Genève steelt de show Turbo-taal van Porsche PZC Ducati's special op Internet Primeurs Autosalon auto motorfiets 41 Saxo Ben met gsm Nissan Hypermini Cuore Marathon zaterdag 4 maart 2000 Citroen en telecom-provider Ben hebben de handen ineengeslagen. In een nieuwe versie van de Saxo wordt namelijk standaard een gsm-tele- foon van Ericsson met handsfree carkit en een abonnement op Ben mee geleverd. Daarmee hoopt Citroen de jeugdige automobilist aan te spre ken. De Saxo Ben is er vanaf 19.990,- en is dan uitgerust met een éénli ter motor. Daarnaast is er ook een 1,1 liter motor leverbaar en een 1.4 li ter. Naast de mobiele telefoon heeft de Saxo Ben ook speciale bekleding, blauwe vloerbedekking en blauwe gordels en wijzerplaten. De Autosalon van Genève maakt zijn reputatie van belangrijkste autotentoonstelling van het jaar ook in het nieuwe millennium waar. De tot en met 12 maart durende autoshow heeft een hele reeks aan primeurs in petto en overschaduwt daarmee de eerder gehouden tentoonstellingen in Detroit en Brussel. Genève wordt niet alleen door nabijgelegen Europese fabrikanten aangegrepen om belangrijk nieuws te laten zien, ook de Koreaanse en Japanse industrie doen van zich spreken. De grote afwezige op de Auto- salon van Genève is de nieuwe Mercedes C-klasse. Na in 1998 de S-klasse als primeur te hebben ge presenteerd en vorig jaar het doek van de CL te hebben gehaald, ont breekt er dit jaar een spetterende noviteit van 'Das Haus'. De eerste foto's van de nieuwe C-klasse wor den pas over enkele weken ge toond en in mei vindt de officiële introductie plaats. Chrysler Sebring Mercedes-Benz heeft geen pri meurs, maar concerngenoot Chrysler wel. De opvolger van de Stratus maakt in Genève zijn de buut. In het vervolg heet de auto Sebring, de naam die in Amerika al voor de vorige generatie van de auto werd gebruikt. Het design van de nieuwe middenklasser knoopt aan bij dat van de grotere 300 M. Voor de aandrijving van de Sebring staan twee motoren pa raat: de bekende tweeliter vierci- lindermet 133 pk en de in de 300 M reeds leverbare 2,7 liter V6-motor met 202 pk. Begin volgend jaar zal de Sebring in ons land worden ge ïntroduceerd, later volgt ook weer een open versie. BMW lichtte vorig jaar in Frank furt al een tipje van de sluier over de nieuwe M3 op, maar nu staat de definitieve versie van de auto in Genève. De auto is gebaseerd op de coupéversie van de 3-serie, maar heeft flink uitgebouwde wielkastenDe 3,2 liter zescilinder motor werd nog wat sterker dan voorheen en levert nu 343 pk. Daarmee sprint de M3 in 5,2 se conden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid van de M3 is begrensd op 250 km/h. Ander nieuws van BMW is dat de 3-serie sedan en touring vanaf de zomer met vierwielaandrijving te krijgen zullen zijn. BMW's con cerngenoot Rover toont een nieu we motorversie van de Land Rover Freelander, de tweeliter V6. Twintig jaar na de premièi'e van de eerste Audi quattro, staat het merk met de vier ringen aan de vooravond van een nieuwe episo de wat vierwielaandrijving be treft. Want de permanente inte grale aandrijving wordt nu ook De compacte, elektrisch aangedreven Nissan Hypermini heeft in Japan een zuinigheidsprijs gewonnen. Deze prijs is onlangs in het leven geroe pen om de ontwikkeling van energiezuinige en milieuvriendelijke tech nologie te bevorderen. De jury, bestaande uit vertegenwoordigers van diverse ministeriële departementen, prijst de Hypermini vanwege zijn compacte afmetingen en zijn rijeigenschappen. Bovendien is er lof voor de stevige aluminium carrosserie en de technisch hoogwaardige elek tromotor die niet alleen aandrijft maar ook energie opwekt bij afrem men. Daihatsu heeft een actiemodel geïntroduceerd van de Cuore genaamd Marathon. Deze in knalrood of felgeel uitgevoerde auto heeft een spor tieve uitstraling en extra veel accessoires. Zo heeft de Cuore Marathon airbags voor de bestuurder en de passagier, gordelspanners, speciale zwart/grijze bekleding en in kleur gespoten bumpers. De Cuore Mara thon kan ook nog geleverd worden met een speciaal accessoirepakket met een in kleur gespoten dakspoiler, een middenconsole, een 4-delige stootlijstset met gele op rode badge, marathon emblemen en een speciale mattenset. Verder is er een set lichtmetalen wielen leverbaar met brede banden, een uitlaatsierstuk en een sportpakket. De Cuore Marathon is er vanaf 17.495,-, het optiepakket kost 2.080,-. De 156 Sportwagon wordt het nieuwe succesnummer van Alfa Romeo. ingezet om buiten de gebaande wegen te kunnen rijden. De Audi Allroad quattro is gebaseerd op de A6 Avant, maar heeft een via de luchtvering regelbare grondspe- ling. Bovendien is de bodem voor zien van beschermende beplating. Voor de aandrijving staan een 2,7 liter benzine V6-motor met twee turbo's (250 pk) en een 180pkster- ke 2,5 liter V6TDI klaar. Ford heeft een facelift in petto voor de Galaxy, het MPV-project dat men samen met de Volkswa gen-groep heeft. De ruimteauto kreeg na vijf jaar een nieuw uiter lijk in de van Ford bekende 'new edge'-stijl. Nieuws is er ook op het gebied van de aandrijving. De 1,9 liter TDI-motor (eigenlijk een Volkswagen-motor) heeft voort aan 115 pk en de 2,8 liter V6 204 pk. Er is keuze tussen handge- schakelde vijf- of zesbakken en vier- of vijftraps automaten. Pa rallel met de Galaxy is er ook een facelift van de technisch identieke Volkswagen Sharan, maar de ui terlijke vernieuwde Seat Alham- bra stond nog niet in Genève. Omega V8 Opel bekroont de vorig najaar ver nieuwde Omega-reeks met een topmodel. Het is de Omega V8, uit gerust met een 310 pk sterke 5,7 li ter V8-motor uit de Amerikaanse GM-stal. Standaard is de kracht bron, die een geweldige hoeveel heid trekkracht biedt, gekoppeld aan een automaat. Nu Alfa Romeo met de 156-reeks weer een beetje normale levertij den heeft, staat het volgende suc cesnummer op het programma: de 156 Sportwagon. Deze elegant ge lijnde combiversie heeft dezelfde ranke lijnen als de sedan en is ook exact even lang, 4,43 meter. De daklijn van de auto is echter door getrokken en de 156 Spoil;wagon heeft een vijfde deur die ver in het dak doorloopt, hetgeen ook wel nodig is om voldoende stahoogte onder de achterklep te creeren. De auto krijgt dezelfde motoren als de sedanversie, benzinemotoren van 1,6 tot 2,5 liter inhoud en Het modeloffensief dat Toyota vo rig jaar inzette gaat in 2000 in hoog tempo verder. In Genève toonde het Japanse merk de nieu we generatie van de Previa, een grote ruimteauto. Toyota heeft erg lang gewacht met een opvolger voor dit model, maar heeft er wel veel werk van gemaakt. Ook voor de FunCruiser liet Toyo ta een opvolger zien. Het nieuwe model heet alleen geen FunCrui ser meer, maar RAV 4, de model aanduiding die voorheen al in de meeste landen werd gehanteerd. De nieuwe RAV 4 is er wederom in een korte en een lange wielbasis, al zijn de uiterlijke verschillen tus sen de twee typen groter dan voor heen. Yaris Tegelijk met de presentatie van deze nieuwe modellen gooit Toyo ta een balletje op voor een volgen de nieuwe versie van de Yaris: een cabriolet. Het is een variant die prima bij de vlotte lij n van de com pacte auto past. Over productie wordt nog nagedacht, maar de ve le positieve reacties op dit proto type zullen de balans zeker ten gunste van productie doen door slaan. Mazda mengt zich ook in het strijdperk van de luxe terreinau to's, ook wel SUV's genoemd. De Tribute, zoals de vrij compacte 4x4 heet, is rechtstreeks afgeleid van de Ford Escape, die in Detroit voor het eerst werd getoond en die in het najaar als Ford Maverick op de markt komt. Verder liet Mazda een vernieuwde Demio zien, die binnenkort al leverbaar zal zijn in ons land. Nieuwe modellen zijn bij Morgan een zeldzaamheid. De laatste echt nieuwe auto werd bij het Britse merk in 1969 gepresenteerd. Maar nu is er dan weer een nieuw model, de Aero 8. Het is een voor Morgan- begrippen erg moderne auto, afge leid van een model waarmee ooit op Le Mans werd geracet. Mario Vos Renault Avantime: coupé en ruimteauto tegelijk. Compacte combi van Kia. Audi met vierwielaandrijving, geschikt voor ruig terrein. turbodiesels van 1,9 en 2,4 liter. Na een moeilijke tijd krabbelt Kia in een recordtijd weer overeind en worden er in hoog tempo nieuwe modellen gepresenteerd. De Rio is de tweede nieuwe Kia na de begin dit jaar geïntroduceerde Joice. Het is een compacte, combi-achti- ge hatchback, die net onder de Shuma en net boven de Pride kan worden geplaatst. De wigvormig gelijnde auto komt er met twee benzinemotoren: een 1,3 liter met 84 pk en een 1,5 liter met 108 pk. In onze taal gebruiken we het woordje turbo te pas en te onpas om een woord of een term kracht bij te zetten. Jan Kuitenbrouwer leende het woord zelfs voor de titel van zijn boekje over snel en eigentijds taalgebruik, Turbo-taal. Maar bekend werd de turbo door iets heel anders. Autofabrikant Porsche monteerde 25 jaar geleden zo'n uitlaatgascompressor op de roemruchte 911 en bracht elke bestuurder van die auto onder de indruk. En dat doet de nu gepresenteerde vijfde generatie van de 911 Turbo opnieuw. Die allereerste Porsche 911 kreeg vleugels door de mon tage van een turbo. De toenmalige 911 S met 2,7 liter motor was met 175 pk al de droom van elke sport wagenliefhebber, maar de Turbo overtrof met 260 pk uit een drieli ter motor alle verwachtingen. Met elke nieuwe generatie werd de 911 Turbo sterker en sneller en die tra ditie zet Porsche ook in de nieuwe generatie voort. Voor de aandrijving van de nieuwe 911 Turbo maakte Porsche geen gebruik van de nieuwe motorge neratie van de Boxster en de 911 Er is gekozen voor de wat oudere 3,6 liter motor, die ook in de GT3 is te vinden. Voor beide cilinderrijen van de zescilinder boxermotor (twee tegenover elkaar liggende rijen van drie cilinders) is een door de uitlaatgassen aangedreven tur bocompressor gemonteerd. Deze perst onder een druk van maxi maal 1,8 bar de lucht in de cilin ders. Trekkracht Het resultaat is een maximaal ver mogen van liefst 420 pk bij 6.000 toeren. Met het ooit zo hinderlijk trage aanspreken van de compres sor rekent de 911 Turbo definitief af. De grootste trekkracht is al pa raat bij 2.700 toeren en bereikt dan een waarde van 560 Nm. Tot 4.600 toeren wordt die waarde ook niet minder. Dat zulke krachten tot hoogst in drukwekkende prestaties leiden Ducati grijpt de kansen die het wereldwijde web biedt niet beide handen aan. Via een eigen website (www.ducati.com) worden op het internet veilingen gehouden waar gegadigden op een virtuele veiling een bod kunnen doen op diverse memorabilia. Ducati's website sloeg in als een bom en trekt momenteel ruim honderdvijftigduizend bezoekers per dag. op het stratencircuit van het Brit se eiland Man. Hoewel de uitstra ling van de MH 900e onmisken baar nostalgische gevoelens oproept, is de tweewieler volstrekt van deze tijd. Ontwerper Pierre Terblanche deed zijn ideeën op door voort te borduren op de lijnen van een in het museum van Ducati aanwezige 'desmotwin'. Maar de technische afdeling droeg er zorg voor dat de aanwezige technologie volstrekt van deze tijd is. Dat blijkt onder meer uit de enkelzij- dige achterwielophanging, brandstof injectie en een upside- down gemonteerde voorvork. Klepsturing De luchtgekoelde tweecilinder L- motor is uitgerust met desmodro- mische klepsturing en heeft een ci linderinhoud van 904 cc. die goed is voor een vermogensafgifte van 59 kW/79 pk bij 8.250 tpm. ,Met een motorkoppel van maximaal 78 Nm bij 6.500 tpm zal de motor dankzij een gewicht van 175 kilo gram en een close ratio zesbak, zeer sportief kunnen presteren. En daar zal het Ducati ongetwijfeld om te doen zijn. Want waarom bouw je anders een 'neoklassieker' op volgens de technische specifi caties van de 996 Superbike, Du cati's vlaggenschip? De MH 900 'evoluzione' kan uit sluitend 'on line' besteld worden. Kopers kunnen via de website van Ducati hun bestelling plaatsen (de MH 900e kost 15.000 euro, ofwel zo'n 33.000 gulden) waarna de motor in een speciaal krat bij een van de erkende Ducati dealers wordt afgeleverd. Daar kan de ko per vervolgens z'n rijklare replica en de erbij behorende sleutels in ontvangst nemen. De motor is vanaf het begin van de zomer leverbaar. Ducati wil de op lage beperkt houden. Over een periode van twee jaar zullen maximaal tweeduizend handge- bouwde exemplaren het levens licht zien. Ruud Vos Naast de memorabilia kunnen bezoekers ook kennis nemen van het totale modelaanbod van de in Bologna gevestigde motor producent. Sinds kort (en daar mee is Ducati de eerste motorpro ducent) kunnen ook nieuwe motoren rechtstreeks vanaf inter net besteld worden. Als voorschot op deze nieuwe ont- wikkeling werd de Ducati MH 900e gelanceerd. Het model is een eerbetoon aan de Britse coureur Mike Hailwood die in 1978 op een Ducati 900 Desmo Twin de con currentie zoek reed tijdens de TT zal niemand verbazen. De accele ratie is ronduit bloedstollend, want in 4,2 seconden zit de 911 Turbo vanuit stilstand op de 100 kilometer per uur. Vijf seconden later wordt de 160 km/h over schreden en na 15 seconden zit de auto op de 200 km/h. Aan de ver snelling komt pas boven de 300 km/h een eind, want de topsnel heid van de snelste in serie ge bouwde Porsche ooit bedraagt 305 km/h. Beweegbare vleugel Van Porsche zi j n we gewend dat de Turbo-modellen een redelijk woest uiterlijk hebben. Maar dat valt in eerste instantie wel mee bij het nieuwe model. De auto mist die enorme taartschep achterop, die eigenlijk een beetje traditie is geworden bij de Turbo. Daarvoor in de plaats is een veel subtielere spoiler gekomen met een beweeg bare vleugel, die boven de 120 km/h een centimeter of tien om hoog komt. De spoiler zorgt daar mee voor extra druk op de achter wielen en een stabiel weggedrag op hoge snelheden. De achterspoiler is slechts één van de uiterlijke kenmerken van de Turbo. De wielkasten van de Tur bo zijn aan beide zijden zo'n drie centimeter uitgebouwd om de gro tere wielen en banden kwijt te kunnen. Achter worden de wiel kasten dan ook gevuld door 19 inch banden in de maat 295/30. In de aangepaste voorbumper van de 911 Turbo zitten veel extra koelopeningen. Porsche plaatste een extra radiateur om de warmte van de motor beter af te voeren. Verder zijn net achter de portieren van de auto aan de zijkant grote windhappers aangebracht. Om het vermogen van de motor goed op het wegdek over te kun nen brengen, is de 911 Turbo stan daard uitgerust met vierwielaan drijving. Het is een systeem dat afkomstig is van de Carrera 4 en dat altijd de nadruk op de aandrij ving van de achterwielen houdt. Onder normale omstandigheden gaat slechts vijf procent van de aandrijving naar de voorwielen en dat neemt bij doorslippende ach terwielen toe tot maximaal 40 pro cent. Van de vier generaties van de 911 Turbo die Porsche tot april 1998 heeft vervaardigd, zijn er precies 32.223 gebouwd. Sindsdien heeft de productie stilgelegen en heb ben de liefhebbers van de duurste en meest verfijnde techniek die Porsche te bieden heeft, geduld moeten oefenen. Vanaf mei zal de levering van de 911 Turbo in ons land plaatsvinden. Reeds 35 klan ten hebben zo'n auto besteld en de Nederlandse importeur verwacht dit jaar nog zeker 25 klanten te kunnen interesseren. Enige kapi taalkracht wordt wel verwacht, want de prijs van de auto is vast gesteld op 370.750 gulden. Ook hier spreekt Porsche echte Turbo taal. Mario Vos De Porsche 911 Turbo heeft extra koelopeningen in de bumper en achter de portieren. De Ducati MH 900E is een eerbetoon aan coureur Mike Hailwood.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 41