Dansen op een berg Soms moet je even je snavel houden j zie verhaal elders op deze pagina j zie informatie elders op deze pagin Theatergrim 15 februari WOENSDAG Mysterie van de Zuidpool Het Mysterie van de Zuidpool voor kinderen vanaf zeven jaar. Lang geleden verdween het zeilschip de Hollandia spoorloos op weg naar de Zuidpool. Alleen Jopie, de zesjarige zoon van de scheepstim merman, overleefde de tocht. Podium 't Beest, Goes, 15.00 uur Sim Bolus Poppentheater Sim Bolus speelt wekelijks Naar Dromenland. Hans van der Haar bewerkte het prentenboek Welterusten, kleine beer. Minitheater in Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur De Vliegende Panters Cabaretgroep De Vliegende Panters brengt de voorstelling Hype. Het drietal voert het publiek door de donkere krochten van de ziel. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur B Klucht Trouwens, hoeveel vrouwen trouwen Laurens? wordt aange kondigd als een onvervalste klucht. Dit toneelstuk van Robin Hawdon draait om de naderende trouwdag van Laurens en Romy.Gaston van Erven regisseerde. Theater Mondragon, Zierikzee, 20.00 uur Mini Maxi Tot en met vrijdag staan Mini Maxi in Bergen op Zoom. Voor het eerst staat er een vrouw, Marie-Josee Joore, tussen Karei de Rooij en Peter de Jong, wat zorgt voor theatrale spanning. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur Oom Wanja Toneelgroep Ouwerkerk speelt de voorstelling Oom Wanja. Dit toneelstuk van Anton Tsjechov uit 1897 speelt zich af op het familie landgoed dat oom Wanja en zijn nicht Sonja beheren. De regie is in han den van Ad van Geesbergen. Dorpshuis, Ouwerkerk, 20.30 uur DONDERDAG Kunsteducatie Cursisten van de afdeling dans van het Centrum voor Kunsteducatie Vlissingen geven een balletvoorstelling. De uitvoering met de titel De kleine heks kwam tot stand onder leiding van de dansdocenten Isa belle Zwaan en Iris Stierman. Arsenaaltheater, Vlissingen, 19.30 uur Panorama Dansvoorstelling Panorama van choreograaf Piet Rogie. In een decor dat het midden houdttussen een opgraving en een :oekomstig bouwproject bewegen zeven dansers. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur KopGhana Alex d'Electrique speelt de voorstelling KopGhana. j n dit stuk van Ko van den Bosch gijzelen twee kleine criminelen na een mislukte overval op een geldtransport een bruid en haar moeder. Mo- niek Merkx regisseerde Ko van den Bosch, Martin Hofstra, Jochem Sta- venuiter en Bianca van der Schoot. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur Mini Maxi Tot en met vrijdag staan Mini Maxi in Bergen op Zoom. Zie woensdag. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur De Harries 3e Harries spelen de voorstelling Hygiëne. 1 De Harries zijn de vrolijkste kant van het door en door cynische, ontoe gankelijke en publieksvijandigetheaterduo Kas De Wolf. Podium 't Beest, Goes, 20.30 uur VRIJDAG Kunsteducatie Cursisten van de afdeling dans van het Centrum voor Kunsteducatie /lissingen geven een balletvoorstelling. ïie donderdag. Arsenaaltheater, Vlissingen, 19.30 uur Tsjechov De musical Tsjechov wordt opnieuw op de planken gebracht. 3oudewijn de Groot vertolkt wederom de titelrol in deze voorstelling ran de hand van Robert Long en Dimitri Frenkel Frank over het leven 'an de Russische toneelschrijver Anton Tsjechov. Zie de voorpagina van dit katern. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Mini Maxi /andaag (vrijdag) staat de voorstelling Split van Mini Maxi voor het aatst in Bergen op Zoom. 'ie woensdag. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur Dom Wanja "oneelgroep Ouwerkerk speelt nogmaals de voorstelling Oom Wanja. Zie woensdag. Dorpshuis, Ouwerkerk, 20.30 uur ZATERDAG Tsjechov De musical Tsjechov wordt opnieuw op de planken gebracht. 3e vrijdag. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur -lans Kazan lans Kazan en Magic Unlimited vormen twee generaties in magie. Aag\c Unlimited bestaat namelijk uit de zonen Oscar en Renzo van tans Kazan en hun assistente Mara .Zie de voorpagina van dit katern. Theater De Parel, Domburg, 20.00 uur 3e gezusters Hobbelduif De Veerse toneelvereniging Tot Leringhe ende Vermaeck gaat in pre- nière met de klucht De gezusters Hobbelduif. Dit toneelstuk in vier bedrijven werd geschreven door Jan Tol. Wijkgebouw 't Zand, Middelburg, 20.00 uur Niet Schieten! Het cabarettrio Niet Schieten! speelt een try-out van het nieu we programma Noodlot. let is een relaas over verloederde vriendschap en momenten waarin iaat onlosmakelijk verbonden blijkt met liefde en het noodlot niet •lechts noodlottig. De Meiboom, Krabbendijke, 20.00 uur python De muzikale thriller Python, als liefde je wurgt komt voor een try-out laar Terneuzen. ien gevierd comédienne wil voor haar dochter een zelfde carrière. Dat j kt, totdat het noodlot toeslaat en de dochter in een rolstoel belandt. Vlet Jankje Dekker, Gerrie van der Klei en Frits Lambrechts. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur Job Schuring ob Schuring met zijn nieuwe programma Nu Nog Nieuwer! ■lij wordt terzijde gestaan door de muzikale alleskunner Rutger Laan. Vrsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur Dom Wanja "oneelgroep Ouwerkerk speelt voor het laatst Oom Wanja. !ie woensdag. Dorpshuis, Ouwerkerk, 20.30 uur ZONDAG 3e Dromen wandelaar leugcftheater Het Appeltje speelt De Dromenwandelaar. jDeze familievoorstelling gaat over het jongetje Jasper, dat iedere vond in zijn overmaatse hemelbed duikt met een spannend boek. Zuidlandtheater, Ternezuen, 15.00 uur MAANDAG The Matchmaker "he Matchmaker is een Engelstalig toneelstuk van Thornton Wilder. let stuk wordt gespeeld door de jonge talenten van Lamda, één van de ieste theaterscholen ter wereld. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur DINSDAG -f arrie Jekkers larrie Jekkers en Koos Meinderts treden op in Middelburg. n het programma Harrie Koos vertellen zij het verhaal achter de lied- es. Deze voorstelling is uitverkocht, stadsschouwburg. Middelburg, 20.00 uur Clucht [lucht: Trouwens, hoeveel vrouwen trouwen Laurens? [ie woensdag. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur woensdag 9 februari 2000 Niet Schieten met try-out in Krabbendijke door Martine Bruynooge Cabarettrio Niet Schieten! raast met zijn nieuwe pro gramma Noodlot door Neder land. Het is de vierde grote cabaretserie voor het Amster damse trio. Mèt een verhaal lijn, een moraal, diepgang, afwisseling en humor. De try- outs begonnen 15 januari in Hellevoetsluis. Voor reacties van het Zeeuwse publiek, komt Niet Schieten zaterdag naar Krabbendijke. Niet Schieten! maakte in 1994 zijn debuut na het win nen van het Amsterdams ca baretfestival Cameretten. „Twee jaar daarvoor waren we al aan het brainstormen. Willen we de cabaretwereld in? En hoe dan? We besloten gewoon wat op poten te zet ten. Zie daar, na Cameretten ging het balletje rollen", ver- .telt Erik Jobben (34) uit Weesp, de tekstschrijver van het trio. Noodlot is een relaas over verloederende vriendschap en momenten van haat, die in verbinding blijken te staan met vriendschap. Er zijn voortdurend terugkoppelin gen tussen toen en nu. Het verleden is synoniem voor een vakantie in Spanje. Drie vrienden gedragen zich zoals jongeren dat behoren te doen tijdens een zomerva kantie aan de kust van Span je. Wanneer de drie een fiets stelen begint het noodlot. Met die fiets blijkt nogal wat aan de hand. Eén van hen eindigt in de bajes. De overige twee runnen in het heden een detectivebu reautje op de twintigste verdieping van een ultramo derne torenflat. Ze zijn suc cesvol, lossen grote zaken op en het kapitaal stroomt bin nen. Voor de inmiddels op vrije voeten gestelde vriend verloopt het leven minder rooskleurig. Op een nacht komt de ex-bajesganger ver haal halen over het verre ver leden. Hij komt met een merkwaardig voorstel. Een systeemcrash in het gebouw veroorzaakt opsluiting van de drie. Rode lijn Voor Niet Schietenis een pro gramma met een duidelijke ro de lijn een nieuwe invalshoek. Taboe ('98), Een Vrucht Regen druppels ('96) en Natte Narre ('94) hadden geen duidelijk verhaal. Bij deze voorstellin gen werd de avond met absur distische grappen aan elkaar geregen. „Toen scoorden we vooral op de lach. Nu zijn we serieuzer. Het publiek moet zich meer inzetten om het te volgen", vertelt Jobben. „Bovendien halen we actuele onderwerpen aan. Zoals een stukje over Maxima, de vrien din van onze prins. We laten ons ook uit over zinloos ge weld, voorzover mogelijk met een lach." In Noodlot dreigt verraad. De spanningen lopen hoog op. Jobben: „Tot nu toe werd Noodlot goed ontvangen bij het publiek." De voorstelling gaat 1 maart in première. Arend Edel (34) uit Weesp, Maarten Hennis (32) uit Am sterdam en Jobben kennen el kaar van de sportvereniging. „We waren alle drie lid van de basketbalvereniging. We wa ren slecht, zaten meestal op de bank. En dan hadden we lol! De trainer zei vaak: jullie moe ten het cabaret in. Op die manier zijn we langzaam de cabaretwereld ingerold. We stonden bekend om de manier waarop we basketbal speel den. Als mensen ons zagen, riepen ze: niet schieten. In de sport schopten we het niet ver. Met cabaret zijn we wereld kampioen", zegt Jobben. Niet Schieten! brengt Noodlot zaterdag (try-out) in De Meiboom in Krabben dijke (20 uur) en woensdag 10 mei in de Stadsschouw burg Middelburg (20 uur). Het cabarettrio Niet Schieten! Choreograaf Piet Rogie, die tot 1997 ook zelf danste, heeft de millenniumwisse ling aangegrepen om in Pa norama een breukvlak in zijn werk vorm te geven. Daarmee is deze voorstel ling, de eerste van zijn ge zelschap Rogie Company in Zeeland, een uitgelezen kans om in één klap kennis te maken met artistiek ver leden, heden en toekomst van een in zijn carrière reeds tweemaal gelauwerd man. door Frans Doeleman „Dans vind ik de meest directe uitdrukkingsvorm die we heb ben, op muziek na misschien", meent de Vlaming Piet Rogie (Avelgem, 1954), die sinds 1979 in Rotterdam woont. „Bij de dans is de mens zelf zijn in strument. Er zit niks tussen. Als je een danser of danseres ziet bewegen, heb je au fond meer niet nodig. Om duidelijk te maken wat je wil vertellen, is een tweede, dat is vakman schap dat je moet ontwikkelen en zoveel mogelijk proberen te beheersen." „Tot een aantal jaren terug werd onze stijl omschreven als hectisch, melancholisch en ei gengereid. De laatste vijfjaar ben ik bezig met pure dans, maar dan gekoppeld aan een verhaal. Ik probeer het zo te si tueren dat de toeschouwer niet alleen naar de danser kijkt, maar naar de mens die danst." Rogie volgde opleidingen aan de Academie voor Schone Kunsten in Gent en de Ko ninklijke Balletschool in Ant werpen. In Rotterdam werkte hij als danser en choreograaf bij Werkcentrum Dans, Stift en Penta Theater en sinds 1989 is hij artistiek leider van Rogie Company. In 1996 kreeg hij de Choreografieprijs van de Vereniging van Schouwburg en Concertgebouwdirecties en in 1997 werd hem de Prins Bernhard Fonds Theater Prijs voor zijn gehele oeuvre toege kend. Alter ego „Ik moest voor mijzelf op een rij zetten wat ik de afgelopen tien jaar gedaan heb en daar één grote voorstelling van ma ken", verklaart Rogie, die vanuit zijn achtergrond als beeldend kunstenaar ook ver antwoordelijk is voor decor en licht, het ontstaan van Pano rama. „Het is bijna letterlijk of we als groep en choreograaf op een berg zijn gaan staan om te kijken waar we vandaan ko men, waar we op dit moment zijn en waar we ons naartoe kunnen ontwikkelen. De voor- Velen kennen haar uit de soap Goede Tijden Slechte Tij den, waarin zij ruim vijf jaar Helen Helmink vertolkte, maar met de rol van Miete in de tv-serie Dagboek van een herdershond zette actrice Bruni Heinke eind jaren zeven tig reeds de eerste stap op weg naar de status van bekende Nederlander. Er volgden series als Herenstraat 10 en Een Man Alleen, maar ook in het theater was zij actief, voor het laatst in 1992. Nu staat zij weer op het toneel in de klucht Trouwens, hoeveel vrouwen trouwen Laurens door Frans Doeleman gesproken: göh, mevrouw, u hebt toch in die stukken met Nadat Bruni Heinke in 1965 Piet Bambergen gespeeld, zijn eindexamen had gedaan aan de toneelschool in Maastricht, was zij verbonden aan de Ne derlandse Comedie en het Am sterdams Toneel. De rol van comediènne bleek haar het beste te passen. Dat kwam tot uiting in kluchten met onder anderen Piet Bambergen en John Lanting. Dus trekt zij die lijn na haar GTST-avontuur in feite gewoon door. En daar is volgens Bruni niks mis mee. „In Engeland is een klucht iets heel gewoons. Er zijn Shake- speare-acteurs die in hun con tract laten opnemen dat ze ook graag een klucht willen spe len. Het is over de hele wereld een geaccepteerde toneel vorm, alleen in Nederland... Maar het trekt wel hartstikke volle zalen. Waarom denk je dat ze in de sector van de vrije producties kluchten uitbren gen? Omdat er geld mee te ver dienen valt en zo'n stuk vaak een tweede seizoen draait." „Je ziet het ook op tv. De Tros herhaalt al die oude kluchten. Ik heb mijzelf voorbij zien ko men in voorstellingen uit de jaren tachtig, zoals De ware Jacob, die voor de derde keer te zien waren. Omdat er vraag naar is. Op straat word ik aan- daar geen videobanden van te koop? Op dit moment zijn wij de enige klucht die door Ne derland reist. Er is niks mis mee, want het is bloedmoeilijk om te spelen. Je moet het heel serieus doen, net zo serieus als een Dostojevski. Alleen komt er nu geluid uit de zaal. Dat maakt het extra lastig. Als het publiek in een deuk ligt, moet je wel even je snavel houden tot ze bijna stil zijn." „Ik vind het zalig om weer voor de mensen te staanDat is Bruni Heinke (links), Simone Rooskens en Diana Dobbelman in een scène uit Trouwens, hoeveel vrouwen trouwen Laurens? foto Lotte Stekelenburg toch iets wat ik diep in mijn hart gemist heb, Tv is een an dere techniek, allemaal klei ner en als je je een keer ver spreekt, kan het altijd over. Nü ik weer op het toneel sta, was mijn grote angst dat ik, als ik mij zou verspreken, zou zeg gen: oh, sorry, ik doe het nog een keer. Dat kan natuurlijk niet en dat doe je ook niet." Bruni Heinke heeft geen enke le spijt van haar verblijf in Goede Tijden Slechte Tijden. „Ik heb het er enorm naar mijn zin gehad, al was het keihard werken. We moesten om zeven uur in de studio zijn en niet zel den was ik pas om half negen 's avonds thuis. En dan nog de teksten voor de volgende dag leren. In één week namen we vijf afleveringen op van bijna een half uur. Op het laatst werd mijn rol echter niet leuk meer, Helen Helmink ging een beetje een trut worden. Dus ik vond het eigenlijk wel best dat ze er uit geschreven werd. Maar ik heb wel gemerkt wat een enor me impact het heeft, want daarna is het toch moeilijk om weer snel aan de slag te komen. Het heeft twee jaar geduurd voor er zich wat leuks aan diende." Dat had wel als voordeel dat ze tijd had om een boek te lezen en zich te wijden aan kunst- schilderen. Daarnaast zat ze in de jury van de Nationale Soap Acteerwedstrijd op tv en deed ze mee aan het spelletje Rap- patongo. Maar nu staat ze een aantal avonden in de week op de planken in Trouwen, hoe veel vrouwen trouwen Lau rens „Het is niet van begin af aan een dijenkletser. Het wordt een beetje opgebouwd. Voor de pauze zaaien en na de pauze oogsten. Het stuk speelt zich af op een cruiseschip richting Acapulco. Ik ben een artieste, een beetje vergane glorie, die 's avonds aan boord optreedt, maar pogingen doet om werk aan wal te krijgen. Allerlei verwikkelingen. Tsja, een klucht is niet uit te leggen. Maar we hebben er erg veel plezier in." Voor Bruni Heinke is het van belang dat ze goed kan op schieten met haar collega's, zoals in dit geval onder ande ren Diana Dobbelman, Simo ne Rooskens, Guido Jonckers en Flip Heeneman. Dat geldt ook voor de toekomst, waarin ze nog wel eens in een leuke black comedy wil staan. „Het belangrijkste voor mij is dat ik lekker aan het werk blijf en vooral met leuke mensen. Des noods speel ik in een stuk dat minder leuk is, maar met men sen waarmee ik een prettige samenwerking heb, dan dat ik in een vreselijk hoog dravende en kunstzinnige pro ductie zit waar ruzies en ellen de zijn. Daar kan ik absoluut niet tegen. Ik probeer gewoon harmonie en een beet je vrede om mij heen te heb ben." Trouwens, hoeveel vrou wen trouwen Laurensis vanavond (woensdag) te zien in Theater Mondragon in Zierikzee (20.00 uur), dinsdag 15 feb. in schouw burg De Maagd in Bergen op Zoom (20.15 uur) en za terdag 19 februari in Ons Dorpshuis in Kruin in gen (20.00 uur). toch iets willen vertellen en de derde is de figuur van Ophelia. Deze vrouw uit Hamlet van Shakespeare spreekt mij erg aan, omdat ik vind dat zij ie mand is die veel te vertellen zou hebben, maar naar wie niet echt wordt geluisterd. Ik was benieuwd naar haar rol wanneer zij zichzelf niet zou hebben omgebracht en zou te rugkijken op wat er met haar was gebeurd in dat stuk. Ik had een muze nodig. Ophelia is zo verschrikkelijk jong en naïef en dat wilde ik ook weer even zijn toen ik terugkeek." „De rol van Ophelia wordt ge danst door vier danseressen, waarbij ik als choreograaf verschillende mogelijkheden gebruik qua motoriek en bele ving, van obstinaat naar aan hankelijkheid. Er zitten veel pas de deux en pas de trois in. Je merkt dat mensen elkaar proberen mee te nemen, maar dat er altijd wel een kink in de kabel komt. Dat heeft te ma ken met deze tijd waarin we kunnen faxen en e-mailen, maar steeds minder commlini- ceren." Geluidsdecor Naast klassieke muziek van Beethoven, maar ook pop van bijvoorbeeld Joni Mitchel, zijn als een soort geluidsdecor tek sten van Ophelia uit Hamlet, in het Engels, te beluisteren. „Aan het eind zitten alle zeven dansers bij elkaar en hoor je nog het laatste woord: doubt. Twijfel dus, niet in de zin van zwaarmoedig, maar waar zijn we mee bezig en hoe moet dit verder. De voorstelling eindigt eigenlijk heel open. Dat heeft te maken met het feit dat het een tweeluik wordt. De vol gende voorstelling, Icoon, laat zien waar ik naartoe wil met mijn werk. Panorama is de laatste keer dat er zoveel ver halende elementen in zitten. Het zou mooi zijn als de dans zelf zo sterk wordt, dat je daar alles mee kan uitdrukken. Hoe directer je kan communiceren met de zaal hoe beter." „Ik voel een grote behoefte dat steeds meer mensen mijn werk zien. We hebben een aantal voorstellingen gespeeld in Se oul, waar 700 mensen zaten die het mooi vonden. Waarom zou je dan niet proberen in schouwburgen te spelen in plaats van in kleine zalen? Dans is weliswaar één van de moeilijkste media, omdat veel mensen denken dat ze het moeten begrijpen. Maar dat is niet nodig. Kijk er naar en pro beer het te voelen." Panorama door Rogie Company is morgen (don derdag) te zien in de Stads schouwburg in Middel burg, aanvang 20.00 uur. Scène uit de dansvoorstelling Panorama. stelling begint met één van de belangrijkste stukken, voor mijzelf dan, die ik heb ge maakt en gedanst, de korte so lo Cargo. Maar de man die dat nu doet, interpreteert het op zijn manier, als danser van vandaag. We leven immers tien jaar later. Voor mij staat dit alter ego voor de choreo graaf die nadenkt over hoe het verder moet." „Er zitten drie lijnen in Pano rama. De ene is de terugblik, de tweede is de samensmelting tussen abstracte danstaal en Choreograaf Piet Rogie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 12