Kloetinger start eigen drumschool Fascinatie voor Kundera's paradox van het bestaan Een leven als een tweekleppige schelp Bijeenkomst over digitaal zaken doen Nieuwe Muziek pakt draad weer op met Salonconcerten Bach Na bijna halve eeuw krijgt Vlissingen weer uitvoering Matthaus Passion zeeland donderdag 16 maart 2000 16 1932 Stephcin van Zijl coacht volgens Creative Personal System in detail ondernemend zeeland klassiekers De rubriek Onderne mend, Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. doorMieke van der Jagt KWADENDAMME - Vergelijk het leven van Kees Rijk met een tweekleppige schelp. Twee de len: mooi van buiten met een prachtige glans aan de binnen kant, voor de buitenstaander niet meteen zichbaar. Ze wor den bijeengehouden door een sober slot: een moeilijke tijd, zonder schittering maar wél es sentieel. Cornelis Rijk werd geboren in Kwadendamme, in het huis waar hij nu woont. Naast de maalderij van zijn vader, die met een zuiggasmachine meel en veevoer maalde voor boeren en bakkers. „Ik was van de ze ven broers en zussen de enige die er aardigheid in had, dus bleef ik in de maalderij, nam het later van mijn vader over." In de loop der jaren voerden Kees en zij n vader verschillende vernieuwingen door. „De zuig gasmachine, een prachtig soort stoommachien dat op cokesgas liep, ging voor oud ijzer de deur uit, doodzonde, en de molenste nen werden vervangen door een hamersysteem." De stenen wor den nog gekoesterd; voor de open haard en als tafel in de tuin. Fabrieksbrood ,Maar het molenaarsvak liep op zijn einde. Het fabrieksbrood maakte een zegetocht, bakkers raakten gebonden aan grote le veranciers en boeren deden de paarden, de varkens, de koeien en de kippen weg. Wie vee in het groot hield, werd verplicht zijn voer te betrekken bij de afnemer van melk of vlees. Begin jaren tachtig begon de ondergang zich al af te tekenen. Met de grootste moeite en een saneringsregeling van het Mid den en Kleinbedrijf, kon Kees Rijk in 1989 met pensioen. „In de jaren daarvoor was ik telkens twee, drie jaarlonen kwijt aan rente en het werk leverde niets meer op." Hij deed alle moeite om niet failliet te gaan en dat lukte. Toen kon het andere leven beginnen. Samen met zijn vrouw Joke leg de Kees Rijk zich toe op de schelpenverzameling. „We heb ben altijd al plezier gehad in het I schelpenzoeken, maar nu deden we het steeds vaker en steeds 100 Zeeuwse portretten verder. Met de auto en de cara van hebben we bijna alle kusten van Europa al gehad. Ik, als het even kan snorkelend, in de branding en Joke langs de vloedlijn." Echte droomschelpen hebben ze al gevonden, maar ook eenvou dige kleintjes veroorzaken soms grote opwinding omdat ze een verzameling compleet maken. Op de zolder van de voormalige maalderij lijkt het wel een mu seum. Verlichte vitrines tonen gerubriceerd en genoemd bij de Latijnse namen, schelpen uit de hele wereld. „Dat is zo prachtig aan die hobby. We schrijven en ruilen met verzamelaars over de complete aardbol." In een aparte kast is de familie van de Strombae uitgestald. Bijna compleet. „Het naam kaartje ligt er al, maar de Strombus Taurus heb ik nog niet. Ach ja, zo blijft er altijd wat om naar te streven." Kees Rijk maar zaterdag 18 maart wordt het officieel in gebruik geno men. Drummer André Hoekstra geeft er dan een workshop. Hoekstra is voor de insiders van het drumwereldje een be kende naam. Hij reist momen teel door het land met Adèle Bloemendaal en speelde eerder al met onder meer Karin Bloe men en Candy Duif er. Hoekstra geeft later op de dag ook nog een clinic in café De Post in Goes. Nieuwe kwekerij van siergrassen KWADENDAMME - Kwekerij Het Groene Weegje aan de Aal- weg in Kwadendamme opent zaterdag 1 april de tuin voor de verkoop van grassen en bam boes. Alie Wevers van Het Groene Weegje begon drie jaar geleden met de kweek van grassen. „In de Zak van Zuid-Beveland zijn twee hele goede kwekerij en van vaste planten maar een specialist op het gebied van grassen was er nog niet. Juist siergrassen en bamboesoorten worden meer en meer toege past in tuinontweipen, omdat ze zo goed samengaan met vas te planten. Grassen geven tui nen een natuurlijke dynamiek door hun vorm en beweging." Het Groene Weegje, inmiddels opgenomen in de Boerenland route die door de Zak van Zuid-Beveland loopt, heeft siergrassen van heel laag en fijn tot metershoog. Ook de bamboes zijn er in veel ver schillende soorten. Volgens Alie Wevers zijn alle soorten winterhard en zeer geschikt voor de Zeeuwse klei. foto Lex de Meester door Rob Paardekam KLOETINGE - Drumleraar Stephan van Zijl uit Kloetinge wil het allemaal anders doen. Enkele weken geleden startte hij met zijn drumschool Step by Steph. uit onvrede over het huidige aanbod in Zeeland. Zo ontstond bij de Kloetinger het idee om zelf een drum school te beginnen. In het ver leden gaf hij al wel eens les, maar sinds enkele weken runt hij. onder de naam Step by Steph. officieel zijn eigen school. Van Zijl geeft les volgens het door hem zelf ontwikkelde Creative Personal System. Daarbij draait het, zoals de naam al verraadt, vooral om creativiteit. „Ik streef met mijn lessen een hoog have-fun-ge- halte na," zegt Van Zijl. „Ik vind het belangrijk dat de jon gens hier met plezier heen ko men. Het drummen kent geen wetten en plichten. Het gaat om het plezier, dat probeer ik mijn leerlingen mee te geven." In zijn woonplaats Kloetinge vond Van Zijl een geschikte ruimte om zijn leerlingen te ontvangen. Hij geeft er al les, Momenteel heeft Van Zijl, die op zaterdag en zondag lesgeeft, tien leerlingen onder zijn hoe de. Toch wordt hij niet graag leraar genoemd. „Een leraar is iemand die zijn leerlingen iets oplegt. Ik noem mezelf liever coach. Alle jongens die hier ko men - want vrouwelijke drurn- sters heb ik nog niet - hebben een bepaald doel, en ik werk daar samen met hen naartoe. En dan zonder die strakke me thodes die ze op de muziek school kennen." Zelf begon Van Zijl al op vierja rige leeftijd met drummen. Hij volgde de lessen voornamelijk in Rotterdam. Van Zijl: „Ik ben altijd wel in Zeeland blijven zoeken, maar ik vond hier niets dat me beviel. Ze geven alle maal les volgens de orthodoxe methode, en gaan absoluut niet met hun tijd mee." De Kousemaeker Revalidatie Techniek in Middelburg houdt zaterdag 18 maart een open dag in het bedrijf aan de Kui- persweg. Vanaf 11.00 uur is de showroom van het bedrijf op industrieterrein Arnestein open Het bedrijf, dat handelt in alle mogelijke hulpmiddelen voor revaliderende en gehandi capte mensen, viert zo het tien jarig bestaan. Mitsubishi-dealer Tramper in Goes heeft een cheque van 10.000 gulden uitgereikt aan de heer De Winter uit Hans- weert. Die kreeg het geld om dat hij eind 1999 een nieuwe Mitshubishi Carisma had ge kocht en daarbij een slagzin had afgemaakt. De eerste helft van de slagzin luidde: 'Mitsu bishi in Nederland al 25 jaar' en De Winter voegde daar aan toe 'dus rijden maar'. Stephan van Zijl geeft een jong talentje drumles. foto Dirk-Jan Gjeltema MIDDELBURG - 'Business angel' en 'me dia goeroe', zakenman, spreker, schrijver en docent Gerard van Vliet spreekt op twee bijeenkomsten in Zeeland over digitaal zakendoen en nieuwe media op uitnodi ging van Syntens in Middelburg. Hoe wordt e-commerce commercieel suc cesvol, welke investeringen moeten daar bij en waar komt het kapitaal vandaan zijn vragen die Van Vliet dan beantwoord. De oprichter van internetbedrijven als Me- dia@avantage, Net@work. ©connections en @Once en auteur van onder meer het boek 'Digitale diarree' treedt op in Philipi- ne, Hotel au Port op dinsdag 21 maart en in Goes, Brasserie Ockenburg op dinsdag 28 maart. Syntens, ondersteuningsorganisatie voor bedrijven die vernieuwing zoeken, noodde ook sprekers van diverse bedrijven als Applied Instruments. Schippers Accoun tants geeft informatie over succesvolle fi nanciering, ING Bank over de rol die de bank daarbij kan spelen. Technostart gaat in op participatie- en samenwerkingsmo gelijkheden. Partinvest/@ventures gaat in op informele investeerders en participa ties in nieuwe mediabedrijven. Het programma is gratis en duurt van 19.30 tot 22.30 uur. Aanmelding kan via Syntens in Middelburg. Het thema van de Boekenweek, die duurt tot en ogen een hedendaagse klassieker is uit de (we- met zaterdag 25 maart, is 'Lectori Salutem - reld)literatuur Verhalen uit de klassieke oudheid'. Gedurende de boekenweek laat de PZC dagelijks een In de tweede aflevering directeur MiekeConijn Zeeuw aan het woord over wat in zijn of haar van de Stichting Kunstuitleen Zeeland. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Door subsi dieperikelen en ziekte is het er twee jaar niet van gekomen, maar met de Salonconcerten J. S. Bach heeft Nieuwe Muziek Zeeland de draad weer opge pakt. Als vanouds trekt direc teur Ad van 't Veer rond Pasen lijnen vanuit de hedendaagse klassieke muziek naar die van het verleden, met Bach als ijk- punt. Maar Van 't Veer zou Van 't Veer niet zijn als hij in het Bach- jaar 2000 juist niet de nadruk legt op Johann Sebastian Bach. „Natuurlijk wordt in het kader van de Salonconcerten J.S. Bach werk van hem gespeeld", verklaart Van 'tVeer. „Maar dat deden we bij deBachsalon altijd al. Mij leek het aardig om dit jaar. als Bach overal aan bod komt, hem eens in te wisselen voor Arvo Part. Dat is een mo dernere componist die dichter bij Nieuwe Muziek staat, maar met Bach gemeen heeft dat zijn muziek van een heel gewijde sfeer is. Iets dergelijks heb ik in het verleden ook al eens met Messiaen gedaan. Toen zette ik hem tijdens de Bachsalon in het zonnetje." De Salonconcerten J.S. Bach vinden plaats in de Kloveniers doelen in Middelburg, op vijf verschillende dagen van zater dag 15 tot en met maandag 24 april. Van 't Veer heeft met de gedachte gespeeld ook enkele activiteiten in de Grote Kerk van Veere te plannen, maar daar zat een tentoonstellingsmaker hem 'in de weg'. „Ik had wat koren uit den lande en uit Zuid-Beveland willen uitnodigen. Dat gaat niet door, want ik kan het ze niet aandoen in de Kloveniersdoelen te ko men zingen. Dus is het voorna melijk kamermuziek wat op het programma staat. Tenslotte hebben we in de Kloveniersdoe len een salonachtige ruimte." Het programma van de Salon- concerten vermeldt veel beken de namen. Zaterdag 15 april (21 uur) spelen violiste MifuneTsuji en pianist Kyoko Hashimoto werk van onder anderen Part, H. J. F Biberen RiknyaTerashi- ma. Vrijdag 21 april (21 uur) treedt Conjuncto Iberico op met als soliste sopraan Younghi-Hee Kim Peral. Uit Israël komt za terdag 22 april (16 uur) Zohar Shefi op clavecimbel om werk te spelen van onder ander Bach, Handel en de hedendaagse Ne derlandse componist Martijn Padding, 's Avonds (21 uur) volgt klassieke muziek en zang uit Tibet van Gang Chenpa, een groep die meewekte aan de be kende film Seven years in Tibet. Zondag 23 april (16 uur) speelt het Francis B. Quartet werk van Part, Mozart, Bach, Willem Breuker en jazzpianist Michiel Borstlap. Maandag 24 april ten slotte, voert pianist Leen de Broekert Bachs Goldberg Varia- tionen uit (16 uur) waarna 's avonds (21 uur) de Instant Composers Pool van Misha Mengelberg aantreedt. Mieke Conijn: „Het werkelijk begrijpen van elkaar blijkt een essentieel probleem van deze tijd te zijn." foto Lex de Meester Dirigent Henk J. Harinck leiding het er eindelijk weer eens op te wagen. De VOV is, naast de repetities voor de re guliere jaarlijkse uitvoeringen, al enige seizoenen bezig met de voorbereidingen op de Matthaus Passion. Als solisten zijn aangetrokken: Ellen Schuring (sopraan), Myra Kroeze (alt-mezzo), Frank Frit- schy (tenor), Joost van der Linden (tenor Ira Spaulding (bas-bariton) en Mat- thijs Mesdag (bas-bariton). Mineke van der Velden, de vaste gambiste van de Ne derlandse Bachvereniging en docente aan het Sweelinck Conseratorium in Amsterdam, bespeelt de viola da gamba. Koren en orkest worden gedirigeerd door Henk Harinck, die al twintig jaar bij de VOV het stokje zwaait. Hij leidde veer tien jaar het Bevelands Kamerkoor en is ook dirigent van het Middelburgse klein- koor Cappella Terra Tremens. Het orgel wordt bespeeld door Tijn van Eijk en Jos Vogel. Van Eijk is docent aan het Bra bants Conservatorium in Tilburg en een veelgevraagd begeleider bij oratorium- uitvoeringen. Bij de VOV was hij al zes tien keer van de partij. Vogel is de vaste organist van de Sint Jacobskerk en repe titor bij de VOV. Passieconcert VOV, zaterdag 8 april in de Sint Jacobskerk in Vlissingen. Aanvang: 19.30 uur. kunst cultuur door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Na 47 jaar voert de Vlis- singse Oratoriumvereniging binnenkort weer de Matthaus Passion van Johann Sebastian Bach uit. Aanleiding is het tweehonderdvijftigste sterfjaar van de componist. De uitvoering, met medewer king van professionele solisten, het Randstedelijk Begeleidingsorkest en jongens uit het Sacramentskoor Breda, vindt op 8 april plaats in de Sint Jacobs kerk in Vlissingen. De uitvoering van de Matthaus Passion in Aardenburg is een jaarlijkse traditie. Ook in Hulst staat Bachs bekendste ora torium met enige regelmaat op het pro gramma. zoals dit jaar (zondag 9 april) door de Koninklijke Gentse Oratorium Vëreniging onder leiding van dirigent Jo Ivens. Voor de Vlissingse Oratoriumver eniging (VOV) is het bijna een halve eeuw- geleden dat de Matthaus Passion voor hét laatst werd uitgevoerd. De eerste uitvoering was in 1952, de laat ste een jaar later. Beide keren werd opge treden in de Sint Jacobskerk. Volgens de verenigingsannalen van de VOV had de toenmalige dirigent Jan Kuiler zesen twintig jaar nagedacht voordat hij een uitvoering van de Matthaus Passion aan durfde. Een maand voor het concert kreeg het Vlissingse publiek in het Con certgebouw (het huidige Arsenaalthea ter) met behulp van piano en grammo foon een toelichting van Kuiler en muziekverslaggever G. A de Kok van de PZC (de latere hoofdredacteur). Voor de uitvoering is niet alleen een dub- belkoor vereist, maar ook een jongens koor. Dat laatste werd speciaal door de VOV opgericht. Alle lagere scholen in Vlissingen werden aangeschreven. Er meldden zich negentig jongens, van wie er tweeënzeventig werden geselecteerd. De eerste Vlissingse uitvoering van de Matthaus Passion was overigens niet compleet. Zoals toen gebruikelijk wer- door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Voor Mieke Conijn was meteen duidelijk dat haar hedendaagse klassie ker bij haar thuis, in Middel burg, in de boekenkast moet staan. Ze leent namelijk stapels bij de bibliotheek maar er is een categorie boeken die ze graag herleest, omdat ze er elke keer weer wat van opsteekt, en die boeken wil ze om zich heen heb ben. De ondraaglijke lichtheid van het bestaan van de Tsjechi sche schrijver Milan Kundera is zo'n boek. „Ik ben op het spoor gezet door de film The unbearable light ness of being. Daar was ik van onder de indruk en toen wilde ik het boek graag lezen. Dat moet wel kunnen, dacht ik, andersom niet. Ik ga nooit meer naar een verfilming van een boek dat ik al heb gelezen, want er is altijd een dimensie die ontbreekt. Een boek spreekt tot de verbeelding, je krijgt ruimte voor een eigen invulling, maar zie je daarna de film dan wordt je eigen beeld meestal weerlegd." „In De ondraaglijke lichtheid van het bestaan zit een bespie gelende laag die in de film ont breekt. Eerlijk gezegd had ik juist daar in het begin wat moei te mee. Kundera vertelt een ver haal dat je als lezer meemaakt, maar tegelijkertijd becommen tarieert hij zijn eigen verhaal. De verhalende passages worden afgewisseld door filosofische en analytische passages, waardoor zaken van meerdere kanten worden belicht. Het boek is een combinatie van een roman en een filosofische verhandeling. In het begin vond i k dat storend Ik wilde niet steeds onderbro ken worden maar meegesleurd den coupures toegepast, ofte wel wille keurig werd een aantal passages wegge laten. In 1953 werd de Matthaus Passion later dan normaal uitgevoerd. Vanwege de watersnoodramp was de concertdatum opgeschoven tot na Pasen. Er had water in de Sint Jacobskerk gestaan en de ver warming was vernield. In 1955 bleek het niet meer haalbaar de Matthaus Passion nog eens uit te voeren. Het koor kon niet meer worden gesplitst, omdat er te wei nig tenoren en bassen waren. Daarbij was er onvoldoende geld en konden de stoelen door een inmiddels aangelegde buisverwarming niet meer naar het orgel worden gekeerd. Tientallen jaren lang moest Vlissingen het doen zonder Matthaus Passion van de VOV. Het Bachjaar 2000 was een aan- Gambiste Mineke van der Velden door het verhaal. Na verloop van tij d keek ik j uist uit naar die bespiegelende passages, omdat ze van belang zijn om het ver haal te begrijpen." Conijn is gefascineerd door Kundera's stelling dat het be staan vanwege zijn eenmalig heid niet zwaar maar juist licht is en de paradox die daaraan vastzit, want die lichtheid blij kt ondraaglijk. Ze wijst miscom municatie aan als thema van het boek. „Ondanks het feit dat de communicatie steeds belangrij ker wordt, de technische com municatie bedoel ik dan, blijkt het werkelijk begrijpen van el kaar een essentieel probleem van deze tijd te zijn. Je spreekt met elkaar, denkt dat je weet wat de ander zegt, maar de in terpretatie wordt gestuurd door je eigen waarden en normen. Dat is natuurlijk ook een thema in de kunst. Mondriaan trok de uiterste consequentie. Hij ge- bruikte alleen nog primaire kleuren en geometrische vor men, een universele beeldtaal zou je zeggen. De contradictie was dat zijn schilderijen zo ab stract werden dat maar weini gen ze begrepen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 46