Verstappen voorzichtig over zijn kansen Ft2@>Q)0 m m Q m m m m Hakkinen start voor trilogie in Formule 1 ii Ik f s 23 0 PZC vrijdag 10 maart 2000 Jos Verstappen begint zondag in Melbourne aan zijn zesde seizoen in de Formule 1. De Limburger heeft een goed gevoel over zijn nieuwe werkgever Arrows. Toch blijft hij voorzichtig. „Natuurlijk is het ons doel Ferrari en McLaren uit te dagen, maar ik weet pas in Australië waar we staan." Verstappen is door schade en schande wijs geworden. Vorige jaargangen be gon hij bij andere stallen ook vol ver wachting, maar kwam hij meer dan eens Het aftellen is begonnen. Zondag gaat het Formule 1-seizoen beginnen en opnieuw in Australië, Melbourne om precies te zijn. Dan zullen er antwoorden volgen op de vele vragen; over de nieuwe krachtsverhoudingen in het veld der superbolides, over de vooruitgang die de teams in de winter hebben geboekt, over de rol van de nieuwe talenten en renstallen in het circus. Gaat het weer tussen Schumacher en Hakkinen? Kan de Finals tweede in de geschiede nis van de autosport, drie titels op rij binnenhalen of is twee opeenvolgende ti tels (Prost, Senna. Schumacher) gewoon het maximaal haalbare in de snel veran derende hightech-wereld van de Formule 1. De Argentijn Juan Manuel Fangio won in de jaren '54 tot en met '57 vier titels op rij. Sindsdien is het geen autocoureur meer gelukt om meer dan twee opeenvol gende kampioenschappen te behalen. Zelfs de legendarische Senna niet, hij werd na twee keer afgelost door Mansell (1992). Maar ook 'Le Professeur', Alain Prost moest na zijn tweede victorie in 1986 de titel afstaan, aan Nelson Piquet. Beide helden werden overigens wel in to taal drie keer wereldkampioen. Dat is Michael Schumacher nog niet ge lukt. De inmiddels 32-jarige Duitser werd in 1994 en 1995 wereldkampioen bi] Be- netton en sindsdien niet meer. Hij moest Ferrari weer aan een wereldtitel helpen, is daar nu al vier jaar mee bezig, maar tot op heden tevergeefs. Schumacher zegt dat hij geen druk voelt, maar dat is spierbal lentaai. Makkelijker is het er niet op ge worden. Want de relatie tussen Ferrari en de Duitser is danig bekoeld. Vier jaar in het politieke wespennest onder president Luca di Montezemolo is wellicht een jaar te veel. Tijdens de tests op het circuit van Maranello was Schumacher echter snel. Heel snel. Geprikkeld door de geruchten stroom dat zijn dagen in Italië zijn geteld, had hij zijn antwoord klaar. Met de komst van de Braziliaan Rubens Barrichello als vervanger van Eddie Irvi ne heeft Schumacher een ambitieus baas je naast zich gekregen. Barrichello heeft al gezegd dat hij niet op voorhand genoe gen zal nemen met een rol in de schaduw van de Duitser. Coulthard Dat was voorheen het geval bij McLaren/ Mercedes, waar vorig seizoen David Coulthard en Mika Hakkinen elkaar het leven bijzonder zuur maakten. Hakkinen had al vlak na het korte zomerreces we reldkampioen kunnen worden, maar door ontbreken van stalorders van teambaas Ron Dennis, mocht de Schot Coulthard voor zijn eigen kansen gaan. Dat zal dit jaar anders zijn. Coulthard vertrekt in 2001. Hij wordt vervangen door een Duits talent: Nick Heidfeld. Heidfeld heeft al een contract bi] McLaren en doet nu een seizoen ervaring op bij Prost. Daarom draait bij McLaren dit seizoen alles om Mika Hakkinen. De kleurloze, doodsaaie Scandinaviër kan beschikken over een nieuw type auto, de MP4-15Wat de nieuwe machine vermag is nog niet duidelijk. De tests op Catalunya waren weinig overtuigend, maar test-sessies zeggen weinig. In de subtop is het dringen geblazen. Ar rows met dé Supertec-motor en de cou reurs Jos Verstappen en Ped.ro de la Rosa hoopt aan te sluiten. BMW is na twaalf jaar terug in de Formule 1. In 1983 won BMW voor het laatst een wereldtitel, met Nelson Piquet achter het stuur. Daarna werd het allemaal te duur en BMW trok zich terug. BMW is nu echter ingestapt bij Williams, met de coureurs Ralf Schuma cher en Jenson Button. Button (20) is een nieuwkomer in de Formule 1-wereld. Het lijkt "een grote gok van teambaas Frank Williams om zo'n jong ventje het stuur te geven. Een jonge man die snel is, maar niet meer heeft gewonnen dan enkele F or- mule 3-races en een Formule Ford-titel. Nieuw is ook Jaguar, dat de renstal van Jackie Stewart overnam, in een groen jas je stak en de eigen naam erop plakte. Ja guar is een legende in de autosport, maar speelde nooit een rol van betekenis in de Formule l.En dan is er de poedelprijs. Die komt ongetwijfeld in handen van Minar di: 137 GP's gereden, 0 overwinningen, 0 punten en 0 titels. Ook in deze sport moet één de laatste zijn. bedrogen uit. Dit keer lijkt zijn vertrou wen echter niet te worden beschaamd. Sinds zijn debuutjaar 1994 zag het er nog niet zo goed uil voor de Montforter. Tot zijn vreugde sloot Arrows vorige week vrijdag echter in een klap de sponsordeal van het jaar. Vijf geldschieters verbonden zich aan de Britse stal. Telecombedrijf Orange, de hoofdsponsor, pompt liefst 245 miljoen gulden in Arrows, waarmee het team van Tom Walkinshaw meteen tot de grotere spelers behoort. „2000 wordt het jaar van oranje", lachte de Schot, met een schuine blik naar Verstappen. „Hier wist ik bij mijn komst niets van, maar ik ben er absoluut blij mee", rea geerde de Nederlander verrast. Hij is pre cies op het juiste moment ingestapt. „Het ziet er ontzettend goed uit allemaal." Verstappen weet dat geld in het Formule- 1-circus een onontbeerlijk smeermiddel is voor de auto's. Met de miljoenen kan Arrows de nieuwe A21 het gehele jaar tes ten, ontwikkelen en betere technici inhu ren. Precies daarop strandde Verstappen de voorbije seizoenen bij andere stallen. Met prachtige beloftes werd hij binnenge haald, maar na een paar races bleek tot zijn frustratie wegens geldgebrek verbe tering van zijn bolide onmogelijk. Betrouwbaar Verstappen lijkt dit seizoen niet langer n\et inferieur materiaal te moeten strij den. Arrows heeft dit jaar de beschikking over Supertec-motoren en die blijken snel. De Montforter en zijn Spaanse stal- genoot Pedro de la Rosa verrasten in Bar celona de andere teams. De auto is vol gens Walkinshaw ook betrouwbaar. ,.We kenden eerst wat problemen in de lange runs, maar nu gaat het goed. Eigenlijk hadden we nog tien dagen willen testen, maar dat geldt voor andere teams net zo." Verstappen had ook i n 1994 een goede wa gen, maar hij werd toen bij Benetton als 22-jarige in het diepe gegooid. ,,Te jong", oordeelde Walkinshaw. ,,Het had voor hem een leerjaar moeten zijn, waarin hij veel zou testen." Benetton-testrijder Ver stappen werd echter van de ene op de an dere dag Grand Prix-coureur toen de Fin Lehto geblesseerd raakte. Hij vindt nu zelf ook dat zijn debuut te vroeg kwam. „Ik kon toen niet geloven dat ik het werk aankon. Ja, ik heb fouten gemaakt, maar als je de kans krijgt, moet je hem nemen. Je weet nooit of er een tweede komt." Verstappen is al aan kans zes toe. Hij is nog steeds jong (afgelopen zaterdag werd hij 28), maar intussen wel ervaren. „Ik weet nu hoe belangrijk dat is", zei hijHij rijdt berekenenden loert op zijn kansen In de mindere jaren na Benetton eiste de onervaren Verstappen in zijn drang naar succes nogal eens te veel van zijn auto Nors en zwijgzaam Niet dat hij er veel aan terugdenkt. Hij heeft een streep gezet onder het verleden. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. In alle op zichten. De incidenten en de grappen over hem heeft hij van zich af laten glijden. Vroeger was hij wat nors en zwijgzaam, maar Verstappen stelt zich tegenwoordig open op. Hij zit er zelfverzekerd en afgetraind bij. Ontspannen maakt hij grapjes met Walk inshaw. „Ik voel me heel sterk. Bij Arrows heb ik het naar mijn zin. Ik ben er hele maal klaar voor." Hoge verwachtingen koesteren laat hij voorlopig aan anderen over. „Ik heb geen flauw idee waar we op dit moment staan Het ziet er niet zo slecht uit. Met een kwalificatie in de toptien zouden we tevreden moeten zijn." Walkinshaw heeft alle vertrouwen in Ver stappen. „Ik ken geen coureur die fout loos is. Natuurlijk gaat Jos fouten maken, maar hij zal volwassener rijden. Voor het seizoen was ik alleen in hem en Olivier Pa- nis geïnteresseerd. Jos is zeer gefocust en fitter dan ooit tevoren." Guido van Riet G-kracht, de onzichtbare tegenstander De fysieke en mentale belasting die formule 1-coureurs ondergaan tijdens een Grand Prix zou een doorsnee automobilist al na een paar ronden uitgeput in de vangrail doen belanden. Bij een kracht van 2 G wordt het lichaams gewicht verdubbeld, hii ft G vpriip«ït mpn G-kracht: Factor waarmee de zwaarte- dij 8 o verliest men krach( mn de aar(Je loeneeml d00r bjj. het bewustzijn. voorbeeld middelpuntvliedende kracht Uitdroging: Het lichaam raakt oververhit door de inspanning mede omdat de coureur niet vrijuit kan transpireren. Er is een liter vochtverlies gedurende een race. Vermoeidheid doet het concentratie vermogen afnemen. Via een slange tje in de helm kan hij water drinken. Hoofd: Zijwaartse krachten van 4,5 G in snelle bochten doen het gewicht van de helm van 7 kg tot 30 kg toe nemen. Constante spanning op de nekspieren tijdens af remmen en optrekken. bij versnelling of vertraging. Gezichtsvermogen: Doordruk op de oogzenuw, bij het in twee seconden afremmen van 300 km/u naar 90 km/u, kan het pers pectief negatief beinvloedt worden waardoor schatten van afstand moeilijk is en een 'tunnelblik' ontstaat. Armen en handen: Neerwaart se druk op de auto bij 300 km/u doet het gewicht toenemen tot 1500 kg. De armen staan voortdurend onder druk om de wagen in het gareel te houden. Benen: Op de heupen komt een G-kracht van zeker 100 kg. Zachte bekleding van de cockpit moet zoveel mogelijk kramp en afknellen van ledematen voorkomen. McLaren 'SB Mercedes lluP Hoofdsponsor J ji Mika Hakkinen Finland. 31 |aar 128 starts, 14 overwinningen Wereld kampioen '98, '99 David Coulthard Schotland. 28 jaar 90 starts, 6 overwinningen Hoofdsponsor Marlboro Michael Schumacher Duitsland 32 jaar 128 starts, 35 overwinningen Wereld kampioen '94, '95 Rubens Barrichello Brazilië. 27 jaar 113 starts, geen overwinningen Benson Hedges m Mugen Honda Hoofdsponsor Jaguar Cosworth Hoofdsponsor HSBC Williams BMW Hoofdsponsor Compaq Benetton Playlife Hoofdsponsor Mild Seven Prost Peugeot Hoofdsponsor Gauloises Sauber Petronas Hoofdsponsor Red Buil I a m Heinz-Harald Frentzen Duitsland. 32 jaar 97 starls, 3 overwinningen 5 JarnoTrulli Italië. 25 jaar 46 starts, geen overwinningen Eddie Irvine Ierland 34 jaar |97 starts, 4 overwinningen Johnny Herbert Groot Bnttannië. 35 jaar 145 starts. 3 overwinningen Ralf Schumacher Duitsland. 24 jaar 49 starts, geen overwinningen Jenson Button Engeland. 20 jaar Eerste seizoen in F1 Giancarlo Fisichella Italië. 27 jaar 57 starts, geen overwinningen Alexander Wurz Oostenrijk 26 jaar 35 starts, geen overwinningen Jean Alesi Frankrijk 35 jaar 167 starts, 1 overwinning Nick Heidfeld Duitsland. 22 jaar Eerste seizoen in F' 82 starts, geen overwinningen Mika Salo Finland. 33 jaar 77 starts, geen overwinningen Pedro de la Rosa 1 Spanje. 29 jaar 16 starts, geen overwinningen Jos Verstappen Nederland. 28 jaar 8 57 starts, geen overwinningen B Mare Gené Spanje. 25 jaar 16 starts, geen overwinningen Gaston Mazzacane Argentinië. 24 jaar Eerste seizoen in F1 Jacques Villeneuve Canada. 28 jaar 65 starts, 11 overwinningen Wereld kampioen 1997 Ricardo Zonta Brazilië. 23 jaar 13 starts, geen overwinningen 23 april Datum Lengte ci 5,140 km Lengte circuit. Winnaar 1999: M. Schumacher Ferrari Winnaar 1999: David Coulthard McLaren Winnaar 1999: Mika Hakkinen McLaren 0pJNApj 4 juni Datum: 18 juni Datum 2 juli Datum- Lengte circuit: 4,556 km Lengte circuit: 3,367 km Lengte circuit: 4,421 km Lengte circuit: 4,249km Lengte circuit: 16 juli Datum 4,319 km Lengte circuit: 30 juli Winnaar 1999 Johnny Herbert Stewart Winnaar 1999: M. Schumacher Ferrari Winnaar 1999: Mika Hakkinen McLaren W.nnaar 1999 H-H Frentzen Jordan Winnaar 1999: Eddie Irvine Ferrari Winnaar 1999: Eddie Irvine Ferrari 24 september Datum: 8 oktober Datum: Andre Hoogebooill Winnaar 1999: Mika Hakkinen McLaren Winnaar 1999. David Coulthard McLaren Winnaar 1999: 5,769 km Lengte circuit: 4,195 km Lengte circuit: 5,864 km Lengte o H-H Frentzen Jordan U.S. GP (1991): Ayrton Senna McLaren Winnaar 1999 Mika Hakkinen McLaren Winnaar 1999: Eddie Irvine Ferrari

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 51