Kantoor ABN Amro vernieuwd Leo Hannewijk streeft naar volwassener Film by the Sea PZC Rabobank plaatst geldkiosken premie PZC Is het nu kietelen, of is het jeuken? zeeland 14 Investering van twee miljoen in Terneuzense vestiging in detail onderriemend zeeland Dow neemt smeermiddelen over van Shell Je ontkomt niet aan dat 'opaatje wat ben je toch flink' 1912 kunst cultuur ZL-3: een verrassend Zeelandboek lezerswP Hakkinen toont innige vertrouwdheid met oeuvre William Byrd Pianotalent geeft concert in Scheldemond zaterdag 29 januari 2000 door Bas Lippmann TERNEUZEN - Na een ingrij pende verbouwing werd vrij dag het ABN Amro-kantoor aan de Herengracht in Terneu- zen heropend. Voor deze speci ale gelegenheid heeft de bank het beeld van een dynamisch vormgegeven centaur voor het gebouw teruggeplaatst. Samen met regio-directeur P. van der Werf en rayon-direc teur T. de Jonge onthulde bur- gemeester R. Barbé het gereno veerde beeld van kunstenaar Fons Bemelmans, dat t wee jaar geleden weggehaald moest worden. ABN Amro investeerde twee miljoen gulden in de verbou wing van haar kantoor aan de Herengracht. Algemeen regio- -directeur P. van der Werf vindt dat de bank toekomstge richt te werk moet gaan. „Dat is de strategie van ons vijfja renplan 'Focus 2005'. Met de ontwikkelingen in Europa en de toenemende informatie technologie verandert dp we reld om ons heen in sneltrein vaart. Wij moeten daar wel in SOS, Smelik's Office Services te Burgh-Haamstede gaat per 1 februari van start als een vol tij dsbedrijf voor Monique Smelik. Zij verleende al enige tijd diensten op secretarieel, administratief en informatie technologisch gebied aan mid den- en kleinbedrijven en wijdt zich daar nu volledig aan. Sme lik werkte tot nu toe bij diverse bedrijven in verschillende functies. Katoorautomatisering, ver zorging van offertes, cursus sen, pr-activiteiten en verdere werkzaamheden verzorgt zij, desgewenst online. Anderhalf jaar na de start van het bureau voor kinderfeesten Hoera!! in Lewedorp is het programma met thema-feesten en het aantal medewerkers uit gebreid. Naast feesten aan huis of op locatie worden grotere evenementen voor kinderen georganiseerd. Van enkele feestprogramma's is een doe- hetzelf-pakket voor ouders be schikbaar met instructies en verkleed- en schminkspullen. Het bureau is gevestigd aan de Haringvlietstraat in Lewe dorp. Mr. M. W. Dieleman, compag non bij Flos Dieleman Advoca ten heeft aan de Katholieke Universiteit Nijmegen de spe cialistenopleiding 'onroerend goed' met lof afgerond. Diele man werkt met name in zaken meegaan," In het vorige vijfja renplan van ABN Amro kwam het internet nog niet ter sprake. Vandaag de dag heeft volgens Van der Werf een enorme in vloed op de samenleving. „Wij voeren een multi-distributie- beleid. Bankieren kan via het internet, de telefoon. Maar het belangrijkste distributieka naal blijft de komende jaren nog steeds het kantoor zelf. Wij hebben hier geïnvesteerd om dat we verwachten dat er de komende jaren veel gaat ge- beuren in Terneuzen. ABNO Amro heeft nu al grote relaties zoals DOW Chemical, maar daar komen veel investeerders uit Antwerpen bij Het kantoor aan de Heren gracht is ingericht volgens een nieuw concept. Een belangrij ke rol is nu weggelegd voor de twee medewerkers achter de centrale balie. Iedereen moet zich bij hen melden en wordt hierna doorverwezen naar de verschillende andere balies, die ieder ook door twee mede werkers bezet worden. Het doel hiervan is de wachttijden voor de cliënten te verminde ren en de service te optimalise ren. Speciaal voor de opening van het verbouwde kantoor werd het beeld van Fons Bemelmans opgeknapt en teruggeplaatst. Twee jaar geleden moest het weggehaald worden omdat er scheuren in waren gekomen. Scherpe randen vormden des tijds een gevaar voor passan ten. Na lang aarzelen besloot ABN Amro in september om diep in de buidel te tasten om het beeld op te knappen. Het resultaat is nu zichtbaar aan de Herengracht. rond onroerend goed en bouw recht. Erik de Nooijer en Rudy van Verseveld hebben in Seroos- kerke (S) Beveiligingsdienst Endurance opgericht. De Nooij er en Van Velseveld werk ten eerder bij een andere bevei ligingsdienst. Vanuit het kan toor aan de Frederikstraat verzorgen zij surveillances, alarmopvolging, sluitcontroles en -begeleiding voor winkels en kantoren op Schouwen- Duiveland en in de regio Rot terdam. Per februari wil het bedrijf drie tot vier opgeleide mensen op locaties hebben werken. Computerbeurs PC Discount bezet zaterdag 5 februari de Zeelandhallen in Goes. Tussen 10.00 en 16.00 uur is de beurs open voor geïnteresseerden in hard- en software voor zakelij k en privé gebruik. Organisator is Interexpo Media Holland te Den Haag. De Kamer van Koophandel Zeeland houdt dinsdag 15 fe bruari een seminar rond het Document van Oorsprong, be langrijke documenten bij im- en export. Inleider Theo van de Velde van de Kamer in Rotter dam verzorgt een inleiding en stelt een aantal voorbeelden aan de orde. De bijeenkomst duurt van 13.30 tot 16.00 uur in het kantoor van de Kamer in de Middelburgse Buitenrust straat. De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. TERNEUZEN - Dow Benelux heeft de smeermiddelenbusi- ness voor de industrie- en tex tielsector van Shell Chemicals overgenomen. Dow verwerft met de overname het bijbehorende klantenbe stand en de rechten op de pro duct- en toepassingstechnolo gie. De financiële kant van de overeenkomst is niet openbaar gemaakt. door Conny van Gremberghe SLUIS - De directie van de Rabobank West-Zeeuws-Vlaanderen heeft besloten om geldkiosken met pinautomaten te plaatsen in de dorpen waar de bijkantoren van de bank worden gesloten. De bankdirectie doet dit, omdat klanten bezwaar maakten tegen het alternatief dat de Rabo in eerste instantie in gedachten had. De bank wilde na sluiting van de kan toren de klanten de gelegenheid geven om in supermarkten geld op te nemen, maar de Rabobank-klanten voelden daar niets voor om redenen van privacy. „Als je dan een bank bent die klantgericht wil denken, dan moet je iets anders onder nemen. Nou, we zijn van plan om in de dor pen waar de bijkantoren dichtgaan -Bier vliet, Cadzand, Groede en Schoondijke - zogenaamde geldkiosken te plaatsen op pleint j es. Het gaat hier om vandalisme-be- stendige gebouwtjes waarin een pin-auto- maat geplaatst wordt en waar ook nog ruimte bestaat voor andere bankactivitei- ten, zoals bijvoorbeeld telebankieren. Aan dat laatste zullen we voorlopig overigens niet beginnen", zegt bankdirecteur J. Smits. Met de sluiting van de bijkantoren - waar acht mensen werken - bezuinigt de bank zo'n anderhalf miljoen gulden op jaarba sis. Het plaatsen en in gebruik hebben van de kiosken kost circa drie ton. Smits ver wacht dat de nieuwe voorzieningen medio mei geplaatst kunnen worden. Tot die tijd kan nog gebruik gemaakt worden van de geldautomaten in de -dan onbemande - bijkantoren. De bankgebouwtjes zullen na de plaatsing van de kiosken worden ver kocht. JanGcschicre. foto Lex de Meester door Ali Pankow MELISKERKE - De mensen noemden het 'de rand van de wereld', dat stukje platteland in Hoogelande op Walcheren, waar Jan Geschiere in 1912 werd geboren. Levendige herin neringen uit zijn prille jeugd zijn de koeken van gerstemeel, die zijn moeder bakte om het einde van de Eerste Wereldoor log te vieren en de tochtjes met zijn vader naar Middelburg om voor restaurant De Eendracht graan te verhandelen. „Elke boer was daar te vinden bij zijn eigen kei." Ook Jan Geschiei'e was voorbe stemd om boer te worden. Eerst werkte hij als paardenknecht bij zijn broer, later als bedrijfs leider bij de weduwe Dekker en tenslotte had hij een eigen bedrij f in de polder tussen West- kapelle en Aagtekerke. Tussen tijds hielp hij mee met het ont ginnen van de Noordoostpolder. In 1946, toen Walcheren na de inundatie net weer was droog gelegd, was er voor een jonge vent in al die blubber hier wei nig te doen. Dus werd het de modder van de polder, waar nog heel veel werk viel te verrichten. Snokkertje Geschiere hield van paarden. Hij ploegde als de beste met kruislijnen, maar kon ook pri ma met één lijntje, een zoge naamd 'snokkertje' overweg. Hij spreekt met liefde over de merrie Cato van Ravensbroek. Maar de vernieuwing trok hem ook, vooral na zijn ervaringen in het noorden. Er moest een trac tor komen en een zaaimachine, want wie wilde bijblijven, moest mechaniseren. Door een grillige speling van het lot trouwde Geschiere pas op wat latere leeftijd met zijn Leuntje Cornelia Boogaard. Inmiddels is hij al weer dertien jaar weduwnaar. 'In den hoek, uit den hoek' prijkt er op een, bord aan zijn huis in Melisker- ke. Het komt van een Walcherse boerenwagen. Het boeren heeft hij langzaam afgebouwd. Na de verkoop van zijn bedrijf, heeft hij nog een stukje land gepacht^ 100 zeeuwse portretten Nu heeft hij nog een lapje tuin bij zijn woning. Het doet Ge-, schiere wel wat dat hij 2000 heeft gehaald. Hij heeft een rotsvast geloof in een hierna-, maals. Hij ziet het laatste stukje van zijn leven rustig tegemoet.. Hij fietst nog veel. „Dat moet hè, om in beweging te blijven." Hij houdt van koersbal en biljarten, en heeft zijn vaste bezoekjes. „Je ontkomt er niet aan dat mensen zeggen: 'opaatje, wat, ben je nog flink'. Dat geeft je het gevoel dat je buiten het werke lijke leven staat. Ten lange leste hebben ze natuurlijk gelijk. Je weet zelf ook dat je steeds meer aan de zijkant komt te staan. Maar ja, al dat inleveren, dat doet weieens pijn hoor." Directeur filmfestival mikt op verdubbeling bezoekersaantal door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Hij moet nog wennen aan de benaming direc teur. „Dat klinkt zo dikke deur achtig." Na zijn ontslag twee maanden geleden als filmpro grammeur bij het Rotterdamse theater Lantaarn/Venster, heeft Middelburger Leo Hannewijk zijn eigen bedrijf Art Film Support opgericht. Via dat be- Van 39,50 voor 32,00 Een korting van 7,50 die de PZC haar lezers aanbiedt De kortingsactie is geldig t/m I april 2000. Deze bon inleveren bij een Zeeuwse boekhandel. drijf heeft hij zich dit jaar ver huurd als directeur van het fes tival Film by the Sea, dat van 12 tot en met 17 september plaatsvindt in Middelburg en Vlissingen. „Ik sta er niet van te kijken als we dit jaar het bezoe kersaantal weten te verdubbe len." Vorig jaar trok de eerste afleve ring van het festival, waarmee het Nederlandse filmseizoen wordt geopend, 12.000 bezoe kers. Organisatorisch liep nog niet alles op rolletjes. Hanne wijk was vorig jaar program meur van Film by the Sea. Het meeste werk deed hij tijdens de snipperdagen die hij van Lantaarn/Venster genoot, wat geen ideale situatie was. Boven dien vervulde hij naast zijn werk bij het Rotterdamse thea ter nog tal van bestuursfuncties bij culturele organisaties her en der in het land. „Daar heb ik een hoop van afgezegd. Via Art Film Support ben ik toegetre den tot de directie van de Maat schappij voor Cinegrafie. Ver der zit ik alleen nog in de Raad voor Cultuur voor de advisering rond het nieuwe kunstenplan van het Rijk en het bestuur van het Jan Vrijman Fonds. Begin Het bestuur van Film by the Sea wil de organisatie van het festi val geleidelijk aan professiona liseren. De aanstelling van Hannewijk - die naarmate sep tember nadert meer dagen per week in Vlissingen gaat werken - is een begin, „In sta onder con tract voor de volgende editie. Dat wil ik zo goed mogelijk doen, in de hoop dat ik de daar opvolgende jaren ook van de partij ben. Naast het uitbouwen van de or ganisatie en het vergaren van subsidies en sponsorbijdragen, is de programmering Hanne- wijks belangrijkste taak. De plannen voor de tweede editie zijn ambitieus. Natuurlijk wordt opnieuw ge probeerd zoveel mogelijk pre mières van commerciële films en toegankelijke kunstfilms in Vlissingen te laten plaatsvin den. „Het is ons wel opgevallen dat we beter met het publiek moeten communiceren. Bijna niemand weet dat de filmhit van dit moment, The Sixth Sense, vorig jaar onze slotfilm was. Veel mensen dachten tijdens het festival ook dat ze er niet naar toe konden, omdat voorstellin gen besloten zouden zijn of uit verkocht. Wat niet het geval was. Dat moeten we dus beter communiceren. Uit dit soort za ken kunnen we wel opmaken dat ons potentiële publiek veel groter is dan wat vorig jaar kwam opdagen." Bioscooptent Middelburg krijgt een groter aandeel in de programmering dan vorig jaar. Het plan is in sa menwerking met De Drukkerij een nieuw onderdeel, film en li teratuur, te brengen in een spe ciale bioscooptent op de Markt. De Gx-and Theatre Cinema Bou levard biedt plek aan driehon derd filmliefhebbers. „We willen daar tien nieuwe litera tuurverfilmingen, uit landen over de hele wereld, in première laten gaan", legt Hannewijk uit. „Er komt ook een jury van be kende, internationale schrijvers en filmmakers. Met die schrij vers zijn weer lezingen en dis cussies te organiseren. Voor zo ver ik weet bestaat een dergelijk programma-onderdeel nergens ter wereld. In het festival kun nen we daarmee Middelburg van Vlissingen onderscheiden. De programmering in Middel burg wordt niet meer een slap aftreksel van die in Vlissingen." Net als vorig jaar wordt in het onderdeel Euroscoop de cinema uit een Europees land centraal gesteld. Vorig jaar was dat Ier land, nu is de keuze gevallen op Spanje. Er wordt overwogen re trospectieven te wijden aan het werk van de gebroeders Joel en Ethan Coen en dat van scenario schrijver David Mamet, van wie dit najaar nieuwe films ver schijnen. Conferenties Het programma-onderdeel 'On uitgegeven', met belangrijke films die de Nederlandse bio scoop niet gehaald hebben, blijft gehandhaafd. Voor de filmeducatie voor jongeren, die vorig jaar een groot succes was, worden dit jaar twee dagen in geruimd. Ook zal een aantal conferenties worden gehouden. Een groot slotfeest zal plaats vinden op een andere locatie dat het bioscoopcomplex Cine City. Met de KRO zijn besprekingen gaande om Film by the Sea aan dacht te geven op televisie. Leo Hannewijk heeft ambitieuze plannen voor Film by the Sea. foto Lex de Meester Middelburg, Stadsschouwburg 'Zin', cabaretprogramma van Sanne Wallis de Vries door Willem Nijssen Jonge cabaretiers worden te genwoordig al heel snel ge lanceerd in de grote zaal. 'Zin' is pas het tweede programma van Sanne Wallis de Vries, en nu al staat ze op het grote podi um. En ze weet dat helemaal te vullen, ook al staat er (bijna) niets op. In die zin maakt ze waar, wat haar sterke debuut ('Sop') vorig jaar beloofde. Maar van een overtreffende trap zou ik nog niet willen spreken. Sanne Wallis de Vries is een kletsmajoor. Ze geeft het zelf toe. „Ik heb een heleboel woor den nodig. Ik ben niet uitge praat, voordat je weet wat ik bedoel." zegt ze aan het begin. En aan het eind komt ze daar heel mooi op terug. Als ze vast- stelt dat taal maar een middel is, en tijd ook. Bedacht door mensen. Mannen waarschijn lijk. Maar dat het eigenlijk draait om het doel. Dat ze dus heel de avond niet benoemd heeft. De dingen zijn. Punt. De rest is omleiding. Aflei ding. Daar zit een hoop dwaas heid tussen. Van huppelpasjes tot onzinverhalen. Van quasi - holpraat in een overdreven Amsterdams accent over het uiterlijk (zonder dat geen in nerlijk) tot een semi-shoc- kerende scène met een rol- stoelgebruikster. Die zonder het minste zelfbeklag rond rijdt op een verjaardag en alle 'boys' herinnert aan de hete uurtjes die ze hebben gekend. Toen. „Alles doet het nog ge woon hoor. Waarom komen jullie eigenlijk nooit meer?" Een sterke scène is dat, die de essentie laat zien van de tech niekvan Sanne Wallis de Vries. Droog, zonder verband met andei'e delen van het program ma, naar het extreme gevoerd, eerder absurdistisch, geen ver manende clou, maar met uit kabbelend einde. Eenzelfde aanpak is ook te zien in de scè ne rond stille Ella, al eerder zwijgzaam figurerend op zo'n dodelijk verjaardagsfeestje („En ik heb ondertussen wel geleerd te klessebessen.") En die dan later heel sec een relaas doet over zinloos geweld. Zon der enig ander commentaar dan de stompzinnige reactie daarop. Die omhaal van woorden lijkt wel eens overdadig, maar is uiteindelijk toch wel nodig om te kunnen laten voelenhoe hol veel gesprekken en veel onder werpen eigenlijk zijn. 'Zin' heeft het over zin door veel on zin te laten zien en horen. Dat is mooi gelukt. Minder overtuigend (vergele ken met het debuut) was de plaats van de liedjes. Ze lijken losser in het programma te staan. Zetten vaak geen punt, zijn ook geen uitroepteken. 'Zin' is een tikje wild, heel los van structuur en ergens toch wel knap in elkaar gezet. Wis selend van zeggingskracht in de onderdelen, terwijl het ge heel toch wel een boodschap heeft. Al was het maar een an ti-boodschap. Het is een pro gramma dat in al zijn dwaas heid en satire zeker niet uit is op goedkope lach, maar dat eerder kietelt op plaatsen waar je het niet verwacht. Is het wel kietelen, of is het eer der jeuken? MIDDELBURG, Kloveniersdoelen Aapo Hakkinen, klavecimbel. Wer ken van Byrd, Lambardi en Fresco- baldi. door Leen de Broekert William Byrd heeft een om vangrijk en belangrijk oeuvre tot stand gebracht voor klavier. In zijn tijd - de tweede helft van de zestiende eeuw - be tekent klavier: klavecimbel, virginaal en orgel. Als groot kla- viermuziekschepper is Byrd te vergelijken met J. S. Bach in de achttiende eeuw en Chopin in de negentiende eeuw. Tot het midden van de zestiende eeuw beperkte het repertoire van klavierspelers zich tot het transcriberen en met versierin gen opsmukken van vocale composities en het improvise ren van variatiereeksen op bas- thema's. Het bijzondere van Byrd is, dat hij als één van de eersten de klaviermuziek be vrijdde uit de horigheid aan vo cale voorbeelden en stereotiepe bassendwang. Het dansenpaar Pavane-Galli- arde neemt onder zijn klavier werken in kwantitatief en kwa litatief opzicht een ereplaats in. De Pavane-Galliarde van Byrd kun je vergelijken met de piano sonates van Beethoven of de Mazurka's van Chopin. De com ponist heeft er talloos veel ge schreven, maar elk afzonderlijk werk is een volstrekt upiek indi vidu. In de royale selectie Byrdstuk- ken die Hakkinen het publiek voorzette demonstreerde hij een innige vertrouwdheid met het idioom van de Engelse meester. Zowel de bezonkenheid van de Lachrymae Pavan als het élan van de Gaïllardes kwamen overtuigend uit de verf. De snel le notenguirlandes, die al gauw mechanisch en étude-achtig worden, klonken onder zijn handen sierlijk en expressief. Toch leidden de ritmische vrij heden niet tot een verlies van sa menhang. In de grote Fantasia, die de klavecinist aan einde van het Byrdblok speelde kwam dit vermogen, de grote lijn vast te houden bijzonder overtuigend tot uiting. Een zeker gebrek aan losheid van motoriek leidde hier en daar tot technische onvolko menheden, die echter nauwe lijks afbreuk deden aan de posi tieve indruk van het geheel. Naast William Byrd is Girolamo Frescobaldi - zo'n veertig jaar- jonger dan de Engelse meester - een eerbiedwaardige aartsva der van de klaviermuziek. Bij hem bevinden we ons in de pe riode, die men later Barok zou noemen. Met barocco bedoelde., men een onregelmatig gevorm- de parel. Als er één genre het eti- ket barok waardig is, dan zijn dat wel de toccata's van Fresco- baldi met hun grillig, bizar ka rakter en hun onverwachte wendingen. Hakkinen stortte zich met flair en durf op de grillige hersen spinsels van de Italiaan. Zijn ge- raffineerde timing en zijn wijze dosering van spanning en ont- spanning maakten het de luiste- raar gemakkelijk, de draad van het betoog vast te houden. Zelfs de mammoet-passacaglia met zijn honderd variaties was kur- zweilig. Aapo Hakkinen zorgde aan het einde van zijn program ma nog voor een verrassing. Vier stukken, die in de bilbliotheek" van het conservatorium van Florence berusten en die toege schreven worden aan Fresco baldi beleefden de eerste uit voering sinds de 17e eeuw. De door de klavecinist geuite twij fel aan het auteurschap van Frescobaldi lijkt mij gegrond. De stukjes klinken 'jonger' en Franser dan Frescobaldi. De re centelijk door Joel Katzman voltooide Ruckerscopie bleek met zi j n milde glans en zij n rij ke bas een ideaal medium te zijn, om de intenties van de speler op timaal in klank om te zetten. VLISSINGEN - Docenten, leer lingen en de talentvolle jonge pianist Switslav Presnyakov musiceren zondag tijdens het jaarlijkse koffieconcert van Scheldemond Vlissingen een uiteenlopend repertoire. Met de bijeenkomst wordt te vens de expositie van de kunste-^ nares Anne-Lies Soet uit IJzen- dijke geopend. Tijdens het Nieuwjaarskoffieconcert musi ceren deelnemers zowel indivi dueel als in groepsvex-band. Uit- spatter van de dag is een optre den van Switslav Px~esnyakov. Koffieconcert Scheldemond Vlis singen, zondag 3 0 januari, 11.30 uur. ABN Amro-directeuren P.van der Werf (1), T.de Jonge en renoveerde kunstwerk van Fons Bemelmans burgemeester R. Barbé (r) onthullen het ge- foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 120