is
groot
en
biedt
veel
Trajet
Mercedes
roadster sportiever
Fietsersbond slaat
nieuwe wegen in
Hyundai
komt met
ruimteauto
Facelift voor
SpeedFight
auto motorfiets zaterdag 26 februari 2000 41
kort autonieuws
Kleine Grand Vitara
Variabele compressie
Toyota WILL VI te koop
Sportband van Pirelli
Vredestein Space Master
De Peugeot SpeedFight is
door de toegepaste wielop
hanging een opvallende twee-
wieler. Zowel voor als achter is
sprake van enkelzijdig opge
hangen wielen, waardoor het
geheel een geheel eigen uitstra
ling geeft. Die uitstraling bleef
niet onopgemerkt bij de jeugd,
die dan ook massaal voor deze
rijklaar 90 kilogram zware vol
automatische Fran9aise door
de knieën ging.
Peugeot besloot de toch al niet
lelijke 'enkelarmer' aan een fa
celift te onderwerpen. Dat re
sulteerde in ieder geval in een
andere frontpartij, waarin een
nieuwe verlichtingsunit werd
gemonteerd. Ook de achterpar
tij werd gewijzigd, waarbij het
achterlicht opnieuw vormge
geven werd.
In motorisch opzicht verander
de er niets. Wel werden met het
oog op een betere wegligging
beide silentblocks in de voor
wielophanging vervangen door
respectievelijk een naald,- en
een kogellager. Bovendien
plaatste Peugeot zowel aan de
voor,- als achterzijde progres
sief werkende schokdempers.
De luchtgekoelde versie van de
SpeedFight 2 kost in zowel
brom- als snorscooter uitvoe
ring 4.795,-. De vloeistofge-
koelde versie is er als 45 km/u
snel bromscooter in twee uit
voeringen: met twee remschij-
ven 4.995,-) of als versie
waarbij naast twee remschij-
ven ook veiligheidsvoorzienin
gen zijn aangebracht als een
chipkey en een boa-slot
5.295,-). De luchtgekoelde
motorscootervariant met een
cilinderinhoud van 100 cc gaat
voor 5.995,- van de hand (in
clusief BPM). Alle modellen
staan sinds kort bij de dealer.
Ruud Vos
De Mercedes-Benz SLK is een
buitenbeentje onder de roadsters.
Het is de enige open tweezitter die je met
een druk op de knop kunt omtoveren in
een coupé met een stalen dak. Het enige
dat eigenlijk een beetje ontbreekt aan de
auto is sportiviteit. Het uiterlijk belooft
weliswaar veel, maar de motoren en het
weggedrag maken die belofte niet
helemaal waar. Ln de recent vernieuwde
SLK heeft Mercedes er meer werk van
gemaakt.
Het is een mooie vondst van
Mercedes, het wegvouwbare
stalen dak dat in de kofferruimte
verdwijnt. Het biedt de mogelijk
heid om de compacte sportcoupé
in luttele seconden in een fraaie
roadster te veranderen of anders
om als dat je voorkeur heeft. Je
moet er wel wat bagageruimte
voor opofferen, want als het dak
elektrisch in de kofferbak ver
dwijnt, blijft daaronder slechts
ruimte voor twee soepele week
endtassen. Maar dat mag de pret
niet drukken, want met de Merce
des SLK koop je toch twee auto's
in één. En dat moeten meer men
sen gedacht hebben, want sinds
september 1996 heeft Mercedes er
wereldwijd 170.000 van kunnen
verkopen.
Sommige klanten waren echter
toch teleurgesteld in de SLK. Het
uiterlijk van de tweezitter sugge
reert namelijk meer sportiviteit
dan de auto te bieden heeft. Maar
dat maakt Mercedes nu helemaal
goed met de vernieuwde SLK. De
term 'vernieuwde' is maar heel be
perkt van toepassing op de buiten
kant van de auto. Alleen kenners
zullen zien dat de voor- en achter
bumper iets van vorm zijn veran
derd. Iets meer in het oog sprin
gende veranderingen zijn de
richtingaanwijzers in de buiten
spiegels en de gewijzigde achter
lichten.
In het interieur zijn de vernieu
wingen ook niet echt ingrijpend.
De afwerking in koolstofvezel op
de middenconsole en de deurpa
nelen heeft plaats gemaakt voor
aluminium of, voor wie dat wil,
eucalyptushout of esdoornhout.
Daarnaast zijn de drempels voor
zien van een roestvrijstalen
beschermstrip, terwijl voor het in
terieur naast antraciet vier opval
lende kleuren mogelijk zijn.
De SLK ging er ook wat uitrusting
betreft op vooruit. Zo is ESP (elek-
De fietsersbond ENFB bestaat
25 jaar en kondigt ter gele
genheid van dit jubileum een
koerswijziging aan. Nog meer dan
in het verleden wil de bond zich
richten op de behartiging van de
belangen van fietsers. De club
probeert van het oude, ideologi
sche stempel af te komen en bo
vendien van de naam ENFB. De
nieuwe naam luidt Fietsersbond,
zonder meer.
'Eerste Nederlandse Wielrijders
Bond' leek de oprichters destijds
een passende naam voor de nieu
we club. De afkorting ENWB
schoot de ANWB echter i n het ver
keerde keelgat en de wielrijders
kregen een proces aan hun broek.
De bond betoogde dat de ANWB
haar naam Algemene Nederland
se Wielrijders Bond geen eer aan
deed, want de automobilisten
werden voortgetrokken en de fiet
sers schromelijk verwaarloosd. De
rechter gaf de ANWB echter ge
lijk, maar de naam ENFB (Echte
Nederlandse Fietsers Bond)
mocht wel.
Volgens Taco Schmidt van de Fiet
sersbond staat de naamswijziging
voor het afschudden van ideologi
sche veren: ,,Wij zijn een belan
genorganisatie voor fietsers, maar
in de beeldvorming waren we een
ideologisch gekleurde organisa
tie. Van dat imago willen we af".
De Fietsersbond viert het jubile
um van 18 tot 22 juni in Amster
dam met een internationaal con
gres over de fiets, een fietsfeest in
het Vondelpark en een fototen
toonstelling. Het congres in het
RAI-gebouw omvat debatten met
politici uit diverse landen over de
toekomst van de fiets in het ver
keer. Deskundigen buigen zich in
zestig vworkshops over transport
problemen, praktijkervaringen
met de fiets en bruikbare oplossin
gen voor vastlopend verkeer in de
wereldsteden door de fiets in te
zetten.
Voor het fietsfeest mag iedereen
meedoen die een bijzondere, han
dige, fraaie of eigenaardige fiets
wil laten zien. De fototentoonstel
ling heeft als onderwerp 'fietsen in
Amsterdam en Peking'.
Meer informatie over de manifes
tatie, tel.020-625.7706 of wwvv-
.velomondial2000.nl.
Theo van der Kaaij
Wat nu precies voor de door
braak van de MPV heeft ge
zorgd is niet helemaal duidelijk,
maar dat er een snel toenemende
interesse bestaat voor dit soort au
to's is wel duidelijk. Misschien dat
de betaalbaarheid een rol speelt,
want tot een paar j aar geleden kon
je eigenlijk alleen een ruimteauto
krijgen boven de 55.000 gulden.
Het ging dan vrijwel zonder uit
zondering om grote MPV's van het
formaat Renault Espace en Chrys
ler Voyager. De meer betaalbare
middenklasse ruimteauto, met de
Renault Scénic voorop, was het
eerste model dat echt aantallen
scoorde. Maar inmiddels lijkt de
Opel Zafira die positie te hebben
overgenomen.
Hyundai heeft van de Trajet ook
best hoge verwachtingen. Dit jaar
wil men er nog 800 aan de man of
vrouw brengen en volgend jaar
zelfs 1.500. Dat is voor een nieuw
komer in deze klasse best ambiti
eus. Het Koreaanse merk gooit
daarbij het aloude wapen van de
scherpe prijs weer eens in destrijd.
Want de Trajet kost in de basisver
sie slechts 47.995 gulden. En voor
dat geld heb je toch al een GL-uit-
voering met standaard stuurbe
krachtiging, elektrisch bedienba-
re ramen vóór en achter, centrale
portiervergrendeling, aircondi
tioning, ABS en airbags voor de
bestuurder en de passagier.
Je hebt ook al meteen een heleboel
auto, want de Tra jet is een fors ge-
Suzuki breidt het gamma van de Grand Vitara naar onderen toe uit.
De Grand Vitara Metal Top en Cabrio zijn voortaan verkrijgbaar
met een 1,6 liter benzinemotor, terwijl voorheen de tweeliter motor de
goedkoopste versie was. De versies met 1,6 liter motor kosten allebei
39.995 gulden.
De Grand Vitara 1.6 doet wat uitrusting betreft niet onder voor de 2.0.
De auto beschikt standaard over stuurbekrachtiging, centrale portier-
vergrendeling, elektrisch bedienbare ramen vóór en elektrisch verstel
bare buitenspiegels. Op de Metal Top-versie is daarnaast nog aircondi
tioning standaard. De 1,6 liter benzinemotor is een oude bekende
binnen het Suzuki-gamma. Hij levert in de uitvoering voor de Grand Vi
tara een vermogen van 94 pk en een maximale trekkracht van 13 8 Nm bij
4.000 toeren. Het gemiddeld verbruik bedraagt met deze motor volgens
Suzuki 8,2 liter per 100 kilometer.
Saab heeft een motor ontwikkeld met een variabele compressie. Deze
Saab Variable Compression (SVC) technologie zorgt voor een aan
zienlijke verlaging van het brandstofverbruik zonder verlies aan pres
taties. Vergeleken met een conventionele krachtbron haalt de nieuwe
motor meer energie uit een liter brandstof. De nieuwe motor wordt ont
huld op de Autosalon van Genève, die begin maart plaats vindt.
De techniek voor de motor met variabele compressie is door Saabs eigen
technici ontwikkeld. Het systeem heeft tal van voordelen. Zo kan het be
halve voor een vermindering van het verbruik bij gelijkblijvende pres
taties ook worden toegepast om een motor op verschillende brandstof
soorten af te stemmen.
Toyota neemt de WiLL Vi in Japan in de verkoop. De bizar gestileerde
auto werd onlangs op de Tokyo Motorshow in Japan als conceptauto
tentoongesteld, maar nu heeft Toyota ook besloten de auto te produce
ren en te verkopen. Toyota mikt met de WiLL Vi op jonge vrouwen tussen
de twintig en begin dertig jaar. De auto maakt deel dit van een nieuw
marketingconcept waarbinnen naast Toyota ook een brouwerij, een
producent vanlifestyle-producten, een reisbureau en een elektronicagi
gant deelnemen. Eerder verscheen Kinki Nippon Tourist bijvoorbeeld al
met WiLL-tours. aangepaste reisaanbiedingen met de nadruk op vrij
heid en individualiteit.
De WiLL Vi wordt aangedreven door de 1,3 liter motor die ook in de Ya-
ris wordt geleverd. De styling van de auto is hoogst opmerkelijk, met een
steil teruglopende achterruit, parallel lopende groeven in de flanken en
de motorkap en een gelijkvormige voor- en achterzijde. Per maand wil
Toyota 1.500 stuks van deze auto verkopen, export naar Europa is voor
alsnog niet aan de orde.
Pirelli heeft een nieuwe band geïntroduceerd voor sportwagens en
sportieve coupés en sedans. Het gaat om de P Zero Rosso. Volgens Pi
relli is het de snelste, stilste en meest comfortabele band in de geschiede
nis van Italiaanse banden voor sportieve auto's. Er is nadrukkelijk ge
werkt aan de prestaties van de band op het gebied van,comfort en geluid,
omdat berijders van sportieve auto's daar in toenemende mate waarde
aan hechten. De Pirelli P Zero Rosso heeft een lichter en tevens sterker
karkas om het gewicht van de band omlaag te kunnen brengen. In het
loopvlak wordt silica verwerkt om op een natte weg meer grip te verkrij -
gen en op een droge weg de x-ol weerstand te verlagen. Verder gebruikt Pi
relli aramide-pulp om de thermische eigenschappen van de band te ver
beteren. De P Zero is er in twee versies: met een asymmetrisch en met een
richtinggebonden profiel.
De verkopen van
ruimteauto's, ook wel
MPV's (Multi Purpose
Vehicles) genoemd, begint de
laatste jaren in een
stroomversnelling te raken.
Dat is bijna tien jaar later dan
branche-experts
oorspronkelijk hadden
voorzien. Maar wie er nu niet
als de kippen bij is met een
model, die gaat
onherroepelijk de boot
missen. Dat heeft Hyundai op
tijd door en daarom komt men
nu met de Trajet. Het is een
forse ruimteauto met de prijs
van een middenklasse MPV,
want vanaf 48 mille staat hij al
bij u voor de deur.
maar het lijkt erop dat deze motor
veel beter in staat is om een bela
den auto voort te stuwen. Wellicht
is het met deze uitvoering ook mo
gelijk om een aanhanger, die vol
gens Hyundai maximaal 1.200 ki
lo mag wegen, voort te trekken.
Goed weggedrag
Hyundai heeft voor de Trajet nog
een derde aandrijfunit in het voor
uitzicht gesteld. Eind van het jaar
zal het gamma worden uitgebreid
met een turbodieselmotor. Het is
een door Hyundai zelf ontwikkel
de tweeliter viercilinder diesel
met common rail-injectie. De mo
tor is met 112 pk geen krachtpat
ser, maar de grote trekkracht be
looft wel wat.
De Hyundai Trajet scoort wat
weggedrag betreft goed. De zware
auto blijft prima handelbaar en
laat zich vrij gemakkelijk en
nauwkeurig dirigeren. Het veer-
comfort is daarbij uitstekend te
noemen. Ook maakte de afwer
king van de auto op de vaak belab
berde Spaanse wegen een prima
indruk. Daarentegen is het interi
eur met weinig fantasie vormge
geven.
Hyundai start de levering van de
Trajet onmiddellijk, maar de eer
ste paar maanden is alleen de ver
sie met tweeliter motor leverbaar.
Vlak voor de zomer is ook de versie
met 2,7 liter V6-motor beschik
baar.
Mario Vos
tronisch stabiliteits programma)
voortaan standaard op elke uit
voering en dat geldt ook voor zij
airbags en de snelheidsregelaar.
Als optie zijn elektrisch verstelba
re stoelen verkrijgbaar.
Belangwekkender zijn de veran
deringen onder het fraaie huidje
van de SLK. Daar werken voort
aan andere motoren. De voorheen
vrij tamme tweeliter viercilinder
motor is nu voorzien van een com
pressor en levert daardoor 163 pk
in plaats van voorheen 136 stuks.
Bovendien is er aanzienlijk meer
trekkracht voorhanden: 230 Nm
vanaf 2.500 toeren. De 2,3 liter
viercilinder motor had al zo'n
compressor, maar levert nu een
fractie meer vermogen, 197 in to
taal.
Echte sportauto
Helemaal nieuw voor de SLK is de
3,2 liter zescilinder motor die uit
de E- en S-klasse afkomstig is.
Mex-cedes heeft de motorruimte
flink moeten aanpassen om deze
V6 erin te passen, maar de moeite
is niet voor niets geweest. Met deze
218 pk sterke machine is de SLK
namelijk ineens een echte spoit-
auto geworden. Begeleid door een
sportieve uitlaattoon sprint de
roadster vanut stilstand in 6,9 se
conden naar de 100 km/h. En als
topsnelheid geeft Mex-cedes 240
kilometer per uxxr op. Daarmee is
de snelste SLK ineens een concur
rent geworden voor de Porsche
Boxster.
De nieuwe basisversie van de
SLK, de 200 Kompressor, is een
bijna even grote verrassing.
Dankzij de nieuwe zesvei-snel-
lingsbak, standaard op elke SLK,
en de grote trekkracht van de
nieuwe motor is de auto zeer le
vendig. Hij sprint in 8,2 seconden
van 0 naar 100 km/h en is maxi
maal 223 km/h snel. De nieuwe
versnellingsbak biedt veel meer
schakelgemak door de kortere
schakelwegen.
Knikneiging
Het levendige karakter van de
vernieuwde SLK wordt nog ver-
stex-kt door het aangepaste onder
stel. De auto kreeg andere schok
dempers, een iets veiiaagde vering
en dikkere stabilisatoi-stangen.
Hij voelt daardoor veel handza
mer aan. De besturing lijkt direc
ter en geeft veel meer informatie
door aan de bestuurder.
De wat stuggere afstemming zorgt
voor een vei-der verbeterd bocht
gedrag. De auto voelt zekerder
aan en stuurt strakker. Het veer-
comfort is daarbij nauwelijks
aangetast. Nog altijd gaat de SLK
heel goed over grote en kleine on
effenheden. Je merkt op sommige
hobbels aan de knikneiging van de
carrosserie wel dat de SLK een
korte wielbasis heeft.
De Mercedes SLK is ondanks zijn
vrij stevige prijs uitgegroeid tot
een relatief populaire roadstei".
Vorig jaar verkocht Mercedes er in
ons land bijna 500 stuks van. He
laas wordt de basisvex-sie door de
vele verbeteringen en de sterkere
motor nog een beetje duurder:
92.000,-. Daar staat tegenover
dat de SLK in gebx-uikte toestand
nog veel waard blijft.
Mario Vos
De vernieuwde Mercedes-Benz SLK is uitgerust met een krachtige v6-
motor.
Het innovatieve reservewiel
van Vredestein. Space Master
genaamd, zal standaard worden
geleverd bij de Audi A2. Dit wiel
neemt minder ruimte in beslag
omdat hij in ongebruikte toestand
nxet is opgepompt. Bovendien is
het wiel veel lichter. De Space
Master is niet nieuw, maar wordt
door verschillende fabrikanten al
vele jaren gebruikt. Aan die lijst
kan nu ook Audi worden toege
voegd.
Volgens Vredestein doet de Space
Master aan de veiligheidseisen die
eraan mogen worden gesteld. Bo
vendien blij ven systemen als ABS,
EBV (elektronische remkracht-
verdeling) en ESP (elektronisch
stabiliteits programma) gewoon
functioneren.
De Vredestein Space Master is le
verbaar in zes maten, waax-van er
drie nieuw zijn. Naar verwachting
zxxllen steeds meer autofabrikan
ten voor het ruimtebesparende re
servewiel kiezen.
De Hyundai Trajet biedt veel ruimte voor de prijs van een middenklasser.
dimensioneerde MPV. In de lengte
meet hij 4,70 meter en dat is een
stuk meer dan een Renaxilt Espace
(4,52 meter) en een Peugeot 806
(4,45 meter). Het benadert zelfs de
Chx-ysler Voyager, vorig marktlei
der bij de grote MPV's. In breedte
en hoogte is het eveneens een forse
auto met respectievelijk 1,84 en
1,76 meter.
Binnem-uimte heeft de Trajet als
gevolg daarvan meer dan genoeg.
Je kunt er met zeven mensen pri
ma in en hebt dan zelfs op de derde
zitrij niet echt te klagen. En de ba
gageruimte is met alle stoelen aan
boord een respectabele 523 liter.
Haal je de acïiterste twee exem
plaren weg dan groeit de laad
ruimte tot 1.801 liter. Overigens
kun je zoals dat gebrxiikelijk is
leuk variëren met de zetels in de
Trajet. De voorste exemplaren zijn
draaibaar (in de GLS-versie), de
tweede rij kan als tafel dienen, zo
dat je er een kleine conferentie
kunt houden.
Hoog gewicht
Dat Hyundai bij de Trajet meteen
heeft gekozen voor groot en veel,
heeft ook een keerzijde. De auto is
namelijk vrij zwaar uitgevallen.
Leeg weegt hij 1.720 kilo en met
volle belading mag dat maximaal
2.400 kilo zijn. Dat is 230 kilo meer
dan een Renault Espace en zelfs
nog 40 kilo meer dan een Chrysler
Voyager. Afgezien van de kosten
die dat met zich meebrengt, vraagt
dat ook om een stevige motorisa-
Interieur van de Hyundai Trajet.
tie. En daar schiet de basisversie
van de Trajet helaas te kort. De
136 pk tweeliter benzinemotor
wox-dt door Hyundai weliswaar
aangeprezen als de sterkste in zijn
klasse, maar aan de bijna twee ton
die de auto met twee personen en
wat' bagage erin op de schaal
brengt, heeft hij een te zware kluif.
De opgegeven prestaties (0 tot 100
km/h in 13,1 seconden en topsnel
heid 179 km/h) haalde het testex
emplaar tijdens eerste beproevin
gen zeker niet. En om er in de
buurt te komen moest je de be
hoorlijk de zweep over de motor
leggen. Ver doortrekken in de ver
snellingen hield de levendigheid
er nog een beetje in, maar de top
snelheid zagen we alleen in de af
daling op de teller. Bij een 'vals
plat' (dus een bijna onmerkbaar
stijgende weg) had de auto het al
moeilijk.
Daarmee is de Trajet met tweeliter
motor nog wel geschikt voor het
vlakke polderlandschap, maar in
de Limburgse heuvels moet je al
gaan omkijken naar een sterkere
variant. Gelukkig heeft Hyundai
die in de vorm van een 2,7 liter V6-
motor. Deze heeft niet alleen aan
zienlijk meer vermogen (170 pk),
maar ook veel meer trekkracht bij
een lager toerental (245 Nm bij
4.000 toeren).
Helaas was deze versie nog niet
beschikbaar voor een proefx-it,