Rechter leest Oostburg de les Tunnel volgens gedeputeerde niet later open Veer naar vreemd dok Zestienduizend maal per dag door rood licht Elf kuub paraffine spoelt aan op stranden Raadselachtig licht in Breskens Mijn vriendin en ik hebben oni@ trouwerij bet van de hypoth Is de rente dan aftrekba College mag schadevergoeding ex-brandweerman niet weigeren Belastingdienst zeeuwse almanak Gijs door Ben Jansen MIDDELBURG - Rijkswater staat begint vanmorgen (dins dag) aan het opruimen van paraffine op de stranden van Walcheren en West-Zeeuw- Vlaanderen. Het kleverige goedje is er zon dag en maandag aangespoeld. Op Walcheren naar schatting negen kubieke meter; op de West-Zeeuws-VIaamse kust twee kubieke meter. Zondag kwamen de eerste mel dingen over aangespoelde pa raffine bij Rijkswaterstaat in Zeeland binnen. Het ging om korrels en bolletjes; er zijn geen grote plakken gemeld. Vorige week zijn in Noord-Holland al door paraffine besmeurde stranden schoongemaakt. De directie Noordzee van Rijks waterstaat probeert de veroor zaker van de lozing op te spo ren. Monsters van de in Zee land gevonden paraffine zullen worden onderzocht om na te gaan of het om dezelfde lozing gaat. Op plaatsen waar veel paraffi ne ligt, zullen strandschoon- maakmachines worden inge zet. Elders wordt de paraffine handmatig verzameld en met behulp van laadschop, trekker en laadbak opgeruimd. door Sheila van Doorsselaer MIDDELBURG - Het Oost- burgse college van burgemees ter en wethouders heeft het ver zoek om schadevergoeding en smartengeld door ex-brand weerman B. Misilje uit Cadzand onterecht afgewezen. Volgens de Middelburgse bestuursrech ter R. Reinarz is niet het college, maar de gemeenteraad bevoegd om dergelijke beslissingen te nemen. De gemeente Oostburg houdt echter bij hoog en laag vol dat het college wel degelijk be voegd is. Misilje kreeg drie jaar geleden tijdens een oefening van de vrij willige brandweer een zwaar ongeval, waardoor hij voor veertig procent arbeidsonge schikt raakte. Tijdens de afwik keling van het ongeval ging veel mis en Misilje wil een schade vergoeding plus smartengeld van Oostburg, omdat de verze kering van de gemeente volgens Misilje niet alle geleden schade dekt. Misilje en zijn advocaat A Neels troffen raadsman L. de Wijkersloot en ambtenaar Steijaert van de gemeente Oost burg maandagochtend in de rechtbank. Schorsing De inzet van de zaak was het vragen van schadevergoeding, maar zover kwam het niet eens. Reinarz vroeg De Wijkersloot of hij kon aantonen dat het college bevoegd was om de schadever goeding af te wijzen. Dat kon de raadsman niet, ook niet na een schorsing waarin De Wijker sloot en Steijaert de gelegen heid kregen de stand van zaken uit te zoeken. Vervolgens kreeg De Wijkersloot van Reinarz een lesje bestuursrecht. Neels wist dat het Oostburgse college buiten zijn boekje was gegaan, maar wilde deze troef niet uitspelen. „Als we hier eerst nog op in moeten gaan, sleept de hele zaak alleen maar langer voort en dat is niet in het belang van mijn cliënt. Hij wil alleen maar dat de zaak een keer stopt." Reinarz wilde wel duide lijkheid. Misilje moet daarom wederom een verzoek tot scha devergoeding indienen: dit keer bij de raad. Daardoor zal het wel weer langer duren voordat de ex-brandweerman duidelijk heid heeft. Volgens Neels gaat het om een bedrag tussen de drie en de vijf ton. Volgens een woordvoerder van de gemeente Oostburg is het col lege wel degelijk bevoegd en staat dit te lezen in de Gemeen tewet. Hij verwijt de bestuurs rechter dan ook de wet niet te kennen. De gemeente Oostburg hangt een fikse boete boven het hoofd omdat na het ongeval van Misilje, hij viel dooreen raam op zijn persluchtfles, de Arbeids inspectie niet werd ingescha keld. De inspectie zal alsnog een onderzoek instellen. Kamer wil ook personenvervoer over IJzeren Rijn DEN HAAG - Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat er ook passagierstreinen over de IJzeren Rijn gaan rijden. Verder vindt de Kamer dat Ne derland zelf moet profiteren van de goederenlijn van Antwerpen naar het Ruhrgebied. Ook Zeeland heeft belang bij de lijn. Dankzij een nieuwe spoor verbinding met Antwerpen ver betert ook de verbinding met Duitsland. ANP Of er misschien Marsmannetjes waren geland, vroegen de PSD'ers in de veerhaven van Breskens zich af. Ten westen van het veerplein, dichtbij de fuik, zagen ze vreemde lichtzuilen. Nadere inspectie leerde zondagavond dat het om een Duitse cameraploeg ging die op verschillende markante punten in Europa opnamen maakten ten behoeve van een promotiefilm. Veel meer wilden de Duitsers niet er niet over kwijt. foto Peter Nicolai Advertentie Voor een deel. De hypotheekrente is alleen volledig aftrekbaar als u de hypotheek gebruikt voor het kopen, verbeteren of onderhouden van een eigen huis. Gebruikt u (een deel van) de hypotheek voor de financiering van bijvoorbeeld een auto, een caravan of een trouwerij, dan is de rente beperkt aftrekbaar. Rente over een hypotheek die u voor andere zaken dan uw eigen huis gebruikt noemen we consumptieve rente. Die consumptieve rente is aftrekbaar tot een bedrag van maximaal 5.202,- voor ongehuwden en 10.404,- voor gehuwden. Op uw aangifte valt de consumptieve rente onder de aftrekpost 'rente van schulden'. De hypotheekrente over hypotheek besteed aan uw eigen woning vult u in onder de rubriek 'eigen woning'. U leest er meer over in de folders "De eigen woning", "Rente en rentevrijstelling" en "Als u uw hypotheek niet voor uw eigen huis gebruikt". Deze kunt u gratis bestellen bij de Belastingdienst Bestellijn: 0800-0043 (7 dagen per week, 24 uur per dag). Voor vragen kunt u bellen naar de BelastingTelefoon: 0800-0543 of toets 0800-TAXLIJN (maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 22.00 uur, vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur).' Leuker kunnen we 't niet maken. Wel makkelijker. door Barend Pelgrim OSSENISSE - Een retourtje Vlissingen-Antwerpen, maar dan zonder passagiers. Maan dagochtend voer de veerboot Prins Johan Friso naar de scheepswerf Antwerp Ship Re pair voor een onderhoudsbeurt en de reparatie van één van de schroeven. Het is opmerkelijk dat de Pro vinciale Stoomboot Diensten (PSD) voor de klus aan de Johan Friso uitwijken naar België. Het onderhoud en ook de reparaties aan alle PSD-schepen gebeurde tot op heden steeds bij De Schel- depoort in Vlissingen. De PSD- directie beweert dat de aanbe steding van de reparatie maan den geleden is gebeurd en dat er niets gezocht moet worden ach ter de beslissing om het werk te gunnen aan een Antwerpse scheepswerf. De drie jaar oude Johan Friso is nota bene een product van scheepsbouwer en -reparateur van de Koninklijke Schelde Groep (KSG). De PSD is bijzon der tevreden over het schip. Directeur H. Thomaes spreekt tegen dat de Friso een pro bleemschip zou zijn, zoals za terdag in de PZC werd gesteld. Hij zegt dat het jongste PSD- veer buitengewoon goed func tioneert. „Het is absoluut geen probleemkind." De schade aan de Friso dateert van november vorig jaar, toen het veer in de ha ven van Vlissingen in dichte mist aan de grond liep. Daarbij brak één van de vier roerpropel lers af. Levertijd De reparatie in Antwerpen duurt vier weken en kost de PSD enkele tonnen. Dat het bijna vier maanden geduurd heeft voor de Johan Friso het dok in gaat, heeft te maken met de le vertijd van een nieuwe schroef. Het onderdeel moest besteld worden bij een fabrikant in Noorwegen. De dienstregeling van de PSD blijft ongewijzigd. De gerepa- door Ben Jansen MIDDELBURG - De Staten van Zeeland zijn bezorgd over het grote aantal bestuurders dat door rood licht rijdt. Volgens het Regionaal Orgaan Verkeersvei ligheid Zeeland (ROVZ) glippen bij elke verkeerslichteninstal latie per etmaal gemiddeld tweehonderd personen door het rode licht, ofwel ongeveer tien per uur. Dat zijn er over de hele provincie - Zeeland telt tachtig verkeerslichteninstallaties 16.000 per etmaal. „Wat kost een roodlichtcame- ra?", riep D66-Statenlid R. Bas- tiaanse maandag dan ook in de Statencommissie verkeer en vervoer. Hij achtte de kans op een prijs in de Staatsloterij gro ter dan de mogelijkheid dat het negeren van het rode licht met een bekeuring wordt bestraft ROVZ-medewerker A Lodder verschafte Bastiaanse prompt antwoord: een roodlichtcamera kost 50.000 tot 60.000 gulden. Moet het er een van het combi type zijn, die ook de snelheid meet waarmee voertuigen de kruising passeren, dan bedraagt de prijs 90.000 gulden. Flitspalen In het kader van het sinds medio vorig jaar fors versterkte toe zicht op verkeersovertredingen is vergroting van de kans dat een roodlichtrijder wordt betrapt een van de speerpunten. Daar voor zijn twintig flitspalen neergezet, waarover vijf came ra's rouleren. Drie van die palen en twee camera 's zij n thans door vernieling of diefstal buiten ge bruik. Uit informatie van het ROVZ blijkt dat op provinciale wegen 21 kruispunten zijn uitgerust met verkeerslichten. Op de rijkswegen in de provincie staan 25 verkeerslichten. De rest van de verkeerslichteninstallaties staat binnen de bebouwde kom. Lodder vestigde er de aandacht op dat het rijden door rood licht in betrekkelijk weinig ernstige ongelukken resulteert. Vorig jaar was één dode bij een rood- licht-ongeluk te betreuren en tien personen moesten in het ziekenhuis worden opgenomen. Ter vergelijking: vorig jaar kwamen in Zeeland veertig per sonen in het verkeer om het le ven. In 1998 - de cijfers over 1999 zijn nog niet bekend - wer den 376 personen na een ver keersongeluk in het ziekenhuis opgenomen. Bonden horen ambtenaren overloonbod MIDDELBURG - Ambtenaren van de provincie Zeeland vellen donderdag een oordeel over het loonbod van de gezamenlijke provinciebesturen. De drie ambtenarenvakbonden advise ren het bod te verwerpen. Als de provincie-medewerkers gehoor geven aan deze oproep volgen er op dinsdag 29 februari acties op het Abdijplein in Mid delburg. Volgens kaderlid T. Maatjes is het horen van alle le den een formaliteit. „Ik ver wacht dat het bod wordt afge wezen." Ambtenaren in Zuid- Holland en Gelderland houden koménde woensdag al een werkonderbreking. De Nederlandse provinciebe sturen kwamen afgelopen vrij dag met een structurele loons verhoging van 5,75 procent. De CAO, met een looptijd van twin tig maanden, moet ingaan op 1 april. De bonden eisten een ver hoging van 3,5 procent per jaar met ingang van 1 januari 2000. Daarnaast zijn ze ontevreden over de seniorenregeling en het aantal verlofdagen. door Ben Jansen MIDDELBURG - Gedeputeer de J. Hennekeij (WD, verkeer) houdt het er nog steeds op dat de Westerscheldetunnel op tijd - maart 2003 - klaar is. Hij erken de maandag in de Statencom missie verkeer en vervoer dat de kans daarop met extra elke week vertraging bij het boren weliswaar kleiner wordt, „maar ik zie nog geen reden om te twij felen aan de datum van opleve ring." De commissie weersprak Hen nekeij niet, maar verscheidene Statenleden lieten toch merken de berichten over de stagnatie in het boorproces als ernstig te er varen. Vooral ook omdat een la tere oplevering van de tunnel- ernstige gevolgen kan hebben voor het provinciale veerbedrijf PSD, dat naarmate de tijd ver strijkt toch al moeite zal hebben om de dienstverlening te hand haven. Maatregelen In het licht van deze bezorgd heid spraken verscheidene com missieleden hun ontevreden heid uit over het volkomen gebrek aan actualiteit in de voortgangsrapportages die de minister van Verkeer en Water staat presenteert. Maandag lag in de commissie het verslag over de periode juli tot en met decem ber 1998 op tafel. „Als we op een gegeven moment rekening moe ten gaan houden met een ver traagde oplevering van de tun nel, dan zullen we daarop in moeten spelen met maatregelen om de dienstverlening van de PSD te verzekeren. En dat kan niet op basis van voortgangs rapportages die zo ver achterop lopen", mopperde F. de Pauw (PvdA). En J. Hageman (PvZ) informeerde hoeveel dagen de begrote snelheid van 12 meter tunnel per dag is bereikt. Op die laatste vraag reageerde Hennekeij tamelijk afgemeten: „Voor zo ver ik weet maar enke le keren, maar er is ook nauwe lijks naar gestreefd. De eerste fase in dergelijke projecten is er steeds op gericht mens en ma chine op elkaar af te stemmen." Rapportages De gedeputeerde maakte duide lijk dat de provincie wat betreft de informatievoorziening over het verloop van de werkzaam heden afhankelijk is van de mi nister van Verkeer en Water staat. Afgesproken is dat zij met voortgangsrapportages komt. Hennekeij zei overigens nog de ze maand het verslag over de eerste helft van 1999 en een brief over de tweede helft van vorig jaar te verwachten. Hij verzekerde dat het dagelijks provinciebestuur de gang van zaken met het oog op de gevol gen voor de PSD in elk geval nauwgezet volgt. De Prins Johan Friso passeert het Verdronken Land van Saeftinge op weg naar een Antwerpse werf. foto Charles Strijd reerde veerboot gaat in april weer continu meedraaien in de dienstregeling. De Prinses Juli ana is als vervolgens aan de beurt voor klein onderhoud. Omdat hij zo van de eitjes hield, besloot deze Thoolse boer enige jaren geleden twee ganzen te nemen. Een man netje en een vrouivtje. En het klikte en onafscheidelijk scharrelden de twee ganzen voortaan over het erf. On langs stormde de jongste telg van het boerengezin huilend de kamer binnen. „Gijs is weg." Niet alleen de boerenzoon treurde want buiten stond Katrien van verdriet heftig te gakken. Er volgde met de au to een speurtocht langs de Thoolse kreken. Kilometers verderop werd de wegzwem- mer door vader en zoon ge vonden. De schok was groot. Gijs had een nieuwe liefde: een eend. En aan de kleuren te zien, stelde vader vast dat het een woerd, een mannetjeseend dus, was. Er werd op de Thoolse dijk een diepe zucht geslagen: Hoe leg je dat nu weer aan een kind van vier uit."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 33