Baggerspecie biedt mogelijkheden Geld bepaalt keuze Westerscheldetunnels Lekker laten hangen. Eb en vloed regeren slufter weer Voer voor modelspoorfans Overvallers horen tot vijftien maanden gevangenis eisen i i f Link tussen wereld boven en beneden 3 fPZC zeeland 19 Duinen en ondiepwatergebieden van zand uit Westerschelde Bezinning op vrede tijdens de vastentijd De Vlijt vrijdag 10 maart 2000 door Ben Jansen MIDDELBURG - Zand uit de sIq vaargeul in de Westerschelde is /ai wellicht te gebruiken om de na- ?n<i h«ur, de veiligheid en de recrea- tie te versterken. De huidige stortplaatsen voor baggerspecie raken vol, zodat naar andere op- lossingen moet worden gezocht voor de baggerspecie. Ondiep- C watergebieden in de monding van de Westerschelde en aanleg van duinen bieden mogelijk uit komst. Een en ander staat in de situa tieschets korte termijn Schelde- Va, estuarium, de basis voor de lan- v^igetermijnvisie die eind dit jaar jj, gereed moet zijn. De schets en de vij erop aansluitende visie belich- ,Uj. ten de Schelde vanaf de stuw bij Gent tot en met de geulen en de tg(, .ondiepe gebieden in de mon- ii i,ding- T De veranderingen in het geulen en platenpatroon door de recen- te te verdieping van de Wester schelde leveren nog grote rs« HULST - De stuurgroep Conci- liair Proces houdt tijdens de vastentijd op drie woensdagen (j bijeenkomsten over vrede, ge- g6 rechtigheid en heelheid van de ct» schepping in het restaurant van verzorgingshuis De Blaauwe Hoeve. ns Met de bijbelspreuk 'Waar het visioen ontbreekt, verwildert het volk' als leidraad behande len drie gastsprekers de the ma's. Mient Jan Faber van het I Interkerkelijk Vredesberaad [houdt 15 maart een inleiding over vrede, pater Jan Scheffers .-ij (bekend van zijn betrokkenheid lo| bij scheepswerf De Schelde) spreekt op 29 maart over ge- rechtigheid en dominee Roel de Meij Mecima uit Kloosterzande behandelt op 12 april de heel- heid van de schepping. Bezoe kers kunnen na de inleidingen hun eigen visie op de thema's ge- I ven en met de sprekers discus siëren. Alle bijeenkomsten be- ginnen om 19.45 uur. onzekerheden op. De bagger- hoeveelheden zijn fors toegeno men en er is een andere strategie voor het storten van de bagger specie ingevoerd. Hierbij bren gen de baggerschepen het resul taat van hun werk in het oostelijke gedeelte van de Wes terschelde naar het westen. Dat is nodig om de bij de verdieping bereikte bevaarbaarheid te kunnen behouden. In het ooste lijke deel kan bij gebrek aan ruimte vrijwel geen specie meer worden geborgen. Ook is besloten de zandwinning in het oosten van de Wester schelde te concentreren. De be doeling is dat dit gedeelte van de rivier zich door deze maatrege len gaat verruimen, waarbij de natuurlijke dynamiek zich her stelt en het oorspronkelijke ka rakter weer enigszins terug keert. Het gevolg hiervan is dat meer baggerspecie wordt gestort in het westen van de Westerschel de, waardoor dit gedeelte van het estuarium sterker wordt be last. Het eerste teken hiervan is de omslag van aanvoer naar af voer van zand en slib naar het mondingsgebied. Een mogelijk risico is dat de natuurlijke dy namiek in het westen wordt on derdrukt en een vergelijkbare ontwikkeling in gang wordt ge zet, die in het oosten juist wordt getracht tot staan te brengen. Verwacht wordt dat de veer kracht van het westelijke ge deelte van de Westerschelde groter is, omdat dit gebied van nature ruimer is. De nieuwe baggerstrategie is nog maar kort van toepassing, zodat niet valt te meten hoe het geulen- en platenstelsel van de Wester schelde er op reageert. Scheepvaart Nevengeulen en a'nkergebieden moeten beschikbaar blijven voor de scheepvaart, zodat deze delen van de Westerschelde niet kunnen worden gebruikt voor de berging van specie als de hui dige stortplaatsen vol raken. Een oplossing is met het opge baggerd materiaal ondiepwa tergebieden in de monding van de Westerschelde te maken. Zo ontstaan kinderkamers voor jonge vis en garnaal. Ook kan worden gedacht aan de aanleg van duingebieden. Dat biedt kansen voor verbetering van de veiligheid, natuurcompensatie en recreatie. Zowel Nederland als Vlaande ren zijn het erover eens dat bij aanpassingen aan de vaargeul ingrepen moeten worden ver meden die niet zijn terug te draaien. Het voorbeeld van de Seine, die haar karakter als es tuarium volledig heeft verloren, geldt hierbij als schrikbeeld. Bij het streven naar een maximale vaargeuldiepte dient de snel heid waarmee de Westerschelde zich aanpast aan de huidige ver dieping te worden meegewogen. Ook omvang en tempo van nieu we maatregelen spelen een be langrijke rol. In de schets van het Schelde-es- tuarium staat dat de verdere ontwikkeling van Vlissingen, Zeebrugge en Terneuzen een opvangmogelijkheid kan bie den voor ruimteproblemen in de Antwerpse havens. Dat kan Het duingebied bij Rammekenshoek moet door begrazing vrij worden gehouden van bomen en struiken. foto Ruben Oreel door Rob Paardekam RITTHEM - De slufter in het nieuwe duin gebied bij Rammekenshoek is sinds donder dag gereed. Bij hoogwater zal de slufter vol lopen. Door het afwisselend droogvallen bij eb en onderlopen bij vloed ontstaat een voor dit gebied typerende vegetatie. De werkzaamheden rondom de Ramme kenshoek zijn nu voltooid. De afgelopen ja ren lag het gebied vol met slib uit de Ram- mekenskreek. Die kreek werd zo'n twee j aar geleden uitgebaggerd door het waterschap. Het slib dat daarbij vrijkwam werd onder gebracht in een baggerdepot in Ramme kenshoek. Dat depot mocht er van de gemeente Vlissingen alleen komen als het terrein in de toekomst weer als natuurge bied zou dienen. Er werd een plan opgesteld om het duinge bied te herstellenen zover is het nuBomen en struiken zijn volgens een herinrichtings plan verwijderd. Doordat het gebied nu de len van het jaar wordt begraasd, wordt voorkomen dat bomen en struiken de slufter opnieuw in bezit nemen. Het hele project heeft ruim twee ton gekost. Het grootste deel van die kosten, tachtig procent, kwam op rekening van de Stuur groep Natuurbeheer Westerschelde. Het waterschap Zeeuwse Eilanden betaalde de rest. echter druk op het westelijke deel van de Westerschelde ople veren. De natuurlijkheid van de Vlakte van de Raan in het mon dingsgebied wordt bedreigd door aanspraken voor bijvoor beeld plaatsing van windmo lens, een zenderpark en de aan leg van een industrie-eiland. door Aector Doorns MIDDELBURG - Tegen drie verdachten zijn gisteren bij de rechtbank in Middelburg cel straffen van tien tot vijftien maanden geëist. Officier van justitie F. van Es achtte de drie mannen schuldig aan een ge welddadige overval, waarvan de buit ruim tweeduizend gul den bedroeg. De grootste rol dichtte de officier een 34-jarige man uit Oost-Souburg toe. Zijn aandeel werd in de eis van vijftien maanden gevangenis straf tot uitdrukking gebracht. De twee jongere daders, een 26- jarige Middelburger en een 22- jarige man uit Kesteren, hoor den tien maanden plus vijf maanden voorwaardelijk eisen. Van Es beschouwde de Soubur ger als de bedenker van het plan om een man 24 november vorig jaar van zijn geld te beroven. Zijn kompanen zouden op het verzoek van hun oom de op dracht hebben uitgevoerd. Van de buit kreeg de oom het groot ste deel: 1500 gulden. De rest, ongeveer 600 gulden, werd ver deeld onder de twee. „Hij had het overwicht op de anderen. Hij bagatelliseert zijn rol. Een schaamteloze vertoning tegen over zijn twee mededaders", er gerde de officier zich aan zijn stoïcijnse houding. Kapmes Het slachtoffer had de bewuste avond in de woning van de Sou burger illegaal vuurwerk (100.000 klappers) te koop aan geboden. De verkoper ontving hiervoor 1600 gulden, maar hij was amper om de hoek of hij was het geld weer al kwijt. De jong ste verdachten waren de man in zijn auto voorbijgereden en veinsden dat ze pech met hun auto hadden.Toen het slachtof fer zijn hulp aanbood, werd hem onder bedreiging van een kap mes 2145 gulden afgeperst. De oudste verdachte sprak van een uit de hand gelopen geintje. Raadsman E. Smit hield het op een morbide grap, waarbij zijn cliënt naïef was geweest. ..Hij voelt zich wel mede-verant woordelijk." Van Es wees er ten overvloede op dat er vooraf in de woning van de Souburger af spraken waren gemaakt. „Over de buit en de risico's." In het achterhoofd hoopten de daders dat het slachtoffer, van wege zijn illegale activiteiten, geen aangifte zou durven doen. Die hoop bleek ijdel. Later had den de jongste verdachten uit schuldgevoel zichzelf aangeven bij de politie. De 21-jarige neef van de Souburger had de politie vrijwel exact verteld hoe alles in zijn werk was gegaan. De Souburger vond dat hem maar één verwijt viel te maken. „Ik had ze moeten stoppen", zei hij op de zitting. Het reclasse- ringsrapport was niet ongun stig. De verdediging haakte hierop in en vroeg het voorstel van de reclassering - dienstver lening en een straf voor de Mid delburger gelijk aan het voorar rest - over te nemen. De officier volhardde echter in zijn eis. Bo vendien vindt hij dat de auto, waarmee de overval is gepleegd, dient te worden verbeui'd ver klaard. Uitspraak 22 maart. Dienstverlening voor bezit van gasdrukpistool ARNHEM - De militaire politie rechter in Arnhem heeft giste ren een 23-jarige inwoner van Burgh-Haamstede veroordeeld tot veertig uur dienstverlening en twee weken voorwaardelijk. In een kast op de legeringska mer van de man in Amsterdam, vond de marechaussee vorig jaar een gasdrukpistool met ze ven patronen en een hoeveel heid methadon. Een anonieme getuige had gemeld dat een sol daat zijn collega's een wapen had getoond. Uit navraag bleek het om de inwoner van Burgh- Haamstede te gaan. De metha don kwam de verdachte op on middellijk ontslag te staan. Daarnaast eiste de officier van justitie vier weken celstraf (om te zetten in werkstraf), waarvan twee voorwaardelijk. Gezien het blanco strafblad besloot de rechter uiteindelijk ook, naast de voorwaardelijke gevange nisstraf, tot het opleggen van een taakstraf. (APA) 1997 gepland tijdpad oplevering J door Wout Bareman TERNEUZEN - Liefhebbers van model spoorbanen raken er niet op uit gekeken. Ze treffen elkaar op de uitkijkpost aan de rand van het bouwterrein in de Nieuw Neuzen- polder bij Terneuzen. Wat ze daar zien, doet ze watertanden: een heuse operationele smalspoorbaan, die wordt uitgebouwd tot in totaal achttien kilometer rails vijf kilo meter bovengronds en de rest in de tunnel buizen), zo'n tachtig wissels, waarvan er al leen al vijftig op het rangeerterrein liggen, twee rangeerlocs, tien zware diesellocomo tieven en tachtig wagens voor het vervoer van bouwmaterialen, plus nog eens twee diesel-aangedreven railbussen voor perso nenvervoer en een brandweer- en ambulan cewagen. Iedere 7 minuten rijdt er een trein de tunnelbuizen in of uit. Een sensatie voor modelspoorfanaten. foto Charles Strijd Dc Slaaptoorlichter® voor Zeeland door Wout Bareman TERNEUZEN - De hoogte van het tolgeld voor de Westerschel- detunnel zal straks medebepa lend zijn voor de route die de weggebruiker kiest. Valt de tol te hoog uit, dan kan de automo bilist die bijvoorbeeld vanuit Zeeuws-Vlaanderen richting Randstad moet, probleemloos uitwijken naar 'de concurren tie': de Liefkenshoektunnel - een goedkope toltunnel - of de gratis Kennedy tunnel, die ove rigens berucht is om de vele op stoppingen. De directie van de NV Wester- WEEKBOEK TUNNEL scheldetunnel veiwacht tegen het einde van dit jaar meer duidelijkheid te kunnen ver schaffen over het toltarief. Uit gangspunt is weliswaar dat het eindtarief voor de veerboten het begintarief voor de tunnel wordt, maar er zijn tal van vari aties mogelijk. Woordvoerder Ingo de Moor: 10 maart 2000 „Er loopt momenteel een marktonderzoek dat ons meer inzicht moet geven in de wensen van de toekomstige gebruikers. We gaan de mening toetsen van de verschillende doelgroepen, zoals scholieren, 'grootgebrui kers' en ook bijvoorbeeld toeris ten en mensen die simpelweg zo nu en dan naar de overkant wil len. We hebben iets aan te bie den, maar we moeten vooral ook goed naar de mensen luisteren. Willen ze een abonnement? Okee, maar in welke vorm moet dat dan worden gegoten? Die dingen willen we van de mensen horen." Dat het om een gevoelige zaak gaat, blijkt uit de commotie die is ontstaan over een brief, die de abonnementhouders van de Liefkenshoektunnel onlangs in de bus kregen. De aanhef was nog vriendelijk. „Het gaat goed met de Liefkenshoektunnel. Steeds meer klanten hebben de weg naar deze vlotte en gemak zij-aanzicht x.; tunneltrac lengte 6,5 km Machine-ingenieur Rolf Katzung. foto Charles Strijd door Wout Bareman TERNEUZEN - Op het prikbord in z'n kantoor in één van de bouwketen hangt een folder van zwemparadijs Scheldorado. En op z'n bureau slingert een lijstje met data van voorstellin gen in het filmhuis in Porgy Bess. „In Scheldorado pik ik wekelijks een paar sarmaatjes en 's woensdags gaan we naar de film.En tussen de bedrijven door trapt en slaat 'machine ingenieur' Rolf Katzung tegen een balletje. „We komen hierom te werken,om geld te verdienen. Maarze ker ook om ervaring op te doen. Wat je hier tijdens het bouw proces van de tunnel leert, verhoogt je marktwaarde aanzien lijk. Het gaat immers om een uniek project, het boren van een ruim zes kilometer lange tunnel in een slappe bodem." Katzung (36) zegt het in een mengeltaaltje Duits-Nederlands. Sinds januari van dit jaar is hij verantwoordelijk voor de lo gistiek op het immense bouwterrein, maar hij is al vanaf het prille begin, in mei '98, werkzaam in de Nieuw Neuzenpolder. Als één van de kwartiermeesters was hij nauw betrokken bij de inrichting van het bouwterrein. Katzung bereidde de bouw voor van de menginstallatie, bestelde kranen en nog veel meer en zorgt nu bovengronds dat alles ondergronds soepel kan verlopen, Hij fungeert als een soort doorgeefluik tussen de bo ven- en onderwereld, plaatst bestellingen, plant zaken. „Het moet allemaal gesmeerd lopen en daarom is het enorm belangrijk dat de mensen van verschillende disciplines over en weer begrip hebben voor eikaars werksituatie. Loopt alles gesmeerd, dan moet er elke twee uur een tunnelring kunnen worden geplaatst. Het heeft allemaal erg tegen gezeten, maal ais we eenmaal goed op gang komen, gaan we hier nog leuke tijden beleven. Weet je dat die boren een maximum-snelheid van 24 meter per etmaal aan kunnen?" Ralf Katzung werkte voor zijn komst naar Terneuzen onder meer in China. „Ik heb daar veel gewandeld, het land en de mensen op me laten inwerken en er veel mensenkennis opge daan. Een heel andere cultuur..." Of hij die ook in Terneuzen aantreft? „Ach...ik heb me tot nu toe niet zo verdiept in de sa menleving hier. Ik werk hier. ontspan me wat, sport een beetje en lees iets. En dat is het wel..." Iedere vrijdag springt hij in z'n auto en rijdt naar Keulen. Want daar is het leuk. Op maandagmorgen keert hij in alle vroegte terug. Vier uur in de auto. Maar wie in China is ge weest, draait daar z'n hand niet voor om. (Advertentie) kelijke doortocht onder de Schelde gevonden. Ook initia tieven zoals de teletolkaarten, de gereserveerde lanen en de maandelijkse facturatie dragen daar zeker toe bij", schreef 'ad junct van de directeur' M. Per soon. Maar...toen veranderde de toon. De adjunct stelde vast dat de aangeschreven 'abonnee' in 1999 sporadisch gebruik had gemaakt van de tunnel. Jammer, want:.Het betekent dat het sys teem van teletolkaart en abon nement uiteraard geen voorde len meer biedt, niet voor U en niet voor ons. De waarborg die U moet betalen is vrij hoog in verhouding tot Uw gebruik. Voor ons lopen de administra tiekosten te zeer op." En dus besloot de tunneldirectie 'het contract' met de abonnee met ingang van 1 maart te be ëindigen. Honderden abonnees werden met de strafmaatregel gecon fronteerd. Het leidde in een aan tal gevallen tot een fel protest. Van een woedende Jan Boven lander uit Muiden bijvoorbeeld. „Het is waanzinnig dat de tun neldirectie mijn abonnement eenzijdig kan opzeggen en ik vraag me trouwens af of daar voor wel een rechtsgrond be staat. Ik herinner me niet dat ik vooraf met die handelwijze ak koord ben gegaan." Bovenlander overweegt gerech telijke stappen. In een brief heeft hij de directie daarvan al vast op de hoogte gesteld. Bo venlander belde ook even met de directie. „Ik kreeg een heel lullig antwoord. Iets in de trant van 'bekijk het maar en doe wat u niet laten kunt. Ook een aantal Zeeuws-Vlaam- se abonnementhouders schreef een protestbrief. Een w'oord- voerder van de tunnel donder dag: „Ach, de meeste mensen hebben er wel begrip voor. En vergeet niet dat ze met de door ons teruggestorte waarborg toch ook nog heel wat keertjes een doortocht door onze tunnel kunnen bekostigen..." Boven lander: „Mooi niet. Ik neem voortaan de Kennedytunnel wel. Die is grat is.Ingo de Moor: „Een vreemd verhaal van die di rectie. Zo zullen wij het in ieder geval niet aanpakken." Hülsta linnenkasten (ook op maat). Gratis ingemeten en gemonteerd. Vanaf circa f 1.000,-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 19