Tsjechov verenigt vader
en dochter Caya
Boudewijn
V
Illusie in Domburg
Portret
van
Adèle
Smartlappengala met knipoog
woensdag 9 februari 2000
Mifune biedt
een vertelling
vol humor uit
Denemarken
16
Verontrustende
pubers van
Hellen van Meene
16
Boudewijn de Groot en zijn dochter Caya in de musical Tsjechov. foto's Phil Nijhuis
Ze ontmoeten elkaar voor het eerst op de planken. In de
musical Tsjechov van Robert Long enDimitri Frenkel
Frank. Boudewijn de Groot (1944) speelt - net als acht jaar
geleden - de titelrol. Zijn dochter Caya (1967) speelt Tsje-
chovs zuster Masja. „Het blijft nog steeds een beetje raar
wanneer ik 'broertje' tegen hem moet zeggen", vindt Caya.
„Ik moet dan iedere keer weer giechelen. Maar na honder
dentwintig keer spelen slijt dat er wel in."
door Martin Hermens
Ze hebben wel eens eerder iets
samen gedaan. Een paar jaar
geleden met het Metropole Or
kest in Paradiso bijvoorbeeld.
„We zongen toen een duet uit
mijn repertoire", vertelt Bou
dewijn. „Nu doen we iets wat
meer in haar discipline van het
toneelspelen thuishoort. We
acteren in plaats van concer
tant zingen. Hoe leuk ik het
ook vind om dat te doen, het is
toch niet het terrein waarop ik
thuis ben."
„Caya heeft meer ervaring op
dat gebied; ze staat al acht jaar
als actrice op de planken. Het
overstappen van de vader-
dochter-relatie naar de broer
zus-relatie maakt het voor mij
extra moeilijk. Ik moet voort
durend heen en weer springen.
Ik haal die dingen af en toe nog
door elkaar. Maar ook dat zal
in de loop der tijd minder wor
den, hoop ik."
„Ik heb het nooit vreemd ge
vonden om met andere, be
vriende acteurs te spelen",
vult Caya haar vader aan.
„Dat vreemde gevoel is er nu
wel. Ik heb Bo in de vorige
Tsjechov en in het toneelstuk
Anne Frank gezien, maar echt
wennen deed dat nooit. Toch
was ik er heel nieuwsgierig
naar om samen met mijn vader
een voorstelling te maken. Ik
weet nu al dat het een mooie
herinnering wordt. Het is iets
speciaals en dat blijft je altijd
bij."
„Voordeel is dat ik hem nu va
ker zie dan ooit tevoren. Door
een tijd lang zo intensief met
elkaar op te trekken, krijg je
toch een andere relatie met el
kaar." Vader Boudewijn: „Ei
genlijk kun je dat pas over een
half jaar zeggen. Het zal best
iets met onze onderlinge rela
tie doen. Maar wat? We zijn al
le twee nuchtere mensen, ze
ker wat familierelaties betreft.
Misschien zeggen we na afloop
wel: het was leuk; we zien el
kaar wel weer met kerstmis.
Baasje
Waar het gaat om samen met
kinderen iets op het toneel te
doen, heeft Boudewijn al enige
ervaring opgebouwd met zijn
zonen Jimmy en Marcel.
„Dat was toch anders. Zij zijn
in dezelfde discipline bezig.
En omdat ik in de muziek al
dertig jaar ervaring heb, was
ik het baasje, de leider. Ik was
degene die ze er doorheen
hielp, die ze ook rustpunten
gaf. Met Caya is andere koek.
Ik ben geen acteur; zij is nu
meer in het voordeel. Toch is er
sprake van een gelijkwaardige
situatie."
Boudewijn: „Ik vind het leuk
om deze rol nog een keer te
spelen. Acht jaar geleden was
het een fantastische tijd. Maar
als ik eraan terugdenk, besef
ik dat ik toen kansen heb laten
liggen. Ik wil Tsjechov nu vea
diverser en kleurrijker speleil
Het leek me een leuk idee om a
dat met dezelfde ploeg van s
toen te doen. Dat ging niet
door en dat was even schrik-
ken. Ik zit graag in een ver-
trouwde omgeving. Dan voel$
ik me veiliger, prettiger."
„Het karakter van Tsjechov Ij-
spreekt mij aan. Hij is zo ge-
dreven, zo wanhopig in de po:
gingen om zichzelf begrijpe- g
lijk te maken. Desondanks I?
blijft hij integer; hij houdt vaaj
aan zijn eigen stijl, werken -
persoonlijkheid. De strijd tu^
sen dingen zeggen en begrepe;,.
worden vind ik interessant. 5
Als creatief kunstenaar heb j
daar altijd mee te maken.
Maar het is leuk om ook de i,
luchtiger kant van Tsjechov t
laten zien. Hij was niet alleer
maar als een bezetene bezig
om mensen te observeren." I
„Tsjechov lijkt wel op mijn v|
der", zegt Caya. „Ze hebben
allebei dat dubbele: aan de erS
kant zijn ze gedreven mannef
die de mensen in hun omge
ving goed begrijpen, aan de
andere kant zijn ze niet zo zeé|
deelnemers, maar eerder toe-S
schouwers. Dat maakt ze herfo
kenbaar voor mij want ik sna'
heel goed waarom ze dat hebji;
ben."
Musical Tsjechov van Ro
bert Long en Dim 'rtri Fren
kel Frank; met o.a. Boude
wijn de Groot, Caya de
Groot, Anne-Mieke Ruy-
ten, Annette Nijder, Wil
van der Meer en Dick Co-
hen: vrijdag 11 en zaterdag
12 feb. om 20 uur Stads
schouwburg Middelburg
(try-outs). Premièredatum:
19 februari.
afwisselend actief of slachtof
fer is", aldus Hans Kazan.
De acts hebben volgens hem
een moderne vormgeving. Het
klassieke doorzagen van een
lichaam gebeurt niet met een
zaag, maar met laserstralen.
Een konijn lijkt pardoes door
een spiegel te lopen. Het drie
tal laat elkaar voortdurend
verdwijnen van hun plaats op
het podium, om onverwachts
elders weer te verschijnen. Ter
ondersteuning klinkt stevige
muziek, waarop veel en intens
wordt gedanst.
Vorig jaar is Magic Unlimited
twee keer in Las Vegas geweest
„Dat is mij nog nooit overko
men", vertelt Hans Kazan. „Ik
mocht mee om de koffers te
dragen en heb dat graag ge
daan."
De optredens zijn door het. te
station NBC wereldwijd Uit
gezonden. In januari kreeg het
trio een prijs voor Aanstor
mend talent' van het evené-
mentenburo Henk Geels.
Hans Kazan vertelt zijn ver
haal vanuit Marbella in Zuid-
Spanje, waar hij sinds mei vo
rig jaar woont. „Het is een
groot verschil als je 's morgens
je gordijnen opent en de zon
schijnt, of het regent. Boven
dien spreekt de manier van le
ven hier mij aan, makkelijker,
socialer." Elke week vliegt hij
voor een paar dagen naar Ne
derland, waar hij zijn optre
dens heeft. Thuis heeft hij kan
toor, treft hij voorbereidingen,
schrijft hij en verzorgt hij de
contraten en overige admin-
sitratie.
Spanje
Tot nog toe treedt Hans Kazan
alleen in Nederland op, maar
hij sluit niet uit dat hij in de
toekomst ook in Spanje zijn
vleugels zal uitslaan. Hij heeft
wel dergelijke plannen in zijn
achterhoofd. „Maar die zijn
nog te vaag om iets over te zeg
gen."
Verder werkt Hans Kazan aan
een cd-rom waarop kinderen
leren goochelen. „In een ma
gisch kasteel komen ze steeds
in een andere kamer, waarin ze
weer een nieuwe truc leren."
De videobeelden worden mo
menteel ingemonteerd. Kazan
verwacht dat het schijfje over
twee maanden gereed is.
2 Generations in magie:
Hans Kazan en Magic Unli
mited - zaterdag 12 feb. om
20 uur in De Parel in Dom
burg.
door Marion Groenewoud
Het nieuwe soloprogramma
Portret van Adèle Bloemen-
daal bevat haar favoriete
liedjes uit een 42-jarige car
rière. De meeste zijn ook te
vinden op haar, terecht erg
positief ontvangen, dubbel-
cd. Met teksten van onder
meer Jan Boerstoel, Hans
Dorrestijn, Willem Wilmink,
Jacques Klöters. „Dit pro
gramma, of eigenlijk meer
een show, is geen statement
of slotstuk. We waren hier
aan toe. Sommige liedjes
hebben we aangepast, die
waren te gedateerd. Ik wil
geen liedjes analyseren. Net
als het soort recensenten dat
een voorstelling dood rede
neert. Het zijn liedjes die op
mijn lijf geschreven zijn. Ik
had de tekst als het ware zelf
gezegd kunnen hebben."
„Daar selecteer ik op.
Boerstoel en Klöters kunnen
goed 'op maat' schrijven. Bij
Dorrestijn moet je in zijn
mappen speuren op zoek
naar iets leuks. Een lied van
Jacques Klöters 'Grijze pan
ters' vind ik erg mooi. Het
gaat over ouder worden. Ou
deren die achter de gerani
ums weggestopt worden
maar het er niet bij laten zit
ten. De toekomst is aan de
grijze panters/de oude glorie
is het nieuwe doel. Ik ben
ook een grijze panter ja.
Mijn haren zijn geblon
deerd."
Adèle Bloemendaal met
haar nieuwe programma
Portret: dinsdag 15 feb.
om 20 uur in het Zuid-
landtheater Terneuzen.
Piet Rogie
danst door
alle tijden heen
12
Jammah Tammah
is een feestband
met eigen stijl
13
Snoepfabriek
Van Melle in
Blikmuseum
van Renesse
15
„De show is bedoeld voor volwassenen, maar ik zie er ook
graag kinderen bij. Het is prachtig als aan het eind van de
voorstelling al die mensen van verschillende generaties
als één overeind komen."
Hans Kazan treedt het liefst op voor een breed publiek van
alle leeftijden en geledingen. Zo helpt hij ook mensen in de
schouwburg die daar anders niet zo makkelijk komen, is
zijn overtuiging. Zaterdag treedt hij op in De Parel in
Domburg, samen met Magic Unlimited, onder de titel 2
Generations in magie.
door Hans Tabbers
Twee generaties Kazan als ga
rantie voor afwisseling. Vader
goochelt, vingervlugge trucjes
waarbij hij ook als entertainer
optreedt en mensen uit het pu
bliek betrekt. Het trio Magie
Unlimited bestaat uit de zoons
Oscar (19) en Renzo (16) en de
18-jarige Mara. Het verzorgt
sensationeel illusionisten
spektakel met veel vuurwerk.
„Bommen en granaten", zoals
Hans dat noemt. Het is hun
tweede seizoen gezamenlijk in
theaters, naast de optredens
die zij afzonderlijk hebben.
Oscar en Renzo zijn niet als
kleine kinderen in de voet
stappen van hun vader getre
den, maar lieten pas als tieners
merken dat de appel niet ver
van de boom valt. Aangezien
een dame nodig was om te
worden doorgezaagd, werd
Mara benaderd, die bij Oscar
op dansles zat. Ze werd geen
traditionele assistente die tot
vermaak van het publiek alle
gruwelijkheden lijdzaam on
dergaat. „Vanaf het begin nam
zij een volwaardige plaats in
het trio in, waarbij iedereen
Hans Kazan met het trio Magic Unlimited: Oscar, Mara en
Renzo (vlnr). foto Rens Plaschek
accordeon. Na deze meesle
pende levensliederen krijgt 'de
knipoog' alle ruimte. De Zin
gende Fresia's kunnen als ze
dat willen, stevig te keer gaan.
In Brogum echter zullen ze
vooral het wat softere deel van
hun repertoire laten horen. De
nadruk ligt wel op maffe ver
tolkingen van smartlappen en
rock- en popversies van Ne
derlandstalige meedeiners.
Na de Fresia's is het de beurt
aan Van Alles Wat. Dat is een
Rotterdams gezelschap met
vier zangers/ zangeressen en
een accordeonist. De naam
van dit ensemble zegt ook alles
over wat het te bieden heeft:
smartlappen, levensliederen,
meezingers, cabaretliedjes en
eigen repertoire.
Rond middernacht betreedt de
maestro van het levenslied
Jacques Herb het podium in
Brogum. Hij dankt zijn werke
lijke doorbraak aan het onver
valste levenslied 'Manuela'.
Ook zijn succesnummers 'Een
man mag niet huilen' en 'Wer
keloos' behaalden destijds de
hitlijsten. Herb kan nog steeds
goed uit de voeten met de
smartlappen, maar hij heeft
inmiddels ook de kracht van
het camp-repertoire ontdenkt.
Met andere woorden, hij kan
de snik in zijn stem nog steeds
oprecht laten klinken, maar
met hetzelfde gemak parodi
eert hij zichzelf. Bovendien
draait hij z'n hand niet om
voor een Elvis-persiflage. De
keus die hij maakt, is afhanke
lijk van het publiek. En als de
toehoorders alles willen, kun
nen ze ook alles krijgen.
Programmamaker Rini Lo-
kerse van Radio Schouwen-
Duiveland verzoi'gt de presen
tatie van het gala. De zaal
krijgt een stijlvolle aankleding
en wie zin heeft om zichzelf
ook in gala te hullen, moet dat
zeker niet laten, vindt de orga
nisatie.
Jacques Herb
Smartlappengala: zater
dag 12 feb. om 21 uur in
Brogum Zierikzee.
Wordt het lachen of huilen zaterdag 12 februari in Podium
Brogum voor muziek- en theater in Zierikzee. Wat secre
taris Ton van den Nouweland betreft mag het allebei. Het
Smartlappengala is bedoeld voor een breed publiek. Er
zullen beslist gevoelige levensliederen worden gezongen,
maar hij waarschuwt er voor dat met het grootste gemak
ook een vette knipoog naar de smartlap wordt uitgedeeld.
door All Pankow
Zakdoeken komen er beslist
aan te pas. In elk geval om te
gieren van de lach en wellicht
ook om af en toe een oprecht
traantje weg te pinken. De se
cretaris vindt dat Brogum een
herkansing verdient met een
smartlappengala^ Eerder tij
dens de viering van liét zilve
renjubileum stond ook een
dergelijk evenement op het
programma. De sfeer was
goed, maar het theaterbureau
had net niet die artiesten naar
Zierikzee gestuurd waar het
publiek voor kwam. „Engels
talige Marco Borsato-liedjes
bijvoorbeeld zijn geen smart
lappen. Daarom doen we nu
nog een keer een smartlappen
gala, maar dan goed", zegt Van
denNouweland.
Rotterdamse Stien opent het
gala om 21.00 uur met een
ijzersterk repertoire. Zij zingt
evergreens als 'Mijn wieggie
was een stijfelkissie' en 'Meisje
Loos' en begeleidt zichzelf op