golflengte Op jacht naar nog meer luxe, genot en status PZC reportage zaterdag 4 maart 2000 Tl RUDEN RIEMENS FOT. OGRAFIE De ooit zo spaarzame Nederlanders kopen zich een gat in de hand. Het geld komt met bakken binnen, maar wordt even makkelijk weer uitgegeven. Om nog meer spullen te vergaren leven miljoenen op krediet. Op jacht naar nog meer luxe, genot en status. Ofwel: hoe evenaar of overtref ik de buurman? Met een tweede mobiele telefoon of juist helemaal geen? Rust en ruimte als nieuwe statussymbolen. Een mevrouw met kinderwagen rekent bij de Hema voor ruim honderd gul den een papierversnipperaar af. Een ap paraat dat tot voor kort alleen in kantoren te vinden was. Maar nu dus bij de Hema en thuis bij de mevrouw met de kinderwa gen. „Die hadden we nog niet", licht zij haar aankoop toe. Marco en Miranda moeten het zonder ver- snipperaar stellen. Het is niet het nieuwe huis dat hen heeft genekt. Met twee inko mens was de huur goed op te brengen. Er was zelfs geld over voor een nieuwe eet- hoek en een 'wel heel gaaf bankstel. Voor de wintersport hebben ze een lening afge sloten. De inrichting van de slaapkamer redden ze op afbetaling. Die van de kin derkamer niet meer. Zij zitten tot over hun oren in de schulden en denken voor het eerst in hun leven na over elke gulden die ze uitgeven. Nederlanders leven massaal op krediet. Schaamden we ons tien jaar geleden nog voor rood staan of moeten lenen, nu is het hebben van schulden doodgewoon. Het Centraal Bureau voor de Statistiek meld de onlangs dat een huishouden gemiddeld 1500 gulden rood staat. Daarnaast heeft het 4500 gulden geleend om spullen te ko pen. Keukens, badkamers, tuinhuisjes, computers, scooters, wasdrogers, vaat wassers, broodbakmachines, papierver snipperaars, hogedrukspuiten. Het is al lemaal te koop en bereikbaar voor steeds meer mensen. En wat kan, moet. „Mensen willen alles. Iedei'een wil overal aan meedoen", ver zucht directeur A Tijdhof van Planprak tijk, een bedrijf in schuld-hulpverlening. Naarmate mensen meer verdienen, hou den ze niet meer over, maar geven ze meer uit. Meer dan ze hebben. „De verleidingen zijn ook zo groot en voor bijna iedereen bereikbaar. Alles is op afbetaling te koop. Niet alleen meer via postorderbedrijven maar ook via het Internet." Tijdhof ziet de toekomst met zorg tege moet. „Als je ziet wat mensen aan huizen kopen. Sommige banken geven tot zes keer het bruto jaarsalaris aan hypotheek. Iemand die 3500 gulden bruto per maand verdient kan dus bijna drie ton lenen. Drie ton! De eerste jaren vinden mensen het Bij veel van de ooit zo spaarzame Nederlanders komt het geld met bakken binnen. Het wordt snel weer uitgegeven. Dure auto's, com puters, elektronica, het is allemaal te koop; desnoods met een lening. foto Jeroen Poortvliet niet erg om alles in hun nieuwe huis te ste ken. Dan gaan ze even met op vakantie. Maar dat huis wordt ook weer gewoon en dan willen zij weer mee in de maalstroom naar meer. Er kloppen nu nog weinig hui zenbezitters aan om hulp, maar ik weet zeker dat het over enkele j aren een nieuwe doelgroep is." Kort geluk Kopen, kopen, kopen. Thuis achter de computer, op de bank uit een catalogus, 's avonds in de winkel en zelfs op zondag. Het vertrouwen van de consument in de economie is groot. Maar dat alleen is nog geen reden om geld uit te geven. Waarom kopen we? Nog meer spullen maken niet gelukkiger, blijkt uit onderzoek van de Rotterdamse professor R. Veenhoven. Sinds 1975 is ons inkomen verdubbeld, maar is ons gevoel van welbevinden met een score van 7,6 onveranderd gebleven. Kopen kan wel een opleving van ons ge luksgevoel geven, maar die is doorgaans van korte duur. Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak. Mensen kopen om te laten zien hoe goed het met ze gaat. „De mens wil vooruit gang. En j e gaat vooruit als j e vooruit gaat ten opzichte van een ander", verklaart so ciologe W. Aarts. Een voorbeeld. „Vanwe ge de uitbreiding van dit kantoor zou ik de kamer van de directeur kx'ijgen. Lekker gx-oot. Fantastisch, dacht ik. Maar toen kreeg iedereen een andere, ruime kamer, en nu is het net of ik er nauwelijks op vooruit ben gegaan." De zucht naar meer neemt waanzinnige vormen aan. Bij de hoofdprijs van 18,5 miljoen gulden in de Staatslotex-ij werden vorig jaar bijna de helft meer loten ver kocht dan een maand eerder, toen voor die ene winnaar 13 miljoen klaar lag. „Prij zengeld is aan een enorme inflatie onder hevig. In 1992 werd in Nederland voor het eei'st een miljoen uitgekeerd. Nu komen mensen pas uit hun stoel voor een hoofd- px-ijs van tien miljoen of meer", zegt een woox-dvoerder van de Staatsloterij. De bomen lijken tot in de hemel te groei en. Geld op? Geen px-obleem. Talloze be drijven staan in de rij om kx-ediet te ver strekken. Nog maar weinig Nederlanders schrikken terug voor het afsluiten van een pee-elletje (persoonlijke lening). Ze beta len terug als het beter gaat. En beter zal het gaan, want zo gaat het al vijfentwintig jaar. Vooral jongeren wanen zich in het walhalla. Ze hebben nooit schaax-ste ge kend en veel ouders hebben hun niet ge leerd met overvloed om te gaan. Dus zijn veel jongeren dik en blut. Volgens het Na tionaal Instituut voor Budgetvooxdich- ting (NIBUD) vormen jongeren onder de 25 de groep met de meest risicovolle schulden. „Ze zijn van huis uit een luxe leventje ge wend. Zakgeld en inkomen uit baantjes gaan op aan leuke dingen, aan uitgaan, cd's, kleren, vakantie. Als ze zelfstandig gaan wonen, blijkt plotseling dat ze dat luxe leventje niet kunnen voortzetten. Ze hebben huurschuld, betalingsachter standen bij verzekeringsmaatschappijen, energiebedrijven of familie", zegt B. van Dam van het NIBUD. Volgens het instituut leren jongex-en niet meer met geld omgaan. Ouders zijn week en meegaand als het gaat om de wensen van hun kindex*en. „Het principe van het zakgeld vervaagt. Kinderen vragen daar naast ook geld voor iets leuks dat ze heb ben gezien, en ouders durven geen nee te zeggen. Dat is misschien wel lief bedoeld, maar het leereffect van zakgeld is zo nihil. Ouders waarvan de kinderen werken, moeten ook gewoon kostgeld vragen. Dat is niet alleen eerlijk, maar ook educatief. Jongeren moeten leren dat ze niet alles kunnen uitgeven aan 'leuk'." In de drang ons te onderscheidengaan we juist steeds meer op elkaar lijken. Verre reizen, golfen, design meubelen, gouden horloges en duur uit eten zijn gemeengoed geworden. De allerrijksten en snobs moe ten steeds creatiever worden om zich nog te kunnen onderscheiden Wat is nog luxe? Alles wat schaars is. Tijd, ruimte, rust. Geen tweede gsm dus, maar helemaal geen. Dan heb je het echt ge maakt. Onbereikbaar zijn, doen wat je wilt, los van de maalstroom. De chic van een hotelkamer zonder televisie. Niet lan ger zappend door het leven, maar de diep te in. Nee zeggen tegen de snelle verlei ding. Acht dagen Mexico als ordinair bestempelen. Want je gaat niet of je dom pelt je helemaal onder. Als de elite voor deze nieuwe leefstijl kiest, krijgt soberheid prestige en zullen meer mensen dit navolgen. In Vlaanderen zijn de geesten er rijp voor, meent DGeld of, socioloog en wethouder van Antwer pen. Hij gelooft dat we aan de vooravond staan van een omslag. In zijn x-ecente boek 'Niet meer maar beter' schrijft hij dat mensen nu stuiten op pex*verse effecten van de consumptiemaatschappij: files, luchtvervuiling, criminaliteit, stress, op voedingsproblemen, verontreinigd voed sel. Volgeixs Geldof leven we in een risi comaatschappij, waarin het niet meer gaat om verdeling van de goederen, maar van de risico's. Kortom, wie heeft nog toe gang tot rust, ruimte en veiligheid. Dat zijn de luxe goeder-en van de 21e eeuw. Jongeren, hooggeschoolden en tweever- dieners geven in enquêtes aan dat ze veel waarde hechten aan deze zogenoemde postmoderne waarden. Soberheid In Nederland ageren columnisten als Youp van 't Hek tegen „de koopzieke hor de, laverend tussen Intertoys, Blokker, Hema en Albert Heijn." Kees van Kooten pleitte vorig jaar voor de terugkeer van De Tussentijd: de week voordat de zwart wit foto's klaar waren, de prikkeling van een brief onderweg. Een brede groep mensen wordt zich be wust van de koopziekte. Zij vertellen niet langer trots, maar beschaamd over de veertig knuffelbeesten die ze hebben ge kregen bij de geboorte van hun kindje. En „dat van die varkens" is ook erg. Vaker scharrelvlees dus. Zelfs de drempel naar de natuui*voedingswinkel is geslecht. Maar het blijft een beperkte groep die kiest voor matiging. Waar bovendien wei nig status vanuit gaat, zegt dr. W. Aarts, die onlangs promoveerde op een onder zoek naar 'De status van soberheid'. „Het is niet prestigieus om matig te leven en dus zullen weinigen dit gedrag navolgen" vermoedt Aarts. De klanten van natuur voedingswinkels worden gezien als een zijdig, wereldvreemd en geobsedeerd door milieuzaken. „Soberheid loopt het risico te worden aangezien voor gebrek aan geld en macht." De tijdschriften Genoeg en Omslag tim meren aan de weg. En het Haagse 'Vrek- kenechtpaar' van de Stichting Zuinig- heid met Stijl geeft het ene na het andere boek uit. Maar zij hebben te weinig aan zien om te worden nagevolgd. Iemand als Youp van 't Hek zou uitdrager kunnen zijn van een nieuwe leefstijl, „maar dan moet hij zich er ook naar gedragen", vindt Aarts. „Maar het is niet makkelijk om uit de tredmolen te stappen. Ik heb behoefte aan rust en verdieping. Er is veel te veel ver strooiing en afleiding van waar het eigen lijk om gaat. Maar ook ik heb net een nieu we computer gekocht. En binnenkort ga ik met 155 collega's vier dagen naar Grie kenland om het 20-jarig bestaan van het bedrijf te vieren. Met het vliegtuig. Bui tensporig, maar de verleiding is te groot om nee te zeggen. Dus zeg ik ja, en voel me bezwaard. Je komt voor zoveel dilemma's te staan. Ik heb geen gsm. Dat is bijna een statement. Je moet je verantwoorden dat je iets niet hebt. Geen afwasmachine? Meid, de tijd dat je afwast kun je toch wel beter besteden? Je moet een zekere onaf hankelijkheid en vrijheid in je hoofd heb ben om uit te stappen." Hanneke van Veen en Rob van Eeden (het Vrekkenechtpaar) deden dat tien jaar ge leden al. „Het is een bevrijding", zegt Van Eeden, die vroeger altijd geld tekort kwam en een doorlopend krediet had van tien-, vijftienduizend gulden. Nu gelden zij als rolmodellen van een spaar-zaam le ven en wordt hun gedrag door het minis terie van VROM geanalyseerd. Dat wil weten wat de 'consuminderaars' zoveel voldoening geeft. Achter het door knippen van de tube tandpasta gaat meer schuil dan louter spaarzaamheid. „Het is ook de creatieve bevrediging van een foef je. Het niet naar de winkel hoeven gaan omdat je nog wat tandpasta uit de tube weet te halen. Dat geeft een zeker gevoel van onafhankelijkheid." Monique de Knegt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 27