Verstappen voorzichtig over zijn kansen
m
m
Hakkinen
start voor
trilogie in
Formule 1
m
Q
O
m
en
CD
m
23
PZC
vrijdag 10 maart 2000
Jos Verstappen begint zondag in
a
Melbourne aan zijn zesde
seizoen in de Formule 1. De
Limburger heeft een goed gevoel
over zijn nieuwe werkgever Arrows.
Toch blijft hij voorzichtig.
„Natuurlijk is het ons doel Ferrari
en McLaren uit te dagen, maar ik
weet pas in Australië waar we
staan."
Verstappen is door schade en schande
wijs geworden. Vorige jaargangen be
gon hij bij andere stallen ook vol ver
wachting, maar kwam hij meer dan eens
Het aftellen is begonnen. Zondag gaat
het Formule 1-seizoen beginnen en
opnieuw in Australië, Melbourne om
precies te zijn. Dan zullen er antwoorden
volgen op de vele vragen; over de nieuwe
krachtsverhoudingen in het veld der
superbolides, over de vooruitgang die de
teams in de winter hebben geboekt, over de
rol van de nieuwe talenten en renstallen in
het circus. Gaat het weer tussen
Schumacher en Hakkinen?
Kan de Fin, als tweede in de geschiede
nis van de autosport, drie titels op rij
binnenhalen of is twee opeenvolgende ti
tels (Prost, Senna. Schumacher) gewoon
het maximaal haalbare in de snel veran
derende hightech-wereld van de Formule
1De Argentijn Juan Manuel Fangio won
in de jaren '54 tot en met '57 vier titels op
rij. Sindsdien is het geen autocoureur
meer gelukt om meer dan twee opeenvol
gende kampioenschappen te behalen.
Zelfs de legendarische Senna niet, hij
werd na twee keer afgelost door Mansell
(1992). Maar ook 'Le Professeur', Alain
Prost moest na zijn tweede victorie in
1986 de titel afstaan, aan Nelson Piquet.
Beide helden werden overigens wel in to
taal drie keer wereldkampioen.
Dat is Michael Schumacher nog niet ge
lukt. De inmiddels 32-jarige Duitser werd
in 1994 en 1995 wereldkampioen bij Be-
netton en sindsdien niet meer. Hij moest
Ferrari weer aan een wereldtitel helpen,
is daar nu al vier jaar mee bezig, maar tot
op heden tevergeefs. Schumacher zegt dat
hij geen druk voelt, maar dat is spierbal-
lentaal. Makkelijker is het er niet op ge
worden. Want de relatie tussen Ferrari en
de Duitser is danig bekoeld. Vier jaar in
het politieke wespennest onder president
Luca di Montezemolo is wellicht een jaar
te veel. Tijdens de tests op het circuit van
Maranello was Schumacher echter snel.
Heel snel. Geprikkeld door de geruchten
stroom dat zijn dagen in Italië zijn geteld,
had hij zijn antwoord klaar.
Met de komst van de Braziliaan Rubens
Barriehello als vervanger van Eddie Irvi
ne heeft Schumacher een ambitieus baas
je naast zich gekregen. Barriehello heeft
al gezegd dat hij niet op voorhand genoe
gen zal nemen met een rol in de schaduw
van de Duitser.
Coulthard
Dat was voorheen het geval bij McLaren/
Mercedes, waar vorig seizoen David
Coulthard en Mika Hakkinen elkaar het
leven bijzonder zuur maakten. Hakkinen
had al vlak na het korte zomerreces we
reldkampioen kunnen worden, maar door
ontbreken van stalorders van teambaas
Ron Dennis, mocht de Schot Coulthard
voor zijn eigen kansen gaan. Dat zal dit
jaar anders zijn. Coulthard vertrekt in
2001. Hij wordt vervangen dooreen Duits
talent: Nick Heidfeld. Heidfeld heeft al
een contract bij McLaren en doet nu een
seizoen ervaring op bij Prost.
Daarom draait bij McLaren dit seizoen
alles om Mika Hakkinen. De kleurloze,
doodsaaie Scandinaviër kan beschikken
overeen nieuw type auto, de MP4-15. Wat
de nieuwe machine vermag is nog niet
duidelijk. De tests op Catalunya waren
weinig overtuigend, maar test-sessies
zeggen weinig.
In de subtop is het dringen geblazen. Ar
rows met de Supertec-motor en de cou
reurs Jos Verstappen en Pedro de la Rosa
hoopt aan te sluiten. BMW is na twaalf
jaar terug in de Formule 1. In 1983 won
BMW voor het laatst een wereldtitel, met
Nelson Piquet achter het stuur. Daarna
werd het allemaal te duur en BMW trok
zich terug. BMW is nu echter ingestapt bij
Williams, met de coureurs Ralf Schuma
cher en Jenson Button. Button (20) is een
nieuwkomer in de Formule 1-wereld. Het
lijkt een grote gok van teambaas Frank
Williams om zo'n jong ventje het stuur te
geven. Een jonge man die snel is, maar
niet meer heeft gewonnen dan enkele For-
mule 3-races en een Formule Ford-titel.
Nieuw is ook Jaguar, dat de renstal van
Jackie Stewart overnam, in een groen jas
je stak en de eigen naam erop plakte. Ja
guar is een legende in de autosport, maar
speelde nooit een rol van betekenis in de
Formule l.En dan is er de poedelprijs. Die
komt ongetwijfeld in handen van Minar
di: 137 GP's gereden, 0 overwinningen, 0
punten en 0 titels. Ook in deze sport moet
één de laatste zijn.
bedrogen uit. Dit keer lijkt zijn vertrou
wen echter niet te worden beschaamd.
Sinds zijn debuutjaar 1994 zag het er nog
niet zo goed uit voor de Montforter. Tot
zijn vreugde sloot Arrows vorige week
vrijdag echter in een klap de sponsordeal
van het jaar. Vijf geldschieters verbonden
zich aan de Britse stal. Telecombedrijf
Orange, de hoofdsponsor, pompt liefst
245 miljoen gulden in Arrows, waarmee
het team van Tom Walkinshaw meteen tot
de grotere spelers behoort. „2000 wordt
het jaar van oranje", lachte de Schot, met
een schuine blik naar Verstappen.
„Hier wist ik bij mijn komst niets van,
maar ik ben er absoluut blij mee", rea
geerde de Nederlander verrast. Hij is pre
cies op het juiste moment ingestapt. „Het
ziet er ontzettend goed uit allemaal.
Verstappen weet dat geld in het Formule-
1-circus een onontbeerlijk smeermiddel
is voor de auto's. Met de miljoenen kan
Arrows de nieuwe A21 het gehele jaar tes
ten, ontwikkelen en betere technici inhu
ren. Precies daarop strandde Verstappen
de voorbije seizoenen bij andere stallen.
Met prachtige beloftes werd hij binnenge
haald, maar na een paar races bleek tot
zijn frustratie wegens geldgebrek verbe
tering van zijn bolide onmogelijk.
Betrouwbaar
Verstappen lijkt dit seizoen niet langer
met inferieur materiaal te moeten strij
den. Arrows heeft dit jaar de beschikking
over Supertec-motoren en die blijken
snel. De Montforter en zijn Spaanse stal-
genoot Pedro de la Rosa verrasten in Bar
celona de andere teams. De auto is vol
gens Walkinshaw ook betrouwbaar. „We
kenden eerst wat problemen in de lange
runs, maar nu gaat het goed. Eigenlijk
hadden we nog tien dagen willen testen,
maar dat geldt voor andere teams net zo.
Verstappen had ook in 1994 een goede wa
gen, maar hij werd toen bij Benetton als
22-jarige in het diepe gegooid. ,.Te jong",
oordeelde Walkinshaw. „Het had voor
hem een leerjaar moeten zijn, waarin hij
veel zou testen." Benetton-testrijder Ver
stappen werd echter van de ene op de an
dere dag Grand Prix-coureur toen de Fin
Lehto geblesseerd raakte. Hij vindt nu
zelf ook dat zijn debuut te vroeg kwam.
„Ik kon toen niet geloven dat ik het werk
aankon. Ja, ik heb fouten gemaakt, maar
als je de kans krijgt, moet je hem nemen.
Je weet nooit of er een tweede komt."
Verstappen is al aan kans zes toe. Hij is
nog steeds jong (afgelopen zaterdag werd
hij 28), maar intussen wel ervaren. .,Ik
weet nu hoe belangrijk dat is", zei hij. Hij
rijdt berekenenden loert op zijn kansen.
In de mindere jaren na Benetton eiste de
onervaren Verstappen in zijn drang naar
succes nogal eens te veel van zijn auto.
Nors en zwijgzaam
Niet dat hij er veel aan terugdenkt. Hij
heeft een streep gezet onder het verleden.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen. In alle op
zichten. De incidenten en de grappen over
hem heeft hij van zich af laten glijden.
Vroeger was hij wat nors en zwijgzaam,
maar Verstappen stelt zich tegenwoordig
open op.
Hij zit er zelfverzekerd en afgetraind bij.
Ontspannen maakt hij grapjes met Walk
inshaw. „Ik voel me heel sterk. Bij Arrows
heb ik het naar mijn zin. Ik ben er hele
maal klaar voor." Hoge verwachtingen
koesteren laat hij voorlopig aan anderen
over. „Ik heb geen flauw idee waar we op
dit moment staanHet ziet er niet zo slecht
uit. Met een kwalificatie in de toptien
zouden we tevreden moeten zijn."
Walkinshaw heeft alle vertrouwen in Ver
stappen. „Ik ken geen coureur die fout
loos is. Natuurlijk gaat Jos fouten maken,
maar hij zal volwassener rijden. Voor het
seizoen was ik alleen in hem en Olivier Pa-
nis geïnteresseerd. Jos is zeer gefocust en
fitter dan ooit tevoren."
Guido van Riet
G-kracht, de onzichtbare tegenstander
McLaren
Mercedes
Hoofdsponsor
West
Mika Hakkinen
Finland. 31 jaar
128 starts, 14 overwinningen
Wereld kampioen '98, '99
David Coulthard
Schotland. 28 |aar
90 starts, 6 overwinningen
Hoofdsponsor
Marlboro
Michael Schumacher
Duitsland. 32 jaar
128 starts, 35 overwinningen
Wereld kampioen '94, '95
Rubens Barriehello
Brazilië. 27 jaar
113 starts, geen overwinningen
Jordan frS
Mugen Honda fgjl
Heinz-Harald Frentzen
Duitsland. 32 jaar
97 starts, 3 overwinningen
Jarno Trulli
Italië. 25 jaar g
46 starts, geen overwinningen s
Jaguar
Cosworth
Hoofdsponsor
HSBC
Eddie Irvine
Ierland. 34 jaar
97 starts, 4 overwinningen
Johnny Herbert
Groot Brittanniè. 35 |aar
145 starts, 3 overwinningen
Williams
BMW
Hoofdsponsor
Compaq
Ralf Schumacher
Duitsland. 24 jaar 5
49 starts, geen overwinningen -§
Jenson Button
Engeland. 20 jaar
Eerste seizoen in F1
Benetton
Playlife
Hoofdsponsor
Mild Seven
Giancarlo Fisichella
Italië. 27 jaar
57 starts, geen overwinningen S
Alexander Wurz
Oostennjk. 26 |aar g
35 starts, geen overwinningen s
Hoofdsponsor
Red Buil
Pedro de la Rosa
Spanje. 29 jaar <0
16 starts, geen overwinningen g
-s
Jos Verstappen
Nederland. 28 jaar g
57 starts, geen overwinningen 3
Mare Gené
Spanje. 25 jaar
16 starts, geen overwinningen
Gaston Mazzacane
Argentinië. 24 jaar
Eerste seizoen in F1
Jacques Villeneuve
Canada. 28 jaar
65 starts. 11 overwinningen
Wereld kampioen 1997
Ricardo Zonta
Brazilië 23 jaar
13 starts, geen overwinningen
9 april Datum:
4,931 km Lengte circuit.
23 april Datum:
5,140 km Lengte circuit:
M. Schumacher Ferrari Winnaar 1999: David Coulthard McLaren Winnaar 1999: Mika Hakkinen McLaren
^ÖNACp
21 mei Datum:
4,556 km Lengte circuit:
3,367 km Lengte circuit:
Winnaar 1999' Johnny Herbert Stewart Winnaar 1999: M. Schumacher Ferrari Winnaar 1999' Mika Hakkinen McLaren
13 augustus Datum
Lengte circuit:
3,969 km Lengte circuit
Andre Hoogeboom Winnaar 1999 Mika Hakkinen McLaren Winnaar 1999. David Coulthard McLaren
8 km Lengte circuit:
H-H Frentzen Jordan
De fysieke en mentale belasting die formule 1-coureurs
ondergaan tijdens een Grand Prix zou een doorsnee
automobilist al na een paar ronden uitgeput in de vangrail
doen belanden. Bij een kracht van 2 G wordt het lichaams
gewicht verdubbeld,
bij 8 G verliest men ?kr??ht: F5ctor de.™aaï?"
kracht van de aarde toeneemt door bij-
net Dewustzijn. voorbeeld middelpuntvliedende kracht
bij versnelling of vertraging.
Gezichtsvermogen: Door druk
Uitdroging: Het lichaam raakt
oververhit door de inspanning
mede omdat de coureur niet vrijuit
kan transpireren. Er is een liter
vochtverlies gedurende een race-
Vermoeidheid doet het concentratie
vermogen afnemen. Via een slange
tje in de helm kan hij water drinken.
Hoofd: Zijwaartse
krachten van 4.5 G in
snelle bochten doen het
gewicht van de helm van
7 kg tot 30 kg toe
nemen. Constante
spanning op de
nekspieren
tijdens af
remmen en
optrekken.
op de oogzenuw, bij het in twee
seconden afremmen van 300
km/u naar 90 km/u, kan het pers
pectief negatief beinvloedt
worden waardoor schatten van
afstand moeilijk is en een
'tunnelblik'
ontstaat.
Hartslag:
180 tot 210
60 tot 80
de auto bij 300 km/u
doet het gewicht toenemen
tot 1500 kg. De armen staan
voortdurend onder druk om
de wagen in het gareel te houden.
Benen: Op de
heupen komt een
G-kracht van
zeker 100 kg.
Zachte bekleding
van de cockpit moet
zoveel mogelijk kramp en
afknellen van ledematen
voorkomen.
OSTENfl/,
Datum:
Datum-
Datum:
Winnaar 1999:
Winnaar 1999:
H-H Frentzen Jordan
Winnaar 1999:
Eddie Irvine Ferrari
Lengte circuit4,195 km Lengte circuit:5,864 km Lengte circuit.
US. GP (1991) Ayrton Senna McLaren Winnaar 1999 Mika Hakkinen McLaren Winnaar 1999 Eddie Irvine Ferrari
Lengte circuit:
6,824 km
Lengte circuit:
4,249km
Lengte circuit:
4,319 km