Deense eenvoud bekoort
Puberteit kan verontrustend zijn
Zwarte ziel in
de poppenkast
Thriller wordt herhalingsoefening
Film
Aemout Mik solo
9 t/m 15 februari
VLISSINGEN
Cine city
(Belbios 0900-9363)
The Bone Collector Do t/m di. 19 en 21.45 u.;
Anna and the King. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 16,19 en 22 u.;
South Park. Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., do. t/m di. 13.45,19 en
21.45 u.;
American Beauty. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.(za. niet om
13.45 u.);
Double Jeopardy Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., do. t/m di. 13.45,19
en 21,45 u.;
Lake Placid. Wo. 21.45 u., do. t/m di. 16.15 u. (m.u.v. vr.);
The Sixth Sense. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21 45 u.;
André Hazes. Wo. t/m di. 16.15 u. (m.u.v. vr.);
Kruimeltje. Wo. t'm di. 13 45, 16.15 en 19 u.;
The world is not enough. Wo. 13.45,19 en 21.45 u., do. t/m di. 13.45 en
21.45 u.;
Tarzan (Ned.) Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.;
Funny Games Vr. 16.15 u.
MIDDELBURG
Schuttershoftheater
(0118 613482)
Aimée Jaguar. Wo. 20.30 u.;
Mifune s last song. Do. 20 30 u ,vr. 22 u., za. 19.30 u.,zo. 14 en 20-30 u.;
Sombre. Vr. 19.30 u., za. 22 u., di. 20.30 u.;
Mme. Bovary. Ma. 20 u.
HULST
De Koning
(0114 312 030)
The Bone Collector. Do. 20 u., vr. en za. 10 en 22 u., zo. 16.15 en 20 u.,
ma.endi. 20 u.;
•Anna and the king. Wo.endo.20u.,vr. enza. 19en22 u.,zo. 16.15en20
u., ma. en di. 20 u.;
South Park. Wo. en do. 20 u., vr. enza. 19.15en 22 u., zo. 13.45,16.15en
20 u., ma. en di. 20 u.;
Double Jeopardy. Wo. en do. 20 u.,vr. enza. 19.15 en 22 u.,zo. 13.45 en
20 u., ma. en di 20 u.;
Lake Placid. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. 20 u., ma. en di. 20 u.;
André Hazes. Wo. 20 u., vr. en za. 19.15 u., zo. 13.45 u.;
The sixth sense. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45,
16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.;
Kruimeltje. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u.;
Tarzan (Ned.). Wo. enza! 14 u.,zo. 13.45en 16.15 u.
't Beest
(0113228 142)
My name is Joe. Wo. 20.30 u.;
Aimée Jaguar. Do. en vr. 20.30 u.;
Mijn Franse tante Gazeuse. Zo. 14 u.;
Bruti, sporchi e cattivi Di. 20.30 u.
GOES
TERNEUZEN
Porgy Bess
(0115-613293)
Nightwatch. Wo. 20 u.
Led elt heater
(0117-452735/453377)
Geen voorstellingen.
OOSTBURG
BERGEN OP ZOOM
Cinerr» actueel
(0164 254 886)
The Bone Collector. Do. 20u.,vr. 18.45en21.30u.,za. 14,18.45 en21.30
u., zo. 13.45,18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
Lake Placid. Wo. 20 u., vr. 21.30 u„ za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16.15,18.45
en 21.30 u.;
The s'ixth sense. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo.
16.15,18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
Kruimeltje. Wo. 14 u., vr. 18.45 u., za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u.;
The world is not enough. Wo. 20 u.;
Tarzan (Ned.). Wo., za. en zo. 14 u.;
Sneak preview. Do. 20 u.;
The opposite of sex. Ma. 20.30 u.;
Qa commence aujourd'hui. Di. 20.30 u.
Roxy
(0164 233 434)
Anna and the king. Wo. en do. 20 u.( vr. en za. 21 u., zo. 16.15 en 20 u.,
ma. en öi. 20 u.;
The sixth sense. Wo en do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u., za. 16,18.45 en
21.30 u., zo. 16 en 20 u., ma. en di. 20 u.;
Kruimeltje. Wo. 14 u., vr. 18.30 u., za. 14 en 18.30 u., zo. 14 u.;
Tarzan (Ned.). Wo., za. en zo. 14 u.
woensdag 9 februari 2000
Onder de titel Mifune's last song krijgt Nederland de derde
Deense film te zien die werd gemaakt volgens de uitgangs
punten van Dogma 95. Het begrip begint aardig op een
kwaliteitswaarmerk te lijken.
door Pieter van Lierop
De eerste Dogma-film - The
Idiots - was afkomstig van
Lars von Trier, een regisseur
die al wereldfaam genoot en
daarom bijna verplicht was
zich te ontpoppen als ook de
strengste Dogmaticus. Tho
mas Vinterberg, die met Fes
ten het tweede Dogma-opus
afleverde, gebruikte welis
waar ook een videocamera,
maar wist er een aantrekkelij
ker beeldkwaliteit mee te be
reiken. Sören Kragh-Jacobsen
maakte ooit naam met de kin
derfilm Pudding Tarzan. Hij
heeft nu Mifune - als derde
Dogma-film - eigenlijk ge
maakt met dezelfde methoden
als waarmee hij ook in het ver
leden heeft gewerkt: in opper
ste eenvoud, met een beperkt
aantal acteurs, wél op diverse
locaties spelend en gedraaid
met een gewone filmcamera in
plaats van op video. Wie nooit
van Dogma heeft gehoord, zal
naar aanleiding van Mifune
niet vermoeden met een nieu
we stroming van doen te heb
ben.
Kurosawa
In de film van Kragh-Jacob-
son maken we kennis met de
jongeman Kresten, op zijn
trouwdag nog wel. In Kopen
hagen heeft hij carrière
gemaakt bij een grote handels
onderneming en wist de doch
ter van de baas te trouwen.
Zijn kostje lijkt gekocht. Maar
zijn bruidsnacht met Claire is
nauwelijks voorbij of er komt
een alarmerend telefoontje uit
de Deense 'achterhoek' die
Lolland heet. Zijn vader is ge
storven. Overkomst is drin
gend gewenst. Zijn vrouw mag
niet mee en met een dag of wat
zal hij weer terug zijn in Ko
penhagen. Verbijstering treft
Claire, want ze had geen idee
dat haar verse echtgenoot nog
ergens familie had.
Met Kresten reizen wij naar
Lolland en ontdekken dat het
ouderlijk huis van de yup een
zwaar vervallen boerderijtje
is. Ooit was hij daar het jonge
tje dat samoeraitje speelde en
zich verbeeldde dat hij Toshiro
Mifune was, de heroïsche ac
teur van spectaculaire Kuro-
sawa-films.
De vader blijkt te zijn overle
den onder kommervolle om
standigheden. Moeder had
eerder al de hand aan zichzelf
geslagen. Als enige overgeble
ven familielid resteert een
achterlijke broer die niet zon
der toezicht kan worden gela
ten. Liever dan hem in een
gesticht te stoppen, besluit
Kersten een advertentie te
plaatsen voor een huishoud
ster. Een zekere Liva dient zich
aan en verzwijgt dat ze een call
girl is die de psychische druk
van haar professie niet langer
kan verdragen. Later zal ook
haar zoontje zich nog bij het
gezelschap voegen.
De rijke uitwerking van deze
betrekkelijke eenvoudige ba
sissituatie geeft Anders
Berthelsen (als Kresten), Iben
Hjejle (als Liva) en Jesper
Aholt (als de achterlijke broer)
gelegenheid personages neer
te zetten met volop vlees op de
botten. Sören Kragh-Jacob-
son weet vooral in te nemen
door de mildheid en humor
waarmee hij een vertelling in
kleurt die voor hetzelfde geld
in melodrama of zoetsappig
heid had kunnen ontsporen.
De personages wekken zoveel
sympathie dat je hen van harte
een finale gunt die te mooi is
om waar te kunnen zijn.
Op het Festival van Berlijn
werd vorig jaar Mifune be
kroond met de Grote Juryprijs;
een verdiende onderscheiding.
Mifune's last song: do. t/m
zo. Schuttershoftheater
Middelburg.
Mifune, een milde en humoristische vertelling.
The Bone Collector wordt door de distributeur aangepre
zen als een thriller van het kaliber van 'The Silence of the
Lambs' en 'Seven'. Nu zou je dat van regisseur Phillip
Noyce inderdaad wel kunnen verwachten, al blinken
films van zijn hand ('Clear and Present Danger', 'Patriot
Games') meer uit door gedegen vakmanschap dan door
originaliteit.
Arno Frisch in Funny Games, een film van Michael Haneke.
door Leo Bankersen
Het sterke sfeergevoel van
Noyce komt tot uiting in duis
tere beelden van New York,
met veel regenachtige, nachte
lijke straten en een belangrij
ke rol voor spookachtige indu
striële ruïnes die een waar
ondergronds labyrint vormen.
In eerste aanzet zijn we niet al
leen getuige van een noodlotti
ge kidnapping, maar krijgen
we ook een voorproefje van se
rieus getoonzet drama. Een
dappere jonge politievrouw
(Angelina Jolie) twijfelt over
de richting die ze haar leven
wilgeven. Denzei Washington
speelt een rechercheur die
door een ongeluk vrijwel ge
heel verlamd is geraakt. Hij
treft voorbereidingen voor
wat hij zijn laatste overgang
noemt.
Dat nu juist Washington en Jo
lie het duo vormen dat de strijd
met een lugubere seriemoor
denaar aangaat is een kunst
greep die we met twee uur
Angelina Jolie
spannend amusement in het
vooruitzicht best voor lief wil
len nemen. Toch roept de ma
gere onderbouwing van een en
ander al snel een ongemakke
lijk gevoel op. De door Jolie
gespeelde agente mag dan een
pientere indruk maken, het
blijft merkwaardig dat zij de
enige zou zijn die op de plaats
van het misdrijf een deugde-
Marc Barbé speelt de hoofdrol in Sombre.
Als kunst moet verontrusten dan is Philippe Grandrieux'
speelfilmdebuut Sombre een meesterwerk. Dit duistere
portret van een (vermoedelijk autistische) seriemoorde
naar heeft al tot felle discussies tussen voor- en tegenstan
ders geleid.
lijk sporenonderzoek kan uit
voeren. Hier is duidelijk spra
ke van effectbejag.
Zo worden de realistische be
nadering van Noyce en het be
vredigende werk van de ac
teurs langzaam maar zeker
ondergraven door een teleur
stellend script. Bij de eerste
ontvoering laat je je nog mee
slepen Tegen beter weten in
hoop je dat de politie op tijd zal
zijn om een voor een stoomlei-
ding vastgebonden vrouw een
gruwelijke dood te besparen.
Het vervolg wordt echter meer
en meer een herhalingsoefe
ning.
The Bone Collector: te zien
in Cine City Vlissingen, De
Koning Hulst en Cinemac-
tueel Bergen op Zoom.
door Leo Bankersen
De serial killer mag in horror
films dan min of meer gemeen
goed zijn, in een serieuze
kunstfilm kan een dergelijk
thema toch weer heftige reac
ties oproepen. Een belangrijke
factor daarbij is ongetwijfeld
de ogenschijnlijk neutrale
houding van Grandrieux. Hij
plaatst de lustmoordenaar
niet in het overzichtelijke ka
der van goed en kwaad, maar
stelt hem voor als slachtoffer
van oncontroleerbare driften
en peilloze eenzaamheid.
Sombre wijkt op meer punten
af van andere geweldfilms. Op
goedkope sensatiezucht valt
Grandieux niet te betrappen.
Expliciet bloederige beelden
ontbreken en de sfeer is eerder
mtens beklemmend dan gru-
weli j kal geef iktoedatheteen
subtiel verschil is. Ook lijkt hij
niet uit op publieksprovocatie,
zoals de Oostenrijker Michael
Haneke met Funny Games.
Spookachtig
De omzwervingen van de pop
penspeler Jean (Marc Barbé)
heeft Grandieux gevangen in
schokkerige, meestal zwaar
onderbelichte beelden die het
landschap een spookachtig
aanzien geven. De montage is
springerig en abrupt, alsof er
geen verhaal is maar slechts
toevallige gebeurtenissen. Ge
luiden klinken gesmoord, de
muziek is weinig meer dan een
onwerkelijk gezoem in een
schemerwereld.
Deze zeer ongebruikelijke en
kunstmatige effecten worden
door Grandieux met grote
doeltreffendheid ingezet. Hier
verraadt zich zijn ervaring als
experimenteel videokunste
naar en maker van documen
taires. Sombre combineert
nachtmerrie-achtige poëzie
met een quasi-realistische re
gistratie van voorvallen. Uit
die brokkelige fragmenten
bouwt Grandieux een zorg- i
vuldig geconstrueerd geheel
op.
Het beroep van poppenspeler
dat Jean uitoefent is zeker niet
toevallig gekozen. Het spel is
het levenen Jean zit diep weg
gedoken in de duisternis van
zijn kast. Slechts het opge
wonden gillen van de kinderen
dringt tot hem door. Een direc-1
te associatie met het feit dat
zijn seksuele opwinding en de I
doodsstrijd van zijn slachtof
fers zijn enige emotionele con
tacten met de buitenwereld lij
ken te zijn.
Sombre draait vr., za. en di.
in Schuttershof Middel
burg.
Madame Bovary
In 1991 was Claude Chabrol ere
gast van het Filmfestival Zee
land. Het enthousiaste publiek
gaf de Franse regisseur een
staande ovatie, nog voor zijn
Madame Bovary in de projector
was gelegd. Het enthousiasme
bleef, ook na de vertoning: Ma
dame Bovary werd een klassie
ker. Nu is de op Gustave Flau-
berts roman gebaseerde film
even terug in Middelburg. Isa-
belle Huppert speelt de over
spelige echtgenote van een al te
naïeve plattelandsdokter. Het
loopt slecht met haar af.
Madame Bovary, maandag 7
feb. Schuttershof Middelburg.
In de Kabinetten van de Vleeshal in Middelburg is op het
ogenblik een fototentoonstelling te zien van kunstenares
Hellen van Meene (1972). Zij werd vorig jaar onderschei
den met de Charlotte Köhlerprijs voor jonge kunstenaars.
Haar foto's van jongeren - vooral meisjes - zijn technisch
en esthetisch tot in de puntjes verzorgd, maar roepen des
ondanks een ongemakkelijk gevoel op.
door Ernst Jan Rozendaal
Van Meene fotografeert voor
namelijk jonge meisjes in de
puberteit, als ze net geen kind
meer zijn maar ook nog geen
jonge vrouw. Ze maakt geen
snapshots, maar zorgvuldig
geënsceneerde portretten. De
meisjes nemen soms bevallige
poses aan die wat vreemd
overkomen, omdat ze dat dui
delijk niet gewend zijn. Hun
kleding is opmerkelijk. Ze
dragen ouderwetse bloesjes,
soms achterstevoren aange
trokken, soms nat waardoor de
borsten erdoor schijnen, vaak
zijn de meisjes gedeeltelijk
ontkleed.
Toch roepen ze geen erotische
of esthetische voldoening op,
anders dan bijvoorbeeld de
kitsch van David Hamilton,
waaraan Van Meene's werk af
en toe doet denken. Bewust
heeft ze gekozen voor model
len van dezelfde leeftij d en wat
dromerige of nadenkende po
ses in een slaapkamer of bloe
menveld, maar haar werk is
genadeloos scherp en niet met
een verhullend waas
omfloerst. Daardoor vallen ra
re dingen op. De blauwe plek
op een arm, die nog wordt ge
accentueerd omdat het model
precies daar in haar vel knijpt.
Pleisters op de tepels van een
meisje dat, slechts gehuld in
een slipje, op een bed of divan
zit. Vetrolletjes, puistjes, sche
ve ogen. En wat te denken van
een meisje dat gekleed in een
wastobbe zit? Of een jongetje
dat, gewikkeld in een soort ta
felkleed, met de ogen dicht in
bad ligt?
Schilderkunst
Terecht wordt in de bijbeho
rende catalogus door Lex ter
Braak, als oud-directeur van
de Vleeshal nog verantwoor
delijk voor deze expositie, ge
constateerd dat in fotografi
sche zin veel te genieten valt:
,,de delicaat geregistreerde
lichtval, de stofuitdrukking
van de kleding, de pose van het
model. De foto's raken hier de
schilderkunst en het is alsof de
werken van Ingres, Delacroix,
Tintoretto of Bellini er door
heen schemeren."
De foto's mogen aan mooie
schilderijen doen denken, het
zijn schilderijen die veront
rusten. Van Meene brengt de
schoonheid van de puberteit in
beeld, maar uit haar beelden
spreekt ook dreiging. Wie in de
Kabinetten van de Vleeshal
van foto naar foto schuifelt,
krijgt langzaamaan de indruk
dat iemand mooie foto's heeft
willen maken van jongeren uit
een kindertehuis waar het niet
helemaal pluis is. De sfeer is te
vergelijken met het begin van
een goede griezelfilm Merk
waardige details wijzen de kij
kers erop dat deze meisjes en
jongens vervelende dingen
staan te wachten (het volwas
sen worden) dan wel dat zij een
geheim meedragen dat ze niet
volledig kunnen verbergen.
Expositie: Hellen van Mee
ne - Kabinetten van de
Vleeshal in Middelburg,
t/m 12 maart, di t/m zo van
13-17 uur.
Hellen van Meene: Zonder titel, 1997.
Hellen van Meene: Zonder titel, 1998.
Vijf Vlaamse illustratoren van
kinderboeken exposeren in de
Drvkkery in Middelburg. Werk
uit diverse prentenboeken van
Carll Cneut, Gerda Dendooven,
Goeie Dewanckel, Ingrid Godon
en Andre Sollie is te zien in de
oorspronkelijke staat. Het be
treft gouaches, krijttekeningen,
collages en illustraties met di
verse technieken. Te bezichti
gen tot half maart, gedurende
winkeltijden.
Atelier/Gallery D'Ouwe Smisse
in Groede staat deze maand in
het teken van de keramiek, met
werk van Sia Braakman, Anto
nio Lampecco, Lei Hannen, Fer-
nand Everaert en Trees Cherét-
té. Geopend op ma, di, do, vrij en
za van 10.30 tot 17.00 uur
Stichting Kunstuitleen Zeeland
heeft in de Loggia bij de Staten
zaal in Middelburg de reizende
tentoonstelling Het tafelkleed
belicht. Vier beeldend kunste
naars ontwierpen ieder een ta
felkleed vanuit hun eigen disci
pline. Dat zijn LAM de Wolf, tex
tiel kunstenaar uit Amstelveen,
Anne-Marie van Sprang, beel
dend kunstenaar uit Middel
burg, Peter Klashorst, schilder
uit Amsterdam en Arie Berkulin,
beeldend kunstenaar uit Drie
schor. Gedeputeerde drs G.L-
.C.M. de Kok verricht vrijdag om
16.00 uurde opening.Te bezich
tigen tot 5 maart. Daarna in Ter-
neuzen enZierikzee.
De installaties en video's van Aernout Mik waren tot nu toe
vooral te zien op groepstentoonstellingen in binnen- en bui
tenland. Het Van Abbemuseum in Eindhoven maakt zijn werk
voor het eerst onderwerp van een solo-expositie.
Mik manipuleert meestal beelden en situaties, die zo uit het
dagelijks leven zijn geplukt. Vertrouwd en toch bizar. In zijn
video's lopen figuranten onverstoorbaar door een huis dat in
stort of ze zitten met een wezenloze blik op de grond, terwijl er
regelmatig een straaltje blauwe vloeistof uit hun lichaam
spuit.
Aernout Mik, t/m 26 maart Van Abbemuseum Eindhoven.
Bergen op Zoom staat zondag
van 14 tot 17 uur weer in het te
ken van de galerie-zondag, met
in De Mollegangen (Het interi-
um) werken van 44 kunstenaars
onder de titel Anno 2000, in stu-
ART GALERIE monumentale
aquarellen van Kees Bak, siera
den in zilver, koper, edelstaal, ti
tanium en emaille gemaakt door
Janine Verhoeven in Galerie
Govert van Dijck, werken van
verschillende kunstenaars on
der de titel Voor. eeuwig vrouw
in Galerie de Mollegangen,
schilderijen, aquarellen en te
keningenvan Joop Mijnsbergen
onder de titel Joop 40/65 in Ga
lerie Rietpen en de collectie van
de kunstuitleen in Artotheek 18.
Aernout Mik: Swab, 1999.