Hydrauvision wil wereldmarkt op m Tafelkleden om over te praten PZC Sas' echtpaar zoekt bistro-sfeer ii Nieuwe versie Tsjechov blijkt de moeite waard PAAUWE Je kon niet zo gek veel kiezen in die tijd zeeland 19 Schoondijks bedrijf pleegt marktonderzoek voor uitbreiding afzet ondernemend zeeland 1918 kunst cultuur Kunstenaars exposeren in kader van textieljaar 2000 Geert Mak in Porgy Bess zaterdag 12 februari 2000 door Claudia Sondervan SCHOONDIJKE - Kunstgras- plantmachines, die-headrol- apparaten die een bedrukker van verpakkingen in staat stel len snel te wisselen bij de uit voering van verschillende or ders en verlaadarmen voor moeilijke bulklading als latex: met dat soort ontwikkelingen wil Hydrauvision/Van de Vij- ver-Cammaert de wereldmarkt op. Het Schoondijkse bedrijf, dat per januari is verzelfstandigd uit het Deense concern Sophus Berendsen, gaat marktonder zoek plegen voor de afzet op grotere schaal van machines van eigen ontwikkeling. De specialist in hydrauliek en pneumatiek wil zijn probleem oplossend vermogen te gelde maken. De onderneming draait op drie pijlers: productie, onderhoud en distributie van aandrijf- technische installaties en com ponenten. Voor het onderhoud en de distributie wil Hydrauvi sion de markt in de eigen regio intensiever bewerken. Met de productie wil het bedrijf het sterkst expanderen, met name door machines in kleine series te vervaardigen. „We hebben een aantal machines waarmee we denken veel meer klanten op de wereldmarkt te kunnen bedienen", stelt sales- en mar ketingmanager Roland Pica- vet. „We hebben de volledige potentie van onze ontwikke lingen eigenlijk nooit benut. Er is nooit veel aan marketing ge daan in dat aspect. Daar gaan we in investeren." Berendsen BV is na tien jaar concemleven Hydrauvision geworden, maar met de naam Van de Vijver-Cammaert als ondertitel. De onderneming wil de basis van het familiebe drijf allesbehalve negeren, maakt De Zwart duidelijk. „De werkwijze en het karakter van het familiebedrijf - iedereen hier heeft een voornaam en ook de algemeen directeur kan een overall aan - zijn deels de reden waarom klanten naar ons toe komen." Deel van die cultuur is 'de taal van de klant spreken', schetst Picavet. Niet enkel de specifi caties van opdrachtgever vlot kunnen doorgronden maar ook mentaliteitsverschillen bij be drijven kennen. En toegevoeg de waarde leveren: „Bij de le vering van componenten bij voorbeeld alternatieven ver zinnen wanneer iets niet meer leverbaar blijkt." Knokken „Collega-bedrijven in de Randstad werken anders om dat zij in een grote concentratie afnemers werken. In deze regio is het aantal afnemers beperkt. We moeten hier veel harder knokken voor de brokken", lacht De Zwart. „We zijn hier gewend aan een hoger service niveau. Dat werkt ook verder weg, bij klanten in andere we relddelen. Die komen daar voor terug." De strategie van het bedrijf ligt in de concentra tie op de bestaande activiteiten en de verdieping daarvan, ge paard aan beheerste groei. „De groei moet bij de interne orga nisatie passen. We worden geen conglomeraat. Er komen dit jaar geen tien man bij." Het eerst wordt Hydrauvision Zee- brugge versterkt om de Belgi sche markt meer te bewerken. De vestiging groeit naar een bezetting van vijf mensen, zegt De Zwart. door Lilian Dominicus SAS VAN GENT - Het donker bruine bistro-sfeertje van zo'n twintig jaar geleden, dat is wat Teun en Thea Roffel voor ogen hebben in het zeventiende- eeuwse pandje aan de Westka de in Sas van Gent. Met uit zicht op het haventje en de ou de, kneuterige huisjes aan de Oostkade is de entourage voor een groot deel al geregeld. Een diepblauw geverfde voor gevel, crèmekleurige wanden, de traditionele Franse bistro tafeltjes en stoeltjes, kaarsjes en de juiste sfeerverlichting moeten de rest doen. Eind maart gaan de deuren van bi stro 't Oudt Sas open voor de eerste gasten. Vóór de officiële opening ligt er echter nog heel wat werk op de echtelieden te wachten. Het bovenhuis wordt hun nieuwe woning en die knappen ze als eerste op. „Want als je eenmaal de zaak hebt geopend, heb je daar geen tijd meer voor", zegt Thea, een blik naar het plafond werpend. Als echte horeca- cracks kunnen ze het weten. Zowel Teun - van oorsprong Amsterdammer - als Thea - ge boren Sassenaar - is gepokt en gemazeld in de hotels, cafés en restaurants van de Kanaalzo ne. Trouwens, voor het carna val beginnen ze toch niet met de verbouwing. „Met carnaval gaat de bar open", verklaart Teun. „We hangen wat plankjes aan de muur en dan is het fees ten maar." Na het Sasse volks feest echter is het de bedoeling dat de gasten komen om lunch of diner te genieten in een 'on gedwongen en gemoedelijke sfeer'. Bamboemandje De klanten moeten zich op hun gemak voelen, maar ook de kwaliteit van het eten staat voor het horeca-echtpaar bui ten kijf. Met de standaard frie ten en sla bij de maaltijd wordt genadeloos afgerekend. Er ko men verse groenten op tafel en de traditionele bistro-gerech ten - zoals de uiensoep, het vispannetje, de kikkerbilletjes en de crème brülée - worden op speciale wijze opgediend. „In een bamboemandje of een klein kookpannetje, bijvoorbeeld", legt Thea uit. „En een gast met speciale wensen - een ander soort saus of vegetarisch - is net zo welkom", vult Teun, die de keuken gaat bemannen, aan. Hotel in teken van Bulgarije NIE UWVLIET-BAD - In Hotel Delta Résidence, aan Zouterik in Nieuwvliet-Bad, wordt van vrijdag 18 tot en met vrijdag 25 februari een Bulgaarse week gehouden. Naast een speciaal menu met typisch Bulgaarse gerechten, is er ook een wijnstube geopend. Daarnaast is een van de zalen ingericht als galerie waar al lerhande Bulgaarse kunst is te bezichtigen. Een Bulgaarse folkloregroep zal de gasten tij dens het eten amuseren. De thema week wordt vrijdag avond, tijdens een galadiner, officieel geopend door de Bul gaarse ambassadeur, H. Ka men Velichkov. De Oostburgse burgemeester G. Noordewier, commissaris van de Koningin W. van Gelder, afgevaardigden van Rijkswaterstaat, diverse Nederlandse, Belgische enBul- gaarse bedrijven en gastrono mische vakbladen zullen aan wezig zijn. Teun en Thea Roffel met hun dochter Steffi voor hun bistro aan de Westkade. foto Charles Strijd De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. Maria de Baar-Hopmans. foto Lex de Meester door Mieke van der Jagt In Den Haag is ze geboren, maar aan haar zacht-zorgvuldige spreektrant plaats je Maria de Baar-Hopmans eerder eigens in het zuiden. Ze is dan ook vanaf haar rijfde in Goes opgegroeid. „Mijn vader was kleermaker, een bedrijfje had hij en een hele boel kinderen. Je kon niet zo gek veel kiezen in die tijd. al mag ik dan van geluk spreken want ik mocht naar de mulo. Voor het kleermakersvak voelde ik hele maal niet, dus het werd de win kelverkoop. Tot mijn trouwen heb ik baby-artikelen verkocht hier in Goes. De Ooievaar heette die winkel en ik heb het er altijd 100 zeeuwse portretten naar mijn zin gehad." Als de jonge Maria Hopmans dierenarts had willen worden, of advocate, zou dat problemen hebben gegeven en was het waarschijnlijk niet doorgegaan. „Maar je kwam niet op het idee in die tijd. Je deed de dingen zo als ze op je weg kwamen en je probeerde een prettig leven en een goede toekomst op te bou wen. Voor de vier dochters die ze kreeg, lag het allemaal anders. „Dat was een andere tijd. Die meiden konden kiezen hoe ze zich wilden ontwikkelen. Ge lukkig wel. Ze hebben echt niet altijd de gemakkelijkste weg gekozen, maar wel met dezelfde intenties als ik: „Een goed leven en een degelijke toekomst." Terugkijkend op 81 jaar ziet ze veel pieken en en een enkel diep dal. Ze herinnert zich de blijd schap toen haar dochter, die in Nepal werkte met haar man, een meisje adopteerde, een fantasti sche kleindochter die nu ook weer haar eigen keuzes maakt. Maar ook de geweldige klap, toen kort na elkaar-haar dochter en schoonzoon overleden. Ze ziet terug op de emigratie van één dochter naar Australië en eentje naar Brazilië twee lan den die voor Maria de Baar en haar man de belangrijkste reis doelen werden. „En dan mijn man: 86 jaar en al tijd lol. We hebben samen hui zen gebouwd, tuinen aangelegd, heel Europa afgereisd in een camper. We hebben ontzettend veel mensen ontmoet, vrienden gemaakt, veel van de wereld ge zien. Stel dat ik als tiener wel had kunnen kiezen en er had zo'n leven bij gezeten, als ik nu heb gehad. Daar had ik voor ge tekend. Inclusief het verdriet, want daar krijg je allemaal je portie van." „Weet je wat ik meer had willen hebben? Kleinkinderen. We hebben er zes. Fantastische gas ten, allemaal! Maar toch een beetje weinig als je bedenkt dat we vier van die leuke dochters hebben grootgebracht." door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Kunstwerken zijn meestal geen gebruiksvoor werpen. Ze hangen aan de muur, staan op een sokkel en mogen liet met vieze vingers worden aangepakt, laat staan dat ie- nand er wijn of thee op zou norsen. Met de vier kunstwer- ten die de Stichting Kunstuit een Zeeland (SKZ) sinds vrij- lag exposeert in de loggia aan iet Middelburgse Abdijplein is iet anders. Het zijn tafelkleden tedoeld voor gebruik. En om de taradox compleet te maken, zijn ze uitgestald op tafels raaraan geen hap kan worden [egeten. >e loggia ligt nogal hoog ten op- ichte van het Abdijplein. Wil iet publiek de tafelkleden kun- len zien, dan moet het tafelblad lijna verticaal staan. Vandaar iat speciaal voor deze tentoon- telling hoge tafels zijn gecon- trueerd waarvan de twee ach- erse poten veel langer zijn dan ie voorste. Onder de tafelkle- len zijn blauwe lampen beves- om het thema van de ten- oonstelling te accentueren: het afelkleed belicht. )e expositie is een van de acti vi- eiten die in Zeeland plaatsvin- len in het kader van het Textiel- aar 2000. Vier kunstenaars uit erschillende disciplines heb- •en op verzoek van de SKZ een afelkleed ontworpen. De kle ien zijn vervaardigd in een op- age van 35 stuks en onder meer e koop bij de kunstuitlenen in Joes, Middelburg, Terneuzen in Vlissingen. Ondergeschikt )e Amstelveense kunstenares -am de Wolf werkt vaak met extiel, maar benadrukt dat ze ibsoluut geen textielkunstena- es wil worden genoemd. „Ik nnd het raar om iemand te noe- nen naar het materiaal dat hij ebruikt. Ik ben gewoon beel- end kunstenaar. Ik probeer al- ijd het publiek bij mijn werk te 'etrekken. Ik ga uit van een dee. Het materiaal is daaraan •ndergeschikt." Ineens lees je dan: ontroering', 'voorbij' of 'aandacht'. Ik heb die woorden uit hun context ge haald en hoop dat de mensen daarover gaan nadenken als ze ze zien. En natuurlijk dat ze met elkaar over die woorden gaan praten. Het zou toch f antastsich zijn als mensen naar aanleiding van die woorden tot een gesprek komen? Dan praten ze eens over iets anders. Ik heb bijvoorbeeld ook aan zakenlieden gedacht. Hebben ze het eens niet over hun business maar over ontroering." Bij het tafelkleed heeft De Wolf zelf nog zes servetten gemaakt met elk een letter. Samen vor men ze het woord 'genoeg'. Want ben je klaar met eten dan veeg je met een servet je mond af. Opleiding Arie Berkulin uit Dreischor leerde op de ambachtschool ooit weven. Op de academie in Eind hoven volgde hij de opleiding textiel. Niet omdat daar zijn in teresse naar uitging, maar om dat die de meeste vrijheid bood. „Ik kon daar schilderen en teke nen, lekker freewheelen, vooral omdat ik al een opleiding textiel achter de rug had." Vanwege de opdracht van de SKZ heeft hij voor één keer het werken met textiel weer opgepakt, maar geen moment heeft hij eraan ge dacht zijn tafelkleed te weven. „Ik dacht meteen aan een zeef druk. In feite blijf ik daarmee dicht in de buurt van grafiek. Er is ook een directe link met mijn werk, vooral in de vormen. De meeste moeite kostte het me de juiste kleuren te vinden. Dat zijn paars en roestbruin gewor den. De abstracte vormen op Berkulins tafelkleed roepen herinneringen op aan de oude Inca-cultuur, maar doen net zo goed denken aan een printplaat uit een computer. „Zo'n combi natie van oud en nieuw vind ik leuk. Eigenlijk is er nooit iets nieuws." Anders dan Berkulin ziet de Middelburgse kunstenares An- TERNEUZEN - De schrijver Geert Mak geeft donderdag 17 februari een lezing in Por gy Bess in Terneuzen. Een dag eerder spreekt Mak, zo als gemeld, in de Zeeuwse Bi bliotheek in Middelburg. Mak was journalist voor De Groene Amsterdammer en NRC Handelsblad. Hij verwierf landelijke be kendheid door zijn boek Hoe God verdween uit Jorwerd, waarin hij de veranderingen beschrijft in een Friese dorpsgemeenschap na 1945. Onlangs publiceerde hij De eeuw van mijn vader, een boek over de mentaliteit en het zelfbeeld van Nederland aan de hand van de persoon lijke geschiedenis van zijn familie. De lezing in Terneuzen be gint om 20.15 uur, die in Mid delburg om 20 uur. MIDDELBURG, Stadsschouwburg 'Tsjechov' (try-out), van Dimitri Frenkel Frank, met muziek (en songtekstenvan Robert Long. Met Boudewijn de Groot, Danny de Munck, Anne-Mieke RuytenAn nette Nijder e.a. Kostuums van Leo- nie Polak, decor van Jan Klatter. Muzikale leiding van Alan Evans. Regie van Eddy Habbema. door Willem Nijssen Het lijkt veel korter (want ik herinner me nog veel) maar het is echt 8 jaar geleden dat de musical 'Tsjechov' met dezelfde hoofdrolspeler Boudewijn de Groot op de planken stond. Ik was er toen niet zo tevreden over, maar kennelijk was er toch wel een snaar geraakt. De be langrijkste makers waren blijk baar ook niet zo opgetogen met het resultaat. Waarom zou je het anders nog eens over willen doen? Acht jaar later ben ik niet meer dezelfde. Toen mopperde ik, dat ik „niet eens op het idee zou wil len komen om over Tsjechovs le ven een musical te schrijven. Zoiets past absoluut niet bij de Tsjechov, die in mij voortleeft." Daar denk ik nu totaal anders over. Ik geef nu toe, dat Tsjecho vs tragi-komische leven eigen lijk al bijna een musical is. Ik heb dan ook acht jaar verder ge worsteld met het grootste pro bleem rond het werk van Tsje chov: dat hij zijn verhalen vrolijk, zijn stukken komedies noemt, terwijl er zo'n trieste sfeer van uitgaat. Genoeg theorie, ik kan nu dui delijker het komische, het lichte in Tsjechovs werk zien, en ook in de mens. Dat als onderwerp van een musical bevalt me nu. en daarover ben ik tevreden. 'Tsje chov' geeft maar flarden van een leven, maar genoeg om het te volgen. En voldoende kloppend om het te geloven. En valt er dan zoveel te verbete ren, dat dezelfde makers het nog eens moeten realiseren? Deze voorstelling is mooier en rijker van aankleding. Alles is gesti leerder, meer gericht op strelen van oog en oor. Ik vind ook dat met Danny de Munck als Gorki de merkwaardige vriendschap- in-tegenstellingen tussen hem en Tsjechov veel beter naar vo ren komt. De hoofdrol van Bou dewijn de Groot was destijds niet slecht, maar straalt nu meer diepgang en inzicht in het per sonage uit en blijft desondanks 'licht'. De vertolking van de lie deren is sterker geworden, de choreografie professioneler, het decor visueler. Ja, er is veel gewonnen in deze nieuwe uitvoering. Eén be zwaar blijft: er hangt over deze voorstelling net als toen nog al tijd een zweem van voorspel baarheid. En dat is niet alleen omdat het leven van Tsjechov zelf al zo uit gekauwd is. Ik wijt het vooral aan de muziek, die vaak een wat landerig tempo heeft, en iets te gemakkelijk het effect zoekt. Eigenlijk dus een beetje te braaf is. Ik denk, dat Tsjechov zelf er ook wel iets meer pit in had wil len zien en horen. Er iets meer van de sprankel ing en de bruis van champagne -de laatste dronk op zijn sterfbed- in had willen proeven. 'Tsjechov' is vandaag (12feb) nog te zien in de Stadsschouwburg te Mid delburg en op 26 en 27 mei in 'De Maagd' te Bergen op Zoom (Advertentie) De Stichting Kunstuitleen Zeeland (SKZ) exposeert sinds vrijdag in de loggia aan het Middelburgse Abdijplein tafelkleden van Lam de Wolf (1), Arie Berkulin, Anne-Marie van Sprang. foto Lex de Meester ne-Marie van Sprang het wer ken met textiel niet als een een malig uitstapje. „Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik nog nooit in het Textielmuseum was geweest. Er ging een wereld voor me open en ik zal in de toe komst zeker weer met textiel gaan werken." Van Sprang heeft op haar tafelkleed de schaduwen van een etentje in laten weven. De contouren van borden, glazen en handen zijn zichtbaar. „In feite zie je aan de handen dat er gecommuniceerd wordt. Daarover gaat het werk, over communicatie." Waarmee Van Sprangs thema dicht tegen dat van De Wolf aanligt. Die vierde kunstenaar, Peter Klashorst uit Amsterdam, was vrijdag niet aanwezig bij de opening van de expositie. Hij heeft veertig nooit eerder ge toonde schetsen en tekeningen op linnen laten zeefdrukken. De expositie op het Abdijplein duurt tot en met 5 maart. Daarna zijn de tafelkleden te zien in het Stadhuis van Terneuzen (13 maart t/m 14 april) en het Oude Stadhuis in Zie- rikzee (1 t/m 28 mei). Bistro 't Oudt Sas geopend vanaf 28 Maart diverse vis- ■eocsspedaCitvitch fel. 0115-454446 vanuit Belgic 0031 -115454446 Paauwe's pand is een stralend middelpunt in de wereld van zitmeubelen, eetkamers, kasten, slaapkamers, vloerbedekkingen en gordijnen. Wie op zoek is naar iets eigens kan hier eindeloos dwalen door alle stijlen, niveaus en klassen. Het voordeel van de wooncheque maakt het slagen extra verrassend! e^°iet;roditpan^ fcïi-lt'lli'Hlt'liHHIbdlt'IH Marconistraat 15, (ïOCS, tel. 0113-220840 INTEIM4EUBEL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 65