Lourdes: je bent er voor of tegen Frustratie over uitblijven kerkfusie Ochtendspits varia dinsdag 1 februari 2000 het weer Bedevaartsoord ontstaan uit verzet tegen liberalisme £t at, standplaats Tom Poes en de Grote Barribal ©Toonder Studio's recept levensbeschouwing puzzel door Dirk Visser Binnen de Samen-op-Weg- kerken groeit de frustratie over het uitblijven van de fusie tussen hervormden, gerefor meerden en lutheranen. „Ik schaam mij ronduit voor al die vertraging waartoe mijn hervormde medebroeders van daag weer hebben opgeroe pen", zei de hervormde predi kant S. Bijl uit Groningen vrijdag tijdens de triosynode vergadering. Bijna veertig jaar geleden rie pen studenten- en evangelisa tiepredikanten op tot. samen gaan van de protestantse kerken, omdat de scheiding leidde tot verlies van krediet in de samenleving. Ook in deze tijd heeft de wereld behoefte aan het advies van een onge deelde kerk bij ethische vragen en hulpverlening aan uitgepro- cedeerden, zei de gereformeer de predikant A de Nooij uit Vlissingen. „Terwijl de wereld in brand staat, zijn wij hier op de synode bezig met een binnenkerkelijk binnenbrandje." Op de eerste gezamenlijke synodevergade ring in 1973 bestond de hoop dat de kerkfusie in 1985 (150 jaar na de Afscheiding) of 1986 (honderd jaar na de Doleantie) zou plaatsvinden. „Nu durven we zelfs niet meer aan Sint Jut- temis te denken", aldus De Nooij. De drie synodes vergaderden vrijdag over een rapport van de werkgroep Hoe verder met Sa men op Weg? Deze commissie werd ingesteld nadat eind 1998 de kerken het niet eens konden worden over de naam van de toekomstige kerk. De zwaar bemande werkgroep, met onder anderen de drie sy nodevoorzitters, heeft gekozen voor voortzetting van het hui dige tempo, fusie in plaats van federatie en uitstel van de keu ze van de nieuwe naam tot het einde van het fusieproces. ANP Zeeland: Nat afscheid Januari was een droge en zachte Door: Jan Groot maand maar nam met een behoor lijke plens water afscheid van ons. De afgelopen vier dagen plaatselijk meer dan 30 mm vocht. De producerende bewolk was gekoppeld aan een front dat de relatieve koude uit onze geving verdreef. De zachte oceaanlucht, waar we ons nu in den, houdt op een kleine dip na, deze week stand. Vannacht ren er al enkele scheuren in de wolkendeken die over Zeeland trok. Ook vandaag zitten we in de zachte lucht met veel bewol king. Toch blijft het meest droog. Het kwik loopt vandaag op circa 10 graden na toch al niet zo'n koude nacht. De wind is westelijk en vrij krachtig maar neemt in de middag toe. Ook wolking wordt steeds dikker. Vannacht probeert een koufront rein te winnen. Echt koud wordt het na de passage hiervan we moeten hooguit een graadje inleveren. Er valt wel de regen uit de bewolking. De wind heeft tijdens de passage weer even een vlagerig karakter. Woensdagmiddag wordt het onder de wolkendeken circa 7 graden. De nachten worden ook iets koeler ten opzichte van de afgelopen dagen. De wind is ook iets minder waardoor het lokaal circa 5 graden wordt. Vrijdag wordt de 'kou' al weer gepareerd door warme, van de oceaan afkomstige, lucht die her nieuwd over ons land uit stroomt. De maximumtem peratuur klimt gedurende de dag weer op naar circa 9 a 10 graden. De wind neemt wel weer iets in kracht toe naar af en toe vrij krachtig. L Lagedrukgebied H Hogedrukgebied lichte sneeuw ■fc matige sneeuw zware sneeuw lichte regen matige regen zware regen Europa: Harde wind door Herman Haverkate Voor de één is het een oord van bijge loof, religieuze kermis en ongebrei delde commercie, voor de ander een bron van hoop, geloof en zelfs gene zing. Over Lourdes. het bedevaarts dorp in de Franse Pyreneeën, zijn de meningen verdeeld. De Britse, van oor sprong Joodse historica Ruth Harris beschreef de vroegste geschiedenis van het heiligdom. Zij onthoudt zich van een waardeoordeel. Haaf boek, 'Lourdes. Geschiedenis van een religieus fenomeen', is vlot ge schreven. Harris beschrijft simpelweg de kettingreactie aan geschriften, dis cussies, genezingen en massahysterie die de ervaringen van een simpel meisj e uit een Frans Pyreneeëndorp in het Frankrijk van de negentiende eeuw te weeg brachten. Hoe Harris zelf over Lourdes denkt, is tussen de régels door waar te nemen. Ze heeft geen katholieke apologie willen schrijven of een antiklerikale tirade. Haar opzet was Lourdes te ontdoen van alle vooroordelen, religieus en niet-re- ligieus, waaronder het bedevaartsoord in de loop der tijd bedolven raakte. Hoewel ze, zelf lijdend aan een ernstige ziekte, Lourdes bezocht en onder de in druk kwam, bleef ze zich altijd toe schouwer voelen. 'Wat ik zag, raakte me, maar kon me niet bekeren.' Haar standpunt bleef dat van de gefasci neerde buitenstaander. Ze raakte - me de onder invloed van een reeks eerdere studies naar de Franse cultuur in de ne gentiende eeuw - geïnteresseerd in de wordingsgeschiedenis van het feno meen. Lourdes is nog altijd goed voor miljoenen bezoekers per jaar. Iharris vertelt het verhaal van het meisje Bernadette, dat in de met oude mythes beladen grot van Massabielle, bespoeld door het riviertje de Gave, een Witte Dame zag. De bevolking van het Pyreneeëndorp geloofde al heel snel dat het Maria was. De verschijningen waren op zichzelf geen nieuw ver- door Hester van Nunen Snel op het station een krant en koffie kopen voor ik in de trein stap. Kan ik rustig lezen en drinken terwijl ik voor een afspraak naar de andere kant van de stad reis. Dacht ik. Want aangekomen op het perron voor de drukste ver binding op het drukste sta tion van Tokio, Shinjuku, zie ik meteen dat die vlieger niet opgaat. Rijen dik staan de fo rensen te wachten. Drie rei zigers naast elkaar, vijftien achter elkaar en dat om de vier meter over de hele lengte van het perron. Allemaal keurig op de daarvoor ge markeerde plaatsen. Ik sluit achter aan, daar waar het perron ophoudt en de rij ver andert in een kluwen men- i sen. Vol De trein rijdt binnen. Ik schrik. Wat zit die vol. Als in een tekenfilm zijn de passa giers tegen de ramen geplakt. Een platte wang, een ver kreukelde arm en een geplet te aktetas kan ik door de be slagen ruiten onderscheiden. Wanneer de deuren open gaan, stromen de reizigers eruit. Iedereen wacht geduldig tot de laatste buiten staat. Op het teken van de perron wachter zetten de rijen zich in beweging. Niemand kruipt voor. Het verbaast me hoeveel mensen er in een cou pé gaan. Misschien omdat er alleen zitplaatsen langs de zijwanden zijn. Het grootste deel is om te staan. Wringtechniek Wanneer de rijen voor iets meer dan de helft in de trein stellen zijn verdwenen, denk ik dat er niemand meer bij kan. Maar ik vergis me. De ervaren reizigers hebben een speciale techniek om zich naar binnen te wringen, een enigszins opmerkelijke tech niek voor de vaak zo beleefde Japanners. Vlak voor de deur maken ze een draai van honderdtach tig graden, doen een flinke stap naar achteren en duwen met hun derrière de mede passagiers verder de coupé in. Nu dan, denk ik, nadat de laatste routinier zich met zijn handen tegen de bovenkant van de ingang schrap heeft gezet om er niet uit te schie ten. Nu zit de trein helemaal vol. Actie Maar nee. De geüniformeer de spoorwegbeambten die al die tijd bij de deuren stonden te wachten, komen in actie. Een been gaat naar achteren, het bovenlijf helt voorover. De witte handschoenen strekken zich uit en zetten zich vast op een paar wille keurige passagiers. Met volle kracht duwen ze de forensen aan. Er kunnen warempel nog meer mensen bij. Wanneer de deuren sluiten, proppen 'de duwers' vakkundig de lede maten en handtassen naar binnen die nog klem zaten. De trein kan vertrekken. Warm Ik sta inmiddels vooraan in de rij. Ineens besef ik dat ik nog steeds met de koffie en krant in mijn handen sta. De eerste verdwijnt in de prul lenbak, de laatste in mijn tas. Ik ben er klaar voor. Na drie minuten komt de vol gende trein aanrijden. Een maal binnen is het warm, de verwarming loeit. Tegen de tijd dat we vertrek ken, voel ik overal lichamen. Ik heb de neiging om mijn buurman die ik zonder me te bewegen in zijn oor kan fluis teren, mee te delen hoe druk het vandaag is. Ik onderdruk het,want hij lijkt het volko men normaal te vinden. Net als de rest ondergaat hij de reis gelaten. Benauwd Ik krijg het steeds wanner, zelfs wat benauwd. Ik voel een adem in mijn nek. Een el leboog in mijn zijEen laptop steekt in mijn rug. Ik haal diep adem. Zijn we er nog niet? De trein schudt heen en weer. Als haringen in een tonnetje deinen we mee. Ein delijk roept de machinist mijn bestemming om. Ik laat mij mee naar buiten drijven in de golf van mensen. Ik ben er. Wat een genot. GPD Vooruitzichten woensdag donderdag vrijdag zaterdag weer max. 8° 8° 8 10° min. 7° 6° 6Ü 7° wind W 5 ZW 4 ZW 5 ZW 5 Zon O Maan dinsdag onder 17l, woensdéf op 8.22 dinsdag L onder13L woensdaj, op 6.15 Nautisch bericht p fs De wind is zuidwestelijk en toenemend van krachtig naar hard. Het zicht is goed. De watertemperatuur is circa 6 graden. t Waterstanden 1 FEBRUARI Vlissingen Terneuzen Bath Roompot Buiten Zierikzee Hoog water uur cm uur cm 11.38 150 11.58 173 -- 00.21 190 12.46 205 11.35 116 00.10 115 12.45 121 Stellendam Buiten 11.51 110 Wemeldinge 00.25 128 12.55 136 Krammers!. West 00.20 123 12.45 128 Hansweert 12.19 186 ----- 2 FEBRUARI Vlissingen Terneuzen Bath Roompot Buiten Zierikzee Stellendam Buiten Wemeldinge Krammersl. West Hansweert Hoog uur cm 00.10 156 00.30 179 01.19 212 00.05 120 01.20 124 00.25 113 01.35 139 01.20 133 00.56 193 r Laag water uur cm uur 05.15 133 17.44 05.33 139 18.15 06.25 162 19.05 I 05.14 104 17.43 06.20 118 18.50 j 05.29 067 18.05 06.25 129 19.00 06.04 112 18.56 I 05.56 153 18.29 water uur cm 12.36 167 12.49 192 13.46 230 12.25 127 13.55 133 12.42 121 13.55 150 13.44 139 13.18 207 06.20 06.34 07.36 06.14 07.25 06.23 07.35 07.31 07.05 Laag water cm uur 147 18.46 153 19.06 178 20.00 113 18.40 125 19.50 072 18.55 138 19.55 123 19.45 168 19.28 De harde en soms stormachtige wind die de afgelopen dagen ov het noorden van Europa raasde, blijft ook de komende dagen nog hinderlijk aanwezig. Vooral de Noorse kust moet het ontgelden want de isobaren, dit zijn lijnen die dezelfde luchtdruk aangeven, liggen erg dicht bij elkaar. En hoe dichter de isobaren bij elkaar gen, hoe harder het waait. Behalve Noorwegen krijgt ook maken met veel wind. Daarbij valt ook sneeuw zodat er sprake zijn van een sneeuwjacht. De overige Scandinavische landen blij ven voornamelijk droog en er staat minder wind. De temperatuur blijft wel overal onder het vriespunt. Dit is ook het geval in grote len van Rusland. Hier is het grotendeels bewolkt en er vallen gere geld sneeuwbuien. In Europa is het gedaan met het winterweer, in ieder geval wat betreft sneeuw en temperaturen onder nul. Het kv. stijgt ruim boven het vriespunt. De Britse eilanden ondervinden hiie: der van een krachtige tot harde wind. Dit is windkracht 6 of 7 Beau-1 fort. Daarbij komen regenbuien voor bij rond de 10 graden. Cen traal- en Midden-Europa hebben temperaturen die variëren van 10 ie graden in West-Duitsland tot 6 graden in het oosten van Roemenië Daarbij is het bewolkt en valt er regen. Zuid-Europa heeft meer zon en met 17 a 18 graden is het ergöed toeven. den in het organiseren van nationale bedevaarten per trein naar het Pyre neeëndorp, rituele processies en een nieuw accent op ziekte en lijden die al leen door middel van het geloof konden worden overwonnen. De bedevaart naar Lourdes, waar ziekte en zieken het beeld gingen bepalen, werd een soort tegenbeweging, een soort katho liek protest tegen de krachten van vooruitgang, liberalisme en rationeel denken. Processies Het boek eindigt met de Eerste Wereld oorlog. Dat is in zekere zin jammer, om dat zo de vraag over de aanhoudende aantrekkingskracht van Lourdes in onze eigen tijd onbeantwoord blijft. Aanderzijds kreeg Lourdes rond 1914 zijn huidige vorm. Die bevat pompeuze architectuur, een grote esplanade, da gelijkse sacraments- en lichtprocessies en nationale bedevaarten uit alle lan den van Europa. Dat alles gecombi neerd met de alom tegenwoordige kitsch in de souvenirwinkels Wie er nu komt, ziet nog altij d de einde loze rijen zieken, door brancardiers in blauwe karretjes voortgesleept naar de grot. Deze herinnert nog slechts vaag aan de woeste spelonk waar Bernadet te ooit haar Dame zag. De aanwezig heid van al die lijders en hun kansen op genezing vormen de kern van iedere discussie over Lourdes. Voor wie het onzin vindt, is het een terugkeer naar de Middeleeuwen, voor wie erin gelooft een ongehoord actuele manifestatie van het goddelijke in deze tijd.. 'Ik wil gelovigen een historische con text bieden en niet-gelovigen een idee geven waarin de aantrekkingskracht van Lourdes schuilt', schrijft Harris aan het begin van haar studie. Vierhon derd bladzijden later blijkt hoe groot - ondanks haar scepticisme - die aan trekkingskracht moet zijn geweest. GPD Ruth Harris, Lourdes, geschiedenis van een religieus fenomeen. Uitgeverij Anthos, Am sterdam. Prijs f59,50. ISBN 90 414 03175 Tokio Tom Poes wachtte niet af, wat er verder zou gebeuren. „Eerst moet ik alles van de grote Barribal weten", dacht hij, terwijl hij achter Wammes Waggel aanholde. „Als ik dat reclamebord volg, kom ik vanzelf waar ik wezen moet, en deze keer laat ik me door nie mand tegenhouden. En als heer Bommel last met die Barribalaan- hangers krijgt, heeft hij tenslotte de hulp van Joost nog." Met deze gedachte rende hij langs het opstootje de tuin uit en ver dween al spoedig uit het gezicht. Het is te begrijpen, dat heer Bom mel dit in het geheel niet prettig vond. „TomPoes!" riep hij met overslaande stem. „Kom terug, Tom Poes! Doe dan toch iets! Zie je dan de hand van Barribal niet? Hij wil mij kwaad doen!" „Barribal zal je grijpenriep de samenscholing met sombere stem men. „Weg met jou!" „Ze willen me kwaad doen!piepte heer Ollie. „Tom PoesAch, is er dan niemand die mi j met m"n zere been wil helpen?" Hij sloot met bevende handen het venster en riep met hernieuwde kracht: Joost! Waar ben je toch?" „Hier ben ik, heer Olivier", sprak de knecht achter hem. „Ik heb nog eens verder nagedacht en ik voel, dat ik heen moet gaan. Ook de zwakke heeft zijn rechten en de tijd van onderdrukking is voorbij, als ik zo vrij mag zijn. Een nieuwe tijd is aangebroken, met uw wel nemen." Poh pia De Hokkien-Chinezen in Singapo re zijn meesters in het samen stellen van gevulde flensjes: Poh pia. In Singapore kom je ze met hun eetstalletjes overal tegen. Het vul len van de warme flensjes doen ze vliegensvlug waarbij ze kiezen uit vele tientallen verschillende koude en warme ingrediënten. In restaurants en bij de Hokkien- Chinezen thuis stellen de gasten zelf hun Poh pia samen door naar ei gen smaak en inzicht de flensjes te vullen met de ingrediënten die er worden aangeboden. Vandaag, morgen en overmorgen treft u in deze rubriek recepten en sugges ties voor een dergelijke Poh pia- maaltijd aan. Begonnen wordt met het recept voor de flensjes die in te genstelling tot onze flensjes bij het bakken geen kleur mogen krijgen. U dientte rekenen op 3 a 4flensjes per persoon. Voor ca. 24 flensjes: 4 eieren; 4 eetl. arachideolie of ge klaarde boter; 250 gram bloem, ge zeefd; 1 flinke mespunt zout. Roer in een kom de eieren los. Voeg er 4 eetlepels koud water en de olie of boter aan toe. Roer alles krachtig door. Zeef de bloem in een kom en strooi het zout er over. Maak een kuiltje in de bloemberg en schenk het eier- mengsel erin. Roer vanuit het mid den alles om en ga door tot een vol- Hans Belterman komen glad en vrij dun beslag is verkregen. Voeg eventueel nog 1 a 2 eetlepels koud water toe. Laat het beslag 30 minuten rusten. Roer het beslag daarna opnieuw goed om. Verhit een kleine koekenpan of een speciale flensjespan die is voorzien van een anti- aanbaklaag. Schep een deel van het beslag inde pan en laat het uitvloeien. Bak de flensjes boven een matig afgestelde warm tebron. Keer ze om zodra de boven zijde is gestold. Laat ze dan nog 2 minuten zachtjes bakken. Bak op deze wijze 24 of meervan dergelijke flensjes. De flensjes moeten wel gaar zijn maar mogen nauwelijks enige kleur krijgen. Hoe dunner de flensjes zijn des te groter het succes aan tafel zal zijn. Houd de flensjes warm tussen twee voorverwarmde diepe borden die op een pan zijn geplaatst waarin water tegen de kook aan wordt ge houden. Presentatie: leg de flensjes vlak voor het opdienen op een voorver warmde schaal. Plaats de schaal op het réchaud op tafel. Tip: u kunt de flensjes eventueel ge ruime tijd van tevoren bakken en nadat ze zijn afgekoeld (verpakt in folie) in de koelkast bewaren. Warm de flensjes vlak voor de maaltijd op door ze even in een warme pan te leggen en daarna, zoals hier boven al is aangegeven, tussen twee bor den boven een pan met water warm houden. schijnsel, maar kenden een lange tradi tie in het geïsoleerde berggebied tussen Frankrijk en Spanje. De streek rond Lourdes kende een ge heel eigen cultuur en een diepgeworteld volksge loof. Daarin speelden christelijke en oude hei dense elementen een gro te rol. Mede hierdoor wordt ook de hardnekkigheid begrijpelijk waarmee de, veelal arme, dorpsbewoners de ver schijningen tegen inmenging van bui ten verdedigden. De Maagd van Lourdes behoorde aan de streek, waar Parijs ver weg was en het gezag van oudsher werd gewantrouwd. Kern van het boek zijn echter niet de verschijningen, maar het sneeuwbalef fect dat zij - na een wat aarzelend be gin- veroorzaakten in het Frankrijk van de negentiende eeuw. Het land werd toen verscheurd door de erfenis van de revolutie. Aan de ene kant ston den de revolutionaire krachten en aan de andere kant de conservatieven. De laatsten streefden naar herstel van de monarchie en het gezag van de katho lieke kerk. In deze context kon Lourdes tot een ijkpunt worden: je bent er vóór of er tegen. De discussies erover liepen hoog op. Kranten schreven erover. Au teurs (onder wie Zola) bestreden elkaar over Lourdes te vuur en te zwaard. Volgens Harris was Lourdes een unieke men geling van het herlevend katholicisme in Frankrijk en een mo derne massabeweging. Ze werd gere gisseerd door de paters Assumptionis- ten die na de Franse nederlaag in de oorlog tegen Duitsland in 1870 en de bijbehorende opstand in Parijs het volk van Frankrijk een nieuwe levensver vulling wilden geven. Die werd gevon- Peruaanse zusters kijken op elf augustus 1999 bij een bezoek aan Lourdes naar de zonsverduistering. foto Lionel Bonaventure/EPA Sleutelwoord In sommige vakjes staat een getal dat correspondeert met een getal in de balk onderaan. De letters die ingevuld worden in de vakjes met een getal, kunnen ook op de balk worden ingevuld. Verticaal vormen de letters in de eerste en derde kolom ook een woord. Hoe luidt het sleutelwoord? 1. Planeet; 2. hoofdstuk; 3. hoofdstad van Hawaï; 4. toonafstand; 5. ziektegolf; 6. wat nog moet gebeuren; 7. kluizenaarswoning; 8. ach teruitgang. Oplossing maandag -tactvol- t-r-u-s-t in-elp-ho n-trein-o toeaai -etnisch- oirhap z-adept-a ob-oma-ur n-t-i-a-k -terreur-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 4