werd het wach
ten beloond. Het lukte einde
lijk om één van de balansen
van de Zierikzeese Zuidha-
venbrug omhoog te hijsen.
„Dat werd tijd", verzuchtte
havenmeester R. Visser.
De karakteristieke ophaal
brug ondergaat een uitvoerige
restauratie. Een van de wer
ken die worden uitgevoerd, is
het onderhoud aan de houten
poorten van de brug en de
scharnieren waarlangs de ba-
lansbalken bewegen. Om er
voor de zorgen dat de werklie
den overal goed bij kunnen,
moeten de balansblokken ver
wijderd worden. Met behulp
van een hijskraan worden de
balken verwijderd en op een
vrachtwagen geplaatst, die ze
naar een opslagplaats ver
voerd.
De hele operatie begon vrijdag
evenwel met een fikse vertra
ging. Aanvankelijk zou de eer
ste balans 's ochtends al uit z'n
steunen worden gelicht. De
bestelde hijskraan van een be
drijf uit Dordrecht kon op dat
moment echter niet aan de Vis
ser sdijk verschijnen. In Slie-
drecht was een andere hijs
kraan van het bedrijf omge
vallen. De zware jongen die ei
genlijk naar Zierikzee moest,
was eerst nodig om zijn broer
tje overeind te zetten. Pas na
drie uur 's middags kwam hij
bij de Zuidhavenbrug aan en
kon met de ontmanteling van
de brug worden begonnen. De
algehele opknapbeurt vergt
nog zo'n vier weken. Tot die
tijd is de brug ook voor het
wegverkeer gestremd.
foto Janne Wolterbeek
ZIERIKZEE - Lammert Blik-
man treedt af als bestuursvoor
zitter van Radio Omroep
Schouwen-Duiveland. Hij
wordt met ingang van 1 april
opgevolgd door Wim van der
Waal uit Renesse, die al enige
tijd deel uitmaakt van het om-
roepbestuur.
Blikman had vorig jaar al te
kennen gegeven te willen stop
pen, wegens zijn dagelijkse
drukke werkzaamheden buiten
de lokale zender.
In verband met de financiële
problemen van de organisatie,
heeft hij dat besluit opgeschort.
Nu er op dat front weer wat licht
aan de horizon schijnt, stapt
Blikman alsnog op. Hij was van
af de oprichting (vijf jaar gele
den) nauw betrokken bij de
Schouwse omroep.
TERNEUZEN - Een 26-jarige
Terneuzenaar is vrijdag bij
werkzaamheden in het zieken
huis in zijn woonplaats gewond
geraakt.
Het slachtoffer kreeg een niet
geborgde stempel op zijn hoofd
toen hij aan een vloer werkte.
Hij werd met nekklachten over
gebracht naar de eerste hulp.
RENESSE - Met een druk
op de knop opende Wet
houder G. van der Velde-
de Wilde vrijdagmiddag
in het dorpshuis in Renes
se officieel de website van
Ecoscope.
Op de computerpagina
krijgen bezoekers een eer
ste indruk van hoe het toe
komstige milieu-info-
tainmentcentrum m de
Schouwse badplaats er
uit komt te zien. Ecoscope
zelf wordt pas officieel
geopend op 31 mei. Vanaf
1 mei kan het publiek er
echter al terecht om de
nieuwe voorziening te be
oordelen en uit te testen.
Eventuele problemen die
zich dan voordoen, kun
nen zo tijdig worden ver
holpen. „Zo zijn we goed
voorbereid, wanneer de
échte drukte komt in
juni", legt projectleider E.
Caspers van de gemeente
Schouwen-Duiveland uit.
Momenteel wordt er in het
gebouw nabij het transfe
rium nog ha rd gewerkt om
de inrichting op tijd klaar
te krijgen. Geheel vlekke
loos is de restauratie en
verbouwing van de oude
boerderij in Renesse niet
verlopen. „Hier en daar
zijn er wat problemen ge
weest, met name in de
bouwkundige sfeer. Maar
dat heb je altijd met een
oud pand. We liggen nu
weer op schema", aldus
Caspers.
Begin april wordt het ge
heel opgeleverd, zo is de
planning. Op de home
page die gisteren werd ge
presenteerd, wordt alvast
een tipje van de sluier op
gelicht van hoe het inter
actieve milieucentrum er
van binnen uit gaat zien.
Daarnaast geeft de site
een voorproefje van de
spelletjes die er gespeeld
kunnen worden.
Pieter van Vollenhoven vreest paniek bij ongeval
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De gebruikers
van de Westerscheldetunnel
moeten Ieren hoe ze zich dienen
te gedragen bij een ongeval in de
tunnel. De Zeeuwse hulpdien
sten zouden zich nu al moeten
beraden op de vraag hoe ze dat
stukje opvoeding kunnen aan
pakken. Voorzitter mr. Pieter
van Vollenhoven van de Raad
voor de Transportveiligheid
voorspelde vrijdag dat onwe
tende tunnelgebruikers zonder
'bijles' snel in paniek zullen ra
ken.
Van Vollenhoven bracht giste
ren een bezoek aan de tunnel-
werken in Terneuzen. Hij arri
veerde per auto; om wachttijden
bij de boot te vermijden was hij
omgereden via België. Na een
wandeling door de westelijke
tunnelbuis toonde hij zich on
der de indruk van de omvang
van het megaproject. Maar hij
zei ook: „Loop je door die tun
nelbuis, dan lijkt het allemaal
zo smal. Het valt op het eerste
gezicht - zeker als j e in je achter
hoofd hebt dat daar straks een
tweebaansweg doorheen moet -
wat klein uit. Straks, als de buis
eenmaal is aangekleed en er as
falt is aangebracht, zal het
waarschijnlijk allemaal veel
ruimer lijken."
Van Vollenhoven werd uitge
breid geïnformeerd over de vei
ligheidsmaatregelen die straks
in de tunnel worden getroffen.
„Ook in ons land neemt de tun
nelbouw een vlucht. Het is dus
van het grootste belang dat wij
ons op landelijk niveau bezin-
Van Vollenhoven, voorzitter van de Raad voor de Transportveiligheid, vond de Westerscheldetunnel
wat smal aandoen. foto Charles Strijd
nen op de veiligheidsaspecten.
Weggebruikers hebben de nei
ging gevaren verschillend in te
schatten. Je ziet het bij mist,
wanneer de één 120 kilometer
rijdt en de ander terug gaat naar
30. Het is een kwestie van op
voeding hoe de chauffeur zich
op zo'n moment gedraagt."
Na een bezoek aan het Tunnel
centrum en de bouwplaats liet
Van Vollenhoven zich in het
stadhuis van Terneuzen ook bij -
praten over de verkeersveilig
heid in Zeeuws-Vlaanderen
(projecten Duurzaam Veilig en
de Ruit), s Middags werd hij in
het kantoor van het Bureau
Slachtofferhulp in Sas van Gent
geïnformeerd over de werk
zaamheden van die instelling.
Belangrijkste boodschap: een
groter aantal vrijwilligers zou
de werkdruk kunnen verlich
ten. Verkeerscoördinator Ma
rion Verhoosel bood Van Vollen
hoven het eei-ste exemplaar van
het boekje Herinneren is niet
vergeten en de dichtbundel Ver
driet valt aan.
door Marcel Modde
ZIERIKZEE - De gemeente
Schouwen-Duiveland moet
over de volle breedte afslanken.
De ambtelijke organisatie, met
name de ondersteunende dien
sten, kan met minder mensen
toe. Maar ook het takenpakket
en het voorzieningenniveau dat
de gemeente nog altijd in stand
houdt, dient te worden terugge
bracht tot 'aanvaardbare' pro
porties.
Dat blijkt uit het onderzoek van
het adviesbureau KPMG. De
rapportage werd vrijdag gepre
senteerd.
De conclusie dat het gemeente
lijke apparaat van Schouwen-
Duiveland te log en te zwaar is,
kwam gisteren voor niemand
als een verrassing.
Gebrekkig
Burgemeester J. Asselbergs er
kende dat de situatie in de hand
is gewerkt door een 'gebrekkig
leiderschap' van het dagelijks
bestuur.
Nieuw is wél dat bevindingen
van KPMG nu een serieuze aan
zet vormen daadwerkelijk iets
aan de sputterende organisatie
te gaan doen. Wat precies, daar
over neemt de raad in juni een
besluit. Het streven is in ieder
geval de de ambtelijke organi
satie stapsgewijs te stroomlij
nen. Voor het eind van dit jaar
moet het beheer op orde zijn.
Uiterlijk op 1 juli 2002 - wan
neer een nieuwe raad aantreedt
- dient er sprake te zij n van inte
graal management, dat alles te
gen de zomer van 2004 uitmon
dend in 'een modern bestuurde
en professioneel functionerende
gemeente', luidt het actieplan.
Bezuinigingen
Voor dat het zover is, wacht de
gemeente een ingrijpende orga
nisatie. Die zal zich voor de bur
gers in belangrijke mate laten
gevoelen in de vorm van bezui
nigingen. KPMG acht een dis
cussie over het instandhouden
van het huidige voorzieningen
niveau onvermijdelijk.
Volgens de organisatiedeskun
digen ontkomt de gemeente niet
aan een heroverweging van be
leidskeuzes. Dat kan betekenen,
aldus Asselbergs, het afstoten
van bepaalde taken om de uit
gaven op een acceptabel niveau
te brengen voor een gemeente
met goed dertigduizend inwo
ners.
Daarnaast wordt bekeken op
welke onderdelen nog onvol
doende kostendekkend wordt
gewerkt; oftwel een mogelijke
verdere verhoging van de tarie
ven voor gemeentelijke dienst
verlening.
Het college van burgemeester
en wethouders is voornemens de
raad nog dit jaar een aangepast
beleidsprogramma voor te leg
gen, op basis waarvan de eerste
inhaalslag zou kunnen worden
gemaakt.
Binnen dat kader wordt ook de
formatieplanning opnieuw te
gen het licht gehouden.
Het KPMG-onderzoek heeft be
vestigd dat de gemeente Schou
wen-Duiveland personeelsma-
tig te ruim in haar jasje zit. Dat
geldt met name voor de
ondersteunende diensten, die
volgens de onderzoekers dertig
procent boven de gemiddelde
bezettingsnorm zit in vergelij
king met nagenoeg identieke
gemeenten. Over het totaal
van de organisatie moeten 21
ambtenaren voor hun baan vre
zen.
Natuurlijk verloop
Hoewel Asselbergs gisteren ge
dwongen ontslagen nog niet kon
uitsluiten ('die zullen we zoveel
mogelijk trachten te voorko
men'), ziet de Schouwse burge
meester voldoende mogelijk
heid de personele afslanking
door interne verschuivingen en
via natuurlijk verloop op te los
sen.
De gemeenteraad en de onder
nemingsraad reageerden posi
tief op de onderzoeksresultaten.
Beide organen zijn doordrongen
van de noodzaak dat er snel iets
moet gebeuren om te voorko
men dat Schouwen-Duiveland
ontspoort.
OR-voorzitter J. Schlicher had
nog geen duidelijk beeld van
hoe het rapport op de verschil
lende informatiebijeenkomsten
gisteren door het personeel is
ontvangen. Volgens Schlichter
is er evenwel geen sprake van
hevige onrust onder de gemeen
teambtenaren, omdat nog
steeds onduidelijk is óf en welke
van de 330 banen op de tocht
staan. Bij de gemeente Schou
wen-Duiveland werken in to
taal 380 mensen in vol- en deel
tijd.
pagina 15: fracties willen daden
(Advertentie)
Uitsluitend geldig in ons filiaal
M JU TERNEUZEN: Noordstraat 18
Alléén morgen