\rduin versterkt management PZC Opslaan slib voorlopig het best Zeeuwen brengen vervuiling in kaart op expeditie bij Zuidpool zeeland 17 kansturing na vertrek Ten Thij verdeeld over vier leidinggevenden >cholen steunen lkaar in verbeteren ;waliteit onderwijs Mscussie over studie treektaai verstomt Goese taxichauffeurs bij eerste geslaagden nationaal vakdiploma Gaswinning Biesbos kan watervoorziening Zeeland bedreigen Jeugd bromt niet lekker op rijbaan dinsdag 22 februari 2000 es doorRoelf Reinders COES - Bij Arduin-vestiging Den Berg in Goes komt na het lertrek van interimmanager [on ten Thij een nieuwe, nog aan ;n |ftrekken manager. Verder krij- s~ ;en de oude managers weer de leiding over Arduin-onderdelen ipde Bevelanden als hel kring- loopbedrijf en het nieuwe dag- le ictiviteitcneentrum De Poel in Goes. Jat maakt directeur Piet van jen Beemt vandaag in een brief ian personeel en ouders van ge- andicapten bekend. Van den eemt wil hiermee duidelijk- «id scheppen voor ouders en ersoneel over de situatie na het ertrek van de interimmanager. fen Thij is in november bij Den te Jerg als tijdelijk manager be- pnnen om het vertrouwen van ersoneel en ouders in Arduin te erstellen. )e nieuwe manager betekent itbreiding van het manage- 'r' -ent bij Arduin. Van den Beemt dat uit rapportages van de iferimmanager blijkt dat daar ehoefte aan was. „Aan deze ehoefte aan meer aandacht an het management voor het ersoneel kom ik tegemoet", egt Van den Beemt. Hij zegt dat plannen voor de periode na iociale dienst n Middelburg ipent gratis lijn u' UDDELBURG - De afdeling jeiale zaken in Middelburg teft vanaf 1 maart een gratis ilefoonnummer voor informa- ie. Heeds meer klanten van de so- iale dienst nemen telefonisch ontact op voorvragen en/of in- ormatie. De gemeente vindt dat kosten daarvan voor reke- ig van de gemeente moeten omen. Daarnaast is het ge- aeentebestuur van mening dat •lefoonkosten geen drempel logen zijn voor de bereikbaar- eid van de afdeling sociale za- en. lm de kosten binnen de perken ihouden, kan het gratis num- ler (0800-0231865) niet gebeld orden met de mobiele tele- 10ns. Ten Thij de instemming hebben van de cliëntenraad, de onder nemingsraad en de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Volgens Van den Beemt is ook gebleken dat het management te zwaar was voor de drie mana gers die het personeel voorheen aanstuurden. Het nieuwe, vier koppige management verdeelt de taken over Walcheren, de Be velanden en Schouwen-Duive- land. De nieuwe manager voor wonen en dagbesteding bij Den Berg aan de 's-Heer Hendrikskinde- renstraat moet nog worden aan getrokken. Maar op andere Ar duin-locaties op de Bevelanden zoals het kringloopbedrijf in Goes keren de oude managers terug en één krijgt de leiding over de nieuwe bedrijfshal voor dagbesteding De Poel. Motie Tegen deze oude garde en direc teur Van den Beemt hebben tientallen ouders, verenigd in het Verband van Kritische Ou ders. vorig jaar nog een motie van wantrouwen aangenomen. Zij zouden verantwoordelijk zijn voor een verziekte sfeer waar de zorg voor hun gehandi capte kinderen onder leed. Van den Beemt is niet bang dat de te rugkeer van de oude managers op deze locaties een nieuwe bron van onrust betekent. „Ik verwacht geen moeilijkheden bij de uitvoering van mijn plan omdat alle overlegorganen die er iets over te zeggen hebbener mee instemmen." Bovendien is de kritische groep ouders volgens Van den Beemt niet meer zo groot. „Van de in- termanager weet ik dat de groep rond het Verband steeds kleiner wordt en dat ouders er steeds nadrukkelijker afstand van ne men. Met een stuk of vijf houdt het wel op. Als die nog ontevre denzijn, moetenzij zich wenden tot de officiële kanalen, zoals de cliëntenraad. Die spreekt na mens ouders." Volgens Van den Beemt bete kent de uitbreiding van het ma nagement een fors financie ringstekort bij locatie Den Berg. „Arduin is altijd heel karig ge weest met overheadkosten voor management. Daar kom ik nu dus een beetje op terug. Maar je moet het lef hebben om op be sluiten terug te komen." oor Henk Postma OES - De Zeeuwse scholen lor voortgezet onderwijs zijn istbesloten om blijvend nau- erc banden met elkaar, en met Hogeschool Zeeland, te on thouden. «loeling daarvan is de onder ijskwaliteit in eigen huis te rbeteren, en onderwijspro- amma's naadloos op elkaar af stemmen. Dat zei directielid Bruijne-Wiskerke van het nijs Ballot College maandag- i'ond na afloop van een confe- ntie waaraan door ruim vijf- gmanagers van twaalf scholen erd deelgenomen, jdens de conferentie, die werd houden in Goes, schaarden de hoolleiders zich in grote lijnen hter de uitkomsten van een derzoek dat de knelpunten nnen hun studiehuizen in leid brengt. In het kader van it zogenaamde LAZ-project, aarbinnen de scholen tot blij- nde samenwerking proberen komen, worden de komende landen werkgroepen in het le- n geroepen waarin docenten in verschillende scholen zit- ig nemen. De werkgroepen ijgen tot taak oplossingen uit werken voor gesignaleerde knelpunten. Die zijn er vooral in de overgang van basisvorming naar studiehuis, en van studie huis naar hogeschool of univer siteit. Een beleidsadviesgroep, waarin managers van de scho len zitten, gaat opdrachten for muleren voor de werkgroepen. Die gaan na de zomervakantie aan de slag. „Samen hebben we als Zeeuwse scholen voldoende deskundigheid in huis om de vernieuwingen binnen het on derwijs tot een goed einde te brengen. Maar dan moet het wel tot gestructureerde uitwisseling komen van kennis en ervarin gen", zei mevrouw Bruijne, die als voorzitter van het samen werkingsverband fungeert. Oriëntatie Een eerste 'product' van geza menlijk optreden werd gisteren al gepresenteerd. Een werk groep van decanen kwam voor de dag met een raamwerk voor het nieuwe vak 'oriëntatie op vervolgonderwijs'. Andere za ken die binnen de werkgroepen aan de orde zullen komen zijn onder meer: verlichting van de werkdruk in het studiehuis, in troductie van nieuwe werkwij zen voor vakoverschrijdend leren, en meer aandacht voor zelfstandig leren. tor Roelf Reinders IDDELBURG - Even leek het ip dat de PvdA in de Staten de Jctie van GroenLinks/Delta aders steunde in de strijd te- Europese erkenning van het «uws als streektaal. En dan 'aks subsidie voor elke club iets met het Zeeuws doet ze- r? „Ik sta niet te trappelen", 'kende M. Ie Roy maandag in commissie welzijn. erkenning van het Zeeuws wa ren. C. Dupont van Groen Links/Delta Anders bleef als enige tegenstander over. Een 'symbolische strijd' vond Dupont De Koks inspanningen voor erkenning. Of het Zeeuws een dialect is, laat dat nou maar over aan liefhebbers en ama teurs, aldus Dupont. „En daar van zijn er genoeg in Zeeland." Weer zei De Kok dat erkenning van het Zeeuws goed is voor het behoud van de culturele rijk dom van Zeeland. „Het Zeeuws staat heel dicht bij de mensen. We zijn druk bezig met monu mentenzorg, met molens, met het Zeeuwse archeologische erfgoed. Maar zodra het gaat om hoe we dat bespreken en bezin gen, zijn we opeens een stuk slordiger." De Kok zei dat het wetenschappelijk onderzoek niet meer dan enkele duizenden guldens hoeft te kosten. foto Charles Strijd Rijkswaterstaat houdt vast aan depot in Koegorspolder door Wout Bareman TERNEUZEN - Een landelijk onderzoek van Rijkswater staat naar hergebruik van ver ontreinigde baggerspecie heeft geen invloed op de plan nen voor een mammoet-slib- depot in de Koegorspolder bij Sluiskil. Waterstaat Zeeland gaat ervan uit dat het nog jaren duurt voor verwerking van specie tot 'nuttig toepasbare producten' financieel aan trekkelijker is dan berging in grote depots. Een woordvoerder van water staat in Middelburg: „Om mis verstanden te voorkomen: dit onderzoek staat los van de plannen voor de aanleg van het depot bij Sluiskil. Blijkt op termijn dat de verwerking een goed alternatief is, dan kan dat wel gevolgen hebben voor de tweede fase van de slibber- ging in de Koegorspolder, maar de eerste fase willen we in elk geval uitvoeren." Rijkswaterstaat onderhandelt al geruime tijd met de gemeen te Terneuzen over de aanleg van het mammoetdepot in de Koegorspolder. In 1995 al ging de gemeenteraad onder strikte voorwaarden akkoord, mits de specie ondergronds in een zo genaamd potdepot zou wor den opgeslagen. Vorig najaar presenteerde waterstaat een goedkoper alternatief: een de pot dat deels ondergronds en deels bovengx-onds zou worden aangelegd: 3,5 miljoen kuub in een potdepot en eenzelfde hoe veelheid tot negen meter bo ven het maaiveld. Met dit com binatiedepot zou waterstaat 80 miljoen gulden besparen. Het depot zou wel 25 hectare groter worden; in totaal 90 hectare. In de eerste fase (2003 tot 2011) zou 3,5 miljoen kuub specie in een potdepot, negen meter diep, moeten worden geboi-gen. In de jaren daarna zou daar nog eens 3,5 miljoen kuub bovenop worden ge dumpt. B en W van Terneuzen verbonden al direct een groot aantal voorwaarden aan het centrale provinciale slibde- pot. Het moet ten eerste land schappelijk inpasbaar zijn en daarnaast eist Terneuzen als 'wisselgeld' ('wij gaan immers het slib uit alle Zeeuwse wa terwegen en havens bergen') ruimte voor de toegangsweg van de kanaaltunnel bij Sluiskil, voor de ontwikkeling van een bedrijventerrein én voor 'vrije invulling' van het gebied tussen het Kanaal Gent-Terneuzen en de Koegorspolder. Eisenpakket Hoewel waterstaat aanhikt te gen het eisenpakket, verlopen de onderhandelingen tot nu toe 'redelijk vlot'. Het streven is dat de gemeenteraad zich eind april over de bijgestelde plannen en het onderhande lingsresultaat uitspreekt. Het onderzoek naar de moge lijkheden om op grote schaal baggerspecie te verwerken voor hei-gebruik heeft een ori ënterend karakter. Waterstaat heeft alle huidige en toekom stige verwerkers uitgenodigd voor een gedachtenwisseling over de voorwaarden waaron der zij de specie willen behan delen. De resultaten van het overleg dienen als basis voor een advies aan de regering en een voorstel aan de Tweede Kamer. Straks worden op ver schillende locaties in het land bijeenkomsten belegd. In Zee land komen verschillende be drijven in aanmerking voor de slibverwerking, waaronder Sagro uit 's Heerenhoek en Du- salteac uit Utrecht dat in 2001 in Vlissingen-Oost een fabriek opent voor de verwerking van baggerspecie in grind. Herman Rijnders en Paul Mulder (r) willen graag bij dragen aan het besef dat Antarctica ongerept moet blijven, foto Willem Mieras door Martine Bruynooqe HEINKENSZAND - Twee Zeeuwen beginnen volgende week dinsdag aan de poolex peditie Mission Antarctica. Aan boord van het 22 meter lange zeiljacht 2041, varen ze drie weken lang in de wateren bij de Zuidpool, met als doel verslag te doen van de plaatse lijke vervuiling. Herman Rijn ders (39) uit Heinkenszand en Paul Mulder (38) uit Kerkwer- ve gaan aan boord in Ushuaia, Zuid-Argentinië, de laatste halte die het zeiljacht aandoet voordat het op Antarctica ar riveert. Mission Antarctica is een pro ject dat door (Nederlandse) bedrijven wordt gesponsord. Hiermee wil de internationale stichting One Step Beyond maatschappelijke betrokken heid stimuleren met Antarcti ca, het laatste stukje ongerept heid op de wereld. De Engelse poolreiziger professor Robert Swan is initiatiefnemer van Mission Antarctica. Robert Swan was de eerste mens die zowel de Noord- als de Zuidpool bedwong. Op de Zuidpool verbaasde hij zich overBellinghausen, een Russi sche basis, waarop hij duizend ton afval aantrof. In samen werking met de stichting, be gon hij daarom met Mission Antarctica, waarvoor het zeil jacht 2041 werd gekocht. In middels is al het afval van de Russen verzameld en gereed om in 2000/2001 afgevoerd te worden naar het vasteland van Argentinië. Dit is de kroon op het vijfjarenplan Mission Ant arctica. Heerema, werkgever van de twee poolreizigers in spe, sponsort zeiljacht 2041. Het schip vertrok enkele maanden geleden in vijf etap pes naar de Zuidpool. Rijnders en Mulder besloten ieder af zonderlijk deel te nemen aan de selectie voor de expeditie. Rijnders: „Ik maakte een vi deofilmpje waar ik in een zeil bootje van mijn dochter zit. Zo vertelde ik mijn motivatie. Vooral de wereldwijde milieu- situatie is belangrijk. Boven dien zeil ik al mijn leven lang." Zijn collega presenteerde zichzelf op een simpelere ma nier, vanaf de bank. Rijnders: „Ineens was het zover. Ik was geselecteerd. Drie weken lang zal ik onafgebroken met onbe kenden op dat schip varen. In de ijzige kou, onder hevige weersomstandigheden. Een soort Big Brother-idee met als hoofdprijs 'kennis en avon tuur' m plaats van zakken vol geld." Afval De avonturiers van het jacht 2041 gaan bekijken wat ge daan is om het afval af te voe ren. „Ook kunnen we zien hoe mooi Antarctica is en dat het daarom belangrijk is dat het schoon blijft", vertelt Rijn ders. De 'idealisten' willen duidelijk maken dat de vervui ling die de bases achterlaten, een aantasting is van Antarc tica. Mulder: „De reiniging moet zich als een olievlek uit breiden. We vertellen ons ver haal op de scholen van onze kinderen, aan vrienden en col lega's. De jongeren van nu zijn de beleidsmakers van later, snap je. De wereldbevolking neemt toe en de totale afval- productie stijgt ook. We willen aandacht voor het broeikasef fect. We moeten Antarctica be houden, zoals het nu is. Daar om zullen we naderhand onze bevindingen presenteren." Het niemandsland Antarctica is het 'levende laboratorium' van wetenschappelijk onder zoek, juist omdat het puur en onaangetast is. Antarctica (14 miljoen vierkante km) ligt om de Zuidpool heen en bestaat uit land dat grotendeels is be dekt met ijs. De laagste tempe ratuur ooit gemeten op Ant arctica is -89,2 graden Celsius. Als al het ijs op Antarctica zou smelten, zou de zeespiegel van de oceanen wereldwijd zes me ter stijgen. Door de stijging van de gemiddelde tempera tuur smelt het ijs op Antarcti ca sneller dan vroeger. Vrachtwagens Op de vraag waarom de twee Zeeuwen zich verantwoorde lijk voelen voor de vervuiling van het Russische afval, heeft Rijnders een stevige verkla ring: „Vaten, staal, containers en zelfs vrachtwagens vormen de vervuiling. De troep is geen directe milieuramp. Wij willen een gebaar maken door onze vrijwillige inzet. Het conti nent van de witte schoonheid en de pinguïns moet worden opgeruimd. De Russen willen wel, maar er is geen geld. Als wij ze dat geld door middel van publiciteit kunnen geven, dan doen we dat natuurlijk." door Rolf Bosboom GOES - Vijf werknemers van Connexxion Citax in Goes mo gen zich sinds maandag gedi plomeerd taxichauffeur noe men. Uit handen van minister T. Netelenbos van Verkeer en Waterstaat kregen zij en nog 31 andere collega's uit het land de eerste Nederlandse vakdiplo- Werkgeversorganisatie KNV Taxi en de vakbonden FNV Bondgenoten en CNV Bedrij- venbond hebben in 1998 de Stichting Kwaliteitsbevorde ring Kleinschalig Personenver voer (SKKP) in het leven geroe pen. De stichting wil bereiken dat door een gedegen opleiding van de chauffeurs de kwaliteit en het imago van de taxisector verbetert. De noodzaak daarvoor is de af gelopen tijd alleen maar toege nomen. Het aantal soorten taxi vervoer is de laatste jaren sterk uitgebreid, met onder meer col lectief vraagafhankelijk ver voer, WVG- en leerlingenver voer. De opdrachtgevers stellen ho gere eisen en bovendien is de concurrentie binnen de branche heviger geworden. De kwaliteit van het vervoer wordt daardoor van steeds meer belang. De re cente taxioorlog in Amsterdam heeft het imago bovendien al lerminst goed gedaan. Financiering SKKP heeft de opzet van de op leidingen gefinancierd en sti muleert de deelname door mee te betalen aan de kosten van de lessen en de examens." De cur sus, uitgevoerd door Vakoplei ding Transport en Logistiek in Alphen aan den Rijn, bestaat uit drie delen: de basisopleiding (theorie), de praktijktraining (inclusief EHBO) en sociale vaardigheden. In het laatste on derdeel leren de chauffeurs klantgericht te werken en om te gaan met agressie. Wie alles met succes heeft door lopen - dat duurt bij elkaar an derhalf a twee jaar - krijgt het vakdiploma. Vijfduizend taxichauffeurs hebben inmiddels de basisop leiding afgerond, enkele hon derden collega's zijn al klaar met het praktijkonderdeel en 3 6 chauffeurs hebben de training sociale vaardigheden achter de rug en zijn dus klaar. De eerste groep kreeg gisteren het diploma. Onder hen zijn de Zeeuwen D. van Bruksvoort, J W. C. Meulblok. J. M. K. Pee- ters, L. C. Scheepers en J. A Versprille van Connexxion Ci tax. Het Goese bedrijf wil alle mensen die in dienst komen ver plichten het diploma te gaan ha len. Meulblokzeven jaar werkzaam als taxichauffeur, spreekt van een leerzame opleiding. Vooral het onderdeel sociale vaardig heden was volgens hem pittig. „Ze kijken hoe je reageert in be paalde situaties, waarvoor pro fessionele acteurs worden inge huurd Als je bijvoorbeeld agressief van aard zou zijn, komt dat er dan echt wel uit." Tijdens de praktijkopleiding er varen de chauffeurs ook wat het is om zelf klant te zijn. Ze moe ten bijvoorbeeld in een rolstoel zitten en meerijden. Meulblok: „Ze rijden ook over een spoorwegovergang en dan leer je wel dat je daar behoorlijk voorzichtig overheen moet gaan." Groen College uit Goes helpt in Litouwen GOES - Opnieuw vertrekt een delegatie van het Groen College in Goes naar Litouwen om daar te helpen bij herinplant en on derhoud van fruitgewassen. Twee docenten en vij f leerlingen van de Goese school zijn daar anderhalve week mee zoet. Ze vertrekken aanstaande zondag naar de Baltische staat. Deze keer reist ook een delegatie mee van een zusterschool uit Fries land. Er wordt geholpen met het vervangen van bevroren fruit gewassen door vorstbestendig materiaal, en er worden snoei- instructies gegeven. Verder vindt kennisuitwisseling plaats, onder meer met Litouw se scholen, een proefstation en het ministerie van Landbouw. Ook wordt bekeken of stage plaatsen kunnen worden uitge wisseld. door Ben Jansen VLISSINGEN - Proefboringen en gaswinning in de Biesbos kunnen de drink- en industrie watervoorziening van een deel van Zeeland in gevaar brengen. Het Waterleidingbedrijf Bra bantse Biesbosch (WBB) dat voorgezuiverd Maaswater aan onder andere Delta Nutsbedrij ven levert, heeft daarom be zwaar aangetekend tegen de plannen van de Nederlandse Aardolie Maatschappij. Volgens WBB is de veiligheid van de drinkwatervoorziening in Zuidwest-Nederland in het geding. In de besluitvorming over de proefboringen is daar mee naar het oordeel van het waterleidingbedrijf onvoldoen de rekening gehouden. WBB is beducht voor verontrei niging van de spaarbekkens in de Biesbos. Bovendien is er als gevolg van de gaswinning op termijn kans op daling en onge lijke zetting van de bodem, waardoor de veiligheid van de spaarbekkendijken in gevaar kan komen. WBB is met ongeveer 175 mil joen kubieke meter per jaar de grootste waterleverancier in Nederland. In Zeeland wordt het voorgezuiverde Maaswater gebruikt als grondstof voor drinkwater in Zeeuws-Vlaan- deren (Kanaalzone en West- Zeeuws-Vlaanderen) en als in dustriewater in Midden-Zee land. Behalve aan Delta levert WBB aan de waterbedrijven Euro poort in Rotterdam en Noord- West-Brabant in Breda. De be gin jaren zeventig gebouwde spaarbekkens in de Biesbos ga randeren de leveringszekerheid in perioden dat geen Maaswater kan worden ingenomen (bij ver ontreiniging of lage afvoer van de rivier) en zorgen voor kwali teitsverbetering door middel van natuurlijke zelfreiniging in de bekkens. door Ben Jansen MIDDELBURG - Meisjes voe len zich minder op hun gemak met de nieuwe verkeersregels voor de bromfietser dan jon gens. Driekwart van de meisjes be twijfelt of het wel zo veilig is dat bromfieters binnen de bebouw de kom - tenzij anders is aange geven - op de rijbaan moeten rij den. Tweederde van de jongens heeft dezelfde beduchtheid. Het Regionaal Orgaan Ver keersveiligheid Zeeland (ROVZ) en Zeeuwse kaderleden van Veilig Verkeer Nederland hebben tussen 13 december en 5 januari 286 jongeren onder vraagd over de op 15 december vorig jaar ingevoerde verhui zing van de bromfietser naar het fietspad. Daarvoor zijn tien scholen bezocht: vijf in Zeeuws- Vlaanderen, twee op Tholen, twee in Goes en een in Middel burg. Vrijwel alle deelnemers aan de enquête (97 procent) waren op de hoogte van de nieuwe ver keersregels voor de bromfietser. Drie op de tien dachten dat de bromfietser binnen de bebouw de kom veiliger door het verkeer gaat wanneer hij of zij op de rij baan rijdt in plaats van op het fietspad. Iets meer deelnemers (35 procent) achtten de nieuwe situatie veiliger voor fietsers. Of auto's bromfietsers beter zien, waagden 70 procent van de jon gens en 76 procent van de meis jes te betwijfelen. Kwetsbaar De twijfel over de nieuwe ver keersmaatregel wordt ingege ven door het snelheidsverschil tussen auto's en brommers, de kwetsbaarheid, de slechte zichtbaarheid en het vaak roe keloze gedrag van de bromfiet ser, de overschrijding van de maximumsnelheid en de wees dat automobilisten geïrriteerd raken en agressiever worden doordat bromfietsers vaker op de rijbaan komen. Al met al vond 55 procent dat het onveiliger wordt met brom fietsers binnen de bebouwde kom op de rijbaan. Van de jongens huldigde 54 pro cent dit standpunt; van de meis jes Q4 procent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 17