Het Zeeuwse godje van Bonaire BONAIRE BARKU SERVICE Snelheidsduivel krijgt forse boete zeeland donderdag 16 maart 2000 21 Veerdienst moet Antillianen dichter bij elkaar brengen Ondernemingskamer doet vandaag uitspraak over verhuizing Philips Staten zijn te weinig betrokken bij visie Schelde-estuarium Deltafederatie wil de Bergse Wateren voor sportvisserij oppeppen Sr V 51 jd door Jacques Cats Als je met hem in zijn gele Landrover over het eiland rijdt is het net alsof je naast sin terklaas bent gezeten. Voortdu rend wuivend naar links, groe tend naar rechts, een druk op de claxon als teken van blij weer zien. Tonny Leijnse kent ieder een op Bonaire. En iedereen kent hem. De 59-jarige oud-Veerenaar is volledig thuis op het Beneden windse eiland, dat deel uit maakt van de Nederlandse An tillen. De zakenman in ruste lijkt het daar drukker dan ooit te hebben. Leijnse kan gewoon niet stil zitten, heeft hij ge merkt. Zeker bij een verblijf in een oord, waar nog zoveel van de grond te tillen is. Tal van pensioncido'smet daar tussen opvallend veel Zeeuwen, genieten op Bonaire uitsluitend van het altijd zomerse weer en nog meer van het milde belas tingklimaat. Leijnse doet daar net zo goed zijn voordeel mee, maar loopt zich daarnaast ook 'nog eens het vuur uit de sloffen om de plaatselijke bevolking een steuntje in de rug te geven. Verre van onbemiddeld en be schikkend over een netwerk van contacten ziet hij kansen om de locale economie wat te helpen opvijzelen. Die grijpt Leijnse zeven dagen in de week met bei de handen aan. Dat wordt hem, getuige de talrijke enthousiaste begroetingen door de sterk ge mêleerde samenleving, zeer in dank afgenomen. De kleine, naar corpulentie neigende man, durft het bijna niet te zeggen: I „Ik ben hier een beetje het godje van het eiland." Leijnse kwam in de jaren zestig al op Bonaire. Sinds een jaar of wat maakt hij deel uit van de Irond vijftienduizend ingezete pen tellende eilandelijke bevol king, met het kleine stadje Kralend ij k als middelpunt. 'Kroalendieke'. zeggen sommi ge Zeeuwse pensionado s. De ei- landelijke bevolking heeft het over Playa (strand). De klein schaligheid spreekt Leijnse aan De knusse sfeer van de dorpsge meenschap. „Bovendien is de j bevolking erg vriendelijk. Als je echt opgenomen bent, heb je het fantastisch. En ik ben altijd een vrije vogel geweest. Hier is alles nog niet dichtgetimmerd met regels." 'Duizendpoot Leijnse heeft in zijn arbeidzame leven heel wat zaken opgezet. Dat hield niet op 'bij de schrootmarkt. Gevoel voor commercie en weinig vrees om risico's te lopen brachten hem ook op andere terreinen: een zeer florerende nering in rugby-artikelen, handel in kerstbomen die hem tot de grootste van Europa maakte, 'introductie van de echte kunst kerstboom in Nederland en Zuid-Amerika. Van het plan om lop Bonaire lekker te gaan nik- ;sen is niet veel gekomen. „Het [gebrek aan initiatief is hier dik wijls voelbaar. Je rolt van het tene in het andere. Maar de echte [stress van het beroepswerk is er ;af. Ik doe hier, in mijn eigen tem po, dingen die ik leuk vind." Profijt 'Op Bonaire is het nu vooral de isamenleving die profijt heeft van het organisatietalent van die 'macamba' zoals de autoch- itonen van elders komende in- twoners noemen. Bejaarden en gehandicapten kunnen gratis 'beschikken over Leijnse's boer derij elders op het eiland. Daar kunnen jeugdigen ook aan sport jdoen. Minder bedeelde inwo ners van het wat afgelegen dorpje Rincon werd een busje geschonken om af en toe eens in de meer bewoonde wereld te kunnen komen. Inmiddels heeft Leijnse, gebruik makend van zijn kennis en financiën, wat meer structuur gebracht in de beroepsvisserij op het eiland. Voorts legde hij veelbelovende smuziekgroepjes die zelf weinig jarmslag hadden op cd vast. Tek sten nodig? Leijnse bedacht ze zelf. De laatste orkaan rekende bijna [definitief af met het bezit aan minuscuul kleine hutjes waarin in vroeger tijden de slaven die voor de zoutwinning werden in gezet, tijdens de nacht moesten bivakkeren. Toen het erop ging lijken dat er eerst langdurig ver gaderd zou moeten worden over de restauratie en het verkrijgen Van fondsen greep Leijnse in en bekostigde het herstel uit eigen zak. „Ik geniet hier belasting voordeel. Ik wil wat terug doen door ook eens wat in het eiland te steken. Je kunt toch maar één boterham tegelijk eten." Het opzetten van een veerdienst is één van de nieuwste projecten om Bonaire te ondersteunen. Leijnse had daar al een beschei den begin mee gemaakt. Hij tik te een Venezolaanse bark op de kop om naast een beperkt aan tal personen ook particuliere goederen te kunnen vervoeren op de lijn Bonaire-Curagao. Een reis van vier uur heen, gevolgd door een nog minder comforta bele, zelfs wat langer durende terugtocht, optornend tegen Stroom en passaatwind, met bij gevolg toenemende kansen op Zeeziekte. Bij de voorbereidingen voor het Een van de jongste Leijnse-projecten is de inzet van een oude Venezolaanse bark (linksonder op de foto) als veerboot. De pont maakt de reis Bonaire-Curagao in vier uur. Voor Bonaire zou de trimaran een snel en redelijk goedkoop alternatief voor het vliegtuig zijn. Tonny Leijnse (rechts) in gesprek met bemanningsleden van de bark waarmee hij vorig jaar een bescheiden bootverbinding naar Cura cao opzette. realiseren van een veerdienst, die op termijn de drie ABC-ei- landen (Aruba, Bonaire, Cura- gao) zou moeten bedienen, werkt Leijnse nauw samen met Teun den Breejen uit Zierikzee. Deze uitbater van een rond- vaartbedrijf had al eerder het plan opgevat een soort bus dienst op het water te beginnen. Wie van het eiland af wil, is aan gewezen op het luchtvaartwe zen. Daar moesten toch moge lijkheden zijn voor aanvullend vervoer met een veerdienst? Ja renlang zijn de twee er mee be zig geweest. Iedereen vond het een prachtig plan, maai- nie mand pakte het echt op. De gedachte aan het opzetten van een veerdienst bleef in de hoofden van de twee Zeeuwen rondspoken. Want, wisten zc in middels, 'een Antilliaan lcopt niet hard maar wil wel snel v r- voerd worden'. Onlangs viel het oog op een door de Engelse ont werper Nigel Irens gestalte ge geven ultramodern gelijnde tri maran, een 35 meter lang er. 16 meter breed vaartuig dat rich bij uitstek leent voor het beva ren van de lang niet altijd rim pelloze Caribische Zee. Den Breejen: „Voordeel van zo'n schip is dat het als het ware een golf in tweeën snijdt. Zo heb je minder weerstand, is er sprake van meer vaartcomf ort en kun j e ook snel varen." Uitgerust met twee motoren van elk 800 PK valt zelfs een snelheid te halen van 28 mijl, een waarborg voor een vlotte overtocht van onge veer anderhalf uur. Het plan is inmiddels zover gevorderd dat de twee Zeeuwen op Bonaire deze week personen en ondernemingen benaderden om samen een commanditaire vennootschap te vormen. De trimaran zal twee keer per dag en in de toekomst mogelijk zelfs drie keer heen en weer gaan varen tussen Bonaire en Curagao, waar het schip nage noeg midden in Willemstad de passagiers kan afzetten. Een re tourtje gaat waarschijnlijk rond de honderd gulden kosten. De helft minder dan een luchtreis. Klandizie Aan klandizie geen gebrek, heb ben Leijnse en Den Breejen on derzocht. Met name de eilande lijke bevolking zal er veel aan hebben. Voor Bonairianen is op Curagao veel meer en ook stuk ken goedkoper te verkrijgen dan op de eigen geïsoleerde woonstek. Als een tv op Bonaire duizend gulden kost, kunnen ze zo'n toestel voor 750 gulden van Curagao mee naar huis nemen. Zakenmensen zijn er eveneens bij gebaat. Die moeten nu soms dagen wachten tot er ruimte is om even op cn neer naar Cura gao te kunncr. vliegen. Zonodig kunnen ze straks een paar mi nuten vóór vertrek van de tri maran inschepen. Voorts is daar de doelgroep van de duikliefhebbers die op Cura cao verblijven omdat daar meer te beleven is. Zij hebben op Bo naire de keuze uit meer dan tachtig locaties waar de weelde rige onderwaterwereld met ko raalriffen en veelkleurige vissen is te bewonderen. Na hun spor tieve activiteiten kunnen ze me teen de ferry terug nemen. Van wege decompressieperikelen is het voor duikers op grotere diepten niet aanbevelenswaar dig om daarna direct in een vliegtuig te stappen. Vervoer over water is echter geen pro bleem. Ook de cruisevaart kan aardig wat klanten opleveren. Met gro te regelmaat doorkruisen luxe passagiersschepen met duizend of meer vakantiegangers aan boord de Caribische wateren. Veel Amerikanen die graag in korte tijd eer: heleboel willen zien. Gedurende de uren dat zo'n zeereus ligplaats kiest bij een eiland, kunnen de passa giers met de snelle trimaran de omgeving verkennen. Over het door Joost Bosman TERNEUZEN - Voor het perso neel van de spaarlampenafde- ling van Philips Lighting Ter- neuzen breekt vandaag het beslissende moment aan. Om tien uur vanochtend doet de On dernemingskamer in Amster dam uitspraak over de vraag of het besluit van de Philips-direc- tie rechtmatig was om de spaar lampenafdeling naar Polen te verhuizen. Vanmiddag om twee uur zal di recteur B. Klawer van Philips Lighting Terneuzen het perso neel op de hoogte stellen van de uitspraak van de Onderne mingskamer. Een half uur later licht de ondernemingsraad (OR) de pers in aan de poort van de Terneuzense fabriek. OR-voor- zitter A Canrinus heeft geen flauw vermoeden wat de afloop zal zijn. „Het kan alle kanten oprollen. Onze advocaat zal de uitspraak eerst grondig bestu deren op de beweegredenen van de Ondernemingskamer en op de gevolgen", aldus Canrinus. Twee weken geleden vroegen de vijft rechters van de Onderne mingskamer meer bedenktijd voor hun oordeel. Philips kreeg voor die periode een verhuisver bod opgelegd. „We hadden toen een goed gevoel over de zitting. Maar donderdag wordt de twee de helft gespeeld en dan zullen we pas zien wie het meest heeft gescoord." Wordt de OR in het ongelijk gesteld, dan legt de OR zich daarbij neer. Canrinus. „Het zal even slikken zijn, maar we moeten dan direct doorscha kelen naar het vinden van alter natief werk voor het personeel. Daarbij zijn de getroffen werk nemers op dat moment het meest gebaat." CNV-bestuurder N. Boogaard wil evenmin een verwachting over de afloop uit spreken. „Al kan ik me niet voorstellen dat de klacht van de OR geheel wordt afgewezen. De uitspraak zal voor veel onder nemingsraden wel veel duide lijkheid verschaffen. Alleen daarom hoop ik al dat de Onder nemingskamer de OR gelijk geeft." De ondernemingsraad van Phi lips Terneuzen legde het ver- huisbesluit van Philips in de cember aan de kamer voor, om dat er procedurefouten ge maakt zouden zijn. De OR had er onder meer bezwaar tegen dat de directie niet de Groeps- ondernemingsraad (GOR) had ingeschakeld bij de plannen. Dat had volgens de OR wel ge moeten, omdat ook Roosendaal bij de voorstellen is betrokken: 70 van de 240 werknemers die hun baan in Terneuzen verlie zen, worden naar de vestiging in Roosendaal overgeplaatst. door Lukas Fransen MIDDELBURG - „Dat zien we niet vaak: een snelheidsovertre ding met meer dan een verdub beling van de maximumsnel heid." Officier van justitie J. Groen noemde de 165 kilometer per uur. waarmee een 21-jarige snelheidsduivel uit Yerseke over de Postweg bij Kapelle had ge reden, absurd. „Veel te snel. is eigenlijk nog een eufemisme." De man reed op 15 december van het vorig jaar in zijn Golf Gti over de Postweg richting Goes. De maximumsnelheid van tachtig kilometer per uur lapte hij aan zijn laars. Kanton rechter M. Klarenbeek vroeg hem woensdag in de rechtbank in Middelburg waarom hij zich niet gewoon aan de snelheidsli miet had gehouden. „Ik moest die dag voor de tweede keer naar Goes", antwoordde hij. „En daar baalde ik van." Groen eiste een boete van 1750 gulden en ontzegging van de rij bevoegdheid voor zes maanden. De politie had zijn rijbewijs al in december ingenomen. Ómdat de man in mei in Spanje gaat werken en daarvoor zijn rijbe wijs nodig heeft, wilde de offi cier hem zijn rijbewijs wel een maand eerder teruggeven. door Ben Jansen MIDDELBURG - De Staten van Zeeland moeten beter worden betrokken bij de voorbereidin gen voor de langetermijnvisie Schelde-estuarium. Dat is de strekking van vragen die de WD-fractie het dagelijks be stuur van de provincie heeft ge steld. Aanleiding: de publiciteit die is ontstaan over de Situatie schets korte termijn Schelde- estuarium. De WD-statenleden H. Polder man-Martin en I. Ovaa hebben begrepen dat die schets een aan loop vormt voor de langeter mijnvisie en dat er op basis van de huidige situatie lijnen voor de komende jaren in worden uit gestippeld. Ze opperen dat Pro vinciale Staten zich ook over die lijnen horen uit te spreken en dat dit niet slechts voorbehou den dient te blijven aan maat schappelijke organisaties. In hun brief aan Gedeputeerde Staten wijzen Polderman-Mar tin en Ovaa erop dat naar aan leiding van de procedure rond het Natuurherstelplan Wester- schelde conclusies zijn getrok ken over de communicatie met de bevolking. Ze vrezen dat door de manier waarop de voor studie voor de langetermi j n vi sie naar buiten is gekomen, de pu blieke opinie al wordt gevormd nog voordat er sprake is van een zorgvuldige presentatie van de hoofdlijnen. Verder herinneren beide WD- 'ers aan het standpunt van Provinciale Staten dat ontpol- dering uitsluitend voor natuur- herstel zoals de zaken er nu voor staan niet aanvaardbaar is. Bij eventuele plannen voor ontpol- dering dan wel gecontroleerde overstromingsgebieden, waar van in de Situatieschets sprake is, moet volgens Polderman- Martin en Ovaa rekening wor den gehouden met scheiding van zoet en zout water. Over stroming met zout water zal de bruikbaarheid van landbouw gronden ernstig beperken. aantrekken van een kundige be manning hoeven de initiatief nemers niet wakker te liggen. Bonairianen zijn van huis uit varensmensen. Bovendien be staan er nauwe contacten met de nautische opleidingen in Vlissingen waar in de loop van de jaren menig Antilliaan een degelijke basis heeft kunnen leggen voor een beroep op zee. De Bonairiaanse o verheids- voorlichter Felix Cicilia noemt Tonny Leijnse een geboren or ganisator. „Hij heeft hele goede ideeën, zet iets op, leert mensen hoe ze met de dingen moeten omgaan en trekt zich dan weer terug. Tonny gaat niet eigenwijs zijn eigen weg. hij dringt niks op, maar houdt terdege reke ning met de locale cultuur. En hij lokt ook anderen uit om met initiatieven te komen." Leijnse is nu nog druk in de weer met de veerdienst. Maar ambiti eus als hij is, kijkt hij alweer naar nieuwe projecten. Struis vogels fokken, dat lijkt hem wel wat om de bevolking warm voor te maken. En, meldt hij, tijdens een rondrit vanuit zijn autopor- tierraam naar de berm wijzend, „die aloëplant doet het hier ook goed. Ze groeien hier bij bosjes. Met het aanleggen van planta ges zouden we een mooi halffa brikaat kunnen leveren voor de cosmetica-industrie. Is er weer een nieuwe vorm van bestaan voor een aantal inwoners." door Mieke van der Jaqt BERGEN OP ZOOM - De Delta federatie, de organisatie van sportvissers in Zeeland en West- Brabant, wil geld en energie ste ken in de visstand, het beheer en de toegankelijkheid van de Bergse Wateren voor sportvis sers. De Bergse Wateren bestaan voornamelijk uit het natuurge bied de Roode Weel en de waterlopen rond de Beek, een afwateringssysteem tussen Steenbergen en Roosendaal. De Deltafederatie heeft onder zoek gedaan naar de visstand in de Roode Weel en in De Beek en ziet mogelijkheden om een goe de visstand voor sportvissers te ontwikkelen. In de Roode Weel zit tegenwoordig bijna geen vis, doordat het water een paar jaar geleden is afgesloten van de rest en de vis bij zware regenv'al over de stuw is weggespoeld. Door het uitzetten van vis wil de fede ratie toewerken naar een visstand van het snoek/blank- voorn-type. Er zouden visstei- gers moeten komen en de moge lijkheid om de Roode Weel vanuit een bootje te bevissen. De Deltafederatie stelt echter de voorwaarde dat het Noord brabants landschap, de eige naar van het water, het aantal vergunningen niet meer be perkt. De Roode Weel zou in principe door ieder lid van de Deltafederatie bevist moeten kunnen worden. Over een maxi mum aantal sportvissers per dag valt met de federatie wel te praten. Voor de Beek ziet de Deltafede ratie ook grote mogelijkheden, maar daaraan moet wel hard ge werkt worden'. In de Beek en de omringende waterlopen zit te veel witvis en te weinig karper. Door de aanleg van natuurlijke oevers zou de waterkwaliteit kunnen verbeteren en wordt te vens een betere leefomgeving geschapen voor de gewenste vissoorten, met name snoek en paling. Baggeren is nodig en ook het uitdunnen van de vissstand zou herhaalde malen moeten gebeuren. VER. STATEN GOLF VAN MEXICO MEXICO' GUATEMALA EL SALVADOR- NICARAGUA PANAMA VENEZUELA GROTE OCEAAN 500km St. Maarten Saba St. Eustatius 34km2 Fr ia«nr2 !2Hua2 Pr.iiipsDuri^ /Ned. TheBoüon Oranjestad CUBA DOMINICAANSE REP. =olv5 SS - Maarten St. Eustatius c JAMAICA -i JÜ - a: - S Curagao Aruba. Bonaire COLOMBIA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 21