Over Oranje valt te twisten PZC De weemoed gaat met het publiek 1 mee naar huis Het eeuwige verlangen naar de zee en de eindeloze strijd met het water Is kunst een spel of een gevecht met de waarheid? Nieuwe pers voor Vink Offset in Axel Erika Body Fashion voor man en vrouw zeeland ondernemend zeeland Plan Hulster outletcentrum niet in ijskast kunst cultuur Monarchie vrijdag 10 maart 2000 door René van Stee AXEL - Na een ingrijpende verbouwing neemt handels drukkerij Vink Offset aan de Nassaustraat in Axel vandaag een nieuwe, tweede vijfkleuren- offsetpers voor grote vellen (70 x 100 cm) in gebruik. Tegelijker tijd is ook de bedrijfsinforma tiebrochure vernieuwd. De Brouwer Groep, die Vink Offset in 1998 met een aantal andere Wegener-drukkenjen overnam, heeft inmiddels vier miljoen gulden geïnvesteerd in de vernieuwing van de Axelse drukkerij. Hieruit blijkt dat de Brouwer Groep veel vertrouwen heeft in de toekomst. Tegen woordig maakt Vink na een aan tal moeilijke jaren ook weer winst. Naast ultra moderne grootfor maat vellenoffsetpersen in viel en vijf kleuren, zijn eveneens de nieuwste grafische computer applicaties geïnstalleerd. Op nieuwe persen worden ti schriften, catalogi, brochut en cartografische producti zoals stratenatlassen gedru! Om aan de vraag te kunnen v< doen werkt de drukkerij vieral twintig uur per dag in driepltfl gendiensten. Vink Offset heeft een lange h» tone die terugreikt tot 18C Momenteel werken er 28 mi sen. De Axelse drukkerij rii zich voornamelijk op Zeel: en het westelijk deel van Nooi Brabant. Daarnaast is Vink set binnen de Brouwer Groep,! grootte het tweede grafisi concern van Nederland, 'drukkerij op afstand'. Dat \f zeggen dat bij capaciteitsprP blemen elders een beroep f Vink kan worden gedaan. P De dagelijkse leiding van Vii Offset is in handen van J. B® naert (techniek en productie)!' R.J. Hanemaaijer (algemej' verkoop). r door René van Stee AXEL - Aan de Noordstraat in Axel is onlangs Erika Body Fas hion geopend. Na ruim acht jaar ervaring in een andere lingerie zaak en de wetenschap dat on dermode voor de consument steeds belangrijker wordt, heeft eigenaresse Erika Marteijn de stap gezet om voor zichzelf te beginnen. De winkel is ruim en overzichte lijk ingericht. Voorin de zaak is een aparte hoek voor heren. De lingeriehoek bevindt zich om wille van privacy achter in de winkel. Achter de etalage hangt een transparant gordijn dat de zaak een uitnodigend karakter geeft. „Dat is ook de bedoeling. Iedereen moet makkelijk kun nen binnenlopen om rustig rond te kijken", zegt Erika. Erika Body Fashion verkoopt een grote collectie ondermode- van kwaliteitsmerken als Triumph, Sloggi en Ten Cate voor zowel vrouwen als man nen. Het merk Ballet voorziet? gevarieerde ondermode voP mensen met grotere maten. EK ka is eveneens gespecialiseej1 in het aanmeten van borstpij1 theses. Hierbij maak zij onda meer gebruik van de nieuw# soort protheses die aan het chaam plakken en heel natui# lijk aanvoelen. P Volgens Erika is het betreurer waardig dat veel vrouwen slee op de hoogte zijn van de mog lijkheden op prothesegebü Zij besteedt daarom veel at dacht aan voorlichting. DesJ wenst tijdens een vrijblijvei bezoek bij de klant aan hui „Veel vrouwen hebben direct! de operatie geen behoefte al voorlichting, omdat ze nog mif den in hun verwerkingsprocg zitten. Een vertrouwde omg ving en de steun van familie*' vrienden kunnen het verdrf later wel verlichten. Mijn bi! drage kan hierin eveneens et1 rol spelen. Dat maakt dit onde* deel van mijn werk dan ook ze2 dankbaar", aldus Erika. J' TERNEUZEN, Zuidlandtheater Kortsluiting, toneel door Nelly Frij- da, Allard van der Scheer, Rick Ni- colet en Hymke de Vries; regie Chris- tiaan Nortier, tekst Haye van der Heyden, decor Roel Schneemann en licht Pelle Herfst doorTrees van Herpen En ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren,/ en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat.. Een betere ka rakteristiek dan deze dichtre gels van Willem Elschot uit zijn overbekende vers Het Huwelijk kan het tragikomische toneel spel Kortsluiting niet krijgen. In veertien scenes roepen de mentale aftakeling van hoofd persoon Victor en het effect daarvan op zijn naasten velerlei emoties op. De weemoed gaat mee naar huis. Onverklaarbare stemmingswisselingen, achter docht, zoekend naar de juiste woorden en verwondering. Het zijn enkele van de vele aanwij zingen voor een dementerende geest. Allard van der Scheer, zelf in middels 71 jaar oud en al vijftig jaar op de planken, weet ze haarfijn neer te zetten, met alle erbij behorende fysieke elemen ten. Houterig zet hij heel geloof waardig een nurkse mopperaar neer die zich niet meer thuis voelt in zijn lichaam en zijn we reld. Zijn vrouw Charlotte, in de persoon van Nelly Frijda, kiest aanvankelijk de gangbare the rapeutische houding, ze gaat la coniek en pragmatisch mee in zijn wazige denkbeelden maar raakt op den duur het spoor even bijster. Het wordt haar al lemaal teveel, de spelletjes die Victor speelt om zijn ontwrich ting te maskeren, zijn afwijzing van haar goed bedoelde zorg en zijn vlucht in de ontkenning. Postuur en spel van Frijda pas sen bij haar vierkante rol, een stevige basis voor een zwalken de echtgenoot. De rollen van dochter Julia en buurvrouw Eva dienen vooral om de situatie tussen de echtlie den aan te scherpen, al spelen beide die rollen fris en geloof waardig. Alle scenes spelen zich af in de tuin van het echtpaar in een decor met enkele bankjes, een grasveld en een wolken landschap dat donkerder won naarmate Victors geest me*, vertroebeld raakt. Haye van der Heyden moet e* intense studie gemaakt hebbf van de dementerende mens ditstuktekunnenschrijven. le taalgrappen zijn op uitert subtiele wijze in de tekst vef! werkt. De grip op de taal, hl middel voor communicatf ontglipt Victor steeds met maar de sublieme illustrati' daarvan die Van der HeydJ toepast zijn uiterst komisch. P valt heel wat te lachen. Maf' daarnaast is er de plaatsverva? gende schaamte, het medelP den, de herkenning en uiteind^ lijk de weemoed om wat was i niet meer is. In de dichtregels van Elscbi vinden Charlotte en Victor tef slotte voldoende troost om de tuatie te aanvaarden en de re* van hun leven nog 'leuk' te ml ken. „Ja, met die ziekte van rn1 kun j e la chen zijn Victors veê zeggende slotwoorden. 1 Nog le zien op 15 maart in de slaa schouwburg van Middelbui (Advertentie) Jan Stins uurwerkmaker/instrumentmaker j leverancier van kwaliteitsuur werken Damplein 7. Middelburg Tel. 0118-636635 Reparateur en restaurateur van klokken en horloges. Koningin Beatrix tijdens haar bezoek aan Tholen, vier jaar geleden. foto Pieter Honhoff door Rolf Bosboom GOES - Het thema is ver trouwd, de vorm verrassend. Het Haagse collectief Trespas sers W combineert in zijn voorstelling Zee/Land mu ziek, film en poëtische verha len om de onverbrekelijke te genstelling tussen land en zee te laten voelen. Tegelijk wordt ook treffend het Zeeuwse ka rakter getypeerd. De binnenkomst in de zaal van 't Beest in Goes is donderdag al veelzeggend. Trespassers W mag dan worden geafficheerd als een rockgroep, de weinige bezoekers worden verwel komd met stemmig trompet geschal. De speler laat vervol gens water door zijn instrument lopen en speelt vrolijk verder, terwijl het vocht de noten net zolang smoort totdat het water weg gesijpeld is. Zanger Cor Gout haalt de haat-liefdeverhouding tussen mens en zee aan, met aan de ene kant de steeds terugkeren de strijd tegen het water en aan de andere kant het eeuwi ge verlangen naar de zee. „Een dubbele lading. Een fascine rende tegenstrijdigheid." Wat volgt zijn enkele boeiende verhalen over het Zeeland van decennia terug. Over het verdriet van verdwenen voet balplaatjes. Over die ene pros tituee die Middelburg destijds telde. Over de 'diabolische jukebox' in het Middelburgse stationscafé, die zorgde voor een 'lokale hitparade'. Relaas Heel mooi is het relaas van de 11-jarige jongen uit Den Haag, die voor twee jaar bij zijn ou ders in Zeeland wordt onder gebracht. Op de Casembroot- school aan de Middelburgse Zuidsingel is hij, met zijn uit de toon vallende kleding, een buitenbeentje. De stad is zijn 'Elba'. „Ik bleef een toeschou wer, maar in toenemende mate een dankbare." Twee jaar lang blijft hij 'die nieuwe uit Den Haag', totdat hij enkele klas genoten weet mee te tronen naar zijn grootouders. Die vriendjes bekijken hem opeens met andere ogen. „Ik word be zien, dus ik besta." De verhalen worden steeds afgewisseld met muziek, ge speeld door vijf rasmuzikan ten, net als Gout in matrozen pakjes gestoken. Heerlijke nummers vaak, met onder meereen heftig swingende lof zang op de Goese topkeeper Frans 'de Zwarte Panter' de Munck, droefgeestige zee mansliederen uit de oude doos en de ballade van die visser uit Westerschouwen die een zee meermin in zijn netten aan trof, mee naar huis nam en daardoor het dorp vervloekte. „Westerschouwen, het zal je berouwen." Tussendoor is een fragment uit een historische Amerikaanse documentaire over het Zee land van weleer te zien. In deze overzeese variant van Trug- kieke wijst de krakende com mentaarstem de kijker op de klederdrachten ('dit maakt Zeeland anders dan alle ande re plekken in de wereld'), de schoonmaakwoede en de landbouwgewoonten. Later volgt de eigentijdse film 'De zee die neemt', die helaas te lang duurt om de vaart in de voorstelling te houden. „Zeeland is apart, staat apart", aldus Gout. Zoveel maakt Trespassers W wel dui delijk. Ook het heen en weer geslingerd worden tussen het verlangen naar de verte en de hang naar geborgenheid, laat zich voelen. Dat weet de groep toch over te brengen, ook al ontbreekt een duidelijk lijn in het programma en is de mu ziek vaak zo aansprekend en overheersend dat de teksten van Gout, hoe fraai ook, er soms kopje onder in dreigen te gaan. In literatuur, muziek en film vertelt Trespassers W haar verhaal op eigen wijze. Zeeuws bijna en dus apart. Heel apart. Zee/Land is zaterdag 25 maart om 20.30 uur te zien in Brogum in Zie- rikzee. Waarschijnlijk ivordt er ook een voorstelling op Walcheren gegeven. HULST - Trammel Crow Ne derland (TCN) gaat verder met de ontwikkeling van de plannen voor een factory outletcentrum in Hulst. Volgens projectleider P. Palm geeft het rapport van BRO uit Vught geen enkele aan leiding om tot een herziening of schorting van de planontwikke ling te besluiten. Het besluit van Gedeputeerde Staten om geen vestiging van een fabriekswinkelcomplex in Zeeland toe te staan is in de ogen van Palm aanvechtbaar, omdat deze beslissing genomen is op basis van de BRO-rapportage. ..Een rapportage, die voor zover ik kan bezien, niet al te goed is. Ik heb me verbaasd over de aannames en cijfers die BRO aanvoert. TCN heeft tal van on derzoeken laten verrichten en daarin hebben we telkens heel ander cijfermateriaal aange troffen. Daar komt nog bij dat het provinciebestuur vreest voor een duurzame ontwrich ting van de detailhandel, terwijl die term in het BRO-rapport nergens gebezigd wordt De TCN-projectleider heeft in middels met het gemeentebe stuur van Hulst gesproken over de te volgen weg TCN gaat het BRO-rapport analyseren en te genargumenten zoeken om toch de Hulster ontwikkeling te kun nen doorzetten. Palm heeft zich overigens geër gerd aan de suggestie die de BRO-onderzoekers wekken dat TCN betrokken zou zijn met voor Zeeuws-Vlaanderen be dreigende outletontwikkelin- gen in Gent. „In Gent zijn we be zig met de bouw van Post Plaza. Dat wordt met 3300 vierkante meter weliswaar een groot mo decentrum, maar het is op geen enkele wijze te vergelijken met een fabriekswinkelcomplex. Het gaat hier om een Bijenkorf achtig modewarenhuis met du re merken, dat gebouwd wordt in het centrum van de stad. Dat heeft niets te maken met het outlet-verhaalbenadrukt Palm. De projectleider zei gisteren verder dat TCN niet voorne mens om nu in België op zoek te gaan naar alternatieve locaties voor een fabriekswinkelcom plex. „Wij willen in Hulst een kwalitatief hoogstand design centrum realiseren. Voor Hulst hebben we met het oog op het Vlaamse kooppubliek zeer be wust gekozen.", aldus Palm. MIDDELBURG. Stadsschouwburg De conférence, het boekenweekge schenk en de leugen, try-out van de aanstaande boekenbal-conférence van Freek de Jonge door Willem Nijssen Een onecht kind van Don Quichot, zo noemt Freek de Jonge zich ergens in de voorstel ling met de lange naam: 'De con férence, het boekenweekge schenk en de leugen'. Een koppig strijder tegen windmo lens, dat is Freek - ondanks ook poëtische voorstellingen - dik wijls geweest. En dat zal hij straks op 14 maart op het boe kenbal ook zijn, zo belooft hij. Want hij heeft de oorspronkelijk bondige titel voor zijn conféren ce op dat feest ('De Flaptekst') niet voorniets gewijzigd. Hij wil ermee reageren op het boeken weekgeschenk, een werkje van Harry Mulisch met de bijna even lange titel: 'Het theater, de brief en de waarheid'. Hoeveel er overeind blijft van Freeks uitspraak „Dit boekje moet verbrand worden in de piste van Carré", laat hij op de Middelburgse tiy-out van 'De conférence...' in het midden. Er moet een verrassing overblijven voor het boekenbal. Bovendien is dat boekenweekgeschenk ook niet de kern van de zaak. En de zaak Jules Croiset - waar het in dat boekje om gaat - is dat even min. Ik ga er gemakshalve van uit, dat iedereen wel opnieuw op de hoogte zal zijn van die kwestie: een protest in 1987 tegen een an tisemitisch toneelstuk, gevolgd door een Jules Croiset zelf ver zonnen ontvoering en enkele zelfgeschreven dreigbrieven, één daarvan aan het adres van Freek de Jonge. Harry Mulisch heeft op deze ou de kwestie „zijn verbeelding losgelaten" en het resultaat daarvan schijnt te lijken op een soort rehabilitatie van de per soon Croiset. Freek de Jonge kan er vinnig oververtellen. „Ik verzin er niks bij om het mooier te maken, laat dat maar aan Harry Mulisch over.De kwestie vult ongeveer de helft van zijn conférence, en toch blijft Jules Croiset vrijwel geheel buiten schot en Harry Mulisch grotendeels - ondanks enkele vlijmscherpe sneren in diens richting. Freek de Jonge kiest heel zuiver positie, en doet dat door de zaak naar zichzelf toe te trekken: hij heeft - uit naam van de kunst en van de vrijheid - spijt als haren op zijn hoofd, dat hij zich ooit in die zaak gemoeid heeft. "Mea cul pa', zo had zijn conférenceeven- goed kunnen heten. Zo'n positie innemen, dat maakt de voorstelling boeiend, omdat het vuur waarmee Freek de Jonge dat doet, authentiek is en als vanouds aanstekelijk werkt. En de vorm waarin, is al even prikkelend. Zijn bood schap zit tussen een mengeling van losse flarden schijnbare on zin (een onnozel avontuur in een Franse supermarkt, een uithaal naar bijbelherschrijver Nico ter Linde. Karin Adelmund die ter verlichting van het studiehuis Oostenrijk uit alle atlassen laat scheuren) en een komisch kader: een bezoek aan de bibliotheek van Willem Alexander. De centrale vraag, waar Freek na veel ironie en sarcasme bij uitkomt, is de vraag: is kunst nu een spel of een gevecht met de waarheid. En zijn standpunt is glashelder: het is een gevecht. Een gevecht dat hij zonder te rughouding aangaat en dat hij met deze voorstelling glorieus wint. Een gevecht waarin hij zich op zijn eigen markante, onnavolg bare wijze als de David kan pre senteren, en waarin hij de Goli ath weer zo pijnlijk scherp als lomp kan neerzetten. Dat reikt allemaal veel verder dan dat éne boekenweekgeschenk, en dat maakt de voorstellingen van Freek de Jonge altijd opnieuw tot iets bijzonders: dat er zulke grappige en lepe Davids be staan. Muziekdag in Middelburg MIDDELBURG - De Stichting Evenementen Middelburg (SEM) houdt op zaterdag 18 maart een muziekdag in het centrum van Middelburg. Op de Markt staat een podium opgesteld. Om 11.30 uur treedt er Champagne Charlie op. Om 14.00 uur maken zij plaats voor de Big Band van de Zeeuwse Muziekschooldie oude en nieu we jazz- en dixielandmuziek speelt tot 17.00 uur. door Richard Hoving Tweede-Kamerlid Femke Halseina van GroenLinks pleitte begin deze week voor een stapsgewijze afschaffing van de monarchie. Heeft haar pleidooi enige kans van slagen of voert ze een klassiek achterhoedegevecht? „Dat wordt voorlopig niks", reageert voorlichter Perry Bakx van de gemeen te Tholen beslist. Volgens hem onder schat Halsema de populariteit van de koningin en haar familie. „In Zeeland is het nog altijd Oranje Boven", meent hij te weten. Vier jaar geleden was Bakx ambtelijk verantwoordelijk voor het bezoek dat koningin Beatrix aan Sint- Maartensdijk bracht. ..Een dag om nooit te vergeten. Tienduizenden men sen verdrongen zich om een glimp van Hare Majesteit op te vangen." Twee jaar later was het niet anders, leert een greep in het PZC-archief..Ve le mensen op de been in Terneuzen, Vlissingen en de Walcherse dorpen", meldde de krant op 26 augustus 1998 hofdame naar ons toe met de medede ling dat de koningin met ons wilde pra ten. We waren stomverbaasd, maar hebben vervolgens tien minuten heel geanimeerd met haar gepraat. Dat vind ik nog altijd fantastisch van haar." Frans van Kollem uit Zuiddorpe is fractievoorzitter van GroenLinks in de Staten van Zeeland. Het Oranje Boven- gevoel is hem vreemd. „Ik vind het on begrijpelijk dat het koningschap tot in de 21 e eeuw is geraakt. Voor mij is de er felijke troonopvolging het ultieme be wijs dat niet alle mensen gelijk zijn. Dat stuit mij ontzettend tegen de borst." Allerminst gelukkig noemt Van Kollem de waas van geheimzinnigheid waar mee het koningschap is omgeven. ..Nie mand weet waar de koningin zich alle maal mee bemoeit en hoe groot haar invloed is." De voorzitter van Staten fractie van GroenLinks gelooft ook niet in de koningin als nationaal symbool Hij laat dat liever over aan het nationa le voetbalelftal. Van Kollem denkt overigens niet dat het pleidooi van zijn partijgenote vol strekt kansloos is. Dat de fractie van GroenLinks redelijk alleen slaat in Tweede Kamer beseft hij zich terdege. „Maar", klinkt het een tikkeltje hoop vol, „ook binnen de PvdA gaan stem men op om de rol van de koningin eens kritisch tegen het licht te houden." Ria Gideonse-Cevaal was tot voor kort secretaris van de Oranjevereniging in het Walcherse Sint Laurens. Vijftien jaar lang heeft ze het volgehouden,En dan te bedenken dat ik helemaal geen fanatieke Oranje-aanhanger ben", zegt ze lachend. In een stapsgewijze af schaffing van de monarchie ziet Gide- onse-Cevaal 'absoluut niets'. De konin gin doet het volgens haar prima. ..Met een president is maar weer afwachten hoe hij of zij het oppakt Alleen die ski-vakantie in Oostenrijk, daar heeft de voormalig secretaris van de Oranjevereniging in Sint Laurens wel moeite mee gehad. „Dat had Bea trix beter niet kunnen doen. Privé-va kantie of niet, ze is en blijft altijd het staatshoofd. En dat had ze zich moeten realiseren." Trespassers. daags na een werkbezoek van de konin gin aan Zeeuws-Vlaanderen en Wal cheren. Volgens de Thoolse gemeentevoorlich- ter valt er weinig aan te merken op de manier waarop Beatrix invulling geeft aan het koningschap. Dat de koningin graag direct contact met het 'volk' heeft, weet hij uit ervaring. Bakx ver telt over de traditionele nieuwjaarsre ceptie in het Paleis op de Dam waarvoor in januari 1997 een delegatie van de ge meente Tholen werd uitgenodigd. „Halverwege de receptie kwam er een foto Dirk-Jan Gjeltema LONGINES

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 16