i Streep door grijs
PZC
Vrachtauto's steeds schoner
Veel ruimte in
Multipla Van
Hyundai brengt Highway Van
Proef met lange vrachtwagens
Fiscus aast
op bestelauto
transportrai
25
dinsdag 1 februari 2000
Steeds strengere milieueisen hebben de dieselmotoren van
vrachtauto's de afgelopen jaren een stuk schoner gemaakt.
Binnenkort wordt de volgende stap gezet door de invoering
van de zogenaamde Euro-3 emissie-eisen, waarmee de
uitstoot met nog eens 30 tot 50 procent wordt beperkt. Sinds de
invoering van Europese normen voor vrachtauto's is de
uitstoot dan met bijna 80 procent gereduceerd.
Officieel wordt de nieuwe Euro-3 norm pas van kracht op 1
oktober 2001. Maar steeds meer merken bieden al trucks aan
die aan de nieuwe norm voldoen. De afgelopen jaren zijn de
meeste vrachtautodieselmotoren al uitgerust met
elektronische gestuurde inspuitsystemen en deze zijn een
voorwaarde om aan de Euro-3 norm te kunnen voldoen. Voor
de volgende fase, de Euro-4 norm, zal er veel ingrijpender aan
de dieselmotoren moeten worden gesleuteld. De meeste
fabrikanten zullen die norm niet kunnen halen zonder
katalysator of roetfilter. De Euro-4 norm wordt in 2005 van
kracht.
Opbouw van de Bedrijfsauto RAI.
Door een personenauto om te bouwen tot een bestelauto kan tot nu toe veel belasting worden bespaard. Nieuwe wetgeving zal vrijwel zeker een ein
de maken aan het 'grijs' rijden.
Bijna iedereen heeft wel eens van het grijze kenteken gehoord.
Tal van zuinige automobilisten hebben in het verleden slim
gebruik gemaakt van de ontsnappingsroute in de Nederlandse
wet, die door deze registratie werd geboden. Door een
personenauto slim om te bouwen tot bestelwagen, met een grijs
kenteken in plaats van een geel, kon je namelijk een hoop
belasting besparen. Geen BPM (Belasting Personenauto's en
Motorrijwielen) betalen, geen bijtelling bij het inkomen en een
laag tarief voor de houderschapsbelasting. Maar het nieuwe
belastingplan voor het jaar 2001 lijkt een streep te zetten door
alle mogelijke besparingen.
In de jaren tachtig was het gat in
de wetgeving rond het bestelau
tokenteken nog gapend groot. Het
was al voldoende om een drie-
deurs auto zonder achterbank en
met een vlakke laadvloer met een
kopschotje uit te rusten om flink
belasting te besparen. Bijzondere
verbruiksbelasting zoals het toen
nog heette was dan niet verschul
digd en voor het rijden in de be
stelauto van de zaak hoefde ook
geen bijtelling te worden afgedra
gen. Bovendien was de motorrij
tuigenbelasting voor bestelauto's
een stuk lager, hetgeen vooral met
auto's op diesel of Ipg zeer de
moeite loonde.
Creatief als wij Nederlanders zijn
werd er driftig geknutseld om het
gat in de wet te gebruiken. Er ver
schenen zelfs driedeurs sportcou-
pés op grijs kenteken op de markt.
Met een laadvloertje van belache
lijke afmetingen, maar de wet was
de wet.
Geblindeerd
Die legale 'belastingontduiking'
was de overheid een doom in het
oog en lang duurde het dan ook
niet voor er maatregelen volgden.
Aanvankelijk moesten de achter
ste zijramen worden geblindeerd,
later werd dat omgezet in alleen
het raam aan de bestuurderskant
om het zicht niet te veel te belem
meren. Dat hielp niet voldoende
en dus werden plotseling eisen ge
steld aan de afmetingen van de
laadruimte. Waardoor je gedroch
ten op de weg kreeg met bulten op
het dak. Ze worden nog regelmatig
aangeboden.
Dubbele cabine
De recentste 'vondst' van particu
lieren om te profiteren van het
grijs kenteken is de bestelauto met
dubbele cabine. Daarin is plaats
voor vijf personen en je hebt daar
achter nog een mooie laadruimte.
Geen probleem voor automobilis
ten die toch al op zoek waren naar
een flinke ruimteauto of gewoon
niet om het uiterlijk van de auto
gaven.
Hoewel de Nederlandse methode
om de aankoop van een nieuwe
personenauto en het berijden er
van te belasten in Europees ver
band behoorlijk uit de toon valt en
op termijn ook niet te handhaven
zal zijn. heeft de overheid het gre
tige oog laten vallen op die
100.000 bestelauto's die jaarlijks
verkocht worden. Het is niet mo
gelijk om zomaar BPM in te voeren
voor bestelauto's. Maar het zou
best wel eens kunnen zijn dat voor
typen met dubbele cabine wel een
soort belasting wordt bedacht. En
het ziet er ook naar uit dat andere
belastingvoordeeltjes, zoals de af
wezigheid van bij telling en de la
gere houderschapsbelasting gaan
wegvallen.
Dat betekent dus eigenlijk dat de
loodgieter en de bakker straks dik
gaan betalen voor de privé-kilo-
meters die zij met het busje van de
zaak maken. Voor de besteller van
de zaak zou dan net als bij een per
sonenauto de eerste 500 kilometer
vrij zijn. Tot maximaal 4000 pri-
vé-kilometers ga je dan al 15 pro
cent bijtelling betalen, tot 7000 ki
lometer 20 procent en bij een
hoger gebruik zelfs de volle 25
procent.
Eén stoel
Vanaf 2001 zullen bakker, lood
gieter en koerier daarom een
strakke kilometeradministratie
moeten gaan bijhouden. Alleen
'bestellers met één stoel - model
Van Gent Loos zogezegd - en an
dere bedrijfsauto's die overduide
lijk alleen voor goederenvervoer
zijn bedoeld, lijken de dans te
kunnen ontspringen. Het wordt
dan aantrekkelij ker om j u ist pri vé
een besteller aan te schaffen. Maar
die weg zal de overheid ook snel
blokkeren.
De komende weken zal in de
Tweede Kamer duidelijk worden
hoe de bestelauto fiscaal behan
deld gaat worden. Maar velen
houden nu al hun hart vast voor de
regelzucht van het Ministerie van
Financiën. En hetzou wel eens een
flinke klap kunnen betekenen
voor de bestelautoverkopen die
dank zij de gunstige economische
situatie het afgelopen jaar naar
recordhoogten zijn gestegen.
Mario Vos
Bestelauto-versie van de FiatMultipla.
Fiat presenteert de opvallende ruimteauto Multi-
pla op de Bedrijfsauto RAI in een bestelautover-
sie. Door zijn bijzondere vormgeving, met nagenoeg
rechtopstaande zijwanden, biedt de Multipla Van op
vallend veel laadruimte voor zijn lengte van net geen
vier meter. De laadruimte is van het passagiersge
deelte gescheiden door middel van een schot met een
raam. De inhoud van de laadruimte bedraagt bijna
twee kubieke meter.
Opvallend is dat er voorin de Multipla Van net als bij
de personenauto drie personen kunnen zitten. De
laadruimte is toegankelijk via twee zijdeuren en via
de grote achterklep. De Multipla Van heeft dezelfde
complete uitrusting als de personenautoversie met
ABS en airbags voor de bestuurder en de passagier,
centrale portiervergrendeling, elektrisch verstelbare
buitenspiegels en elektrisch bedienbare ramen voor.
Voor de aandrijving zorgt naar keuze een 1,6 liter
benzinemotor met 103 pk of een 1,9 liter common rail
turbodieselmotor met 105 pk.
Deprijzen van de Multipla Van beginnenbij 29.990
exclusief btw.
De Hyundai Highway Van is gebaseerd op de ruimteauto Trajet, die binnenkort in Nederland wordt geïntro
duceerd.
Nog voor de ruimteauto Trajet is geïntroduceerd
in ons land, staat op de Bedrijfsauto RAI reeds de
bestelautoversie genaamd Highway Van. Het is in
wezen dezelfde auto, maar dan met geblindeerde ra
men achter en een scheidingswandje tussen de laad
ruimte en het tweepersoons zitgedeelte voorin.
De laadruimte heeft in de Highway Van flinke afme
tingen: 1,80 meterlang, 1,55 meter breed en 1,23 me
ter hoog. Goed voor een volume van circa drie kubie
ke meter. Omdat de auto is gebaseerd op de Trajet
ruimteauto, zijn ook dezelfde motoren leverbaar. Een
tweeliter viercilinder met 135 pk en een 2,7 liter V6
met 170 pk. Later volgt nog een tweeliter turbodie
selmotor met 111 pk. Qua uitrusting staat de auto op
het niveau van de Trajet met onder meer ABS en air
bags voor de bestuurder en de passagier. GPD
In Nederland wordt er al enige tijd
gediscussieerd over de toepassing
van langere en zwaardere voertuig-
combinaties (LZV's). Op dit moment
bedraagt de maximaal toegestane
lengte 18 meter en het maximum trein-
gewicht (vrachtwagen plus lading) 50
ton. Vervoerders willen graag langere
en zwaardere combinaties inzetten,
een beetje naar het voorbeeld van de
'roadtrains' in Australië die tot 50 me
ter lang zijn en maximaal 115 ton we
gen.
De argumenten voor langere combina
ties zijn meer lading per chauffeur en
minder vervuiling en een lager brand
stofverbruik per vervoerde eenheid.
Deskundigen becijferen 14 procent
minder afgelegde kilometers bij de
vervoerders en een acht procent lagere
CO,-uitstoot. Daarnaast zouden lan
gere combinaties ook veiliger zijn, om
dat ze stabieler rijden.
Op 1 april wordt er in Nederland een
proef toegestaan met langere en
zwaardere combinatiës. Er zullen tij
delijk combinaties van 25,25 meter
lengte en maximaal 60 ton worden toe
gestaan.
Er is echter nog niet veel animo bij ver-
voerders om aan deze proef mee te
doen. Dat vindt zijn oorzaak in de
voorwaarden die de overheid heeft ge
steld. Het moet namelijk gaan om af
standen van minder dan 50 kilometer.
Juist op die korte afstanden komen de
voordelen van langere combinaties
echter niet goed uit de verf. GPD
In Australië rijden al roadtrains die tot 50 meter lang zijn en maximaal 115 ton wegen.