Kantoor ABN Amro vernieuwd
Leo Hannewijk streeft naar
volwassener Film by the Sea
PZC
Rabobank plaatst geldkiosken
premie PZC
Is het nu kietelen,
of is het jeuken?
zeeland
14
Investering van twee miljoen in Terneuzense vestiging
ondernemend zeeland
in detail
Dow neemt
smeermiddelen
over van Shell
Je ontkomt niet aan
dat 'opaatje wat
ben je toch flink'
1912
kunst cultuur
ZL-3: een
verrassend
Zeelandboek
Hakkinen toont innige
vertrouwdheid met
oeuvre William Byrd
Pianotalent
geeft concert in
Scheldemond
zaterdag 29 januari 2000
door Bas Lippmann
TERNEUZEN - Na een ingrij
pende verbouwing werd vrij
dag het ABN Amro-kantoor
aan de Herengracht in Terneu-
zen heropend. Voor deze speci
ale gelegenheid heeft de bank
het beeld van een dynamisch
vormgegeven centaur voor het
gebouw teruggeplaatst.
Samen met regio-directeur P.
van der Werf en rayon-direc
teur T. de Jonge onthulde bur
gemeester R. Barbé het gereno
veerde beeld van kunstenaar
Fons Bemelmans, dat twee jaar
geleden weggehaald moest
worden.
ABN Amro investeerde twee
miljoen gulden in de verbou
wing van haar kantoor aan de
Herengracht. Algemeen regio-
-directeur P. van dei' Werf
vindt dat de bank toekomstge
richt te werk moet gaan. „Dat
is de strategie van ons vijfja
renplan "Focus 2005'. Met de
ontwikkelingen in Europa en
de toenemende informatie
technologie verandert de we
reld om ons heen in sneltrein
vaart. Wij moeten daar wel in
meegaan." In het vorige vijfja
renplan van ABN Amro kwam
het internet nog niet ter sprake.
Vandaag de dag heeft volgens
Van der Werf een enorme in
vloed op de samenleving. „Wij
voeren een multi-distributie-
beleid. Bankieren kan via het
internet, de telefoon Maar het
belangrijkste distributieka
naal blijft de komende jaren
nog steeds het kantoor zelfWij
hebben hier geïnvesteerd om
dat we verwachten dat er de
komende jaren veel gaat ge
beuren in Terneuzen. ABNO
Amro heeft nu al grote relaties
zoals DOW Chemical, maar
daar komen veel investeerders
uit Antwerpen bij."
Het kantoor aaiï de Heren
gracht is ingericht volgens een
nieuw concept. Een belangrij
ke rol is nu weggelegd voor de
twee medewerkers achter de
centrale balie. Iedereen moet
zich bij hen melden en wordt
hierna doorverwezen naar de
verschillende andere balies,
die ieder ook door twee mede
werkers bezet worden. Het
doel hiervan is de wachttijden
voor de cliënten te verminde
ren en de service te optimalise
ren.
Speciaal voor de opening van
het verbouwde kantoor werd
het beeld van Fons Bemelmans
opgeknapt en teruggeplaatst.
Twee jaar geleden moest het
weggehaald worden omdat er
scheuren in waren gekomen.
Scherpe randen vormden des
tijds een gevaar voor passan
ten. Na lang aarzelen besloot
ABN Amro in september om
diep in de buidel te tasten om
het beeld op te knappen. Het
resultaat is nu zichtbaar aan de
Herengracht.
SOS, Smelik's Office Services
te Burgh-Haamstede gaat per 1
februari van start als een vol-
tijdsbedrijf voor Monique
Smelik. Zij verleende al enige
tijd diensten op secretarieel,
administratief en informatie
technologisch gebied aan mid
den- en kleinbedrijven en wijdt
zich daar nu volledig aan. Sme
lik werkte tot nu toe bij diverse
bedrijven in verschillende
functies.
Katoorautomatisering, ver
zorging van offertes, cursus
sen, pr-activiteiten en verdere
werkzaamheden verzorgt zij,
desgewenst online.
Anderhalfjaar na de start van
het bureau voor kinderfeesten
Hoera!! in Lewedorp is het
programma met thema-feesten
en het aantal medewerkers uit
gebreid. Naast feesten aan huis
of op locatie worden grotere
evenementen voor kinderen
georganiseerd. Van enkele
feestprogramma's is een doe-
hetzelf-pakket voor ouders be
schikbaar met instructies en
verkleed- en schminkspullen.
Het bureau is gevestigd aan de
Haringvlietstraat in Lewe
dorp.
Mr. M. W. Dieleman, compag
non bij Flos Dieleman Advoca
ten heeft aan de Katholieke
Universiteit Nijmegen de spe
cialistenopleiding 'onroerend
goed' met lof afgerond. Diele
man werkt met name m zaken
rond onroerend goed en bouw
recht.
Erik de Nooijer en Rudy van
Verseveld hebben in Seroos-
kerke (S) Beveiligingsdienst
Endurance opgericht. De
Nooijer en Van Velseveld werk
ten eerder bij een andere bevei
ligingsdienst. Vanuit het kan
toor aan de Frederikstraat
verzorgen zij surveillances,
alarmopvolging, sluitcontroles
en -begeleiding voor winkels
en kantoren op Schouwen-
Duiveland en in de regio Rot
terdam. Per februari wil het
bedrijf drie tot vier opgeleide
mensen op locaties hebben
werken.
Computerbeurs PC Discount
bezet zaterdag 5 februari de
Zeelandhallen in Goes. Tussen
10.00 en 16.00 uur is de beurs
open voor geïnteresseerden in
hard- en software voor zakelijk
en privé gebruik. Organisator
is Interexpo Media Holland
te Den Haag.
De Kamer van Koophandel
Zeeland houdt dinsdag 15 fe
bruari een seminar rond het
Document van Oorsprong, be
langrijke documenten bij im-
en export. Inleider Theo van de
Velde van de Kamer in Rotter
dam verzorgt een inleiding en
stelt een aantal voorbeelden
aan de orde. De bijeenkomst
duurt van 13.30 tot 16.00 uur in
het kantoor van de Kamer in de
Middelburgse Buitenrust
straat.
De rubriek Onderne
mend Zeeland staat on
der redactie van Claudia
Sondervan. Vragen, tips
en mededelingen kunnen
schriftelijk worden aan
geboden aan de redactie
van de PZC, postbus 18,
4380 AA Vlissingen, of
via fax 0118-470102.
ABN Amro-directeuren P.van der Werf (1). T.de Jonge en burgemeester R. Barbé (r) onthullen het ge
renoveerde kunstwerk van Fons Bemelmans foto Peter Nicolai
TERNEUZEN - Dow Benelux
heeft de smeermiddelenbusi-
ness voor de industrie- en tex
tielsector van Shell Chemicals
overgenomen.
Dow verwerft met de overname
het bijbehorende klantenbe
stand en de rechten op de pro
duct- en toepassingstechnolo
gie. De financiële kant van de
overeenkomst is niet openbaar
gemaakt.
door Conny van Gremberghe
SLUIS - De directie van de Rabobank
West-Zeeuws-Vlaanderen heeft besloten
om geldkiosken met pinautomaten te
plaatsen in de dorpen waar de bijkantoren
van de bank worden gesloten.
De bankdirectie doet dit, omdat klanten
bezwaar maakten tegen het alternatief dat
de Rabo in eerste instantie in gedachten
had. De bank wilde na sluiting van de kan
toren de klanten de gelegenheid geven om
in supermarkten geld op te nemen, maar de
Rabobank-klanten voelden daar niets
voor om redenen van privacy.
„Als je dan een bank bent die klantgericht
wil denken, dan moet je iets anders onder
nemen. Nou, we zijn van plan om in de dor
pen waar de bijkantoren dichtgaan -Bier-
vliet, Cadzand, Groede en Schoondijke -
zogenaamde geldkiosken te plaatsen op
pleintjes. Het gaat hier om vandalisme-be-
stendige gebouwtjes waarin een pin-auto-
maat geplaatst wordt en waar ook nog
ruimte bestaat voor andere bankactivitei-
ten, zoals bijvoorbeeld telebankieren. Aan
dat laatste zullen we voorlopig overigens
niet beginnen", zegt bankdirecteur J.
Smits.
Met de sluiting van de bijkantoren - waar
acht mensen werken - bezuinigt de bank
zo'n anderhalf miljoen gulden op jaarba
sis. Het plaatsen en in gebruik hebben van
de kiosken kost circa drie ton. Smits ver
wacht dat de nieuwe voorzieningen medio
mei geplaatst kunnen worden. Tot die tijd
kan nog gebruik gemaakt worden van de
geldautomaten in de -dan onbemande -
bijkantoren. De bankgebouwtjes zullen na
de plaatsing van de kiosken worden ver
kocht.
JanGeschiere.
foto Lex de Meester
door Ali Pankow
MELISKERKE - De mensen
noemden het 'de rand van de
wereld', dat stukje platteland in
Hoogelande op Walcheren,
waar Jan Geschiere in 1912
werd geboren. Levendige herin
neringen uit zijn prille jeugd
zijn de koeken van gerstemeel,
die zijn moeder bakte om hel
einde van de Eerste Wereldoor
log te vieren en de tochtjes met
zijn vader naar Middelburg om
voor restaurant De Eendracht
graan te verhandelen. „Elke
boer was daar te vinden bij zijn
eigen kei."
Ook Jan Geschiere was voorbe
stemd om boer te worden. Eerst
werkte hij als paardenknecht
bij zijn broer, later als bedrijfs
leider bij de weduwe Dekker en
tenslotte had hij een eigen
bedrijf in de polder tussen West-
kapelle en Aagtekerke. Tussen
tijds hielp hij mee met het ont
ginnen van de Noordoostpolder.
In 1946, toen Walcheren na de
inundatie net weer was droog
gelegd, was er voor een jonge
vent in al die blubber hier wei
nig te doen Dus werd het de
modder van de polder, waar nog
heel veel werk viel te verrichten
Snokkertje
Geschiere hield van paarden.
Hij ploegde als de beste met
kruislijnen, maar kon ook pri
ma met één lijntje, een zoge
naamd 'snokkertje' overweg.
Hij spreekt met liefde over de
merrie Cato van Ravensbroek.
Maar de vernieuwing trok hem
ook, vooral na zijn ervaringen in
het noorden. Er moest een trac
tor komen en een zaaimachine,
want wie wilde bijblijven,
moest mechaniseren.
Door een grillige speling van het
lot trouwde Geschiere pas op
wat latere leeftijd met zijn
Leuntje Cornelia Boogaard.
Inmiddels is hij al weer dertien
jaar weduwnaar 'In den hoek,
uit den hoek' prijkt er op een
bord aan zijn huis in Melisker-
ke. Het komt van een Walcherse
boerenwagen. Het boeren heeft
hij langzaam afgebouwd. Na de
verkoop van zijn bedrijf, heeft
hij nog een stukje land gepacht.
100 zeeuwse portretten
Nu heeft hij nog een lapje tuin
bij zijn woning. Het doet Ge
schiere wel wat dat hij 2000
heeft gehaald. Hij heeft een
rotsvast geloof in een hierna
maals. Hij ziet het laatste stukje
van zijn leven rustig tegemoet.
Hij fietst nog veel „Dat moet hè,
om in beweging te blijven." Hij
houdt van koersbal en biljarten
en heeft zijn vaste bezoekjes.
„Je ontkomt er niet aan dat
mensen zeggen: 'opaatje, wat
ben je nog flink'. Dat geeft je het
gevoel dat je buiten het werke
lijke leven staat. Ten lange leste
hebben ze natuurlijk gelijk. Je
weet zelf ook dat je steeds meer
aan de zijkant komt te staan.
Maar ja, al dat inleveren, dat
doet weieens pijn hoor."
Directeur filmfestival mikt op verdubbeling bezoekersaantal
door Ernst Jan Rozendaal
VLISSINGEN - Hij moet nog
wennen aan de benaming direc
teur. JDat klinkt zo dikke deur
achtig." Na zijn ontslag twee
maanden geleden als filmpro
grammeur bij het Rotterdamse
theater LantaarnA'enster, heeft
Middelburger Leo Hannewijk
zijn eigen bedrijf Art Film
Support opgericht. Via dat be-
Van 39,50 voor 32,00
Een korting van 7,50 die
de PZC haar lezers aanbiedt
3
C
2
3
E S
"5.
c
O
3
z
Q.
1
De kortingsactie is geldig t/m
I april 2000. Deze bon inleveren
bij een Zeeuwse boekhandel.
[ïëzërs^B
ikrant
drijf heeft hij zich dit jaar ver
huurd als directeur van het fes
tival Film by the Sea, dat van
12 tot en met 17 september
plaatsvindt in Middelburg en
Vlissingen. „Ik sta er niet van te
kijken als we dit jaar het bezoe
kersaantal weten te verdubbe
len."
Vorig jaar trok de eerste afleve
ring van het festival, waarmee
het Nederlandse filmseizoen
wordt geopend, 12.000 bezoe
kers. Organisatorisch liep nog
niet alles op rolletjes. Hanne
wijk was vorig jaar program
meur van Film by the Sea.
Het meeste werk deed hij tijdens
de snipperdagen die hij van
LantaarnA'enster genoot, wat
géén ideale situatie was. Boven
dien vervulde hij naast zijn
werk bij het Rotterdamse thea
ter nog tal van bestuursfuncties
bij culturele organisaties her en
der inhet land. „Daar heb ik een
hoop van afgezegd. Via Art
Film Support ben ik toegetre
den tot de directie van de Maat
schappij voor Cinegrafie. Ver
der zit ik alleen nog in de Raad
voor Cultuur voor de advisering
rond het nieuwe kunstenplan
van het Rijk en het bestuur van
het Jan Vrijman Fonds.
Begin
Het bestuur van Film by the Sea
wil de organisatie van het festi
val geleidelijk aan professiona
liseren. De aanstelling van
Hannewijk - die naarmate sep
tember nadert meer dagen per
week in Vlissingen gaat werken
- is een begm. „In sta onder con
tract voor de volgende editie.
Dat wil ik zo goed mogelijk
doen, in de hoop dat ik de daar
opvolgende jaren ook van de
partij ben.
Naast het uitbouwen van de or
ganisatie en het vergaren van
subsidies en sponsorbijdragen,
is de programmering Hanne-
wijks belangrijkste taak. De
plannen voor de tweede editie
zijn ambitieus.
Natuurlijk wordt opnieuw ge
probeerd zoveel mogelijk pre
mières van commerciële films
en toegankelijke kunstfilms in
Vlissingen te laten plaatsvin
den. „Het is ons wel opgevallen
dat we beter met het publiek
moeten communiceren Bijna
niemand weet dat de filmhit van
dit moment, The Sixth Sense,
vorig jaar onze slotfilm was.
Veel mensen dachten tijdens het
festival ook dat ze er niet naar
toe konden, omdat voorstellin
gen besloten zouden zijn of uit
verkocht. Wat niet het geval
was. Dat moeten we dus beter
communiceren. Uit dit soort za
ken kunnen we wel opmaken
dat ons potentiële publiek veel
groter is dan wat vorig jaar
kwam opdagen."
Bioscooptent
Middelburg krijgt een groter
aandeel in de programmering
dan vorig jaar. Het plan is in sa
menwerking met De Drukkerij
een nieuw onderdeel, film en li
teratuur, te brengen in een spe
ciale bioscooptent op de Markt.
De Grand Theatre Cinema Bou
levard biedt plek aan driehon
derd filmliefhebbers. „We
willen daar tien nieuwe litera
tuurverfilmingen, uit landen
over de hele wereld, in première
laten gaan", legt Hannewijk uit.
„Er komt ook een jury van be
kende, internationale schrijvers
en filmmakers. Met die schrij
vers zijn weer lezingen en dis
cussies te organiseren. Voor zo
ver ik weet bestaat een dergelijk
programma-onderdeel nergens
ter wereld. In het festival kun
nen we daarmee Middelburg
van Vlissingen onderscheiden.
De programmering in Middel
burg wordt niet meer een slap
aftreksel van die in Vlissingen."
Net als vorig jaar wordt in het
onderdeel Euroscoop de cinema
uit een Europees land centraal
gesteld. Vorig jaar was dat Ier
land, nu is de keuze gevallen op
Spanje. Er wordt overwogen re
trospectieven te wijden aan het
werk van de gebroeders Joel en
Ethan Coen en dat van scenario
schrijver David Mamet, van wie
dit najaar nieuwe films ver
schijnen.
Conferenties
Het programma-onderdeel 'On
uitgegeven', met belangrijke
films die de Nederlandse bio
scoop niet gehaald hebben,
blijft gehandhaafd. Voor de
filmeducatie voor jongeren, die
vorig jaar een groot succes was,
worden dit jaar twee dagen in
geruimd. Ook zal een aantal
conferenties worden gehouden.
Een groot slotfeest zal plaats
vinden op een andere locatie dat
het bioscoopcomplex Cine City.
Met de KRO zijn besprekingen
gaande om Film by the Sea aan
dacht te geven op televisie.
Leo Hannewijk heeft ambitieuze plannen voor Film by the Sea.
foto Lex de Meester
Middelburg,
Stadsschouwburg
'Zin', cabaretprogramma van
Sanne Wallis de Vries
door Willem Nijssen
Jonge cabaretiers worden te
genwoordig al heel snel ge
lanceerd in de grote zaal. 'Zin'
is pas het tweede programma
van Sanne Wallis de Vries, en
nu al staat ze op het grote podi
um. En ze weet dat helemaal te
vullen, ook al staat er (bijna)
niets op. In die zin maakt ze
waar, wat haar sterke debuut
('Sop') vorig jaar beloofde.
Maar van een overtreffende
trap zou ik nog niet willen
spreken.
Sanne Wallis de Vries is een
kletsmajoor. Ze geeft het zelf
toe. „Ik heb een heleboel woor
den nodig. Ik ben niet uitge
praat, voordat je weet wat ik
bedoel." zegt ze aan het begin.
En aan het eind komt ze daar
heel mooi op terug. Als ze vast-
stelt dat taal maar een middel
is, en tijd ook. Bedacht door
mensen. Mannen waarschijn
lijk, Maar dat het eigenlijk
draait om het doel. Dat ze dus
heel de avond niet benoemd
heeft. De dingen zijn. Punt.
De rest is omleiding. Aflei
ding. Daar zit een hoop dwaas
heid tussen. Van huppelpasjes
tot onzinverhalen. Van quasi-
holpraat in een overdreven
Amsterdams accent over het
uiterlijk (zonder dat geen in
nerlijk) tot een semi-shoc-
kerende scène met een rol-
stoelgebruikster. Die zonder
het minste zelfbeklag rond
rijdt op een verjaardag en alle
'boys' herinnert aan de hete
uurtjes die ze hebben gekend.
Toen. „Alles doet het nog ge
woon hoor. Waarom komen
jullie eigenlijk nooit meer?"
Een sterke scène is dat, die de
essentie laat zien van de tech
niek van Sanne Wallis de Vries.
Droog, zonder verband met
andere delen van het program
ma, naar het extreme gevoerd,
eerder absurdistisch, geen ver
manende clou, maar met uit
kabbelend einde. Eenzelfde
aanpak is ook te zien in de scè
ne rond stille Ella, al eerder
zwijgzaam figurerend op zo'n
dodelijk verjaardagsfeestje
(„En ik heb ondertussen wel
geleerd te klessebessen.") En
die dan later heel sec een relaas
doet over zinloos geweld. Zon
der enig ander commentaar
dan de stompzinnige reactie
daarop.
Die omhaal van woorden lijkt
wel eens overdadig, maar is
uiteindelijk toch wel nodig om
te kunnen laten voelen, hoe hol
veel gesprekken en veel onder
werpen eigenlijk zijn. 'Zin'
heeft het over zin door veel on
zin te laten zien en horen. Dat
is mooi gelukt.
Minder overtuigend (vergele
ken met het debuut) was de
plaats van de liedjes. Ze lijken
losser in het programma te
staan. Zetten vaak geen punt,
zijn ook geen uitroepteken.
'Zin' is een tikje wild, heel los
van structuur en ergens toch
wel knap in elkaar gezet. Wis
selend van zeggingskracht in
de onderdelen, terwijl het ge
heel toch wel een boodschap
heeft. Al was het maar een an
ti-boodschap. Het is een pro
gramma dat in al zijn dwaas
heid en satire zeker niet uit is
op goedkope lach, maar dat
eerder kietelt op plaatsen
waar je het niet verwacht. Is
het wel kietelen, of is het eer
der jeuken?
MIDDELBURG,
Kloveniersdoelen
Aapo Hakkinen, klavecimbel. Wer
ken van Byrd, Lambardi en Fresco-
baldi.
door Leen de Broekert
William Byrd heeft een om
vangrijk en belangrijk
oeuvre tot stand gebracht voor
klavier. In zijn tijd - de tweede
helft van de zestiende eeuw - be
tekent klavier: klavecimbel,
virginaal en orgel. Als groot kla-
viermuziekschepper is Byrd te
vergelijken met J. S. Bach in de
achttiende eeuw en Chopin in de
negentiende eeuw.
Tot het midden van de zestiende
eeuw beperkte het repertoire
van klavierspelers zich tot het
transcriberen en met versierin
gen opsmukken van vocale
composities en het improvise
ren van variatiereeksen op bas-
thema's. Het bijzondere van
Byrd is, dat hij als één van de
eersten de klaviermuziek be
vrijdde uit de horigheid aan vo
cale voorbeelden en stereotiepe
bassendwang.
Het dansenpaar Pavane-Galli-
arde neemt onder zijn klavier
werken in kwantitatief en kwa
litatief opzicht een ereplaats in.
De Pavane-Galliarde van Byrd
kun je vergelijken met de piano
sonates van Beethoven of de
Mazurka's van Chopin. De com
ponist heeft er talloos veel ge
schreven, maar elk afzonderlijk
werk is een volstrekt uniek indi
vidu.
In de royale selectie Byrdstuk-
ken die Hakkinen het publiek
voorzette demonstreerde hij een
innige vertrouwdheid met het
idioom van de Engelse meester.
Zowel de bezonkenheid van de
Lachrymae Pavan als het élan
van de Gaillardes kwamen
overtuigend uit de verf. De snel
le notenguirlandes, die al gauw
mechanisch en étude-achtig
worden, klonken onder zijn
handen sierlijk en expressief.
Toch leidden de ritmische vrij
heden niet tot een verlies van sa
menhang. In de grote Fantasia,
die de klavecinist aan einde van
het Byrdblok speelde kwam dit
vermogen, de grote lijn vast te
houden bijzonder overtuigend
tot uiting. Een zeker gebrek aan
losheid van motoriek leidde hier
en daar tot technische onvolko
menheden, die echter nauwe
lijks afbreuk deden aan de posi
tieve indruk van het geheel.
Naast William Byrd is Girolamo
Frescobaldi - zo'n veertig jaar
jonger dan de Engelse meester -
een eerbiedwaardige aartsva-
der van de klaviermuziek. Bij
hem bevinden we ons in de pe
riode, die men later Barok zou
noemen. Met barocco bedoelde
men een onregelmatig gevorm
de parel. Als er één genre het eti
ket barok waardig is, dan zijn
dat wel de toccata's van Fresco
baldi met hun grillig, bizar ka
rakter en hun onverwachte
wendingen.
Hakkinen stortte zich met flair
en durf op de grillige hersen
spinsels van de Italiaan. Zijn ge
raffineerde timing en zijn wijze
dosering van spanning en ont
spanning maakten het de luiste-
raar gemakkelijk, de draad van
het betoog vast te houden. Zelfs
de mammoet-passacaglia met
zijn honderd variaties was kur-
zweilig. Aapo Hakkinen zorgde
aan het einde van zijn program
ma nog voor een verrassing. Vier
stukken, die in de bilbliotheek
van het conservatorium van
Florence berusten en die toege
schreven worden aan Fresco
baldi beleefden de eerste uit
voering sinds de 17e eeuw. De
door de klavecinist geuite twij
fel aan het auteurschap van
Frescobaldi lijkt mij gegrond.
De stukjes klinken 'jonger' en
Franser dan Frescobaldi. De re
centelijk door Joel Katzman
voltooide Ruckerscopie bleek
met zijn milde glans en zijn rijke
bas een ideaal medium te zijn,
om de intenties van de speler op
timaal in klank om te zetten.
VLISSINGEN - Docenten, leer
lingen en de talentvolle jonge
pianist Switslav Presnyakov
musiceren zondag tijdens het
jaarlijkse koffieconcert van
Scheldemond Vlissingen een
uiteenlopend repertoire.
Met de bijeenkomst wordt te
vens de expositie van de kunste
nares Anne-Lies Soet uit IJzen-
dijke geopend. Tijdens het
Nieuwjaarskoffieconcert musi
ceren deelnemers zowel indivi
dueel als in groepsverband. Uit-
spatter van de dag is een optre
den van Switslav Presnyakov.
Koffieconcert Scheldemond Vlis- I
singen, zondag 30 januari, 11.30 uur.