Breed front voor tunnel Sluiskil
Ook op de A58 loert de radar
Olie uit zee vervuilt
strand Schouwen
Prof wil verdieping rivier met tolgeld betalen
Raadsman moordzaak
Plein 1940 in beroep
Ovet moet overlast
door stof indammen
Provincie opent knip
voor werkprojecten
Claim dreigt rond bouw woontorens
zeeuwse almanak
Scoop
Grijsaard
rijdt zonder
rijbewijs
Personeel
hotel Sluiskil
gerustgesteld
over toekomst
Bedrijven en overheden slaan handen ineen
ZEEUWS-VLAANDEREN
P7C zeel and
woensdag 19 januari 2000
Scoop staat nummer één in
de Mega top 100 met Drop it.
Nu was het wel bekend dat
het Zeeuwse instituut voor
cultuur, welzijn en zorg een
popconsulent in huis heeft
die flink aan de weg wil tim
meren met een rondreizende
vrachtwagen als oefenruimte
voor Zeeuwse bands. Maar
het bestormen van de hitlijs
ten, zou dat ook in de functie
omschrijving van de vacatu
re hebben gestaan?
door Piet Kleemans
BURGH-HAAMSTEDE -
Een gedeelte van het strand
aan de Kop van Schouwen is
vervuild met olie. De smurrie
wordt vandaag opgeruimd
door de gemeente Schou-
wen-Duiveland. Het gaat om
naar schatting minder dan
vijf kubieke meter olie.
Volgens voorlichter J. Geluk
van Rijkswaterstaat heeft de
olie al langere tijd op het wa
ter gedreven, voordat hij
aanspoelde op het strand aan
de Kop van Schouwen. Op
zichter civieltechniek I. Nor-
tier van de gemeente Schou-
wen-Dui veland bevestigt het
beeld dat Geluk schetst. Hij
vermoedt dat de olie afkom
stig is van de onlangs voor de
Franse kust vergane olietan
ker Erika, maar bewijzen
kan hij dat niet.
De olie is in vrij dikke kleve
rige brokken met de omtrek
van een bierviltje op het
strand tussen overgang Het
Oude vuur en strandover-
gang het Duinhoevepad te
rechtgekomen en heeft een
aantal vogels het leven ge
kost. Hoeveel het er zijn,
weet Nortier niet precies.
De gemeente gaat vandaag
met twee opruimploegen -
totaal acht man - aan de slag.
De betrekkelijk geringe hoe
veelheid wordt met de hand
opgeruimd. De ene schoon
maakploeg begint bij het Ou
de Vuur, de andere bij het
Duinhoevepad. De olie
wordt verzameld in vaten.
De gemeente verwacht de
opruimklus in vijf a zes uur te
kunnen klaren.
Rijkswaterstaat stelt een on
derzoek in naar de herkomst
van de olie. De dienstkring
Deltakust heeft monsters ge
nomen. De schoonmaakkos
ten worden zo mogelijk ver
haald op de vervuiler.
MIDDELBURG - Een
tachtigjarige automobi
list is dinsdagmiddag in
Middelburg van de weg
gehaald, omdat hij traag
en aarzelend reed.
Hij bleek bovendien geen
rijbewijs te bezitten. De
man kreeg een boete en
een waarschuwing vooral
niet meer achter het stuur
te kruipen. Politieagenten
brachten de man naar
huis.
door Joost Bosman
SLUISKIL - De acht werkne
mers van Hotel Sluiskil behou
den voorlopig hun werk. Die
toezegging heeft de nieuwe ei
genaar van het hotel, T. Loh
mans, dinsdag gedaan tijdens
een gesprek met het personeel.
Onder de medewerkers ont
stond vorige week onrust toen
bekend werd dat Hotel Sluiskil
per 1 februari dienst zal doen als
een Aanvullende opvang asiel
zoekers ofwel een AVO.
Of er functies wijzigen, kon
Lohmans gisteren nog niet zeg
gen. „Voorlopig blijft alles bij
het oude. Maar als het hotel een
AVO wordt, kunnen er mogelijk
wel zaken veranderen voor het
personeel", zei hij. Volgens hem
is dat afhankelijk van de vraag
hoe de klanten van het hotel rea
geren op de komst van de asiel
zoekers. „De klandizie kan
daardoor natuurlijk teruglo
pen, en dan moeten we verder
kijken."
Lohmans zegt dat er geen annu
leringen zijn geweest. „Wel
heeft er dinsdag een klant ge
beld, die voor twintig mensen
had geboekt. Hij wilde weten
wat precies de bedoeling was
met het hotel. Ik heb het hem
uitgelegd en de boeking is ge
woon overeind gebleven."
Lohmans heeft de indruk dat de
onrust onder de werknemers na
het gesprek nagenoeg is wegge
nomen. „Het was een ontspan
nen gesprek en iedereen heeft
het zijne kunnen zeggen en vra
gen."
Informatie
Personeelslid E. Dukkerhof van
Hotel Sluiskil bevestigt dat het
gesprek met Lohmans goed is
verlopen. ,,We hebben te horen
gekregen dat het hotel een hotel
blijft en dat we in dienst kunnen
blijven. De onrust bij de werk
nemers is nu wel grotendeels op
gelost." Volgens Dukkerhof was
die vooral ontstaan, doordat
Lohmans noch het Centraal
orgaan opvang asielzoekers
(COA) informatie naar buiten
brachten, voordat ze overeen
stemming hadden bereikt.
In het hotel worden volgende
maand veertig asielzoekers on
dergebracht. Het COA en Loh
mans hebben een contract voor
drie jaar gesloten. In die tijd kan
het aantal asielzoekers in het
hotel oplopen tot tweehonderd.
Omwonenden hebben gedreigd
naar de rechter te stappen. Van
avond vindt in 't Meulengat
vanaf 19.45 uur in Sluiskil een
informatiebijeenkomst plaats.
door Wout Bareman
ANTWERPEN-De Antwerpse
vervoersecouoom professor
Gust Blauwcns heeft een lu
diek plan gelanceerd om extra
geld binnen te halen voor het
uitdiepen van de Westerschel-
de. Blauwens vindt dat op de
Ring rond Antwerpen snel het
rekeningrijden moet worden
ingevoerd en dat een deel van
de opbrengst voor de verdie
ping moet worden gereser
veerd.
„Dat rekeningri jden is een per
fect systeem om Nederlandse
vrachtwagens die vanuit Rot
terdam via de Antwerpse Ring
naar Noord-Frankrijk rijden,
te laten meebetalen aan de ver
dieping. Rotterdammers die
meebetalen aan een betere be
reikbaarheid van de haven van
Antwerpen, dat is toch mooi?"
Professor Blauwens gaat ervan
uit dat ook België op termijn
niet ontkomt aan het fenomeen
rekeningrijden. Economen zijn
er al twintig jaar voorstander
van en stukje bij beetje wordt
het systeem in Europa inge
voerd. Engeland heft al tol op
de autowegen, Frankrijk doet
het, Duitsland voert de tol in
voor vrachtverkeer en ook Ne
derland is overstag. Blauwens:
„Je hoeft er niet direct morgen
mee te beginnen. Nederland
doet het in 2001. Laten zij het
proberen en wacht tot ze er er
varing mee hebben opgedaan.
Als je ermee begint in Vlaande
ren. komt Antwerpen als eerste
in aanmerking. Het kan bij
voorbeeld op alle punten, die
de Schelde of de Ring over
schrijden."
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Op initiatief
van de NV Westerscheldetunnel
heeft een groot aantal Zeeuwse
instanties en organisaties beslo
ten de krachten te bundelen
voor de bouw van een tunnel bij
Sluiskil. Ze zien goede moge
lijkheden om via een publiek-
private samenwerkingsvorm de
huidige kanaalbrug te vervan
gen door een tunnel.
Zo'n tunnel is niet alleen van
groot belang voor de afwikke
ling van het Oost-West-verkeer
in de regio, maar ook voor het
verkeer van en naar de Wester
scheldetunnel.
„Juist daarom hebben wij het
voortouw genomen", lichtte
tunneldirecteur T. Buis dins
dagavond toe. „Het is van het
grootste belang dat het initia
tief voor de kanaaltunnel wordt
gedragen door de regio. We zijn
het er samen over eens dat dit
project een goede kans van sla
gen heeft. En dat is in mijn ogen
een prima vertrekpunt. De ko
mende maanden is het zaak dat
we ons huiswerk goed op orde
krijgen. Het enthousiasme dat
ik nu bij de gesprekspartners
heb geproefd, mag niet wegeb
ben. Daarom moeten we de za
ken snel op een rij hebben, liefst
dit voorjaar al." Daarna stap
pen de initiatiefnemers met uit
gewerkte plannen naar Den
Haag en de Vlaamse regering
(die met het oog op een betere
bereikbaarheid van de haven
van Gent zou willen meedoen).
Overheidstaak
De deelnemende partijen zijn
behalve de NV Westerschelde
tunnel, Rijkswaterstaat Zee
land, de provincie, de gemeen
ten Terneuzen en Sas van Gent,
de Kamer van Koophandel, de
Brabants Zeeuwse Werkgevers
vereniging, het Platform Logis
tiek Zeeland en Zeeland Sea
ports. Ze zijn stuk voor stuk
voorstander van de tunnel, al
heeft het bedrijfsleven direct la
ten weten nog steeds op het
standpunt te staan dat de finan
ciering een overheidstaak is; het
bedrijfsleven voelt er niets voor
financieel bij te springen.
In oktober 1998 presenteerde
het Platform Logistiek Zeeland
al een nota, waarin het belang
van de kanaaltunnel werd on
derstreept. Buis: „Dat initiatief
was er op gericht het project als
nog te laten opnemen in het
Meerjarenprogramma Infra
structuur en Transport. Nu dat
niet voor 2010 lukt, gooien we
het over een andere boeg. We
hebben het adviesbureau Price,
Waterhouse, Cooper een onder
zoek laten uitvoeren en daaruit
blijkt dat de overheidsinstan
ties en andere organisaties kan
sen zien om dit project als Zee
land zelfstandig op te starten.
Als Zeeland een tunnel wil. zal
het zelf initiatief moeten ne
men. Welnu, dat doen we."
Draagvlak
De komende weken wordt in
hoog tempo bekeken of er bij be-
drijfsleven en overheid vol
doende draagvlak is voor het
tunnelproject. Daarnaast wordt
een businessplan uitgewerkt en
het beste model voor een pu-
bliek-private samenwerkings
vorm gezocht.
Binnen enkele maanden wordt
ook een tweede studie afgerond.
Op verzoek van de provincie
wordt niet alleen naar een fi
nancieringsconstructie geke
ken, maar ook een startnotitie
opgesteld voor het uitstippelen
van een traject én het opstellen
van een milieueffectrapportage.
Buis: „Wij zullen zo nodig onze
onderzoeksresultaten ook bij de
provincie inbrengen." De NV
Westerscheldetunnel is in voor
de bouw van de kanaaltunnel, al
stelt Buis direct vast dat een Eu
ropese aanbesteding niet be
paald de zekerheid biedt dat de
NV die opdracht ook in de
wacht sleept.
door Jacques Cats
MIDDELBURG - Advocaat E.
Smit heeft hoger beroep aange
tekend tegen de veroordeling
van de 23-jarige Middelburger
die op Plein 1940 in zijn woon
plaats Ronald Leeghwater heeft
doodgeschoten.
De Middelburgse rechtbank
achtte bewezen dat de Middel
burger zij n zes j aar oudere stad
genoot opzettelijk en bewust om
het leven heeft gebracht. De
Middelburger moet van de
rechtbank voor twaalf jaar de
gevangenis in. Volgens Smit is
er geen sprake geweest van
moord. Hij meent dat zijn cliënt
zonder voorbedachte rade heeft
gehandeld.
De rechtbank was tot de
conclusie gekomen dat de Mid
delburger wel degelijk voorbe
reidingen had getroffen om
Leeghwater, door wie hij zich
bedreigd en belaagd voelde, te
doden. Hij had tevoren een
vuurwapen aangeschaft en zijn
slachtoffer op 1 mei vorig jaar
min of meer uitgedaagd om naar
een café op Plein 1940 te komen.
Op straat had hij Leeghwater
met een reeks schoten om het le
ven gebracht.
Volgens Smit was zijn cliënt be
slist niet van plan geweest om
Leeghwater te doden. Het vuur
wapen zou louter uit defensieve
overwegingen zijn aangeschaft.
De man had in zijn angst impul
sief gehandeld.
Het hoger beroep dient voor het
gerechtshof in Den Haag.
door Sheila van Doorsselaer
TERNEUZEN - De provincie
heeft de milieuvergunning van
het Terneuzense overslagbedrijf
Ovet aangepast. Vanwege stof-
overlast heeft de provincie Ovet
strengere voorschriften opge
legd voor de verwerking van
stuifgevoelige goederen zoals
Indonesische cokes.
Vooral bewoners van de nabij
gelegen woonwijk Oude Vaart
hebben al vaker geklaagd over
stofoverlast. Met de nieuwe
voorschriften hoopt de provin
cie de overlast in te perken. Zo
moeten de op-, over- en afslag,
belading en het zeven van de In
donesische cokes en vergelijk
bare massagoederen direct wor
den stopgezet als kan worden
aangenomen dat door de activi
teiten gevaar, schade of hinder
kan ontstaan buiten het bedrijf.
Ovet moet de provincie een dag
van tevoren in kennis stellen als
de stuifgevoelige goederen wor
den verwerkt en ook als de acti
viteiten worden stopgezet.
Daarnaast is het niet toegestaan
het stoffige spul van schip naar
schip over te brengen en de stof-
verspreiding moet worden te
gengegaan door de valhoogte
van de goederen uit de kraan te
beperken tot een halve meter.
Bij windsnelheden hoger dan
zes meter per seconden is de ver
werking ook niet toegestaan.
Een spuit wagen met een water
en zeepmengsel moet bij het los
sen en afslaan altijd aanwezig
zijn om de cokes te bevochtigen
bij het optrekken van de grijper.
Ook moet een waterscherm
stofverspreiding voorkomen.
door Joost Bosman
TERNEUZEN - De provincie is
bereid eenmalig extra middelen
uit te trekken voor de werkloos
heidsprojecten van het ROC
Westerschelde, mits die voldoen
aan de voorwaarden die aan
dergelijke projecten worden ge
steld.
Ook vindt de provincie dat haar
bijdrage in redelijke verhou
ding moet staan tot de bijdragen
van onder meer de Zeeuws-
Vlaamse gemeenten. Het colle
ge van Gedeputeerde Staten
deed de toezegging woensdag,
naar aanleiding van vragen die
waren gesteld door de Staten
fractie van de PvdA De provin
cie antwoordt op de hoogte te
zijn van de problemen bij het
ROC en heeft inmiddels een
brief aan minister De Vries van
Sociale Zaken en Werkgelegen
heid gestuurd om haar bezorgd
heid te uiten.
De zogeheten PEBWL-projecten
(Projecten Intensieve Begelei
ding Werklozen) van het ROC
zijn op de tocht komen staan,
doordat de subsidie uit het Eu
ropees Sociaal Fonds per 1 ja
nuari 2000 is vervallen. De
Zeeuws-Vlaamse gemeenten
springen bij om de projecten
voor het komende halfjaar te
redden. De provincie betaalt het
tweede halfjaar en mogelijk
verder. Ze heeft voor de komen
de vier jaar een miljoen gulden
per jaar gereserveerd voor pro
jecten die de krapte op de
Zeeuwse arbeidsmarkt kunnen
bestrijden. Daarnaast heeft de
provincie jaarlijks de beschik
king over bijna vier ton voor
projecten waarmee wordt ge
probeerd kansarme mensen aan
een baan te helpen.
De Terneuzense watertoren; omwonenden blijven zich verzetten tegen de sloop van het markante pand voor de bouw van woontorens.
door Joost Bosman
TERNEUZEN - Omwonenden verzetten
zich tegen de plannen van aannemer Van
der Poel om twee woontorens te bouwen
op de plaats waar nu nog de watertoren
in Terneuzen staat. Mocht Terneuzen
toch het bestemmingsplan wijzigen en
daarmee Van der Poel ruim baan geven,
dan dreigen ze een schadeclaim van tien
duizenden guldens bij de gemeente neer
te leggen.
Deze week wees de rechter in Middel
burg het verzoek af om de sloop van de
watertoren op te schorten. De stichting
'Laat die toren toch staan' had dat ver
zoek ingediend. Van der Poel zal begin
februari met de sloop beginnen. De aan
nemer moet voor de bouw van de appar
tementencomplexen het bestemmings
plan laten wijzigen en wil dat doen met
een verkorte (artikel 19-) procedure. De
familie Steijns, die naast de watertoren
woont, laat dat niet over haar kant gaan
en heeft al een half j aar geleden een jurist
in de arm genomen. Omwonende M. Ha
melink wil nog even afwachten hoe de
procedure verloopt. Maar mocht die in
derdaad in het voordeel van Van der Poel
uitpakken, dan zal ook zij juridische bij
stand inroepen.
Muur
Steijns en Hamelink vinden de woonto
rens veel te groot. M. Steijns: „In totaal
komen er zo'n veertig gezinnen bij, ter
wijl we hier zes jaar geleden voor onze
rust zijn komen wonen. Daarnaast wor
den er extra parkeerplaatsen aangelegd
waar mensen af en aan blijven rijden.
Bovendien kijken we straks tegen een
muur van 75 meter hoog aan. Straks zijn
er zo'n 125 ramen op onze tuin gericht,
dan kun je je privacy wel vergeten."
Steijns wijst er voorts op dat door de
woontorens haai* huis sterk in waarde zal
dalen. Bovendien hebben de omwonen
den het vermoeden dat Van der Poel nog
meer flats wil neerzetten aan de Schel-
dekade.,De gemeente ontkent dat, maar
we hebben er aanwijzingen voor", zegt
Steijns.
Wethouder K. van der Hoofd (ruimtelijke
ordening) is optimistisch. „Zodra de
foto Charles Strijd
stichting voor het behoud van de toren
definitief haar verzet staakt, nemen we
direct contact op met de omwonenden. Ik
denk dat we er in goed overleg wel uitko
men."
Nederlaag
De stichting 'Laat die toren toch staan'
legt het hoofd inderdaad in de schoot.
Voorzitter J. Harte is teleurgesteld over
het besluit van de rechter, maar erkent de
nederlaag. „We kunnen niets meer doen.
We hebben ons er drieënhalf j aar voor in
gezet, maar nu is het gewoon klaar. De
projectontwikkelaars maken in Terneu
zen de dienst uit." Harte verklaart dat er
weinig anders op zit dan de stichting op
te heffen.
door Inqrid Huibers
KRABBENDIJKE - Met een
grootscheepse snelheidscontro
le langs de A58 ter hoogte van
Krabbendijke liet de politie au
tomobilisten dinsdag weten dat
ongestraft hard rijden op de
Rijksweg tot het verleden be
hoort.
Vanaf de provinciegrens tot aan
Goes hadden automobilisten
die tussen negen uur 's ochtends
en drie uur 's middags over de
A58 reden maar liefst drie kan
sen op een bon. Vlakbij het
Schelde-Rijnkanaal stond een
team motorrijders met laserpis
tolen. Even voorbij Krabbendij
ke kwam het welbekende rode
politiegolfj e in beeldDie auto is
uitgerust met radarapparatuur.
Wegversmalling
Even voorbij de controleauto
had Rijkswaterstaat voor een
wegversmalling gezorgd. Auto
mobilisten die waren geflitst,
konden zo door de politie ge
makkelijk naar parkeerplaats
De Vliete worden gestuurd.
Daar kregen ze meteen een pro
ces-verbaal uitgei'eikt.
De politie heeft ook de A58 tot jachtterrein verklaard; gisteren konden hardrijders op maar liefst drie
verschillende plekken worden geflitst. foto Dirk-Jan Gjeltema
Vlak voor Goes stond tenslotte
een tweede team met laserpisto
len uitgeruste agenten ldaar om
hardleerse hardrijders met hun
neus op de feiten te drukken.
„Geagiteerd door de radarcon
trole geven automobilisten
vaak een flinke dot gas en zijn
dan extra gevaarlijk bezig", legt
politiewoordvoerder J. van
Mourick uit. „Die vangen we zo
nog even op."
De politiecontroles langs de
Rijksweg vloeien voort uit het
project 'helmgras' dat afgelo
pen zomer begon. Een groep van
27 extra politiemensen contro
leert sindsdien op onder meer
snelheid, het dragen van helmen
en gordeld en alcoholgebruik.
„Vooral het naijleffect van hard
rijden op de snelweg willen we
met de nieuwe snelheidscontro
les voorkomen", zegt Van Mou
rick. „Mensen die op de A58 met
150 kilometer per uur voorbij
komen, rijden als ze de snelweg
afkomen niet ineens 80 kilome
ter per uur. Door de snelheid op
de Rijksweg omlaag te brengen,
krijg je op de secundaire wegen
ook een beter verkeersgedrag."
Voorheen controleerde de poli
tie heel sporadisch langs de A58.
De politie staat de komende tijd
zeker 'een paar keer per week'
langs de rijksweg; ze deelde gis
teren uiteindelijk 46 bekeurin
gen uit. De hoogste gemeten
snelheid bedroeg 161 kilometer
per uur.