Tsjechov verenigt vader en dochter Caya Boudewijn V Illusie in Domburg Portret van Adèle Smartlappengala met knipoog woensdag 9 februari 2000 Mifune biedt een vertelling vol humor uit Denemarken 16 Verontrustende pubers van Hellen van Meene 16 Boudewijn de Groot en zijn dochter Caya in de musical Tsjechov. foto's Phil Nijhuis Ze ontmoeten elkaar voor het eerst op de planken. In de musical Tsjechov van Robert Long enDimitri Frenkel Frank. Boudewijn de Groot (1944) speelt - net als acht jaar geleden - de titelrol. Zijn dochter Caya (1967) speelt Tsje- chovs zuster Masja. „Het blijft nog steeds een beetje raar wanneer ik 'broertje' tegen hem moet zeggen", vindt Caya. „Ik moet dan iedere keer weer giechelen. Maar na honder dentwintig keer spelen slijt dat er wel in." door Martin Hermens Ze hebben wel eens eerder iets samen gedaan. Een paar jaar geleden met het Metropole Or kest in Paradiso bijvoorbeeld. „We zongen toen een duet uit mijn repertoire", vertelt Bou dewijn. „Nu doen we iets wat meer in haar discipline van het toneelspelen thuishoort. We acteren in plaats van concer tant zingen. Hoe leuk ik het ook vind om dat te doen, het is toch niet het terrein waarop ik thuis ben." „Caya heeft meer ervaring op dat gebied; ze staat al acht jaar als actrice op de planken. Het overstappen van de vader- dochter-relatie naar de broer zus-relatie maakt het voor mij extra moeilijk. Ik moet voort durend heen en weer springen. Ik haal die dingen af en toe nog door elkaar. Maar ook dat zal in de loop der tijd minder wor den, hoop ik." „Ik heb het nooit vreemd ge vonden om met andere, be vriende acteurs te spelen", vult Caya haar vader aan. „Dat vreemde gevoel is er nu wel. Ik heb Bo in de vorige Tsjechov en in het toneelstuk Anne Frank gezien, maar echt wennen deed dat nooit. Toch was ik er heel nieuwsgierig naar om samen met mijn vader een voorstelling te maken. Ik weet nu al dat het een mooie herinnering wordt. Het is iets speciaals en dat blijft je altijd bij." „Voordeel is dat ik hem nu va ker zie dan ooit tevoren. Door een tijd lang zo intensief met elkaar op te trekken, krijg je toch een andere relatie met el kaar." Vader Boudewijn: „Ei genlijk kun je dat pas over een half jaar zeggen. Het zal best iets met onze onderlinge rela tie doen. Maar wat? We zijn al le twee nuchtere mensen, ze ker wat familierelaties betreft. Misschien zeggen we na afloop wel: het was leuk; we zien el kaar wel weer met kerstmis. Baasje Waar het gaat om samen met kinderen iets op het toneel te doen, heeft Boudewijn al enige ervaring opgebouwd met zijn zonen Jimmy en Marcel. „Dat was toch anders. Zij zijn in dezelfde discipline bezig. En omdat ik in de muziek al dertig jaar ervaring heb, was ik het baasje, de leider. Ik was degene die ze er doorheen hielp, die ze ook rustpunten gaf. Met Caya is andere koek. Ik ben geen acteur; zij is nu meer in het voordeel. Toch is er sprake van een gelijkwaardige situatie." Boudewijn: „Ik vind het leuk om deze rol nog een keer te spelen. Acht jaar geleden was het een fantastische tijd. Maar als ik eraan terugdenk, besef ik dat ik toen kansen heb laten liggen. Ik wil Tsjechov nu vea diverser en kleurrijker speleil Het leek me een leuk idee om a dat met dezelfde ploeg van s toen te doen. Dat ging niet door en dat was even schrik- ken. Ik zit graag in een ver- trouwde omgeving. Dan voel$ ik me veiliger, prettiger." „Het karakter van Tsjechov Ij- spreekt mij aan. Hij is zo ge- dreven, zo wanhopig in de po: gingen om zichzelf begrijpe- g lijk te maken. Desondanks I? blijft hij integer; hij houdt vaaj aan zijn eigen stijl, werken - persoonlijkheid. De strijd tu^ sen dingen zeggen en begrepe;,. worden vind ik interessant. 5 Als creatief kunstenaar heb j daar altijd mee te maken. Maar het is leuk om ook de i, luchtiger kant van Tsjechov t laten zien. Hij was niet alleer maar als een bezetene bezig om mensen te observeren." I „Tsjechov lijkt wel op mijn v| der", zegt Caya. „Ze hebben allebei dat dubbele: aan de erS kant zijn ze gedreven mannef die de mensen in hun omge ving goed begrijpen, aan de andere kant zijn ze niet zo zeé| deelnemers, maar eerder toe-S schouwers. Dat maakt ze herfo kenbaar voor mij want ik sna' heel goed waarom ze dat hebji; ben." Musical Tsjechov van Ro bert Long en Dim 'rtri Fren kel Frank; met o.a. Boude wijn de Groot, Caya de Groot, Anne-Mieke Ruy- ten, Annette Nijder, Wil van der Meer en Dick Co- hen: vrijdag 11 en zaterdag 12 feb. om 20 uur Stads schouwburg Middelburg (try-outs). Premièredatum: 19 februari. afwisselend actief of slachtof fer is", aldus Hans Kazan. De acts hebben volgens hem een moderne vormgeving. Het klassieke doorzagen van een lichaam gebeurt niet met een zaag, maar met laserstralen. Een konijn lijkt pardoes door een spiegel te lopen. Het drie tal laat elkaar voortdurend verdwijnen van hun plaats op het podium, om onverwachts elders weer te verschijnen. Ter ondersteuning klinkt stevige muziek, waarop veel en intens wordt gedanst. Vorig jaar is Magic Unlimited twee keer in Las Vegas geweest „Dat is mij nog nooit overko men", vertelt Hans Kazan. „Ik mocht mee om de koffers te dragen en heb dat graag ge daan." De optredens zijn door het. te station NBC wereldwijd Uit gezonden. In januari kreeg het trio een prijs voor Aanstor mend talent' van het evené- mentenburo Henk Geels. Hans Kazan vertelt zijn ver haal vanuit Marbella in Zuid- Spanje, waar hij sinds mei vo rig jaar woont. „Het is een groot verschil als je 's morgens je gordijnen opent en de zon schijnt, of het regent. Boven dien spreekt de manier van le ven hier mij aan, makkelijker, socialer." Elke week vliegt hij voor een paar dagen naar Ne derland, waar hij zijn optre dens heeft. Thuis heeft hij kan toor, treft hij voorbereidingen, schrijft hij en verzorgt hij de contraten en overige admin- sitratie. Spanje Tot nog toe treedt Hans Kazan alleen in Nederland op, maar hij sluit niet uit dat hij in de toekomst ook in Spanje zijn vleugels zal uitslaan. Hij heeft wel dergelijke plannen in zijn achterhoofd. „Maar die zijn nog te vaag om iets over te zeg gen." Verder werkt Hans Kazan aan een cd-rom waarop kinderen leren goochelen. „In een ma gisch kasteel komen ze steeds in een andere kamer, waarin ze weer een nieuwe truc leren." De videobeelden worden mo menteel ingemonteerd. Kazan verwacht dat het schijfje over twee maanden gereed is. 2 Generations in magie: Hans Kazan en Magic Unli mited - zaterdag 12 feb. om 20 uur in De Parel in Dom burg. door Marion Groenewoud Het nieuwe soloprogramma Portret van Adèle Bloemen- daal bevat haar favoriete liedjes uit een 42-jarige car rière. De meeste zijn ook te vinden op haar, terecht erg positief ontvangen, dubbel- cd. Met teksten van onder meer Jan Boerstoel, Hans Dorrestijn, Willem Wilmink, Jacques Klöters. „Dit pro gramma, of eigenlijk meer een show, is geen statement of slotstuk. We waren hier aan toe. Sommige liedjes hebben we aangepast, die waren te gedateerd. Ik wil geen liedjes analyseren. Net als het soort recensenten dat een voorstelling dood rede neert. Het zijn liedjes die op mijn lijf geschreven zijn. Ik had de tekst als het ware zelf gezegd kunnen hebben." „Daar selecteer ik op. Boerstoel en Klöters kunnen goed 'op maat' schrijven. Bij Dorrestijn moet je in zijn mappen speuren op zoek naar iets leuks. Een lied van Jacques Klöters 'Grijze pan ters' vind ik erg mooi. Het gaat over ouder worden. Ou deren die achter de gerani ums weggestopt worden maar het er niet bij laten zit ten. De toekomst is aan de grijze panters/de oude glorie is het nieuwe doel. Ik ben ook een grijze panter ja. Mijn haren zijn geblon deerd." Adèle Bloemendaal met haar nieuwe programma Portret: dinsdag 15 feb. om 20 uur in het Zuid- landtheater Terneuzen. Piet Rogie danst door alle tijden heen 12 Jammah Tammah is een feestband met eigen stijl 13 Snoepfabriek Van Melle in Blikmuseum van Renesse 15 „De show is bedoeld voor volwassenen, maar ik zie er ook graag kinderen bij. Het is prachtig als aan het eind van de voorstelling al die mensen van verschillende generaties als één overeind komen." Hans Kazan treedt het liefst op voor een breed publiek van alle leeftijden en geledingen. Zo helpt hij ook mensen in de schouwburg die daar anders niet zo makkelijk komen, is zijn overtuiging. Zaterdag treedt hij op in De Parel in Domburg, samen met Magic Unlimited, onder de titel 2 Generations in magie. door Hans Tabbers Twee generaties Kazan als ga rantie voor afwisseling. Vader goochelt, vingervlugge trucjes waarbij hij ook als entertainer optreedt en mensen uit het pu bliek betrekt. Het trio Magie Unlimited bestaat uit de zoons Oscar (19) en Renzo (16) en de 18-jarige Mara. Het verzorgt sensationeel illusionisten spektakel met veel vuurwerk. „Bommen en granaten", zoals Hans dat noemt. Het is hun tweede seizoen gezamenlijk in theaters, naast de optredens die zij afzonderlijk hebben. Oscar en Renzo zijn niet als kleine kinderen in de voet stappen van hun vader getre den, maar lieten pas als tieners merken dat de appel niet ver van de boom valt. Aangezien een dame nodig was om te worden doorgezaagd, werd Mara benaderd, die bij Oscar op dansles zat. Ze werd geen traditionele assistente die tot vermaak van het publiek alle gruwelijkheden lijdzaam on dergaat. „Vanaf het begin nam zij een volwaardige plaats in het trio in, waarbij iedereen Hans Kazan met het trio Magic Unlimited: Oscar, Mara en Renzo (vlnr). foto Rens Plaschek accordeon. Na deze meesle pende levensliederen krijgt 'de knipoog' alle ruimte. De Zin gende Fresia's kunnen als ze dat willen, stevig te keer gaan. In Brogum echter zullen ze vooral het wat softere deel van hun repertoire laten horen. De nadruk ligt wel op maffe ver tolkingen van smartlappen en rock- en popversies van Ne derlandstalige meedeiners. Na de Fresia's is het de beurt aan Van Alles Wat. Dat is een Rotterdams gezelschap met vier zangers/ zangeressen en een accordeonist. De naam van dit ensemble zegt ook alles over wat het te bieden heeft: smartlappen, levensliederen, meezingers, cabaretliedjes en eigen repertoire. Rond middernacht betreedt de maestro van het levenslied Jacques Herb het podium in Brogum. Hij dankt zijn werke lijke doorbraak aan het onver valste levenslied 'Manuela'. Ook zijn succesnummers 'Een man mag niet huilen' en 'Wer keloos' behaalden destijds de hitlijsten. Herb kan nog steeds goed uit de voeten met de smartlappen, maar hij heeft inmiddels ook de kracht van het camp-repertoire ontdenkt. Met andere woorden, hij kan de snik in zijn stem nog steeds oprecht laten klinken, maar met hetzelfde gemak parodi eert hij zichzelf. Bovendien draait hij z'n hand niet om voor een Elvis-persiflage. De keus die hij maakt, is afhanke lijk van het publiek. En als de toehoorders alles willen, kun nen ze ook alles krijgen. Programmamaker Rini Lo- kerse van Radio Schouwen- Duiveland verzoi'gt de presen tatie van het gala. De zaal krijgt een stijlvolle aankleding en wie zin heeft om zichzelf ook in gala te hullen, moet dat zeker niet laten, vindt de orga nisatie. Jacques Herb Smartlappengala: zater dag 12 feb. om 21 uur in Brogum Zierikzee. Wordt het lachen of huilen zaterdag 12 februari in Podium Brogum voor muziek- en theater in Zierikzee. Wat secre taris Ton van den Nouweland betreft mag het allebei. Het Smartlappengala is bedoeld voor een breed publiek. Er zullen beslist gevoelige levensliederen worden gezongen, maar hij waarschuwt er voor dat met het grootste gemak ook een vette knipoog naar de smartlap wordt uitgedeeld. door All Pankow Zakdoeken komen er beslist aan te pas. In elk geval om te gieren van de lach en wellicht ook om af en toe een oprecht traantje weg te pinken. De se cretaris vindt dat Brogum een herkansing verdient met een smartlappengala^ Eerder tij dens de viering van liét zilve renjubileum stond ook een dergelijk evenement op het programma. De sfeer was goed, maar het theaterbureau had net niet die artiesten naar Zierikzee gestuurd waar het publiek voor kwam. „Engels talige Marco Borsato-liedjes bijvoorbeeld zijn geen smart lappen. Daarom doen we nu nog een keer een smartlappen gala, maar dan goed", zegt Van denNouweland. Rotterdamse Stien opent het gala om 21.00 uur met een ijzersterk repertoire. Zij zingt evergreens als 'Mijn wieggie was een stijfelkissie' en 'Meisje Loos' en begeleidt zichzelf op

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 11