Vervreemdend drama ontroert en amuseert Goossens bevecht de natuur met verf Overleven in sociale woestenij Film 22 tlm 28 maart VLISSIIUGEIM Cine city (Belbios 0900-9363) Cider House rules. Do. t/m di. 19.30 u.; The Beach. Wo. 14, 19.30 en 22.30 u., do. t/m di. 13.45, 16.15, 19.30 en 22.30 u. The green mile. Wo. t/m di. 14 en 21 u.; Rent a friend. Wo. 14 u.; Three Kings. Wo. 16.30,19.30 en 22.30 u., do. t/m di. 14 en 22.30 u.; The talented Mr. Ripley. Wo. 22.30 u., do. t/m di. 22 u.; Bicentennial Man. Wo. t/m di. 14 en 16.30 u., vr. niet om 16.30 u.; American Pie. Wo. 14,16.30,19.30 en 22.30 u„ do. t/m di. 14,16.30,19 en 22.15 u.; Angela's Ashes. Wo. t/m di. 19.30 u.; Toy Story 2 (Ned.). Wo. t/m di. 14 en 16.30 u.; The bone collector. Wo. t/m di. 19.30 en 22.30 u., ma. niet om 22.30 u.; Anna and the King. Wo. t/m di. 16.30 en 19.30 u.; American Beauty. Wo. t/m di. 16.30 en 19.30 u., ma. niet om 19.30 u.; The Sixth Sense. Wo. t/m di. 22.30 u.; Kruimeltje. Wo. t/m di. 14 u.; IPostino. Vr. 16.30 u. MIDDELBURG Schuttershoftheater (0118 613 482) Cokes (documentaire). Wo. 19.30 u.; Jedrooms and Hallways. Wo. 20.30 u.; Harem Suaré. Do. 20.30 u.f za 22 u., zo. 14 u.; Crane World. Vr. 19.30 u.; The Hole. Vr. 22 u., za. 19.30 u., zo. en di. 20.30 u.; De vrouw van het Noorden. Ma. 20 u. HULST De Koning (0114 312 030) American Beauty. Do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u„ The Beach. Wo. en do. 20 u., vr. enza. 19.15 en 22 u., zo. 13.45,16.15 en 20 u.; The green mile. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 21 u„ zo. 16.15 en 20 u., di. 20 u.; Three Kings. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. en ma. 20 u.; American Pie. Wo. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45 en 20 u,; Toy Story 2 (Ned.). Wo. 14 u., vr. 19 u., za. 14 en 19 u., zo. 13.45 en 16.15 u.; The Bone Collector. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. 13.45 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Anna and the king. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 u., zo. 16.15 u., ma. en di. 20 u.; The sixth sense. Vr. en za. 19.15 u., zo. 16.15 u., di. 20 u.; Kruimeltje. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 u. GOES 't Beest (0113 228 142) The Acid House. Wo. 20.30 u.; Killer. Do. en vr. 20.30 u.; Le charme discret de la bourgeoisie. Di. 20.30 u. TERNEUZEN Porgy Bess (0115-613293) Proof. Wo. 20 u. OOSTBURG Led el theater 5117-452735/453377) fieen voorstellingen. BERGEN OP ZOOM Cinem actueel 1(0164 254 886) The Beach. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u., za. 14,18.45 <en 21.30 u.( zo. 13.45,18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; South Park. Wo. 14 u., vr. en za. 18.45 u., zo. 16.15 u. en 18.45 u.; Three Kings. Wo. 20 u.; American Pie. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16.15, 18.45 en 21.30 u., di. 20 u.; Toy Story 2 (Ned.). Wo. en za. 14 u., zo. 14 en 16.15 u.; The Bone Collector. Vr. t/m zo. 21.30 u., ma. 20 u.; Kruimeltje. Za. 14 u., zo. 13.45 u.; Sneak preview. Do. 20 u.; The legend of 1900. Ma. 20.30 u.; Aimeé Jaguar. Di. 20.30 u. Roxy (0164 233 434) The green mile. Wo. en do. 19.30 u., vr. en za. 20.30 u., zo. t/m di. 19.30 u.; South Park. Wo. 14 u., vr. 18.45 u., za. 14,16.15 en 18.45 u., zo. 14,16.15 en 20 u.; The talented Mr. Ripley. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 21 u., ma. t/m di. 20 u,.; Toy Story 2 (Ned.). Wo. 14u,vr. 18.30 u.,za. 14,16.15en 18.30 u.,zo. 14 en 16.15 u. Lee Kang-Sheng in The Hole. Liefde in een wereldstad rond de millenniumwisseling. We zagen het in de Braziliaanse film 'O Primeiro Dia' (eind december 1999 in Nederland uitgebracht) en het is ook het onderwerp van The Hole, die zich in Taiwan afspeelt. Al is liefde misschien een wat al te riante omschrijving voor die povere poging tot intermenselijk contact in de na een eva cuatie vrijwel verlaten hoofdstad Taipei. door Leo Bankersen Toen regisseur Tsai Ming-li- ang gewaagd werd een bijdra ge te leveren aan de internatio nale filmreeks '2000 vu par zag hij de nieuwe eeuw voor zich, gehuld in eindeloos neer gutsende regen. Tsai Ming-li- ang mag dan een goedlachse verschijning zijn, in zijn hart is hij een aartspessimist - vol gens hem kan dat ook niet an ders als je in Taiwan woont. Misdaad, corruptie, vervui ling, onvermogen tot commu nicatie, het doemdenken loopt als een rode draad door de films die hij tot nu toe maakte. Zijn debuut 'Rebels Of The Neon God' (1992) was nog een betrekkelijk conventionele impressie van gemankeerd ge zinsleven en kleine criminali teit. 'Vive 1'Amour' en 'The River' kregen echter een steeds expe rimenteier karakter, en The Hole is beslist de meest curieu ze en intrigerende van de vier. In de laatste dagen van 1999 wordt de stad Taipei getroffen door een geheimzinnig virus. Wie besmet wordt, gaat zich langzaam maar zeker als een kakkerlak gedragen. Het zou het onderwerp voor een scien cefiction- of horrorfilm kun nen zijn, maar wie Tsai Ming- liang een beetje kent weet dat we geen rampendrama hoeven te verwachten. Een verhaal is er ook nauwelijks, wel veel lange opnamen waarin meest al tergend weinig gebeurt, wat soms een droogkomisch effect oplevert. De loodgieter die een lekkage komt repareren moet einde loos aanbellen voor de bewo ner (Tsai Ming-liangs vaste ac teur Lee Kang-sheng) van het appartement uit zijn apathie ontwaakt. Pogingen van de re parateur om het lek te lokali seren blijven zonder resultaat. Hij vertrekt met achterlating van een flink gat in de vloer, waardoor de bewoner (de per sonages hebben geen naam) de neurotische benedenbuur vrouw kan begluren. Ze blijkt om onduidelijke redenen wc- papier te hamsteren. Niet iedereen zal gecharmeerd zijn van een film waarin het proces van het losweken van het behang goed te volgen is. Traag is The Hole wel, op het randje van irritant, maar ook nieuwsgierigmakend, humo ristisch en vertederend. Te midden van al die zinloosheid bekommert de man zich toch nog om een katje. Op een ander moment steekt hij in een op welling zijn been door het gat in de vloer, waardoor hij lelijk vast komt te zitten. Ondanks de zeer realistische filmstijl doet The Hole sterk denken aan een absurdistisch toneelstuk over isolement en vervreemding. Dat is niet toe vallig, want Tsai Ming-liang begon zijn artistieke loopbaan als experimenteel theaterma ker. Water In The Hole doet hij allerlei dingen die eigenlijk niet kun nen, maar die gevoelsmatig toch werken. Je kijkt niet al leen naar verfilmde gebeurte nissen, zoals in iedere speel film, maar je ziet als het ware ook de filmmaker aan het werk. Experimenterend, spe lend met associaties en tegen stellingen, voortbordurend op beelden en thema's - in al zijn films gutst het water - die ken nelijk in zijn hoofd rondspo ken. En dan hebben we het nog niet gehad over die kleurige, romantische musicalfragmen ten die volkomen onverwacht opduiken. Contrast Vreemde stijlbreuken die voor een gekke contrastwerking zorgen en tegelijkertijd een ontroerend gevoel oproepen. En bij nader inzien minder raadselachtig zijn dan het lijkt. Het verwijst naar een jeugdherinnering van Tsai Ming-liang: de populaire Hongkong-musicals uit de vijftiger jaren en de liedjes van Grace Chang, liedjes van on schuld en verlangen. Wie eenmaal zover is gekomen zal ontdekken dat The Hole meer is dan artistiek aangekle de doemsymboliek. Het is ook een heel persoonlijk gekleurd spel met fantasie, het aftasten van primitieve emoties en dat alles doordrenkt met een won derlijke melancholie. Afge rond met een merkwaardig dubbelzinnig slot waarin de pessimist een hoopvolle, maar strikt genomen onmogelijke redding fantaseert. The Hole is vr., za., zo. en di. te zien in het Schuttershof theater in Middelburg Toen hij jong was, speelde Rulo in een popgroep die zelfs een hitje had. Nu vraagt hij zich af waar hij het allemaal nog voor doet. Iedere dag zijn te zware lijf weer overeind hijsen. Bedelen om klusjes in de bouw, 's avonds in slaap sukkelen voor de televisie. De Argentijnse filmmaker Pa- blo Trapero heeft in Mundo Grua Crane Worldgepro beerd het karige leven van de talloze sappelaars in een we reldstad zo onopgesmukt mogelijk te betrappen. door Leo Bankersen Ondanks de soms extreme grofkorreligheid van het zwart wit-beeld lijkt Trapero er toch niet op uit om de treu righeid extra aan te dikken. Er zijn zelfs momenten waarop we iets gewaar worden van de ruige schoonheid van het stadslandschap, of een glimp van alledaags geluk zien glo ren. Luis Margani - in het da gelijks leven automonteur - speelt Rulo als een vriendelij ke, goedmoedige man. Gelaten ziet hij zijn zoon dezelfde weg gaan. Toch is hij nog optimistisch ge noeg om een relatie te begin nen met de verkoopster van een broodjeswinkel. Als hij zijn kersverse baan als kraan drijver door de medische keu ring direct weer kwijtraakt komt alles op losse schroeven te staan. Voor nieuw werk moet hij naar het zuiden, twee duizend kilometer van Buenos Aires. Het is opvallend dat Trapero deze weinig opzienbarende gebeurtenissen niet interes santer maakt door het toevoe gen van dramatische ontwik kelingen. Geen desastreuze familieruzies, geen ongeluk ken met hijskranen of graaf machines. Zelfs een arbeids conflict speelt zich grotendeels buiten het blik veld van Rulo af. Melodrama en politieke agenda blijven ver' op de achtergrond. Crane World gunt je een blik op hoe mensen werken, dromen en als het kan proberen lief te heb ben. Die beelden moeten van zichzelf sprekend genoeg zijn. Dat het Trapero met al die be perkingen toch gelukt is ons te boeien, bewijst dat hij over een voortreffelijk filmgevoel be schikt. Met milde humor en ironie is hij voortdurend op zoek naar de menselijke details in deze sociale woestenij. Daar hoeft hij geen commentaar aan toe te voegen. Crane World, vr. in het Schuttershoftheater in Middelburg Scène uit Crane World. Kunstenaar Gerard Goossens uit Koudekerke vindt zijn inspiratie op Terschelling. Al vijfentwintig jaar zoekt hij het eiland op om enkele weken te verblijven op zorgvuldig uitgekozen plekken in het vrijwel ongerepte landschap. Daar maakt hij grote tekeningen van wat hij om zich heen ziet. Het resultaat van drie weken werken zou hij als een panorama rondom kunnen hangen. De tekeningen zijn op hun beurt de basis voor de schilderijen waaraan Goossens maanden, of in sommige gevallen zelfs jaren, werkt. door Ernst Jan Rozendaal twee schilderijen van Goos sens te zien. De tekeningen to- In de Middelburgse Galerie T nen duinlandschappen in zijn tot en met komend week- zwart en wit. Goossens maakt einde acht grote tekeningen en ze met verschillende harde en zachte krijtsoorten die oplos baar zijn in water. Hij brengt ze aan op een natte laag acryl verf. Zijn gebruik van water zorgt voor bijzondere contras ten tussen zwart en wit. Omdat de verf soms door het krijt wordt weggetrokken, ont staan rond sommige lijnen mooie, helderwitte contouren. Al tekenend krast Goossens met zijn nagels in de verfsub- stantie. Het resultaat doet af en toe denken aan Japanse prenten. Met zijn tekeningen wil Goos sens een suggestie van ruimte Terschelling Paul Kwisthout en Armien Vis ser exposeren t/m 30 april in de Raadskelder te Sluis. Het the ma van de tentoonstelling is 'Dark Blue'. Vissertracht in haar werk (etsen en textiel) vorm te geven aan een synthese van beelden en symboliek, fijnschil der Kwisthout geeft zijn portret ten eeb siep-realistisch karak ter, In de Vleeshal in Middelburg wordt zondag tussen 16 en 18 uur de installatie 'Floating, Col lapsable Cities and Rising Coils' van Karin van Dam geopend.Te- gelijkertijd wordt even verderop in de Kabinetten van de Vlees hal de tentoonstelling The lle- mauzar van Folkert de Jong ge opend. Het ontstaan van beide exposities is nu al te volgen op Internet via www.vleeshal.nl. Beide tentoonstellingsruimtes zijn geopend op di t/m zo van 13 tot 17 uur. De leden van fotoclub 'Flits' uit Goes exposeren in centrum de Pijlers in Goes foto's over het thema water. De expositie is t/m 23 mei te bezoeken tussen 8 en 18uur. Schilderijen van Nikolaj Oiele- mans en Raku keramiek van Matthieu Gelissen zijn van 23 maartt/m22apriltezien in gale rie StuArt ;n Bergen op Zoom. De galerie is geopend op do van 11 tot 17 uur, vr en za van 12 tot 17 uur en de tweede zo van de maand van 14 tot 17 uur. dat het landschap hier zijn werk zal binnensluipen „Hier is geen natuur als op Terschel ling. Er zijn altijd elementen te zien die vreemd zijn aan de oorspronkelijke natuur. Daar om zal ik me hier waarschijn lijk meer op details richten, stukjes begroeiing, zand. ste nen. of op de uitgestrekte luch ten." Expositie: Gerard Goos- r sens in Galerie T in Middel burg, nog t/m 25 maart, do- za van 11-16 uur. oproepen. „Wat ik zie wil ik weergeven", vertelt hij. „Be paalde dingen kan ik niet op papier krijgen. Een huisje of een vuurtoren, die horen er niet bijIk laat ze niet weg als ze me storen, ik zoek gewoon naar landschappen waarin ze niet voorkomen. Als ik delen weglaat van het landschap dat ik voor me zie, is dat altijd om ruimte in het schilderij te krij gen. Het zijn ook de ruimte, het ontbreken van vliegverkeer, het ontbreken van elektrici teitskabels, het waaien van de wind, die me tot Terschelling aantrekken." Niet elke tekening lukt. Van de mislukte exemplaren gebruikt Goossens fragmenten die als basis dienen voor een schilde rij. Hij plakt ze op papier en begint er overheen te schilde ren. Eerst in felle kleuren, maar allengs in donkerder, grauwere tinten. De verf ver vuilt hij met zand en rommel waardoor reliëf ontstaat. Uit eindelijk lijken zijn schilderij en op de ondergrond van waarop gekeken wordt naar het landschap dat op de teke ningen is afgebeeld. Ze doen ook wel denken aan verweer de, metalen platen. „Ik krijg vaak als commentaar op de te keningen dat ze zwart-wit zijn. Daarom begin ik mijn schilderijen in felle kleuren. Uiteindelijk is dat niet meer dan ondergrond. Als ik trans parante verf gebruik, blijft het er nog een beetje doorheen schemeren, maar meestal ver vuil ik het nogal. Bij het schil deren wil ik een vorm van stress oproepen. Ik heb het ge- Gerard Goossens voel ik dat ik natuur moet be vechten, dat ik de verf moet bevechten. Als ik een al te cleane verflaag heb zonder structuur, heb ik het gevoel dat ik niet hela gewerkt. Houvast In tegenstelling tot zijn teke ningen zijn Goossens' schilde rijen volledig abstract. „Veel mensen vinden of mijn teke ningen mooi of mijn schilde rijen. En aangezien veel men sen houvast willen hebben, gaat hun voorkeur uit naar de tekeningen." Bij het maken van een teke ning kondigt een lichamelijke moeheid Goossens aan dat hij klaar is. Pakt hij een nieuw pa pier, dan is hij weer kakelfris. In de schilderijen moet hij meer zien dan verf en kleur voor hij concludeert dat ze klaar zijn. „Wat ik er dan in zie? Iets onbestemds. Ruimte, diepte, daarom gaat het mij. Iets wat ik met verf en klem- heb opgeroepen maar wat meer is dan verf en klem al leen. Soms doet het aan een sterrenhemel denken of een vulkaanuitbarsting." Sinds vier jaar woont Goos sens in Zeeland. Hij verwacht

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 17