Muziekhuis Sonora valt stil I De Piek overleefde hippietij d Het proza van James Joyce laat zich lezen als poëzie PZC Meester in bestrijding van beestjes Zeeland kan spil in goederenvervoer N-W-Europa zijn Van waanzin die tot wijsheid moet leiden zeeland 20 Terneuzens familiebedrijf sluit na halve eeuw ondernemend zeeland in detail kunst cultuur klassiekers woensdag 22 maart 2000 door René van Stee TERNEUZEN - Alle cd's. een groot deel van de winkelschap pen en de reclame-uitingen zijn weg. Maar de apparatuur om cd's te beluisteren staat nog te koop en er zijn nog meer koop jes. Zaterdag 25 maart sluit muziekhuis Sonora aan de Noordstraat in Terneuzen defi nitief de deuren. Dan komt ook een einde aan familiebedrijf Koster-Dey. Het bedrijf is van oorsprong een muziekinstrumenten- en hoedenzaak, die 62 jaar gele den door Cornelis en Pieternel- la Koster werd opgericht. Van uit de Axelse vestiging opende Cornelis ruim vijftig jaar gele den muziekspeciaalzaak So nora in Terneuzen. Die zaak verkocht naast muziekinstru menten, met als specialiteit or gels en piano's, ook geluidsdra gers. Na wat omzwervingen in de Noordstraat werd daar in 1955 het huidige pand betrok ken. Alle acht kinderen van de fami lie Koster hebben korte of lan ge tijd meegewerkt in de zaak. Oudste dochter Corry was in Terneuzen een werkneemster van het eerste uur. Samen met zus Marjon, die de verantwoor- Joke Laninga heeft een naai atelier gevestigd in het Am bachtscentrum m De Holland se Hoeve m Goes. Joke's Naai Atelier produceert sportieve dameskleding en verkoopt fournituren en exclusieve stof fen, maakt kleding op maat en ook knuffelbeesten. Op de woensdagmiddagen kunnen kinderen er kaarten borduren. Europatuin Goes opent bij de start van het tuinseizoen een Garden Gallery, een presenta tie van natuursteen, bestra tingsmaterialen, tuinafschei- dingen en waterspelen. Het tuincentrum aan de Nieuwe Rijksweg laat in de galerij ver schillende varianten van mate rialen en toepassingen zien uit het uitgebreide aanbod. Kapsalon Brigit, met zaken in Oostburg en Breskens. houdt donderdag 6 april een Haar- De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. ding had over de november 1999 al gesloten winkel in Ax el, en jongste broer Kees heeft zij het familiebedrijf tenslotte voortgezet. „We hebben een show. Samen met atelier Ga- bri, Groeneveld Opticiens en de Streetdance Group van Monie Nieuwenboom toont de kapsa lon de nieuwe haarmode voor heren, dames en kinderen van af 20.00 uur in zaal Den Hoek zak in Oostburg. Een platform voor de Neder landse winkelvastgoedsector moet de nieuwe, jaarlijks te houden WinkellocatieMarkt worden, die retailuitgeverij en adviesbureau Polyservices uit Doorwerth houdt op vrijdag 12 mei in hotel Figi in Zeist. Doel van de markt is uitwisseling van contacten tussen aanbie ders en vragers van winkello caties. Sprekers van onder meer Ahold Vastgoed. MAB, Kruid vat Holding. Dynaretail, Fo- ruminvest, WPM, Redevco en adviesbureaus behandelen de marktontwikkelingen. Het evenement wordt gesponsord door ondermeer ING Vastgoed en HBG Vastgoed. Ondernemers kunnen een deskundige consulteren over investeren en zakendoen in Duitsland tijdens een spreek- dag die de Kamer van Koop handel dinsdag 16 mei houdt. Afspraken kunnen worden ge maakt in de vestigingen van de handelskamer in Terneuzen en Middelburg. schitterende tijd gehad. Van je hobby je beroep maken, wie kan dat tegenwoordig nog zeg gen? Het fijne contact met de klan ten en de prettige samenwer king met het personeel zal ik zeker missen. Maar nu ik straks 65 word en er geen opvolging is. wordt het tijd om ermee te stoppen", zegt Corry. Het bijhouden van vakkennis is volgens de familie Koster een belangrijke voorwaarde om je als muziekspeciaalzaak te on derscheiden. Alledrie hebben zij het diploma vakhandelaar geluidsdragers. „Om het con tact met je klantenkring niet te verliezen, moet je ook een bre de muzieksmaak hebben en openstaan voor veranderin gen", aldus Marjon. De opkomst van de compact disc in het begin van de jaren negentig - niet veel later ge volgd door de cd-rom en dvd - en het verdwijnen van de lp werden nauwelijks betreurd. Niet in het minst vanwege de hoge vlucht die de verkoop van de nieuwe geluidsdragers nam. Wally Tax Voor Kees springt het eind van de jaren zestig en het begin van de jaren zeventig er bovenuit. Zijn specialiteit, de verkoop van electronische orgels was toen op zijn top en ook nu spreekt de muziek uit die jaren hem enorm aan. „Prachtige tij den", aldus Kees. „Het promo- tiebezoek van de Outsiders met Wally Tax in 1967 zal ik nooit vergeten. Een bomvolle zaak en een schitterende ambiance, dat maak je nooit meer mee." Sonora verdwijnt niet uit het Terneuzense straatbeeld. Kees is inmiddels franchisehouder van Marskramer in de Noord straat en gaat waarschijnlijk in april verder in een ander pand. „In eerste instantie zouden we alledrie stoppen, maar ik kan de muziek en de instrumenten niet missen. De huidige zaak was voor mij alleen te groot. Vandaar dat ik op kleinere schaal verderga." Peter Traas geeft bij zijn aanhangwagen vol aanvalsmiddelen een voorbeeld van gevolgschade door ongedierte. foto Willem Mieras door Claudia Sondervan BAARLAND - Fascinatie met de kleine beestjes die in het ver borgene grote gebouwen doen versplinteren. Dat bracht Peter Traas ertoe zijn onderhoudsbe drijf om te vormen tot bedrijf in ongediertebestrijding. In de twee jaar sinds de start van zijn eenmansbedrijf in Baarland kwam hij zoveel houtworm te gen dat specialisatie aanlokke lijk leek. Het besluit zich om te scholen totbestrijdingstechnicus bij de vakschool in Wageningen viel toen in september 1999 de wet aannemers verbood om zaken als houtworm zelf aan te pak ken. Inmiddels is Traas gedi plomeerd en geëquipeerd om ongewenste inwoning van rat, zwam, schimmel, muis, boktor en anderzins ondermijnend ge dierte te verhelpen. Het weer is ideaal geweest voor vliegen en muggen. Daar zullen we de komende maanden veel last van hebben, denkt Traas. Nu geeft de rappe groei van de rattenpopulatie veel werk. Nooit uit de agenda verdwij nen houtworm en de bonte knaagkever. En hij ziet de kak kerlak zijn intrede nog wel doen in Zeeland. „Bij centrale wijkverwarming zijn de door- voergaten zijn te vaak niet goed gedicht." Daardoor on- staan vochtige, warme plekjes en daar houdt de kakkerlak van. Steeds meer gifmiddelen wor den uit gebruik genomen en vervangen door spul dat veili ger is voor de omgeving en min der wreed voor het creatuur. „Tegen ratten en muizen ge bruiken we enkel nog bloed- verdunners: als zo'n dier zich stoot, sterft het aan bloedver lies." Bestrijding begint bij het we ren van plagen. Hygiëne, goed onderhoud, horren, terugslag kleppen in het riool en zorgvul dig afvalbeheer doen al veel. „Ik ken een kerk van 110 jaar oud, die elke vijftien jaar on derhanden wordt genomen. Daar zit nog geen gaatje in het hout." door Maurits Sep MIDDELBURG - Zeeland moet de draaischijf worden van het internationale goederenvervoer in Noord-West-Europa. Zowel het transport van west naar oost als van noord naar zuid moet meer en meer via de Zeeuwse havens lopen. Naast die havens is behoefte aan nieuwe logistie ke knooppunten, bijvoorbeeld tegen de grens met Noord-Bra bant en in de huidige veerha vens. Dat adviseert het onderzoeks- en adviesbureau Buck Consul tants in het Actieplan Goede renvervoer Zeeland. Het con cept-actieplan is dinsdag door Gedeputeerde Staten (GS) vast gesteld. De havens van Vlissingen en Terneuzen zijn volgens het ac tieplan de belangrijkste troe ven. Om die goed te kunnen uit spelen zijn grote investeringen nodig in de achterlandverbin dingen. Het rapport somt de be kende knelpunten op: Sloelijn, spoorlijn 11, spoorlijn Axel- Zelzate, tunnel Sluiskil. Daar naast wordt gewezen op het ont breken van goede aansluitingen op bestaande hoofdverbindin gen als de A58. Pas als die zijn aangelegd, kunnen de havens zich meten met de internationa le concurrenten. Veerhavens Maar de havens alleen kunnen van Zeeland niet de logistieke draaischijf van Noord-West- Europa maken. Er zijn meer lo gistieke centra nodig. De goede renstroom van Rotterdam naar Antwerpen moet uit West-Bra bant worden weggehaald. Het vrijkomen van de veerhavens na het opheffen van de Provinciale Stoombootdiensten in 2003 biedt eveneens ruimte voor nieuwe vervoersknooppunten. De Zeeuwse transporteurs en verladers vervullen een belang rijke rol in het behalen van de doelstellingen. Het hangt, van hen af of de provincie erin slaagt meer goederen over spoor, water en door buizen te vervoeren. Zij moeten ook zorgen voor een bundeling van ladingen. Dat kan als vervoerders meer gaan samenwerken. Slechts een klein deel van de be staande transportbedrijven kan doorgroeien tot een volwaardi ge dienstverlener, die zowel ver-| voert als opslaat en goederen stromen organiseert. De meeste kleinere bedrijven zullen ge noegen moeten' nemen met een| rol als uitvoerder van opdrach ten voor grotere transporteurs. De middelgrote bedrijven moe-, ten nu een keuze maken voorgi een specialisme, zoals chemie-, of koel- en vriesvervoer. Zeeland heeft de laatste jaren*1 ook kansen laten liggen. De pro-F1 vincie maakt veel te weinig ge-|a bruik van het sterkste punt: de®' verschillende vaarwegen voor®1 binnenvaart. Dat geldt tevensP' voor buisleidingen. De provin- cie heeft dit zelf ook al gecon-t(! stateerd in de concept-nota® buisleidingen, die begin deze®( maand door GS werd vastge-P steld. r Duurzaamheid staat centraal in I het vervoersbeleid van de pro-(e vincie en dus ook in het Actie-P1 plan Goederenvervoer. Het aan- fr trekken van vervoersstromen lijkt daarmee in strijd. De con cept-nota wijst er echter op dat tegelijkertijd het transport via spoor, wateren buis wordt gesti muleerd. Daar komt bij dat te genover meer transport ook meer banen staan. De concept nota voorspelt duizenden ar beidsplaatsen. Het actieplan is nog voordat het in concept klaar was voorgelegd aan grote bedrijven in de ha- vens, maatschappelijke organi- 'e saties en enkele gemeenten. Vol- r gens GS onderschreven zij de F uitgangspunten in het plan. Ook de Sociaal-Economische Con- P sultatie Groep (SECG), waarin 1° onder anderen de politiek, P werkgevers en werknemers zijn P vertegenwoordigd, is het eens P met het actieplan. Binnenkort I wordt het voorgelegd aan Pro- T vinciale Staten. y Bromfietscontrole MIDDELBURG - De politie heeft dinsdagochtend tussen kwart vopr acht en half tien een bromfietscontrole gehouden op de Laurens Stommesweg en de Walcherseweg. Negen brom mers kregen een bekeuring. De brommers reden of te snel of maakten te veel geluid. P Jongerencentrum De Piek in 1998. foto Lex de Meester door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Na Bibelot in Dordrecht en Paradiso in Am sterdam is De Piek in Vlissingen het oudste poppodium van Ne derland. Vanaf zondag wordt dat een maand lang gevierd met speciale optredens. „De Piek heeft de nodige stormen door staan", zegt medewerkster Natasja Koole. „Brand, de mu- ziekvergunning tijdelijk inge trokken, enzovoort. Het zegt wel iets dat we ons er steeds doorheen hebben geslagen." Overigens is De Piek niet als poppodium begonnen, maar als Sleep-in aan 't Groenewoud. „De oprichting van De Piek moet je zien in de hippiecultuur van dertig jaar geleden", zegt medewerker Han Roose. „De bedoeling was jongeren een on derkomen te verschaffen." Zijn collega Ellen Gellman vult aan: „Door heel Nederland ontston den sleep-ins waar jongeren goedkoop konden overnachten In Vlissingen werd veel wildge- slapen op het strand. Dus kwam er een sleep-in waar ze voor één piek konden overnachten. Van daar de naam. Later kwamen daar een bar en een theehuis bij." Twee jaar na de opening ver huisde De Piek naar de huidige locatie in de Hellebardierstraat, in het pand van het voormalige Katholiek Militair Tehuis. Pas toen werden voor het eerst con certen georganiseerd. Toch was De Piek nog lang geen poppodi um. In de jaren zeventig en be gin jaren tachtig hoorde De Piek thuis onder de vleugels van het Sociaal Kultureel Werk. Hal verwege de jaren tachtig kreeg de muziekfunctie de overhand over de cursussen zeefdrukken en kleien. „Twee jaar geleden zijn we helemaal losgemaakt van het sociaal-cultureel werk" zegt Gellman. „We richten ons nu alleen op onze functie als poppodium, wat niet verkeerd is." Programmering Het is niet zo gemakkelijk de programmering of het publiek van De Piek te karakteriseren, vinden de medewerkers. De programmering is bewust di vers, vertelt Koole. „We gaan de breedte in, omdat er op Walche ren geen vergelijkbaar podium is. Dus moeten we een zo breed mogelijk aanbod bieden. Bo vendien hebben we niet de benodigde subsidies om veel ri sico's te nemen in de program mering." Gellman: „We kunnen onszelf bedruipen. Wat we uit geven aan de programmering verdienen we terug met de op brengst aan de deur en de bar- omzet Wel is duidelijk dat het publiek hier niet echt mainstream is. Mensen die naar de Hooizolder of een andere grote disco gaan, komen hier niet." Koole: „Het idee heeft lang be staan dat De Piek een hol is voor vage lui die onder de dope zit ten. Hoewel het publiek niet doorsnee is, is dat beeld echt on zin. Veel verschillende mensen vinden hier hun eigen plekkie." Twee jaar geleden is De Piek ge deeltelijk verbouwd. De zaal moet nog worden aangepakt. De medewerkers gaan er vanuit dat dat deze zomer gaat gebeuren. „Voor een echt poppodium is het toch te krakkemikkig", meent Koole. „Dus de zaal gaat op de schop en de geluidsinstallatie wordt vervangen. Van het Ne derlands Popinstituut krijgen we geen subsidie meer, omdat we niet tot de landelijke kern podia worden gerekend. Wij willen daar wel weer bijhoren." Feestprogramma Vanaf zondag viert De Piek het dertigjarig bestaan met extra activiteiten. Op 26 maart is het precies 30 jaar geleden dat de oprichtingsstatuten werden on dertekend, vandaar dat die dag de manifestatie begint met een reünie van medewerkers. Ver volgens vinden een seventies- weekend plaats (do 30 maart tot en met za 1 april met onder meer een optreden van de Britse band Gong), een eighties-weekend (do 6 t/m za 8 april met onder meer nog één keer een uitzen ding van piratenzender Radio Vrij en een optreden van Tröckener Kecks), een nineties- weekend (vri 14 en za 15 april) met onder meer de Amerikaanse bluesgitarist Monti Amundson en een slotfestijn (vri 21 en za 22 april) met een jamsessie van dertig Zeeuwse popmuzikanten en een concert van saxofonist Hans Dulfer en trompettiste Saskia Laroo. Het thema van de Boekenweek, die duurt tot en met zaterdag 25 maart, is 'Lectori Salutem - Verha len uit de klassieke oudheid'. Ge durende de Boekenweek laat de PZC dagelijks een Zeeuiv aan het ivoordoverwatin zijn of haar ogen een hedendaagse klassieker is uit de (wereldliteratuur. In de zesde aflevering Andries Meijsen uit Zonnemaire, filmmaker en docent aan de kunstacademie Sint Joost in Breda. Andries Meijsen door Ernst Jan Rozendaal ZONNEMAIRE - Het liefst zou Andries Meijsen niet één heden daagse klassieker willen aan wijzen maar een hele reeks uit een periode die volgens hem be palend is geweest voor de litera tuurgeschiedenis. „Ik ben gek op de jaren twintig en dertig, op het werk van schrijvers als Joyce, Nabokov, Céline en Eliot. Zij hebben een omslag in de literatuur veroor zaakt die net zo belangrijk is als de publicatie van Don Quichote van Cervantes, een paar eeuwen eerder. Cervantes was de eerste die de held en de anti-held van een verhaal in één persoon ver enigde. Schrijvers als Joyce en Nabokov hadden plotseling aandacht voor de wijze waarop woorden elkaar opvolgen. In hun boeken wordt de taal be langrijker dan het verhaal." Als hij dan toch tot een keuze wordt gedwongen, noemt Meij sen The life of an artist as a young man van James Joyce. .Het is proza, maar laat zich le zen als poëzie. Je moet dat boek hardop lezen en dan ook nog eens langzaam uitspreken. De zinnen zijn prachtig, als je ze hoort lijkt het wel muziek. Mu ziek kan zich veroorloven uit sluitend vorm te zijn. Finnigan's Wakehet laatste boek van Joy ce, is ook uitsluitend vorm. Dat vind ik te veel effect, voor mij is dat boek niet te begrijpen. In The life of an artist as a young man is geen sprake van effectbe jag. Door de muzikaliteit heen blijft ook het verhaal gloeien, dat spreekt me aan." „Het is een autobiografisch boek dat loopt van de kleuter tijd totdat Joyce een jaar of twintig is. De mooie vondst is dat de taal zich mee ontwikkelt. Het boek begint in kleutertaal en eindigt in de taal van iemand die een aantal jaren een pittige studie heeft gevolgd aan een Ier se jezuïetenschool. Onderscheid Het is de individuele geschiede nis van James Joyce, maar in bijna elke zin is het ook de ge schiedenis van de lezer. Als hij bijvoorbeeld schrijft: 'His father had a hairy face' en: 'His mother had a different smell' dan moet dat bijna iedereen aanspreken, want iedereen heeft in zijn jeugd zo'n ervaring waarin hij voor het eerst onder scheid maakt tussen zijn vader en zijn moeder, waarop het besef ontstaat dat het heel verschil lende wezens zijn." „Het mooiste verschijnsel in de literatuur is als je het gevoel hebt dat het gaat over persona ges die in werkelijkheid be staan. Bij Vestdijk heb ik daar écht last van, zijn figuren be staan buiten het boek niet. Die van Joyce wel. Als je over hen leest, heb je het gevoel dat het over jou gaat, over je eigen le ven. Op zo'n moment heeft een schrijver mij te pakken." MIDDELBURG, Stadsschouwburg Don Q, poppentheater door Fred Delfgaauw. Decor van Kathelijne Monnens. door Willem Nijssen Wie Hamlet zegt, zegt Sha kespeare. Maar wie Don Quichotte zegt, zegt niet nood zakelijkerwijs Cervantes. De schrijver is meer vergeten dan zijn schepping. En uiteindelijk was dat voor Fred Delfgaauw de invalshoek van waaruit hij een jarenlange wens om met Don Quichotte bezig te zijn, kon vormgeven. Want Miquel de Cervantes (1547-1616) was niet zomaar een talent- en humorvol schrijver, hij was een man met een heel specifieke visie. Cervantes was een gemankeer de soldaat, die in de slag van Le- panto opviel door grote held haftigheid, maar die daarbij het vermogen over zijn linkerarm verloor. En die dus prompt aan de kant werd gezet. „Zijn lans werd een veer." Waarmee hij poogde te vechten tegen de waan van de dag, die ook in de 16e eeuw al volop heerste. Zijn gevecht was even windmolen achtig als dat van zijn held, voelde hij zelf. Het is die melan cholie waar de voorstelling Don Q op gebouwd is. Fred Delfgaauw opent met de introductie van een oud manne tje, dat al mopperend („Het the ater is niet meer wat het geweest is.") vaststelt, dat de voorstel ling volgens zijn zuster niet te beschrijven is. En dat is ook zo. Fred Delfgaauw speelt met twee, eigenlijk drie, poppen: Don Quichotte, Sancho Panza en de bijfiguur van gravin Re mos. De laatste vertolkt op ver rukkelijk komische wijze de op winding, waarmee in de dagen van Cervantes ook al flauwe ridderromannetjes werden ver slonden. De eerste twee zijn in voortdurend gevecht met hun schepper: wat is belangrijker, de schepping of de schepper? Beide personages worden met liefdevolle details uitgetekend zoals ze zijn. Don Quichotte de eigenwijze en onverstoorbare vechter, die nog doorvecht als hij zijn beide benen heeft verlo ren. De man met de vlijmscher pe tong, met de onweerlegbare logica van een dwaas. Sancho Panza de hondstrouwe dienaar die slim wordt van dommigheid. Beide houden vol eerder en ster ker te bestaan dan hun schep per. Daarmee geven ze hem wat hij zichzelf niet kan geven: be vestiging van de betekenis van zijn werk. Het is die merkwaar dige tegenstelling - bevestiging door ontkenning - die samen met het knappe spel en de ver fijnde humor zo'n speciale sfeer en kracht geeft aan de voorstel ling. Die van Fred Delfgaauws kijk op Cervantes méér maakt dan een goedkope uitspraak: ie dereen, ook Cervantes, heeft zijn Don Quichotte nodig om te overleven en de wereld te kun nen zien zoals hij zou moeten zijn. Het verhaal van 'de man van La Mancha' moest „waan zin [zijn] die tot wijsheid moet leiden." Of is het - zoals Sancho Panza beweert- „wijsheid die tot waanzin moet leiden?" Als we de losse compositie als een vorm van 'waanzin' beschou wen, is de voorstelling uitge groeid tot een speelse en boeien de boodschap vol 'wijsheid'. Nog te zien: 4 en 25 april in schouw burg De Kring in Roosendaal.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 50