Baggerspecie biedt mogelijkheden
Geld bepaalt keuze Westerscheldetunnels
s
Lekker laten
hangen.
51 PZC
Eb en vloed regeren slufter weer
Voer voor modelspoorfans
Overvallers horen
tot vijftien maanden
gevangenis eisen
«I
i r
Link tussen wereld
boven en beneden
zeeland
19
tl
Duinen en ondiepwatergebieden van zand uit Westerschelde
Bezinning op
vrede tijdens
de vastentijd
vrijdag 10 maart 2000
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Zand uit de
and'vaargeul in de Westerschelde is
hti-j wellicht te gebruiken om de na-
re- tuur, de veiligheid en de recrea-
em-itie te versterken. De huidige
?ensl stortplaatsen voor baggerspecie
t de raken vol, zodat naar andere op
lossingen moet worden gezocht
voor de baggerspecie. Ondiep
watergebieden in de monding
van de Westerschelde en aanleg
van duinen bieden mogelijk uit
komst.
Een en ander staat in de situa
tieschets korte termijn Schelde-
estuarium, de basis voor de lan-
getermijnvisie die eind dit jaar
gereed moet zijn. De schets en de
erop aansluitende visie belich
ten de Schelde vanaf de stuw bij
Gent tot en met de geulen en de
ondiepe gebieden in de mon
ding.
De veranderingen in het geulen
en platenpatroon door de recen
te verdieping van de Wester
schelde leveren nog grote
HULST - De stuurgroep Conci
liair Proces houdt tijdens de
vastentijd op drie woensdagen
bijeenkomsten over vrede, ge
rechtigheid en heelheid van de
schepping in het restaurant van
verzorgingshuis De Blaauwe
Hoeve.
Met de bijbelspreuk 'Waar het
visioen ontbreekt, verwildert
het volk' als leidraad behande
len drie gastsprekers de the
ma's. Mient Jan Faber van het
I Interkerkelijk Vredesberaad
(houdt 15 maart een inleiding
lover vrede, pater Jan Scheffers
(bekend van zijn betrokkenheid
bij scheepswerf De Schelde)
spreekt op 29 maart over ge
rechtigheid en dominee Roel de
Meij Mecima uit Kloosterzande
behandelt op 12 april de heel
heid van de schepping Bezoe
kers kijnnen na de inleidingen
hun eigen visie op de thema's ge
ven en met de sprekers discus
siëren. Alle bijeenkomsten be
ginnen om 19.45 uur.
onzekerheden op. De bagger-
hoeveelheden zijn fors toegeno
men en er is een andere strategie
voor het storten van de bagger
specie ingevoerd. Hierbij bren
gen de baggerschepen het resul
taat van hun werk in het
oostelijke gedeelte van de Wes
terschelde naar het westen. Dat
is nodig om de bij de verdieping
bereikte bevaarbaarheid te
kunnen behouden. In het ooste
lijke deel kan bij gebrek aan
ruimte vrijwel geen specie meer
worden geborgen.
Ook is besloten de zandwinning
in het oosten van de Wester
schelde te concentreren. De be
doeling is dat dit gedeelte van de
rivier zich door deze maatrege
len gaat verruimen, waarbij de
natuurlijke dynamiek zich her
stelt en het oorspronkelijke ka
rakter weer enigszins terug
keert.
Het gevolg hiervan is dat meer
baggerspecie wordt gestort in
het westen van de Westerschel
de, waardoor dit gedeelte van
het estuarium sterker wordt be
last. Het eerste teken hiervan is
de omslag van aanvoer naar af
voer van zand en slib naar het
mondingsgebied. Een mogelijk
risico is dat de natuurlijke dy
namiek in het westen wordt on
derdrukt en een vergelijkbare
ontwikkeling in gang wordt ge
zet, die in het oosten juist wordt
getracht tot staan te brengen.
Verwacht wordt dat de veer
kracht van het westelijke ge
deelte van de Westerschelde
groter is, omdat dit gebied van
nature ruimer is. De nieuwe
baggerstrategie is nog maar
kort van toepassing, zodat niet
valt te meten hoe het geulen- en
platenstelsel van de Wester
schelde er op reageert.
Scheepvaart
Nevengeulen en ankergebieden
moeten beschikbaar blijven
voor de scheepvaart, zodat deze
delen van de Westerschelde niet
kunnen worden gebruikt voor
de berging van specie als de hui
dige stortplaatsen vol raken.
Een oplossing is met het opge
baggerd materiaal ondiepwa
tergebieden in de monding van
de Westerschelde te maken. Zo
ontstaan kinderkamers voor
jonge vis en garnaal. Ook kan
worden gedacht aan de aanleg
van duingebieden. Dat biedt
kansen voor verbetering van de
veiligheid, natuurcompensatie
en recreatie.
Zowel Nederland als Vlaande
ren zijn het erover eens dat bij
aanpassingen aan de vaargeul
ingrepen moeten worden ver
meden die niet zijn terug te
draaien. Het voorbeeld van de
Seine, die haar karakter als es
tuarium volledig heeft verloren,
geldt hierbij als schrikbeeld. Bij
het streven naar een maximale
vaargeuldiepte dient de snel
heid waarmee de Westerschelde
zich aanpast aan de huidige ver
dieping te worden meegewogen.
Ook omvang en tempo van nieu
we maatregelen spelen een be
langrijke rol.
In de schets van het Schelde-es-
tuarium staat dat de verdere
ontwikkeling van Vlissingen,
Zeebrugge en Terneuzen een
opvangmogelijkheid kan bie
den voor ruimteproblemen in de
Antwerpse havens. Dat kan
Het duingebied bij Rammekenshoek moet door begrazing vrij worden gehouden van bomen en struiken.
foto Ruben Oreel
door Rob Paardekam
RITTHEM - De slufter in het nieuwe duin
gebied bij Rammekenshoek is sinds donder
dag gereed. Bij hoogwater zal de slufter vol
lopen. Door het afwisselend droogvallen bij
eb en onderlopen bij vloed ontstaat een voor
dit gebied typerende vegetatie.
De werkzaamheden rondom de Ramme
kenshoek zijn nu voltooid. De afgelopen ja
ren lag het gebied vol met slib uit de Ram-
mekenskreekDie kreek werd zo'n twee j aar
geleden uitgebaggerd door het waterschap.
Het slib dat daarbij vrijkwam werd onder
gebracht in een baggerdepot in Ramme
kenshoek. Dat depot mocht er van de
gemeente Vlissingen alleen komen als het
terrein in de toekomst weer als natuurge
bied zou dienen.
Er werd een plan opgesteld om het duinge
bied te herstellen, en zover is het nu. Bomen
en struiken zijn volgens een herinrichtings
plan verwijderd. Doordat het gebied nu de
len van het jaar wordt begraasd, wordt
voorkomen dat bomen en struiken de slufter
opnieuw in bezit nemen.
Het hele project heeft ruim twee ton gekost.
Het grootste deel van die kosten, tachtig
procent, kwam op rekening van de Stuur
groep Natuurbeheer Westerschelde. Het
waterschap Zeeuwse Eilanden betaalde de
rest.
echter druk op het westelijke
deel van de Westerschelde ople
veren. De natuurlijkheid van de
Vlakte van de Raan in het mon
dingsgebied wordt bedreigd
door aanspraken voor bijvoor
beeld plaatsing van windmo
lens, een zenderpark en de aan
leg van een industrie-eiland.
door Aector Dooms
MIDDELBURG - Tegen drie
verdachten zijn gisteren bij de
rechtbank in Middelburg cel
straffen van tien tot vijftien
maanden geëist. Officier van
justitie E van Es achtte de drie
mannen schuldig aan een ge
welddadige overval, waarvan
de buit ruim tweeduizend gul
den bedroeg. De grootste rol
dichtte de officier een 34-jarige
man uit Oost-Souburg toe.
Zijn aandeel werd in de eis van
vijftien maanden gevangenis
straf tot uitdrukking gebracht.
De twee jongere daders, een 26-
jarige Middelburger en een 22-
jarige man uit Resteren, hoor
den tien maanden plus vijf
maanden voorwaardelijk eisen.
Van Es beschouwde de Soubur
ger als de bedenker van het plan
om een man 24 november vorig
jaar van zijn geld te beroven.
Zijn kompanen zouden op het
verzoek van hun oom de op
dracht hebben uitgevoerd. Van
de buit kreeg de oom het groot
ste deel: 1500 gulden. De rest,
ongeveer 600 gulden, werd ver
deeld onder de twee. ,,Hij had
het overwicht op de anderen. Hij
bagatelliseert zijn rol. Een
schaamteloze vertoning tegen
over zijn twee mededaders", er
gerde de officier zich aan zijn
stoïcijnse houding.
Kapmes
Het slachtoffer had de bewuste
avond in de woning van de Sou
burger illegaal vuurwerk
(100.000 klappers) te koop aan
geboden. De verkoper ontving
hiervoor 1600 gulden, maar hij
was amper om de hoek of hij was
het geld weer al kwijt. De jong
ste verdachten waren de man in
zijn auto voorbijgereden en
veinsden dat ze pech met hun
auto hadden.Toen het slachtof
fer zijn hulp aanbood, werd hem
onder bedreiging van een kap
mes 2145 gulden afgeperst
De oudste verdachte sprak van
een uit de hand gelopen geintje.
Raadsman E. Smit hield het op
een morbide-grap, waarbij zijn
cliënt naïef was geweest „Hij
voelt zich wel mede-verant
woordelijk." Van Es wees er ten
overvloede op dat er vooraf in de
woning van de Souburger af
spraken waren gemaakt. „Over
de buit en de risico's.
In het achterhoofd hoopten de
daders dat het slachtoffer, van
wege zijn illegale activiteiten,
geen aangifte zou durven doen.
Die hoop bleek ij del. Later had
den de jongste verdachten uit
schuldgevoel zichzelf aangeven
bij de politie. De 21-jarige neef
van de Souburger had de politie
vrijwel exact verteld hoe alles in
zijn werk was gegaan.
De Souburger vond dat hem
maar één verwijt viel te maken.
„Ik had ze moeten stoppen", zei
hij op de zitting. Het reclasse-
ringsrapport was niet ongun
stig. De verdediging haakte
hierop in en vroeg het voorstel
van de reclassering - dienstver
lening en een straf voor de Mid
delburger gelijk aan het voorar
rest - over te nemen. De officier
volhardde echter in zijn eis. Bo
vendien vindt hij dat de auto,
waarmee de overval is gepleegd,
dient te worden verbeurd ver
klaard.
Uitspraak 22 maart.
Dienstverlening
voor bezit van
gasdrukpistool
ARNHEM -De militaire politie
rechter in Arnhem heeft giste
ren een 23-jarige inwoner van
Burgh-Haamstede veroordeeld
tot veertig uur dienstverlening
en twee weken voorwaardelijk.
In een kast op de legeringska
mer van de man in Amsterdam,
vond de marechaussee vorig
jaar een gasdrukpistool met ze
ven patronen en een hoeveel
heid methadon. Een anonieme
getuige had gemeld dat een sol
daat zijn collega's een wapen
had getoond. Uit navraag bleek
het om de inwoner van Burgh-
Haamstede te gaan. De metha
don kwam de verdachte op on
middellijk ontslag te staan.
Daarnaast eiste de officier van
justitie vier weken celstraf (om
te zetten in werkstraf), waarvan
twee voorwaardelijk. Gezien
het blanco strafblad besloot de
rechter uiteindelijk ook, naast
de voorwaardelijke gevange
nisstraf, tot het opleggen van
een taakstraf. (APA)
oplevering J
Machine-ingenieur Rolf Katzung. foto Charles Strijd
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Op het prikbord in z'n kantoor in één van de
bouwketen hangt een folder van zwemparadijs Scheldorado.
En op z'n bureau slingert een lijstje met data van voorstellin
gen in het filmhuis in Porgy Bess. „In Scheldorado pik ik
wekelijks een paar saunaatjes en 's woensdags gaan we naai
de film." En tussen de bedrijven door trapt en slaat 'machine
ingenieur' Rolf Katzung tegen een balletje.
We komen hier om te werken, om geld te verdienen. Maar ze
ker ook om ervaring op te doen. Wat je hier tijdens het bouw
proces van de tunnel leert, verhoogt je marktwaarde aanzien
lijk. Het gaat immers om een uniek project, het boren van een
ruim zes kilometerlange tunnel in een slappe bodem."
Katzung (36) zegt het in eén mengeltaaltje Duits-Nederlands.
Sinds januari van dit jaar is hij verantwoordelijk voor de lo
gistiek op het immense bouwterrein, maar hij is al vanaf het
prille begin, in mei '98, werkzaam in de Nieuw Neuzenpolder.
Als één van de kwartiermeesters was hij nauw betrokken bij
de inrichting van hetbouwterrein. Katzung bereidde de bouw
voor van de menginstallatie, bestelde kranen en nog veel meer
en zorgt nu bovengronds dat alles ondergronds soepel kan
verlopen. Hij fungeert als een soort doorgeefluik tussen de bo
ven- en onderwereld, plaatst bestellingen, plant zaken.
„Het moet allemaal gesmeerd lopen en daarom is het enorm
belangrijk dat de mensen van verschillende disciplines over
en weer begrip hebben voor eikaars werksituatie. Loopt alles
gesmeerd, dan moet er elke twee uur een tunnelling kunnen
worden geplaatst. Het heeft allemaal erg tegen gezetenmaar
als we eenmaal goed op gang komen, gaan we hier nog leuke
tijden beleven. Weet je dat die boren een maximum-snelheid
van 24 meter per etmaal aan kunnen?"
Ralf Katzung werkte voor zijn komst naai- Terneuzen onder
meer in China. „Ik heb daar veel gewandeld, het land en de
mensen op me laten inwerken en er veel mensenkennis opge
daan. Een heel andere cultuur..." Of hij die ook in Temeuzen
aantreft? „Ach. ..ik heb me tot nu toe niet zo verdiept in de sa
menleving hier. Ik werk hier, ontspan me wat, sport een beetje
en lees iets. En dat is het wel..."
Iedere vrijdag springt hij in z'n auto en rijdt naar Keulen.
Want daar is het leuk. Op maandagmorgen keert hij in alle
vroegte terug. Vier uur in de auto. Maar wie in China is ge
weest, draait daar z'n hand niet voor om.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De hoogte van
het tolgeld voor de Westerschel-
detunnel zal straks medebepa
lend zijn voor de route die de
weggebruiker kiest. Valt de tol
te hoog uit, dan kan de automo
bilist die bijvoorbeeld vanuit
Zeeuws-Vlaanderen richting
Randstad moet, probleemloos
uitwijken naar 'de concurren
tie'; de Liefkenshoektunnel -
een goedkope toltunnel - of de
gratis Kennedytunnel, die ove
rigens berucht is om de vele op
stoppingen.
De directie van de NV Wester-
zij-aanzicht
tunneitrac
20m
ZEEUWS-
VLAANDEREN
lengte 6,5 km
'\-60m
Z-BEVELAND
IWEEKBOEK
TUNNEL
10 maart 2000
scheldetunnel verwacht tegen
het einde van dit jaar meer
duidelijkheid te kunnen ver
schaffen over het toltarief. Uit
gangspunt is weliswaar dat het
eindtarief voor de veerboten het
begintarief voor de tunnel
wordt, maar er zijn tal van vari
aties mogelijk.
Woordvoex-der Ingo de Moor:
„Er loopt momenteel een
marktonderzoek dat ons meer
inzicht moet geven in de wensen
van de toekomstige gebruikers.
We gaan de mening toetsen van
de verschillende doelgroepen,
zoals scholieren, 'grootgebnii-
kersen ook bijvoorbeeld toeris
ten en mensen die simpelweg zo
nu en dan naar de overkant wil
len. We hebben iets aan te bie
den, maar we moeten vooral ook
goed naar de mensen luisteren.
Willen ze een abonnement?
Okee, maar in welke vorm moet
dat dan worden gegoten? Die
dingen willen we van de mensen
horen."
Dat het om een gevoelige zaak
gaat, blijkt uit de commotie die
is ontstaan over een brief, die de
abonnementhouders van de
Liefkenshoektunnel onlangs in
de bus kregen. De aanhef was
nog vriendelijk. „Het gaat goed
met de Liefkenshoektunnel.
Steeds meer klanten hebben de
weg naar deze vlotte en gemak-
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Liefhebbers van model-
spooi-banen raken er niet op uit gekeken. Ze
treffen elkaar op de uitkijkpost aan de rand
van het bouwten-ein in de Nieuw Neuzen
polder bij Temeuzen. Wat ze daar zien, doet
ze watertanden: een heuse operationele
smalspoorbaan, die wordt uitgebouwd tot
in totaal achttien kilometer rails vijf kilo
meter bovengronds en de i-est in de tunnel
buizen), zo'n tachtig wissels, waarvan er al
leen al vij ftig op het rangeerterrein liggen,
twee rangeerlocs, tien zware diesellocomo-
kelijke doortocht onder de
Schelde gevonden. Ook initia
tieven zoals de teletolkaarten,
de gei-eserveerde lanen en de
maandelijkse facturatie dragen
daar zeker toe bij", schreef 'ad
junct van de directeur' M. Per
soon.
Maar...toen veranderde de toon.
De adjunct stelde vast dat de
aangeschreven 'abonnee' in
1999 sporadisch gebruik had
gemaakt van de tunnelJammer,
want: „Het betekent dat het sys
teem van teletolkaart en abon
nement uiteraard geen voorde
len meer biedt, niet voor U en
niet voor ons. De waarborg die
U moet betalen is vrij hoog m
verhouding tot Uw gebruik
Voor ons lopen de administra
tiekosten te zeer op."
En dus besloot de turmeldirectie
'het contract' met de abonnee
met ingang van 1 maart te be
ëindigen.
Honderden abonnees werden
met de strafmaatregel gecon
fronteerd. Het leidde in een aan
tal gevallen tot een fel protest.
Van een woedende Jan Boven
lander uit Muiden bijvoorbeeld.
„Het is waanzinnig dat de tun
neldirectie mijn abonnement
eenzijdig kan opzeggen en ik
vraag me trouwens af of daar
voor wel een rechtsgrond be
staat. Ik herinner me niet dat ik
vooraf met die handelwijze ak
koord ben gegaan."
Bovenlander overweegt gerech
telijke stappen. In een brief
heeft hij de directie daai-van al
vast op de hoogte gesteld. Bo
venlander belde ook even met de
directie. „Ik kreeg een heel lullig
antwoord. Iets in de trant van
'bekijk het maar en doe wat u
niet laten kunt."
Ook een aantal Zeeuws-Vlaam
se abonnementhouders schreef
een protestbrief. Een woord
voerder van de tunnel donder
dag: „Ach, de meeste mensen
hebben er wel begrip voor. En
vergeet niet dat ze met de door
ons teruggestorte waarborg
toch ook nog heel wat keertjes
een doortocht door onze timnel
kunnen bekostigen..."' Boven
lander: „Mooi niet. Ik neem
voortaan de Kennedytunnel
wel. Die is gratis.Ingo de Moor:
„Een vreemd verhaal van die di
rectie. Zo zullen wij het in ieder
geval niet aanpakken."
(Advertentie)
tieven en tachtig wagens voor het vervoer
van bouwmaterialen, plus nog eens twee
diesel-aangedreven railbussen voor perso
nenvervoer en een brandweex- en ambulan
cewagen. Iedere 7 minuten rijdt er een trein
de tunnelbuizen in of uit. Een sensatie voor
modelspoorfanaten. foto Charles Strijd
Hülsta linnenkasten (ook op maat).
Gratis ingemeten en gemonteerd.
De Slaapvoorlichter®
voor Zeeland