Kwaad werkt
louterend in
De bitterzoet
V
Sprankelende Barbier van Sevilla
Folkloredans uit Moldavië
Melissa
Etheridge
in Ahoy
Aluin en RO
zetten tanden in
Griekse tragedie
12
Gitarist Leo Kottke
heeft nog lol op het
podium
13
Modelbouwers
helemaal gek van
treintjes
15
woensdag 22 maart 2000
Gerard Goossens
tekent en schildert
natuur op
Terschelling
17
Zeven
Oscarnominaties
voor Cider House
Rules
18
De Poolse Staatsopera By torn voert morgen, donderdag,
de opera De Barbier van Sevilla op in schouwburg De
Maagd in Bergen op Zoom. De komische opera van Rossini
is Nederlands boventiteld.
Het uit 1816 daterende stuk is
een comedia dell'arte, een ko
misch meesterwerk met ra
zendsnelle verkleedpartijen,
verstoppen, hilarische misver
standen, sprakelende muziek
en een wereldberoemde ouver
ture. De Poolse Staatsopera
boekte er veel succes mee in
Duitsland, Frankrijk, Dene
marken, Oostenrijk, Canada
en de Verenigde Staten.
De Barbier van Sevilla vertelt
het komische verhaal van
Graaf Almaviva, die verliefd is
op de mooie en rijke Rosina.
Deze liefde is wederzijds,
maar wordt niet geaccepteerd
door Rosina's voogd Dokter
Bartolo, die ook met haar wil
trouwen. Dan verschijnt de in
ventieve barbier Figaro ten to
nele, die het verliefde stel
graag een handje val helpen.
De Barbier van Sevilla van
de Poolse Staatsopera By-
torn. Stadsschouwburg De
Maagd, donderdag, 20.15
uur
kleurrijke kostuums maken
van The Colors of Dance een
wervelende voorstelling.
The Colors of Dance van
JOC, zaterdag in Stads
schouwburg De Maagd in
Bergen op Zoom, 20.15
uur, en woensdag 29 maart
in de Stadsschouwburg in
Middelburg
Jos Brink
Even leek het erop dat Jos Brink
zich altijd aan de musical zou blij
ven wijden. Met zijn nieuwe show
Over en weerkeert hij terug naar
zijn oude stiel: cabaret. Lucie de
Lange - voor Brink een oude be
kende - en Paul van Ewijk doen
met hem mee, Henk Bokkinga zit
aan de vleugel.
Over en weer is vrijdag 24 en za
terdag 25 maart te zien in de
Stadsschouwburg Middelburg
(20 uur).
Hollandia speelt 'De bitter
zoet' donderdag in de
Stadsschouwburg in Mid
delburg en vrijdag in het
Zuidlandtheater in Terneu-
zen, aanvang 20.00 uur
•Vlnr: Henk Bokkinga, Jos Brink, Lucie de Lange en Paul van
Ewijk. foto Joris van Bennekom
De populaire Amerikaanse
zangeres Melissa Ethe-
ridge geeft dinsdag een
concert in Ahoy' Rotter
dam.
nu eens behoefte aan een well-
made play met spitse dialogen
en een raar, bizar verhaal dat
de mensen op het puntje van
hun stoel krijgt. Ik zou het ma-
gisch-realistisch willen noe
men omdat de duivel erin zit,
maar het is heel concreet en
wordt op het scherp van de
snede gespeeld."
Johan Simons, die in 1976 af
studeerde aan de toneelschool
in Maastricht, richtte in 1985,
samen met Paul Koek, thea
tergroep Hollandia op, voort
gekomen uit een fusie van het
regionaal theater in Noord-
Holland en toneelgroep 8 Ok
tober, waar de uit Middelburg
afkomstige actrice Vivian
Lampe deel van uitmaakte.
Tijdens een korte periode als
acteur bij de Haagse Comedie
was Simons tot de conclusie
gekomen dat zijn toekomst in
het regisseren zou liggen.
„We speelden onze eerste pro
ductie, Bruidssuikers van
Karl Valentin, in theater De
Brakke Grond en ik dacht, dit
is een zinloze weg, dit is eind
examen doen in Amsterdam.
Ik kom van het platteland (ge
boren en getogen in Heerjans-
dam), evenals Paul Koek, en
we-besloten ons terug te trek
ken op het platteland om in
een soort isolement onze eigen
dingen te maken en een eigen
taal te ontwikkelen
Volkscultuur
Hollandia maakte sindsdien
vooral naam - afgezien nog
van het hoge niveau van de ac
teurs - met producties op loca
tie, zoals het voetbalstadion
van AZ, een sluis in Zaandam,
het gemeentehuis van Den
Haag en de hallen van KLM
Cargo. Nu Johan Simons bij
Het Zuidelijk Toneel in Eind
hoven Ivo van Hove gaat op
volgen als artistiek leider, wat
wellicht leidt tot een fusie van
dit gezelschap met Hollandia,
wil hij deze tendens in het zui-
Scène uit'De bitterzoet', n
t °P de V00rgr0nd Vlnt F<*ia van Huêt. Bert Luppes
en Frieda Pittoors en links
den van het land voortzetten.
Het is nog toekomstmuziek,
maar volgens Simons is Zee
land rijk aan geschikte loca
ties.
Vooralsnog kan deze provincie
kennis maken met Hollandia
via De bitterzoet. ,|É)ennis
Potter wilde een tegenstroom
vormen tegen mensen als Joop
van den Ende. Hij komt als
mij nwerkerszo o n uit dë volks-
c ul turn- en kende heel goed het
kleinburgerlijke milieu waar
in dit stuk zich afspeelt, wat
daar de angsten of fantomen
zijn. Dethematiekdoetde
mensen rillen op hun stoelen
Het verhaal gaat overhet echt
paar Broex (gespeeld door
Bert Luppes en Frieda Pittoors
en dochter Carrie (Carola
Aronsj, die na een ernstig au
to-ongeluk thuis wordt ver
pleegd, omdat ze verlamd is en
niet meer in staat een zinnig
woord uit te brengen. De moe
der is èrvan overtuigd dat het
allemaal goed kan komen, ter
wijl de vader geen enkele ver
wachting koestert. Deze uit
zichtloze situatie verandert
wanneer zich een jongeman
aandient, een indringer, die
gezien kan worden als een me
tafoor voor de duivel, een rol
van Fedja van Huêt (die straks
ook te zien is in de 'Zeeuwse7
film 'Wilde Mossels'). De vader
bekijkt hem met wantrouwen,
tnaar de moeder beschouwt
;hem als de ideale schoonzoon
„Wat Potter met clit stuk wil
aangevèn,^is dat als we in aan
raking komen met het kwaad
en daar doorheen gaan, dat
niet wil zeggen dat wij daarna
ook zelf kwaad handelen,
maar evengoed gelouterd tot
inzicht kunnen komerj. Een
mooi voorbeeld daarvan ligt
bij meneer Broex. Wanneer de
duivel inzet op diens rechts-
reactionaire ideeën en daarin
te ver gaat, réhliseert meneer
Broex zich wafc de gevolgen
zijn van zijn denken."
Vertaler Peer Wittenbols heeft
De bitterzoetuit 1976, in taal-
«P de achtergrond Carola Arons.
foto Ben van Duin
gebruik,situatie en tijdsbeeld
aangepast aan het huidige Ne
derland. In 1978 werd een tele
visiefilm van het stuk opgeno
men, maar de BBC-directeur
verbood uitzending, omdat hij
het weliswaar 'briljant ge
schreven', maar ook 'misse
lijkmakend' vond. Pas in 1988
verscheen het in Engeland op
het scherm.
„Dit stuk grijpt je bij de strot.
je wordt flink door elkaar ge
schud. Ook mensen die niet of
nauwelijks naar het theater
gaan, genieten er enorm van.
Theater is de kunst van het
hier en nu, maar vaak wordt
alles dood gerepeteerd. Bij ons
heb je voortdurend het gevoel,
oh, het kan echt mis gaan of
wat spannend of wat wordt die
vrouw ineens kwaad, onge
looflijk. De techniek is niet het
doel, maar het middel om het
publiek bij de kladden te vat
ten."
„Een voorstelling is voor mij
goed wanneer het publiek na
afloop in eerste instantie praat
over de probleemstelling die
naar voren is gebracht en pas
daarna zegt: wat was dat mooi
gespeeld! Dat vind ik belang
rijk. Er zit in dit stuk natuur
lijk een enorme troost aan het
slot. Dat ervaar je als een
schok, als een wonder wat in
eens gebeurt. Ik weet zeker dat
je aan het eind een brok in je
keel hebt."
The Colors of Dance van het Moldavische gezelschap JOC.
The Colors of Dance is een wervelend folklorespektakel
van het academisch dansensemble JOC uit Moldavië. De
tachtig topartiesten van JOC brengen een afwisselende
voorstelling op de planken met indrukwekkende groeps-
dansen, kleurrijke kostuums en opzwepende muziek.
De Engelse schrijver Dennis Potter (1935-1994) beoogde
een verbreding van de belangstelling voor goed drama.
Ook op de Nederlandse televisie waren daar treffende
voorbeelden van te zien, zoals 'The singing detective' en
'Lipstick on your collar'. Het succes van de voorstelling
De bitterzoet Brimstone and Treacle) door theatergroep
Hollandia was vorig seizoen van dien aard, dat het stuk
voor een korte periode wederom op het repertoire werd ge
nomen en nu ook in Zeeland is te zien.
door Frans Doeleman
„Het is een lach en een traan,
een beetje volkstheater eigen
lijk", karakteriseert regisseur
Johan Simons (53) het toneel
stuk De bitterzoet, „Het is heel
herkenbaar voor een breed pu
bliek. Hollandia maakt vaak
exclusieve dingen, maar ik had
Regisseur Johan Simons
Het JOC bestaat uit professio
nele dansers en musici die, na
jarenlange studie aan ballet
school en conservatorium, aan
de extreem hoge selectie-eisen
voor internationale tournees
hebben voldaan. Zij vormen
samen een perfecte eenheid.
De afwisselende muziek, spec
taculaire groepsdansen en