Dansen op een berg
Soms moet je even je snavel houden
j zie verhaal elders op deze pagina
j zie informatie elders op deze pagin
Theatergrim 15 februari
WOENSDAG
Mysterie van de Zuidpool
Het Mysterie van de Zuidpool voor kinderen vanaf zeven jaar.
Lang geleden verdween het zeilschip de Hollandia spoorloos op weg
naar de Zuidpool. Alleen Jopie, de zesjarige zoon van de scheepstim
merman, overleefde de tocht.
Podium 't Beest, Goes, 15.00 uur
Sim Bolus
Poppentheater Sim Bolus speelt wekelijks Naar Dromenland.
Hans van der Haar bewerkte het prentenboek Welterusten, kleine beer.
Minitheater in Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur
De Vliegende Panters
Cabaretgroep De Vliegende Panters brengt de voorstelling Hype.
Het drietal voert het publiek door de donkere krochten van de ziel.
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
B Klucht
Trouwens, hoeveel vrouwen trouwen Laurens? wordt aange
kondigd als een onvervalste klucht.
Dit toneelstuk van Robin Hawdon draait om de naderende trouwdag
van Laurens en Romy.Gaston van Erven regisseerde.
Theater Mondragon, Zierikzee, 20.00 uur
Mini Maxi
Tot en met vrijdag staan Mini Maxi in Bergen op Zoom.
Voor het eerst staat er een vrouw, Marie-Josee Joore, tussen Karei de
Rooij en Peter de Jong, wat zorgt voor theatrale spanning.
Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur
Oom Wanja
Toneelgroep Ouwerkerk speelt de voorstelling Oom Wanja.
Dit toneelstuk van Anton Tsjechov uit 1897 speelt zich af op het familie
landgoed dat oom Wanja en zijn nicht Sonja beheren. De regie is in han
den van Ad van Geesbergen.
Dorpshuis, Ouwerkerk, 20.30 uur
DONDERDAG
Kunsteducatie
Cursisten van de afdeling dans van het Centrum voor Kunsteducatie
Vlissingen geven een balletvoorstelling.
De uitvoering met de titel De kleine heks kwam tot stand onder leiding
van de dansdocenten Isa belle Zwaan en Iris Stierman.
Arsenaaltheater, Vlissingen, 19.30 uur
Panorama
Dansvoorstelling Panorama van choreograaf Piet Rogie.
In een decor dat het midden houdttussen een opgraving en een
:oekomstig bouwproject bewegen zeven dansers.
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
KopGhana
Alex d'Electrique speelt de voorstelling KopGhana.
j n dit stuk van Ko van den Bosch gijzelen twee kleine criminelen na een
mislukte overval op een geldtransport een bruid en haar moeder. Mo-
niek Merkx regisseerde Ko van den Bosch, Martin Hofstra, Jochem Sta-
venuiter en Bianca van der Schoot.
Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur
Mini Maxi
Tot en met vrijdag staan Mini Maxi in Bergen op Zoom.
Zie woensdag.
Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur
De Harries
3e Harries spelen de voorstelling Hygiëne.
1 De Harries zijn de vrolijkste kant van het door en door cynische, ontoe
gankelijke en publieksvijandigetheaterduo Kas De Wolf.
Podium 't Beest, Goes, 20.30 uur
VRIJDAG
Kunsteducatie
Cursisten van de afdeling dans van het Centrum voor Kunsteducatie
/lissingen geven een balletvoorstelling.
ïie donderdag.
Arsenaaltheater, Vlissingen, 19.30 uur
Tsjechov
De musical Tsjechov wordt opnieuw op de planken gebracht.
3oudewijn de Groot vertolkt wederom de titelrol in deze voorstelling
ran de hand van Robert Long en Dimitri Frenkel Frank over het leven
'an de Russische toneelschrijver Anton Tsjechov.
Zie de voorpagina van dit katern.
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
Mini Maxi
/andaag (vrijdag) staat de voorstelling Split van Mini Maxi voor het
aatst in Bergen op Zoom.
'ie woensdag.
Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur
Dom Wanja
"oneelgroep Ouwerkerk speelt nogmaals de voorstelling Oom Wanja.
Zie woensdag.
Dorpshuis, Ouwerkerk, 20.30 uur
ZATERDAG
Tsjechov
De musical Tsjechov wordt opnieuw op de planken gebracht.
3e vrijdag.
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
-lans Kazan
lans Kazan en Magic Unlimited vormen twee generaties in magie.
Aag\c Unlimited bestaat namelijk uit de zonen Oscar en Renzo van
tans Kazan en hun assistente Mara .Zie de voorpagina van dit katern.
Theater De Parel, Domburg, 20.00 uur
3e gezusters Hobbelduif
De Veerse toneelvereniging Tot Leringhe ende Vermaeck gaat in pre-
nière met de klucht De gezusters Hobbelduif.
Dit toneelstuk in vier bedrijven werd geschreven door Jan Tol.
Wijkgebouw 't Zand, Middelburg, 20.00 uur
Niet Schieten!
Het cabarettrio Niet Schieten! speelt een try-out van het nieu
we programma Noodlot.
let is een relaas over verloederde vriendschap en momenten waarin
iaat onlosmakelijk verbonden blijkt met liefde en het noodlot niet
•lechts noodlottig.
De Meiboom, Krabbendijke, 20.00 uur
python
De muzikale thriller Python, als liefde je wurgt komt voor een try-out
laar Terneuzen.
ien gevierd comédienne wil voor haar dochter een zelfde carrière. Dat
j kt, totdat het noodlot toeslaat en de dochter in een rolstoel belandt.
Vlet Jankje Dekker, Gerrie van der Klei en Frits Lambrechts.
Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur
Job Schuring
ob Schuring met zijn nieuwe programma Nu Nog Nieuwer!
■lij wordt terzijde gestaan door de muzikale alleskunner Rutger Laan.
Vrsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur
Dom Wanja
"oneelgroep Ouwerkerk speelt voor het laatst Oom Wanja.
!ie woensdag.
Dorpshuis, Ouwerkerk, 20.30 uur
ZONDAG
3e Dromen wandelaar
leugcftheater Het Appeltje speelt De Dromenwandelaar.
jDeze familievoorstelling gaat over het jongetje Jasper, dat iedere
vond in zijn overmaatse hemelbed duikt met een spannend boek.
Zuidlandtheater, Ternezuen, 15.00 uur
MAANDAG
The Matchmaker
"he Matchmaker is een Engelstalig toneelstuk van Thornton Wilder.
let stuk wordt gespeeld door de jonge talenten van Lamda, één van de
ieste theaterscholen ter wereld.
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
DINSDAG
-f arrie Jekkers
larrie Jekkers en Koos Meinderts treden op in Middelburg.
n het programma Harrie Koos vertellen zij het verhaal achter de lied-
es. Deze voorstelling is uitverkocht,
stadsschouwburg. Middelburg, 20.00 uur
Clucht
[lucht: Trouwens, hoeveel vrouwen trouwen Laurens?
[ie woensdag.
Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur
woensdag 9 februari 2000
Niet Schieten
met try-out in
Krabbendijke
door Martine Bruynooge
Cabarettrio Niet Schieten!
raast met zijn nieuwe pro
gramma Noodlot door Neder
land. Het is de vierde grote
cabaretserie voor het Amster
damse trio. Mèt een verhaal
lijn, een moraal, diepgang,
afwisseling en humor. De try-
outs begonnen 15 januari in
Hellevoetsluis. Voor reacties
van het Zeeuwse publiek,
komt Niet Schieten zaterdag
naar Krabbendijke.
Niet Schieten! maakte in
1994 zijn debuut na het win
nen van het Amsterdams ca
baretfestival Cameretten.
„Twee jaar daarvoor waren
we al aan het brainstormen.
Willen we de cabaretwereld
in? En hoe dan? We besloten
gewoon wat op poten te zet
ten. Zie daar, na Cameretten
ging het balletje rollen", ver-
.telt Erik Jobben (34) uit
Weesp, de tekstschrijver van
het trio.
Noodlot is een relaas over
verloederende vriendschap en
momenten van haat, die in
verbinding blijken te staan
met vriendschap. Er zijn
voortdurend terugkoppelin
gen tussen toen en nu.
Het verleden is synoniem
voor een vakantie in Spanje.
Drie vrienden gedragen zich
zoals jongeren dat behoren te
doen tijdens een zomerva
kantie aan de kust van Span
je. Wanneer de drie een fiets
stelen begint het noodlot. Met
die fiets blijkt nogal wat aan
de hand. Eén van hen eindigt
in de bajes.
De overige twee runnen in
het heden een detectivebu
reautje op de twintigste
verdieping van een ultramo
derne torenflat. Ze zijn suc
cesvol, lossen grote zaken op
en het kapitaal stroomt bin
nen. Voor de inmiddels op
vrije voeten gestelde vriend
verloopt het leven minder
rooskleurig. Op een nacht
komt de ex-bajesganger ver
haal halen over het verre ver
leden. Hij komt met een
merkwaardig voorstel. Een
systeemcrash in het gebouw
veroorzaakt opsluiting van de
drie.
Rode lijn
Voor Niet Schietenis een pro
gramma met een duidelijke ro
de lijn een nieuwe invalshoek.
Taboe ('98), Een Vrucht Regen
druppels ('96) en Natte Narre
('94) hadden geen duidelijk
verhaal. Bij deze voorstellin
gen werd de avond met absur
distische grappen aan elkaar
geregen. „Toen scoorden we
vooral op de lach. Nu zijn we
serieuzer. Het publiek moet
zich meer inzetten om het te
volgen", vertelt Jobben.
„Bovendien halen we actuele
onderwerpen aan. Zoals een
stukje over Maxima, de vrien
din van onze prins. We laten
ons ook uit over zinloos ge
weld, voorzover mogelijk met
een lach."
In Noodlot dreigt verraad. De
spanningen lopen hoog op.
Jobben: „Tot nu toe werd
Noodlot goed ontvangen bij
het publiek." De voorstelling
gaat 1 maart in première.
Arend Edel (34) uit Weesp,
Maarten Hennis (32) uit Am
sterdam en Jobben kennen el
kaar van de sportvereniging.
„We waren alle drie lid van de
basketbalvereniging. We wa
ren slecht, zaten meestal op de
bank. En dan hadden we lol!
De trainer zei vaak: jullie moe
ten het cabaret in. Op die
manier zijn we langzaam de
cabaretwereld ingerold. We
stonden bekend om de manier
waarop we basketbal speel
den. Als mensen ons zagen,
riepen ze: niet schieten. In de
sport schopten we het niet ver.
Met cabaret zijn we wereld
kampioen", zegt Jobben.
Niet Schieten! brengt
Noodlot zaterdag (try-out)
in De Meiboom in Krabben
dijke (20 uur) en woensdag
10 mei in de Stadsschouw
burg Middelburg (20 uur).
Het cabarettrio Niet Schieten!
Choreograaf Piet Rogie, die
tot 1997 ook zelf danste,
heeft de millenniumwisse
ling aangegrepen om in Pa
norama een breukvlak in
zijn werk vorm te geven.
Daarmee is deze voorstel
ling, de eerste van zijn ge
zelschap Rogie Company
in Zeeland, een uitgelezen
kans om in één klap kennis
te maken met artistiek ver
leden, heden en toekomst
van een in zijn carrière
reeds tweemaal gelauwerd
man.
door Frans Doeleman
„Dans vind ik de meest directe
uitdrukkingsvorm die we heb
ben, op muziek na misschien",
meent de Vlaming Piet Rogie
(Avelgem, 1954), die sinds
1979 in Rotterdam woont. „Bij
de dans is de mens zelf zijn in
strument. Er zit niks tussen.
Als je een danser of danseres
ziet bewegen, heb je au fond
meer niet nodig. Om duidelijk
te maken wat je wil vertellen,
is een tweede, dat is vakman
schap dat je moet ontwikkelen
en zoveel mogelijk proberen te
beheersen."
„Tot een aantal jaren terug
werd onze stijl omschreven als
hectisch, melancholisch en ei
gengereid. De laatste vijfjaar
ben ik bezig met pure dans,
maar dan gekoppeld aan een
verhaal. Ik probeer het zo te si
tueren dat de toeschouwer niet
alleen naar de danser kijkt,
maar naar de mens die danst."
Rogie volgde opleidingen aan
de Academie voor Schone
Kunsten in Gent en de Ko
ninklijke Balletschool in Ant
werpen. In Rotterdam werkte
hij als danser en choreograaf
bij Werkcentrum Dans, Stift
en Penta Theater en sinds 1989
is hij artistiek leider van Rogie
Company. In 1996 kreeg hij
de Choreografieprijs van de
Vereniging van Schouwburg
en Concertgebouwdirecties en
in 1997 werd hem de Prins
Bernhard Fonds Theater Prijs
voor zijn gehele oeuvre toege
kend.
Alter ego
„Ik moest voor mijzelf op een
rij zetten wat ik de afgelopen
tien jaar gedaan heb en daar
één grote voorstelling van ma
ken", verklaart Rogie, die
vanuit zijn achtergrond als
beeldend kunstenaar ook ver
antwoordelijk is voor decor en
licht, het ontstaan van Pano
rama. „Het is bijna letterlijk of
we als groep en choreograaf op
een berg zijn gaan staan om te
kijken waar we vandaan ko
men, waar we op dit moment
zijn en waar we ons naartoe
kunnen ontwikkelen. De voor-
Velen kennen haar uit de soap Goede Tijden Slechte Tij
den, waarin zij ruim vijf jaar Helen Helmink vertolkte,
maar met de rol van Miete in de tv-serie Dagboek van een
herdershond zette actrice Bruni Heinke eind jaren zeven
tig reeds de eerste stap op weg naar de status van bekende
Nederlander. Er volgden series als Herenstraat 10 en Een
Man Alleen, maar ook in het theater was zij actief, voor het
laatst in 1992. Nu staat zij weer op het toneel in de klucht
Trouwens, hoeveel vrouwen trouwen Laurens
door Frans Doeleman gesproken: göh, mevrouw, u
hebt toch in die stukken met
Nadat Bruni Heinke in 1965 Piet Bambergen gespeeld, zijn
eindexamen had gedaan aan
de toneelschool in Maastricht,
was zij verbonden aan de Ne
derlandse Comedie en het Am
sterdams Toneel. De rol van
comediènne bleek haar het
beste te passen. Dat kwam tot
uiting in kluchten met onder
anderen Piet Bambergen en
John Lanting. Dus trekt zij die
lijn na haar GTST-avontuur in
feite gewoon door. En daar is
volgens Bruni niks mis mee.
„In Engeland is een klucht iets
heel gewoons. Er zijn Shake-
speare-acteurs die in hun con
tract laten opnemen dat ze ook
graag een klucht willen spe
len. Het is over de hele wereld
een geaccepteerde toneel
vorm, alleen in Nederland...
Maar het trekt wel hartstikke
volle zalen. Waarom denk je
dat ze in de sector van de vrije
producties kluchten uitbren
gen? Omdat er geld mee te ver
dienen valt en zo'n stuk vaak
een tweede seizoen draait."
„Je ziet het ook op tv. De Tros
herhaalt al die oude kluchten.
Ik heb mijzelf voorbij zien ko
men in voorstellingen uit de
jaren tachtig, zoals De ware
Jacob, die voor de derde keer te
zien waren. Omdat er vraag
naar is. Op straat word ik aan-
daar geen videobanden van te
koop? Op dit moment zijn wij
de enige klucht die door Ne
derland reist. Er is niks mis
mee, want het is bloedmoeilijk
om te spelen. Je moet het heel
serieus doen, net zo serieus als
een Dostojevski. Alleen komt
er nu geluid uit de zaal. Dat
maakt het extra lastig. Als het
publiek in een deuk ligt, moet
je wel even je snavel houden
tot ze bijna stil zijn."
„Ik vind het zalig om weer
voor de mensen te staanDat is
Bruni Heinke (links), Simone Rooskens en Diana Dobbelman in
een scène uit Trouwens, hoeveel vrouwen trouwen Laurens?
foto Lotte Stekelenburg
toch iets wat ik diep in mijn
hart gemist heb, Tv is een an
dere techniek, allemaal klei
ner en als je je een keer ver
spreekt, kan het altijd over. Nü
ik weer op het toneel sta, was
mijn grote angst dat ik, als ik
mij zou verspreken, zou zeg
gen: oh, sorry, ik doe het nog
een keer. Dat kan natuurlijk
niet en dat doe je ook niet."
Bruni Heinke heeft geen enke
le spijt van haar verblijf in
Goede Tijden Slechte Tijden.
„Ik heb het er enorm naar mijn
zin gehad, al was het keihard
werken. We moesten om zeven
uur in de studio zijn en niet zel
den was ik pas om half negen 's
avonds thuis. En dan nog de
teksten voor de volgende dag
leren. In één week namen we
vijf afleveringen op van bijna
een half uur. Op het laatst werd
mijn rol echter niet leuk meer,
Helen Helmink ging een beetje
een trut worden. Dus ik vond
het eigenlijk wel best dat ze er
uit geschreven werd. Maar ik
heb wel gemerkt wat een enor
me impact het heeft, want
daarna is het toch moeilijk om
weer snel aan de slag te komen.
Het heeft twee jaar geduurd
voor er zich wat leuks aan
diende."
Dat had wel als voordeel dat ze
tijd had om een boek te lezen
en zich te wijden aan kunst-
schilderen. Daarnaast zat ze in
de jury van de Nationale Soap
Acteerwedstrijd op tv en deed
ze mee aan het spelletje Rap-
patongo. Maar nu staat ze een
aantal avonden in de week op
de planken in Trouwen, hoe
veel vrouwen trouwen Lau
rens
„Het is niet van begin af aan
een dijenkletser. Het wordt een
beetje opgebouwd. Voor de
pauze zaaien en na de pauze
oogsten. Het stuk speelt zich af
op een cruiseschip richting
Acapulco. Ik ben een artieste,
een beetje vergane glorie, die 's
avonds aan boord optreedt,
maar pogingen doet om werk
aan wal te krijgen. Allerlei
verwikkelingen. Tsja, een
klucht is niet uit te leggen.
Maar we hebben er erg veel
plezier in."
Voor Bruni Heinke is het van
belang dat ze goed kan op
schieten met haar collega's,
zoals in dit geval onder ande
ren Diana Dobbelman, Simo
ne Rooskens, Guido Jonckers
en Flip Heeneman. Dat geldt
ook voor de toekomst, waarin
ze nog wel eens in een leuke
black comedy wil staan. „Het
belangrijkste voor mij is dat ik
lekker aan het werk blijf en
vooral met leuke mensen. Des
noods speel ik in een stuk dat
minder leuk is, maar met men
sen waarmee ik een prettige
samenwerking heb, dan
dat ik in een vreselijk hoog
dravende en kunstzinnige pro
ductie zit waar ruzies en ellen
de zijn. Daar kan ik absoluut
niet tegen. Ik probeer
gewoon harmonie en een beet
je vrede om mij heen te heb
ben."
Trouwens, hoeveel vrou
wen trouwen Laurensis
vanavond (woensdag) te
zien in Theater Mondragon
in Zierikzee (20.00 uur),
dinsdag 15 feb. in schouw
burg De Maagd in Bergen
op Zoom (20.15 uur) en za
terdag 19 februari in Ons
Dorpshuis in Kruin in gen
(20.00 uur).
toch iets willen vertellen en de
derde is de figuur van Ophelia.
Deze vrouw uit Hamlet van
Shakespeare spreekt mij erg
aan, omdat ik vind dat zij ie
mand is die veel te vertellen
zou hebben, maar naar wie
niet echt wordt geluisterd. Ik
was benieuwd naar haar rol
wanneer zij zichzelf niet zou
hebben omgebracht en zou te
rugkijken op wat er met haar
was gebeurd in dat stuk. Ik had
een muze nodig. Ophelia is zo
verschrikkelijk jong en naïef
en dat wilde ik ook weer even
zijn toen ik terugkeek."
„De rol van Ophelia wordt ge
danst door vier danseressen,
waarbij ik als choreograaf
verschillende mogelijkheden
gebruik qua motoriek en bele
ving, van obstinaat naar aan
hankelijkheid. Er zitten veel
pas de deux en pas de trois in.
Je merkt dat mensen elkaar
proberen mee te nemen, maar
dat er altijd wel een kink in de
kabel komt. Dat heeft te ma
ken met deze tijd waarin we
kunnen faxen en e-mailen,
maar steeds minder commlini-
ceren."
Geluidsdecor
Naast klassieke muziek van
Beethoven, maar ook pop van
bijvoorbeeld Joni Mitchel, zijn
als een soort geluidsdecor tek
sten van Ophelia uit Hamlet,
in het Engels, te beluisteren.
„Aan het eind zitten alle zeven
dansers bij elkaar en hoor je
nog het laatste woord: doubt.
Twijfel dus, niet in de zin van
zwaarmoedig, maar waar zijn
we mee bezig en hoe moet dit
verder. De voorstelling eindigt
eigenlijk heel open. Dat heeft
te maken met het feit dat het
een tweeluik wordt. De vol
gende voorstelling, Icoon, laat
zien waar ik naartoe wil met
mijn werk. Panorama is de
laatste keer dat er zoveel ver
halende elementen in zitten.
Het zou mooi zijn als de dans
zelf zo sterk wordt, dat je daar
alles mee kan uitdrukken. Hoe
directer je kan communiceren
met de zaal hoe beter."
„Ik voel een grote behoefte dat
steeds meer mensen mijn werk
zien. We hebben een aantal
voorstellingen gespeeld in Se
oul, waar 700 mensen zaten
die het mooi vonden. Waarom
zou je dan niet proberen in
schouwburgen te spelen in
plaats van in kleine zalen?
Dans is weliswaar één van de
moeilijkste media, omdat veel
mensen denken dat ze het
moeten begrijpen. Maar dat is
niet nodig. Kijk er naar en pro
beer het te voelen."
Panorama door Rogie
Company is morgen (don
derdag) te zien in de Stads
schouwburg in Middel
burg, aanvang 20.00 uur.
Scène uit de dansvoorstelling Panorama.
stelling begint met één van de
belangrijkste stukken, voor
mijzelf dan, die ik heb ge
maakt en gedanst, de korte so
lo Cargo. Maar de man die dat
nu doet, interpreteert het op
zijn manier, als danser van
vandaag. We leven immers
tien jaar later. Voor mij staat
dit alter ego voor de choreo
graaf die nadenkt over hoe het
verder moet."
„Er zitten drie lijnen in Pano
rama. De ene is de terugblik,
de tweede is de samensmelting
tussen abstracte danstaal en
Choreograaf Piet Rogie