fVlilieuprijs voor Hoven van Axel Zoeken naar werk dat bij je past Gemiste kans Delta Nuts Handelskamers willen beste halen uit Zoomgebied Boeren kunnen meer natuur in beheer nemen In een week bijna 4800 bekeuringen zeeland Drie participanten in voorbeeldproject duurzame bouw delen eerste plaats Mollenvrij fietspad in ideeënbus provincie Korczakschool woensdag 22 maart 2000 .30- ;ur-||oor Barend Pelgrim AXEL- De Zeeuwse Milieuprijs iek; 1999 is toegekend aan het bouwproject De Hoven van Ax- ^1. Opvallend is dat de jury de !de prijs verdeelde over drie partij en: de Regionale Zeeuwsch- '30 Vlaamse Woningbouwvereni- de ging (RZVW) als opdrachtgever Jur en eigenaar, Architektenburo rel, Ue Putter uit Goes als ontwer per en de gemeente Axel als voorwaardenscheppende part ner. De twee plaats ging naar Jdilieubeschermingsvereniging /an Pe Steltkluut voor het werk van ,ek 1de vereniging in het algemeen, lor- Herwijl de derde stek toeviel aan >ek, jde Zeeuwse Vereniging voor (Ouderenzorg met hel project Milieubesparing binnen de .00 iZeeuwse Verzorgingstehuizen, ee- Bij de bekendmaking gisteren middag in Axel zei voorzitster iek van de jury L.Vermeulen dat De Hoven van Axel als project met fe°n kop en schouders boven het kandidatenveld uitstak. Ze iis, roemde met name de grote be- Els trokkenheid en de hechte sa- ur. menwerking van het winnende trio. Het woningbouwproject De Hoven is gebouwd op de grondvesten van de voormalige s" Axels woonwijk Beton wij k- 30- West. en Er gingen 230 oude betonnen 30 woningen tegen de vlakte en •m daarvoor komen 149 nieuwe ap partementen, huurhuizen en .koopwoningen in de plaats. Het hart van de nieuwe wijk wordt l lgevormd door een in het oog springend appartementencom plex met een glazen dak en een binnentuin. De Hoven zijn op dit moment nog volop in ont wikkeling. Volgende maand wordt gestart met de bouw van 25 koopwoningen. Bij de toet sing van de voorgedragen pro- Fjecten wordt gekeken naar vier criteria: de voordelen voor het milieu, het innovatieve karak ter, het uitstralingseffect en de samenwerking tussen verschil lende partners. Volgens het juryrapport heeft de Axelse kandidaat op alle fron- j ten hoog gescoord. De Hoven I zijn een voorbeeld van duur- zaam bouwen en van een bouw- I wijze die zal leiden tot een laag energieverbruik. Zo wordt 1 bijvoorbeeld hemelwater opge- j vangen en herbrui kt voor pas MIDDELBURG - Provincie ambtenaar J. Walhout heeft een mollenbestendig fietspad be dacht. Het is één van de ruim ze ventig voorstellen die vorig jaar in de provinciale Ideeënbus te recht kwamen. Het principe is eenvoudig, zegt de uit Terneuzen afkomstige Walhout. „Door onder de aansluiting van fietspadtegels een tweede tegel te plaatsen wordt voorkomen dat er tegels instorten als een mol een gang onder het fietspad door graaft.Walhout verwacht overigens niet dat zijn idee de komende tijd op grote schaal wordt uitgevoerd. „Ik had twin tigjaar eerder met het idee moe ten komen. Tegenwoordig zijn er nauwelijks nog fietspaden die uit tegels bestaan. Het is al lemaal asfalt wat. vandaag de dag de klok slaat." Voorstellen Een aantal voorstellen uit de Ideeënbus van de provincie Zee land is door het college van Ge deputeerde Staten beloond met een geldprijs variërend van 25 tot 150 gulden. P. J. Contant stelde voor om een blijvende ex positie over de PSD in te rich ten. De veerdiensten over de Wester- schelde houden in 2003 na de opening van de Westerschelde- tunnel op te bestaan. „De ge dachten gaan uit naar het ten toonstellen van bijzondere voorwerpen als uniformen, scheespbellen en oude films", onderbouwt Contant zijn voor stel. Het dagelijks provinciebe stuur heeft zijn idee in beraad. Suggesties sende doeleinden (het zoge naamde B-water-circuit). Verder is er sprake van goede isolatie, warmteterugwinning, toepassing van zonne-energie en warmtepompen. Juryvoor zitter Vermeulen: „Er is zowel sprake van een vernieuwend karakter als van een originele combinatie van diverse en uit eenlopende nieuwe technie ken." Burgemeester W. de Graaf van Axel is bijzonder trots op het binnenhalen van de Milieuprijs. Hij memoreerde dat de tot standkoming van De Hoven voor de drie partijen een leer proces was dat tot voorbeeld kan strekken voor andere wo ningbouwprojecten. „Het moti veert ons om verder te gaan met duurzame energie." Gedepu teerde A Poppelaars van milieubeleid hoopt dat in de toekomst meer bedrijven zich zullen mengen in de strijd om de Milieuprijs. „De prijs wordt betaald uit het Provinciale Milieufonds. Het is echter opvallend dat er onder de 17 genomineerden maar één be drijf is (Magnum Holland uit Tholen) en dat het voor de rest allemaal organisaties, vereni gingen of particuliere initiatie ven zijn. Dit fonds is er onder meer ook om bedrijven te acti veren. Ik kan me voorstellen dat er gewerkt 'wordt aan de ver mindering van hun C02-uit- stoot of samenwerking komt op het gebied van afvalverwerking of duurzaam ondernemen. De milieuprijs is er niet enkel voor de bouwsector. In andere secto ren zullen er ook wel bedrijven zijn met initiatieven die voor deze prijs in aanmerking ko men. Maar er is blijkbaar een bepaalde drempel om projecten via de Milieuprijs voor het voet licht te brengen." De Goese architect L. de Putter, directeur C.M. Rei nhoudt van de woningbouwvereniging en burgemeester W. de Graaf van Axel (vlnr) ont vingen gezamenlijk de Zeeuwse Milieuprijs 1999 voor bouwproject De Hoven van Axel. foto Charles Strijd door Barend Pelgrim AXEL - De Regionale Zeeuwsch-Vlaamse Woning bouwvereniging (RZVW) is bijzonder teleurgesteld in Del ta Nutsbedrijven. Bij de uitrei king van de Zeeuwse Milieu prijs dinsdagmiddag in Axel laakte directeur C.M. Rein- houdt van de RZVW de opstel ling van Delta Nuts. Hij heeft weinig begrip voor de starre manier waarop het ener giebedrijf heeft gereageerd op het voorstel van de RZVW om te participeren in de warmte- en watervoorziening van het woningbouwproject De Hoven van Axel. De Hoven zijn ontwikkeld vol gens milieuvriendelijke prin cipes, met onder meer zonne collectoren en -boilers voor tapwaterverwarming en een zogenaamd B-water-circuit waarbij hemelwater wordt herbruikt. Delta Nuts heeft echter geweigerd de exploita tie van het B-watersysteem en het onderhoud van de warmte pomp over te nemen. Reinhoudt: „Het is jammer, want de beslissing is ingegeven door puur economische motie ven terwijl Delta ook een maatschappelijke verant woordelijkheid heeft. Dit was voor hen een uitgelezen moge lijkheid om hun betrokken heid met energiebesparing te illustreren. Nu moet de RZVW noodge dwongen beroepsvreemde ac tiviteiten op zich nemen. Wij hadden gehoopt bepaalde za ken over te dragen aan Delta." De Ideeënbus stond voor het derde achtereenvolgende jaar open voor creatieve suggesties van de ruim duizend ambtena ren. In 1999 kwamen er 75 idee- en binnen. Een jaar eerder wa ren het er vijftien minder. Een van de medewerkers stelde voor om een paraplu in het jaaiiijkse kerstpakket te stoppen. Het was hem opgevallen dat collega's re gelmatig bij de boden aanklop pen voor een paraplu. Een idee dat niet wordt beloond, is de bestrijding van de duiven- overlast op het Abijdplein. Een medewerker stelde voor om op de dakgoten boven iedere in gang van het Abdijcomplex een draad met zwakstroom aan te brengen. door Henk Postma Buitenbeentjes. Op doorsnee scholen worden ze vaak als probleemkind beschouwd. Ze leren 'zeer moeilijk'. Of gedragen zich 'onmogelijk'. Maar voe len ze zich eenmaal op juiste waarde ge schat, dan blijken ze zeer betrouwbaar, hardwerkend, en veelal ook bijzonder creatief. Aan de scholen voor speciaal onderwijs de taak op die leerlingen, met een speciaal oog voor hun eigenheid, naar het juiste plekje in de maatschap pij te begeleiden. De alledaagse werk praktijk blijkt dan vaak een betere leerschool dan de klas. Dus worden alle zeilen bijgezet om kinderen 'met leer- of gedragproblemen' in de gelegenheid te stellen werkervaring op te doen. Op de Korczakschool in Middelburg geven ze voortgezet onderwijs aan een zestigal leerlingen, afkomstig uit heel Zeeland, die 'zeer moeilijk opvoedbaar' worden genoemd. In de dagelijkse les praktijk blijkt dat echter bijzonder mee te vallen. Vrijwel alle leerlingen die de school verlaten, vinden uiteindel ij k een goede plek in bedrijfsleven of vervolg onderwijs. Het probleem is dus eerder dat de gewone scholen, in het geval van deze leerlingen, niet van die goede op voeders blijken te zijn. „Die kinderen zitten bij ons op school omdat andere scholen het niet voor el kaar kunnen krijgen", zegt coördinator Maarten Burger van de Korczakschool. „Niet dat die scholen slechter zouden zijn. „Alleen, wij zijn nu eenmaal uitge rust om het wel voor elkaar te krijgen." Op de Korczakschool gaat het er niet om een diploma te behalen, maar om de vaardigheden onder de knie te krijgen die nodig zijn om zo goed mogelijk je werk te doen. En om uit te zoeken wat voor werk een leerling het beste ligt. Werkervaring Korczakschool-leerlingen doen in de regel op 15 -j arige leeftij d werkervaring op door minstens een dag per week bij een bedrijf of instelling te werken. Het gaat daarbij niet om zomaar een wille keurige stage-plaats. „Het is de kunst om voor iedere leerling een plek te vin den, in een sector en bij een bedrijf, waar zo'n leerling zich thuis voelt", zegt Burger. „Dat kan heel tijdrovend zijn. We hebben genoeg bedrijven in on ze kaartenbak, maar dat zijn niet altijd bedrijven die bij een leerling passen. En dan moeten we er vaak ook nog reke ning mee houden dat een leerling uit Zeeuws-Vlaanderen of Tholen komt, wat betekent dat we daar naar een ge schikte stageplaats zoeken." Leerlingen van de Korczakschool gaan niet zomaar op stage. Voorwaarde is dat ze eerst een toelatingsbewijs halen: het zogenaamde stagevoorbereidingscerti- ficaat. Daarvoor moet je bewezen heb ben dat je zo'n twintig vaardigheden onder de knie hebt, uiteenlopend van 'aandacht voor werk en rusttijden' en Wesley van Zaanburg, op de foto met stagebegeleider Carel de Beer, wil automonteur worden. Maar bij zijn stagevoorberei ding hoort ook een dagje klussen bij het grootwinkelbedrijf Kwantum. foto Lex de Meester 'omgang met collega's' tot 'zelfstandig meerdere opdrachten uitvoeren'. Een uitgebreid'stagevoorbereidingstraject' helpt leerlingen zich in die vaardighe den te trainen. Zo worden op school allerlei arbeidssi tuaties gesimuleerd, zowel in de secto ren techniek, landbouw/tuinbouw als zorg/welzijn/consumptief. Leerlingen moeten daaraan mee doen om uiteinde lijk weloverwogen te kunnen kiezen voor een richting waarin ze verder wil len gaan. Sinds dit jaar is een vierde sector toegevoegd: economie/ detailhandel. Het bijzondere daarvan is dat leerlin gen bij een echt bedrijf terecht kunnen: de discountwinkel Kwantum in Mid delburg-Zuid. Met hun vaste stage- voorbereidingsbegeleider als 'chef' kunnen ze daar ieder een dag lang aller lei klussen doen. Bevalt dat, dan kun nen ze twee dagen terugkomen om zelf standiger te werken. De afgelopen jaren had de Korczak school één medewerker, André Evers- dijk, in dienst om leerlingen bij hun sta gevoorbereiding te begeleiden. Nu er een echt bedrijf bij is beti'okken, is een tweede begeleider aangetrokken: Carel de Beer. „Het is", zegt hij, „heel dank baar werk om ervoor te zorgen dat je leerlingen aan het werk krijgt die op andere scholen als onmogelijk worden gezien". En de leerlingen zelf? Die vin den het 'best wel leuk'. Wesley (14) uit Borsele weet al lang wat hij later wil worden: automonteur. Maar hij vind het geen onzin om dan toch een hele dag in een winkel te moeten werken. „Weet ik tenminste ook hoe het er daar aan toe gaat." Ook Esmeralda (16) uit Middelburg ziet zichzelf nog niet zo gauw iedere dag in een winkel staan. Als het aan haar ligt gaat ze koken of bedienen in een restau rant. Maar zon dagje in de Kwantum 'daar steek je nog best wat van op'. Eén ding weet ze in ieder geval al zeker: ze gaat never nooit de tuinbouw in. Want dan moetje, ervoer ze op school, ook on kruid wieden. En als ze ergens eenhekel aan heeft, dan is het dat wel. De werk ervaringsprojecten hebben Ferdy (15) uit Vlissingen eveneens in zijn keuze gesterkt. Hij gaat de techniek in. „Lek ker aan computers sleutelen." Goede ervaringen Vestigingsmanager H. Apner van Kwantum heeft tot nu toe goede erva ringen met de Korczakschool-leerlin gen. „Ik heb regelmatig stagiaires van uiteenlopende scholen. Maar dit pro ject was voor mij compleet nieuw. Dat leerkrachten zelf mee stage komen lo pen, sprak me erg aan. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik eerst wel goed ben nagegaan of ik er wel aan moest begin nen Elk handje dat komt helpen is mee genomen. Aan de andere kant betekent het ook een extra zorg. Je vraagt je toch af: hoe reageert de klant? Je moet nage- sprekken voeren. Maar ik heb er geen spijt van dat ik ja heb gezegd. Boven dien, het is toch ook een beetje een soci ale plicht van een bedrijf als het onze om voor dit soort projecten open te staan." doorMaurits Sep MIDDELBURG - De Kamers van Koophandel in Zeeland en West-Brabant gaan onderzoe ken hoe het Zoomgebied het beste kan profiteren van de lig ging tussen Rotterdam en Ant werpen. Zij willen weten wat de vele transportassen over weg, water en spoor kunnen beteke nen voor de bedrijvigheid in de regio. De provincies Zeeland en Noord-Brabant voeren een soortgelijk onderzoek uit. „We willen ons een beeld vor men van de economische kansen van het gebied op de grens van Zeeland en West-Brabant", legt J. Bruurs van de Zeeuwse Ka mer van Koophandel (KvK) uit. „Wij zijn er voor de behartiging van de belangen van bedrijven. Om dat goed te kunnen doen, moeten we wel eerst zicht heb ben op de kansen van een regio." Die kansen hebben alles te maken met de ligging en de in frastructuur, meent Bruurs. De Kamers verwachten dat het Zoomgebied nog aantrekkelij ker wordt voor bedrijven. Ten noorden en ten zuiden liggen twee wereldhavens, in het wes ten liggen twee kleinere havens en zowel over de weg als over het spoor is het Zoomgebied al goed ontsloten. De ontbrekende ver bindingen, zoals de A4 bij Ber gen op Zoom, de goederens poorlijn 11 en de aftakking daarvan naar Zeeland, worden de komende jaren aangelegd. De KvK's zijn inmiddels begon nen met het opstellen van een economisch profiel van het Zoomgebied. Bruurs: „We in ventariseren bijvoorbeeld hoe veel en wat voor soort bedrijven er zijn gevestigd, wat hun on derlinge samenhang is en hoe veel bedrijfsterreinen nog be schikbaarzijn. Het bijzondere is namelijk dat het tot twee pro vincies behoort, maar wij zien het als een geheel." De provincies Zeeland en Noord-Brabant en de betrok ken gemeenten voeren momen teel een vergelijkbaar onder zoek uit. Bruurs wijst er evenwel op dat die studie zich vooral richt op de locaties waar een multïmodaal bedrijventer rein kan worden aangelegd: de Kreekrakpolder in Reimers- waal en de Auvergnepolder bij Bergen op Zoom. De Kamers van Koophandel willen de tota le bedrijvigheid in het hele Zoomgebied onder de loep ne men. Het economisch profiel van het Zoomgebied moet begin juni klaar zijn. Volgens Bruurs wordt dan pas besloten of er een vervolgonderzoek komt, of dat het onderzoek van de provincies wordt afgewacht. ..Want we gaan natuurlijk geen dubbel werk doen." Provincie steunt hulporganisaties met subsidie MIDDELBURG - De provincie heeft 165.600 gulden verdeeld onder de Zeeuwse organisaties die zich met ontwikkelingshulp bezighouden. Zoals elk jaar gaat de helft van dit ontwikke lingsbudget naar het COS Zee land in Goes, het centrum voor internationale samenwerking. De rest van het geld gaat naar zeventien andere organisaties, onder meer naar het Zeeuws Platform voor Duurzame Ont wikkeling (7500 gulden), een Novib-project in Bangladesh (40.000 gulden), en Werkgroe pen Dorkas Hulp Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen (3500 gul den, 8900 aangevraagd). De Werkgroep Bangladesh- Zeeland krijgt een subsidie van 4000 gulden voor een project van een Bengaalse student die in Nederland zijn Master's diplo ma Waterbouwkunde wil halen en daarvoor onderzoek doet in Zeeland. De provincie geeft al leen subsidie aan projecten in Derde Wereldlanden en Oost- Europa. Drie stichtingen uit Goes, Amemuiden en Hoede- kenskerke die kerkelijke initia tieven hebben om Roemenië te helpen, kregen geen subsidie maar het advies hun krachten te bundelen tot één Zeeuwse stich ting. ZOA Zeeland, die wereld wijd hulp biedt aan vluchtelin gen in samenhang met de evan gelie-verkondiging, moet het doen met 2500 gulden. ZOA had gevraagd om 10.350 gulden. door A. J. Snel ETTEN-LEUR - Er zijn meer mogelijkheden voor agrarisch natuurbeheer dan nu worden benut. De overheid moet daar toe meer ruimte bieden. Dat be toogde P. Nijhoff, oud-directeur van de Stichting Natuur en Mi lieu, dinsdag op het symposium Grenzen Verleggen dat de com missie Vrouw Bedrijf van de Zuidelijke Land- en Tuinbouw Organisatie ZLTO organiseerde in Etten-Leur. Nijhoff constateerde dat in de afgelopen jaren een brug is ge slagen tussen organisaties die zich richten op het behoud van natuur en landschap en de be langenbehartigers van de land bouw. Er vindt een bundeling van krachten plaats. De vraag is volgens Nijhoff nu hoe een eco nomisch en ecologisch gezond platteland worden verzekerd van continuïteit en deskundig heid, hoe de milieukwaliteit verder moet worden verbeterd en hoe daarbij steun wordt ver worven van de samenleving en de politiek. Hij duidde aan dat het noodzakelijk is langjarige contracten te sluiten over agra risch natuurbeheer om zo conti nuïteit te bereiken. P. de Koeijer, Zeeuws bestuurs lid van de ZLTO, stelde dinsdag dat agrarisch natuurbeheer en natuurbescherming elkaar niet hoeven te beconcurreren. Hij signaleerde dat er in de land bouw veel natuurproductie is. „Maar rust, ruimte en land schap worden nog niet ver markt. Ze worden als waardevol ervaren, maar er wordt niet voor betaald", zei hij. E van Beeren- donk, lid van het hoofdbestuur van de ZLTO duidde aan dat moet worden gezocht naar sa menhang tussen economie en ecologie. „Wij moeten als verte genwoordigers van belangen groepen de zaak niet naar onze eigen hand willen zetten, maar naar elkaar luisteren." door Ben Jansen MIDDELBURG - Bijna 4800 personen krijgen binnenkort een acceptgirokaart in de bus wegens verkeerovertredingen die ze vorige week hebben be gaan. Een kleine 4000 daarvan betrof overtredingen van de maximumsnelheid. De meeste (1315) zijn geconstateerd op het traject Goes-Grevelingendam. De politie Zeeland maakt weke lijks de resultaten bekend van het project verkeershandha ving, waarbij met inzet van ex tra menskracht en materiaal wordt gecontroleerd op snel heidsovertredingen, door rood licht rijden en dragen van gor del en helm. Vorige week reden op Walcheren 461 bestuurders te hard. Honderdnegentig auto's werden geflitst door een rood- licht/snelheidscamera. daar naast werden 107 personen be keurd omdat ze geen gordel droegen. In West-Zeeuws-Vlaanderen werden 489 snelheidsovertre dingen geconstateerd. In Oost- Zeeuws-Vlaanderen (in gebied De Ruit) flitsten de camera's 1195 keer. Op Tholen werden 29 keer een snelheidsovertreding geconstateerd en 390 keer een snelheids- en/of roodlichtover- treding. Daarnaast werden 22 bekeuringen uitgeschreven we gens het niet dragen van een gordel. In andere delen van de provincie leverde de gordelcon trole 83 bekeuringen op. Het traject Temeuzen-Biervliet was goed voor 471 snelheids overtredingen: de route Vrou- wenpolder-Serooskerke (Schouwen-Duiveland) leverde er zeven op. In het kader van het verkeershandhavingsproject zijn vorige week op twee avon den in de omgeving van de hore- cabeurs in Goes alcoholcontro les gehouden. Er zijn ruim 900 blaastests afgenomen, waarbij drie keer processen-verbaal werden uitgeschreven. Een al coholcontrole eind vorige week in West-Zeeuws-Vlaanderen le verde 92 blaastesten en één pro cesverbaal op.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 55