Gemeente aan zet bij Masterplan
Sint-Maartensdijk krijgt
aangepast verkeersplan
PZC
PZC
Mandos spreekt zorg
uit over provinciaal
woningbouwbeleid
■■BirV r$i
Ook N-Beveland laat
vergunningseis voor
Zeelandbrug vallen
zeeland
,21
Oplossen parkeerprobleem eerste stap bij verbetering binnenstad Goes
woensdag 22 maart 2000
door Rolf Bosboom
GOES - De gemeente Goes moet
op korte termijn laten zien dat
het haar menens is met het Mas
terplan voor de binnenstad. Dat
zou betekenen dat zij er flink
wat geld, miljoenen, voor vrij-
Imaakt en aangeeft welke pro
jecten ook echt worden aange
pakt. Het oplossen van het
parkeerprobleem zou voorrang
moeten krijgen.
Die opvatting keerde dinsdag
avond steeds terug tijdens een
inspraakavond over het Mas
terplan. Dat geeft een ambitieu
ze visie op de toekomst van het
centrum, vervat in 27 uiteenlo
pende projecten. Twee belang
rijke rode draden zijn het con
centreren van parkeerruimte
aan de rand van het centrum
(garages op het Bleekveld en on-
Mder de Oostwal) en het herin-
richten van pleinen (Grote
Markt, Singelstraat, Damplein,
Kolveniershof, Beestenmarkt,
Vlasmarkt, Koepoort).
Over het plan op zich klonken
gisteravond overwegend loven
de wooi'den. De zorgen gingen
vooral uit naar de uitvoerbaar
heid, waarbij het parkeerpro
bleem - het eeuwige Goese the
ma - telkens werd aangehaald.
„Het opkrikken van de binnen
stad is een groot goed, maar als
de binnenstad niet bereikbaar is
hebben we niets aan die schitte
rende omgeving", zei P. Ausems
van de Kamer van Koophandel.
Berks van de Ondernemers
)rganisatie Goes noemde het
iplossen van het parkeerpro-
jleem 'het vliegwiel om het
Masterplan te realiseren'. De
deinen kunnen bijvoorbeeld
net worden heringericht voor
dat er elders vervangende par-
keercapaciteit is gecreëerd. Hij
vond dan ook dat de gemeente
Politie flitst
27 hardrijders
iKAPELLE - Bij een snelheids
controle op de N289 bij Kapelle
(werden dinsdag tussen 14.00 en
16.30 uur 27 hardrijders ge
flitst. De hoogste snelheid die
werd gemeten bedroeg 107 kilo
meter per uur, terwij 1 ter plaatse
een limiet van 80 kilometer per
uur geldt.
door Mieke van derJagt
op korte termijn moet aangeven
hoe zij die problematiek wil
aanpakken. Bankdirecteur P.
Mulder daagde de gemeente uit
zo snel mogelijk met een 'finan
ciële dotatie met enkele nullen'
te komen.
Berks zei dat de ondernemers
willen meebetalen, als de ge
meente maar het goede voor
beeld geeft. „Als dat gebeurt,
komen wij er achteraan." Wet
houder C. Linssen vond dat de
partijen gezamenlijk moeten
optrekken, om te voorkomen
dat zij op elkaar blijven wach
ten. „We moeten gezamenlijk
uitstralen dat we het gezamen
lijk gaan betalen." Een deel van
de ondernemersbijdrage wordt
in elk geval geïnd via de ver
plichte baatbelasting.
Haalbaarheid
Ondernemer J. Bruijns wees op
het belang om zo snel mogelijk
de diverse projecten te onder
zoeken op haalbaarheid en be
taalbaarheid. Als voorbeeld
noemde hij de parkeergarage
onder de Oostwal, waarvan hij
zich afvroeg of dat wel enige
kans van slagen heeft. „Anders
blijf je op dat spoor fantaseren
en ga je geloven in dingen die
helemaal niet gebeuren." Ook
drong Bruijns erop aan dat er
snel wat zichtbaar wordt van
het Masterplan.
H. Droogh van het stedenbouw
kundig bureau Rothuizen van
Doorn 't Hooft, een van de ar
chitecten van het plan, was het
ermee eens dat er een eerste se
lectie moet worden gemaakt in
de projecten. „Sen aantal pro
jecten zal ui;eindelijk toch
sneuvelen of op de lange baan
worden geschoven."
Aan de andere kant moeten
ideeën ook snel weer worden
opgepakt als er ontwikkelingen
in de markt ziin. Als een grote
ontwikkelaar ergens aan de slag
gaat, zoals nu op het Bekhof, is
dat voor de gemeente een uitge
lezen kans om de omgeving te
verbeteren. „Werken aan de
binnenstad vergt een lange
adem", aldus Droogh. „We trek
ken geen sprintje, maar we zijn
met z'n allen aan een marathon
bezig. Onderweg mag je echter
geen kans verloren laten gaan."
Schriftelijke reacties op het
Masterplan kunnen nog tot vol
gende week maandag worden
ingediend bij de gemeente.
's-GRAVENPOLDER - Een fa
lend woningbouwbeleid van de
provincie is er mede schuldig
aan dat hoognodige voorzienin
gen in de dorpen niet kunnen
ivorden getroffen. Burgemees-
Ier J. L. M. Mandos van Borsele
zei dinsdagavond tijdens een
Kerkbezoek aan 's-Gravenpol
der zich grote zorgen te maken
aver de manier waarop de pro-
I uncie de woningen verdeelt.
Éolgens Mandos kampt een
lattelandsgemeente als Borse-
e dagelijks met problemen die
voortvloeien uit het provinciale
ïvoningbouwbeleid. De angst
%n de provincie voor het dicht-
ilibben van het platteland,
loemde hij 'grote onzin'. In de
;emeente Borsele kun je volgens
ifclandos nog wel driehonderd
aar bouwen voordat het dicht
it.
tan de bewering dat op het
ilatteland kwalitatief slecht
rordt gebouwd, wilde hij niets
REDACTIE
MIDDEN-ZEELAND
Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA GOES
Tel: (0113) 273000
Fax: (0113)273030
e-mail: redgoes@pzc.nl
te Goes:
R. Bosboom
I. Huibers
A.M.van derJagt
E. Soesman
te Vlissingen:
A.A. van der Sluis (chef)
N.F.C. Berkelder
E.L. Ramakers
M.J. van der Schot
A. van Westen
K.L. de Vries (sport)
CENTRALE REDACTIE
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA VLISSINGEN
Tel. (0118)484000
Fax: (0118)470102
e-mail: redactie@pzc.nl
Internet
http://www.pzc.nl
e-mail: redactie@pzc.nl
Goes wil haar pleinen opnieuw inrichten en het parkeerprobleem in de binnenstad aanpakken. Belanghebbenden gaven daarover gister
avond hun mening. fotoAeroLin
afdoen maar hij voegde er wel
aan toe dat het in de stad nog
veel beroerder is.
Mandos' aantijgingen kwamen
naar aanleiding van vragen uit
het dorp 's-Gravenpolder naar
een tweede ontsluiting. De eni
ge ontsluiting van 's-Graven
polder, de Goesestraatweg, is
een gevaarlijke omdat daar au
toverkeer en fietsverkeer zich
mengen.
Voor een ontsluiting aan de
oostkant van 's-Gravenpolder
reserveert de gemeente Borsele
al jaren geld, maar de realise
ring is afhankelijk van woning
bouw oostelijk van de bestaan
de kern. Die woningenbouw zit
er de komende zeven tot acht
jaar niet in omdat de provincie
maar mondjesmaat uitbreiding
van 's-Gravenpolder toestaat.
Dieven
„Bouwen moet van de provincie
in de zogenaamde grote steden,
zoals Goes, terwijl in een platte
landsgemeente als Borsele,
waar economische groei op
treedt, juist vraag is naar nieu
we woningen. Het is zelfs zo erg
dat we vrezen in een neerwaart
se spiraal terecht te komen om
dat we zonder woningbouw de
voorzieningen niet op peil kun
nen houden. Scholen, dorpshui
zen, ontsluitingswegen: het
moet allemaal betaald worden
en voor een deel komt het geld
uit bestemmingsplannen. Als de
gedeputeerde dan voorstelt om
maar 400 gulden per vierkante
meter bouwgrond te vragen,
roepen wij hard 'nee'. Zulke die
ven van uw portemonnee willen
wij niet worden. De provincie
maakt een principiële fout en
wij hebben daarmee dagelijks te
maken", aldus Mandos.
Fouten
Het college van burgemeester
en wethouders signaleerde in
het dorpshuis in 's-Gravenpol
der overigens nog een paar prin
cipiële fouten.
De opvatting dat de gemeente
wat kan doen aan te hard rijden,
hondenpoep en het achterlaten
van vuilnis op straat, blijft
hardnekkig bestaan in alle vijf
tien Borselse kernen, ondanks
het feit dat het gemeentebe
stuur al jaren met klem het te
gendeel beweert, Mandos her
haalde het nog maar eens: ngast
iedere hardrijder, asociale hon
denbaas of viezerik kun je geen
wethouder of een politieagent
zetten. „De mensen moeten het
gewoon niet doen.
a-S*" Kb*-**-
II '31 l - A
r t -J ir
De gemeente Tholen wil onder meer fietsenstallingen bouwen in het centrum van Sint-Maartensdijk. Daarover zal eerst nog met in
woners worden gepraat. foto Willem Mieras
door Esme Soesman
SINT-MAARTENSDIJK - Ge
heel volgens de wens van mid
denstandsvereniging Smal-
stad wordt het terrein van de
voormalige garage Maat in
Sint-Maartensdijk ingericht
als parkeerterrein. Het is één
van de veranderingen die de
gemeente Tholen aanbrengt in
het Verkeersplan Sint-Maar
tensdijk, naar aanleiding van
reacties van omwonenden en
andere belanghebbenden.
Tegenover deze uitbreiding
van parkeerplaatsen staat een
parkeerverbod aan de Haven,
voor de gebouwen van Beter
Wonen en het Arbeidsbureau.
De nieuwe maatregelen moe
ten de doorstroming van ver
keer verbeteren. Dat verkeer
komt in de toekomst vooral via
de Sportlaan de kern binnen.
De Molendijk, die nu nog als
belangrijke entree fungeert,
krijgt een eenrichtingssluis.
Met de bewoners van deze
straat wordt nog overlegd over
de precieze inrichting van deze
toekomstige 'woonstraat'.
Dezelfde mensen zijn ook
nauw betrokken bij de nieuwe
invulling van de Sportlaan,
die achter hun woningen is ge
legen. Het verkeer dat nu nog
over de Molendijk x'ijdt, zal in
de toekomst de Sportlaan als
ontsluiting gebruiken. Dit
wordt een vijftig kilometer
weg, wat goed mogelijk is vol
gens de gemeente omdat hier
voornamelijk bedrijven zijn
gevestigd. De weg geldt als
verbindingsroute tussen het
centrum van Sint-Maartens
dijk en het industrieterrein.
De aanwonenden vrezen dat
hun kinderen al spelend op de
'gevaarlijke' Sportlaan te
recht zullen komen. De ge
meente vindt dat deze verant
woordelijkheid niet bij haar
kan worden gelegd. De achter
tuinen van de woningen zijn
gemiddeld zo'n zestig meter
diep en er ligt nog een afschei
dende berm van zo'n vijf tot
zes meter. Wel neemt de ge
meente snelheidsremmende
maatregelen voor dit gebied in
de plannen op,
Wandelaars
Zo moeten fietssuggestiestro-
ken op de Sportlaan de auto
mobilist tot kalmte manen.
Voor de wandelaars wordt een
voetpad gerealiseerd aan de
noox-dzijde van de laan. Ande
re knelpunten waar de ge
meente bij de latere uitvoering
nog uitgebx'eid aandacht aan
wil besteden zijn de oversteek-
problemen bij het Schelde
College en de precieze inlich
ting van het gebied Markt/
Kaaistraat/Haven. Naar aan
leiding van de ideeën die tij
dens een eerdere hoorzitting
en via schriftelijke i'eacties
zijn geuit, wil de gemeente in
ieder geval fietsenstallingen
real iserenDat past in het plan
om een evenwichtiger cen-
trumgebied te ontwikkelen,
waar onder meer langparkeer-
ders en onnodig verkeer wor
den geweex-d. Als er concrete
plannen worden ontwikkeld,
woi-dt opnieuw met belang
hebbenden overlegd.
De gemeenteraad wordt tij
dens haar vergadering van
maandag 27 maart gevraagd
akkoord te gaan met het aan
gepaste vex'keersplan. De bij
eenkomst wordt gehouden in
het gemeentehuis in Sint-
Maartensdijk en begint om
half acht.
Manjmoet rijbewijs inleveren
RITTHEM - Een 41-jarige automobilist uit de gemeente Bor
sele moest dinsdag zijn rijbewijs inleveren. De man reed rond
half vijf 's middags met een snelheid van 164 kilometer per uur
over de Sloeweg Noord in Ritthem. Er is daar maximaal hon
derd toegestaan. Tegen de bestuurder is proces-verbaal opge
maakt.
Super Oostkapelle mag groeien
MIDDELBURG - Gedeputeerde Staten wijzen de bezwaren
van de hand. die zijn ingediend tegen uitbreiding van super
markt De Visser aan de Dorpsstraat in Oostkapelle. Buurtbe
woners hebben problemen met het verdwijnen van de
Jugendstil-gevel van het voormalige hervormd gemeentecen-
tnim. Zij vinden dat door de sloop van de karakteristieke ge
vels het dorpsgezicht ernstig wordt aangetast. Ook de bond
Heemschut had bezwaren tegen het bouwplan. Die adviseer
de de gevels in te passen in de nieuwbouw. Gedeputeerde Sta
ten hebben B en W van Veere dinsdag laten weten dat er tegen
het bouwplan van supermarkt De Visser geen planologische
bezwaren bestaan.
Vakantiewoning doelwit dieven
DOMBURG - Onbekenden hebben in de nacht van maandag
op dinsdag ingebroken in een vakantiewoning aan de Bran
ding in Domburg. Uit het huis verdwenen beeld- en geluids
apparatuur met een waarde van enkele honderden guldens.
Uit een woning aan de J. Israëlslaan in Vlissingen verdween
diezelfde nacht een portemonnee met daarin enkele tientjes.
Nieuwe bushalte bijna klaar
ZIERIKZEE - Het werk aan de nieuwe bushalte aan de Tram
baan bij het Zierikzeese Sas is zo goed als afgerond. Vanaf
zondag 26 maart kunnen Connexxion-reizigers er terecht.
Door de nieuwe plaats van de halte hoeven de bussen niet
meer via diverse lastige bochten te rijden. Het rijcomfort is
daarmee voor zowel de chauffeurs als de reizigers verbeterd
en ook het wachten op de bus is een stuk aangenamer. Er zijn
meerdere abri's zodat de reizigers uit de wind en beschut te
gen regen de komst van de Connexxion-bus af kunnen wach
ten. Voor fietsen is er een overdekte stalling. De nieuwe halte
is aangelegd met financiële steun van de provincie Zeeland.
Golff mag doorgaan met bouwen
MIDDELBURG - De Golff in Burgh-Haamstede mag door
gaan met verbouwenDe bestuursrechter in Middelburg heeft
het vex-zoek van buurman J. Alphenaar om de bouw voorlopig
stil te leggen, afgewezen. Alphenaar is bang dat zijn woning
in waarde daalt door de schaduwwerking van de aanbouw.
Het bezwaar dat hij tegen de bouwvergunning heeft xnge-
diend, wordt over ongeveer twee maanden behandeld. „Maar
dan staat dat gebouw er natuurlijk al", verwacht Alphenaar.
Als zijn bezwaar niet wordt ingewilligd, wil hij de waardever
mindering van zijn huis op de gemeente verhalen.
Galerie krijgt geld voor exposities
CLINGE - Galerie Esprit in Clinge krijgt 5000 gulden subsi
die van het provinciebestuur voor het organxseren van ten
toonstellingen. Voorwaarde is wel dat de organisatox-en het
verloop van de exposities voor maart 2001 evalueren en de
provincie een evaluatierapport toesturen. Tevens moet in de
publiciteit rond de tentoonstellingen gemeld worden dat de
evenementen van de galerie dankzij de steun van het provin
ciebestuur kunnen plaatsvinden. De subsidie geldt alleen
voor tentoonstellingen dit jaar. Aan de bijdrage kxinnen geen
rechten ontleend worden voor de komende jaren.
door Rolf Bosboom
WISSENKERKE - De renovatie
van de Zeelandbrug kan vol
gens planning doorgaan. Na
Schouwen-Duiveland heeft
dinsdag ook het college van bur
gemeester en wethouders van de
gemeente Noord-Beveland be
paald dat voor de werkzaamhe
den geen bouwvergunning no
dig is.
Beide gemeenten waren aan
vankelijk wel van oordeel dat de
provincie een bouwvergunning
moest aanvragen. Als reden ga
ven zij dat er volgens hen geen
sprake is van normaal onder
houd maar van een ingrijpende
operatie, die het aanzien van de
brug verandert. Het gaat daar
bij om het vervangen van de
vangrails door betonnen barri
ers.
De provincie had zowel bij
Schouwen-Duiveland als bij
Noord-Beveland een bezwaar
schrift ingediend. Het Schouw-
se gemeentebestuur verklaarde
dat vorige week gegrond; het
Noord-Bevelandse college deed
dinsdag hetzelfde.
Standpunt
Noord-Beveland is van mening
dat voor zowel het standpunt
van de provincie als van beide
gemeenten iets is te zeggen.
Voor het college gaf de doorslag
dat als de gemeente vasthoudt
aan haar standpunt, de werk
zaamheden aanzienlijke vertra
ging oplopen. Mogelijk zou de
opex-atie een jaar moeten wor
den uitgesteld. Gelet op het 'al
gemeen belang' willen B en W
dat voorkomen.
Verder hebben de Noord-Beve
landse bestuurders nadruklte-
lijk gekeken naar de opstelling
van hun collega's aan de andere
kant van de Oosterschelde. Als
ze niet hetzelfde standpunt zou
den innemen als Schouwen-
Duiveland, kunnen er 'niet te
overziene complicaties bij de
uitvoering' van de werkzaam
heden optreden, aldus het colle
ge in een toelichting op het be
sluit.
Bus
Gedeputeerde Staten gingen
dinsdag akkoord met de aange
paste dienstregeling van bus
maatschappij Connexxion tij
dens de werkzaamheden.
Omdat tijdens de renovatie de
maximumsnelheid op de brug
tijdelijk wordt verlaagd van 80
naar 50 kilometer per uur, doet
lijn 132 (Goes-Zierikzee) langer
over het traject. Dat betekent
dat de bussen vanuit Zierikzee
later (ongeveer drie minuten) in
Goes arriveren en de bussen
vanuit Goes vier minuten eerder
vertrekken om op tijd in Zierik
zee te zijn voor de aansluitin
gen. In de zomermaanden is dat
nog eens twee minuten eerder
vanwege de drukte op de weg.
Omdat de Goese lijn 26 (Berg
weg-station) is gekoppeld aan
lijn 132, moeten de middagrit
ten vanuit Goes-Oost ook eer
der vertrekken om de aanslui
ting niet te missen. Omdat de
aansluitingen in Zierikzee ook
tijdelijk minder gunstig zijn,
gaat er op Schouwen-Duive
land in de avondspits een lijn-
taxi rijden.
Extra kosten
GS hebben alleen de dienstrege
ling voor de periode van 3 april
tot en met 27 mei goedgekeui'd.
Op 28 mei gaat de nieuwe
dienstregeling van Connexxion
in. Die moet nog aan de provin
cie worden voorgelegd. Ook is
nog niet duidelijk hoe de dienst
regeling wordt in de periode dat
de brug voor alle verkeer is af
gesloten, van 18 september tot
en met 9 oktober. Lijn 132 moet
in die periode in elk geval via de
stormvloedkering rijden.
De extra kosten die Connexxion
in verband met de werkzaamhe
den moet maken, krijgt zij van
de provincie vergoed. GS beslo
ten gisteren daarvoor maximaal
250.000 gulden beschikbaar te
stellen, Daaiwan wordt 175.000
gulden als vooi'schot verstrekt.
Ter Valcke
houdt actie voor
aanschaf fiets
GOES - In verpleeghuis Ter
Valcke wordt op zaterdag 25
maart een gezellige middag ge
houden.
De bezoekers kunnen deelne
men aan activiteiten als het rad
van avontuur en een loterij. Ook
is er live-muziek te beluisteren.
Met de activiteiten wil het ver
pleeghuis geld inzamelen voor
de aanschaf van een duofiets,
Daarmee kunnen de bewoners
samen met een medewerker of
vrijwilliger fietstochten gaan
maken.
De middag vindt plaats in de
grote hal van het verpleeghuis
en begint om 13.00 uur.