Nieuwe verleiders van Fruitmasters O' tongeojec w/ IJspret: volgende winter beter Klerk, metselaar en loodgieter PZC êSfèi door A. J. Snel De consumenten van de toekomst kunnen worden verleid met methoden uit het verleden. Die gedachte lijkt ten grondslag te liggen aan de grootste campagne voor fruit die de veiling Fruitmasters uit Geldermalsen ooit heeft ontwikkeld. Flipje, het fruitbaasje uit Tiel, heeft op opeenvolgende generaties een onuitwisbare indruk gemaakt. Piggelmee en diens levensgezellin zijn blijvend verbonden zijn aan de koffie en thee van Van Nelle. De campagne van Fruitmasters wordt bevolkt door figuurtjes die aan Flipje doen denken. Ze zullen, afgebeeld op stickers, cadeau gedaan worden aan kinderen die ze in een boekje met eeri verhaal kunnen plakken; net als in de jaren vijftig, toen de boekjes over Piggelmee werden gecompleteerd met plaatjes van het dwergenpaartje annex familie en kennissenkring. Het is de bedoeling kinderen aan te zetten tot het eten van fruit door dat te presenteren als een reeks karaktertjes die aansluiten bij hun belevingswereld. En fruit krijgt, als het aan Fruitmasters ligt, voor kinderen een heel nieuwe naam. Je eet geen appel, peer of pruim meer; je eet een Noepie. Marketingmanager Eveline Westeneng van Fruitmasters, die het idee voor de campagne in eigen huis heeft ontwikkeld en die voor de vormgeving en uitvoering samenwerkte met het bureau Idé in Geldermalsen: „We hebben voor alle fruit de verzamelnaam Noepies bedacht. Veel kleine kinderen zeggen Noepie als ze het over een snoepje hebben. We willen overbrengen dat het gaat om iets lekkers. Nee, op gezondheid mikken we niet. Iedereen weet wel dat fruit gezond is, maar daarmee trek je kinderen naar ons idee niet over de streep. Het gaat erom dat de Noepies voor kinderen een heel eigen leven gaan leiden, dat ze aantrekkelijk zijn. Kinderen moeten het gevoel hebben dat ze zich kunnen vertonen met een stuk fruit." De Noepies hebben onder de handen van de Goese illustrator Danker Jan Oreel diverse gestaltes gekregen. Zo zijn daar Toffe Peer, een stuk ooft op rollerskates en uitgerust met een mobieltje, Jona Gored, een tutje, Con Ference, een spetter van een meid, Jona Gold, die zich gaarne met sport bezighoudt en El Star die de uitstraling heeft van een popster. In het totaal zijn er achttien figuurtjes die als sticker verkrijgbaar zijn en die mee verpakt worden in een zak Noepies van een kilo of anderhalve kilo. De boekjes worden gratis aangeboden. Eveline Westeneng: „Wij hopen dat de Noepies een begrip worden. We richten ons op de leeftijdsgroep van vier tot acht. Uit onderzoek blijkt, dat mensen van vijftig en ouder gewoon zijn fruit te eten. De groep tussen de twintig en de veertig jaar gaat dat steeds minder doen en dat zijn de opvoeders van dit moment. Zij leren in steeds mindere mate hun kinderen fruit te eten. Via de campagne proberen we die kinderen nu toch te bereiken en te overtuigen dat het om iets lekkers gaat. We geven op die manier ouders een handvat. Het is gezond per dag twee ons groente en twee stuks fruit te eten. Dat weten mensen ook wel maar ze doen het niet meer. Er is een verschuiving naar sappen." Verkoop stijgt Op de vraag of kinderen in een tijdgewricht, waarin vrijwel alle speelgoed voorzien is van batterijen, beweegt en geluid dan wel lichtflitsen voortbrengt nog geboeid kunnen raken door een campagne met een stripboek en daarin te plakken stickers, zegt Westeneng: „Uit incidentele acties blijkt dat de verkoop stijgt als er stickers cadeau gedaan worden. We hebben de campagne die we nu op touw zetten, uitgeprobeerd op een groep schoolkinderen en die bleek enthousiast. Nee, we hebben geen grootscheeps onderzoek gedaan. Daarmee zou veel geld gemoeid zijn en dat besteden we liever direct aan de campagne voor de Noepies." Binnenkort woensdag 9 februari 2000 worden in hoog tempo vijfhonderdduizend boekjes verspreid over een groot aantal supermarkten en detailzaken. Fruitmasters heeft afspraken gemaakt met onder meer Konmar, A&P, Groenwoudt, Hoogvliet en Vomar. Er kunnen meer ketens volgen. Het eerste boekje is Het raadsel van de verdwenen bloesem. Het heeft een licht educatieve toets: in de zijlijn van het verhaal wordt duidelijk dat bij de teelt van voor fruit bloesem nodig is. Er liggen nieuwe verhalen op de plank. Als de actie aanslaat, kan er uitbreiding aan gegeven worden waarbij gedacht wordt aan ansichtkaarten, T-shirts, petjes en ook aan Internet dat gebruikt kan worden om met kinderen over de Noepies te corresponderen. Werkstukken „Er blijkt veel belangstelling te zijn om voor school werkstukken te maken over fruitteelt en fruit, we krijgen daarvoor heel veel aanvragen", zet Westeneng. „We kijken dus naar allerlei communicatiemiddelen. Hoe we verder gaan, hangt af van de vraag in hoeverre de Noepies aanslaan. Blijkt het na een half jaar niet te werken, dan stoppen we. We zullen attent zijn op het verloop, ook als het gaat om de snelheid waarmee kinderen de stickers kunnen sparen. Het moet natuurlijk niet eindeloos duren voor je zo'n boekje vol hebt. We zullen er hoe dan ook voor zorgen dat kinderen dat voor elkaar kunnen krijgen." In eigen kring is de campagne intussen goed ontvangen. „De campagne heeft op die manier ook een uitwerking onder de fruittelers. Het gaat zo slecht en dan ontstaat de neiging om te klagen en te zeuren. Ik denk dat zo'n promotie ook werkt om de stemming bij de leden van Fruitmasters weer wat positiever te krijgen." door A. J. Snel Hij volgt de melkoorlog die woedt tussen de supermarkten op de voet en vrolijk wordt hij er niet van. Wileo Verhage heeft namelijk de overtuiging dat het grote stunten uiteindelijk ten koste van de boeren gaat. „Supermarkten proberen de consumenten te lokken met melk voor een prijs die lager is dan ze zelf moeten betalen. Dat moet dan via de verkoop van andere artikelen natuurlijk worden gecompenseerd. Het gevolg is wel dat de melkfabriek ook geneigd is zo laag mogelijk te gaan zitten en op de lange termijn zal dat voor ons niet positief uitwerken. Een irritante ontwikkeling." Ergerlijk vindt Wilco het ook dat Albert Heijn kaas koopt in Amerika. „Daar worden aan koeien melkstimulerende hormonen toegediend. Op grote schaal. De melkfabrieken daar kunnen niet garanderen dat de melk die voor de productie van kaas wordt gebruikt vrij is van die middelen. Hier mogen de hormonen niet gebruikt worden en daar ben ik het ook mee eens. Maar een supermarktketen brengt wel kaas in de winkel die van melk kan zijn gemaakt waaraan hormonen te pas zijn gekomen. Terwijl Albert Heijn nog niet zo lang geleden heeft verkondigd dat men zich zou richten op biologisch geproduceerd voedsel. Het is allemaal niet consequent. Net zo min als president Clinton. Die maakt bezwaar tegen het Europese subsidiebeleid en gaf onlangs zelf aan boeren in de Verenigde Staten onlangs enkele miljarden steun. Er komen daar verkiezingen aan.". Wilco heeft de afgelopen week weer eens invulling gegeven aan de diversiteit van het boerenvak. Hij heeft zich voor kantoorklerk, loodgieter en metselaar gespeeld. Het kantoorwerk hield verband met zijn lidmaatschap van de studieclub diergezondheid. Binnen die club worden geregeld gegevens uitgewisseld over ziekten, prestaties van koeien en de kwaliteit van de melk. Wilco wilde, met het oog op een bijenkomst binnenkort, daarover informatie uit zijn computer halen, maar dat ging minder vlot dan hij gewenst had. Hij wist de informatie slechts met grote moeite uit zijn systeem te wringen. Drinkwater Dan heeft hij een nieuwe kraan geplaatst en daaromheen een put gemetseld. De kraan is nodig om drinkwater voor de koeien op de weilanden te krijgen. „Boven de bestaande kraan hebben we de uienbewaring geplaatst en dus moest er wat veranderen." Een verkoper van de Coöperatieve Zuidelijke Aan- en Verkoopvereniging is dezer dagen op het bedrijf geweest om te adviseren over de rantsoenen voor de koeien. Wilco: „Het is goed dat er zo nu en dan iemand van buiten naar de koeien kijkt. Dat voorkomt bedrijfsblindheid. De droge koeien herkauwden te weinig en ze gaven te vaste mest. Die kregen te weinig eiwit en daarop wordt het rantsoen nu aangepast." Koeien wordt acht weken voor het kalven drooggezet. Ze kunnen hun energie dan aanwenden voor het kalf en de uier krijgt rust. Om de melkproductie af te remmen worden het voer en de hoeveelheid water aangepast. Soms moet een koe nog eens per dag worden gemolken, in andere gevallen wordt dat direct stopgezet. Wilco: „Je kunt ook al tien weken voor het kalven een koe droogzetten. Dat doe je als je over je quotum dreigt te gaan. Dat is altijd passen en meten." Wilco Verhage (27) heeft, in maatschap met zijn vader, nabij Koude- kerke een gemengd bedrijf. Hij doet wekelijks in deze rubriek ver slag van zijn werk en wedervaren. door Ben Jansen Twee weken geleden, toen het voor het eerst deze winter eens een beetje vroor, reed Lou Minderhoud, voorzitter van de Westkappelse ijsclub, langs de ijsbaan van zijn dorp. Het dunne laagje ijs dat een nacht matige vorst op de watervlakte had gelegd, glom in de zon. „Ik zag toen in gedachten een mooie, gladde ijsvlakte vol schaatsers", mijmert Minderhoud. Inmiddels zitten de alternatieve elfstedentocht en de wereldkampioenschappen allround schaatsen er weer op. in Zuid-Frankrijk en Spanje bereiden wielrenners zich voor op het nieuwe wegseizoen en hier en daar zetten krokussen het al op een bloeien. Minderhoud: „Tja, volgend jaar beter," De ijsclub van Westkapelle heet Nova Zembla. Een naam die duidt op een mate van winterhardheid die zo'n vereniging van pas komt. De laatste jaren heeft de club echter geen barre omstandigheden hoeven te doorstaan. Sinds 1997, de winter van de laatste Elfstedentocht, heeft er geen ijs van betekenis meer gelegen op de baan bij het Iezderen Torentje. Telkenjare zet het acht man grote bestuur van Nova Zembla zich ruim voor de tijd waarin vorst mag worden vernacht aan de vrijwilligers voor het vegen van de ijsbaan. Vroeger waren er altijd wel wat bouwvakkers voor de vinden die in vorstverlet waren. Dankzij allerlei maatregelen om de gevolgen van lage temperaturen te beperken, kent de bouw echter nauwelijks nog vorstverlet. Nauwelijks vorst ook trouwens. Minderhoud: „Het is steeds weer jammer van alle voorbereidingen. Je zou er mismoedig van worden." Over populariteit heeft Nova Zembla ondanks het gebrek aan weersomstandigheden die haar bestaan rechtvaardigen, niet te klagen. Met haar zeshonderd a zevenhonderd leden - de schatting is van voorzitter Minderhoud - behoort de ijsclub tot de grootste verenigingen van Westkapelle. Om die leden voor hun trouw te belonen organiseerde de ijsclub vroeger in winters zonder vorst een reisje naar de kunstijsbaan in Eindhoven. Op het hoogtepunt van deze vorm van ijspret kwamen vier bussen de schaatsliefhebbers uit Westkapelle ophalen. Ook daar is de klad in gekomen. Popelen In Goes wacht de Vereniging Ijsvermaak met toenemend ongeduld op vriezend weer. De meer dan honderd jaar oude vereniging is na de winter van 1997 nieuw leven ingeblazen en de bestuursleden popelen dan ook om in actie te komen. Het draaiboek voor de plaatsing van verlichtingsmasten en andere attributen voor onbekommerd schaatsgenoegen ligt klaar, zodat iedereen weet wat hij moet doen wanneer het ijs dik genoeg is. Ijsvermaak Goes heeft zelfs met subsidie van de gemeente een borstelmachine aangeschaft. Het apparaat heeft nog geen meter ijs geborsteld. Het is tot nu toe alleen maar een kostenpost geweest, want ook 'werkloze borstelmachines moeten worden gestald, onderhouden en verzekerd. Voorzitter Peter Kruitbosch is even gloednieuw als de borstelmachine. Ook hij is nog niet schaatsend in functie geweest. „Frustrerend? Nou, een beetje. Ik lig er in elk geval niet wakker van. Ik vind het alleen jammer voor onze leden. Toen we Ijsvermaak Goes weer tot leven hebben gewekt, meldden zich bijna honderd leden aan. Die betalen nu al een paar jaar contributie, zonder er iets voor terug te hebben gezien." Kruitbosch is zich ervan bewust dat andere takken van sport- en verenigingsleven meer mogelijkh'eden bieden voor de ontplooiing van bestuurlijke vaardigheden. „Dat heb je nu eenmaal met natuurijs. Maar ja, als we elk jaar zouden kunnen schaatsen, ging de lol er misschien gauw van af. De ijsbaan van Westkapelle: je zou er mismoedig van worden. foto Di rk-Jan Gjeltema voorbereidingen van het naderende seizoen. Welgemoed worden de taken verdeeld. Allereerst moet het terrein van de ijsbaan in orde worden gebracht. Om het gras te maaien beschikt de ijsclub over een motormaaier, die 's winters met een paar eenvoudige handgrepen kan worden omgebouwd tot veegmachine. Verder dient de verlichting in orde te worden gebracht en moeten afspraken worden gemaakt over de bemanning van de koek en zopie tent. Aandacht vergt ook de beschikbaarheid van Jplak hier de sticker plak hier ae sticker plak-hier de sticker plak hier de sticker Pagina uit het boekje waar kinderen fruitstickers in kunnen plakken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 29