is groot en biedt veel Trajet Mercedes roadster sportiever Fietsersbond slaat nieuwe wegen in Hyundai komt met ruimteauto Facelift voor SpeedFight auto motorfiets zaterdag 26 februari 2000 41 kort autonieuws Kleine Grand Vitara Variabele compressie Toyota WILL VI te koop Sportband van Pirelli Vredestein Space Master De Peugeot SpeedFight is door de toegepaste wielop hanging een opvallende twee- wieler. Zowel voor als achter is sprake van enkelzijdig opge hangen wielen, waardoor het geheel een geheel eigen uitstra ling geeft. Die uitstraling bleef niet onopgemerkt bij de jeugd, die dan ook massaal voor deze rijklaar 90 kilogram zware vol automatische Fran9aise door de knieën ging. Peugeot besloot de toch al niet lelijke 'enkelarmer' aan een fa celift te onderwerpen. Dat re sulteerde in ieder geval in een andere frontpartij, waarin een nieuwe verlichtingsunit werd gemonteerd. Ook de achterpar tij werd gewijzigd, waarbij het achterlicht opnieuw vormge geven werd. In motorisch opzicht verander de er niets. Wel werden met het oog op een betere wegligging beide silentblocks in de voor wielophanging vervangen door respectievelijk een naald,- en een kogellager. Bovendien plaatste Peugeot zowel aan de voor,- als achterzijde progres sief werkende schokdempers. De luchtgekoelde versie van de SpeedFight 2 kost in zowel brom- als snorscooter uitvoe ring 4.795,-. De vloeistofge- koelde versie is er als 45 km/u snel bromscooter in twee uit voeringen: met twee remschij- ven 4.995,-) of als versie waarbij naast twee remschij- ven ook veiligheidsvoorzienin gen zijn aangebracht als een chipkey en een boa-slot 5.295,-). De luchtgekoelde motorscootervariant met een cilinderinhoud van 100 cc gaat voor 5.995,- van de hand (in clusief BPM). Alle modellen staan sinds kort bij de dealer. Ruud Vos De Mercedes-Benz SLK is een buitenbeentje onder de roadsters. Het is de enige open tweezitter die je met een druk op de knop kunt omtoveren in een coupé met een stalen dak. Het enige dat eigenlijk een beetje ontbreekt aan de auto is sportiviteit. Het uiterlijk belooft weliswaar veel, maar de motoren en het weggedrag maken die belofte niet helemaal waar. Ln de recent vernieuwde SLK heeft Mercedes er meer werk van gemaakt. Het is een mooie vondst van Mercedes, het wegvouwbare stalen dak dat in de kofferruimte verdwijnt. Het biedt de mogelijk heid om de compacte sportcoupé in luttele seconden in een fraaie roadster te veranderen of anders om als dat je voorkeur heeft. Je moet er wel wat bagageruimte voor opofferen, want als het dak elektrisch in de kofferbak ver dwijnt, blijft daaronder slechts ruimte voor twee soepele week endtassen. Maar dat mag de pret niet drukken, want met de Merce des SLK koop je toch twee auto's in één. En dat moeten meer men sen gedacht hebben, want sinds september 1996 heeft Mercedes er wereldwijd 170.000 van kunnen verkopen. Sommige klanten waren echter toch teleurgesteld in de SLK. Het uiterlijk van de tweezitter sugge reert namelijk meer sportiviteit dan de auto te bieden heeft. Maar dat maakt Mercedes nu helemaal goed met de vernieuwde SLK. De term 'vernieuwde' is maar heel be perkt van toepassing op de buiten kant van de auto. Alleen kenners zullen zien dat de voor- en achter bumper iets van vorm zijn veran derd. Iets meer in het oog sprin gende veranderingen zijn de richtingaanwijzers in de buiten spiegels en de gewijzigde achter lichten. In het interieur zijn de vernieu wingen ook niet echt ingrijpend. De afwerking in koolstofvezel op de middenconsole en de deurpa nelen heeft plaats gemaakt voor aluminium of, voor wie dat wil, eucalyptushout of esdoornhout. Daarnaast zijn de drempels voor zien van een roestvrijstalen beschermstrip, terwijl voor het in terieur naast antraciet vier opval lende kleuren mogelijk zijn. De SLK ging er ook wat uitrusting betreft op vooruit. Zo is ESP (elek- De fietsersbond ENFB bestaat 25 jaar en kondigt ter gele genheid van dit jubileum een koerswijziging aan. Nog meer dan in het verleden wil de bond zich richten op de behartiging van de belangen van fietsers. De club probeert van het oude, ideologi sche stempel af te komen en bo vendien van de naam ENFB. De nieuwe naam luidt Fietsersbond, zonder meer. 'Eerste Nederlandse Wielrijders Bond' leek de oprichters destijds een passende naam voor de nieu we club. De afkorting ENWB schoot de ANWB echter i n het ver keerde keelgat en de wielrijders kregen een proces aan hun broek. De bond betoogde dat de ANWB haar naam Algemene Nederland se Wielrijders Bond geen eer aan deed, want de automobilisten werden voortgetrokken en de fiet sers schromelijk verwaarloosd. De rechter gaf de ANWB echter ge lijk, maar de naam ENFB (Echte Nederlandse Fietsers Bond) mocht wel. Volgens Taco Schmidt van de Fiet sersbond staat de naamswijziging voor het afschudden van ideologi sche veren: ,,Wij zijn een belan genorganisatie voor fietsers, maar in de beeldvorming waren we een ideologisch gekleurde organisa tie. Van dat imago willen we af". De Fietsersbond viert het jubile um van 18 tot 22 juni in Amster dam met een internationaal con gres over de fiets, een fietsfeest in het Vondelpark en een fototen toonstelling. Het congres in het RAI-gebouw omvat debatten met politici uit diverse landen over de toekomst van de fiets in het ver keer. Deskundigen buigen zich in zestig vworkshops over transport problemen, praktijkervaringen met de fiets en bruikbare oplossin gen voor vastlopend verkeer in de wereldsteden door de fiets in te zetten. Voor het fietsfeest mag iedereen meedoen die een bijzondere, han dige, fraaie of eigenaardige fiets wil laten zien. De fototentoonstel ling heeft als onderwerp 'fietsen in Amsterdam en Peking'. Meer informatie over de manifes tatie, tel.020-625.7706 of wwvv- .velomondial2000.nl. Theo van der Kaaij Wat nu precies voor de door braak van de MPV heeft ge zorgd is niet helemaal duidelijk, maar dat er een snel toenemende interesse bestaat voor dit soort au to's is wel duidelijk. Misschien dat de betaalbaarheid een rol speelt, want tot een paar j aar geleden kon je eigenlijk alleen een ruimteauto krijgen boven de 55.000 gulden. Het ging dan vrijwel zonder uit zondering om grote MPV's van het formaat Renault Espace en Chrys ler Voyager. De meer betaalbare middenklasse ruimteauto, met de Renault Scénic voorop, was het eerste model dat echt aantallen scoorde. Maar inmiddels lijkt de Opel Zafira die positie te hebben overgenomen. Hyundai heeft van de Trajet ook best hoge verwachtingen. Dit jaar wil men er nog 800 aan de man of vrouw brengen en volgend jaar zelfs 1.500. Dat is voor een nieuw komer in deze klasse best ambiti eus. Het Koreaanse merk gooit daarbij het aloude wapen van de scherpe prijs weer eens in destrijd. Want de Trajet kost in de basisver sie slechts 47.995 gulden. En voor dat geld heb je toch al een GL-uit- voering met standaard stuurbe krachtiging, elektrisch bedienba- re ramen vóór en achter, centrale portiervergrendeling, aircondi tioning, ABS en airbags voor de bestuurder en de passagier. Je hebt ook al meteen een heleboel auto, want de Tra jet is een fors ge- Suzuki breidt het gamma van de Grand Vitara naar onderen toe uit. De Grand Vitara Metal Top en Cabrio zijn voortaan verkrijgbaar met een 1,6 liter benzinemotor, terwijl voorheen de tweeliter motor de goedkoopste versie was. De versies met 1,6 liter motor kosten allebei 39.995 gulden. De Grand Vitara 1.6 doet wat uitrusting betreft niet onder voor de 2.0. De auto beschikt standaard over stuurbekrachtiging, centrale portier- vergrendeling, elektrisch bedienbare ramen vóór en elektrisch verstel bare buitenspiegels. Op de Metal Top-versie is daarnaast nog aircondi tioning standaard. De 1,6 liter benzinemotor is een oude bekende binnen het Suzuki-gamma. Hij levert in de uitvoering voor de Grand Vi tara een vermogen van 94 pk en een maximale trekkracht van 13 8 Nm bij 4.000 toeren. Het gemiddeld verbruik bedraagt met deze motor volgens Suzuki 8,2 liter per 100 kilometer. Saab heeft een motor ontwikkeld met een variabele compressie. Deze Saab Variable Compression (SVC) technologie zorgt voor een aan zienlijke verlaging van het brandstofverbruik zonder verlies aan pres taties. Vergeleken met een conventionele krachtbron haalt de nieuwe motor meer energie uit een liter brandstof. De nieuwe motor wordt ont huld op de Autosalon van Genève, die begin maart plaats vindt. De techniek voor de motor met variabele compressie is door Saabs eigen technici ontwikkeld. Het systeem heeft tal van voordelen. Zo kan het be halve voor een vermindering van het verbruik bij gelijkblijvende pres taties ook worden toegepast om een motor op verschillende brandstof soorten af te stemmen. Toyota neemt de WiLL Vi in Japan in de verkoop. De bizar gestileerde auto werd onlangs op de Tokyo Motorshow in Japan als conceptauto tentoongesteld, maar nu heeft Toyota ook besloten de auto te produce ren en te verkopen. Toyota mikt met de WiLL Vi op jonge vrouwen tussen de twintig en begin dertig jaar. De auto maakt deel dit van een nieuw marketingconcept waarbinnen naast Toyota ook een brouwerij, een producent vanlifestyle-producten, een reisbureau en een elektronicagi gant deelnemen. Eerder verscheen Kinki Nippon Tourist bijvoorbeeld al met WiLL-tours. aangepaste reisaanbiedingen met de nadruk op vrij heid en individualiteit. De WiLL Vi wordt aangedreven door de 1,3 liter motor die ook in de Ya- ris wordt geleverd. De styling van de auto is hoogst opmerkelijk, met een steil teruglopende achterruit, parallel lopende groeven in de flanken en de motorkap en een gelijkvormige voor- en achterzijde. Per maand wil Toyota 1.500 stuks van deze auto verkopen, export naar Europa is voor alsnog niet aan de orde. Pirelli heeft een nieuwe band geïntroduceerd voor sportwagens en sportieve coupés en sedans. Het gaat om de P Zero Rosso. Volgens Pi relli is het de snelste, stilste en meest comfortabele band in de geschiede nis van Italiaanse banden voor sportieve auto's. Er is nadrukkelijk ge werkt aan de prestaties van de band op het gebied van,comfort en geluid, omdat berijders van sportieve auto's daar in toenemende mate waarde aan hechten. De Pirelli P Zero Rosso heeft een lichter en tevens sterker karkas om het gewicht van de band omlaag te kunnen brengen. In het loopvlak wordt silica verwerkt om op een natte weg meer grip te verkrij - gen en op een droge weg de x-ol weerstand te verlagen. Verder gebruikt Pi relli aramide-pulp om de thermische eigenschappen van de band te ver beteren. De P Zero is er in twee versies: met een asymmetrisch en met een richtinggebonden profiel. De verkopen van ruimteauto's, ook wel MPV's (Multi Purpose Vehicles) genoemd, begint de laatste jaren in een stroomversnelling te raken. Dat is bijna tien jaar later dan branche-experts oorspronkelijk hadden voorzien. Maar wie er nu niet als de kippen bij is met een model, die gaat onherroepelijk de boot missen. Dat heeft Hyundai op tijd door en daarom komt men nu met de Trajet. Het is een forse ruimteauto met de prijs van een middenklasse MPV, want vanaf 48 mille staat hij al bij u voor de deur. maar het lijkt erop dat deze motor veel beter in staat is om een bela den auto voort te stuwen. Wellicht is het met deze uitvoering ook mo gelijk om een aanhanger, die vol gens Hyundai maximaal 1.200 ki lo mag wegen, voort te trekken. Goed weggedrag Hyundai heeft voor de Trajet nog een derde aandrijfunit in het voor uitzicht gesteld. Eind van het jaar zal het gamma worden uitgebreid met een turbodieselmotor. Het is een door Hyundai zelf ontwikkel de tweeliter viercilinder diesel met common rail-injectie. De mo tor is met 112 pk geen krachtpat ser, maar de grote trekkracht be looft wel wat. De Hyundai Trajet scoort wat weggedrag betreft goed. De zware auto blijft prima handelbaar en laat zich vrij gemakkelijk en nauwkeurig dirigeren. Het veer- comfort is daarbij uitstekend te noemen. Ook maakte de afwer king van de auto op de vaak belab berde Spaanse wegen een prima indruk. Daarentegen is het interi eur met weinig fantasie vormge geven. Hyundai start de levering van de Trajet onmiddellijk, maar de eer ste paar maanden is alleen de ver sie met tweeliter motor leverbaar. Vlak voor de zomer is ook de versie met 2,7 liter V6-motor beschik baar. Mario Vos tronisch stabiliteits programma) voortaan standaard op elke uit voering en dat geldt ook voor zij airbags en de snelheidsregelaar. Als optie zijn elektrisch verstelba re stoelen verkrijgbaar. Belangwekkender zijn de veran deringen onder het fraaie huidje van de SLK. Daar werken voort aan andere motoren. De voorheen vrij tamme tweeliter viercilinder motor is nu voorzien van een com pressor en levert daardoor 163 pk in plaats van voorheen 136 stuks. Bovendien is er aanzienlijk meer trekkracht voorhanden: 230 Nm vanaf 2.500 toeren. De 2,3 liter viercilinder motor had al zo'n compressor, maar levert nu een fractie meer vermogen, 197 in to taal. Echte sportauto Helemaal nieuw voor de SLK is de 3,2 liter zescilinder motor die uit de E- en S-klasse afkomstig is. Mex-cedes heeft de motorruimte flink moeten aanpassen om deze V6 erin te passen, maar de moeite is niet voor niets geweest. Met deze 218 pk sterke machine is de SLK namelijk ineens een echte spoit- auto geworden. Begeleid door een sportieve uitlaattoon sprint de roadster vanut stilstand in 6,9 se conden naar de 100 km/h. En als topsnelheid geeft Mex-cedes 240 kilometer per uxxr op. Daarmee is de snelste SLK ineens een concur rent geworden voor de Porsche Boxster. De nieuwe basisversie van de SLK, de 200 Kompressor, is een bijna even grote verrassing. Dankzij de nieuwe zesvei-snel- lingsbak, standaard op elke SLK, en de grote trekkracht van de nieuwe motor is de auto zeer le vendig. Hij sprint in 8,2 seconden van 0 naar 100 km/h en is maxi maal 223 km/h snel. De nieuwe versnellingsbak biedt veel meer schakelgemak door de kortere schakelwegen. Knikneiging Het levendige karakter van de vernieuwde SLK wordt nog ver- stex-kt door het aangepaste onder stel. De auto kreeg andere schok dempers, een iets veiiaagde vering en dikkere stabilisatoi-stangen. Hij voelt daardoor veel handza mer aan. De besturing lijkt direc ter en geeft veel meer informatie door aan de bestuurder. De wat stuggere afstemming zorgt voor een vei-der verbeterd bocht gedrag. De auto voelt zekerder aan en stuurt strakker. Het veer- comfort is daarbij nauwelijks aangetast. Nog altijd gaat de SLK heel goed over grote en kleine on effenheden. Je merkt op sommige hobbels aan de knikneiging van de carrosserie wel dat de SLK een korte wielbasis heeft. De Mercedes SLK is ondanks zijn vrij stevige prijs uitgegroeid tot een relatief populaire roadstei". Vorig jaar verkocht Mercedes er in ons land bijna 500 stuks van. He laas wordt de basisvex-sie door de vele verbeteringen en de sterkere motor nog een beetje duurder: 92.000,-. Daar staat tegenover dat de SLK in gebx-uikte toestand nog veel waard blijft. Mario Vos De vernieuwde Mercedes-Benz SLK is uitgerust met een krachtige v6- motor. Het innovatieve reservewiel van Vredestein. Space Master genaamd, zal standaard worden geleverd bij de Audi A2. Dit wiel neemt minder ruimte in beslag omdat hij in ongebruikte toestand nxet is opgepompt. Bovendien is het wiel veel lichter. De Space Master is niet nieuw, maar wordt door verschillende fabrikanten al vele jaren gebruikt. Aan die lijst kan nu ook Audi worden toege voegd. Volgens Vredestein doet de Space Master aan de veiligheidseisen die eraan mogen worden gesteld. Bo vendien blij ven systemen als ABS, EBV (elektronische remkracht- verdeling) en ESP (elektronisch stabiliteits programma) gewoon functioneren. De Vredestein Space Master is le verbaar in zes maten, waax-van er drie nieuw zijn. Naar verwachting zxxllen steeds meer autofabrikan ten voor het ruimtebesparende re servewiel kiezen. De Hyundai Trajet biedt veel ruimte voor de prijs van een middenklasser. dimensioneerde MPV. In de lengte meet hij 4,70 meter en dat is een stuk meer dan een Renaxilt Espace (4,52 meter) en een Peugeot 806 (4,45 meter). Het benadert zelfs de Chx-ysler Voyager, vorig marktlei der bij de grote MPV's. In breedte en hoogte is het eveneens een forse auto met respectievelijk 1,84 en 1,76 meter. Binnem-uimte heeft de Trajet als gevolg daarvan meer dan genoeg. Je kunt er met zeven mensen pri ma in en hebt dan zelfs op de derde zitrij niet echt te klagen. En de ba gageruimte is met alle stoelen aan boord een respectabele 523 liter. Haal je de acïiterste twee exem plaren weg dan groeit de laad ruimte tot 1.801 liter. Overigens kun je zoals dat gebrxiikelijk is leuk variëren met de zetels in de Trajet. De voorste exemplaren zijn draaibaar (in de GLS-versie), de tweede rij kan als tafel dienen, zo dat je er een kleine conferentie kunt houden. Hoog gewicht Dat Hyundai bij de Trajet meteen heeft gekozen voor groot en veel, heeft ook een keerzijde. De auto is namelijk vrij zwaar uitgevallen. Leeg weegt hij 1.720 kilo en met volle belading mag dat maximaal 2.400 kilo zijn. Dat is 230 kilo meer dan een Renault Espace en zelfs nog 40 kilo meer dan een Chrysler Voyager. Afgezien van de kosten die dat met zich meebrengt, vraagt dat ook om een stevige motorisa- Interieur van de Hyundai Trajet. tie. En daar schiet de basisversie van de Trajet helaas te kort. De 136 pk tweeliter benzinemotor wox-dt door Hyundai weliswaar aangeprezen als de sterkste in zijn klasse, maar aan de bijna twee ton die de auto met twee personen en wat' bagage erin op de schaal brengt, heeft hij een te zware kluif. De opgegeven prestaties (0 tot 100 km/h in 13,1 seconden en topsnel heid 179 km/h) haalde het testex emplaar tijdens eerste beproevin gen zeker niet. En om er in de buurt te komen moest je de be hoorlijk de zweep over de motor leggen. Ver doortrekken in de ver snellingen hield de levendigheid er nog een beetje in, maar de top snelheid zagen we alleen in de af daling op de teller. Bij een 'vals plat' (dus een bijna onmerkbaar stijgende weg) had de auto het al moeilijk. Daarmee is de Trajet met tweeliter motor nog wel geschikt voor het vlakke polderlandschap, maar in de Limburgse heuvels moet je al gaan omkijken naar een sterkere variant. Gelukkig heeft Hyundai die in de vorm van een 2,7 liter V6- motor. Deze heeft niet alleen aan zienlijk meer vermogen (170 pk), maar ook veel meer trekkracht bij een lager toerental (245 Nm bij 4.000 toeren). Helaas was deze versie nog niet beschikbaar voor een proefx-it,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 41