Deense eenvoud bekoort Puberteit kan verontrustend zijn Zwarte ziel in de poppenkast Thriller wordt herhalingsoefening Film Aemout Mik solo 9 t/m 15 februari VLISSINGEN Cine city (Belbios 0900-9363) The Bone Collector Do t/m di. 19 en 21.45 u.; Anna and the King. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 16,19 en 22 u.; South Park. Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., do. t/m di. 13.45,19 en 21.45 u.; American Beauty. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.(za. niet om 13.45 u.); Double Jeopardy Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., do. t/m di. 13.45,19 en 21,45 u.; Lake Placid. Wo. 21.45 u., do. t/m di. 16.15 u. (m.u.v. vr.); The Sixth Sense. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21 45 u.; André Hazes. Wo. t/m di. 16.15 u. (m.u.v. vr.); Kruimeltje. Wo. t'm di. 13 45, 16.15 en 19 u.; The world is not enough. Wo. 13.45,19 en 21.45 u., do. t/m di. 13.45 en 21.45 u.; Tarzan (Ned.) Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Funny Games Vr. 16.15 u. MIDDELBURG Schuttershoftheater (0118 613482) Aimée Jaguar. Wo. 20.30 u.; Mifune s last song. Do. 20 30 u ,vr. 22 u., za. 19.30 u.,zo. 14 en 20-30 u.; Sombre. Vr. 19.30 u., za. 22 u., di. 20.30 u.; Mme. Bovary. Ma. 20 u. HULST De Koning (0114 312 030) The Bone Collector. Do. 20 u., vr. en za. 10 en 22 u., zo. 16.15 en 20 u., ma.endi. 20 u.; •Anna and the king. Wo.endo.20u.,vr. enza. 19en22 u.,zo. 16.15en20 u., ma. en di. 20 u.; South Park. Wo. en do. 20 u., vr. enza. 19.15en 22 u., zo. 13.45,16.15en 20 u., ma. en di. 20 u.; Double Jeopardy. Wo. en do. 20 u.,vr. enza. 19.15 en 22 u.,zo. 13.45 en 20 u., ma. en di 20 u.; Lake Placid. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. 20 u., ma. en di. 20 u.; André Hazes. Wo. 20 u., vr. en za. 19.15 u., zo. 13.45 u.; The sixth sense. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45, 16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Kruimeltje. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u.; Tarzan (Ned.). Wo. enza! 14 u.,zo. 13.45en 16.15 u. 't Beest (0113228 142) My name is Joe. Wo. 20.30 u.; Aimée Jaguar. Do. en vr. 20.30 u.; Mijn Franse tante Gazeuse. Zo. 14 u.; Bruti, sporchi e cattivi Di. 20.30 u. GOES TERNEUZEN Porgy Bess (0115-613293) Nightwatch. Wo. 20 u. Led elt heater (0117-452735/453377) Geen voorstellingen. OOSTBURG BERGEN OP ZOOM Cinerr» actueel (0164 254 886) The Bone Collector. Do. 20u.,vr. 18.45en21.30u.,za. 14,18.45 en21.30 u., zo. 13.45,18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Lake Placid. Wo. 20 u., vr. 21.30 u„ za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16.15,18.45 en 21.30 u.; The s'ixth sense. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16.15,18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Kruimeltje. Wo. 14 u., vr. 18.45 u., za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u.; The world is not enough. Wo. 20 u.; Tarzan (Ned.). Wo., za. en zo. 14 u.; Sneak preview. Do. 20 u.; The opposite of sex. Ma. 20.30 u.; Qa commence aujourd'hui. Di. 20.30 u. Roxy (0164 233 434) Anna and the king. Wo. en do. 20 u.( vr. en za. 21 u., zo. 16.15 en 20 u., ma. en öi. 20 u.; The sixth sense. Wo en do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u., za. 16,18.45 en 21.30 u., zo. 16 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Kruimeltje. Wo. 14 u., vr. 18.30 u., za. 14 en 18.30 u., zo. 14 u.; Tarzan (Ned.). Wo., za. en zo. 14 u. woensdag 9 februari 2000 Onder de titel Mifune's last song krijgt Nederland de derde Deense film te zien die werd gemaakt volgens de uitgangs punten van Dogma 95. Het begrip begint aardig op een kwaliteitswaarmerk te lijken. door Pieter van Lierop De eerste Dogma-film - The Idiots - was afkomstig van Lars von Trier, een regisseur die al wereldfaam genoot en daarom bijna verplicht was zich te ontpoppen als ook de strengste Dogmaticus. Tho mas Vinterberg, die met Fes ten het tweede Dogma-opus afleverde, gebruikte welis waar ook een videocamera, maar wist er een aantrekkelij ker beeldkwaliteit mee te be reiken. Sören Kragh-Jacobsen maakte ooit naam met de kin derfilm Pudding Tarzan. Hij heeft nu Mifune - als derde Dogma-film - eigenlijk ge maakt met dezelfde methoden als waarmee hij ook in het ver leden heeft gewerkt: in opper ste eenvoud, met een beperkt aantal acteurs, wél op diverse locaties spelend en gedraaid met een gewone filmcamera in plaats van op video. Wie nooit van Dogma heeft gehoord, zal naar aanleiding van Mifune niet vermoeden met een nieu we stroming van doen te heb ben. Kurosawa In de film van Kragh-Jacob- son maken we kennis met de jongeman Kresten, op zijn trouwdag nog wel. In Kopen hagen heeft hij carrière gemaakt bij een grote handels onderneming en wist de doch ter van de baas te trouwen. Zijn kostje lijkt gekocht. Maar zijn bruidsnacht met Claire is nauwelijks voorbij of er komt een alarmerend telefoontje uit de Deense 'achterhoek' die Lolland heet. Zijn vader is ge storven. Overkomst is drin gend gewenst. Zijn vrouw mag niet mee en met een dag of wat zal hij weer terug zijn in Ko penhagen. Verbijstering treft Claire, want ze had geen idee dat haar verse echtgenoot nog ergens familie had. Met Kresten reizen wij naar Lolland en ontdekken dat het ouderlijk huis van de yup een zwaar vervallen boerderijtje is. Ooit was hij daar het jonge tje dat samoeraitje speelde en zich verbeeldde dat hij Toshiro Mifune was, de heroïsche ac teur van spectaculaire Kuro- sawa-films. De vader blijkt te zijn overle den onder kommervolle om standigheden. Moeder had eerder al de hand aan zichzelf geslagen. Als enige overgeble ven familielid resteert een achterlijke broer die niet zon der toezicht kan worden gela ten. Liever dan hem in een gesticht te stoppen, besluit Kersten een advertentie te plaatsen voor een huishoud ster. Een zekere Liva dient zich aan en verzwijgt dat ze een call girl is die de psychische druk van haar professie niet langer kan verdragen. Later zal ook haar zoontje zich nog bij het gezelschap voegen. De rijke uitwerking van deze betrekkelijke eenvoudige ba sissituatie geeft Anders Berthelsen (als Kresten), Iben Hjejle (als Liva) en Jesper Aholt (als de achterlijke broer) gelegenheid personages neer te zetten met volop vlees op de botten. Sören Kragh-Jacob- son weet vooral in te nemen door de mildheid en humor waarmee hij een vertelling in kleurt die voor hetzelfde geld in melodrama of zoetsappig heid had kunnen ontsporen. De personages wekken zoveel sympathie dat je hen van harte een finale gunt die te mooi is om waar te kunnen zijn. Op het Festival van Berlijn werd vorig jaar Mifune be kroond met de Grote Juryprijs; een verdiende onderscheiding. Mifune's last song: do. t/m zo. Schuttershoftheater Middelburg. Mifune, een milde en humoristische vertelling. The Bone Collector wordt door de distributeur aangepre zen als een thriller van het kaliber van 'The Silence of the Lambs' en 'Seven'. Nu zou je dat van regisseur Phillip Noyce inderdaad wel kunnen verwachten, al blinken films van zijn hand ('Clear and Present Danger', 'Patriot Games') meer uit door gedegen vakmanschap dan door originaliteit. Arno Frisch in Funny Games, een film van Michael Haneke. door Leo Bankersen Het sterke sfeergevoel van Noyce komt tot uiting in duis tere beelden van New York, met veel regenachtige, nachte lijke straten en een belangrij ke rol voor spookachtige indu striële ruïnes die een waar ondergronds labyrint vormen. In eerste aanzet zijn we niet al leen getuige van een noodlotti ge kidnapping, maar krijgen we ook een voorproefje van se rieus getoonzet drama. Een dappere jonge politievrouw (Angelina Jolie) twijfelt over de richting die ze haar leven wilgeven. Denzei Washington speelt een rechercheur die door een ongeluk vrijwel ge heel verlamd is geraakt. Hij treft voorbereidingen voor wat hij zijn laatste overgang noemt. Dat nu juist Washington en Jo lie het duo vormen dat de strijd met een lugubere seriemoor denaar aangaat is een kunst greep die we met twee uur Angelina Jolie spannend amusement in het vooruitzicht best voor lief wil len nemen. Toch roept de ma gere onderbouwing van een en ander al snel een ongemakke lijk gevoel op. De door Jolie gespeelde agente mag dan een pientere indruk maken, het blijft merkwaardig dat zij de enige zou zijn die op de plaats van het misdrijf een deugde- Marc Barbé speelt de hoofdrol in Sombre. Als kunst moet verontrusten dan is Philippe Grandrieux' speelfilmdebuut Sombre een meesterwerk. Dit duistere portret van een (vermoedelijk autistische) seriemoorde naar heeft al tot felle discussies tussen voor- en tegenstan ders geleid. lijk sporenonderzoek kan uit voeren. Hier is duidelijk spra ke van effectbejag. Zo worden de realistische be nadering van Noyce en het be vredigende werk van de ac teurs langzaam maar zeker ondergraven door een teleur stellend script. Bij de eerste ontvoering laat je je nog mee slepen Tegen beter weten in hoop je dat de politie op tijd zal zijn om een voor een stoomlei- ding vastgebonden vrouw een gruwelijke dood te besparen. Het vervolg wordt echter meer en meer een herhalingsoefe ning. The Bone Collector: te zien in Cine City Vlissingen, De Koning Hulst en Cinemac- tueel Bergen op Zoom. door Leo Bankersen De serial killer mag in horror films dan min of meer gemeen goed zijn, in een serieuze kunstfilm kan een dergelijk thema toch weer heftige reac ties oproepen. Een belangrijke factor daarbij is ongetwijfeld de ogenschijnlijk neutrale houding van Grandrieux. Hij plaatst de lustmoordenaar niet in het overzichtelijke ka der van goed en kwaad, maar stelt hem voor als slachtoffer van oncontroleerbare driften en peilloze eenzaamheid. Sombre wijkt op meer punten af van andere geweldfilms. Op goedkope sensatiezucht valt Grandieux niet te betrappen. Expliciet bloederige beelden ontbreken en de sfeer is eerder mtens beklemmend dan gru- weli j kal geef iktoedatheteen subtiel verschil is. Ook lijkt hij niet uit op publieksprovocatie, zoals de Oostenrijker Michael Haneke met Funny Games. Spookachtig De omzwervingen van de pop penspeler Jean (Marc Barbé) heeft Grandieux gevangen in schokkerige, meestal zwaar onderbelichte beelden die het landschap een spookachtig aanzien geven. De montage is springerig en abrupt, alsof er geen verhaal is maar slechts toevallige gebeurtenissen. Ge luiden klinken gesmoord, de muziek is weinig meer dan een onwerkelijk gezoem in een schemerwereld. Deze zeer ongebruikelijke en kunstmatige effecten worden door Grandieux met grote doeltreffendheid ingezet. Hier verraadt zich zijn ervaring als experimenteel videokunste naar en maker van documen taires. Sombre combineert nachtmerrie-achtige poëzie met een quasi-realistische re gistratie van voorvallen. Uit die brokkelige fragmenten bouwt Grandieux een zorg- i vuldig geconstrueerd geheel op. Het beroep van poppenspeler dat Jean uitoefent is zeker niet toevallig gekozen. Het spel is het levenen Jean zit diep weg gedoken in de duisternis van zijn kast. Slechts het opge wonden gillen van de kinderen dringt tot hem door. Een direc-1 te associatie met het feit dat zijn seksuele opwinding en de I doodsstrijd van zijn slachtof fers zijn enige emotionele con tacten met de buitenwereld lij ken te zijn. Sombre draait vr., za. en di. in Schuttershof Middel burg. Madame Bovary In 1991 was Claude Chabrol ere gast van het Filmfestival Zee land. Het enthousiaste publiek gaf de Franse regisseur een staande ovatie, nog voor zijn Madame Bovary in de projector was gelegd. Het enthousiasme bleef, ook na de vertoning: Ma dame Bovary werd een klassie ker. Nu is de op Gustave Flau- berts roman gebaseerde film even terug in Middelburg. Isa- belle Huppert speelt de over spelige echtgenote van een al te naïeve plattelandsdokter. Het loopt slecht met haar af. Madame Bovary, maandag 7 feb. Schuttershof Middelburg. In de Kabinetten van de Vleeshal in Middelburg is op het ogenblik een fototentoonstelling te zien van kunstenares Hellen van Meene (1972). Zij werd vorig jaar onderschei den met de Charlotte Köhlerprijs voor jonge kunstenaars. Haar foto's van jongeren - vooral meisjes - zijn technisch en esthetisch tot in de puntjes verzorgd, maar roepen des ondanks een ongemakkelijk gevoel op. door Ernst Jan Rozendaal Van Meene fotografeert voor namelijk jonge meisjes in de puberteit, als ze net geen kind meer zijn maar ook nog geen jonge vrouw. Ze maakt geen snapshots, maar zorgvuldig geënsceneerde portretten. De meisjes nemen soms bevallige poses aan die wat vreemd overkomen, omdat ze dat dui delijk niet gewend zijn. Hun kleding is opmerkelijk. Ze dragen ouderwetse bloesjes, soms achterstevoren aange trokken, soms nat waardoor de borsten erdoor schijnen, vaak zijn de meisjes gedeeltelijk ontkleed. Toch roepen ze geen erotische of esthetische voldoening op, anders dan bijvoorbeeld de kitsch van David Hamilton, waaraan Van Meene's werk af en toe doet denken. Bewust heeft ze gekozen voor model len van dezelfde leeftij d en wat dromerige of nadenkende po ses in een slaapkamer of bloe menveld, maar haar werk is genadeloos scherp en niet met een verhullend waas omfloerst. Daardoor vallen ra re dingen op. De blauwe plek op een arm, die nog wordt ge accentueerd omdat het model precies daar in haar vel knijpt. Pleisters op de tepels van een meisje dat, slechts gehuld in een slipje, op een bed of divan zit. Vetrolletjes, puistjes, sche ve ogen. En wat te denken van een meisje dat gekleed in een wastobbe zit? Of een jongetje dat, gewikkeld in een soort ta felkleed, met de ogen dicht in bad ligt? Schilderkunst Terecht wordt in de bijbeho rende catalogus door Lex ter Braak, als oud-directeur van de Vleeshal nog verantwoor delijk voor deze expositie, ge constateerd dat in fotografi sche zin veel te genieten valt: ,,de delicaat geregistreerde lichtval, de stofuitdrukking van de kleding, de pose van het model. De foto's raken hier de schilderkunst en het is alsof de werken van Ingres, Delacroix, Tintoretto of Bellini er door heen schemeren." De foto's mogen aan mooie schilderijen doen denken, het zijn schilderijen die veront rusten. Van Meene brengt de schoonheid van de puberteit in beeld, maar uit haar beelden spreekt ook dreiging. Wie in de Kabinetten van de Vleeshal van foto naar foto schuifelt, krijgt langzaamaan de indruk dat iemand mooie foto's heeft willen maken van jongeren uit een kindertehuis waar het niet helemaal pluis is. De sfeer is te vergelijken met het begin van een goede griezelfilm Merk waardige details wijzen de kij kers erop dat deze meisjes en jongens vervelende dingen staan te wachten (het volwas sen worden) dan wel dat zij een geheim meedragen dat ze niet volledig kunnen verbergen. Expositie: Hellen van Mee ne - Kabinetten van de Vleeshal in Middelburg, t/m 12 maart, di t/m zo van 13-17 uur. Hellen van Meene: Zonder titel, 1997. Hellen van Meene: Zonder titel, 1998. Vijf Vlaamse illustratoren van kinderboeken exposeren in de Drvkkery in Middelburg. Werk uit diverse prentenboeken van Carll Cneut, Gerda Dendooven, Goeie Dewanckel, Ingrid Godon en Andre Sollie is te zien in de oorspronkelijke staat. Het be treft gouaches, krijttekeningen, collages en illustraties met di verse technieken. Te bezichti gen tot half maart, gedurende winkeltijden. Atelier/Gallery D'Ouwe Smisse in Groede staat deze maand in het teken van de keramiek, met werk van Sia Braakman, Anto nio Lampecco, Lei Hannen, Fer- nand Everaert en Trees Cherét- té. Geopend op ma, di, do, vrij en za van 10.30 tot 17.00 uur Stichting Kunstuitleen Zeeland heeft in de Loggia bij de Staten zaal in Middelburg de reizende tentoonstelling Het tafelkleed belicht. Vier beeldend kunste naars ontwierpen ieder een ta felkleed vanuit hun eigen disci pline. Dat zijn LAM de Wolf, tex tiel kunstenaar uit Amstelveen, Anne-Marie van Sprang, beel dend kunstenaar uit Middel burg, Peter Klashorst, schilder uit Amsterdam en Arie Berkulin, beeldend kunstenaar uit Drie schor. Gedeputeerde drs G.L- .C.M. de Kok verricht vrijdag om 16.00 uurde opening.Te bezich tigen tot 5 maart. Daarna in Ter- neuzen enZierikzee. De installaties en video's van Aernout Mik waren tot nu toe vooral te zien op groepstentoonstellingen in binnen- en bui tenland. Het Van Abbemuseum in Eindhoven maakt zijn werk voor het eerst onderwerp van een solo-expositie. Mik manipuleert meestal beelden en situaties, die zo uit het dagelijks leven zijn geplukt. Vertrouwd en toch bizar. In zijn video's lopen figuranten onverstoorbaar door een huis dat in stort of ze zitten met een wezenloze blik op de grond, terwijl er regelmatig een straaltje blauwe vloeistof uit hun lichaam spuit. Aernout Mik, t/m 26 maart Van Abbemuseum Eindhoven. Bergen op Zoom staat zondag van 14 tot 17 uur weer in het te ken van de galerie-zondag, met in De Mollegangen (Het interi- um) werken van 44 kunstenaars onder de titel Anno 2000, in stu- ART GALERIE monumentale aquarellen van Kees Bak, siera den in zilver, koper, edelstaal, ti tanium en emaille gemaakt door Janine Verhoeven in Galerie Govert van Dijck, werken van verschillende kunstenaars on der de titel Voor. eeuwig vrouw in Galerie de Mollegangen, schilderijen, aquarellen en te keningenvan Joop Mijnsbergen onder de titel Joop 40/65 in Ga lerie Rietpen en de collectie van de kunstuitleen in Artotheek 18. Aernout Mik: Swab, 1999.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 16