Concurrentie troeft Schiphol af Voor JOU alleen... Wo Prestatiebeloning hoeft niet ten koste van solidariteit te gaan PZC MKB wil korten op salaris kader bij fors ziekteverzuim onder personeel Shell zet streep door verkoop benzine met loodvervanger financiën en economie woensdag 9 februari 2000 Parijs en Frankfurt groeien sneller dan Nederlandse luchthaven Baan biedt Coda aan bij branchegenoot Science doorSimone van Priel DELFT - MKB-Nederland, de vereni ging voor het midden- en kleinbedrijf, bepleit drastische maatregelen om ziekteverzuim en arbeidsongeschikt heid terug te dringen en zo het tekort aan arbeidskrachten weg te werken. De leiding van scholen en gezond heidsinstellingen, sectoren die met veel uitval van personeel kampen, zou direct op hun salaris gekort moeten worden als veel werknemers in ziekte wet of WAO terechtkomen. Zelfs zou de discussie moeten worden gevoerd of in die sectoren en bij de overheid het WAO-gat wel altijd tot honderd procent moet worden aange vuld. „Er zijn te weinig inkomensrisi co's voor werknemers om in een uitke ring- of WAO-situatie te raken. We draaien in Nederland om deze hete brij heen", aldus MKB-voorzitter Hans de Boer gisteren. Het midden- en kleinbedrijf kampt met een enorm tekort aan personeel: de 77.500 MKB-ondernemers hebben momenteel 147.500 vacatures, een toename met 50.000 in een jaar tijd. Door het algemene tekort aan ar beidskrachten in Nederland 'vissen we allemaal in dezelfde vijver', stelde De Boer. Het midden- en kleinbedrijf heeft er grote last van dat in andere sectoren het verzuim hoog is en er dus ook voor het MKB steeds minder men sen beschikbaar zijn. „We moeten knokken om werknemers en dus moe ten we over de hele linie de instroom van WAO'ers zo laag mogelijk hou den." Tweeverdieners Behalve prikkels als kortingen of j uist bonussen voor leidinggevenden, noemde De Boer een maatregel die hij wel als extreem voorbeeld bestempel de, maar die hem niettemin 'persoon lijk zeer aanstaat'. Van tweeverdie ners zou één ervoor moeten kunnen kiezen geen sociale premies te beta len. waardoor diegene een hoger net toloon ontvangt. Als hij of zij ziek wordtwordt uiteraard geen uitkering ontvangen. „Maar vanwege dat risico zal deze werknemer er juist alles aan doen te voorkomen dat hij in een uit keringssituatie terechtkomt", aldus De Boer Hij zei het er in de grond mee eens te zijn om ook in 'eigen huis' te bekijken of het WAO-gat wel volledig moet worden gedicht. Maar hij stuit hierbij op verzet van verschillende branches, omdat het MKB voor een veel lager aantal zieken en WAO'ers verantwoordelijk is. MKB constateert dat door het perso neelstekort en stijgende loonkosten de economische ontwikkeling aan het begin van 2000 hapert. Maar ook de toepassing van nieuwe productie technieken (ITC) in de ondernemin gen blijft achter. „Ondernemers staan voor de keus tussen twee kwaden: minder groei maar wel een stabiele or ganisatie hebben, of wel groeien maar tegen hogere kosten en dus lagere winstmarges. Grote delen van het be drijfsleven kiezen voor het eerste en dat remt de economische groei." De Boer zei dat MKB teleurgesteld is dat de toepassing van ITC achter blijft. Wat ondernemers daarin de af gelopen jaren hebben geïnvesteerd, had vooral te maken met de millenni- umproblematiek, terwijl het een van de mogelijkheden is om de arbeids productiviteit te verhogen. De vereni ging wil met praktische hulp onder nemers ertoe bewegen meer gebruik te maken van de nieuwe technieken. GPD P&O Stena Line in autohandel AMSTERDAM - De veerbootmaatschappij P&O Stena Line I gaat auto's verkopen in Groot-Brittannië, waar de consument j stukken duurder uit is dan op het vasteland. Het verschil kan oplopen van ruwweg vijf mille voor een rela- tief kleine Peugeot 2 0 6 tot een halve ton voor een Mercedes CL 500 Coupé. Voor de autohandel heeft P&O Stena Line een alliantie geslo ten met de Britse auto-importeur Burbank Automotive Hol- j dingsDe klantendienst van P&O heeft in de eerste week vier- honderd bestellingen gekregen. ANP Fors lagere winst voor Alpinvest NAARDEN - Participatiemaatschappij Alpinvest heeft in 1999 ruim een kwart minder winst gemaakt dan in 1998. Het nettoresultaat kwam vorig jaar uit op 61,9 miljoen euro:j 136,8 miljoen), vergeleken met 84,6 miljoen euro in het j voorgaande jaar. De winstdaling is vooral een gevolg van het besluit van de investeringsonderneming om de verkoop van j participaties uit te stellen. In het lopende jaar verwacht Alpinvest wel een aantal deelne-j mingen in technologiebedrijven van de hand te doen. De di rectie rekent erop dat deze ondernemingen een beursgang krijgen. Dat levert een winststijging op, zo voorziet Alpinvest in een gisteren gepubliceerde verklaring. ANP Duitse werkloosheid stijgt NEURENBERG - Het aantal werklozen in Duitsland is in ja- nuari met ruim 246.000 gestegen tot bijna 4.3 miljoen. De i werkloosheid liep daardoor op van 10,3 tot elf procent van de beroepsbevolking, zo blijkt uit niet voor het seizoen gecorri geerde cijfers die het Duitse arbeidsbureau gisteren heeft ge publiceerd. De stijging is geheel het gevolg van seizoensinvloeden, zo ver klaarde Bernard Jagoda, voorzitter van het arbeidsbureau. Worden de gegevens voor die invloeden gecorrigeerd, dan is er sprake van een daling van het aantal werklozen met 33.000. Dat is meer dan het aantal van 29.000 dat over het algemeen] was verwacht. AFP Electrabel mag Epon overnemen or ts '°ur| :ge- trktl ibiJ BRUSSEL - De Europese Commissie, die bij internationale j overnames controleert of er geen bijna-monopolies ontstaan,! heeft de overname van het Nederlandse stroomproductiebe- drijf Epon door de Belgische energiereus Electrabel goedge keurd De Commissie heeft na onderzoek geconstateerd dat de marl voor elektriciteit niet verstoord wordt door de nieuwe combi natie, ondanks het feit dat Electrabel in België bijna monopo list is. Electrabel maakte in november bekend Epon te willen over-» nemen voor een bedrag van 4,8 miljard. ANP Herkomst producten zaak overheid AMSTERDAM - De consument schuift de verantwoordelijk-; heid voor het kopen van Max Havelaar-producten af op be-1' drijfsleven en overheid. Die moeten ervoor zorgen dat levens-B middelen zonder kinderarbeid worden geproduceerd errl tegen een goede prijs voor de producent op de Nederlandsen markt komen. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting Max Havelaar. Uit het onderzoek blijkt dat het merk Max Havelaar bij 87t^ procent van de Nederlanders bekend is. Het marktaandeel van Max Havelaar-koffie is drie procentB ,Dat moet snel richting vijf procent", aldus directeur H. Bol-H scher van Max Havelaar gisteren tijdens de presentatie var?, het onderzoek. De stichting wil haar marketingbudget dit jaar verdrievoudigen tot ongeveer twee miljoen gulden. ANÉj- van onze redactie economie DEN HAAG - De concurrentie loopt verder uit op Schiphol. De Nederlandse luchthaven ver werkte in 1999 wel meer passa giers, maar vooral Parijs en Frankfurt noteerden betere cij fers. Schiphol komt daarmee vaster op de vierde plaats van Europese luchthavens. Bijna 36,8 miljoen passagiers deden vorig jaar Schiphol aan. Dat is 6,9 procent meer dan in 1998, meldt de Europese tak van de ACI, de internationale orga nisatie van luchthavens. Schiphol zit daarmee net boven het Europese gemiddelde van 6,7 procent. Frankfurt en Parijs, de nummers twee en drie in Eu ropa, groeiden echter in 1999 harder. Frankfurt noteerde plus 7.3 procent (totaal 45,9 miljoen reizigers), Parijs (Charles de Gaulle, Orly) een toename van 8.4 procent (43,6 miljoen passa giers). Londen (Heathrow, Gat- wick, Stansted) bleef met 5,8 procent wat achter, maar is met een totaal van ruim 102 miljoen passagiers nog steeds verreweg het grootste Europese luchtha vencomplex. Beperkingen Schiphol wijt de groeiende kloof voor een deel aan de be perkingen die de luchthaven zijn opgelegd. Zo mag Schiphol jaarlijks met niet meer dan 20.000 vliegbewegingen groei en, een regeling waarvan de concurrentie geen last heeft. Verder zijn er elders meer groei mogelijkheden. Charles de Gaulle opent in 2001 een vierde baan. In Londen neemt het rela tief nieuwe vliegveld Stansted de grootste groei voor zijn reke ning (38,2 procent meer reizi gers in 1999). Nadelig is ook dat enkele lucht vaartmaatschappijen Schiphol hebben verlaten. Zo vond US Airways nieuwe slots (start- en landingsrechten) op Heathrow belangrijker dan een langere aanwezigheid op Schiphol. South African Airlines verruil de Nederland voor Frankfurt, de thuisbasis van de Star Al liance waartoe zij behoort. Nieuwkomer Schiphol kon daarentegen ook een nieuwkomer verwelkomen; het Amerikaanse Continental Airlines, beoogd lid van de Wings-alliantie van KLM, Ali talia en Northwest. Ook afgelopen jaar slaagde Schiphol er overigens niet in het totaal beschikbare slots (400.000) vol te krijgen. Het aantal starts en landingen bleef steken op 393.608. Dit jaar mag Schiphol 420.000 slots verge ven maar de luchthaven is al te vreden als daarvan 413.000 worden ingevuld. ANP Medewerkers van Schiphol laten onder het platform tussen de D- en E-pier karretjes met bagage rijden. Dit nieuwe systeem wordt met magneten aangedreven en wordt in april volgend jaar in gebruik genomen. foto Fred Steenman/ANP van onze redactie economie DEN HAAG - Marktleider Shell stopt op korte termijn met de verkoop van benzine met lood vervanger. Bezitters van 'old-ti mers' moeten voortaan bij het tanken een scheutje uit een spe ciale flacon toevoegen. Shell heeft de 'pistolen' (tanks) waar tot nu toe de super met loodvervanger uitkwam, nodig voor een nieuwe soort benzine. De oliemaatschappij gaat op bijna alle zevenhonderd pomp stations Pura-benzine verko pen. Dat is een benzinesoort die minder belastend is voor het mi lieu. Het afgelopen jaar was Pura al bij wijze van proef te koop in de omgeving van Leiden en Arn hem. Nu wordt Pura landelijk ingevoerd. Pura is negen cent per liter duurder dan Euro 95, de gangbaarste bezine. De ben zine zorgt voor 55 procent min der uitstoot van zwaveldioxide, tien procent minder benzeen en drie procent minder stikstof oxide. Directeur H. van Campenhout van de Shell Nederland Ver koopmaatschappij zegt dat het niet mogelijk is om Pura en su per met loodvervanger beide in het assortiment te houden. „Dan moet je alle stations van (Advertentie) Nieuw! Lategan Ruby Cabernet/Merlot Een heerlijke volle Zuid-Afrikaanse rode wijn met een bouquet van kersen en bessen. Fles 75 cl van 9.95 voor 8.95 van 59.70 voor extra tanks voorzien", aldus Van Campenhout. Hij zegt niet bang te zijn dat klanten met ou dere auto's naar de concurrent rijden. „Door de flacon kunnen wij het hele pakket aanbieden." Als alle Nederlandse automobi listen zouden overstappen op Shell Pura,zouperjaar2000ton schadelijke stikstofoxiden min der in het milieu komen. Dat is de uitstoot van ongeveer 150.000 auto's. De nieuwe brandstof zorgt ook voor een ef ficiëntere werking van de kata lysator. Shell Pura heeft een oc- taangetal van 95 en is daarmee geschikt voor alle auto's die op Euro 95 rijden. Oliemaatschappijen zitten al een tijdje met de 'loodbenzine' in hun maag. Sinds eind jaren tachtig hebben nieuwe auto's geen lood of loodvervanger meer nodig, zodat de vraag te rugloopt. Concurrent Fina vindt het nog te vroeg om de verkoop van loodbenzine te staken. ,Er rij den nog te veel auto's rond die het nodig hebben", weet een woordvoerder Maar ook Fina zal ooit Shells besluit volgen. Momenteel bevat nog maar vier procent van de verkochte benzi ne loodvervanger. Fina zegt net als Shell bezig te zijn met een eigen 'milieuvrien delijke' benzine. GPD/ANP KonMar door Rixt Albertsma DEN HAAG - Afgunst, mensen die elkaar tegenwerken en een toenemende werkdruk. Bij prestatiebeloning denken veel werknemers meteen aan het stukloon van vroeger. Personeel werd daarbij direct afgerekend op resultaat en inzet. Deze 'jaagsystemen' van vroe ger zullen echter niet terugke ren, aldus FNV Bondgenoten. De bond ging vorige week ak koord met het toestaan van prestatiebeloning, mits bedrij ven aan bepaalde voorwaarden voldoen. Het tij lijkt nauwelijks meer te keren voor het invoeren van loon naar prestatie. Twee jaar geleden woedde er al een discus sie over prestatiebeloning. Werkgevers zagen toen in extra beloningen een mogelijkheid om werknemers te laten profite ren van de enorme winsten. Op die manier kon de loonmatiging in stand worden gehouden. On langs riep werkgeversorganisa tie VNO-NCW de leden op nieuw op prestatiebeloning in de arbeidsvoorwaarden op te nemen. Chemieconcern Akzo Nobel beet gelijk de spits af bij de on derhandelingen voor een nieu we CAO. Het concern wil een deel van de structurele loons verhoging omzetten in flexibele beloning. Dack Schram, advi seur beloningszaken bij FNV Bondgenoten, gelooft niet dat werknemers straks bang moe ten zijn voor tanende solidari teit en toenemende werkdruk. „Om dat te voorkomen zullen we goede beoordelingssystemen moeten opstellen, waarbij werknemers zelf kunnen na gaan of zo'n beoordeling klopt." Volgens Schram moeten mensen beoordeeld worden op de werk zaamheden die horen bij hun functie. „Werknemers mogen onderling niet met elkaar verge leken worden." Ook zouden werknemers niet op hun gedrag beoordeeld mogen worden, vindt Schram. „Toch blijft be oordelen per definitie subjec tief', geeft hij toe. Stukloon Volgens Rienk Splunder van het CNV zijn er verschillende vor men van individuele beloning. Bij de meest simpele vorm, het ouderwetse 'stukloon', krijgen werknemers betaald per meter of stuk. „Dit zorgt vaak voor enorm veel werkdruk doordat mensen zich over de kop gaan werken", aldus Splunder. „Deze vorm zullen we dus nooit af spreken in de CAO." Andere vormen zijn volgens hem ook mogelijk. „Werknemers en werkgevers kunnen ook afspre ken dat ze beloond worden voor het terugdringen van het ener gieverbruik. Of het beperken van het aantal ongevallen Dat is ook een soort van prestatiebe loning". aldus Splunder. In veel bedrijven komt presta tiebeloning al voor in de vorm van winstdelingsregelingen. Werknemers aan de bovenkant van de arbeidsmarkt ontvangen vaak opties of delen op andere manieren mee in de winst. Maar hierbij gaat het veelal om extra beloningen bovenop het norma le inkomen. Werknemers krij gen dan iets extra's als het goed gaat met het bedrijf of de afde ling. De prestatiebeloning waar nu over gesproken wordt, komt vooral in plaats van de normale salarisverhoging. Hoogleraar Joop Schippers van de universiteit van Utrecht ver wacht dat er steeds meer syste men van flexibele beloning zul len komen. „Werknemers zijn mondiger en worden steeds meer op hun verantwoordelijk heden aangesproken", conclu deert Schippers. „Steeds meer werknemers zien flexibele belo ning ook als een blijk van waar dering." Beloningssystemen zo als de 'periodieken' zullen volgens de hoogleraar meer als een individuele prestatiebelo ning worden gebruikt. „Nu is dat vaak een automatisme, maar dat zal verdwijnen." Toch verwacht Schippers dat er voor al collectieve vormen van belo nen zullen ontstaan. „Produc tieprocessen worden steeds ingewikkelder. Daardoor wordt het moeilijker om individuele prestaties te meten. En het is moeilijk om mensen te beoorde- len." Ingewikkeld Ook Theo van den Hoven, on derzoeker beloningszaken bij de werkgeversorganisatie voor de metaal en elektrotechnische industrie FME-CWM, verwacht minder belangstelling voor de individuele prestatiebeloning. Dit komt volgens hem omdat het voor kleine en middelgrote bedrijven vrij ingewikkeld is om zo'n beloningssysteem in te voe ren Ook kost het veel geld om de prestaties te nieten en te bege leiden. „Veel bedrijven hebben het veel te druk om zo'n systeem in te voeren." De werkgevers in de metaal kampen met grote personeelstekorten. „Uit on derzoek dat wij hebben gedaan blijkt dat er tot nu toe weinig belangstelling voor is". van onze redactie economie BARNEVELD - Softwarehuis Baan wil Coda verkopen aan zijn Britse branchegenoot Sci ence Systems. Coda levert we reldwijd financiële software pakketten. Science Systems is bereid ruim 112 miljoen neer te tellen voor Coda. De bedrij ven verwachten de koop eind maart te bezegelen. Softwaremaker Baan nam het Britse Codainl998 over. Uit dat jaar stamt ook de samenwer king tussen Coda en Science Systems, dat op softwaregebied is gespecialiseerd in financiële systemen. Hoewel Baan in 1998 via een aandelenruil nog 177 miljoen neerlegde voor Coda, verwacht het bedrijf toch een winst van ruim 68 miljoen aan de nieuwe transactie over te houden. Baan heeft - onder meer als ge volg van reorganisatiekosten - een slecht jaar achter de rug Het bedrijf boekte in 1999 een verlies van 653 miljoen, tegei ƒ712 miljoen een jaar eerder. Bloedend hart De slechte resultaten hebben Baan ertoe gezet Coda te verko pen, geeft vice-president K. Wa genaar van Baan toe. „We ne men met bloedend hart afscheid van Coda." De verkoop betekent onder meer dat Wagenaar en de zijnen de introductie van Coda E-Fi-I nance niet meer meemaken on- der deBaan-vlag. Dit software- pakket stelt de gebruiker in j staat via Internet overal ter we reld gegevens op te wagen en te veranderen in de boekhouding^ van de organisatie. Baan wilde het pakket dit kwar-j taal op de markt brengen. ANP i j (Advertentie) Werknemers in de metaalsector bespreken tijdens een bijeenkomst maart vorig jaar de uitgangspunten voor CAO-onderhandelingen. Uit onderzoek is gebleken dat onder werknemers in de metaal weinig animo is voor prestatiebeloning. foto Cor Mulder/ANP Schram van FNV Bondgenoten beaamt de verwachting. „Door de krapte op de arbeidsmarkt zullen veel werkgevers waar schijnlijk niet zo snel individue le beloning invoeren. Ze moeten er ook voor zorgen dat werkne mers bij het bedrijf blijven wer ken." Een middelgroot metaalbedrijf uit Limburg, dat al zo'n twintig jaar ervaring heeft met indivi duele prestatiebeloning, schrapt deze vorm van belonen zelfs. Volgens een woordvoerder kostte de administratie te veel tijd. Van den Hoven denkt dan ook dat 'eerder tientallen' dan honderden bedrijven zullen kie zen voor individuele prestatie- vormen. Volgens een woord voerder van de FME-CWM is de organisatie wel aan het stude ren op vormen van prestatiebe loning. Een vorm van individu ele prestatiebeloning die nu wel voorkomt is volgens Van den Hoven de periodiek. „Werkne mers die het goed doen krijgen er nu soms een periodiek extra bij." Ook volgens de Metaal unie, de brancheorganisatie voor bedrijven tot honderd werknemers, werken bedrijven vooral aan collectieve regelin gen. „In deze bedrijven hangt de sfeer van 'met z'n allen de schouders eronder"', aldus een woordvoerster. GPD Wil jij je Valentijn ook echt stilhouden? Heb jij geen zin in lastige huisgenoten die je kaarten lezen op Valentijnsdag? Zorg dan dat je op 14 februari SMS-benchtjes kunt ontvangen en versturen. Dat kan bijvoorbeeld met de mobiele telefoon Orion* Hi PrePay Die vind je bij Pnmafoon aJ voor f 269,-" en dan krijg je er ook nog een gratis headset ter waarde van f 99,- bij. Want ook voor Valentijnsplezier ga je gewoon naar Primafoon. Toestel ook veikutgDoor rm

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 7