Oedmoeren hopen op revival vlas m Spannend beeld belangrijker dan religieuze thematiek PZC Verstilde beelden eisen aandacht van bezoeker op Stadsmeisje gedijde goed op platteland premie PZC zeeland 14 Russen uit deelrepubliek doen ideeën op in Sint Jansteen ondernemend zeeland ondernemend zeeland Directeur Smits verlaat na 15 jaar Rabobank kunst cultuur 4* W - 1 1924 Poëziecatalogus op site Zeeuwse Bibliotheek ZL-3: een verrassend Zeelandboek 5 1 1 71 k 1 zaterdag 26 februari 2000 door Joost Bosman HULST - Wat hebben de Russische deelrepubliek Oedmoertië en Zeeuvvs-Vlaanderen met elkaar te maken? Het antwoord luidt: vlasteelt. Maar waar die in deze regio een tame lijk bloeiend bestaan leidt, is de situa tie in Oedmoertië. gelegen ten westen van het Oeral-gebergte, ronduit be roerd. Daarom bracht een bestuursdelegatie uit de deelrepubliek vrijdag een be zoek aan onder meer het vlasbedrijf Mortier in SintJansteen. „We zijn hier in Nederland om ideeën te ontwikke- len over landbouw en dan met name vde vlasteelt", vertelt vice-premier van Oedmoertië en delegatiehoofd Micha- il Nazarov. „Helaas hebben we weinig reden om enthousiast te zijn over de landbouw in Rusland. De laatste jaren is er weinig bereikt, in heel Rusland is het oppervlakte aan vlas drastisch ge daald. Vorig jaar hebben de tien vlasfabrie ken in Oedmoertië niet meer dan zes tienhonderd ton vlasstro geoogst. De bedrijven werken nog maar op twintig procent van hun kracht", sombert Na zarov. Hoewel het Russische ministe rie van landbouw al wel bezig is met een conceptplan voor de reanimatie van de vlassector, is er niet meer dan vijf miljoen roebel (ruim 2,5 gulden) voor beschikbaar gesteldWe hebben minstens vier keer zoveel nodig", con stateert Nazarov. Naast het gebrek aan geld, speelt ook parten dat de spinnerij-industrie in Rusland onder uit ligt. Daardoor ontbreekt een afzet markt voor de vlastelers. Maar Na zarov ziet perspectieven. In de Oed- moertische hoofdstad Izjevsk staan de ooit zo trotse wapenfabrieken van Kalasjnikov. „We zijn bezig die om te vormen, zodat ze landbouwwerktui gen kunnen maken. Op die manier ho pen we de vlasbedrijven te stimule ren", legt de vice-premier uit. R. Mortier van het gelijknamige vlas bedrijf bezocht Oedmoertië vorig jaar juni. Hij trof er een troosteloze situa tie aan en hoopt de Russische delega tie wat over een gezonde vlasteelt bij te kunnen brengen. Op termijn denkt hij zelfs aan samenwerking. „Als ze er maar voor open staan om iets van ons te leren, dan kan er best nog wat van terecht komen", denkt Mortier. J. Snoek uit Venhuizen, boer in ruste en begeleider van het Russische gezel schap, heeft daar zo zijn twijfels over. „Vorig jaar was ik in Izjevsk en toen vroegen ze of ik niet een excursie naar Nederland voor hen kon organiseren. Ik heb toen duidelijk aangegeven, dat ze een goed programma voor zichzelf moesten bedenken, en er niet een toe ristisch uitstapje van moesten maken. Daarom had ik voor allemaal een schrijfblokje gekocht om dingen te noteren. Maar dat doen Ze niet. Ze hebben blocnotes in hun koffers ge stopt voor hun kinderen. Startpunt Eigen Bedrijf heet de bijeenkomst die Syntens en Kamer van Koophandel Zee land woensdag 1 maart beleg gen van 14.00 tot 17.00 uur bij de Kamer in Middelburg. De bijeenkomst is bedoeld als en kennismaking met de aspecten van het ondernemerschap en de benodigde voorbereiding. Havenraad Zeeland hoort over Rusland VLISSINGEN - Hoe kijken de Russen tegen de wereld aan? A P. R. Jacobovits de Szeged vertelt dat woensdag 15 maart tijdens een bijeenkomst van de Port Promotion Council Zee land. De voormalig ambassadeur in de Verenigde Staten van Ame rika en oud-directeur-generaal politieke zaken van het minis terie van Buitenlandse Zaken in Den Haag is dan gastspreker m het gemeentehuis van Borse- le in Hem kenszand. Jacobovits de Szeged vertelt onder meer over de situatie in Rusland en welke betekenis de ambassade voor het bedrijfsle ven kan hebben. Voorzitter van de Zeeuwse havenpromotie- raad H. Plasse en burgemeester J. Mandos openen de bijeen komst om 16.00 uur. De bijeenkomst wordt dinsdag 4 april in Terneuzen gehouden van 19.00 tot 22.00 uur. Aan melden kan bij de Kamer in Middelburg. Mr. M. van der Bent treedt op 1 maart toe tot de maatschap van het advocatenkantoor Adriaanse Van der Weel, dat vestigingen heeft in Terneuzen en Middelburg. Van der Bent, al sinds 1992 aan het kantoor verbonden, is gespecialiseerd in verzekeringsrecht, interna tionale handel en zee- en ver voersrecht. Restaurant Valentijn in Vlis- singen slaat een nieuwe weg in. De prijzen gaan fors omlaag, maar de kwaliteit van de maal tijden moet hoog blijven. Om dat de naam Valentij n met duur eten wordt geassocieerd, kiest het restaurant ook een andere naam. Vanaf zaterdag 4 maart is de naam Figaro: chef-kok Pedro blijft de keuken regeren. Garantiemakelaars, een sa menwerkingsverband van bij de Nederlandse Vereniging van Makelaars aangesloten bemid delaars in onroerend goed, hebben een vernieuwde Ga rantieverzekering naast de BouwTechkeuring. Van een huis dat te koop staat, wordt een bouwkundig rapport opge maakt, op basis waarvan de verzekering maximaal een jaar beschermt tegen schade aan bouwkundige onderdelen die in het rapport als 'goed' waren aangemerkt. door Sheila van Doorsselaer SLUIS - Directeur J. Smits (49) van Rabobank West-Zeeuws- Vlaanderen legt na vijftien jaar zijn functie neer. Hij zal per 1 mei aan het werk gaan bij Rabobank Nederland als segmentmanager financieel advies voor huis em hypotheek. Zijn standplaats wordt Eind hoven. Smits begon in 1985 als onderdirecteur bij de Sluisse Rabobank. De laatste tien jaar was hij algemeen directeur. Een opvolger voor Smits is nog niet aangewezen. Rabobank West-Zeeuws- Vlaanderen is betrokken bij di verse projecten in de regio, zo als het Zwingeulproject (Sluis- aan-Zee). Volgens Smits zal zijn vertrek geen invloed heb ben op de voortgang van de plannen. „De beslissing om weg te gaan was een moeilij ke", zegt Smits. „Ik vind nog steeds dat Rabobank West- Zeeuws-Vlaanderen een van de beste bedrijven is om bij te werken. Toch vond ik dat ik de geboden kans niet kon laten liggen. Ik kom immers heel dicht onder de Rabo-top te werken en een mens moet ver der." Smits blijft wel in Zeeuws- Vlaanderen wonen. Hij wacht momenteel op de oplevering van zijn huis in Sluis. Smits neemt eind april officieel af scheid. Oedmoeren doen inspiratie op bij het vlasbedrijf Mortier in Sint Jansteen. foto Charles Strijd De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk ivorden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. door Ernst Jan Rozendaal GOES - De tekeningen die Jan peter Muilwijk op het ogenblik exposeert in Galerie Van den Berge in Goes zijn oorspronke lijk gemaakt voor een tentoon stelling in een Amsterdamse kerk. De thematiek is religieus. De meeste werken van de Mid delburgse kunstenaar hebben wel een religieuze lading, maar in deze serie is die explicieter dan voorheen. Het blijkt al uit de titels. Sinds 1985 schildert of tekent Muil wijk mannen met schaapjes. Zo noemde hij ze tot dusver ook. 'Dat is natuurlijk de goede her der', dachten velen, maar zelf wilde de kunstenaar die vraag nadrukkelijk openhouden. De tekëningen op zijn expositie in Goes hebben titels die veel min der aan de verbeelding overla ten. Ook daar is op een van de werken een man te zien met schapen. De titel van de teke ning luidt: Scheiding tussen bokken en lammeren. Bijbelser kan haast niet. „Door dergelijke titels word je als kijker meer in een bepaalde richting ge stuurd", erkent Muilwijk. Behoefte In totaal hangen in de galerie zeven grote tekeningen van zijn hand. De meeste behoren tot de serie 'Nieuwe hemel, nieuwe aarde, werken aan de toekomst', die hij maakte voor de Vredes- kerk in Amsterdam. Hij heeft de laatste jaren vaker series ge maakt aan de hand van een the ma. „Dat werkt goed", verklaart Muilwijk. „Normaal gesproken ligt het onderwerp open, ik heb er zelf niet altijd behoefte aan volgens een vooropgezet thema aan het werk te gaan. Nu was ik er min of meer toe gedwongen Het thema werken aan de toe komst past goed bij mij, omdat ik me daar altijd wel een beetje mee bezighoud. In mijn werk gaat het vaak over mensen die aan het klungelen zijn en de gang van de wereld aanzien. Mijn schilderijen en tekeningen gaan over de grote vragen van het leven, maar ik verbeeld die op zijn kleinst, zonder heroïek, zonder zware dingen. De essen tie zit vaak in alledaagse din gen, in het gewone leven. Ik wil de zwaarte van het bestaan op een lichtvoetige manier in beeld brengen." In Studie voor het werken aan de toekomst is Muilwijk heel letterlijk met het thema aan de gang gegaan. De tekening toont een man en drie kinderen die in de weer zijn met hamer, zaag en verf. „Dat is het actieve klunge len",legt hij uit. „Als je leeft ben je aan het bouwen. Ik wil met deze tekening aangeven dat je het zelf moet doen. Dat hoeft niet professioneel of met veel poespas. De aanleiding om juist dit beeld te kiezen is een mix aan factoren. Ik ben zelf mijn huis aan het verbouwen, dus kwam ik hierop. Een van mijn kinde ren loopt wel eens het atelier binnen, zo kwam het jongetje erop. De ingrediënten van zo'n voorstelling liggen dus dicht bij mij." De religie ligt er in de voorstel ling niet dik bovenop, hoewel de associatie zich meteen aan dient. Alleen een hand vanuit de hemel is een duidelijke aanwij zing. Verder zit het hem vooral in de sfeer. Die is verstild, se- Janpeter Muilwijk bij werk dat hij maakte voor de serie 'Nieuwe he mel, nieuwe aarde, werken aan de toekomst', foto Willem Mieras reen. Ironie en cynisme zijn ver te zoeken. Hoewel Muil wij k de meeste din gen zeer nauwkeurig tekent, zijn de voorstellingen niet rea listisch. Zijn portretten zijn bij na sjablonen, de manier waarop hij mensen uitbeeldt is zeer ei gen en daardoor herkenbaar. Verder trekt Muilwijk zich niets aan van het gangbare perspec tief. Dat maakt zijn werk ouder wets én modern. Hij grijpt terug op religieuze vroeg-renaissan- cistische voorstellingen, zoals die zijn te vinden in oude Itali aanse kerken. Tegelijkertijd stelt hij zich op als een modern kunstenaar. „Waarom zou je je na het realisme nog als een rea listisch schilder gedragen? Er zijn andere middelen om dingen realistisch uit te beelden, dat heeft op een tekening of een schilderij geen zin. Ik vind het idee dat je de belangrijkste din gen in een voorstelling het grootst uitbeeldt en minder be- langrij ke dingen kleiner zeer ef ficiënt." Vergeten De (religieuze) inhoud mag be langrijk zijn, Muilwijk heeft in de loop der jaren gemerkt dat uiteindelijk het beeld zelf bepa lend is. „Het frisse van een beeld, het verrassende, de es thetiek, dat is het belangrijkste. De inhoud geeft daar diepgang aan. Ik merk soms dat ik de aan leiding tot vroegere schilderijen vergeten ben. Wat dan overblijft is het beeld." Dat is op de expositie goed zichtbaar in een tekening van vijf dwaze verstrikte lammeren, wachtend op hun bevrijding en twee tekeningen van een bruid je dat zich spiegelt in het water. Met de complexiteit van de eer ste bewij st Muilwijk zijn virtuo siteit als tekenaar, in de andere twee voorstellingen heeft hij een gelaagdheid gelegd die meer esthetisch is dan inhoudelijk. Muilwijk: „Natuurlijk gaat het in die tekeningen om gelovigen die zich in de hemelse bruide gom zouden moeten spiegelen, maar uiteindelijk ging het mij als kunstenaar meer om het spannende beeld dat het ople vert dan om die betekenislaag. Expositietekeningen van Jan peter Muilwijk, beelden en werk op papier van Anne-Marie van Sprang in Galerie van den Ber ge in Goes, t/m 1 april, do-vri van 13.30-17.30 en za van 13-17 Marie Blanche de Moor-van Leeuwe foto Charles Strijd door Pascalle Cappetti SFUI - Marie Blanche de Moor van Leeuwe was vroeger een muurbloempje: wat 'be schaamd' ofwel verlegen. Als je haar nu ziet, valt dat bijna niet te geloven. 'Vrouwe' de Moor is een goedlachse, drukke tante, die fanatiek schildert, tuiniert, kookt, er graag op uittrekt en er even een avondje voor ging zit ten om zelf een nieuw huis te ontwerpen. De moderne woning aan de Graaf Jansdijk in Spui die sinds tweeënhalf jaar de driehonderd jaar oude boerenwoning op het erf vervangt, is precies gewor den zoals zij wilde. Een hele ver betering: de leren bank slaat niet meer groen uit en er hoeft niet meer eindeloos te worden gestookt. Een burgermeisje - dochter van een middenstander - op een boerderij. Of dat destijds geen cultuurschok was? Natuurlijk wel, maar je deed het gewoon. Pas getrouwd deinsde ze er niet voor terug om varkens en kip pen te slachten, de koeien te melken, zelf brood te bakken en alles te doen wat nu eenmaal op een boerderij moest worden ge daan. De jongste zus van haar man heeft haar wat dat betreft goed begeleid. Toen de tweede zoon werd gebo ren, ging het vee de deur uit. Het leverde nauwelijks rendement meer op. Rouwig was ze er niet om. Ze had het nog druk genoeg met de kinderen, waaraan later nog een dochter werd toege voegd, het naaien van kleding en breien van truien en tuinie ren. Inmiddels heeft ze een hec tare grond van haar mans land bouwgrond 'afgetroggeld'. Helaas hebben de kippen van de buurman vorig jaar 450 zelf ge kweekte plantjes geruïneerd.' Mevrouw de Moor is van oor sprong een Terneuzense. Haar' vader had een kledingzaak in de'1 Korte Kerkstraat. Op elfjarige leeftijd werd ze naar het pensio naat in Hulst gestuurd, de tijd van pianolessen en boeken lezen-'! was meteen voorbij. Daarna'I was het werken geblazen. In het huishouden en met het verstel- j len van kleding in de winkeL Tijdens de eerste dansles bij het-j onderdeel 'dame kiest heer' ont- moette ze Tuur de Moor. „We bleven allebei over. Ik viel niet op hem, zo'n lange, maar hij danste goed." Later sloeg de vlam wel over. De Moor die nog- 100 zeeuwse portretten al van uitgaan hield, woonde op dat moment in zijn eentje in de" boerderij op Spui. Toen ze een-) maal verkering kregen, kregent ze de kans om terug te keren naar zijn geboortegrond Zaamslag, maar Marie Blanche vond het wel best in Spui Leurders konden altijd blijven eten, sommigen kwamen er zelfs- speciaal voor. Als de kinderen' naar school waren, ging het echtpaar elke dinsdag en wij dag op stap. Met de auto door het Belgische achterland toe ren. Zo hebben ze in die jaren' heel wat gezien. Schilderen was' altijd al een liefhebberij. Na het overlijden van de oudste zoon-; op 3'2-jarige leeftijd - pikte ze de draad weer op. Elke maandag ochtend is ze met een groepje van zes in de serre of buiten te vinden. Boven liggen wel drie honderd werken opgeslagen.' Maar exposeren? „Ach, dat hoeft niet zo nodig." MIDDELBURG - Het is een be kend probleem. Eén regel van een gedicht is bekend, maarniet de titel of de auteur. Hetzelfde geldt voor liedjes. De titel is 'Manuela', maar wie zong dat ook alweer en hoe gaat de tekst precies? Sinds kort kan ieder een, waar ook ter wereld, bij de Zeeuwse Bibliotheek terecht voor het antwoord. De Zeeuwse Bibliotheek in Mid delburg heeft namelijk een nieuwe website op Internet in gebruik genomen. Op zich niets bijzonders, ware het niet dat de Zeeuwse Bibliotheek over op merkelijke informatie beschikt. Dat de 900.000 banden tellende collectie van de Zeeuwse Bi bliotheek nu op Internet op vraagbaar is, is logisch. Maar ook de collectie Zelandica (pu- Nieuwe cd MIDDELBURG - Dedication's Preview presenteert zaterdag 4 maart zijn nieuwe cd in Middel burg. De band speelt de nummers live in café Brooklyn en brengt daarnaast werk van de eerste cd en nieuw materiaal ten gehore. Het optreden begint om 15.00 uur. blicaties en informatie over Zeeuwse onderwerpen) is voort aan wereldwijd beschikbaar. En de poëziecatalogus met meer dan 12.000 gedichten, opvraag-' baar met een willekeurig woord uit de titel of eerste regel. En de' 8000 liedjes uit genres als licht klassiek, het levenslied, de schlager, cabaret en pop. Verder is de gebruikelijke infor matie over openingstijden, ver goedingen en de verschillende afdelingen van de Zeeuwse Bi bliotheek op het net gezet. Het adres van de website is www.zebi.nl (Advertentie) Van 39,50 voor 32,00 Een korting van 7,50 die de PZC haar lezers aanbiedt Het kleine werk van Anne-Marie van Sprang is zorgvuldiger gecon strueerd, dan een eerste blik doet vermoeden, foto Willem Mieras door Ernst Jan Rozendaal GOES - Het werk van Anne-Marie van Sprang is zeker zo verstild als dat van Muilwijk. 'Is dit alles? zou de eerste reactie kunnen zijn van degene die de voorzaal van Galerie Van den Berge betreedt. Aan een grote witte muur zijn zes kleine witte beeldjes bevestigd. Aan de overige muren hangen nog drie kleine beelden en twee weliswaar grote werken op papier maar met weinig erop. Het zijn werken die vragen om aandacht. Krijgen ze die, dan blijkt Van Sprang veel meer te laten zien dan aanvankelijk het geval leek. Zowel de beelden als de werken op papier wagen de bezoeker dichterbij te komen. De beeldjes zijn al klein, maar sommige details vallen pas bij na dere bestudering op. Zo blijken drie van de zes witte porseleinen poppetjes een verrekijkertje in de hand te hebben. Een van de figuurtjes lijkt daardoor naar een an der te kijkeneen tweede naar de grond en een der de heeft hem alleen maar in de hand van een van zijn uitgespreide armen. De vingers van die han den blijken precies uitgewerkt, terwijl de poppe tjes als geheel een wat knullige indruk maken. Maar onbeholpenheid blijkt afgewogenheid. Bij langer kijken valt bijvoorbeeld op dat een van de fuguurtjes op het uiterste randje van zijn plankje staat. Gaat hij springen? En de flinterdunne plat formpjes waarop de beelden staan zijn met uiter ste zorg aan de muur bevestigd, geen schroef of steun is zichtbaar. Daaruit blijkt dat hier juist- geen sprake is van geknutsel. Graspolletje Ook de werken op papier vragen de beschouwer dichbij te komen staan, al zijn ze aanzienlijk van formaat. De een bevat een hand met een graspol letje, de ander een vlieg. Opnieuw dringt zich de vraag op of dat alles is en opnieuw blijkt het beeld rijker dan een eerste indruk doet vermoeden. Zo is de vlieg niet op een wit vlak afgebeel d, maar in een grijzig waas, dat hij zelf doorbreekt omdat hij lijkt te ademen. Hij heeft bovendien alle ruimte om zich heen nodig. Des te meer vestigt hij daar door de aandacht op zich. Wat Van Sprang doet op haar werken op papier doet zij ook met de gehele voorzaal: in een groter geheel kleine, zorgvuldige geconstrueerde voor werpen plaatsen die zodoende heel nadrukkelijk om aandacht vragen. n i ai "ci- c O z ■o a. De kortingsactie is geldig t/m I april 2000. Deze bon inleveren bij een Zeeuwse boekhandel. lezersJ^jp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 14