Steunbeleid scheepsbouw ziekt na CNV blokkeert reddingsplan CNV gaf volgens de Schelde verkeerde voorstelling zaken PZC 75,- Wijzigen streekplan verkleint kans op komst outletcentrun Gemeenten bezorgd over behoud van historische centra Kinderen hoeven van rechter niet uit ouderlijk huis weg zeeland 16 Defensieorders waren kracht en zwakte van Schelde-werf vrijdag 11 februari 2000 door Harmen van der Werf DEN HAAG - Nederland moet een zelfstandige marinebouw houden. In politiek Den Haag is daar nauwelijks discussie over. Maar dat kan wel eens snel ver anderen. als de Koninklijke Schelde Groep (KSG) echt in de problemen komt en uitstel van betaling moet aanvragen. Als een ministerie dan de porte monnee moet trekken, is het De fensie. Voor de meeste Defensie-speci alisten staat het vast. Neder land is een zeevarende natie. En een zeevarende natie die zich zelf serieus neemt, moet een vol waardige zeemacht hebben. Dat is een marine inclusief nieuw- bouwcapaciteit in eigen land. Een Tweede Kamerlid, A Har rewijn van GroenLinks. durfde bij de schriftelijke behandeling van de Defensienota 2000-2010 dé vraag te stellen: Is Nederland wel goed bezig is door bijna he lemaal zelfstandig marinefre gatten te blijven ontwikkelen en bouwen? En wat kost dat extra? Het antwoord van Defensie lag voor de hand. Het in eigen be heer ontwikkelen en bouwen van marineschepen is gunstiger dan de uitbesteding van dit werk aan het buitenland. De re actie is logisch, omdat het de partement anders een al tiental len jaren bestaand beleid zou afvallen. Niemand doet dat. Kostenanalyse Of Defensie echt goedkoper uit is, is door de Algemene Reken kamer evenwel nooit uitge zocht. R. Ferouge heeft bij de Rekenkamer het ministerie van Defensie in zijn portefeuille. ..Onderzoek naar de kosten van marinevaartuigen hebben wij nooit gedaan", laat hij weten. „We moeten keuzes maken." Ferouge kan zich goed vinden in het antwoord van Defensie aan GroenLinks-Kamerlid Harre wijn. ,.De bouw van een marine schip is altijd maatwerk. Fregatten zijn geen autos. Elke marine heeft verschillende ei sen. Het buitenland zal daarom niet goedkoper kunnen leve ren." Het zit 'm dus in de eisen die de Koninklijke Marine stelt. En van de Koninklijke Marine is bekend dat zij in de wereld voorop wil lopen. De kennis die daarvoor nodig is, heeft de zee macht zelf in huis, bij de directie materieel. De ontwikkeling van nieuwe marineschepen vindt daar plaats. Pas bij het maken van de be stekken wordt de werf, in Ne derland per definitie de Ko ninklijke Schelde Groep (KSG), ingeschakeld. Dat de KSG heel veel ervaring heeft in de bouw van grote oorlogsschepen, wordt bij de marine als erg pret tig ervaren. De KSG heeft verstand van de productieme thoden en kan in een marine- ontwerp snel ontdekken waar voetangels en klemmen zitten bij de productie. De sterke band tussen de Ko ninklijke Marine en de KSG heeft zo zijn voordelen. Beide partijen weten wat ze aan el kaar hebben. Ze hebben een speciale rolverdeling. De Schel de is verantwoordelijk voor het scheepscasco, het platform. De marine koopt de wapensyste men en ontwikkelt de software, die in het schip moeten komen. Dat vergt een goed samenspel. Verbondenheid Al sinds het ontstaan van de KSG in 1875 bestaat er een gro te lotsverbondenheid met de marine. Alleen, tot 1971 was De Schelde meer een bouwer van civiele schepen dan van militai re. In 1971 kwam het roemruch te Rijn-Schelde-Verolme-con- cern (RSV) tot stand. De Schel de kreeg binnen dat conglome raat de rol van marinescheeps bouwer toebedeeld. Uit een voorval, door de RSV-enquête- commissie opgeduikeld na de val van RSV in 1983, blijkt dat dit voor de marine financieel niet altijd even gunstig is ge weest. De werf Verolme was voor de gedwongen fusie met Rijn-Schelde (waaronder de KSG en Wilton-Fijenoord) ook in voor de bouw van twee gelei de wapenfregatten. Verolme was twintig miljoen gulden goedkoper. De order ging toch naar Vlissmgen. onder druk van het ministerie van Economische Zaken. De Koninklijke Marine was indertijd voor concurren tie, aldus de enquêtecommissie uit de Tweede Kamer. Het mi nisterie van EZ wilde echter per se dat het RSV-concern tot stand zou komen, met de KSG als marinewerf. Dat heeft De Schelde bij teloorgang van het RSV-concern in 1983 voordeel opgeleverd. Het ministerie van Defensie was bereid de order voor Multipurpose-fregatten (acht stuks) naar voren te halen. Schaduwzijde is dat de KSG erg afhankelijk is geworden van één opdrachtgever. Perspectief „De laatste naweeën van het Nederlandse steunbeleid voor de scheepsbouwsector", zo kijkt de Rotterdamse hoogleraar be drijf skunde A F. R Wassenberg tegen de huidige problemen bij de KSG aan. „Loon inleveren heeft geen zin, als daaraan geen perspectief voor de toekomst gekoppeld is. En dat perspectief ligt eerder bij een Europese ma- rmescheepsbouw dan bij een Nederlandse." Als iets op het gebied van mari nebouw behouden kan blijven in Nederland, is dat in de ogen van Wassenberg alleen de ken nis. „De Nederlandse economie ontwikkelt zich meer en meer tot een diensten- en kenniseco nomie. Staal verwerken kan goedkoper in het buitenland." Ferouge van de Algemene Re kenkamer vindt dat te gemak kelijk. Hij heeft zelf bij Fokker gewerkt. ..Fokker is gesloten, Stork heeft wel de vliegtuigken nis overgenomen, maar dat ver vliegt als je zelf geen vliegtuigen meer bouwt. Zo zal dat met ma rineschepen ook gaan. En als je een bedrijfstak opdoekt, krijg je die nooit terug." De Koninklijke Marine is niet zo streng in de leer. Als het moge lijk en financieel gunstig is, wordt er Europees samenge werkt, bijvoorbeeld bij de ont wikkeling van een nieuw radar systeem. En tegen de bouw van scheepsdelen in het buitenland zal de marine zich niet verzet ten. Een particuliere werf moet dat zelf beslissen, als de kwali teit maar aan de eisen van de marine voldoet. Politieke keuze Of Nederland een eigen marine- bouw moet behouden, is vooral een politieke kwestie, van de Tweede Kamer. Die zal een keu ze moeten maken. Aanstaande maandag, bij de behandeling van de Defensienota, ligt die keuze indirect op tafel. Dan komt ter sprake wat de marine aan nieuwbouwprojecten mag doen de komende tien jaar. En dan blijft nog de vraag boven de markt hangen of die voldoende opleveren om een scheepswerf als de KSG overeind te houden. De marine heeft nu nog vier Luchtverdedigings- en Com mandofregatten (LCFs) in be stellingbij De Schelde, waarvan de laatste in 2005 gereed moet zijn. Het ministerie van Defen sie zal die hoe dan ook in Vlis- singen willen laten afbouwen, omdat er al veel in is geïnves teerd. door Richard Hoving MIDDELBURG - De kansen voor de komst van een fabrieks winkel naar Zeeuws-Vlaande ren nemen af als het ruimtelijk beleid van de provincie Zeeland gewijzigd wordt. Volgens de burgemeesters van Sas van Gent en Hulst speelt een tijdro vende wijzigingsprocedure Bel gische plannenmakers in de kaart. Het college van Gedeputeerde Staten beslist binnen twee we ken over de wijze waarop de verschillende plannen voor een factory outletcentrum moeten worden beoordeeld. De Provin ciale Planologische Commissie (PPC) adviseerde het college donderdag om het streekplan Zeeland te wijzigen. Zonder een streekplanwijziging is de komst van een fabriekswinkel niet mo gelijk, aldus de adviescommis sie. Mogelijke uitzondering is een fabriekswinkel in of gren zend aan een bestaand winkel centrum. „Om duidelijkheid te scheppen en om procesrisico's te voorkomen, acht de PPC een streekplanafwijking ook in dat geval de aangewezen weg." Het advies van de commissie is niet bindend. Gedeputeerde G. van Zwiet (WD, ruimtelijke ordenii stelde na afloop van de vergai j ring vast clat er twee mogeli heden zijn. Het college kan a de ene kant besluiten om t staande plannen aan het hu: ge ruimtelijke beleid te toets Aan de andere kant kan de pi vincie alle lopende procedu stopzetten en het streekp! aanpassen. Volgens Van Z\v ten neemt het college dinsdag februari een beslissing. Slecht De gemeenten Hulst, Sas Gent en Terneuzen hebb plannen voor een factory outli centrum. De burgemeesti J. Lonink van Sas van Gent A Kessen van Hulst zeiden g; teren niet blij te zijn met e eventuele wijziging van streekplan. „Dat is slecht vo alle plannen die in de regio 1 ven", aldus Kessen. Een wij ging van het Streekplan Ze land kost ongeveer een half ja Kessen voorspelde dat elke ae zeling van de provincie de ka sen van de Zeeuws-Vlaamseg meenten verkleint. „Als wij Zeeland gaan talmen staat straks aan de andere kant van grens in België een outletce trum." van onze regioredactie LEIDEN - Zeventien Neder landse gemeenten, waaronder Middelburg en Schouwen-Dui- veland, hebben in een brief aan de Tweede Kamer hun zorgen geuit over de kwaliteit van hun historische binnensteden en wateren. De gemeenten menen dat de dreigende verlaging van de uitkering uit het gemeente fonds de zorg voor oude centra in gevaar brengt. Het gaat naast de centra van Middelburg en Zierikzee om Amersfoort, Breda, Delft, Den Bosch, Dordrecht, Enkhuizen, Gouda, Groningen, Haarlem, Harlingen, Hoorn, Leeuws den, Leiden, Maastricht Zwolle. Samen zijn ze goed vo 1143 hectare aan historisc kernenen 141 kilometer aan g zamenlijke historische wa tere De gemeenten hebben becijfe dat het totale bedrag van eve tuele vermindering van uitkering kan oplopen tot miljoen gulden. „Verlaging vi de gelden uit het gemeentefom kan desastreuze gevolgen h(' ben. aldus de opstellers. Kamercommissie spreekt op februari over de herverdeliij van gelden uit het gemeenti fonds met de bewindslieden va de betrokken ministeries. De marinewerf in 1983, het jaar van de teloorgang van het RSV-concern. foto Ruben Oreel door A. J. Snel TILBURG - Met de afwijzing door de CNV-leden van het reddingsplan van de directie van de Koninklijke Schelde Groep KSG is dat plan in feite van tafel. Van een Collectieve Arbeids Overeenkomst kan in ongunstige zin voor de werk nemers alleen worden afgewe ken als alle vakverenigingen die eerder hun handtekening onder die CAO hebben gezet, zich daarmee akkoord verkla ren. Tot die slotsom komt Mar griet Kraamwinkel, universi tair docent van de vakgroep sociaal recht en sociale poli tiek aan de Katholieke Univer siteit Brabant KUB. „Bij een belangrijk onderwerp als dit kan aan de uitspraak van een van de vakorganisaties niet w-orden voorbijgegaan, ook niet als de andere bonden er een andere mening op nahou den." De voorzitter van de Raad van Bestuur van de KSG, R. C. van den Heuvel, zond vorige week een brief aan de werknemers waarin hij uiteenzette dat dit jaar in geen van de bedrijven van de groep meer verliezen kunnen worden getolereerd en dat gedacht wordt aan een aantal maatregelen: inlevering van de AD V-dagen van 1999 en 2000, geen 1,5 procent loons verhoging per 1 maart en kor ting op de CAO-salarissenmet 3 procent, op die voor het hoger personeel met 4,5 procent en op die van de directie met 6 procent. De leden van De Unie stemden eerder deze week in met die gedachten, de CNV-le den deden dat niet. Het CNV ging er bij deze be slissing vanuit dat minimaal driekwart van de leden voor moest stemmen om het plan te accepteren. De FNV-leden be spreken het directievoorstel volgende week maandag. Bij de FNV geldt een enkelvoudige meerderheid: de helft plus één van de leden beslist. Rechter Kraamwinkel: „Ik kan niet ga randeren tot welke uitspraak de rechter uiteindelijk zou ko men. Dat weet je nooit. Maar als ik kijk naar het arbeids recht, dan kan de operatie niet worden uitgevoerd als een bond die betrokken was bij de totstandkoming van de CAO daarmee niet akkoord gaat. Als de FNV wel akkoord gaat, lijkt het me dat de directie op nieuw zal willen praten met het CNV. Overleg is natuurlijk mogelijk." Correct Naar het oordeel van Kraam winkel heeft de voorzitter van de Raad van Bestuur de zaak procedureel gezien correct ge speeld. „Je hoeft niet tot in alle duistere uithoeken van het ar beidsrecht te zoeken om tot een voorstel te komen zoals de di rectie van KSG heeft gedaan. Er is zo te zien niet gezocht naar verborgen uitzonderin gen. Op grond van de nu geldende, algemeen bindend verklaarde CAO voor de me taalindustrie kan de werkge ver met de vakvereniging over leg voeren over alles wat te maken heeft met werkgelegen heid. Dat is hier dus duidelijk aan de orde." „Een tweede is dat de CAO- voorwaarden wel ten gunste, maar niet ten nadele van de werknemers mogen worden gewijzigd. Maar daar komt iets bij. Als de continuïteit van de onderneming in het geding is, kan de werkgever wél met de vakvereniging in overleg tre den over afwijking van de CAO in ongunstige zin. Dat overleg verloopt nu dus volgens de re gels. En het ziet ernaar uit dat het plan van de directie ge blokkeerd is nu de CNV zich er tegen heeft uitgesproken." Uitkering Van den Heuvel heeft in zijn brief aan het personeel van de KSG aangeduid dat de offers in de vorm van tijd en loon moeten worden gezien als een voorschot, dat alleen verloren gaat als de situatie waarin de onderneming verkeert, niet verbetert. Daarbij deed hij de toezegging dat een vorm zal worden gekozen waarbij de rechten op pensioen en uitke ringen niet worden aangetast. Dat houdt in dat de pensioenen of eventuele werkloosheids uitkeringen worden gebaseerd op het salaris zonder dat daar op is gekort. Volgens Kraamwinkel is in derdaad zonder veel moeite een constructie te vinden waarbij de korting geen in vloed heeft op pensioenen of uitkeringen. Dat gebeurt ook bij ouderschapsverlofregelin gen. Wie van zo'n regeling gebruik maakt en geconfron teerd wordt met het faillisse ment van het bedrijf waar hij of zij werkt, kan aanspraak maken op een uitkering of pen sioen, gebaseerd op het volle dige loon. Kraamwinkel: „Bo vendien is er de mogelijkheid een deel van het salaris uit te betalen in de vorm van een vor dering die de werknemer op het bedrijf heeft. Die construc tie is volgens het Burgerlijk Wetboek toegelaten. In het verleden had je ondernemin gen die voorwaarden over gedwongen winkelnering vastlegden. Je moest dan als werknemer een bepaald deel van je inkomen besteden in winkels van het bedrijf waar je werkte. Zulke voorwaarden zijn al lang niet meer toegela ten. Maar er mag wel gedeelte lijk worden uitbetaald in de vorm van een vordering op het bedrijf. Werknemers die zo'n vordering hebben, komen als de onderneming failliet gaat vrij hoog op de lijst te staan. De fiscus en werknemers gaan voor andere schuldeisers." door Maurits Sep VLISSINGEN - CNV-bestuurder H. van Beers heeft de leden van zijn vakbond ten onrechte voorgehouden dat Schelde scheepsnieuwbouw en de reparatiewerf Scheldepoort geen perspectief op werk heb ben. Bestuursvoorzitter R. van den Heuvel van de Koninlijke Schelde Groep verwijt Van Beers dat ten zeerste. De CNV'ers hebben het reddingsplan voor deze Schelde-onderdelen woensdagavond dus op basis van foutieve informatie afge wezen, stelt Van den Heuvel. Hij verklaarde donderdag niet geschrokken te zijn, maar het besluit wel te betreuren. „Dat is name lijk veroorzaakt door de bondsbestuurder van het CNV." Schelde scheepsnieuwbouw heeft bijvoorbeeld wel degelijk perspectief op werk, stelde Van den Heuvel. „In de De fensienota staan voldoende projecten die binnen het bereik van de KSG kunnen val len. Die nota wordt komende maandag door de Tweede Kamer behandeld. Ik weet uit ge sprekken met het ministerie van Economi sche Zaken dat zij de noodzaak van marine orders onderschrijven. Echter, dat ministe rie geeft de opdracht niet, dat doet Defen sie." Opdrachten voor civiele schepen lig gen nog niet in het rschiet. Die zijn lastig te verwerven, aldus de bestuursvoorzitter. Maar ais de marine-orders afkomen, zijn die zelfs niet echt nodig, beweerde hij zelf verzekerd. CNV-bestuurder H. van Beers pareerde de aanval van Van den Heuvel. „Er is perspec tief op werk j aOp werk dat er nu ligtde fre gatten die tot 2003 gebouwd mogen worden voor de marine. Maar nog niet op het werk dat in de Defensienota staat. Dat is nog niet vergeven aan De Schelde." Van Beers kijkt bovendien naar het brede perspectief voor de hele Groep,Dat is er als de aandeelhouder, Economische Zaken, en Damen Shipyards een intentieverklaring tekenen voor de verkoop van de aandelen en zich garant stellen, zodat de financieel-eco- nomische slagkracht van de onderneming sterk wordt vergroot. Dan is er perspectief voor de KSG." Over de mogelijke gevolgen van het negatieve besluit van de CNV-leden wilde Van den Heuvel zi ch nog niet uit! aten. „De laatste vergadering, die van de FNV, is volgende week maandag pas. Dan weet ik pas wat de uitslag is. Dan kan ik ook pas rea geren." Het is in ieder geval niet zo dat als het CNV de enige bond is die tegen het red dingsplan stemt, de hele operatie dan geen zin meer heeft, zei Van den Heuvel. „En als alleen het CNV tegen is, moet die bond zich maar beraden of zij alsnog bijdraait of niet." R. van den Heuvel. door Roelf Reinders VLISSINGEN - Drie kinderen die jarenlang in Clinge zouden zijn mishandeld, mogen bij de moeder blijven. Dat heeft de kinderrechter in Dordrecht be paald. De Telegraaf meldde drie weken geleden dat de Raad voor de Kinderbescherming in Middel burg niet heeft ingegrepen bij stelselmatige mishandeling en verwaarlozing van drie kinde ren in Clinge. De krant baseerde deze bewering op uitgelekte rapporten waaruit zouden blij ken dat diverse hulpverleners en onderwijzers vergeefs aan de bel hadden getrokken. De kin derrechter heeft nu op advies van de Raad de kinderen onder toezicht van een gezinsvoogd van een instelling voor jeugdbe scherming gesteld. Dat betekent dat het ouderlijk gezag wordt beperkt en dat de gezinsvoogd dwingend hulp kan opleggen. Vestigingsmana ger C. Murre van de Middel burgse Raad zegt dat uithuis plaatsing niet aan de orde is. „Maar dat kan binnen een week anders zijn als de omstandighe den veranderen." Geen gevaar Volgens Murre heeft het onder zoek van de Raad naar aanwij zingen van mishandeling uitge wezen dat de kinderen geen gevaar lopen. Het gaat om twee zusjes van zes en vijftien jaar en een zwaar gehandicapt jongetje van acht dat niet kan lopen en praten. Het gezin woont sinds (Advertentie) nu alle Winterrestanten PALAZZO SHOES foto Ruben Oreel Scterminkelsiraa;28 4381 GJ Vlissmgen afgelopen zomer niet meer i Clinge. Naar aanleiding van de ophi over de vermeende laksheid de landelijke Raad voor de Kii derbescherming een onderzot naar mogelijke fouten van c Middelburgse Raad begonnei De Inspectie voor de Jeug( hulpverlening en Jeugdbf scherming zal daarna het or derzoeksrapport tegen het lid houden om te kijken of er da nog vervolgonderzoek nodig is Murre zegt dat het altijd mog< lijk is dat de Raad in het ondei zoek naar mogelijke mishandi ling van de kinderen 'iets' ka hebben gemist. „Dat zou ei vervelend zijn", aldus Murr „Maar waar mensen werkei worden fouten gemaakt. V kunnen altij d iets over het hoof hebben gezien. Dat moet het 01 derzoek uitwijzen." Rechtzaak ontuchtpleger uitgesteld MIDDELBURG - De Mid delburgse rechtbank heeft een rechtzaak tegen een 79-jarige man uit Kloosterzande aangehou den. De man wordt ervan beschuldigd tussen 1994 en 1999 ontucht te hebben gepleegd met twee meisjes in zijn toenmalige woon plaats Clinge. Met één van de meisjes zou hij ook gemeenschap hebben gehad. De behan deling van de aanklacht is uitgesteld, omdat de ad vocaat van de verdachte eerst nog enkele verdach ten wil laten verhoren. De beschuldigde reageerde op het uitstel met de vraag of het verbod om in zijn vroegere woonplaats te komen, van kracht blijft. De rechter heeft hem ver boden om in Clinge te ko men om te voorkomen dat de jonge slachtoffers hem onverwacht te zien krij gen. De verdachte zei daar gisteren over: „Een straatverbod kan ik me voorstellen, maar dat ik nu niet eens bij mijn kin deren in Clinge kan ko men, vind ik schandalig." 'Sjuui iuilLi!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 46