Angela incasseert zwijgend Stravinsky en ballet hebben perfecte relatie Oma Rita Reys terug in de jazz Emily Watson in verfilming McCourt Gergiev dramatisch in Tsjaikovski's zesde Krysztof Pastor 13 ans e 34-jarige Britse actrice Emily Watson speelt in er de nieuwe film Angela's Ashes de rol van Angela, een vrouw die wreed wordt geslagen door het lot. e,5etrouwd met een onverbeterlijke drinkebroer (Robert üarlyle) zal Angela in de loop van de film drie kinderen aan uberculose verliezen, terwijl ze nauwelijks weet hoe ze de est van haar kroost te eten moet geven. De film gaat [onderdag in Nederlandse première. atson: „Toen ik dit script kreeg aangeboden heb ik [etwijfeld of ik opnieuw zo'n ijdensweg moest gaan ifleggen. Vervolgens ben ik frank McCourts boek gaan ezen en is mij overkomen wat edereen is overkomen: het ene noment raak je in tranen, het 'olgende moment zit je hardop e lachen. Je raakt door dat boek •norm gegrepen. Bovendien rist ik dat Alan Parker zou iegisseren. Toen dacht ik: ik wil lan deze film meewerken." n het alom geprezen boek Angela's Ashes beschrijft Frank [IcCourt zijn jeugd in het Ierse imerick van 65 jaar geleden, ndanks de titel van boek en alm gaat het overigens niet écht )m Angela. Het is vooral het /erhaal van Angela's zoontje Frank en ondanks alle misère zit jet boek vol vreugde, hoop, komische momenten en ïiteindelijk triomf. Serder was Emily Watson te tien in twee tragische rollen die iterk de aandacht trokken. Ze jnaakte een fenomenaal debuut In Breaking The Waves dat voor aeuwig in het geheugen gegrift jtaat van iedereen die Lars von friers film heeft gezien. Watson naaide er nominaties mee voor zowel de Golden Globes als de Dscars. En dat presteerde ze vorig jaar opnieuw met Hilary And Jackie. Daarin speelt ze Jacqueline du Pré speelde, een fameuze celliste die door ziekte kowel fysiek als geestelijk langzaam werd gesloopt. Watson: „Die twee eerdere films gingen over Vrouwen die hun leed stevig tot uitdrukking brachten. Angela doet dat niet. Zij is volledig in zichzelf gekeerd. Ze incasseert Zwijgend. En als ze haar persoonlijkheid uitdrukt, doet ze het via haar gedrag. Bij voorbeeld door het blijven dragen van die rode jas die moet bewijzen dat ze ooit betere _tijden heeft gekend. Als de familie terechtkomt in dat poverste steegje van de ergste achterbuurt, dan dragen de Vrouwen daar allemaal die Zwarte omslagdoeken, waarin ze hun jongste kinderen meedragen. Angela houdt vast l aan haar rode mantel als teken dat ze haar lot niet heeft geaccepteerd en daar niet thuis j hoort." pat bevalt haar ook zo aan de ttilm: „De aard van de relatie kussen deze moeder en haar kinderen en met Frankie speciaal, die wordt niet psychologisch toegelicht. Je uitgenodigd het zelf in te vullen vanuit wat je ziet gebeuren. Want deze mensen zijn niet in staat er via dialogen reliëf aan te geven. Ze overzien de dingen niet en worden alleen maar voortgedreven door het instinct te overleven, de ene dag na de andere. Er is geen tijd om te bespiegelen. Het zou ook zinloos zijn. Maar voor het publiek is de complexiteit van de relaties wel zichtbaar en dat lijkt me de bijzondere verdienste van Alan Parker; de manier waarop hij heeft geregisseerd en de hele film in elkaar heeft geschoven." Voor Emily Watson was Angela fysiek een veeleisende rol. „De locaties waren koud en deprimerend. Ik had meestal natte voeten en moest voortdurend met baby's en kleuters zeulen. Ik heb het in mijn armen gevoeld tot nog een hele tijd na de opnamen. Als ervaring was het totaal verschillend van Breaking The Waves of Hilary And Jackie. In vergelijking daarmee leek het alsof we in een kerkdienst terecht waren gekomen: alles heel rustig, serieus en geconcentreerd, hard werken. Van de andere kant was er achter de set de grootste mogelijke onrust, omdat er zo veel kinderen bij betrokken waren. Die hadden de tijd van hun leven. Ze mochten in een echte film mee doen en waren tussendoor druk met voetballen en dollen. Ze moesten hun grappen aan je kwijt. Het is geen situatie om je allures aan te meten en je aan dat gezelschap te onttrekken, als je in een volgende scène weer hun zorgzame moeder moet acteren. En zo zat immers ook Angela's leven in elkaar. Het was perfect om in de rol te komen. Dus ik was voor de camera een moeder van zeven kinderen, maar in de draaipauzes niet minder. Het was uitputtend, maar fantastisch tevens." Watson vertelt dat Alan Parker Emily Watson met tweeling in Angela's Ashes. 'als een leeuw' is en een intense passie bezit voor dit materiaal, zonder er pretentieus mee te doen. „Hij stelt hoge eisen aan iedereen, van acteur tot decorbouwer en heeft oog voor de kleinste details. Maar hij is ook erg inspirerend omdat je ziet dat voor hemzelf geen enkele inspanning te veel is. Hij blijft intussen benaderbaar, gevoelig voor grappen en hij is zeker genoeg van zijn kwaliteiten om niet op de set de 'kunstenaar' uit te gaan hangen. Hij is ook niet iemand die Angela's Ashes wil claimen als zfjn film, maar iemand die in totale toewijding en nederigheid probeert om filmisch uitdrukking te geven aan het diep gerespecteerde literaire kimstwerk van Frank McCourt. Dat is wat hij ook voortdurend beklemtoonde als iemand twijfels ergens over had. Dan adviseerde hij altijd: Raadpleeg het boek! „Bij het verfilmen van een fameus boek als dit worden extra eisen gesteld. Als acteur wil je natuurlijk om te beginnen voor jezelf goed werk afleveren en voor de regisseur en de tegenspelers. Maar dan is er ook nog de schrijver Frank McCourt, want dit was zijn leven. En vervolgens zijn er nog eens de miljoenen mensen die Angela's Ashes hebben gelezen, ervan zijn gaan houden en ieder voor zich ook precieze voorstellingen zijn gaan maken van hoe de film eruit zou moeten zien. Daar kun je maar beter niet aandenken." „Frank is een dag op de set komen kijken. Hij kwam, zag, herkende zijn eigen jeugd en schrok zich een ongeluk. Ik hoorde hem zeggen: 'Ach hemel, ik heb een pint nodig!Hij vertrok met zijn vrouw meteen naar de pub. Ik heb hem daar opgezocht. Ik voelde me raar omdat hij mij zijn moeder had zien spelen. Ik vroeg of hij het daar moeilijk mee had. Dat was niet zo, zei hijMaar de hele scène was voor hem zo ontzettend herkenbaar geweest dat het hem hevig aangreep. Zoiets moet ook erg wonderlijk zijn om mee te maken." Als iemand die volgens Emily Watson het acteren op diezelfde manier durft vrij te geven, noemt ze Marleen Gorris. Met de Nederlandse cineaste heeft ze vorig najaar de opnamen voltooid voor The Luzhin Defence, naar Nabokov. „Het gaat over een schaakspeler die briljant is maar tevens compleet gestoord. John Torturro speelt die rol. Ik ben een Russische immigrante die is voorbestemd om met iemand anders te trouwen maar toch verliefd wordt op de schaker. Het is een werkelijk fantastisch verhaal. Het werd opgenomen in Boedapest en aan het Como- Meer. Marleen Gorris heeft een helder idee van wat ze wil vertellen en hoe. Je voelt dat je in haar handen volmaakt veilig bent. Ik ben dankbaar dat ik met haar heb kunnen werken. Het is net zo bevredigend geweest als spelen in Angela's Ashes." Pieter van Lierop Angela's Ashes is in de bioscoop te zien vanaf donderdag 17 februari. Niet alles wat de Russische dirigent Valery Gergiev aanraakt verandert in puur gouden klanken. Over zijn Mo zart kan soms een ruige Russi sche steppenwind waaien. Maar zodra er een partituur van Rus sische origine op de lessenaars verschijnt lijkt er niet meer mis te kunnen gaan. Klinkend voorbeeld daarvan is de cd waarop hij de zesde sym fonie van Tsjaikovski paart aan diens fantasie ouverture 'Ro meo en Juliet'. Een opname die zowat vijf jaar in de kast heeft gelegen. Hij nam het werk vijf jaar geleden op met het orkest van de Kirov Opera waar hij zelf de leiding heeft. Een instituut waar de Russische muzikale traditie hoorbaar diep is gewor teld. Tsjaikovski's laatste symfonie heeft als bijnaam 'Pathétique'. Het werk ging kort voor zijn dood in première en geldt als een soort zwanenzang. Gergiev en zijn orkest gaan er met gepaste eerbied mee om. Adembene mend zijn de dramatische pau zes in de eerste maten van het openingsdeel, waarna zacht moedig het zonlicht doorbreekt. Weemoedig klinkt de wals in het tweede deel. Als een diepe zucht van gelatenheid, zo opent het derde deel en onontkoombaar dramatisch is het slot. Triest brommen de blazers, terwijl de strijkers verslagen wenen. 'Romeo en Juliet' is een hoogt spirituele gebeurtenis, met enerzijds poëtische momenten die de verhouding tussen twee geliefden schetst en die ander zijds de vlammende confronta tie laat horen tussen de families van het minnende tweetal. Hans Visser Tsjaikovski, symfonie 'Pathétique', ouverture 'Romeo en Juliet'. Kirov- orkest o.l.v. Gergiev. Philips 456 580-2 Tijd: 68.45. Het verdriet over het verlies van Pim Jacobs zit nog diep in haar hart, maar Rita Reys is weer terug. Sterker dan ooit. Driekwart eeuw jong laat Ne derlands beroemdste oma horen dat de zingende concurrentie nog steeds ver achter haar ligt. Haar verrassende cd 'The lady strikes again' staat zelfs in de door popmuziek gedomineerde CD Top-100. Op 15 februari vie ren haar fans een 'feestje' in het Concertgebouw van Amster dam ter gelegenheid van haar 75-ste verjaardag. Europe's First Lady of Jazz is nog lang niet uitgezongen. Zelf noemt ze het een 'goddelij ke plek' waar ze woont. Om ringd door stilte, aan de plassen in Utrecht. Met huisbezoek van reeën en veel vliegverkeer van vogels. Aan een muur van de woonka mer hangt een 'sprekend' por tret van Pim Jacobs. Ze praat re gelmatig tegen de afbeelding. Over haar verlies, maar ook over haar succes met een hitno tering in de CD Top-100, het feestelijk concert 'Celebrating Rita Reys' op 15 februari in Am sterdam, het komende optreden op het North Sea Jazz Festival en de plannen om in de loop van dit jaar een box met vier a vijf cd's uit te brengen .Hetjaar2000 Rita Reys: „Ik ben een knokker, altijd geweest." markeert voor Rita Reys een nieuw begin, een nieuw leven. Rita Reys is het voorbeeld van een sterke vrouw. Zelf verklaart ze het door haar achtergrond. Ik ben een knokker, altijd ge weest, vermoedelijk is het m'n afkomst. Ik kom uit een groot gezin. Niets werd je op een pre senteerblaadje aangereikt, je moest er wel voor vechten. Ik heb me gered en ik ben er nog. Hoelang ik dit nog mag doen, heb ik niet in de hand. Maar wat er nu om me heen gebeurt, daar geniet ik van. Dat vind ik heer lijk. Natuurlijk. Wie verwacht nou dat je op deze leeftijd ineens weer zo'n hype hebt. Rang, sta je ineens weer in de CD-Top-100." Waar het succes vandaan komt, kan Rita Reys niet verklaren. „Het kan door de documentaire over mij komen die in december op tv is uitgezonden. Maar het kan net zo goed zijn dat het Ne derlandse volk - dat over het al gemeen zo nuchter als een kalf is - toch in z'n hart heel trots is op deze dame die nog zo verschrik kelijk goed is. Zoiets moet het wel zijn. Bovendien moet je ook niet vergeten dat op de plaat leuke verrassingen staan. Ik zing met het Rosenberg Trio, en met Mathilde Santing. Zoiets heb ik nog nooit eerder gedaan." foto Roland de Bruin Tom van Rijswijk Tweeëndertig choreografieën in binnen- en buitenland heeft hij inmiddels op zijn naam staan. Krzysztof Pastor (43) danste tien jaar lang bij het Nationale Ballet en is nu als choreograaf betrokken bij het Stra vinsky-festival van dit dansgezelschap, dat een maand zal duren en gisteren, donder dag, zijn première beleefde. „Stravinsky maakte in zijn leven een grote muzikale ont wikkeling door. Het is heerlijk om daaruit voor jezelf een paar onderdelen te pikken en daar wat mee te doen. Zo'n grote keuze kan veel moois opleveren", zegt Pastor. Het Stravinsky-festival is opgedeeld in een A-programma en een B-programma. In het eerste deel worden een nieuwe versie van 'Le sacre du printemps' van artistiek direc teur Wayne Eagling en de twee klassiekers 'Apollon Musagte' en 'Violin Concerto' van de beroemde choreograaf George Balanchi- ne opgevoerd. Het B-programma, dat op 15 februari begint, bestaat uit de stukken 'Do not go gentle...' van Krzysztof Pastor, 'Les noces' van de Russische choreografe Bro- nislava Nijinska en 'Symphony in three mo vements' van Balanchine, Krzysztof Pastor begon in 1985 te dansen bij het Nationale Ballet. In 1995 hield hij er mee op. „Het werd tijd. Ik zag de jongere dansers om me heen en realiseerde me dat ik fysiek niet meer met ze mee kon komen. Ik Krysztof Pastor is als choreograaf betrokken bij het Stravinsky-festival van het Nationale Ballet. foto Deen van Meer vond het dan ook niet moeilijk om te stop pen, want niets is frustrerender dan te moe ten toezien hoe je steeds minder presteert." Net als veel ex-dansers koos hij daarna voor een carrière als choreograaf, die tot nu toe behoorlijk succesvol verloopt. Zijn dans- productie voor dit festival, 'Do not go gen tle', bestaat uit twee onderdelen. De basis daarvoor bestaat uit de muziekstukken 'De symfonie in Es' (1905-1907) en 'In memori- am Dylan Thomas' (1954). In geen enkele andere choreografie tijdens dit Stravinsky- festival zal de muzikale ontwikkeling van de Russische componist (1882-1971) zo dui delijk te horen zijn. „Stravinsky begon ooit met neo-romanti- sche composities. Dat is moeilijk te geloven als je zijn latere twaalftoons-werk hoort, maar het was echt zo. Omdat ik dat zo'n in teressante ontwikkeling vind, besloot ik om twee stukken te kiezen die jaren uiteen lig gen, juist omdat je dan zijn muzikale groei heel goed kunt laten zien. Toen ik begon met repeteren merkte ik ook dat Stravinsky en ballet een prachtige relatie vormen. Dat maakte het extra leuk om met zijn composi ties aan de slag te gaan." De muziek in 'In memoriam Dylan Thomas' is volgens Pastor vrij ingewikkeld en ruw. Alle ervaringen die Stravinsky in zijn leven heeft meegemaakt lijken hierin te zijn sa mengebald. „Dat gedeelte van mijn choreo grafie wordt gedanst door een jonge en een volwassen vrouw. Deze laatste kijkt terug op haar verleden. Wat ze ziet wordt uitge beeld door de jonge danseres. Niet al haar herinneringen zijn even onschuldig en lief lijk, soms zijn ze heftig en doen ze pijn. De hevige compositie van Stravinsky past daar buitengewoon mooi bij." Het tweede onderdeel van 'Do not go gen tle...' wordt gedanst door drie mannen. „De compositie die ik hiervoor gebruikt heb'De symfonie is Es', werd gemaakt dooreen jon ge Stravinsky, wiens muziek toen nog erg romantisch was. Er zitten veel tedere noten in. Die tederheid heb ik ook overgebracht op de dansers. Er zijn veel subtiele aanrakin- gen, er is sprake van veel tastbare gevoe lens." Voor Krzysztof Pastor is 'de boodschap' in zijn choreografieën erg belangrijk. „Dat heeft denk ik veel te maken met mijn Poolse achtergrond. In mijn jeugd had alles in het leven een boodschap. De propagandama chine draaide op volle toeren en op alle mo gelijke manieren moest het volk doordron gen worden van de mening van het regime. Je groeide dus op met het besef dat overal wat achter zat. Gelukkig hebben we die pe riode inmiddels ver achter ons gelaten, maar het uitdragen van een boodschap zit denk ik diep in elke Pool verborgen." De choreografieën van Pastor hebben dan ook allemaal een achterliggende gedachte. „Maar het publiek hoeft wat mij betreft die 'boodschap' niet op te pikken. Iedereen mag er voor zichzelf uithalen wat hij wil. Voor mij is alleen belangrijk dat de mensen iets voelen als ze naar mijn balletten kijken. Wat ze ondervinden maakt niet uit. Zolang het ze maar wat doet." Hanneke van den Berg Stravinsky-festival van Het Nationale Ballet, J Muziektheater, Amsterdam. A-programma: 'Le sacre du printemps' (Wayne Eagling), 'Apollon Musagte' en Violin concerto' (George Balanchine). Te zien: 12.18, 22, 25 en 29 februari, 20.15 uur. Matinee: 13 februari, 14.00 4 uur. B-prograpima: 'Do not go gentle (Krzysztof Pas- tor) en 'Les Noces (Bronislava Nijiriska). Te zien: 15, 16, 19, 24, 26 februari en 1 maart, 20.15 uur. I Matinee: 27 februari, 14.00 uur. Tel. reserveren: 020-6255455. Daarna: Lucent Danstheater, Den Haag: 7 maart, j 20.15 uur, A-programma, 8 maart, 20.15 uur, B- programme. Rotterdamse schouwburg: 10 maart, 20.15 uur, A-programma, 11 maart, B-program- vrijdag 11 februari 2000

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 13