Transit biedt aandrijving naar keuze PZC Show van de zware jongens Simulator voor truck en bus Primeur van Ford transportrai 23 dinsdag 1 februari 2000 Vanaf donderdag 3 tot zaterdag 12 februari is het RAI Tentoonstellingscomplex weer het decor voor de tweejaarlijkse Bedrijfsauto RAI. 'The European Road Transport Show', zoals de show heel ambitieus wordt genoemd, zal op 56.682 vierkante meter expositieruimte 316 exposanten de gelegenheid geven hun producten te tonen. Er worden trucks, chassis voor bedrijfsauto's, bestelauto's, aanhangwagens, opleggers, carrosserieën, speciale voertuigen, onderdelen en toebehoren getoond. De Bedrijfsauto RAI 2000 is dagelijks geopend van tien uur 's ochtends tot vijf uur 's middags. In de periode van 7 tot 11 februari is de show ook 's avonds te bezichtigen van zeven tot tien uur. De toegangsprijs bedraagt 30 gulden per persoon. Een gereduceerd tarief van 17,50 gulden geldt voor jeugd van 4 tot en met 11 jaar, houders van een PAS 65 en groepen van minimaal 20 personen (mits vooraf schriftelijk aangemeld). Beeld van de Bedrijfsauto Rai in 1998. foto Cor Mulder Een bestelauto heeft voorwielaandrijving of achterwielaandrijving. Dat is zo klaar als een klontje. Minder vanzelfsprekend is het echter wanneer één bepaald type bestelwagen de keuze biedt uit beide aandrijfconcepten. Dat maakt van de nieuwe Ford Transit, die zijn wereldpremière beleeft op de Bedrijfsauto RAI 2000, een bijzondere auto. De nieuwe Transit is er naar keuze met achter- of voorwielaandrijving. Dat is de in de bestelwagenwereld nog nooit vertoond. Goed beschouwd staan ont werpers van bestelauto's al bij de eerste pennenstreek voor een dilemma: wordt het voorwiel aandrijving of achterwielaandrij ving? Voor beide concepten is wat te zeggen. Bestelwagens met een laadvermo gen tot zeg maar duizend kilo wor den in de regel voorzien van voor wielaandrijving. Moet* er meer lading mee (twee ton of nog meer) dan is achterwielaandrijving meestal de betere optie. Laadvloer Een nadeel aan dat laatste concept is echter dat het nogal wat eisen stelt aan de techniek (de motor en de versnellingsbak kunnen niet dwars worden geplaatst) en dat er een aandrijfas onder de laadvloer dient door te lopen. Die laadvloer kan dus niet zo laag zijn als de fa brikant (en de meeste gebruikers trouwens ook) wel zou willen. Dit gegeven leidt er meestal toe dat een autofabrikant twee series be drijfswagens levert: een voorwiel- aangedreven type voor het lichte re werk en een zware" jongen met de aandrijving op de achterwie- De ontwerpers van Ford zijn erin ge slaagd een Transit op de markt te brengen, die naar keuze met voorwiel- of achter wielaandrijving kan worden uitgerust. len. Die laatste zijn dan vaak halve vrachtwagens, waarmee je (zij het afhankelijk van het totaalge wicht) nog net met een 'klein' rij bewijs mag rijden. Voorbeelden daarvan zijn de Mitsubishi Canter en de Nissan Cabstar. Ford nu heeft kans gezien om die twee concepten in één automodel te gieten. Dat is een knap staaltje, want de bodemplaat moest bere kend zijn op zowel dwars als in lengterichting geplaatste moto ren, terwijl het platform ookzowel voor als achter aandrijfkrachten moest kunnen verwerken. Vier- wielaandrijving behoort dan ook nadrukkelijk tot de mogelijkhe den, al loopt Ford daar op dit mo ment nog niet mee te koop. Een ander groot probleem voor de Ford-ingenieurs bleek de ontwik keling van het stuurhuis; daar moest immers in alle motorvari anten plaats voor gevonden wor den. Ingenieurs van Fords Truck Vehicle Center in het Amerikaan se Dearborn braken er, gesteund door hun collega's bij de ontwik kelingscentra in Europa, het hoofd over, maar slaagden in hun opzet. Waardoor Ford in één be stelwagenmodel - dat dan ook be doeld is voor alle markten van de wereld - een ongekend aantal uit voeringsvarianten kan aanbie den. Niet alleen wat aandrijving betreft, maar ook in opbouw, mo torisering, lengte en hoogte. Versies De nieuwe Transit is er in drie wielbases, kent vier laadruim lengten en drie dakhoogten en kan worden geleverd als gewone be stelwagen, als 'dubbele cabine' (met plek voor zes mensen), als Bus, als Kombi en als chassis/cabine met enkele of dub bele cabine. In die laatste twee versies is het chassis overigens be duidend lager dan bij de huidige Transit. Dat biedt meer mogelijk heden bij het ontwikkelen van een opbouw, maar komt ook de laad- vriendelijkheid ten goede. Motorisch is er ook nieuws, want de Transit kan worden uitgerust met twee, geheel nieuwe diesel motoren. Die zijn van de nieuwe DuroTorq-generatie, met welke naam Ford vooral wil uitdrukken dat het machines zijn met veel trekkracht. De beide diesels heb ben inhouden van respectievelijk 2,0 en 2,4 liter, zijn direct ingespo ten, hebben elk vier kleppen per cilinder en hoeven slechts om de 25.000 kilometer naar de garage voor onderhoud. Er zijn versies van 75 en 85 pk, terwijl door toe passing van een tussenkoeler ook vermogens van 90, 105 en 120 pk mogelijk werden. Voor benzinea depten is er, zij het alleen in com binatie met achterwielaandrij ving, een 2,3 liter benzinemotor beschikbaar van 140 pk. Ford maakte verder veel werk van het interieur. De nieuwe Transit kreeg volledig verstelbare stoelen, een logischer indeling van het dashboard, meer zicht rondom dank zij grotere glaspartijen en ook meer bergruimte. Vanaf het begin zijn ook audio- en (handig in bestelwagens) navigatiesystemen leverbaar. Van aandacht voor vei ligheid getuigen drie driepunts gordels voorin, een airbag voor de bestuurder en een geheel nieuw remsysteem, waarbij ABS helaas een optie is. Ook de beveiliging kreeg aandacht; de Transit heeft geen kabels en stangen in het slot- systeem, wat inbrekers niet fijn zullen vinden. Net als, een vondst die Ford eerder etaleerde op de Fo cus, een cilinderslot op de motor kap. Bovendien heeft elke Transit Fords passieve anti-diefstalsys teem met de naam PATS. Tenslotte oogt de nieuwe Transit een stuk frisser, zeker vergeleken met het huidige model waaraan Ford erg lang heeft vastgehouden maar waarmee uitstekende ver koopresultaten werden gehaald. Er is zelfs een vleugje 'New Edge Design' (a la de Focus, Puma en Ka) waarneembaar. Ford redu ceerde de hellingshoeken van de zijwanden, waardoor het interi eur efficiënter kan worden inge richt. Een nadeel daarvan is echter dat het laadgedeelte een nogal hoekig aanzien kreeg, maar daar kunnen de ontwerpers van de Transit niet mee zitten. „Dat be vordert de zakelijke uitstraling", zeggen ze. Mario Vos Simulator waarmee bus- en vrachtwagenchauffeurs noodsituaties kunnen oefe nen. foto ANP Verkeers Veiligheids Centrum Rozendom presen teert tijdens de Bedrijfsauto Rai een mobiele si mulator voor oefening in noodsituaties voor bus- en vrachtwagenchauffeurs Het bedrijf, dat vestigingen heeft in Rijssen en Goes, is importeur en medeontwikkelaar van de simulator van Duitse makelij. De simulator wordt ingezet om situa ties die bij normale rijlessen niet voorkomen, zoals noodstops en uitwijkmanoeuvres, te leren beheersen. De cursist heeft in de simulator dezelfde hoge blik op weg en verkeer als in werkelijkheid. Omgaan met complicaties als paniekerige passagiers of schuivende lading leert de simulator niet: daarvoor moeten cur sisten praktijklessen nemen op de oefenbanen zoals in Goes aan de Olympiastraat, zegt pr- en marketingme- dewerkster Karin Freriksen van Rozendom. De simu lator wordt op verzoek van bedrijven vanuit Rijssen ingezet bij rijscholen en de eigen trainingscentra en verschijnt bij die gelegenheden ook in het Goese cen trum. De simulator fungeert desgevraagd ook als pu bliekstrekker bij evenementen. Rozendom importeert, verkoopt en verhuurt ook si- mulatoren voor fietsers, bromfietsers en sportauto's. Claudia Sondervan Daf-trucks is in Nederland één van de toonaangevende vrachtwagenfabrikanten. De laatste jaren zit het bedrijf in de lift. Vorig jaar werd met de productie van de 500.000ste truck een mijlpaal bereikt. foto Marcel Antonisse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 23