Gemeente aan zet bij Masterplan Sint-Maartensdijk krijgt aangepast verkeersplan PZC PZC Mandos spreekt zorg uit over provinciaal woningbouwbeleid ■■BirV r$i Ook N-Beveland laat vergunningseis voor Zeelandbrug vallen zeeland ,21 Oplossen parkeerprobleem eerste stap bij verbetering binnenstad Goes woensdag 22 maart 2000 door Rolf Bosboom GOES - De gemeente Goes moet op korte termijn laten zien dat het haar menens is met het Mas terplan voor de binnenstad. Dat zou betekenen dat zij er flink wat geld, miljoenen, voor vrij- Imaakt en aangeeft welke pro jecten ook echt worden aange pakt. Het oplossen van het parkeerprobleem zou voorrang moeten krijgen. Die opvatting keerde dinsdag avond steeds terug tijdens een inspraakavond over het Mas terplan. Dat geeft een ambitieu ze visie op de toekomst van het centrum, vervat in 27 uiteenlo pende projecten. Twee belang rijke rode draden zijn het con centreren van parkeerruimte aan de rand van het centrum (garages op het Bleekveld en on- Mder de Oostwal) en het herin- richten van pleinen (Grote Markt, Singelstraat, Damplein, Kolveniershof, Beestenmarkt, Vlasmarkt, Koepoort). Over het plan op zich klonken gisteravond overwegend loven de wooi'den. De zorgen gingen vooral uit naar de uitvoerbaar heid, waarbij het parkeerpro bleem - het eeuwige Goese the ma - telkens werd aangehaald. „Het opkrikken van de binnen stad is een groot goed, maar als de binnenstad niet bereikbaar is hebben we niets aan die schitte rende omgeving", zei P. Ausems van de Kamer van Koophandel. Berks van de Ondernemers )rganisatie Goes noemde het iplossen van het parkeerpro- jleem 'het vliegwiel om het Masterplan te realiseren'. De deinen kunnen bijvoorbeeld net worden heringericht voor dat er elders vervangende par- keercapaciteit is gecreëerd. Hij vond dan ook dat de gemeente Politie flitst 27 hardrijders iKAPELLE - Bij een snelheids controle op de N289 bij Kapelle (werden dinsdag tussen 14.00 en 16.30 uur 27 hardrijders ge flitst. De hoogste snelheid die werd gemeten bedroeg 107 kilo meter per uur, terwij 1 ter plaatse een limiet van 80 kilometer per uur geldt. door Mieke van derJagt op korte termijn moet aangeven hoe zij die problematiek wil aanpakken. Bankdirecteur P. Mulder daagde de gemeente uit zo snel mogelijk met een 'finan ciële dotatie met enkele nullen' te komen. Berks zei dat de ondernemers willen meebetalen, als de ge meente maar het goede voor beeld geeft. „Als dat gebeurt, komen wij er achteraan." Wet houder C. Linssen vond dat de partijen gezamenlijk moeten optrekken, om te voorkomen dat zij op elkaar blijven wach ten. „We moeten gezamenlijk uitstralen dat we het gezamen lijk gaan betalen." Een deel van de ondernemersbijdrage wordt in elk geval geïnd via de ver plichte baatbelasting. Haalbaarheid Ondernemer J. Bruijns wees op het belang om zo snel mogelijk de diverse projecten te onder zoeken op haalbaarheid en be taalbaarheid. Als voorbeeld noemde hij de parkeergarage onder de Oostwal, waarvan hij zich afvroeg of dat wel enige kans van slagen heeft. „Anders blijf je op dat spoor fantaseren en ga je geloven in dingen die helemaal niet gebeuren." Ook drong Bruijns erop aan dat er snel wat zichtbaar wordt van het Masterplan. H. Droogh van het stedenbouw kundig bureau Rothuizen van Doorn 't Hooft, een van de ar chitecten van het plan, was het ermee eens dat er een eerste se lectie moet worden gemaakt in de projecten. „Sen aantal pro jecten zal ui;eindelijk toch sneuvelen of op de lange baan worden geschoven." Aan de andere kant moeten ideeën ook snel weer worden opgepakt als er ontwikkelingen in de markt ziin. Als een grote ontwikkelaar ergens aan de slag gaat, zoals nu op het Bekhof, is dat voor de gemeente een uitge lezen kans om de omgeving te verbeteren. „Werken aan de binnenstad vergt een lange adem", aldus Droogh. „We trek ken geen sprintje, maar we zijn met z'n allen aan een marathon bezig. Onderweg mag je echter geen kans verloren laten gaan." Schriftelijke reacties op het Masterplan kunnen nog tot vol gende week maandag worden ingediend bij de gemeente. 's-GRAVENPOLDER - Een fa lend woningbouwbeleid van de provincie is er mede schuldig aan dat hoognodige voorzienin gen in de dorpen niet kunnen ivorden getroffen. Burgemees- Ier J. L. M. Mandos van Borsele zei dinsdagavond tijdens een Kerkbezoek aan 's-Gravenpol der zich grote zorgen te maken aver de manier waarop de pro- I uncie de woningen verdeelt. Éolgens Mandos kampt een lattelandsgemeente als Borse- e dagelijks met problemen die voortvloeien uit het provinciale ïvoningbouwbeleid. De angst %n de provincie voor het dicht- ilibben van het platteland, loemde hij 'grote onzin'. In de ;emeente Borsele kun je volgens ifclandos nog wel driehonderd aar bouwen voordat het dicht it. tan de bewering dat op het ilatteland kwalitatief slecht rordt gebouwd, wilde hij niets REDACTIE MIDDEN-ZEELAND Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA GOES Tel: (0113) 273000 Fax: (0113)273030 e-mail: redgoes@pzc.nl te Goes: R. Bosboom I. Huibers A.M.van derJagt E. Soesman te Vlissingen: A.A. van der Sluis (chef) N.F.C. Berkelder E.L. Ramakers M.J. van der Schot A. van Westen K.L. de Vries (sport) CENTRALE REDACTIE Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Tel. (0118)484000 Fax: (0118)470102 e-mail: redactie@pzc.nl Internet http://www.pzc.nl e-mail: redactie@pzc.nl Goes wil haar pleinen opnieuw inrichten en het parkeerprobleem in de binnenstad aanpakken. Belanghebbenden gaven daarover gister avond hun mening. fotoAeroLin afdoen maar hij voegde er wel aan toe dat het in de stad nog veel beroerder is. Mandos' aantijgingen kwamen naar aanleiding van vragen uit het dorp 's-Gravenpolder naar een tweede ontsluiting. De eni ge ontsluiting van 's-Graven polder, de Goesestraatweg, is een gevaarlijke omdat daar au toverkeer en fietsverkeer zich mengen. Voor een ontsluiting aan de oostkant van 's-Gravenpolder reserveert de gemeente Borsele al jaren geld, maar de realise ring is afhankelijk van woning bouw oostelijk van de bestaan de kern. Die woningenbouw zit er de komende zeven tot acht jaar niet in omdat de provincie maar mondjesmaat uitbreiding van 's-Gravenpolder toestaat. Dieven „Bouwen moet van de provincie in de zogenaamde grote steden, zoals Goes, terwijl in een platte landsgemeente als Borsele, waar economische groei op treedt, juist vraag is naar nieu we woningen. Het is zelfs zo erg dat we vrezen in een neerwaart se spiraal terecht te komen om dat we zonder woningbouw de voorzieningen niet op peil kun nen houden. Scholen, dorpshui zen, ontsluitingswegen: het moet allemaal betaald worden en voor een deel komt het geld uit bestemmingsplannen. Als de gedeputeerde dan voorstelt om maar 400 gulden per vierkante meter bouwgrond te vragen, roepen wij hard 'nee'. Zulke die ven van uw portemonnee willen wij niet worden. De provincie maakt een principiële fout en wij hebben daarmee dagelijks te maken", aldus Mandos. Fouten Het college van burgemeester en wethouders signaleerde in het dorpshuis in 's-Gravenpol der overigens nog een paar prin cipiële fouten. De opvatting dat de gemeente wat kan doen aan te hard rijden, hondenpoep en het achterlaten van vuilnis op straat, blijft hardnekkig bestaan in alle vijf tien Borselse kernen, ondanks het feit dat het gemeentebe stuur al jaren met klem het te gendeel beweert, Mandos her haalde het nog maar eens: ngast iedere hardrijder, asociale hon denbaas of viezerik kun je geen wethouder of een politieagent zetten. „De mensen moeten het gewoon niet doen. a-S*" Kb*-**- II '31 l - A r t -J ir De gemeente Tholen wil onder meer fietsenstallingen bouwen in het centrum van Sint-Maartensdijk. Daarover zal eerst nog met in woners worden gepraat. foto Willem Mieras door Esme Soesman SINT-MAARTENSDIJK - Ge heel volgens de wens van mid denstandsvereniging Smal- stad wordt het terrein van de voormalige garage Maat in Sint-Maartensdijk ingericht als parkeerterrein. Het is één van de veranderingen die de gemeente Tholen aanbrengt in het Verkeersplan Sint-Maar tensdijk, naar aanleiding van reacties van omwonenden en andere belanghebbenden. Tegenover deze uitbreiding van parkeerplaatsen staat een parkeerverbod aan de Haven, voor de gebouwen van Beter Wonen en het Arbeidsbureau. De nieuwe maatregelen moe ten de doorstroming van ver keer verbeteren. Dat verkeer komt in de toekomst vooral via de Sportlaan de kern binnen. De Molendijk, die nu nog als belangrijke entree fungeert, krijgt een eenrichtingssluis. Met de bewoners van deze straat wordt nog overlegd over de precieze inrichting van deze toekomstige 'woonstraat'. Dezelfde mensen zijn ook nauw betrokken bij de nieuwe invulling van de Sportlaan, die achter hun woningen is ge legen. Het verkeer dat nu nog over de Molendijk x'ijdt, zal in de toekomst de Sportlaan als ontsluiting gebruiken. Dit wordt een vijftig kilometer weg, wat goed mogelijk is vol gens de gemeente omdat hier voornamelijk bedrijven zijn gevestigd. De weg geldt als verbindingsroute tussen het centrum van Sint-Maartens dijk en het industrieterrein. De aanwonenden vrezen dat hun kinderen al spelend op de 'gevaarlijke' Sportlaan te recht zullen komen. De ge meente vindt dat deze verant woordelijkheid niet bij haar kan worden gelegd. De achter tuinen van de woningen zijn gemiddeld zo'n zestig meter diep en er ligt nog een afschei dende berm van zo'n vijf tot zes meter. Wel neemt de ge meente snelheidsremmende maatregelen voor dit gebied in de plannen op, Wandelaars Zo moeten fietssuggestiestro- ken op de Sportlaan de auto mobilist tot kalmte manen. Voor de wandelaars wordt een voetpad gerealiseerd aan de noox-dzijde van de laan. Ande re knelpunten waar de ge meente bij de latere uitvoering nog uitgebx'eid aandacht aan wil besteden zijn de oversteek- problemen bij het Schelde College en de precieze inlich ting van het gebied Markt/ Kaaistraat/Haven. Naar aan leiding van de ideeën die tij dens een eerdere hoorzitting en via schriftelijke i'eacties zijn geuit, wil de gemeente in ieder geval fietsenstallingen real iserenDat past in het plan om een evenwichtiger cen- trumgebied te ontwikkelen, waar onder meer langparkeer- ders en onnodig verkeer wor den geweex-d. Als er concrete plannen worden ontwikkeld, woi-dt opnieuw met belang hebbenden overlegd. De gemeenteraad wordt tij dens haar vergadering van maandag 27 maart gevraagd akkoord te gaan met het aan gepaste vex'keersplan. De bij eenkomst wordt gehouden in het gemeentehuis in Sint- Maartensdijk en begint om half acht. Manjmoet rijbewijs inleveren RITTHEM - Een 41-jarige automobilist uit de gemeente Bor sele moest dinsdag zijn rijbewijs inleveren. De man reed rond half vijf 's middags met een snelheid van 164 kilometer per uur over de Sloeweg Noord in Ritthem. Er is daar maximaal hon derd toegestaan. Tegen de bestuurder is proces-verbaal opge maakt. Super Oostkapelle mag groeien MIDDELBURG - Gedeputeerde Staten wijzen de bezwaren van de hand. die zijn ingediend tegen uitbreiding van super markt De Visser aan de Dorpsstraat in Oostkapelle. Buurtbe woners hebben problemen met het verdwijnen van de Jugendstil-gevel van het voormalige hervormd gemeentecen- tnim. Zij vinden dat door de sloop van de karakteristieke ge vels het dorpsgezicht ernstig wordt aangetast. Ook de bond Heemschut had bezwaren tegen het bouwplan. Die adviseer de de gevels in te passen in de nieuwbouw. Gedeputeerde Sta ten hebben B en W van Veere dinsdag laten weten dat er tegen het bouwplan van supermarkt De Visser geen planologische bezwaren bestaan. Vakantiewoning doelwit dieven DOMBURG - Onbekenden hebben in de nacht van maandag op dinsdag ingebroken in een vakantiewoning aan de Bran ding in Domburg. Uit het huis verdwenen beeld- en geluids apparatuur met een waarde van enkele honderden guldens. Uit een woning aan de J. Israëlslaan in Vlissingen verdween diezelfde nacht een portemonnee met daarin enkele tientjes. Nieuwe bushalte bijna klaar ZIERIKZEE - Het werk aan de nieuwe bushalte aan de Tram baan bij het Zierikzeese Sas is zo goed als afgerond. Vanaf zondag 26 maart kunnen Connexxion-reizigers er terecht. Door de nieuwe plaats van de halte hoeven de bussen niet meer via diverse lastige bochten te rijden. Het rijcomfort is daarmee voor zowel de chauffeurs als de reizigers verbeterd en ook het wachten op de bus is een stuk aangenamer. Er zijn meerdere abri's zodat de reizigers uit de wind en beschut te gen regen de komst van de Connexxion-bus af kunnen wach ten. Voor fietsen is er een overdekte stalling. De nieuwe halte is aangelegd met financiële steun van de provincie Zeeland. Golff mag doorgaan met bouwen MIDDELBURG - De Golff in Burgh-Haamstede mag door gaan met verbouwenDe bestuursrechter in Middelburg heeft het vex-zoek van buurman J. Alphenaar om de bouw voorlopig stil te leggen, afgewezen. Alphenaar is bang dat zijn woning in waarde daalt door de schaduwwerking van de aanbouw. Het bezwaar dat hij tegen de bouwvergunning heeft xnge- diend, wordt over ongeveer twee maanden behandeld. „Maar dan staat dat gebouw er natuurlijk al", verwacht Alphenaar. Als zijn bezwaar niet wordt ingewilligd, wil hij de waardever mindering van zijn huis op de gemeente verhalen. Galerie krijgt geld voor exposities CLINGE - Galerie Esprit in Clinge krijgt 5000 gulden subsi die van het provinciebestuur voor het organxseren van ten toonstellingen. Voorwaarde is wel dat de organisatox-en het verloop van de exposities voor maart 2001 evalueren en de provincie een evaluatierapport toesturen. Tevens moet in de publiciteit rond de tentoonstellingen gemeld worden dat de evenementen van de galerie dankzij de steun van het provin ciebestuur kunnen plaatsvinden. De subsidie geldt alleen voor tentoonstellingen dit jaar. Aan de bijdrage kxinnen geen rechten ontleend worden voor de komende jaren. door Rolf Bosboom WISSENKERKE - De renovatie van de Zeelandbrug kan vol gens planning doorgaan. Na Schouwen-Duiveland heeft dinsdag ook het college van bur gemeester en wethouders van de gemeente Noord-Beveland be paald dat voor de werkzaamhe den geen bouwvergunning no dig is. Beide gemeenten waren aan vankelijk wel van oordeel dat de provincie een bouwvergunning moest aanvragen. Als reden ga ven zij dat er volgens hen geen sprake is van normaal onder houd maar van een ingrijpende operatie, die het aanzien van de brug verandert. Het gaat daar bij om het vervangen van de vangrails door betonnen barri ers. De provincie had zowel bij Schouwen-Duiveland als bij Noord-Beveland een bezwaar schrift ingediend. Het Schouw- se gemeentebestuur verklaarde dat vorige week gegrond; het Noord-Bevelandse college deed dinsdag hetzelfde. Standpunt Noord-Beveland is van mening dat voor zowel het standpunt van de provincie als van beide gemeenten iets is te zeggen. Voor het college gaf de doorslag dat als de gemeente vasthoudt aan haar standpunt, de werk zaamheden aanzienlijke vertra ging oplopen. Mogelijk zou de opex-atie een jaar moeten wor den uitgesteld. Gelet op het 'al gemeen belang' willen B en W dat voorkomen. Verder hebben de Noord-Beve landse bestuurders nadruklte- lijk gekeken naar de opstelling van hun collega's aan de andere kant van de Oosterschelde. Als ze niet hetzelfde standpunt zou den innemen als Schouwen- Duiveland, kunnen er 'niet te overziene complicaties bij de uitvoering' van de werkzaam heden optreden, aldus het colle ge in een toelichting op het be sluit. Bus Gedeputeerde Staten gingen dinsdag akkoord met de aange paste dienstregeling van bus maatschappij Connexxion tij dens de werkzaamheden. Omdat tijdens de renovatie de maximumsnelheid op de brug tijdelijk wordt verlaagd van 80 naar 50 kilometer per uur, doet lijn 132 (Goes-Zierikzee) langer over het traject. Dat betekent dat de bussen vanuit Zierikzee later (ongeveer drie minuten) in Goes arriveren en de bussen vanuit Goes vier minuten eerder vertrekken om op tijd in Zierik zee te zijn voor de aansluitin gen. In de zomermaanden is dat nog eens twee minuten eerder vanwege de drukte op de weg. Omdat de Goese lijn 26 (Berg weg-station) is gekoppeld aan lijn 132, moeten de middagrit ten vanuit Goes-Oost ook eer der vertrekken om de aanslui ting niet te missen. Omdat de aansluitingen in Zierikzee ook tijdelijk minder gunstig zijn, gaat er op Schouwen-Duive land in de avondspits een lijn- taxi rijden. Extra kosten GS hebben alleen de dienstrege ling voor de periode van 3 april tot en met 27 mei goedgekeui'd. Op 28 mei gaat de nieuwe dienstregeling van Connexxion in. Die moet nog aan de provin cie worden voorgelegd. Ook is nog niet duidelijk hoe de dienst regeling wordt in de periode dat de brug voor alle verkeer is af gesloten, van 18 september tot en met 9 oktober. Lijn 132 moet in die periode in elk geval via de stormvloedkering rijden. De extra kosten die Connexxion in verband met de werkzaamhe den moet maken, krijgt zij van de provincie vergoed. GS beslo ten gisteren daarvoor maximaal 250.000 gulden beschikbaar te stellen, Daaiwan wordt 175.000 gulden als vooi'schot verstrekt. Ter Valcke houdt actie voor aanschaf fiets GOES - In verpleeghuis Ter Valcke wordt op zaterdag 25 maart een gezellige middag ge houden. De bezoekers kunnen deelne men aan activiteiten als het rad van avontuur en een loterij. Ook is er live-muziek te beluisteren. Met de activiteiten wil het ver pleeghuis geld inzamelen voor de aanschaf van een duofiets, Daarmee kunnen de bewoners samen met een medewerker of vrijwilliger fietstochten gaan maken. De middag vindt plaats in de grote hal van het verpleeghuis en begint om 13.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 37