Transit biedt aandrijving naar keuze
PZC
Show van de zware jongens
Simulator
voor
truck en bus
Primeur
van Ford
transportrai
23
dinsdag 1 februari 2000
Vanaf donderdag 3 tot zaterdag 12
februari is het RAI
Tentoonstellingscomplex weer het
decor voor de tweejaarlijkse
Bedrijfsauto RAI. 'The European Road
Transport Show', zoals de show heel
ambitieus wordt genoemd, zal op 56.682
vierkante meter expositieruimte 316
exposanten de gelegenheid geven hun
producten te tonen. Er worden trucks,
chassis voor bedrijfsauto's,
bestelauto's, aanhangwagens,
opleggers, carrosserieën, speciale
voertuigen, onderdelen en toebehoren
getoond.
De Bedrijfsauto RAI 2000 is dagelijks
geopend van tien uur 's ochtends tot vijf
uur 's middags. In de periode van 7 tot 11
februari is de show ook 's avonds te
bezichtigen van zeven tot tien uur.
De toegangsprijs bedraagt 30 gulden
per persoon. Een gereduceerd tarief van
17,50 gulden geldt voor jeugd van 4 tot
en met 11 jaar, houders van een PAS 65
en groepen van minimaal 20 personen
(mits vooraf schriftelijk aangemeld).
Beeld van de Bedrijfsauto Rai in 1998.
foto Cor Mulder
Een bestelauto heeft
voorwielaandrijving of
achterwielaandrijving. Dat is
zo klaar als een klontje.
Minder vanzelfsprekend is het
echter wanneer één bepaald
type bestelwagen de keuze
biedt uit beide
aandrijfconcepten. Dat maakt
van de nieuwe Ford Transit,
die zijn wereldpremière
beleeft op de Bedrijfsauto RAI
2000, een bijzondere auto. De
nieuwe Transit is er naar keuze
met achter- of
voorwielaandrijving. Dat is de
in de bestelwagenwereld nog
nooit vertoond.
Goed beschouwd staan ont
werpers van bestelauto's al
bij de eerste pennenstreek voor
een dilemma: wordt het voorwiel
aandrijving of achterwielaandrij
ving? Voor beide concepten is wat
te zeggen.
Bestelwagens met een laadvermo
gen tot zeg maar duizend kilo wor
den in de regel voorzien van voor
wielaandrijving. Moet* er meer
lading mee (twee ton of nog meer)
dan is achterwielaandrijving
meestal de betere optie.
Laadvloer
Een nadeel aan dat laatste concept
is echter dat het nogal wat eisen
stelt aan de techniek (de motor en
de versnellingsbak kunnen niet
dwars worden geplaatst) en dat er
een aandrijfas onder de laadvloer
dient door te lopen. Die laadvloer
kan dus niet zo laag zijn als de fa
brikant (en de meeste gebruikers
trouwens ook) wel zou willen. Dit
gegeven leidt er meestal toe dat
een autofabrikant twee series be
drijfswagens levert: een voorwiel-
aangedreven type voor het lichte
re werk en een zware" jongen met
de aandrijving op de achterwie-
De ontwerpers van
Ford zijn erin ge
slaagd een Transit op
de markt te brengen,
die naar keuze met
voorwiel- of achter
wielaandrijving kan
worden uitgerust.
len. Die laatste zijn dan vaak halve
vrachtwagens, waarmee je (zij
het afhankelijk van het totaalge
wicht) nog net met een 'klein' rij
bewijs mag rijden. Voorbeelden
daarvan zijn de Mitsubishi Canter
en de Nissan Cabstar.
Ford nu heeft kans gezien om die
twee concepten in één automodel
te gieten. Dat is een knap staaltje,
want de bodemplaat moest bere
kend zijn op zowel dwars als in
lengterichting geplaatste moto
ren, terwijl het platform ookzowel
voor als achter aandrijfkrachten
moest kunnen verwerken. Vier-
wielaandrijving behoort dan ook
nadrukkelijk tot de mogelijkhe
den, al loopt Ford daar op dit mo
ment nog niet mee te koop.
Een ander groot probleem voor de
Ford-ingenieurs bleek de ontwik
keling van het stuurhuis; daar
moest immers in alle motorvari
anten plaats voor gevonden wor
den. Ingenieurs van Fords Truck
Vehicle Center in het Amerikaan
se Dearborn braken er, gesteund
door hun collega's bij de ontwik
kelingscentra in Europa, het
hoofd over, maar slaagden in hun
opzet. Waardoor Ford in één be
stelwagenmodel - dat dan ook be
doeld is voor alle markten van de
wereld - een ongekend aantal uit
voeringsvarianten kan aanbie
den. Niet alleen wat aandrijving
betreft, maar ook in opbouw, mo
torisering, lengte en hoogte.
Versies
De nieuwe Transit is er in drie
wielbases, kent vier laadruim
lengten en drie dakhoogten en kan
worden geleverd als gewone be
stelwagen, als 'dubbele cabine'
(met plek voor zes mensen), als
Bus, als Kombi en als
chassis/cabine met enkele of dub
bele cabine. In die laatste twee
versies is het chassis overigens be
duidend lager dan bij de huidige
Transit. Dat biedt meer mogelijk
heden bij het ontwikkelen van een
opbouw, maar komt ook de laad-
vriendelijkheid ten goede.
Motorisch is er ook nieuws, want
de Transit kan worden uitgerust
met twee, geheel nieuwe diesel
motoren. Die zijn van de nieuwe
DuroTorq-generatie, met welke
naam Ford vooral wil uitdrukken
dat het machines zijn met veel
trekkracht. De beide diesels heb
ben inhouden van respectievelijk
2,0 en 2,4 liter, zijn direct ingespo
ten, hebben elk vier kleppen per
cilinder en hoeven slechts om de
25.000 kilometer naar de garage
voor onderhoud. Er zijn versies
van 75 en 85 pk, terwijl door toe
passing van een tussenkoeler ook
vermogens van 90, 105 en 120 pk
mogelijk werden. Voor benzinea
depten is er, zij het alleen in com
binatie met achterwielaandrij
ving, een 2,3 liter benzinemotor
beschikbaar van 140 pk.
Ford maakte verder veel werk van
het interieur. De nieuwe Transit
kreeg volledig verstelbare stoelen,
een logischer indeling van het
dashboard, meer zicht rondom
dank zij grotere glaspartijen en
ook meer bergruimte. Vanaf het
begin zijn ook audio- en (handig in
bestelwagens) navigatiesystemen
leverbaar. Van aandacht voor vei
ligheid getuigen drie driepunts
gordels voorin, een airbag voor de
bestuurder en een geheel nieuw
remsysteem, waarbij ABS helaas
een optie is. Ook de beveiliging
kreeg aandacht; de Transit heeft
geen kabels en stangen in het slot-
systeem, wat inbrekers niet fijn
zullen vinden. Net als, een vondst
die Ford eerder etaleerde op de Fo
cus, een cilinderslot op de motor
kap. Bovendien heeft elke Transit
Fords passieve anti-diefstalsys
teem met de naam PATS.
Tenslotte oogt de nieuwe Transit
een stuk frisser, zeker vergeleken
met het huidige model waaraan
Ford erg lang heeft vastgehouden
maar waarmee uitstekende ver
koopresultaten werden gehaald.
Er is zelfs een vleugje 'New Edge
Design' (a la de Focus, Puma en
Ka) waarneembaar. Ford redu
ceerde de hellingshoeken van de
zijwanden, waardoor het interi
eur efficiënter kan worden inge
richt. Een nadeel daarvan is echter
dat het laadgedeelte een nogal
hoekig aanzien kreeg, maar daar
kunnen de ontwerpers van de
Transit niet mee zitten. „Dat be
vordert de zakelijke uitstraling",
zeggen ze.
Mario Vos
Simulator waarmee bus- en vrachtwagenchauffeurs noodsituaties kunnen oefe
nen. foto ANP
Verkeers Veiligheids Centrum Rozendom presen
teert tijdens de Bedrijfsauto Rai een mobiele si
mulator voor oefening in noodsituaties voor bus- en
vrachtwagenchauffeurs
Het bedrijf, dat vestigingen heeft in Rijssen en Goes, is
importeur en medeontwikkelaar van de simulator van
Duitse makelij. De simulator wordt ingezet om situa
ties die bij normale rijlessen niet voorkomen, zoals
noodstops en uitwijkmanoeuvres, te leren beheersen.
De cursist heeft in de simulator dezelfde hoge blik op
weg en verkeer als in werkelijkheid. Omgaan met
complicaties als paniekerige passagiers of schuivende
lading leert de simulator niet: daarvoor moeten cur
sisten praktijklessen nemen op de oefenbanen zoals in
Goes aan de Olympiastraat, zegt pr- en marketingme-
dewerkster Karin Freriksen van Rozendom. De simu
lator wordt op verzoek van bedrijven vanuit Rijssen
ingezet bij rijscholen en de eigen trainingscentra en
verschijnt bij die gelegenheden ook in het Goese cen
trum. De simulator fungeert desgevraagd ook als pu
bliekstrekker bij evenementen.
Rozendom importeert, verkoopt en verhuurt ook si-
mulatoren voor fietsers, bromfietsers en sportauto's.
Claudia Sondervan
Daf-trucks is in Nederland één van de toonaangevende vrachtwagenfabrikanten. De laatste jaren zit
het bedrijf in de lift. Vorig jaar werd met de productie van de 500.000ste truck een mijlpaal bereikt.
foto Marcel Antonisse