Ik kies nooit voor het lijden Maak ruimte voor de mannelijke emoties PZC Ronald Jan Heijn wil niet oordelen reportage 29 Vaders leveren werktijd in zaterdag 29 januari 2000 Zijn spiritueel bedrijf Oininio gaat vooral over gevoel, maar zelf laat directeur Ronald Jan Heijn (39) zijn emoties maar moeizaam zien. Of het nu gaat over zijn faillissement of over de ontvoering van en moord op zijn vader Gerrit-Jan Heijn, verdriet en woede uit hij niet. 'Van binnen' gebeurt echter van alles. „Ik ben geen zielige man die in tranen uitbarst, ik probeer mijn gevoelens een plek te geven." Een paar dagen voordat mijn vader t werd ontvoerd, had ik heel eng over hem gedroomd. Het was in Turkije waar ik, rugzak op, aan het rondtrekken was. Die droom was zo vreselijk naar, dat ik besloot mijn vader te bellen. Voor mijn doen echt heel vreemd, want ik ben niet zo'n beller en zeker niet als ik op vakantie ben". „Ja, hoi, met mij", zei ik tegen mijn vader. Ik herinner me dat hij wat lacherig deed. Hij was verbaasd dat ik naar hem vroeg, maar ik verzweeg de reden. „Ik bel zo maar even. Hoe gaat het daar?" „Goed", antwoordde mijn vader, „het is hier mooi weer. En bij jou? „Ja, hier ook. Nou, dan hang ik maar weer op. Dag". Het is het laatste gesprek met mijn vader geweest. Toen ik terug kwam uit Turkije, was hij ontvoerd." „Bijzondere gaven heb ik niet en tegelijk heeft iedereen bijzondere gaven, dit soort dromen of voorgevoelens. We worden al lemaal wel eens gebeld door een verre vriend en zeggen: 'Ik zat net aan je te den ken'. Dat is geen toeval, omdat in de geest afstand niet bestaat. Maar zelf heb ik zel den meegemaakt dat ik naar aanleiding van een droom de telefoon pakte. Ik vond het kennelijk heel eng." „Tijdens zijn ontvoering, die zeven maan den duurde, was ik vooral bang voor wat de daders mijn vader allemaal zouden kunnen aandoen. Ik herinner mij nog goed toen zijn pink werd opgestuurd met een vreselijk begeleidend briefje. 'Hij zal nu wat meer problemen hebben met piano spelen'. Gaandeweg begon voor mij het rouwproces. Uiteraard hoopte ik dat hij nog zou leven. Maar als je vader wegvalt uit je dagelijks bestaan, ga je meer over hem nadenken. In die zin lijkt een ontvoe ring op een langdurig ziekbed; je bent af scheid aan het nemen. Zeven maanden lang heb ik mij afgevraagd: wat was hij voor een man?" „Uiteindelijk vertelde ik op zijn crematie een sprookje waarin mijn vader koning van een eiland was. Heel weinig bewoners kenden hem echt goed, maar diegenen die wel tot hem doordrongen, gingen voor hem door het vuur. Mijn vader was heel integer: een belangrijke eigenschap om spiritueel in het leven te staan. Na zijn dood ging Ronald Jan Heijn zijn vader meer waarderen. Tijdens zijn jeugd in het welgestelde Bloemendaal had hij een moeizame verhouding met de man die samen met zijn broer Albert een klein kruideniersbedrijf uitbreidde tot het we reldwijde Aholdconcern. Praten over ge voelens was in het grootgruttersgezin - vader, moeder, twee zoons en twee doch ters - uit den boze. Vader zag zijn oudste zoon Ronald Jan als een buitenbeentje, een filosoof die in eerste instantie niet ge ïnteresseerd leek in het bedrijfsleven. Gymnasium „Ik zette mij af tegen puur en alleen geld verdienen. Ik was bezig met de zin van het leven, maar niemand begreep mij. Op mijn 21e ging ik in psychotherapie. Ik was onzeker en zat boordevol vragen. Voor de buitenwereld zag ik er immers zo succes vol uitProbleemloos doorliep ik het gym nasium, ging naar Nijenrode en speelde in het nationaal hockeyelftal. Bovendien kwam ik uit de gegoede familie Heijn, als je dan nog niet gelukkig bent „Dat was ik dus niet. Tijdens de therapie kwam ik er onder meer achter dat ik ook zo fanatiek hockeyde om in de gratie van mijn vader te komen. Onbewust wilde ik een topprestatie voor hem neerzetten, zo dat hij niet meer om mij heen kon. Ik wilde graag dat hij trots was op zijn oudste zoon. Toen ik dat ontdekte, ben ik reso- Ronald Jan Heijn: „Ik geloof dat ik de weerstand van mijn ouders nodig had om uiteindelijk voor spiritualiteit te kiezen." waardoor je je schoon aanbiedt aan het nieuwe jaar. Je reinigt je lichaam en geest, het is heel prettig. Je raakt op een goede manier gedisciplineerd Nadat zijn bedrijf failliet was verklaard zijn vorige week de laatste negentig werk nemers ontslagen. Het lege Oininio doet Heijn denken aan de begindagen van het spirituele bolwerk dat in 1994 zijn deuren opende. Zoals overgrootvader Albert de basis legde voor 's lands grootste levens- middelenbedrijf, wilde Ronald Jan een grootgrutter op het geestelijke vlak wor den. ,Ik liep al een tij d in het spirituele wereld- je rond. Volgde workshops en meditatie- luut uit het nationaal elftal gestapt en de finitief met hockey gestopt." Hij verwijt zijn ouders niet dat ze zich destijds moeilijk konden inleven in zijn gevoelswereld. „Dat is ook lastig, ze de den hun best. Ik geloof eerder dat ik hun weerstand nodig heb gehad om mijn eigen weg te zoeken en uiteindelijk voor spiri tualiteit te kiezen. Zonder het onbegrip uit mijn jeugd was ik nooit gedreven ge noeg geweest om een centrum als Oininio op te bouwen". Breed publiek Van de nood een deugd maken. Het lijkt Ronald Jan Heijns sterkste eigenschap. In zijn werkkamer van Oininio in Amster dam zit een kalme directeur. Op zijn bu reau een vers gevulde fruitschaal: Heijn volgt vijf weken lang een reinigingskuur waarbij hij alleen maar groente en fruit eet. „Het is een boeddhistisch ritueel, cursussen. Ik zeg het altijd maar zo: het bleef hangen op het niveau van klapstoel tjes in een hooischuur. De boodschap om beter in contact te komen met jezelf, was interessant, maar de manier waarop het aan de man werd gebracht sprak veel mensen niet aan." „Al gauw kwam ik op het idee een soort 'supermarkt' voor spiritualiteit te maken. De een houdt van een lezing, de ander gaat liever oerdansen om dichter bij zich zelf te komen, en een derde koopt een boek over geestelijke groei. Er zijn zes miljard mensen op deze wereld en iedereen heeft zijn eigen manier om beter in contact met zichzelf te komen. Kortom: ik wilde voor elk wat wils." Zijn missie, 'spiritualiteit is van iedereen', werd voor het eerst zichtbaar in Amster dam. Het cursusaanbod was enorm. Van oriëntaalse buikdans tot astrologie, maar ook 'een eigentijdse inleiding tot medita tie' en 'verwen jezelf met massage' was te koop in wat toen nog Oibibio heette. Wie van dat alles niets moest hebben, kon ook relaxen in de sauna of vegetarisch eten in het grand café. Eén ideaal ging niet in ver vulling. Heijn wilde een nauwe samen werking tussen natuurgenezers en gewo ne artsen, De alternatieve geneesheren kwamen bij bosjes en hadden al gauw de overhand. De reguliere geneeskunst vond dat te bedreigend en kwam daardoor niet meer opdagen. Zweverig Zijn bijna bovenmenselijk rustige voor komen maakt het moeilijk voorstelbaar dat hij zware jaren achter de rug heeft. Zijn spirituele ideaal is inmiddels failliet. Niet alleen in Amsterdam, maar ook in Groningen, Nijmegen en Roermond zijn de vestigingen gesloten. Enkele schuldei sers wachten nog op zijn geld. Noodge dwongen verkocht hij zijn villa aan het Vondelpark en stopte zijn hele privé-ver mogen van 25 miljoen gulden - de erfenis van zijn vader - in het noodlijdende Oini nio. En zelfs dat kapitaal kon de deur van zijn geesteskind niet open houden. Critici zeggen dat Oininio ter ziele is ge gaan door Heijns' zweverige leiderschap. „Zwevers vinden mij te commercieel, ma terialistenvinden mij een zwever. Oininio heeft een bedrijfsplan, een accountant, een afdeling personeelszaken, een onder nemingsraad, kortom alles wat een nor maal bedrijf ook heeft. Het centrum in Amsterdam is altijd succesvol geweest. Door de uitbreiding met vestigingen in andere steden zijn we in de problemen ge komen. Die liepen niet goed. Met de op brengsten uit Amsterdam moesten we ook de andere drie zaken draaiende zien te houden. Dat lukte niet". „Ook het wegvallen van financiers heeft ons in moeilijkheden gebracht. Op een ge geven moment kwam Oininio in een kwaad daglicht te staan. Ex-medewer- kers beweerden dat ik bij het aannemen van personeel zou afgaan op hun aura. Pure onzin. Maar die geruchten waren wel zo hardnekkig dat we moeilijkheden kregen met onze financieringen." Hoe voelt de directeur zich nu? Heijn denkt lang, heel lang na. „Dat ik niet in tranen uitbarst en niet te keer ga als een emotionele Italiaan, zegt niets over mijn gevoel. Natuurlijk vond ik het heel erg om voor een zaal werknemers te staan en te zeggen: 'julliezijnontslagen'.Erzijntwee maanden geweest dat personeelsleden hun salaris niet kregen, maar uiteindelijk hebben ze allemaal hun geld gehad. Ik heb er letterlijk mijn hele hebben en houden voor over gehad om mijn personeel te be talen. Dat zegt genoeg over mijn inzet." „Ik ben geen slachtoffer met een zielig verhaal. Ik ben de dirigent van mijn eigen leven en verantwoordelijk voor alles. On langs trok ik een 'angel-card', een kaart spel dat ik voor kerst heb gekregen. 'Pijn is onontkoombaar, lijden is een keuze'. Nooit zal ik voor het lijden kiezen. Dat wil niet zeggen dat ik sta te j uichen als er nare dingen gebeuren in mijn leven." Ferdie E. De glazen bol in zijn werkkamer blikt al vast vooruit. 'Toekomst in zicht' zeggen dansende letters onder de stolp. Behalve de eventuele doorstart van Oininio, die nog in de lucht hangt vanwege aarzelende investeerders, staat Ronald Jan Heijn iets heel anders te wachten. Ferdi E., de moor denaar van zijn vader, komt mogelijk dit jaar nog op vrije voeten. Ook bij die ge dachte manifesteren zich bij de spiritueel leider geen gevoelens als haat en wraak jegens de dader. „Als Ferdi E. genezen is, inziet wat hij heeft gedaan en zich bewust is van wat er met hem aan de hand is, dan krijgt hij van mij een nieuwe kans. Een voorbeeld. Als blijkt dat hij de beste automonteur in de wijde omgeving is, dan zou ik tegen goede vrienden zeggen: 'Als je auto kapot is, neem Ferdi E.." „Natuurlijk wal ik weten waarom hij mijn vader heeft vermoord. Misschien vraag ik het hem ooit eens, maar ik wal mijn leven niet afhankelijk maken van zijn ant woord. Hij is verantwoordelijk voor zijn daad, niet ik. Door haat en wraak zou ik foto Phil Nijhuis zelf levenslang hebben, en dat wol ik niet. Ook Ferdi E. moet ik een plek geven, hoe gek dat ook klinkt." „Het heeft alles te maken met de univer sele liefde waar ik in geloof. Die oordeelt niet, maar constateert. In de universele liefde is iemand zoals hij ismet zijn mooie en minder mooie kanten. Ferdi E. heeft vrouw en kinderen, die zullen van hem houden. Hij zal vast ook goede dingen hebben." Onzeker De glazen bol kijkt verder. De toekomst van Ronald Jan, zijn vrouw Monique en zijn zes kinderen - van wie de twee uit zijn eerste huwelijk niet permanent bij hem wonen - is onzeker. Door de financiële pe rikelen moesten zij de villa met sauna en zwembad aan het Vondelpark verruilen voor een eenvoudiger onderkomen ergens op het platteland. „We leven nu dichter bij de natuur, dat is prettig. Als ik Amsterdam uitrijd, voel ik alles van me afglijden. Maar wie denkt dat Ronald Jan terug wil naar de huifkar, heeft het goed mis. Natuurlijk kan geld je leven veraangenamen, dat geldt ook voor mijDe luxe van fax, computer en mobiele telefoon zou ik niet meer willen missen. Als we met alle zes kinderen op pad zijn, hebben Monique en ik vaak allebei een mobieltje bij ons. Voor de logistiek heel makkelijk." „Of wij nog meer financiële problemen krijgen, hangt af van de doorstart. Ik ga er vanuit dat het lukt. Misschien komt er een nieuwe zakelijk leider en krijg ik op het creatieve vlak de verantwoordelijkheid. En zelfs als Oininio zijn deuren nooit meer opent, ervaar ik het faillissement niet als een nederlaag. Dat geldt ook voor mijn vader, die voor mijn gevoel over mijn schouder meekijkt. Hij weet dat ik mijn best heb gedaan. Ik denk dat hij het mooi vindt dat zijn oudste zoon aan deze onder neming is begonnen. Nooit eerder zag hij mij als een zakenman." Carine Neefjes De heren der schepping zijn een beetje in de war. Zijn ze na twee feministische golven eindelijk bereid de afwas te doen en over hun emoties te praten, worden ze weer afgeschilderd als slapjanussen en softies. Mannen zijn dan ook naarstig op zoek naar hun ego, dat zich ergens tussen watje en macho moet bevinden. In het boek 'Ruimte voor mannen', dat onlangs verscheen, vertellen ze zelf hoe het zit. Sinds de tweede feministische golf zo'n dertig jaar geleden be gon, is de belangstelling vooral uit gegaan naar de positie van vrou wen. Maar hoe is het eigenlijk met de heren der schepping gesteld? Ook mannen hebben het wel eens moeilijk, zo blijkt uit de bundel 'Ruimte voor mannen' die onlangs verscheen. Daarin komen zestien mannen aan het woord uit uiteen lopende richtingen. Enkele auteurs zijn aan een universiteit verbon den, andere zijn afkomstig uit de reguliere hulpverlening of uit de meer alternatieve hoek. De bundel is samengesteld door Vincent Duindam, als psycholoog verbon den aan de Universiteit van Utrecht. Hij publiceerde eerder het boek 'Zorgende vaders'. Weinig oog Hebben mannen dan (nog meer) ruimte nodig? Ja, stelt psycholoog Jeroen Jansz in de bundel. Want hoe groot de maatschappelijke Veel mannen zien in hun omgang met kinderen een kans om geen groot en stijf mens meer te hoeven zijn. foto Werner Rauwerdink ruimte voor mannen ook mag zijn, in het sociaal-emotionele vlak is de ruimte beperkt. 'Mannen zijn nog altijd rationeel, tonen amper hun emoties en hebben weinig oog voor de emoties van anderen. De inge snoerde emotionaliteit van man nen speelt ze parten bij het aangaan van intieme relaties met hun kinde ren, partners of vrienden en kan ne gatieve effecten hebben op hun ge zondheid.' Jansz geeft enkele wenken voor mannen om het uiten van 'tere emo ties' te oefenen, zoals toneelspelen en de praktijk van het eigen vader schap. Ook Vincent Duindam is van mening dat het vaderschap man nen kansen biedt om zich persoon lijk te onplooien. 'Bovendien vin den veel mannen het heerlijk om deel te hebben aan de wereld van kinderen en niet altijd zo'n stijf groot mens te hoeven zijn.' Volgens psycholoog Nico van Oos ten is er op dat gebied zelfs een stil le revolutie onder mannen gaande. 'Een groeiend aantal vaders wil werktijd inleveren om een deel van de dagelijkse verzorging van de kinderen op zich te nemen.' Overigens kunnen de heren er niets aan doen dat ze zich soms als macho's gedragen, zo neemt Van Oosten het op voor zijn seksegeno ten. 'We zijn niet verantwoordelijk voor wat we als kind aan normen en waarden hebben meegékregen. Het is de loden last van de erfenis van de patriarchale samenleving.' Mannenhulp Volgens sommige auteurs moet er meer ruimte komen voor het in zicht dat mannen nu eenmaal an ders in elkaar zitten dan vrouwen. Ze staan anders in de wereld dan vrouwen, ze zorgen op een andere manier en ze uiten zich op een an dere manier. Zo stellen de mannen- hulpverleners Joop Beelen, Rob Geurts en Jack van der Loo in het boek dat werk bij mannen meer en anders dan bij vrouwen aan eigen waarde, zelfbeschikkingsgevoel en trots raakt. Ook benadrukken ze 'dat we de ingetogenheid van man nen niet moeten miskennen als een gebrek aan intimiteit of een ontbre ken van gevoeligheid'. Er wordt bovendien met een veel te negatieve blik naar mannen geke ken, vinden ze. Toont een man geen emoties, dan is hij in de ogen van veel vrouwen een macho. Doet hij het wel, dan wordt hij door andere mannen uitgemaakt voor softie. Maarten Moens, organisator van de workshop 'Tussen macho en softie' schrijft: 'Het oude beeld van de harde macho is onder invloed van de sociale revolutie van eind jaren zestig en het feminisme niet meer werkzaam en ook niet meer ge wenst. Er wordt als man meer van je verwacht dan geld binnenbren gen en het vlees aansnijden op zon en feestdagen. Mannen gingen an dere, meer zachte kanten in zich zelf ontdekken. Zo ontstond in de jaren zeventig, tachtig een nieuw beeld vair mannelijkheid, dat sterk gekleurd was door de wensen van emanciperende vrouwen. Doen we het zo goed?, was de onderliggende vraag van de softies. Maar toen ze in de jaren negentig zowel door vrouwen als mannen werden afge schilderd als gecastreerde slapja nussen, werden vrouwen en hun emancipatiestrijd als referentie punt voor de mannelijke identiteit verlaten. Centraal staat nu de vraag: „Wie zijn we en wat willen we zelf als mannen?," aldus Moens. Stoer Hij vindt dat het tijd is om alle nor men en waarden los te laten die voorschrijven hoe een 'echte' man of vrouw zich zou moeten gedra gen. Zé houden mannen gevangen in him rol van 'stoer en zwijgzaam' en vrouwen in hun rol van 'zwak en emotioneel'. 'Het loslaten en over stijgen van stereotiepe manbeelden biedt mannen de ruimte om aan hun mannelijkheid een eigen vorm en invulling te geven.Uiteinde lijk wordt man-zijn dan een vorm van mens-zijn.' Vincent Duindam e.a.: Ruimte voor mannen; Van Gennep Amsterdam; ISBN 90 5515 215 3; f 39,90. Corine van Zuthem

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 83