Rechter leest Oostburg de les
Tunnel volgens
gedeputeerde
niet later open
Veer naar vreemd dok
Zestienduizend
maal per dag
door rood licht
Elf kuub paraffine spoelt aan op stranden
Raadselachtig licht in Breskens
Mijn vriendin en
ik hebben oni@
trouwerij bet
van de hypoth
Is de rente
dan aftrekba
College mag schadevergoeding ex-brandweerman niet weigeren
Belastingdienst
zeeuwse almanak
Gijs
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Rijkswater
staat begint vanmorgen (dins
dag) aan het opruimen van
paraffine op de stranden van
Walcheren en West-Zeeuw-
Vlaanderen.
Het kleverige goedje is er zon
dag en maandag aangespoeld.
Op Walcheren naar schatting
negen kubieke meter; op de
West-Zeeuws-VIaamse kust
twee kubieke meter.
Zondag kwamen de eerste mel
dingen over aangespoelde pa
raffine bij Rijkswaterstaat in
Zeeland binnen. Het ging om
korrels en bolletjes; er zijn geen
grote plakken gemeld. Vorige
week zijn in Noord-Holland al
door paraffine besmeurde
stranden schoongemaakt. De
directie Noordzee van Rijks
waterstaat probeert de veroor
zaker van de lozing op te spo
ren. Monsters van de in Zee
land gevonden paraffine zullen
worden onderzocht om na te
gaan of het om dezelfde lozing
gaat.
Op plaatsen waar veel paraffi
ne ligt, zullen strandschoon-
maakmachines worden inge
zet. Elders wordt de paraffine
handmatig verzameld en met
behulp van laadschop, trekker
en laadbak opgeruimd.
door Sheila van Doorsselaer
MIDDELBURG - Het Oost-
burgse college van burgemees
ter en wethouders heeft het ver
zoek om schadevergoeding en
smartengeld door ex-brand
weerman B. Misilje uit Cadzand
onterecht afgewezen. Volgens
de Middelburgse bestuursrech
ter R. Reinarz is niet het college,
maar de gemeenteraad bevoegd
om dergelijke beslissingen te
nemen. De gemeente Oostburg
houdt echter bij hoog en laag vol
dat het college wel degelijk be
voegd is.
Misilje kreeg drie jaar geleden
tijdens een oefening van de vrij
willige brandweer een zwaar
ongeval, waardoor hij voor
veertig procent arbeidsonge
schikt raakte. Tijdens de afwik
keling van het ongeval ging veel
mis en Misilje wil een schade
vergoeding plus smartengeld
van Oostburg, omdat de verze
kering van de gemeente volgens
Misilje niet alle geleden schade
dekt. Misilje en zijn advocaat A
Neels troffen raadsman L. de
Wijkersloot en ambtenaar
Steijaert van de gemeente Oost
burg maandagochtend in de
rechtbank.
Schorsing
De inzet van de zaak was het
vragen van schadevergoeding,
maar zover kwam het niet eens.
Reinarz vroeg De Wijkersloot of
hij kon aantonen dat het college
bevoegd was om de schadever
goeding af te wijzen. Dat kon de
raadsman niet, ook niet na een
schorsing waarin De Wijker
sloot en Steijaert de gelegen
heid kregen de stand van zaken
uit te zoeken. Vervolgens kreeg
De Wijkersloot van Reinarz een
lesje bestuursrecht.
Neels wist dat het Oostburgse
college buiten zijn boekje was
gegaan, maar wilde deze troef
niet uitspelen. „Als we hier eerst
nog op in moeten gaan, sleept de
hele zaak alleen maar langer
voort en dat is niet in het belang
van mijn cliënt. Hij wil alleen
maar dat de zaak een keer
stopt." Reinarz wilde wel duide
lijkheid. Misilje moet daarom
wederom een verzoek tot scha
devergoeding indienen: dit keer
bij de raad. Daardoor zal het wel
weer langer duren voordat de
ex-brandweerman duidelijk
heid heeft. Volgens Neels gaat
het om een bedrag tussen de drie
en de vijf ton.
Volgens een woordvoerder van
de gemeente Oostburg is het col
lege wel degelijk bevoegd en
staat dit te lezen in de Gemeen
tewet. Hij verwijt de bestuurs
rechter dan ook de wet niet te
kennen. De gemeente Oostburg
hangt een fikse boete boven het
hoofd omdat na het ongeval van
Misilje, hij viel dooreen raam op
zijn persluchtfles, de Arbeids
inspectie niet werd ingescha
keld. De inspectie zal alsnog een
onderzoek instellen.
Kamer wil ook
personenvervoer
over IJzeren Rijn
DEN HAAG - Een meerderheid
in de Tweede Kamer wil dat er
ook passagierstreinen over de
IJzeren Rijn gaan rijden.
Verder vindt de Kamer dat Ne
derland zelf moet profiteren van
de goederenlijn van Antwerpen
naar het Ruhrgebied.
Ook Zeeland heeft belang bij de
lijn. Dankzij een nieuwe spoor
verbinding met Antwerpen ver
betert ook de verbinding met
Duitsland. ANP
Of er misschien Marsmannetjes waren geland, vroegen de PSD'ers in de veerhaven
van Breskens zich af. Ten westen van het veerplein, dichtbij de fuik, zagen ze
vreemde lichtzuilen. Nadere inspectie leerde zondagavond dat het om een Duitse
cameraploeg ging die op verschillende markante punten in Europa opnamen
maakten ten behoeve van een promotiefilm. Veel meer wilden de Duitsers niet er
niet over kwijt. foto Peter Nicolai
Advertentie
Voor een deel. De hypotheekrente is alleen
volledig aftrekbaar als u de hypotheek
gebruikt voor het kopen, verbeteren of
onderhouden van een eigen huis. Gebruikt
u (een deel van) de hypotheek voor de
financiering van bijvoorbeeld een auto, een
caravan of een trouwerij, dan is de rente
beperkt aftrekbaar. Rente over een hypotheek
die u voor andere zaken dan uw eigen huis
gebruikt noemen we consumptieve rente.
Die consumptieve rente is aftrekbaar tot
een bedrag van maximaal 5.202,- voor
ongehuwden en 10.404,- voor gehuwden.
Op uw aangifte valt de consumptieve rente
onder de aftrekpost 'rente van schulden'.
De hypotheekrente over hypotheek besteed
aan uw eigen woning vult u in onder de
rubriek 'eigen woning'. U leest er meer over
in de folders "De eigen woning", "Rente en
rentevrijstelling" en "Als u uw hypotheek
niet voor uw eigen huis gebruikt". Deze
kunt u gratis bestellen bij de Belastingdienst
Bestellijn: 0800-0043 (7 dagen per week,
24 uur per dag). Voor vragen kunt u bellen
naar de BelastingTelefoon: 0800-0543 of
toets 0800-TAXLIJN (maandag tot en met
donderdag van 8.00 tot 22.00 uur, vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur).'
Leuker kunnen we 't niet maken. Wel makkelijker.
door Barend Pelgrim
OSSENISSE - Een retourtje
Vlissingen-Antwerpen, maar
dan zonder passagiers. Maan
dagochtend voer de veerboot
Prins Johan Friso naar de
scheepswerf Antwerp Ship Re
pair voor een onderhoudsbeurt
en de reparatie van één van de
schroeven.
Het is opmerkelijk dat de Pro
vinciale Stoomboot Diensten
(PSD) voor de klus aan de Johan
Friso uitwijken naar België. Het
onderhoud en ook de reparaties
aan alle PSD-schepen gebeurde
tot op heden steeds bij De Schel-
depoort in Vlissingen. De PSD-
directie beweert dat de aanbe
steding van de reparatie maan
den geleden is gebeurd en dat er
niets gezocht moet worden ach
ter de beslissing om het werk te
gunnen aan een Antwerpse
scheepswerf.
De drie jaar oude Johan Friso is
nota bene een product van
scheepsbouwer en -reparateur
van de Koninklijke Schelde
Groep (KSG). De PSD is bijzon
der tevreden over het schip.
Directeur H. Thomaes spreekt
tegen dat de Friso een pro
bleemschip zou zijn, zoals za
terdag in de PZC werd gesteld.
Hij zegt dat het jongste PSD-
veer buitengewoon goed func
tioneert. „Het is absoluut geen
probleemkind." De schade aan
de Friso dateert van november
vorig jaar, toen het veer in de ha
ven van Vlissingen in dichte
mist aan de grond liep. Daarbij
brak één van de vier roerpropel
lers af.
Levertijd
De reparatie in Antwerpen
duurt vier weken en kost de PSD
enkele tonnen. Dat het bijna
vier maanden geduurd heeft
voor de Johan Friso het dok in
gaat, heeft te maken met de le
vertijd van een nieuwe schroef.
Het onderdeel moest besteld
worden bij een fabrikant in
Noorwegen.
De dienstregeling van de PSD
blijft ongewijzigd. De gerepa-
door Ben Jansen
MIDDELBURG - De Staten van
Zeeland zijn bezorgd over het
grote aantal bestuurders dat
door rood licht rijdt. Volgens het
Regionaal Orgaan Verkeersvei
ligheid Zeeland (ROVZ) glippen
bij elke verkeerslichteninstal
latie per etmaal gemiddeld
tweehonderd personen door het
rode licht, ofwel ongeveer tien
per uur. Dat zijn er over de hele
provincie - Zeeland telt tachtig
verkeerslichteninstallaties
16.000 per etmaal.
„Wat kost een roodlichtcame-
ra?", riep D66-Statenlid R. Bas-
tiaanse maandag dan ook in de
Statencommissie verkeer en
vervoer. Hij achtte de kans op
een prijs in de Staatsloterij gro
ter dan de mogelijkheid dat het
negeren van het rode licht met
een bekeuring wordt bestraft
ROVZ-medewerker A Lodder
verschafte Bastiaanse prompt
antwoord: een roodlichtcamera
kost 50.000 tot 60.000 gulden.
Moet het er een van het combi
type zijn, die ook de snelheid
meet waarmee voertuigen de
kruising passeren, dan bedraagt
de prijs 90.000 gulden.
Flitspalen
In het kader van het sinds medio
vorig jaar fors versterkte toe
zicht op verkeersovertredingen
is vergroting van de kans dat een
roodlichtrijder wordt betrapt
een van de speerpunten. Daar
voor zijn twintig flitspalen
neergezet, waarover vijf came
ra's rouleren. Drie van die palen
en twee camera 's zij n thans door
vernieling of diefstal buiten ge
bruik.
Uit informatie van het ROVZ
blijkt dat op provinciale wegen
21 kruispunten zijn uitgerust
met verkeerslichten. Op de
rijkswegen in de provincie staan
25 verkeerslichten. De rest van
de verkeerslichteninstallaties
staat binnen de bebouwde kom.
Lodder vestigde er de aandacht
op dat het rijden door rood licht
in betrekkelijk weinig ernstige
ongelukken resulteert. Vorig
jaar was één dode bij een rood-
licht-ongeluk te betreuren en
tien personen moesten in het
ziekenhuis worden opgenomen.
Ter vergelijking: vorig jaar
kwamen in Zeeland veertig per
sonen in het verkeer om het le
ven. In 1998 - de cijfers over
1999 zijn nog niet bekend - wer
den 376 personen na een ver
keersongeluk in het ziekenhuis
opgenomen.
Bonden horen
ambtenaren
overloonbod
MIDDELBURG - Ambtenaren
van de provincie Zeeland vellen
donderdag een oordeel over het
loonbod van de gezamenlijke
provinciebesturen. De drie
ambtenarenvakbonden advise
ren het bod te verwerpen.
Als de provincie-medewerkers
gehoor geven aan deze oproep
volgen er op dinsdag 29 februari
acties op het Abdijplein in Mid
delburg. Volgens kaderlid T.
Maatjes is het horen van alle le
den een formaliteit. „Ik ver
wacht dat het bod wordt afge
wezen." Ambtenaren in Zuid-
Holland en Gelderland houden
koménde woensdag al een
werkonderbreking.
De Nederlandse provinciebe
sturen kwamen afgelopen vrij
dag met een structurele loons
verhoging van 5,75 procent. De
CAO, met een looptijd van twin
tig maanden, moet ingaan op 1
april. De bonden eisten een ver
hoging van 3,5 procent per jaar
met ingang van 1 januari 2000.
Daarnaast zijn ze ontevreden
over de seniorenregeling en het
aantal verlofdagen.
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Gedeputeer
de J. Hennekeij (WD, verkeer)
houdt het er nog steeds op dat de
Westerscheldetunnel op tijd -
maart 2003 - klaar is. Hij erken
de maandag in de Statencom
missie verkeer en vervoer dat de
kans daarop met extra elke
week vertraging bij het boren
weliswaar kleiner wordt, „maar
ik zie nog geen reden om te twij
felen aan de datum van opleve
ring."
De commissie weersprak Hen
nekeij niet, maar verscheidene
Statenleden lieten toch merken
de berichten over de stagnatie in
het boorproces als ernstig te er
varen. Vooral ook omdat een la
tere oplevering van de tunnel-
ernstige gevolgen kan hebben
voor het provinciale veerbedrijf
PSD, dat naarmate de tijd ver
strijkt toch al moeite zal hebben
om de dienstverlening te hand
haven.
Maatregelen
In het licht van deze bezorgd
heid spraken verscheidene com
missieleden hun ontevreden
heid uit over het volkomen
gebrek aan actualiteit in de
voortgangsrapportages die de
minister van Verkeer en Water
staat presenteert. Maandag lag
in de commissie het verslag over
de periode juli tot en met decem
ber 1998 op tafel. „Als we op een
gegeven moment rekening moe
ten gaan houden met een ver
traagde oplevering van de tun
nel, dan zullen we daarop in
moeten spelen met maatregelen
om de dienstverlening van de
PSD te verzekeren. En dat kan
niet op basis van voortgangs
rapportages die zo ver achterop
lopen", mopperde F. de Pauw
(PvdA). En J. Hageman (PvZ)
informeerde hoeveel dagen de
begrote snelheid van 12 meter
tunnel per dag is bereikt.
Op die laatste vraag reageerde
Hennekeij tamelijk afgemeten:
„Voor zo ver ik weet maar enke
le keren, maar er is ook nauwe
lijks naar gestreefd. De eerste
fase in dergelijke projecten is er
steeds op gericht mens en ma
chine op elkaar af te stemmen."
Rapportages
De gedeputeerde maakte duide
lijk dat de provincie wat betreft
de informatievoorziening over
het verloop van de werkzaam
heden afhankelijk is van de mi
nister van Verkeer en Water
staat. Afgesproken is dat zij met
voortgangsrapportages komt.
Hennekeij zei overigens nog de
ze maand het verslag over de
eerste helft van 1999 en een
brief over de tweede helft van
vorig jaar te verwachten. Hij
verzekerde dat het dagelijks
provinciebestuur de gang van
zaken met het oog op de gevol
gen voor de PSD in elk geval
nauwgezet volgt.
De Prins Johan Friso passeert het Verdronken Land van Saeftinge
op weg naar een Antwerpse werf. foto Charles Strijd
reerde veerboot gaat in april
weer continu meedraaien in de
dienstregeling. De Prinses Juli
ana is als vervolgens aan de
beurt voor klein onderhoud.
Omdat hij zo van de eitjes
hield, besloot deze Thoolse
boer enige jaren geleden twee
ganzen te nemen. Een man
netje en een vrouivtje. En het
klikte en onafscheidelijk
scharrelden de twee ganzen
voortaan over het erf. On
langs stormde de jongste telg
van het boerengezin huilend
de kamer binnen.
„Gijs is weg."
Niet alleen de boerenzoon
treurde want buiten stond
Katrien van verdriet heftig te
gakken. Er volgde met de au
to een speurtocht langs de
Thoolse kreken. Kilometers
verderop werd de wegzwem-
mer door vader en zoon ge
vonden.
De schok was groot. Gijs had
een nieuwe liefde: een eend.
En aan de kleuren te zien,
stelde vader vast dat het een
woerd, een mannetjeseend
dus, was. Er werd op de
Thoolse dijk een diepe zucht
geslagen: Hoe leg je dat nu
weer aan een kind van vier
uit."