Boer claimt kosten akkerranden
35 r
Landelijke actie
voor Molukken
Les in rijden door tunnel nodig
Fiets-voetveer wordt
geen tweedehandsje
BESTOL
BE ff- PHONI
Dzinochok imponeert koorschool
13
Kort geding om compensatie Lozingenbesluit
zeeuwse almanak
Grote meid
Vink Offset
sals
Gewonden bij
botsing Goes
Gemeente
Sch-Duiveland
moet afslanken
Ben'Abonnee
Ericsson A1018S
PZC
MIDDEN
zeeland
zaterdag 25 maart 2000
door Ben Jansen
VU S SIN GEN - De omstandig
heden in de monding van de
Westerschelde zijn zo bijzonder
dat voor het fiets-voetveer Vlis-
singen-Breskens waarschijnlijk
een nieuw schip zal moeten
worden gebouwd.
Het schip moet snel zijn, per uur
350 passagiers en 150 (brom
)fietsen overzetten, een wind
kracht van 8 a 9 kunnen trotse
ren en zo stabiel zijn dat ook
onder dergelijke stormachtige
omstandigheden geen massale
zeeziekte onder de passagiers
uitbreekt.
Volgens een verkenning van de
tweedehandsmarkt voldoen ge
bruikte schepen niet zonder
meer aan deze zware technische
en nautische eisen. Bovendien
zijn ze niet geschikt voor het
vervoer van tientallen fietsen en
bromfietsen. Een bestaand
schip zal dan ook fors moeten
worden aangepast om het ge
schikt te maken als fiets-voet
veer tussen Vlissingen en Bres-
kens.
Catamaran
Een catamaranachtig vaartuig
lijkt het geschiktst om snel voet
gangers, fietsers en bromfiet
sers aan de andere kant van de
Westerschelde te brengen. Welk
type het ook is, of het een nieuw
of bestaand schip wordt en zelfs
of met één groot of met twee
kleinere schepen wordt geva
ren, is een zaak van de toekom
stige exploitant van het fiets-
voetveer.
De provincie begint in mei de
aanbestedingsprocedure. Daar
in wordt niet voorgeschreven
hoe het schip er precies uit moet
komen te zien, maar aan welke
voorwaarden de exploitant
moet voldoen. „We besteden
dienstverlening aan", licht H.
Assink van de provincie Zee
land toe. „Het is aan de vervoer
der om uit te maken welk soort
schip of schepen daar het best
bij past."
Het fiets-voetveer Vlissingen-
Breskens moet na de ingebruik
name van de Westerscheldetun-
nel (geplande datum: 15 maart
2003) gaan varen. Dat is op het
eerste gezicht nog ver genoeg
weg, maar als een schip moet
worden ontworpen en gebouwd,
begint de tijd toch te dringen.
Ook al omdat een Europese aan
besteding moet plaatshebben
en die duurt een jaar.
Kaartje
Een van de randvoorwaarden
die voor de toekomstige exploi
tant van het veer als een gegeven
geldt, is de prijs van een kaartje.
Het fiets-voetveer wordt als
openbaar vervoer gezien. Voet
gangers betalen evenveel als
voor dezelfde afstand met de
trein: 3 gulden voor een enkele
reis, op basis van de huidige ta
rieven. Voor een fiets komt er
1,50 gulden bij en voor een
bromfiets 2,50 gulden. Op basis
van deze bedragen mag de ver
voerder de prijzen van een re
tourkaartje, abonnementen en
dergelijke zelf bepalen.
Voor het fiets-voetveer moeten
in Vlissingen en Breskens nieu
we steigers worden gebouwd.
De gedachte gaat uit naar IJ-
vormige pontons die door mid
del van een scharnierende brug
met de wal worden verbonden.
In Vlissingen is de plek tussen de
bestaande PSD-fuik en de sluis
de beste plek. De bestaande
veerhaven van Breskens geniet
de voorkeur boven de handels
haven.
Flevo Ferries
Volgens het dagelijks provincie
bestuur mag het fiets-voetveer
Vlissingen-Breskens niet wor
den vergeleken met het failliete
Flevo Ferries. Deze onderne
ming heeft geprobeerd een gere
gelde veerdienst met snelle bo
ten tussen Almere Haven en
Amsterdam te onderhouden.
Het verschil tussen beide veren
is naar de mening van Gedepu
teerde Staten dat op het traject
Vlissingen-Breskens al sprake
is van een passagiersstroom.
Flevo Ferries moest die zien te
ontwikkelen.
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Met een lande
lijke geldinzamelingsactie in
oktober of november kan de Ne
derlandse samenleving steun
betuigen aan de Molukken. Dat
initiatief komt van het Lande
lijke Informatie Documentatie
Centrum Molukken in Utrecht.
De Middelburger John Lilipaly,
die voorzitter is van dat lande
lijke werkcomité, maakte dit
vrijdag bij de werkconferentie
'gemeenten voor Ambon' in
Vlissingen bekend.
Voor de gemeente Vlissingen
komt deze landelijke campagne
op een uitgelezen moment. Vlis
singen heeft sinds 1996 een zus
terstadrelatie met Ambon. Geen
andere gemeente in Nederland
kan zo'n verbond overleggen.
De Vlissingse wethouder L. C.
Poppe-de Looff: „We hebben in
de afgelopen jaren heel wat con
tacten gelegd op de Molukken
en ook veel ideeën gekregen hoe
we de Molukkers het beste kun
nen helpen. Maar we zijn door
de oorlogssituatie niet verder
gekomen. Daarbij heb ik me wel
eens machteloos gevoeld."
Toerisme
Projecten bleven in de kast lig
gen en de hulp stagneerde. Met
financiële steun uit de landelij
ke actie kan er daadwerkelijk
aan de wederopbouw op de Mo
lukken worden begonnen. „We
hebben uitgewerkte projecten
op het gebied van visserijafval
verwijdering, beroepseducatie
en toerisme. Die kunnen heel
goed hand in hand gaan met het
bieden van directe noodhulp
aan de vluchtelingen op het ei
land."
Lilipaly: „De wonden van veel
mensen op de Molukken zijn
heel diep. Kinderen zijn door de
onlusten getraumatiseerd. Ze
zijn hun ouders kwijtgeraakt of
ze hebben hun broertjes of zus
jes verloren. Op zo'n moment
moet je aan de Molukkers in Ne
derland en op de Molukken,
juist tonen dat je wilt helpen."
De werkconferentie in Vlissin
gen was ook bedoeld om kennis
over te dragen en om een soort
intergemeentelijke samenwer
king te bevorderen. Er waren
vertegenwoordigers van de ge
meenten Vlissingen, Vught,
Krimpen aan den IJssel, Deven
ter, Moordrecht, Waalwijk en
Leerdam aanwezig. Vanuit de
ministeries van VWS en Grote
Stedenbeleid was er belangstel
ling en er was inbreng van het
Landelijk Overleg Orgaan Wel
zijn Molukkers en de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten
(VNG). „We willen nu echt aan
de slag en dat kunnen we ook",
geeft Poppe-de Looff aan.
Leerdam
„Ook Leerdam heeft een mooi
plan ontwikkeld. Een groep Mo
lukkers wordt daar opgeleid om
getraumatiseerde kinderen op
de Molukken hulp te kunnen ge
ven. Wij kunnen leren van de
kennis en ervaringen van Leer
dam. Dat wiel hoeven we niet
uit te vinden. We hebben van
daag ook een nieuw interge
meentelijk overleg afgespro
ken."
Overleg moet er ook nog komen
over de invulling van de lande
lijke actie voor de Molukken.
Lilipaly denkt aan een benefiet
concert. „Maar het zal een me
diaspektakel worden. Het
werkcomité, waarin ook Leny
Poppe zit, zit middenin de voor
bereidingen. Waarschijnlijk
zullen we in verschillende ge
meenten kleinere acties houden,
als aanloop naar de landelijke
finale. De exacte datum is nog
niet bekend, maar dit najaar is
het zover."
't Was in de bus naar Melis-
kerke. Halverwege, bij de
uitgang, hing een oud vrouw
tje in de lussen. Ze zag er nog
al wankel uit en dreigde te
bezwijken onder het gewicht
van de diverse propvolle
boodschappentassen die ze
met zich meezeulde.
Bij het naderen van de halte
waar ze uit moest stappen,
kreeg ze iets gejaagds over
zich. Als de chauffeur dat ro
de lichtje nou maar zag!
„Chauffeur, ik heb gedrukt!",
riep ze voor de zekerheid
door de bus. Waarop hij ant
woordde: „Grote meid. Trek
dan je broek maar op.
Advertentie
Brochures, folders, periodieken en jaarverslagen?
Vink Offset drukt 't op 74 x 104 cm...
24 uur per dag!
Behorend tot de Brouwer Groep
i MORGEN GEOPEND VAN 13.30-17.00 UUR
(Advertentie)
Canvas veterboot
lichtgrijs, beige en wit
Méénmorgen TREFFER
Uitsluitend geldig in ons filiaal
TERNEUZEN: Noordstraat 18
Zonnehlocnistraat 49 - Goes
Tel. 0113-221293 Fax 231273
door Esme Soesman
GOES - Een groep van honderd-
rijftig, overwegend Zeeuwse
boeren spant een kort geding
aan om het Lozingenbesluit
1 open teelt en veehouderij, dat op
1 maart landelijk van kracht is
j geworden, ongedaan te maken.
De bezwaarmakers, die zich ge-
i steund zien door een aantal vak
groepen van de ZLTO, vinden
dat er een compensatieregeling
moet worden getroffen. Het kort
geding dient donderdag 13 april
I in Den Haag.
Het' Lozingenbesluit heeft als
doel de belasting van het opper
vlaktewater te verminderen.
tén van de maatregelen die
ndbouwers is opgelegd, is dat
fij een teelt vrije - en dus spuit-
vrije - zone aan moeten houden
aan de rand van hun gronden.
I Bij intensief bespoten gewassen
-zoals aardappelen, ui en peen -
gaat het vooralsnog om een
strook van anderhalve meter.
Bij minder intensief bespoten
bebouwing loopt de voorge
schreven breedte van 25 tot 50
I centimeter uiteen
De landbouw ondersteunt de
ïoelstelling om te werken aan
GOES - Bij een aanrijding in
Goes zijn donderdagmiddag
twee inzittenden gewond ge
makt.
Het ongeluk gebeurde op de
Deltaweg. Een 36-jarige auto
mobilist uit Eindhoven merkte
te laat dat zijn voorganger rem
de en reed er achterop. Zowel de
28-jarige bestuurder van de
aangereden auto als zijn passa-
er klaagde over nekpijn. De
ssagier is naar het ziekenhuis
ebracht. Ook de 55-jarige bij-
jder van de Eindhovenaar is,
_.et onbekend letsel, naar het
Ziekenhuis vervoerd.
IZIERIKZEE - De gemeente
Schouwen-Duiveland moet
over de volle breedte afslanken.
De ambtelijke organisatie, met
name de ondersteunende dien
sten, kan met minder mensen
toe. Maar ook het takenpakket
en het voorzieningenniveau
dient te worden teruggebracht
tot 'aanvaardbare' proporties.
Dat blijkt uit het onderzoek van
het adviesbureau KPMG. De
rapportage werd vrijdag gepre
senteerd. De gemeenteraad en
de ondernemingsraad reageer
den positief op de onderzoeks
resultaten. Ze zijn doordrongen
van de noodzaak dat er snel iets
moet gebeuren om te voorko
men dat de gemeente ontspoort.
schoner oppervlaktewater, zegt
J. Klompe uit Wolphaartsdijk.
Als voorzitter van de werkgroep
akkerbouw zal hij op 13 april als
één van de twee gemachtigden
de protesterende boeren in Den
Haag vertegenwoordigen. Maar
dat tegenover het Lozingenbe
sluit geen enkele financiële ver
goeding staat, klopt niet in de
ogen van de boeren.
De reden om de teeltvrije zone
voor iedereen in te stellen, is een
gevolg van het feit dat niet te
achterhalen is wie precies ver
vuilt. De maatregel drukt dus op
alle landbouwers. „Terwijl het
wel mogelijk is, als je netjes
werkt, om precies tot het randje
te spuiten. Je moet op de wind
letten en goede materialen ge
bruiken", licht Klompe het
agrarisch bezwaar toe.
Toekomst
De boeren vrezen vooral de toe
komst. De kans is groot dat de
teeltvrije zone in 2003 met nog
eens 7 5 centimeter wordt opge
rekt. „De deur is nu opengezet
voor een beperking van het ei
gendomsrecht van boeren",
stelt de voorzitter. De landbouw
wil dat de spuitvrije zone wordt
geschorst en dat er een compen
satieregeling wordt getroffen.
Ook moet, stelt Klompe, geke
ken worden naar een verdere
uitbreiding van de regeling ak-
kerrandenbeheer.
De Nederlandse overheid moet
zich bovendien sterk maken,
vindt hij, om de braaklegrege-
ling die in Brussel ligt ook in Ne
derland toe te kunnen passen.
Deze compensatieregeling gaat
uit van een strook van minimaal
twintig meter breed. „Perk je
dat in tot drie meter dan kim je
daar in Nederland ook iets mee.
Het is tenminste de moeite van
het proberen waard, want dan
zou het Nederland per saldo
niets hoeven te kosten."
De braaklegregeling is in het le
ven geroepen om de overpro
ductie van graan aan banden te
leggen. Inkrimping van twintig
tot drie meter kan voor Neder
land aannemelijk worden ge
maakt, denkt Klompe. „Omdat
hier elke meter grond wordt ge
bruikt."
Tegen overtreders van het Lo
zingenbesluit wordt niet direct
handhavend opgetreden, omdat
de maatregelen drastisch zijn en
er pas in een laat stadium duide
lijkheid over de nieuwe wet is
gekomen.
Dat geeft, zegt Klompe, een
mooie speelruimte aan de over
heid om een systeem te ontwik
kelen waar de landbouw mee is
gediend.
Pieter van Vollenhoven vreest paniek bij ongeval
(Advertentie)
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De gebruikers
van de Westerscheldetunnel
moeten leren hoe ze zich dienen
te gedragen bij een ongeval in de
tunnel. De Zeeuwse hulpdien
sten zouden zich nu al moeten
beraden op de vraag hoe ze dat
stukje opvoeding kunnen aan
pakken. Voorzitter mr. Pieter
van Vollenhoven van de Raad
voor de Transportveiligheid
voorspelde vrijdag dat onwe
tende tunnelgebruikers zonder
'bijles' snel in paniek zullen ra
ken.
Van Vollenhoven bracht giste
ren een bezoek aan de tunnel-
werken in Terneuzen. Hij arri
veerde per auto; om wachttijden
bij de boot te vermijden was hij
omgereden via België. Na een
.wandeling door de westelijke
tunnelbuis toonde hij zich on
der de indruk van de omvang
van het megaproject. Maar hij
zei ook: „Loop je door die tun
nelbuis, dan lijkt het allemaal
zo smal. Het valt op het eerste
gezicht - zeker als je in je achter
hoofd hebt dat daar straks een
tweebaansweg doorheen moet -
wat klein uit. Straks, als de buis
eenmaal is aangekleed en er as
falt is aangebracht, zal het
waarschijnlijk allemaal veel
ruimer lijken."
Van Vollenhoven werd uitge
breid geïnformeerd over de vei
ligheidsmaatregelen die straks
in de tunnel worden getroffen.
„Ook in ons land neemt de tun
nelbouw een vlucht. Het is dus
van het grootste belang dat wij
ons op landelijk niveau bezin-
Dualband I„ con,bin.-
Verwisselbare frontjes <ie met i
regelmatig
V,n»r 0," w„,ino.cn
i Tevens opruiming van nieuwe voor 3®»-
en gebruikte telefoontoestellen,
gsm toestellen, druuillo/.e toestellen etc.
door Rob Paardekam
GOES - Het Oekraïense jongenskoor
Dzinochok uit Kiev was gisteren te gast
bij de Zeeuwse koorschool in Goes. Di
recteur E. Heijblok stak zijn enthousi
asme niet onder stoelen of banken.
„Ongelooflijk dat die jonge kinderen
zo'n geluid kunnen produceren. In Ne
derland staan ze op die leeftijd in de
disco hun gehoor te verknallen."
Het koor, bestaande uit 35 jongens, is
bezig met een toernee door Duitsland
en Nederland. De afgelopen dagen ver
toefden de zangers in Zeeland. Donder
dag gaven ze een concert in de Thoolse
Onze Lieve Vrouwe Hemelvaartkerk en
gisteravond deden ze dat in de St. Ja-
cobskerk in Vlissingen. Tussen de twee
concerten door bezochten ze gisteroch
tend de koorschool in Goes.
Olena Volkova is de dirigente van
Dzinochok. Ze vertelt dat het de vierde
keer is dat het koor Nederland bezoekt.
,Ik zeg het niet om te slijmen, maar hier
in Nederland is het beter dan waar ook.
We worden hier prima ontvangen. Ik
weet nu al dat ik het straks ga missen als
we terug in Oekraïne zijn."
Het koor bracht tijdens zijn bezoek aan
de koorschool enkele liederen ten geho
re in de naastgelegen heilige Maria
Magdalenakerk. Volkova genoot ervan.
„Wij kunnen in ons land nauwelijks in
kerken optreden. Na het sovjet-regime
waren er niet veel meer over, en de ker
ken die er nog zijn, hebben allemaal
hun eigen koren."
Net als de Zeeuwse koorschool is
Dzinochok lid van Pueri Cantores, een
internationale organisatie van jon
genskoren. Het koor maakt elk jaar een
reis, en komt daarbij vaak in Neder
land. Dirigente Olena Volkova vertelt
dat ze wel meer zou willen reizen, maar
dat het koor daarvoor de financiële
middelen mist.
Directeur Heijblok betreurt de slechte
situatie in Oekraïne, maar hij denkt wel
dat het de kwaliteit ten goede komt.
„Waar de economie stijgt, verdwijnt de
kunst", lacht hij.
De Zeeuwse Koorschool houdt op 1
april een open dag. Om tien uur 's och
tends is er een proefles van het klein-
koor, de jongens van vijf tot zeven jaar.
Om twee uur geeft het grootkoor, be
staande uit de ervaren jongens, een op
treden.
Van Vollenhoven, voorzitter van de Raad voor de Transportveiligheid, vond de Westerscheldetunnel
wat smal aandoen. foto Charles Strijd
nen op de veiligheidsaspecten.
Weggebruikers hebben de nei
ging gevaren verschillend in te
schatten. Je ziet het bij mist,
wanneer de één 120 kilometer
rijdt en de ander terug gaat naar
30. Het is een kwestie van op
voeding hoe de chauffeur zich
op zo'n moment gedraagt."
Na een bezoek aan het Tunnel
centrum en de bouwplaats liet
Van Vollenhoven zich in het
stadhuis van Temeuzen ook bij
praten over de verkeersveilig
heid in Zeeuws-Vlaanderen
(projecten Duurzaam Veilig en
de Ruit), 's Middags werd hij in
het kantoor van het Bureau
Slachtofferhulp in Sas van Gent
geïnformeerd over de werk
zaamheden van die instelling.
Belangrijkste boodschap: een
groter aantal vrijwilligers zou
de werkdruk kunnen verlich
ten. Verkeerscoördinator Ma
rion Verhoosel bood Van Vollen
hoven het eerste exemplaar van
het boekje Herinneren is niet
vergeten en de dichtbundel Ver
driet valt aan.
Tijdens het bezoek aan de Zeeuwse koorschool zong het Oekraïense jongenskoor enkele liederen in de Goese Maria Magdalenakerk.
foto Willem Mieras