Stopzetten Hercules-zaak bepleit Genoeg auto's voor alle tunnels Water moet weer glinsteren in Zeeland PZC Zeeuwse scholen voelen zich in hun vrijheid aangetast Natuurlijk maken ze opmerkingen Alles moet opzij voor de tunnel Onder het wegdek rustte het verleden zeeland 19 Nabestaanden slachtoffers vliegtuigramp ontzet over verzoek advocaten JEE vrijdag 11 februari 2000 ee)or Barend Pelgrim getINGE - Het komt mogelijk eijet eens tot een strafvervolging anin de ex-verkeersleider en igformalig brandweercominan- igönt van de vliegbasis Eindho- 3njn. Dat vreest de familie Jans- kebin Clinge. Het echtpaar Fons dijGabriëlla Janssen verloor 3,5 rert»r geleden hun 27-jarige zoon jeaBVen bij de vliegramp met een eiprcules transportvliegtuig. Jet Openbaar Ministerie is ètajkbaar niet voldoende capa- ei-tl om zijn zaakjes rond te krij- tén." mg D#t bericht dat de advocaten )otn de verkeersleider en de .ndweercommandant van de egbasis justitie het Openbaar inisterie nu vragen om stop- jfJtting van de rechtszaak tegen >oiJn cliënten komt bij de familie ertnssen niet als een verrassing, leffe wisten twee weken geleden iet dat er iets in de lucht hing", je-jdus Fons Janssen. Hij toont ?ldch niet bepaald onder de in- 1 \fuk van de inhoud van de vier laiipporten die de raadslieden il-ir. H. van der Meijden en mr. M. bekhorst van de twee officie- 'sn gisteren in de openbaarheid u-rachten. In die dossiers stellen eskundigen onder meer dat al- 41 inzittenden van de Hercu- 6 het vliegtuigongeluk hadden perleefd wanneer de hulpver- ping afdoende was geweest. d concludeert een traumato- K)g dat de 34 slachtoffers ge- akt zijn door giftige dampen Oor de brand in het vliegtuig en at hulpverleners daar bij de zeiddingsoperatie niet adequaat p ingespeeld hebben, enons Janssen: „We weten al lan- g-er dat er zeer sterke vermoe- inens bestaan over die ontoerei- n-ende verzorging van de n-èwonden." Hij haalt daarbij de ?nerdenking aan dat er slachtof- ïgïrs mogelijk verdronken zijn aroor overvloedig gebruik van ïdluswater bij het koelen van rand wonden, een conclusie die e-ërsterkt wordt door het rap- teort van de Arnhemse advo- ieaat-generaal Van den Boezem mit 1997. "landige zet t-anssen bespeurt in de tactiek i-an de verdediging een poging ?-m het OM-onderzoek te torpe- leren. „Het is natuurlijk een 997 gepland tijdpad handige zet van die advocaten om deze rapporten te publice ren. Op deze maniermoet het lij ken alsof deze twee geen blaam treft. Maar ze zullen beslist fou ten gemaakt hebben. Het is ech ter een feit dat de op het vlieg veld aanwezige hulpverlening volstrekt ondermaats was." De nabestaanden van de slachtof fers vinden dat het proces tegen de twee officieren hoe dan ook moet doorgaan. Voorzitter A Kempen van de Stichting Her culesramp 1996, waarin nabe staanden en overlevenden zijn verenigd, pleit voor een conti nuering van de zaak tegen de verkeersleider en de brand weeroverste. Er bestaat volgens hem nog zo veel onduidelijkheid dat de rechter nu maar eens een oordeel moet vellen. Daarnaast vindt hij een nieuw, onafhanke lijk onderzoek op zijn plaats. Een parlementaire enquête ge niet volgens Kempen de voor keur gezien de voorgeschiede- Het echtpaar Janssen uit Clinge verloor bij de vliegramp met het Hercules transportvliegtuig, ruim drie jaar geleden, hun 27-jarige zoon Steven. foto ANP door Ben Jansen VLISSINGEN - Water moet meer ruimte krijgen in Zee land. In de polder en in de stad. Natuur- en milieuorganisa ties, waterschappen, gemeen ten, land- en tuinbouworgani saties, drinkwaterbedrijven en burgers dienen samen de be reidheid te hebben grond terug te geven aan het water. In him visie op de toekomst van het waterbeheer in Zeeland binnen de zeedijken geven de natuur- en milieuorganisaties aan wat de mogelijkheden zijn om, zoals ze dat noemen, 'het Zeeuwse watersysteem flexi bel, veerkrachtig en gezond te maken'. Het streven is een provincie waar kreekgraslanden 's win ters weer blank staan, het pol derland is dooraderd met wa ter, de neerslag in stad en dorp vloeit naar lage delen waar het water kan worden opgebor gen, waar gronden met een be perkte betekenis voor de land bouw worden teruggegeven aan water en natuur, waar brakwaterplanten en -dieren goede levenskansen hebben in inlagen en kreken en waar af valwater zoveel mogelijk wordt hergebruikt. Binnenwater Volgens de natuur- en milieu organisaties is de kwaliteit van het binnenwater ronduit be labberd. Vaak wordt een peil beheer gevoerd dat eenzijdig op de landbouw is gericht, waardoor de natuur verdroogt. Met de afronding van de Delta werken leek de waterhuis- houdkundige inrichting van Zeeland voltooid: overtollig water wordt in het winterhalf jaar afgevoerd, watertekorten worden zo goed mogelijk aan gevuld en stevige dijken be schermen het land tegen rivie ren en de zee. Enkele klimatologische uit schieters in de vorm van perio den met overvloedige neerslag, de voortgaande daling van de bodem en de rijzing van de zee spiegel hebben het besef doen ontstaan dat het waterhuis houdingsysteem misschien he lemaal niet zo goed in elkaar zit. De ruimte voor water die de Zeeuwse natuur- en milieuor ganisaties bepleiten, is nodig om schommelingen in de wa terstanden op te vangen, over schotten te bergen en de zuive rende capaciteiten van water te benutten. Water dient te worden gekoesterd in plaats van zo snel mogelijk naar zee afgevoerd. Waterbeheer In hun watervisie komen de or ganisaties met een aantal speerpunten voor het waterbe heer. Ze pleiten voor een ver snelde afbouw van de drink watervoorziening in de Schouwse duinen en voor demping van de resterende in filtratiekanalen in de duinen van Walcheren. In gebieden waar de bodem makkelijk in klinkt (dat zijn bijvoorbeeld de oudlandgebieden) moet het waterpeil worden verhoogd om verdere zettingen van de bodem te voorkomen. Dat brengt met zich mee dat het grondgebruik moet worden aangepast. Peilbesluiten over de te handhaven waterstanden in de polders moeten niet al leen op de wensen van de land bouw worden afgestemd, maar op alle functies van het gebied. In kreekstelsels dient een na tuurlijker peilbeheer te wor den nagestreefd, hoog 'in de winter en lager in de zomer. Langs die kreken moeten over stromingszones komen, zodat bergingsmogelijkheden ont staan voor natte perioden. Ca paciteit voor de opvang van overvloedige neerslag kan ook worden gemaakt door oevers van watergangen minder steil te maken. Voor de vergoeding van waterschade in de vermat ten gebieden is een fonds ge wenst. Om te voorkomen dat het water in sloten, watergan gen en kreken te veel stikstof bevat, moet de landbouw op een evenwichtiger manier met meststoffen omgaan. De natuur- en milieuorganisa ties dringen erop aan dat in steden en dorpen onvervuild regenwater niet langer in het riool terecht komt, maar in een berging terecht komt of voor het doorspoelen van toiletten, auto wassen of besproeien van de tuin wordt gebruikt. De watervisie komt maandag aan bod tijdens een thema avond van Natuurmonumen ten, Het Zeeuwse Landschap, de Zeeuwse Milieufederatie en Staatsbosbeheer. De bijeen komst is in de filmzaal van het provinciehuis (ingang Abdijp lein) en begint om 19.30 uur. door Henk Postma MIDDELBURG - Vrijwel alle aanvragen van Zeeuwse scho len om in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) nieuwe, zogenaamde in- trasectorale programma's te verzorgen, zijn door het minis terie van Onderwijs gehono reerd. En toch zijn de scholen niet blij. Vertegenwoordigers van diverse scholen toonden zich donderdagmiddag 'des duivels' over de 'inperking' van hun beleidsvrijheid bij het stre ven een zo breed mogelijk scala aan vmbo-opleidingen aan te bieden. De woede, geuit tijdens een ver gadering van de Provinciale Onderwijs Raad, richt zich op de verscherping van de normen waaraan scholen moeten vol doen om naast de gebruikelijke vmbo-afdelingen ook lespro gramma's te mogen aanbieden waarin twee of meer beroepsop leidingen zijn samengevoegd. De veelal kleine Zeeuwse scho len beschikken vaak over te weinig vmbo-afdelingen, of te weinig leerlingen om er veel verschillende opleidingsrich tingen op na te kunnen houden. Ze hebben daar, afgaand op de landelijke normen, gewoonweg het geld niet voor. Maar ze ach ten zich vindingrijk genoeg om het onderwijs zo in te richten dat toch tegemoet kan worden gekomen aan de behoefte van grotere diversiteit. Mopperen Het ministerie beperkt die mo gelijkheden door zich, bij het geven van toestemming, strikt aan getalsnormen te houden. Onderwijs-medewerkster M. Vermaat-de Potter vindt niette min dat de Zeeuwse scholen niet mogen mopperen. Die dienden eind vorig jaar, na veel vijven en zessen, in totaal 24 aanvragen in voor het starten van intrasecto- rale vmbo-programma's. Daar van zijn er slechts 3 afgewezen. Eén van die afgewezen pro gramma's maakt volgens Ver maat-de Potter een zeer goede kans alsnog te worden gehono reerd. Het ministerie lijkt na melijk bereid door de vingers te zien dat de school niet aan de anvang werkzaamheden I inrichten werkterrein lboren tunnelgangen wegen/kunstwerken J Terneuzen normen voldoet. Het betreft een verzoek van het Zwin College in Oostburg om een intrasectoraal programma handel en admini stratie te mogen beginnen De school kreeg al wel een defini tief nee op het verzoek een pro gramma metalelectro te mogen starten. De derde afgewezen aanvraag was van het Calvijn College. Dat krijgt geen toestemming om in Krabbendijke met instalelectro te beginnen. Daar staat tegen over dat die school op drie verschillende locaties program ma's metalelectro en handel/ad ministratie mag opstarten. De andere Zeeuwse scholen za gen al hun aanvragen gehono reerd. Dat betekent dat de Christelijke Scholengemeen schap Walcheren nu toestem ming heeft voor programma's bouw-breed, metalelectro, in stalelectro en handel/admini stratie, de Middelburgse school Nehalennia voor zorg/welzijn en consumptief-breed, en Scheldemond in Vlissingen voor metalelectro en bouw-breed. Prijzen De scholencombinatie Pontes, vestiging Groot Stelle mag me talelectro, bouw-breed en han del/administratie aanbieden. Ook het Goese Buys Ballot Col lege kan starten met handel/ad ministratie. In Zeeuws-Vlaan deren viel het Hulster Reynaert College in de prijzen. Daar kan nu begonnen worden met meta lelectro en handel/administra tie. De twee Terneuzense scho len dienden geen aanvragen in. Zeldenrust-Steelant was graag ook met handel/administratie begonnen, maar besefte dat een aanvraag geen kans van slagen had. Politie bekeurt 86 hardrijders 's-HEER ARENDSKERKE - De politie heeft donderdag een grootscheepse snelheidscontro le gehouden op de A58 tussen 's- Heer Arendskerke en Arnemui- den, ook wel bekend als de 'ra cebaan van Zeeland'. Met behulp van laserpistolen en ra- darapparatuur snapte de politie 86 snelheidsduivels. oplevering Ariadne Holthaus. foto Charles Strijd door Wout Bareman TERNEUZEN - Moeite met die typische mannenwe reld? Ariadne Holthaus schudt resoluut het hoofd. Als korporaal in het leger was daar al helemaal aan ge wend. „Natuurlijk maken ze opmerkingen. Nou, dan gooi je er zelf ook iets stevigs tegenaan. Ik heb daar echt geen moeite mee hoor." Eerst werkte ze een jaar als se cretaresse op de betonfabriek, waar de tunnelsegmen ten worden gemaakt. Nu is ze alweer drie maanden secretaresse in de barak van waaruit het boorproces wordt begeleid. „Bij die be tonfabriek was er nog helemaal niets; ik heb het secre tariaat daar helemaal zelf opgezet. Het werk dat ik nu doe is nog veel omvangrijker. Voordat ik bij de tunnel aan de slag ging, wist ik helemaal niets van 'de bouw'. Die kennis groeit, stukje bij beetje. Als leek sta je hele maal niet stil bij de complexiteit van zo'n project. Het is echt niet van 'hier heb je een berg stenen en een bak ce ment; begin maar met metselen'. Al die stukjes van de legpuzzel moeten precies in elkaar passen. Natuurlijk vindt ze haar betrokkenheid bij de tunnel bouw 'een uitdaging'. „Het is uiteindelijk de eerste keer dat hier zo'n megaproject wordt uitgevoerd, midden in het Zeeuwse landschap, waarin anders toch eigenlijk nooit iets gebeurt." Op de betonfabriek was ze van op afstand getuige van een dodelijk ongeval. Toen een week geleden een trein tje met tunnel segmenten in de westelijke tunnelbuis crashte, was ze niet op het werk. „Als er iets fout gaat, merkje dat direct aan de mensen in je omgeving. Versla genheid, sombere gezichten. Je bent uiteindelijk toch één grote familie..." 'De bouw' is een typische mannenwereld. Op de werk vloer valt werkelijk geen vrouw te bekennen. In de on dersteunende functies (van de staf) is dat anders. Tun nelbouwer Kombinatie Middelplaat Westerschelde telt op dat niveau een vrouw of tien. Ariadne: „We kwebbe len regelmatig een uurtje bij." door Wout Bareman TERNEUZEN - Het was in de dagen vlak voor de opening van de derde tunnel onder de Schel de bij Antwerpen. De toenmali ge directeur van de Liefkens hoektunnel, die in91 in gebruik werd genomen, waarschuwde: „Op het moment dat de Wester- scheldeverbinding gereed is, ontstaat een ware concurrentie slag. De koek moet immers wor den verdeeld." Beleidsmedewerker Raf van Damme van de dienst Wegen Verkeer van het Vlaamse minis terie van Openbare Werken moet er jaren later nog om la chen. De Vlaamse overheid maakt zich absoluut geen zor gen over de invloed van de Wes- terscheldetunnel op de verkeersstroom via de Lief- kenshoektunnel. Van Damme hield er altijd al z'n eigen theorie op na. „Wie een kaartje met de verbindingen van en naar de toekomstige tun nel beziet, komt toch al heel snel tot de conclusie dat het om een zuiver regionale verbinding gaat. Wie op de Expresweg van af Gent richting Rotterdam rijdt, zou toch wel gek zijn als hij die weg - die wordt omge vormd tot een volwaardige au tosnelweg - zou verlaten om vervolgens via alle mogelijke omwegen én de kans op wacht tijden bij de brug van Sluiskil onder de Westerschelde door te rijden. Om dan uiteindelijk er gens op de grens tussen Zeeland en Noord-Brabant op hetzelfde punt op rijksweg A58 uit te ko men als wanneer je via de Lief- kenshoektunnel rijdt." Nee, voor de Vlaamse verkeers- deskundigen staat nog steeds vast dat de Westerscheldetun- nel straks een prima en vooral 'sneller en veiliger' alternatief vormt voor de veerdiensten en een goede verbinding vormt tussen de havengebieden van VI issingen en Terneuzen. En ook niet meer dan dat. Van Damme orakelde in '96 al: „Ach, als je eens een dagje met je kinderen wil gaan toeren, zul je straks misschien uit nieuwsgie righeid die nieuwe verbinding eens rijden. Maar moet je voor je werk op pad, dan kies je toch de snelste weg, zeker als je naar Breda, Rotterdam en verder moet? Dan pak je dus de Lief- kenshoektunnel. En als ik hoor dat de toltarieven weieens zou den kunnen oplopen tot twintig gulden, dan maak ik mij al hele maal geen zorgen." De Lief- kenshoektunnel door rijden kost inderdaad 'maar' 130 frank. Veel meer zal dat de ko mende jaren niet worden. De directie van de nv Tunnel Liefkenshoektunnel stelde be gin deze week tevreden vast dat het aantal voertuigen gestaag stijgt. Passeerden er in het eer ste volle jaar ('92) nog maar 1,5 miljoen voertuigen, vorig jaar waren het er 4,3 miljoen. Vol gens de directie neemt ook het aantal auto's en vrachtwagens met een Nederlands kenteken toe. Dat een niet onbelangrijk deel van het verkeersaanbod bij de tolhuisjes uit Zeeuws-Vlaan- deren (en dan vooral het oostelijk deel van die regio) af komstig is, staat volgens een woordvoerder vast. „Maar exacte cijfers daarover ontbre ken." De rol van de Liefkenshoektun- zij-aanzicht tunneltracé lengte 6,5 km WEEKBOEK TUNNEL I I februari 2000 nel als schakel in het internatio nale wegennet kan nog groeien als de Vlaamse regering het voorstel van de tunneldirectie overneemt om een directe ver binding tot stand te brengen tussen de tunnel en de interna tionale El 7 Antwerpen-Gent- Noord-Frankrijk. De NV heeft 'Brussel' laten weten op te wil len draaien voor de kosten van die nieuwe aansluiting, die ook de laatste nu nog ontbrekende schakel in de Grote Ring om Antwerpen zou vormen. Er is een investering van ongeveer 300 miljoen gulden mee ge moeid. Bij het Antwerps Havenbedrijf wordt de Westerscheldetunnel wel degelijk als een concurrent door Wout Bareman TERNEUZEN - Begin november vorig jaar werd het startsein gegeven voor de operatie. Medio mei moet het karwei zijn geklaard. In een half jaar rijd moeten vijfentwintig kabels en leidingen worden verlegd. Het gaat om waterleidingen, de aardgas leiding van de Gasunie, een waterstofleiding, ri oolpersleidingen en telecommunicatiekabels. Trouwens, ook een aantal hoogspanningsmasten wordt verplaatst. Het houdt allemaal verband met de aanleg van de toeleidende wegen van de Westerscheldetunnel. Om daarbij schade aan al die leidingen en kabels te voorkomen, worden ze een stukje verlegd. Dat gebeurt met traditionele graafmachines, maar ook met hypermoderne boortechnieken. Maan den geleden alweer werd in nauwelijks twaalf uur tijd bij buurtschap De Knol een doorgang voor een gasleiding geboord. Precies 330 meter in nau welijks twaalf uur tijd. De mannen op de 'echte' boormachines van de Westerscheldetunnel na men er met enige jaloezie kennis van. De verhui zing van kabels en leidingen is nog steeds in volle gang, zij het dat daarbij nu weer gebruik wordt gemaakt van 'gewone' graafmachines. Die zijn in middels ook begonnen met de aanleg van duikers en andere 'kunstwerken' voor wat straks de nieu we weg van en naar de tunnel moet worden. foto Charles Strijd van de Liefkenshoektunnel be schouwd. „En een extra troef voor Vlissingen ten opzichte van Antwerpen", meent com mercieel adviseur Joeri Tiele- mans. Hij neemt aan dat vooral vrachtverkeer, dat nu nog om rijdt via de Liefkenshoektun nel, straks de Westerschelde tunnel zal gaan gebruiken. Maar onderzoek naar de effec ten is er nog niet gedaan. De Kanaalzonegemeenten Gent en Zelzate zien de nieuwe tun nel absoluut niet als een verbin ding met een puur regionale functie. Burgemeester John Schenkels van Zelzate: „Ik hou vol dat het uiteindelijk de be doeling is de havens van Rotter dam en Vlissingen via de tunnel snellere verbindingen met Bel gië en vooral Noord-Frankrijk te bezorgen." Schepen Daniël Termont van Gent sluit zich daarbij aan. Ze willen er maar mee zeggen dat de tunnel tussen Ellewoutsdijk en Terneuzen de Nederlandse havens een prima alternatief biedt voor de Lief kenshoektunnel. Of die tunnel nu aansluit op de E17 of niet. door Wout Bareman ELLEWOUTSDIJK - Wie over een paar jaar de Westerschelde tunnel aan de noordzijde in- of uitrijdt, zal het niet beseffen. Maar nauwelijks een paar meter onder het wegdek ligt wel mooi een Romeinse nederzetting. Of wat daarvan door de eeuwen heen is overgebleven natuurlijk. In april en mei vorig jaar ver richtten vijf archeologen, bijge staan door twee kraanmachi nisten onderzoek, onderzoek in de bodem van het wegtracé van de tunnel in de Ellewoutsdijk- polder. Wat zij in zeven weken aantrof fen in een ontgraven veenpla- teau van vij ftig bij tachtig meter wordt momenteel geanalyseerd. Over pakweg een klein half jaar hopen de archeologen achter haald te hebben welke functie het huis, waarvan de resten op de Romeinse vindplaats werden aangetroffen, had. Bij de opgravingen werd een groot aantal paaltjes gevonden die de resten van een huis met een binnenkamer en de onder kant van een hekwerk leken te vormen. Binnen die hekken liep waarschijnlijk vee rond. Rond om het huis stuitten de onder zoekers op nog een aantal losse paaltjes, een bronzen gesp, Ro meinse munten en allerlei aar- dewerkscherven Archeoloog Tom Hazenberg van het Archeologisch Diensten centrum dat de opgravingen uitvoerde, vindt het nog te vroeg om conclusies te trekken. Maar vermoedens zijn er wel. Zo sluit hij niet uit dat het niet om de resten van een woonhuis gaat, maar van een seizoenshuis, waar men 's zomers heenging om te vissen, maar waar het 's winters te nat was, zodat hoger gelegen gebieden werden opge zocht. Er zijn ook aanwijzingen dat de bewoners veen hebben gewonnen. Hazenberg ver wacht door de gegevens uit de opgraving bij Ellewoutsdijk te combineren met eerder opgeda ne kennis een beter beeld te krij gen van het Romeinse leven op het platteland. Ook hoopt hij antwoord te krijgen op de vraag of het huis uit de eerste of twee de eeuw na Christus dateert. Van iedere blootgelegde paal wordt de houtsoort onderzocht. Hazenberg en zijn collega's heb ben de stellige indruk dat het hout van een aantal palen geïm porteerd is. „Dat kan ons iets vertellen over handel met ande re streken." En de scherven, die worden voorgelegd aan specia listen. „Misschien maakt het aardewerk deel uit van een veel grotere cultuur langs de hele kust van Zuid-Nederland en België." Eerder onderzoek wees uit dat er langs het tunneltracé op Zuid-Beveland zeker zeven vindplaatsen lagen: twee mid deleeuwse, drie uit de Ijzertijd of de Romeinse tijd en twee uit de diepe prehistorie (2000 tot 3000 jaar voor Christus. Zes vindplaatsen liggen nog onaan geroerd onder de grond, één van de twee Romeinse vindplaatsen bood de archeologen een schat aan informatie. Het bewijs daarvan wordt over een half jaar geleverd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 19