\rduin versterkt management
PZC
Opslaan slib voorlopig het best
Zeeuwen brengen vervuiling in
kaart op expeditie bij Zuidpool
zeeland
17
kansturing na vertrek Ten Thij verdeeld over vier leidinggevenden
>cholen steunen
lkaar in verbeteren
;waliteit onderwijs
Mscussie over studie
treektaai verstomt
Goese taxichauffeurs
bij eerste geslaagden
nationaal vakdiploma
Gaswinning Biesbos
kan watervoorziening
Zeeland bedreigen
Jeugd bromt niet
lekker op rijbaan
dinsdag 22 februari 2000
es doorRoelf Reinders
COES - Bij Arduin-vestiging
Den Berg in Goes komt na het
lertrek van interimmanager
[on ten Thij een nieuwe, nog aan
;n |ftrekken manager. Verder krij-
s~ ;en de oude managers weer de
leiding over Arduin-onderdelen
ipde Bevelanden als hel kring-
loopbedrijf en het nieuwe dag-
le ictiviteitcneentrum De Poel in
Goes.
Jat maakt directeur Piet van
jen Beemt vandaag in een brief
ian personeel en ouders van ge-
andicapten bekend. Van den
eemt wil hiermee duidelijk-
«id scheppen voor ouders en
ersoneel over de situatie na het
ertrek van de interimmanager.
fen Thij is in november bij Den
te Jerg als tijdelijk manager be-
pnnen om het vertrouwen van
ersoneel en ouders in Arduin te
erstellen.
)e nieuwe manager betekent
itbreiding van het manage-
'r' -ent bij Arduin. Van den Beemt
dat uit rapportages van de
iferimmanager blijkt dat daar
ehoefte aan was. „Aan deze
ehoefte aan meer aandacht
an het management voor het
ersoneel kom ik tegemoet",
egt Van den Beemt. Hij zegt dat
plannen voor de periode na
iociale dienst
n Middelburg
ipent gratis lijn
u' UDDELBURG - De afdeling
jeiale zaken in Middelburg
teft vanaf 1 maart een gratis
ilefoonnummer voor informa-
ie.
Heeds meer klanten van de so-
iale dienst nemen telefonisch
ontact op voorvragen en/of in-
ormatie. De gemeente vindt dat
kosten daarvan voor reke-
ig van de gemeente moeten
omen. Daarnaast is het ge-
aeentebestuur van mening dat
•lefoonkosten geen drempel
logen zijn voor de bereikbaar-
eid van de afdeling sociale za-
en.
lm de kosten binnen de perken
ihouden, kan het gratis num-
ler (0800-0231865) niet gebeld
orden met de mobiele tele-
10ns.
Ten Thij de instemming hebben
van de cliëntenraad, de onder
nemingsraad en de Inspectie
voor de Gezondheidszorg.
Volgens Van den Beemt is ook
gebleken dat het management
te zwaar was voor de drie mana
gers die het personeel voorheen
aanstuurden. Het nieuwe, vier
koppige management verdeelt
de taken over Walcheren, de Be
velanden en Schouwen-Duive-
land.
De nieuwe manager voor wonen
en dagbesteding bij Den Berg
aan de 's-Heer Hendrikskinde-
renstraat moet nog worden aan
getrokken. Maar op andere Ar
duin-locaties op de Bevelanden
zoals het kringloopbedrijf in
Goes keren de oude managers
terug en één krijgt de leiding
over de nieuwe bedrijfshal voor
dagbesteding De Poel.
Motie
Tegen deze oude garde en direc
teur Van den Beemt hebben
tientallen ouders, verenigd in
het Verband van Kritische Ou
ders. vorig jaar nog een motie
van wantrouwen aangenomen.
Zij zouden verantwoordelijk
zijn voor een verziekte sfeer
waar de zorg voor hun gehandi
capte kinderen onder leed. Van
den Beemt is niet bang dat de te
rugkeer van de oude managers
op deze locaties een nieuwe
bron van onrust betekent. „Ik
verwacht geen moeilijkheden
bij de uitvoering van mijn plan
omdat alle overlegorganen die
er iets over te zeggen hebbener
mee instemmen."
Bovendien is de kritische groep
ouders volgens Van den Beemt
niet meer zo groot. „Van de in-
termanager weet ik dat de groep
rond het Verband steeds kleiner
wordt en dat ouders er steeds
nadrukkelijker afstand van ne
men. Met een stuk of vijf houdt
het wel op. Als die nog ontevre
denzijn, moetenzij zich wenden
tot de officiële kanalen, zoals de
cliëntenraad. Die spreekt na
mens ouders."
Volgens Van den Beemt bete
kent de uitbreiding van het ma
nagement een fors financie
ringstekort bij locatie Den Berg.
„Arduin is altijd heel karig ge
weest met overheadkosten voor
management. Daar kom ik nu
dus een beetje op terug. Maar je
moet het lef hebben om op be
sluiten terug te komen."
oor Henk Postma
OES - De Zeeuwse scholen
lor voortgezet onderwijs zijn
istbesloten om blijvend nau-
erc banden met elkaar, en met
Hogeschool Zeeland, te on
thouden.
«loeling daarvan is de onder
ijskwaliteit in eigen huis te
rbeteren, en onderwijspro-
amma's naadloos op elkaar af
stemmen. Dat zei directielid
Bruijne-Wiskerke van het
nijs Ballot College maandag-
i'ond na afloop van een confe-
ntie waaraan door ruim vijf-
gmanagers van twaalf scholen
erd deelgenomen,
jdens de conferentie, die werd
houden in Goes, schaarden de
hoolleiders zich in grote lijnen
hter de uitkomsten van een
derzoek dat de knelpunten
nnen hun studiehuizen in
leid brengt. In het kader van
it zogenaamde LAZ-project,
aarbinnen de scholen tot blij-
nde samenwerking proberen
komen, worden de komende
landen werkgroepen in het le-
n geroepen waarin docenten
in verschillende scholen zit-
ig nemen. De werkgroepen
ijgen tot taak oplossingen uit
werken voor gesignaleerde
knelpunten. Die zijn er vooral in
de overgang van basisvorming
naar studiehuis, en van studie
huis naar hogeschool of univer
siteit. Een beleidsadviesgroep,
waarin managers van de scho
len zitten, gaat opdrachten for
muleren voor de werkgroepen.
Die gaan na de zomervakantie
aan de slag. „Samen hebben we
als Zeeuwse scholen voldoende
deskundigheid in huis om de
vernieuwingen binnen het on
derwijs tot een goed einde te
brengen. Maar dan moet het wel
tot gestructureerde uitwisseling
komen van kennis en ervarin
gen", zei mevrouw Bruijne, die
als voorzitter van het samen
werkingsverband fungeert.
Oriëntatie
Een eerste 'product' van geza
menlijk optreden werd gisteren
al gepresenteerd. Een werk
groep van decanen kwam voor
de dag met een raamwerk voor
het nieuwe vak 'oriëntatie op
vervolgonderwijs'. Andere za
ken die binnen de werkgroepen
aan de orde zullen komen zijn
onder meer: verlichting van de
werkdruk in het studiehuis, in
troductie van nieuwe werkwij
zen voor vakoverschrijdend
leren, en meer aandacht voor
zelfstandig leren.
tor Roelf Reinders
IDDELBURG - Even leek het
ip dat de PvdA in de Staten de
Jctie van GroenLinks/Delta
aders steunde in de strijd te-
Europese erkenning van het
«uws als streektaal. En dan
'aks subsidie voor elke club
iets met het Zeeuws doet ze-
r? „Ik sta niet te trappelen",
'kende M. Ie Roy maandag in
commissie welzijn.
erkenning van het Zeeuws wa
ren. C. Dupont van Groen
Links/Delta Anders bleef als
enige tegenstander over.
Een 'symbolische strijd' vond
Dupont De Koks inspanningen
voor erkenning. Of het Zeeuws
een dialect is, laat dat nou maar
over aan liefhebbers en ama
teurs, aldus Dupont. „En daar
van zijn er genoeg in Zeeland."
Weer zei De Kok dat erkenning
van het Zeeuws goed is voor het
behoud van de culturele rijk
dom van Zeeland. „Het Zeeuws
staat heel dicht bij de mensen.
We zijn druk bezig met monu
mentenzorg, met molens, met
het Zeeuwse archeologische
erfgoed. Maar zodra het gaat om
hoe we dat bespreken en bezin
gen, zijn we opeens een stuk
slordiger." De Kok zei dat het
wetenschappelijk onderzoek
niet meer dan enkele duizenden
guldens hoeft te kosten.
foto Charles Strijd
Rijkswaterstaat houdt vast aan depot in Koegorspolder
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Een landelijk
onderzoek van Rijkswater
staat naar hergebruik van ver
ontreinigde baggerspecie
heeft geen invloed op de plan
nen voor een mammoet-slib-
depot in de Koegorspolder bij
Sluiskil. Waterstaat Zeeland
gaat ervan uit dat het nog jaren
duurt voor verwerking van
specie tot 'nuttig toepasbare
producten' financieel aan
trekkelijker is dan berging in
grote depots.
Een woordvoerder van water
staat in Middelburg: „Om mis
verstanden te voorkomen: dit
onderzoek staat los van de
plannen voor de aanleg van
het depot bij Sluiskil. Blijkt op
termijn dat de verwerking een
goed alternatief is, dan kan
dat wel gevolgen hebben voor
de tweede fase van de slibber-
ging in de Koegorspolder,
maar de eerste fase willen we
in elk geval uitvoeren."
Rijkswaterstaat onderhandelt
al geruime tijd met de gemeen
te Terneuzen over de aanleg
van het mammoetdepot in de
Koegorspolder. In 1995 al ging
de gemeenteraad onder strikte
voorwaarden akkoord, mits de
specie ondergronds in een zo
genaamd potdepot zou wor
den opgeslagen. Vorig najaar
presenteerde waterstaat een
goedkoper alternatief: een de
pot dat deels ondergronds en
deels bovengx-onds zou worden
aangelegd: 3,5 miljoen kuub in
een potdepot en eenzelfde hoe
veelheid tot negen meter bo
ven het maaiveld. Met dit com
binatiedepot zou waterstaat
80 miljoen gulden besparen.
Het depot zou wel 25 hectare
groter worden; in totaal 90
hectare. In de eerste fase (2003
tot 2011) zou 3,5 miljoen kuub
specie in een potdepot, negen
meter diep, moeten worden
geboi-gen. In de jaren daarna
zou daar nog eens 3,5 miljoen
kuub bovenop worden ge
dumpt. B en W van Terneuzen
verbonden al direct een groot
aantal voorwaarden aan het
centrale provinciale slibde-
pot. Het moet ten eerste land
schappelijk inpasbaar zijn en
daarnaast eist Terneuzen als
'wisselgeld' ('wij gaan immers
het slib uit alle Zeeuwse wa
terwegen en havens bergen')
ruimte voor de toegangsweg
van de kanaaltunnel bij
Sluiskil, voor de ontwikkeling
van een bedrijventerrein én
voor 'vrije invulling' van het
gebied tussen het Kanaal
Gent-Terneuzen en de
Koegorspolder.
Eisenpakket
Hoewel waterstaat aanhikt te
gen het eisenpakket, verlopen
de onderhandelingen tot nu
toe 'redelijk vlot'. Het streven
is dat de gemeenteraad zich
eind april over de bijgestelde
plannen en het onderhande
lingsresultaat uitspreekt.
Het onderzoek naar de moge
lijkheden om op grote schaal
baggerspecie te verwerken
voor hei-gebruik heeft een ori
ënterend karakter. Waterstaat
heeft alle huidige en toekom
stige verwerkers uitgenodigd
voor een gedachtenwisseling
over de voorwaarden waaron
der zij de specie willen behan
delen. De resultaten van het
overleg dienen als basis voor
een advies aan de regering en
een voorstel aan de Tweede
Kamer. Straks worden op ver
schillende locaties in het land
bijeenkomsten belegd. In Zee
land komen verschillende be
drijven in aanmerking voor de
slibverwerking, waaronder
Sagro uit 's Heerenhoek en Du-
salteac uit Utrecht dat in 2001
in Vlissingen-Oost een fabriek
opent voor de verwerking van
baggerspecie in grind.
Herman Rijnders en Paul Mulder (r) willen graag bij dragen aan het besef dat Antarctica ongerept moet blijven, foto Willem Mieras
door Martine Bruynooqe
HEINKENSZAND - Twee
Zeeuwen beginnen volgende
week dinsdag aan de poolex
peditie Mission Antarctica.
Aan boord van het 22 meter
lange zeiljacht 2041, varen ze
drie weken lang in de wateren
bij de Zuidpool, met als doel
verslag te doen van de plaatse
lijke vervuiling. Herman Rijn
ders (39) uit Heinkenszand en
Paul Mulder (38) uit Kerkwer-
ve gaan aan boord in Ushuaia,
Zuid-Argentinië, de laatste
halte die het zeiljacht aandoet
voordat het op Antarctica ar
riveert.
Mission Antarctica is een pro
ject dat door (Nederlandse)
bedrijven wordt gesponsord.
Hiermee wil de internationale
stichting One Step Beyond
maatschappelijke betrokken
heid stimuleren met Antarcti
ca, het laatste stukje ongerept
heid op de wereld. De Engelse
poolreiziger professor Robert
Swan is initiatiefnemer van
Mission Antarctica.
Robert Swan was de eerste
mens die zowel de Noord- als
de Zuidpool bedwong. Op de
Zuidpool verbaasde hij zich
overBellinghausen, een Russi
sche basis, waarop hij duizend
ton afval aantrof. In samen
werking met de stichting, be
gon hij daarom met Mission
Antarctica, waarvoor het zeil
jacht 2041 werd gekocht. In
middels is al het afval van de
Russen verzameld en gereed
om in 2000/2001 afgevoerd te
worden naar het vasteland van
Argentinië. Dit is de kroon op
het vijfjarenplan Mission Ant
arctica. Heerema, werkgever
van de twee poolreizigers in
spe, sponsort zeiljacht 2041.
Het schip vertrok enkele
maanden geleden in vijf etap
pes naar de Zuidpool. Rijnders
en Mulder besloten ieder af
zonderlijk deel te nemen aan
de selectie voor de expeditie.
Rijnders: „Ik maakte een vi
deofilmpje waar ik in een zeil
bootje van mijn dochter zit. Zo
vertelde ik mijn motivatie.
Vooral de wereldwijde milieu-
situatie is belangrijk. Boven
dien zeil ik al mijn leven lang."
Zijn collega presenteerde
zichzelf op een simpelere ma
nier, vanaf de bank. Rijnders:
„Ineens was het zover. Ik was
geselecteerd. Drie weken lang
zal ik onafgebroken met onbe
kenden op dat schip varen. In
de ijzige kou, onder hevige
weersomstandigheden. Een
soort Big Brother-idee met als
hoofdprijs 'kennis en avon
tuur' m plaats van zakken vol
geld."
Afval
De avonturiers van het jacht
2041 gaan bekijken wat ge
daan is om het afval af te voe
ren. „Ook kunnen we zien hoe
mooi Antarctica is en dat het
daarom belangrijk is dat het
schoon blijft", vertelt Rijn
ders. De 'idealisten' willen
duidelijk maken dat de vervui
ling die de bases achterlaten,
een aantasting is van Antarc
tica. Mulder: „De reiniging
moet zich als een olievlek uit
breiden. We vertellen ons ver
haal op de scholen van onze
kinderen, aan vrienden en col
lega's. De jongeren van nu zijn
de beleidsmakers van later,
snap je. De wereldbevolking
neemt toe en de totale afval-
productie stijgt ook. We willen
aandacht voor het broeikasef
fect. We moeten Antarctica be
houden, zoals het nu is. Daar
om zullen we naderhand onze
bevindingen presenteren."
Het niemandsland Antarctica
is het 'levende laboratorium'
van wetenschappelijk onder
zoek, juist omdat het puur en
onaangetast is. Antarctica (14
miljoen vierkante km) ligt om
de Zuidpool heen en bestaat
uit land dat grotendeels is be
dekt met ijs. De laagste tempe
ratuur ooit gemeten op Ant
arctica is -89,2 graden Celsius.
Als al het ijs op Antarctica zou
smelten, zou de zeespiegel van
de oceanen wereldwijd zes me
ter stijgen. Door de stijging
van de gemiddelde tempera
tuur smelt het ijs op Antarcti
ca sneller dan vroeger.
Vrachtwagens
Op de vraag waarom de twee
Zeeuwen zich verantwoorde
lijk voelen voor de vervuiling
van het Russische afval, heeft
Rijnders een stevige verkla
ring: „Vaten, staal, containers
en zelfs vrachtwagens vormen
de vervuiling. De troep is geen
directe milieuramp. Wij willen
een gebaar maken door onze
vrijwillige inzet. Het conti
nent van de witte schoonheid
en de pinguïns moet worden
opgeruimd. De Russen willen
wel, maar er is geen geld. Als
wij ze dat geld door middel van
publiciteit kunnen geven, dan
doen we dat natuurlijk."
door Rolf Bosboom
GOES - Vijf werknemers van
Connexxion Citax in Goes mo
gen zich sinds maandag gedi
plomeerd taxichauffeur noe
men. Uit handen van minister
T. Netelenbos van Verkeer en
Waterstaat kregen zij en nog 31
andere collega's uit het land de
eerste Nederlandse vakdiplo-
Werkgeversorganisatie KNV
Taxi en de vakbonden FNV
Bondgenoten en CNV Bedrij-
venbond hebben in 1998 de
Stichting Kwaliteitsbevorde
ring Kleinschalig Personenver
voer (SKKP) in het leven geroe
pen. De stichting wil bereiken
dat door een gedegen opleiding
van de chauffeurs de kwaliteit
en het imago van de taxisector
verbetert.
De noodzaak daarvoor is de af
gelopen tijd alleen maar toege
nomen. Het aantal soorten taxi
vervoer is de laatste jaren sterk
uitgebreid, met onder meer col
lectief vraagafhankelijk ver
voer, WVG- en leerlingenver
voer.
De opdrachtgevers stellen ho
gere eisen en bovendien is de
concurrentie binnen de branche
heviger geworden. De kwaliteit
van het vervoer wordt daardoor
van steeds meer belang. De re
cente taxioorlog in Amsterdam
heeft het imago bovendien al
lerminst goed gedaan.
Financiering
SKKP heeft de opzet van de op
leidingen gefinancierd en sti
muleert de deelname door mee
te betalen aan de kosten van de
lessen en de examens." De cur
sus, uitgevoerd door Vakoplei
ding Transport en Logistiek in
Alphen aan den Rijn, bestaat uit
drie delen: de basisopleiding
(theorie), de praktijktraining
(inclusief EHBO) en sociale
vaardigheden. In het laatste on
derdeel leren de chauffeurs
klantgericht te werken en om te
gaan met agressie.
Wie alles met succes heeft door
lopen - dat duurt bij elkaar an
derhalf a twee jaar - krijgt het
vakdiploma.
Vijfduizend taxichauffeurs
hebben inmiddels de basisop
leiding afgerond, enkele hon
derden collega's zijn al klaar
met het praktijkonderdeel en 3 6
chauffeurs hebben de training
sociale vaardigheden achter de
rug en zijn dus klaar.
De eerste groep kreeg gisteren
het diploma. Onder hen zijn de
Zeeuwen D. van Bruksvoort,
J W. C. Meulblok. J. M. K. Pee-
ters, L. C. Scheepers en J. A
Versprille van Connexxion Ci
tax. Het Goese bedrijf wil alle
mensen die in dienst komen ver
plichten het diploma te gaan ha
len.
Meulblokzeven jaar werkzaam
als taxichauffeur, spreekt van
een leerzame opleiding. Vooral
het onderdeel sociale vaardig
heden was volgens hem pittig.
„Ze kijken hoe je reageert in be
paalde situaties, waarvoor pro
fessionele acteurs worden inge
huurd Als je bijvoorbeeld
agressief van aard zou zijn,
komt dat er dan echt wel uit."
Tijdens de praktijkopleiding er
varen de chauffeurs ook wat het
is om zelf klant te zijn. Ze moe
ten bijvoorbeeld in een rolstoel
zitten en meerijden.
Meulblok: „Ze rijden ook over
een spoorwegovergang en dan
leer je wel dat je daar behoorlijk
voorzichtig overheen moet
gaan."
Groen College
uit Goes helpt
in Litouwen
GOES - Opnieuw vertrekt een
delegatie van het Groen College
in Goes naar Litouwen om daar
te helpen bij herinplant en on
derhoud van fruitgewassen.
Twee docenten en vij f leerlingen
van de Goese school zijn daar
anderhalve week mee zoet. Ze
vertrekken aanstaande zondag
naar de Baltische staat. Deze
keer reist ook een delegatie mee
van een zusterschool uit Fries
land. Er wordt geholpen met het
vervangen van bevroren fruit
gewassen door vorstbestendig
materiaal, en er worden snoei-
instructies gegeven. Verder
vindt kennisuitwisseling
plaats, onder meer met Litouw
se scholen, een proefstation en
het ministerie van Landbouw.
Ook wordt bekeken of stage
plaatsen kunnen worden uitge
wisseld.
door Ben Jansen
VLISSINGEN - Proefboringen
en gaswinning in de Biesbos
kunnen de drink- en industrie
watervoorziening van een deel
van Zeeland in gevaar brengen.
Het Waterleidingbedrijf Bra
bantse Biesbosch (WBB) dat
voorgezuiverd Maaswater aan
onder andere Delta Nutsbedrij
ven levert, heeft daarom be
zwaar aangetekend tegen de
plannen van de Nederlandse
Aardolie Maatschappij.
Volgens WBB is de veiligheid
van de drinkwatervoorziening
in Zuidwest-Nederland in het
geding. In de besluitvorming
over de proefboringen is daar
mee naar het oordeel van het
waterleidingbedrijf onvoldoen
de rekening gehouden.
WBB is beducht voor verontrei
niging van de spaarbekkens in
de Biesbos. Bovendien is er als
gevolg van de gaswinning op
termijn kans op daling en onge
lijke zetting van de bodem,
waardoor de veiligheid van de
spaarbekkendijken in gevaar
kan komen.
WBB is met ongeveer 175 mil
joen kubieke meter per jaar de
grootste waterleverancier in
Nederland. In Zeeland wordt
het voorgezuiverde Maaswater
gebruikt als grondstof voor
drinkwater in Zeeuws-Vlaan-
deren (Kanaalzone en West-
Zeeuws-Vlaanderen) en als in
dustriewater in Midden-Zee
land.
Behalve aan Delta levert WBB
aan de waterbedrijven Euro
poort in Rotterdam en Noord-
West-Brabant in Breda. De be
gin jaren zeventig gebouwde
spaarbekkens in de Biesbos ga
randeren de leveringszekerheid
in perioden dat geen Maaswater
kan worden ingenomen (bij ver
ontreiniging of lage afvoer van
de rivier) en zorgen voor kwali
teitsverbetering door middel
van natuurlijke zelfreiniging in
de bekkens.
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Meisjes voe
len zich minder op hun gemak
met de nieuwe verkeersregels
voor de bromfietser dan jon
gens.
Driekwart van de meisjes be
twijfelt of het wel zo veilig is dat
bromfieters binnen de bebouw
de kom - tenzij anders is aange
geven - op de rijbaan moeten rij
den.
Tweederde van de jongens heeft
dezelfde beduchtheid.
Het Regionaal Orgaan Ver
keersveiligheid Zeeland
(ROVZ) en Zeeuwse kaderleden
van Veilig Verkeer Nederland
hebben tussen 13 december en 5
januari 286 jongeren onder
vraagd over de op 15 december
vorig jaar ingevoerde verhui
zing van de bromfietser naar het
fietspad. Daarvoor zijn tien
scholen bezocht: vijf in Zeeuws-
Vlaanderen, twee op Tholen,
twee in Goes en een in Middel
burg.
Vrijwel alle deelnemers aan de
enquête (97 procent) waren op
de hoogte van de nieuwe ver
keersregels voor de bromfietser.
Drie op de tien dachten dat de
bromfietser binnen de bebouw
de kom veiliger door het verkeer
gaat wanneer hij of zij op de rij
baan rijdt in plaats van op het
fietspad. Iets meer deelnemers
(35 procent) achtten de nieuwe
situatie veiliger voor fietsers. Of
auto's bromfietsers beter zien,
waagden 70 procent van de jon
gens en 76 procent van de meis
jes te betwijfelen.
Kwetsbaar
De twijfel over de nieuwe ver
keersmaatregel wordt ingege
ven door het snelheidsverschil
tussen auto's en brommers, de
kwetsbaarheid, de slechte
zichtbaarheid en het vaak roe
keloze gedrag van de bromfiet
ser, de overschrijding van de
maximumsnelheid en de wees
dat automobilisten geïrriteerd
raken en agressiever worden
doordat bromfietsers vaker op
de rijbaan komen.
Al met al vond 55 procent dat
het onveiliger wordt met brom
fietsers binnen de bebouwde
kom op de rijbaan.
Van de jongens huldigde 54 pro
cent dit standpunt; van de meis
jes Q4 procent.