i Streep door grijs PZC Vrachtauto's steeds schoner Veel ruimte in Multipla Van Hyundai brengt Highway Van Proef met lange vrachtwagens Fiscus aast op bestelauto transportrai 25 dinsdag 1 februari 2000 Steeds strengere milieueisen hebben de dieselmotoren van vrachtauto's de afgelopen jaren een stuk schoner gemaakt. Binnenkort wordt de volgende stap gezet door de invoering van de zogenaamde Euro-3 emissie-eisen, waarmee de uitstoot met nog eens 30 tot 50 procent wordt beperkt. Sinds de invoering van Europese normen voor vrachtauto's is de uitstoot dan met bijna 80 procent gereduceerd. Officieel wordt de nieuwe Euro-3 norm pas van kracht op 1 oktober 2001. Maar steeds meer merken bieden al trucks aan die aan de nieuwe norm voldoen. De afgelopen jaren zijn de meeste vrachtautodieselmotoren al uitgerust met elektronische gestuurde inspuitsystemen en deze zijn een voorwaarde om aan de Euro-3 norm te kunnen voldoen. Voor de volgende fase, de Euro-4 norm, zal er veel ingrijpender aan de dieselmotoren moeten worden gesleuteld. De meeste fabrikanten zullen die norm niet kunnen halen zonder katalysator of roetfilter. De Euro-4 norm wordt in 2005 van kracht. Opbouw van de Bedrijfsauto RAI. Door een personenauto om te bouwen tot een bestelauto kan tot nu toe veel belasting worden bespaard. Nieuwe wetgeving zal vrijwel zeker een ein de maken aan het 'grijs' rijden. Bijna iedereen heeft wel eens van het grijze kenteken gehoord. Tal van zuinige automobilisten hebben in het verleden slim gebruik gemaakt van de ontsnappingsroute in de Nederlandse wet, die door deze registratie werd geboden. Door een personenauto slim om te bouwen tot bestelwagen, met een grijs kenteken in plaats van een geel, kon je namelijk een hoop belasting besparen. Geen BPM (Belasting Personenauto's en Motorrijwielen) betalen, geen bijtelling bij het inkomen en een laag tarief voor de houderschapsbelasting. Maar het nieuwe belastingplan voor het jaar 2001 lijkt een streep te zetten door alle mogelijke besparingen. In de jaren tachtig was het gat in de wetgeving rond het bestelau tokenteken nog gapend groot. Het was al voldoende om een drie- deurs auto zonder achterbank en met een vlakke laadvloer met een kopschotje uit te rusten om flink belasting te besparen. Bijzondere verbruiksbelasting zoals het toen nog heette was dan niet verschul digd en voor het rijden in de be stelauto van de zaak hoefde ook geen bijtelling te worden afgedra gen. Bovendien was de motorrij tuigenbelasting voor bestelauto's een stuk lager, hetgeen vooral met auto's op diesel of Ipg zeer de moeite loonde. Creatief als wij Nederlanders zijn werd er driftig geknutseld om het gat in de wet te gebruiken. Er ver schenen zelfs driedeurs sportcou- pés op grijs kenteken op de markt. Met een laadvloertje van belache lijke afmetingen, maar de wet was de wet. Geblindeerd Die legale 'belastingontduiking' was de overheid een doom in het oog en lang duurde het dan ook niet voor er maatregelen volgden. Aanvankelijk moesten de achter ste zijramen worden geblindeerd, later werd dat omgezet in alleen het raam aan de bestuurderskant om het zicht niet te veel te belem meren. Dat hielp niet voldoende en dus werden plotseling eisen ge steld aan de afmetingen van de laadruimte. Waardoor je gedroch ten op de weg kreeg met bulten op het dak. Ze worden nog regelmatig aangeboden. Dubbele cabine De recentste 'vondst' van particu lieren om te profiteren van het grijs kenteken is de bestelauto met dubbele cabine. Daarin is plaats voor vijf personen en je hebt daar achter nog een mooie laadruimte. Geen probleem voor automobilis ten die toch al op zoek waren naar een flinke ruimteauto of gewoon niet om het uiterlijk van de auto gaven. Hoewel de Nederlandse methode om de aankoop van een nieuwe personenauto en het berijden er van te belasten in Europees ver band behoorlijk uit de toon valt en op termijn ook niet te handhaven zal zijn. heeft de overheid het gre tige oog laten vallen op die 100.000 bestelauto's die jaarlijks verkocht worden. Het is niet mo gelijk om zomaar BPM in te voeren voor bestelauto's. Maar het zou best wel eens kunnen zijn dat voor typen met dubbele cabine wel een soort belasting wordt bedacht. En het ziet er ook naar uit dat andere belastingvoordeeltjes, zoals de af wezigheid van bij telling en de la gere houderschapsbelasting gaan wegvallen. Dat betekent dus eigenlijk dat de loodgieter en de bakker straks dik gaan betalen voor de privé-kilo- meters die zij met het busje van de zaak maken. Voor de besteller van de zaak zou dan net als bij een per sonenauto de eerste 500 kilometer vrij zijn. Tot maximaal 4000 pri- vé-kilometers ga je dan al 15 pro cent bijtelling betalen, tot 7000 ki lometer 20 procent en bij een hoger gebruik zelfs de volle 25 procent. Eén stoel Vanaf 2001 zullen bakker, lood gieter en koerier daarom een strakke kilometeradministratie moeten gaan bijhouden. Alleen 'bestellers met één stoel - model Van Gent Loos zogezegd - en an dere bedrijfsauto's die overduide lijk alleen voor goederenvervoer zijn bedoeld, lijken de dans te kunnen ontspringen. Het wordt dan aantrekkelij ker om j u ist pri vé een besteller aan te schaffen. Maar die weg zal de overheid ook snel blokkeren. De komende weken zal in de Tweede Kamer duidelijk worden hoe de bestelauto fiscaal behan deld gaat worden. Maar velen houden nu al hun hart vast voor de regelzucht van het Ministerie van Financiën. En hetzou wel eens een flinke klap kunnen betekenen voor de bestelautoverkopen die dank zij de gunstige economische situatie het afgelopen jaar naar recordhoogten zijn gestegen. Mario Vos Bestelauto-versie van de FiatMultipla. Fiat presenteert de opvallende ruimteauto Multi- pla op de Bedrijfsauto RAI in een bestelautover- sie. Door zijn bijzondere vormgeving, met nagenoeg rechtopstaande zijwanden, biedt de Multipla Van op vallend veel laadruimte voor zijn lengte van net geen vier meter. De laadruimte is van het passagiersge deelte gescheiden door middel van een schot met een raam. De inhoud van de laadruimte bedraagt bijna twee kubieke meter. Opvallend is dat er voorin de Multipla Van net als bij de personenauto drie personen kunnen zitten. De laadruimte is toegankelijk via twee zijdeuren en via de grote achterklep. De Multipla Van heeft dezelfde complete uitrusting als de personenautoversie met ABS en airbags voor de bestuurder en de passagier, centrale portiervergrendeling, elektrisch verstelbare buitenspiegels en elektrisch bedienbare ramen voor. Voor de aandrijving zorgt naar keuze een 1,6 liter benzinemotor met 103 pk of een 1,9 liter common rail turbodieselmotor met 105 pk. Deprijzen van de Multipla Van beginnenbij 29.990 exclusief btw. De Hyundai Highway Van is gebaseerd op de ruimteauto Trajet, die binnenkort in Nederland wordt geïntro duceerd. Nog voor de ruimteauto Trajet is geïntroduceerd in ons land, staat op de Bedrijfsauto RAI reeds de bestelautoversie genaamd Highway Van. Het is in wezen dezelfde auto, maar dan met geblindeerde ra men achter en een scheidingswandje tussen de laad ruimte en het tweepersoons zitgedeelte voorin. De laadruimte heeft in de Highway Van flinke afme tingen: 1,80 meterlang, 1,55 meter breed en 1,23 me ter hoog. Goed voor een volume van circa drie kubie ke meter. Omdat de auto is gebaseerd op de Trajet ruimteauto, zijn ook dezelfde motoren leverbaar. Een tweeliter viercilinder met 135 pk en een 2,7 liter V6 met 170 pk. Later volgt nog een tweeliter turbodie selmotor met 111 pk. Qua uitrusting staat de auto op het niveau van de Trajet met onder meer ABS en air bags voor de bestuurder en de passagier. GPD In Nederland wordt er al enige tijd gediscussieerd over de toepassing van langere en zwaardere voertuig- combinaties (LZV's). Op dit moment bedraagt de maximaal toegestane lengte 18 meter en het maximum trein- gewicht (vrachtwagen plus lading) 50 ton. Vervoerders willen graag langere en zwaardere combinaties inzetten, een beetje naar het voorbeeld van de 'roadtrains' in Australië die tot 50 me ter lang zijn en maximaal 115 ton we gen. De argumenten voor langere combina ties zijn meer lading per chauffeur en minder vervuiling en een lager brand stofverbruik per vervoerde eenheid. Deskundigen becijferen 14 procent minder afgelegde kilometers bij de vervoerders en een acht procent lagere CO,-uitstoot. Daarnaast zouden lan gere combinaties ook veiliger zijn, om dat ze stabieler rijden. Op 1 april wordt er in Nederland een proef toegestaan met langere en zwaardere combinatiës. Er zullen tij delijk combinaties van 25,25 meter lengte en maximaal 60 ton worden toe gestaan. Er is echter nog niet veel animo bij ver- voerders om aan deze proef mee te doen. Dat vindt zijn oorzaak in de voorwaarden die de overheid heeft ge steld. Het moet namelijk gaan om af standen van minder dan 50 kilometer. Juist op die korte afstanden komen de voordelen van langere combinaties echter niet goed uit de verf. GPD In Australië rijden al roadtrains die tot 50 meter lang zijn en maximaal 115 ton wegen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 25