Markt op hol door rijtjeshuizen wil af van imago visserij werf PZC Leven consumenten goedkoper door euro Twijfels over nut van privatisering Tekort aan grote vrijstaande woningen leidt tot prijsexplosie financiën en economie economie wijzer het bedrijf zaterdag 29 januari 2000 van onze redactie economie DEN HAAG - De introductie van de euro pakt gunstig uit voor consumenten. Een ruime meerderheid van de grote Eu ropese bedrijven zegt dat de nieuwe eenheidsmunt hen dwingt de prijzen te verlagen. Dat blijkt uit een onderzoek van het accountants- en ad vieskantoor KPMG onder on dernemingen met meer dan vijfduizend werknemers in de Europese Unie en Zwitserland. Tachtig procent van de bedrij ven houdt rekening met aan houdende prijsdalingen. Het afgelopen jaar verlaagden vier van de tien ondervraagden zijn prijzen. Slechts tien procent voerde een verhoging door. „De resultaten van het onderzoek bevestigen ons vermoeden dat de euro de Europese consu ment onmiddellijk financiële voordelen oplevert", aldus een KPMG-woordvoerder in Lon den. Lonen De euro is op 1 januari 1999 in gevoerd in het girale verkeer. In 2002 doen de munten en biljet ten hun intrede in de porte monnee van de burger. Een meerderheid van de onderne mingen verwacht dat de euro ook leidt tot hogere salariskos ten. Als de lonen in Europa gemakkelijker vergeleken kunnen worden, dan zullen de lager gesalarieerden sneller extra looneisen stellen. Volgens het onderzoek denken de bedrijven dat de invoering van de euro hen gemiddeld 125 miljoen gulden gaat kosten. Dat is vijf keer zoveel als zij hebben gespendeerd om de computerproblemen tijdens de eeuwwisseling te voorkomen. De werkgeversorganisatie VNO-NCW noemt een bedrag van 125 miljoen gulden 'een reële schatting'. Harde cijfers over de invoeringskosten voor Nederlandse ondernemingen zijn niet voorradig. De Nederiandsche Bank schat te de kosten voor de totale sa menleving eerder op ruim vijf miljard gulden. Daar staat tegenover dat de eu ro jaarlijks een besparing van ruim twee miljard met zich meebrengt. Overigens is slechts twintig procent van de bedrijven in het KPMG-onder- zoek al helemaal overgescha keld op de euro. Veertig pro cent denkt de administratie eind dit jaar te hebben aange past. GPD Er wordt hard gewerkt aan de verkeerde huizen. foto Hans Steinmeier/ANP Vliegbedrijfjes samen verder EINDHOVEN - Dynamic Airlines in Eindhoven en Rijnmond Airservices in Rotterdam hebben besloten de activiteiten te bundelen. Het samengaan heeft geen gevolgen voor het perso neel, aldus directeur R. Buijs van Dynamic Airlines. Het Eindhovense vliegbedrijf is gespecialiseerd in zakelijke charters. De Rotterdamse onderneming houdt zich daar ook mee bezig, maaar richt zich toch vooral op onderhoudsactivi- teiten. Dat geldt ook voor het dochterbedrij f IAS, dat zich uit sluitend bezighoudt met het onderhoud van cockpitinstru menten. Het gezamenlijke bedrijf beschikt over acht vliegtuigen. Er werken zeventig mensen in vaste dienst en vijftien oproep krachten. De nieuwe onderneming is in het betreffende marktsegment het grootste bedrijf in de Benelux. ANP Heineken aast op DB Group AMSTERDAM - Heineken wil samen met zijn partner Fraser Neave uit Singapore meer greep krijgen op de markt in Nieuw-Zeeland. Daarvoor willen de twee volledig eigenaar worden van DB Group, bierbrouwer in dit land. Ze hebben een bod uitgebracht van zestig miljoen euro 133 miljoen) op de resterende 42 procent van de aandelen. DB heeft in Nieuw-Zeeland vier brouwerijen die per jaar 1,1 miljoen hectoliter bier verkopen. Dat komt neer op een marktaandeel van 35 procent. ANP Concurrentie kost HMG winst HILVERSUM - De concurrentie met SBS is bij Holland Media Groep (HMG) ten koste gegaan van het financiële resultaat. De onderneming van RTL4, RTL5 en Veronica heeft het afge lopenjaar een winstdaling van 6£?procent moeten incasseren. De winst voor belasting lag in 1999 op 23 miljoen tegen 73 miljoen in 1998, zo blijkt uit de voorlopige cijfers die aan de aandeelhouders zijn voorgelegd. De onderneming heeft extra investeringen gedaan voor de programma's van RTL4 en de herpositionering van RTL5. Die plannen moeten voorkomen dat HMG marktaandeel verliest. Verder heeft HMG voorzieningen getroffen. De definitieve jaarcijfers komen in april naar buiten. ANP SBS met UPC in betaal-tv AMSTERDAM - SBS, moederbedrijf van de Nederlandse tv- zenders SBS6 en Net5, gaat samenwerken met het tv-kabel- bedrijf UPC. Het duo richt vier zenders op die alleen toegan kelijk zijn voor kijkers met een abonnement. De zenders richten zich in eerste instantie op de Benelux. UPC heeft vooral in Nederland veel kabelbedrijven gekocht, die voorheen vaak in handen waren van gemeenten. Zo zijn de tv- kabels van Amsterdam in handen van UPC. SBS en UPC gaan ook samen in Internet. Internetgebruikers krijgen tekenfilms, series, digitale 'tijdschriften' en spelletjes aangeboden. Een deel van deze 'programma's' is afkomstig van ZeniMax Media, een Amerikaanse dochter van SBS die daarin gespecialiseerd is. Ook 'programma's' van derden wordt via het duo SBS/UPC op Internet aangeboden. ANP Industriële productie in EU stijgt BRUSSEL - De industriële productie in de Europese Unie is in de periode september tot november vorig jaar met 1,2 pro cent gestegen vergeleken met de voorafgaande drie maanden. In de eurozone, de elf lidstaten die de euro hanteren, bedroeg de stijging 1,1 procent. Dat meldt Eurostat, het statistisch bureau van de EU. De sterkste stijging deed zich voorin Denemarken (1,7 procent), gevolgd door Frankri j kItalië en het Verenigd Koninkrij k (elk 1,1 procent). Nederland bungelde helemaal onderaan met 0,4 procent. ANP door Peet Vogels DEN HAAG - De huidige nieuwbouwwijken dreigen de Bijlmers van de toekomst te worden. Jaarlijks worden tien duizenden woningen gebouwd ilie prima voldoen aan de woon behoeften van tien jaar geleden, de rijtjeswoning met een tuintje voor en achter. De woonconsu ment van nu wil een grote, liefst vrijstaande woning, maar die worden er nauwelijks gebouwd. Dat leidt binnen tien jaar tot grote problemen als mensen willen gaan verhuizen. De bouwondernemers en de Vereniging Eigen Huis (VEPI) willen daarom een snelle aan passing van de politiek ten aanzien van nieuwbouw. De bouwbedrijven en projectont wikkelaars, verenigd in de NVB, willen af van de bestaande plan nen. „De huizen die we nu bou wen zijn tien jaar geleden be dacht. Die voldoen niet meer aan de wensen. Er is nu veel meer vraag naar grote wonin gen met veel ruimte rondom, al dan niet vrijstaand. Door af spraken met de gemeenten zijn we echter gedwongen rijtjes huizen te blijven bouwen met een dichtheid van 35 woningen per hectare", aldus N. Rietdijk directeur bij de NVB. Anders bouwen Het woningbeleid is erg plan matig. Er zijn afspraken tussen gemeenten en projectontwikke laars en bouwbedrijven over hoeveel woningen er jaarlijks op bepaalde aangewezen plek ken worden gebouwd. „Nu de vraag groot is willen we meer en Akkoord over bij kopen van elektriciteit ARNHEM - Een van de rechtszaken die worden gevoerd in de stroomsec- tor, is definitief van de baan. Gisteren werd be kend dat alle partijen hun handtekening hebben ge zet onder een compromis over het bijkopen van stroom. Dat compromis was eerder deze week op gesteld. Begin dit jaar barstte ru zie uit in de voormalige nutssector, omdat de energiedistributeurs Remu en Eneco er op het laatste nippertje achter kwamen dat ze te weinig stroom hadden besteld voor dit jaar. Volgens een oude afspraak moeten laatkomers een speciaal tarief betalen, dat twaalf keer zo hoog is als nor maal. In het compromis mogen Remu en Eneco alsnog stroom bijkopen. Welis waar niet tegen het boete tarief, maar wel tegen een I prijs die iets hoger is dan gebruikelijk. Delta Nutsbedrijven en de Elektriciteits-Produktie- maatschappij Zuid-Ne derland (EPZ) staan beide achter het compromis. „Wat Eneco en Remu aan- I vankelijk wilden, berok kende ons schade. Dit niet en dus hebben wij er geen probleem mee", liet direc teur P. Stoter van Delta weten. „Het compromis lijkt ops heel redelijk", reageerde EPZ-woord- voerder R. Kok. EPZ ziet i de ruzie tussen Eneco en Remu enerzij ds en met na me Essent en Nuon ander zijds vooral als 'één van de laatste oprispingen op weg naar een vrije elektri citeitsmarkt'. Turkije schakelt stroomtoevoer uit ANKARA - Omdat Turkije door aanhoudende kou te snel door zijn aardgas heen raakt, wordt in het hele land de stroomtoe voer dagelijks tweemaal ander half uur uitgeschakeld. De maatregel blijft van kracht tot het weer verbetert. In som mige delen van Turkije vriest het twintig graden. Turkije be trekt aardgas van Rusland voor zijn elektriciteitscentrales en verwarming. AP anders bouwen dan afgespro ken", aldus Rietdijk. „Als we meer van hetzelfde blijven bou wen loopt de woningmarkt he lemaal vast. De rijtjeswoningen worden onverkoopbaar en de prijs van vrijstaande woningen zal exploderen." De VEH, de belangenbehartiger van eigen woningbezitters, ziet de ontwikkelingen ook met zorg door Maurits Sep STELLENDAM - Even een wijdverbreid en hardnekkig misverstand uit de weg ruimen: als het met de visserijsector slecht gaat, wil dat niet zeggen dat het dus ook met de machinefabriek en scheepswerf Padmos slecht gaat. Het bedrijf bouwt meer schepen dan alleen viskotters, benadrukt commercieel directeur Hans Padmos. Het installeren, onderhouden, repareren en vervangen van scheepsmotoren zorgt eveneens voor een gestage stroom opdrachten. Hans Padmos stoort zich mateloos aan het volgens hem volstrekt verkeerde beeld dat veel mensen van het familiebedrijf hebben. „Daar hebben wij veel last van. Vooral in onze contacten met overheden en banken." Een gesprek over een investeringskrediet wil door dat misverstand nog wel eens moeizaam verlopen. „Daarom willen we eindelijk eens af van het imago van visserswerf De directe invloed van het welzijn van de visserij op dat van Machinefabriek Padmos mag dan verleden tijd zijn, ze heeft wel bestaan. Het bedrijf is ooit begonnen als reparateur van machines op schepen. „Dat was in 1930. Mijn vader had hetzelfde werk gedaan voor een bedrijf in zijn geboorteplaats Yerseke en begon als 19-jarige in Bruinisse voor zichzelf. Hij had drie werknemers. Bruinisse had een grote vloot. Toen die van zeil overschakelde op motor, nam de behoefte aan machine-onderhoud flink toe. Hij werkte ook voor de vloten van Ouddorp, Stellendam en Goedereede." Een ander moment waarop die relatie met de visserijsector zich manifesteerde, was toen de Tweede Kamer besloot de Deltawerken aan te leggen en daarmee de Oosterschelde te veranderen van een zout in een zoet water. De mosselvissers zouden hun broodwinning op de Oosterschelde verliezen en moesten dus op andere wateren gaan vissen. Bruinisse werd daardoor minder toegankelijk voor de vissers. Padmos zag zich gedwongen te verhuizen naar Stellendam. Achteraf bleek die verhuizing niet zo noodzakelijk. De Oosterscheldekering kreeg een doorlaatsysteem: het zoute water bleef, net als de mossel vissers. Het vertrek naar Stellendam ging in 1973 desondanks door, maar tegemoet. „Door de gestegen huizenprijzen is er veel vermo gen onder de huizenbezitters gekomen. Een grote groep van hen zoekt een groot, liefst vrij staand, huis tussen de vijf en de acht ton. Voor die groep is echter nauwelijks gebouwd, dus stor ten ze zich massaal op de jaren dertig wijken. Het gevolg daar van is weer dat de prijzen van tegelijkertijd behield Padmos zijn vestiging in Bruinisse. Daar werken nu twintig mensen, de overige 55 in Stellendam. Dealer De gang naar Stellendam luidde het begin van andere, betere tijden in. Strategisch belangrijk was de beslissing dealer te worden van Mitsubishi- motoren. Gingen kapotte motoren voorheen naar de leverancier, nu kon Padmos de reparaties zelf uitvoeren. „We werken voor vissers langs de hele Noordzeekust, van Duinkerken tot Denemarken. We hebben zelfs Engel se en Ierse vissers als klant, die een oude Nederlandse kotter hebben gekocht met een Mitsubishi- motor. Tegelijkertijd nam de vraag naar nieuwe vissersschepen toe. Padmos: „We ontwerpen ze, maar laten het casco bij andere werven bouwen. Plet schip afbouwen doen we weer wel zelf, in Stellendam en in Bruinisse. Toen de vraag naar die huizen omhoogschieten", aldus F. van Loon, directeur bij VEH. De kopers van de huidige nieuwbouw betalen nu al het gelag en dat zal zo blijven. „De prijzen van drieënhalf tot vier ton voor een rijtjeshuis is veel te hoog in vergelijking met de kwaliteit", aldus Van Loon. „De mensen in de nieuwb ou wwi j ken Naam Machinefabriek Padmos Plaats Stellendam Opgericht 1930 Werknemers 75 Omzet 30.000.000 gulden Dochterbedrijven Machinefabriek Padmos Stellendam Machinefabriek Padmos Bruinisse Dokmaatschappij Padmos Stellendam vissersschepen een jaar of tien geleden inzakte, zijn we andere boten gaan bouwen: zeggen wel dat ze heel tevreden zijn, maar ze willen ook weer binnen tien jaar verhuizen. Het is een tussenfase, omdat het huis dat ze eigenlijk willen nog niet gebouwd is." Dat zal tot de nodige problemen leiden vreest Rietdijk. „Als we niet gevarieerder en groter gaan bouwen zijn er voor die mensen helemaal geen huizen beschik- peilschepen voor Rijkswaterstaat, binnenvaartschepen, bevoorradingsschepen. In 1978 breidde het bedrijf de activiteiten uit met een dokmaatschappij, tegenover de machinefabriek aan de Deltahaven in Stellendam. Daar wordt onderhoud aan schepen uitgevoerd en worden casco's afgebouwd. De werf heeft inmiddels 110 schepen gebouwd. Waaronder de modernste sleepboot ter wereld zegt Padmos, „Die heeft voor twee stuwingsmotoren en achter één. Daardoor kan de boot ook zijwaarts varen." Polen Na een paar jaar helemaal geen vissersschepen te hebben gebouwd, kreeg Padmos onlangs de opdracht voor vijf kotters. Voor het eerst laat het bedrijf de casco's niet in Nederland of België bouwen, maar in Polen. „Natuurlijk is dat jammer. Voor die werven. Maar we moeten wel, anders baar. Bovendien raken zij hun huis niet kwijt, want er is al meer dan voldoende aanbod van dergelijke huizen. Over twintig jaar kunnen we de nieuwbouw wijken weer gaan slopen en daar zit niemand op te wachten, ook de bouwbedrijven niet." De NVB ziet de oplossing in de aanpak van de dertiger jaren. „Dat zijn de populaire wijken die mensen mooi vinden. Toen bemoeide de politiek zich veel minder met de volkshuisves ting. De particulier was op drachtgever en de gemeente be perkte zich tot de aanleg van wegen en openbaar groen. Na de Tweede Wereldoorlog is de wo ningbouw veel meer bepaald door de overheid en kijk waar dat toe geleid heeft. Van die ja- ren-zestig-wijken wordt echt niemand vrolijk en nu worden ze zelfs al gesloopt", aldus Riet dijk. Vrijheid De VEH dringt ook al langer aan op grotere vrijheid voor de con sument bij het bouwen. „De overheid moet meer gebieden aanwijzen waar gebouwd mag worden. Daarnaast willen wij dat een derde van de kavels op nieuwbouwlocaties door de ei genaren naar eigen wens mogen worden bebouwd. Tussen 1980 en 1995 hebben we een bange woningmarkt gehad, er was weinig vraag naar dure wonin gen. Dat is nu anders en daarom moeten er nu snel huizen voor het dure segment gebouwd wor den. Nu hebben we de kans nieuwe wijken te bouwen waar we later ook nog trots op zijn, zoals de wijken uit de jaren der tig", aldus Van Loon. GPD verliezen we de concurrentieslag. Die concurrenten zitten vooral onder de vlag van de Gorkumse scheepsbouwer Dara^n. Maaskant Shipyards bijvoorbeeld, dat net als Padmos vestigingen in Stellendam en Bruinisse heeft, maar ook de Breskense Scheepsbouw en Machinefabriek (BSM) en Scheepswerf Visser in Den Helder. Hans Padmos schrikt niet terug voor de competitie. „Het gaat soms hard tegen hard, maar daar blijf je wakker van. We hebben zeventig jaar het hoofd boven water weten te houden door ons verstand te gebruiken, door op het juiste moment de juiste beslissing te nemen. Bijvoorbeeld die verhuizing naar Stellendam. Maar ook het besluit om te stoppen met het inruilen van viskotters en die als tweedehands te verkopen. Daar zijn wij op tijd mee gestopt, terwijl anderen eraan kapot zijn gegaan." door Arjo Klamer Sta je langs de kant van de weg te wachten op de bus van tien over drie, komt-ie niet. Het busbedrijf kon meer geld verdienen door de bus in te zet ten voor een popconcert. Je doet je beklag bij de gemeen te. Die zal het aankaarten bij de overheidsdienst die belast is met de controle op het busbe drijf. De ambtenaren krijgen te horen dat ze het bezwaar maar op het hoofdkantoor moeten aankaarten. Dat zit in Engeland en daar hebben ze wel wat an ders aan het hoofd. De nood zaak om geld te verdienen, bij voorbeeld. Jarenlang hebben we te horen gekregen dat privatisering van overheidsdiensten moest. Nu blijkt dat de overheid niet alleen onhandig omgaat met de priva tisering, de twij fels nemen toe of de klanten er wel beter van wor den. Het is hoog tijd voor een adempauze in het afstoten van overheidsdiensten zoals de nutsbedrijven, buslijnen en spoorwegen. Concurrentie De gangbare gedachte is dat mensen in commerciële organi saties beter en efficiënter opere ren dan overheidsambtenaren. Ambtenaren hebben niet te ma ken met concurrentie dus waar om zouden ze extra hun best doen? Er zijn ten minste twee proble men met deze gedachte. Ten eer ste moet er sprake zijn van echte concurrentie en die is er niet voor Arriva, het Britse bedrijf dat onder de naam Noordnet het monopolie heeft op het streek vervoer in het Noorden. De ge frustreerde klant kan dus niet besluiten volgende keer de bus van een ander bedrijf te gebrui ken. Het tweede probleem betreft de controle op een bedrijf dat in buitenlandse handen is, Zo'n Arriva krijgt van de overheid flinke subsidies voor het onder houden van een uitgebreid netwerk. Dus wil de overheid inzicht hebben in de kosten en baten om de effectiviteit en noodzaak van de subsidies te beoordelen. Maar dat wil Arriva niet geven. De overheid kan daarom weinig doen als de di- recteux-en en aandeelhouders zich dankzij overdadige subsi dies verrijken. De overheid staat machteloos wanneer Arri va haar afspraken niet na komt. Hoe onhandig zo'n regionale overheid is in dit grote interna tionale spel, bleek wel bij de pri vatisering van dat noordelijk net. Een Amerikaans bedrijf wilde er tien miljoen voor beta len. Drie maanden later ver kochten de Amerikanen het streekvervoer door aan Arriva voor de lieve som van dertig mil joen gulden. Joyce Sylvester, die de ervarin gen met geprivatiseerde over heidsdiensten heeft onderzocht, beaamt in een recent versche nen dissertatie de naïviteit van de overheid voor de verkoop en haar machteloosheid erna. NS De Nederlandse Spoorwegen zijn een duidelijk geval. Van echte concurrentie is op de Ne derlandse sporen geen sprake en toch moet de NS als een com mercieel bedrijf opereren. De overheid merkt nu al dat het weinig in te brengen heeft bij het (gedeeltelijk) geprivatiseer de NS. Van een hogere efficiën tie en betere dienstverlening is vooralsnog geen sprake. Het zou alleen maar erger wor den ingeval de NS op de beurs genoteerd wordt, want dan komt het bedrijf in een oogwenk in handen van een internatio naal bedrijf en mogen de reizi gers met de overheid toekijken hoe de buitenlandse aandeel houders rijk gemaakt worden. Normen Een alternatief voor privatise ring is gedeeltelijke verzelf standiging. Het management van een zelfstandig vervoersbe drijf kan dan zelf beslissen hoe het aan een aantal vooropge stelde normen kan voldoen. Tot die normen behoren goede, be trouwbare en effectieve dienst verlening en goede arbeids voorwaarden. Meet in hoeverre het bedrijf de normen haalt en geef een beloning aan bedrijven die beter presteren dan nor maal. Een falend management mag plaatsmaken voor anderen. Op die manier kunnen ook openbare diensten scherp blij ven en de klanten van dienst zijn zonder direct commercieel te worden. Het busbedrijf zal het dan in ieder geval niet in het hoofd halen ons moedwillig bij de halte te laten staan. GPD Arjo Klamer is hoogleraar in de eco nomie van kunst en cultuur aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. De installatie van scheepsapparatuur. foto Janne Wolterbeek

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 61