Genève steelt de show
Turbo-taal van Porsche
PZC
Ducati's special op Internet
Primeurs
Autosalon
auto motorfiets
41
Saxo Ben met gsm
Nissan Hypermini
Cuore Marathon
zaterdag 4 maart 2000
Citroen en telecom-provider Ben hebben de handen ineengeslagen. In
een nieuwe versie van de Saxo wordt namelijk standaard een gsm-tele-
foon van Ericsson met handsfree carkit en een abonnement op Ben mee
geleverd. Daarmee hoopt Citroen de jeugdige automobilist aan te spre
ken. De Saxo Ben is er vanaf 19.990,- en is dan uitgerust met een éénli
ter motor. Daarnaast is er ook een 1,1 liter motor leverbaar en een 1.4 li
ter. Naast de mobiele telefoon heeft de Saxo Ben ook speciale bekleding,
blauwe vloerbedekking en blauwe gordels en wijzerplaten.
De Autosalon van Genève
maakt zijn reputatie van
belangrijkste
autotentoonstelling van het
jaar ook in het nieuwe
millennium waar. De tot en
met 12 maart durende
autoshow heeft een hele reeks
aan primeurs in petto en
overschaduwt daarmee de
eerder gehouden
tentoonstellingen in Detroit
en Brussel. Genève wordt niet
alleen door nabijgelegen
Europese fabrikanten
aangegrepen om belangrijk
nieuws te laten zien, ook de
Koreaanse en Japanse
industrie doen van zich
spreken.
De grote afwezige op de Auto-
salon van Genève is de nieuwe
Mercedes C-klasse. Na in 1998 de
S-klasse als primeur te hebben ge
presenteerd en vorig jaar het doek
van de CL te hebben gehaald, ont
breekt er dit jaar een spetterende
noviteit van 'Das Haus'. De eerste
foto's van de nieuwe C-klasse wor
den pas over enkele weken ge
toond en in mei vindt de officiële
introductie plaats.
Chrysler Sebring
Mercedes-Benz heeft geen pri
meurs, maar concerngenoot
Chrysler wel. De opvolger van de
Stratus maakt in Genève zijn de
buut. In het vervolg heet de auto
Sebring, de naam die in Amerika
al voor de vorige generatie van de
auto werd gebruikt. Het design
van de nieuwe middenklasser
knoopt aan bij dat van de grotere
300 M. Voor de aandrijving van de
Sebring staan twee motoren pa
raat: de bekende tweeliter vierci-
lindermet 133 pk en de in de 300 M
reeds leverbare 2,7 liter V6-motor
met 202 pk. Begin volgend jaar zal
de Sebring in ons land worden ge
ïntroduceerd, later volgt ook weer
een open versie.
BMW lichtte vorig jaar in Frank
furt al een tipje van de sluier over
de nieuwe M3 op, maar nu staat de
definitieve versie van de auto in
Genève. De auto is gebaseerd op
de coupéversie van de 3-serie,
maar heeft flink uitgebouwde
wielkastenDe 3,2 liter zescilinder
motor werd nog wat sterker dan
voorheen en levert nu 343 pk.
Daarmee sprint de M3 in 5,2 se
conden van 0 naar 100 km/h. De
topsnelheid van de M3 is begrensd
op 250 km/h.
Ander nieuws van BMW is dat de
3-serie sedan en touring vanaf de
zomer met vierwielaandrijving te
krijgen zullen zijn. BMW's con
cerngenoot Rover toont een nieu
we motorversie van de Land Rover
Freelander, de tweeliter V6.
Twintig jaar na de premièi'e van de
eerste Audi quattro, staat het
merk met de vier ringen aan de
vooravond van een nieuwe episo
de wat vierwielaandrijving be
treft. Want de permanente inte
grale aandrijving wordt nu ook
De compacte, elektrisch aangedreven Nissan Hypermini heeft in Japan
een zuinigheidsprijs gewonnen. Deze prijs is onlangs in het leven geroe
pen om de ontwikkeling van energiezuinige en milieuvriendelijke tech
nologie te bevorderen. De jury, bestaande uit vertegenwoordigers van
diverse ministeriële departementen, prijst de Hypermini vanwege zijn
compacte afmetingen en zijn rijeigenschappen. Bovendien is er lof voor
de stevige aluminium carrosserie en de technisch hoogwaardige elek
tromotor die niet alleen aandrijft maar ook energie opwekt bij afrem
men.
Daihatsu heeft een actiemodel geïntroduceerd van de Cuore genaamd
Marathon. Deze in knalrood of felgeel uitgevoerde auto heeft een spor
tieve uitstraling en extra veel accessoires. Zo heeft de Cuore Marathon
airbags voor de bestuurder en de passagier, gordelspanners, speciale
zwart/grijze bekleding en in kleur gespoten bumpers. De Cuore Mara
thon kan ook nog geleverd worden met een speciaal accessoirepakket
met een in kleur gespoten dakspoiler, een middenconsole, een 4-delige
stootlijstset met gele op rode badge, marathon emblemen en een speciale
mattenset. Verder is er een set lichtmetalen wielen leverbaar met brede
banden, een uitlaatsierstuk en een sportpakket. De Cuore Marathon is
er vanaf 17.495,-, het optiepakket kost 2.080,-.
De 156 Sportwagon wordt het nieuwe succesnummer van Alfa Romeo.
ingezet om buiten de gebaande
wegen te kunnen rijden. De Audi
Allroad quattro is gebaseerd op de
A6 Avant, maar heeft een via de
luchtvering regelbare grondspe-
ling. Bovendien is de bodem voor
zien van beschermende beplating.
Voor de aandrijving staan een 2,7
liter benzine V6-motor met twee
turbo's (250 pk) en een 180pkster-
ke 2,5 liter V6TDI klaar.
Ford heeft een facelift in petto
voor de Galaxy, het MPV-project
dat men samen met de Volkswa
gen-groep heeft. De ruimteauto
kreeg na vijf jaar een nieuw uiter
lijk in de van Ford bekende 'new
edge'-stijl. Nieuws is er ook op het
gebied van de aandrijving. De 1,9
liter TDI-motor (eigenlijk een
Volkswagen-motor) heeft voort
aan 115 pk en de 2,8 liter V6 204
pk. Er is keuze tussen handge-
schakelde vijf- of zesbakken en
vier- of vijftraps automaten. Pa
rallel met de Galaxy is er ook een
facelift van de technisch identieke
Volkswagen Sharan, maar de ui
terlijke vernieuwde Seat Alham-
bra stond nog niet in Genève.
Omega V8
Opel bekroont de vorig najaar ver
nieuwde Omega-reeks met een
topmodel. Het is de Omega V8, uit
gerust met een 310 pk sterke 5,7 li
ter V8-motor uit de Amerikaanse
GM-stal. Standaard is de kracht
bron, die een geweldige hoeveel
heid trekkracht biedt, gekoppeld
aan een automaat.
Nu Alfa Romeo met de 156-reeks
weer een beetje normale levertij
den heeft, staat het volgende suc
cesnummer op het programma: de
156 Sportwagon. Deze elegant ge
lijnde combiversie heeft dezelfde
ranke lijnen als de sedan en is ook
exact even lang, 4,43 meter. De
daklijn van de auto is echter door
getrokken en de 156 Spoil;wagon
heeft een vijfde deur die ver in het
dak doorloopt, hetgeen ook wel
nodig is om voldoende stahoogte
onder de achterklep te creeren. De
auto krijgt dezelfde motoren als
de sedanversie, benzinemotoren
van 1,6 tot 2,5 liter inhoud en
Het modeloffensief dat Toyota vo
rig jaar inzette gaat in 2000 in
hoog tempo verder. In Genève
toonde het Japanse merk de nieu
we generatie van de Previa, een
grote ruimteauto. Toyota heeft erg
lang gewacht met een opvolger
voor dit model, maar heeft er wel
veel werk van gemaakt.
Ook voor de FunCruiser liet Toyo
ta een opvolger zien. Het nieuwe
model heet alleen geen FunCrui
ser meer, maar RAV 4, de model
aanduiding die voorheen al in de
meeste landen werd gehanteerd.
De nieuwe RAV 4 is er wederom in
een korte en een lange wielbasis, al
zijn de uiterlijke verschillen tus
sen de twee typen groter dan voor
heen.
Yaris
Tegelijk met de presentatie van
deze nieuwe modellen gooit Toyo
ta een balletje op voor een volgen
de nieuwe versie van de Yaris: een
cabriolet. Het is een variant die
prima bij de vlotte lij n van de com
pacte auto past. Over productie
wordt nog nagedacht, maar de ve
le positieve reacties op dit proto
type zullen de balans zeker ten
gunste van productie doen door
slaan.
Mazda mengt zich ook in het
strijdperk van de luxe terreinau
to's, ook wel SUV's genoemd. De
Tribute, zoals de vrij compacte
4x4 heet, is rechtstreeks afgeleid
van de Ford Escape, die in Detroit
voor het eerst werd getoond en die
in het najaar als Ford Maverick op
de markt komt. Verder liet Mazda
een vernieuwde Demio zien, die
binnenkort al leverbaar zal zijn in
ons land.
Nieuwe modellen zijn bij Morgan
een zeldzaamheid. De laatste echt
nieuwe auto werd bij het Britse
merk in 1969 gepresenteerd. Maar
nu is er dan weer een nieuw model,
de Aero 8. Het is een voor Morgan-
begrippen erg moderne auto, afge
leid van een model waarmee ooit
op Le Mans werd geracet.
Mario Vos
Renault Avantime: coupé en ruimteauto tegelijk.
Compacte combi van Kia.
Audi met vierwielaandrijving, geschikt voor ruig terrein.
turbodiesels van 1,9 en 2,4 liter.
Na een moeilijke tijd krabbelt Kia
in een recordtijd weer overeind en
worden er in hoog tempo nieuwe
modellen gepresenteerd. De Rio is
de tweede nieuwe Kia na de begin
dit jaar geïntroduceerde Joice.
Het is een compacte, combi-achti-
ge hatchback, die net onder de
Shuma en net boven de Pride kan
worden geplaatst. De wigvormig
gelijnde auto komt er met twee
benzinemotoren: een 1,3 liter met
84 pk en een 1,5 liter met 108 pk.
In onze taal gebruiken we het
woordje turbo te pas en te onpas
om een woord of een term kracht bij
te zetten. Jan Kuitenbrouwer leende
het woord zelfs voor de titel van zijn
boekje over snel en eigentijds
taalgebruik, Turbo-taal. Maar
bekend werd de turbo door iets heel
anders. Autofabrikant Porsche
monteerde 25 jaar geleden zo'n
uitlaatgascompressor op de
roemruchte 911 en bracht elke
bestuurder van die auto onder de
indruk. En dat doet de nu
gepresenteerde vijfde generatie van
de 911 Turbo opnieuw.
Die allereerste Porsche 911
kreeg vleugels door de mon
tage van een turbo. De toenmalige
911 S met 2,7 liter motor was met
175 pk al de droom van elke sport
wagenliefhebber, maar de Turbo
overtrof met 260 pk uit een drieli
ter motor alle verwachtingen. Met
elke nieuwe generatie werd de 911
Turbo sterker en sneller en die tra
ditie zet Porsche ook in de nieuwe
generatie voort.
Voor de aandrijving van de nieuwe
911 Turbo maakte Porsche geen
gebruik van de nieuwe motorge
neratie van de Boxster en de 911
Er is gekozen voor de wat oudere
3,6 liter motor, die ook in de GT3 is
te vinden. Voor beide cilinderrijen
van de zescilinder boxermotor
(twee tegenover elkaar liggende
rijen van drie cilinders) is een door
de uitlaatgassen aangedreven tur
bocompressor gemonteerd. Deze
perst onder een druk van maxi
maal 1,8 bar de lucht in de cilin
ders.
Trekkracht
Het resultaat is een maximaal ver
mogen van liefst 420 pk bij 6.000
toeren. Met het ooit zo hinderlijk
trage aanspreken van de compres
sor rekent de 911 Turbo definitief
af. De grootste trekkracht is al pa
raat bij 2.700 toeren en bereikt
dan een waarde van 560 Nm. Tot
4.600 toeren wordt die waarde ook
niet minder.
Dat zulke krachten tot hoogst in
drukwekkende prestaties leiden
Ducati grijpt de kansen die het
wereldwijde web biedt niet beide
handen aan. Via een eigen website
(www.ducati.com) worden op het
internet veilingen gehouden waar
gegadigden op een virtuele veiling een
bod kunnen doen op diverse
memorabilia. Ducati's website sloeg in
als een bom en trekt momenteel ruim
honderdvijftigduizend bezoekers per
dag.
op het stratencircuit van het Brit
se eiland Man. Hoewel de uitstra
ling van de MH 900e onmisken
baar nostalgische gevoelens
oproept, is de tweewieler volstrekt
van deze tijd. Ontwerper Pierre
Terblanche deed zijn ideeën op
door voort te borduren op de lijnen
van een in het museum van Ducati
aanwezige 'desmotwin'. Maar de
technische afdeling droeg er zorg
voor dat de aanwezige technologie
volstrekt van deze tijd is. Dat
blijkt onder meer uit de enkelzij-
dige achterwielophanging,
brandstof injectie en een upside-
down gemonteerde voorvork.
Klepsturing
De luchtgekoelde tweecilinder L-
motor is uitgerust met desmodro-
mische klepsturing en heeft een ci
linderinhoud van 904 cc. die goed
is voor een vermogensafgifte van
59 kW/79 pk bij 8.250 tpm. ,Met
een motorkoppel van maximaal
78 Nm bij 6.500 tpm zal de motor
dankzij een gewicht van 175 kilo
gram en een close ratio zesbak,
zeer sportief kunnen presteren. En
daar zal het Ducati ongetwijfeld
om te doen zijn. Want waarom
bouw je anders een 'neoklassieker'
op volgens de technische specifi
caties van de 996 Superbike, Du
cati's vlaggenschip?
De MH 900 'evoluzione' kan uit
sluitend 'on line' besteld worden.
Kopers kunnen via de website van
Ducati hun bestelling plaatsen (de
MH 900e kost 15.000 euro, ofwel
zo'n 33.000 gulden) waarna de
motor in een speciaal krat bij een
van de erkende Ducati dealers
wordt afgeleverd. Daar kan de ko
per vervolgens z'n rijklare replica
en de erbij behorende sleutels in
ontvangst nemen.
De motor is vanaf het begin van de
zomer leverbaar. Ducati wil de op
lage beperkt houden. Over een
periode van twee jaar zullen
maximaal tweeduizend handge-
bouwde exemplaren het levens
licht zien.
Ruud Vos
Naast de memorabilia kunnen
bezoekers ook kennis nemen
van het totale modelaanbod van
de in Bologna gevestigde motor
producent. Sinds kort (en daar
mee is Ducati de eerste motorpro
ducent) kunnen ook nieuwe
motoren rechtstreeks vanaf inter
net besteld worden.
Als voorschot op deze nieuwe ont-
wikkeling werd de Ducati MH
900e gelanceerd. Het model is een
eerbetoon aan de Britse coureur
Mike Hailwood die in 1978 op een
Ducati 900 Desmo Twin de con
currentie zoek reed tijdens de TT
zal niemand verbazen. De accele
ratie is ronduit bloedstollend,
want in 4,2 seconden zit de 911
Turbo vanuit stilstand op de 100
kilometer per uur. Vijf seconden
later wordt de 160 km/h over
schreden en na 15 seconden zit de
auto op de 200 km/h. Aan de ver
snelling komt pas boven de 300
km/h een eind, want de topsnel
heid van de snelste in serie ge
bouwde Porsche ooit bedraagt 305
km/h.
Beweegbare vleugel
Van Porsche zi j n we gewend dat de
Turbo-modellen een redelijk
woest uiterlijk hebben. Maar dat
valt in eerste instantie wel mee bij
het nieuwe model. De auto mist
die enorme taartschep achterop,
die eigenlijk een beetje traditie is
geworden bij de Turbo. Daarvoor
in de plaats is een veel subtielere
spoiler gekomen met een beweeg
bare vleugel, die boven de 120
km/h een centimeter of tien om
hoog komt. De spoiler zorgt daar
mee voor extra druk op de achter
wielen en een stabiel weggedrag
op hoge snelheden.
De achterspoiler is slechts één van
de uiterlijke kenmerken van de
Turbo. De wielkasten van de Tur
bo zijn aan beide zijden zo'n drie
centimeter uitgebouwd om de gro
tere wielen en banden kwijt te
kunnen. Achter worden de wiel
kasten dan ook gevuld door 19
inch banden in de maat 295/30. In
de aangepaste voorbumper van de
911 Turbo zitten veel extra
koelopeningen. Porsche plaatste
een extra radiateur om de warmte
van de motor beter af te voeren.
Verder zijn net achter de portieren
van de auto aan de zijkant grote
windhappers aangebracht.
Om het vermogen van de motor
goed op het wegdek over te kun
nen brengen, is de 911 Turbo stan
daard uitgerust met vierwielaan
drijving. Het is een systeem dat
afkomstig is van de Carrera 4 en
dat altijd de nadruk op de aandrij
ving van de achterwielen houdt.
Onder normale omstandigheden
gaat slechts vijf procent van de
aandrijving naar de voorwielen en
dat neemt bij doorslippende ach
terwielen toe tot maximaal 40 pro
cent.
Van de vier generaties van de 911
Turbo die Porsche tot april 1998
heeft vervaardigd, zijn er precies
32.223 gebouwd. Sindsdien heeft
de productie stilgelegen en heb
ben de liefhebbers van de duurste
en meest verfijnde techniek die
Porsche te bieden heeft, geduld
moeten oefenen. Vanaf mei zal de
levering van de 911 Turbo in ons
land plaatsvinden. Reeds 35 klan
ten hebben zo'n auto besteld en de
Nederlandse importeur verwacht
dit jaar nog zeker 25 klanten te
kunnen interesseren. Enige kapi
taalkracht wordt wel verwacht,
want de prijs van de auto is vast
gesteld op 370.750 gulden. Ook
hier spreekt Porsche echte Turbo
taal.
Mario Vos
De Porsche 911 Turbo heeft extra koelopeningen in de bumper en achter de portieren.
De Ducati MH 900E is een eerbetoon aan coureur Mike Hailwood.