Breed front voor tunnel Sluiskil Ook op de A58 loert de radar Olie uit zee vervuilt strand Schouwen Prof wil verdieping rivier met tolgeld betalen Raadsman moordzaak Plein 1940 in beroep Ovet moet overlast door stof indammen Provincie opent knip voor werkprojecten Claim dreigt rond bouw woontorens zeeuwse almanak Scoop Grijsaard rijdt zonder rijbewijs Personeel hotel Sluiskil gerustgesteld over toekomst Bedrijven en overheden slaan handen ineen ZEEUWS-VLAANDEREN P7C zeel and woensdag 19 januari 2000 Scoop staat nummer één in de Mega top 100 met Drop it. Nu was het wel bekend dat het Zeeuwse instituut voor cultuur, welzijn en zorg een popconsulent in huis heeft die flink aan de weg wil tim meren met een rondreizende vrachtwagen als oefenruimte voor Zeeuwse bands. Maar het bestormen van de hitlijs ten, zou dat ook in de functie omschrijving van de vacatu re hebben gestaan? door Piet Kleemans BURGH-HAAMSTEDE - Een gedeelte van het strand aan de Kop van Schouwen is vervuild met olie. De smurrie wordt vandaag opgeruimd door de gemeente Schou- wen-Duiveland. Het gaat om naar schatting minder dan vijf kubieke meter olie. Volgens voorlichter J. Geluk van Rijkswaterstaat heeft de olie al langere tijd op het wa ter gedreven, voordat hij aanspoelde op het strand aan de Kop van Schouwen. Op zichter civieltechniek I. Nor- tier van de gemeente Schou- wen-Dui veland bevestigt het beeld dat Geluk schetst. Hij vermoedt dat de olie afkom stig is van de onlangs voor de Franse kust vergane olietan ker Erika, maar bewijzen kan hij dat niet. De olie is in vrij dikke kleve rige brokken met de omtrek van een bierviltje op het strand tussen overgang Het Oude vuur en strandover- gang het Duinhoevepad te rechtgekomen en heeft een aantal vogels het leven ge kost. Hoeveel het er zijn, weet Nortier niet precies. De gemeente gaat vandaag met twee opruimploegen - totaal acht man - aan de slag. De betrekkelijk geringe hoe veelheid wordt met de hand opgeruimd. De ene schoon maakploeg begint bij het Ou de Vuur, de andere bij het Duinhoevepad. De olie wordt verzameld in vaten. De gemeente verwacht de opruimklus in vijf a zes uur te kunnen klaren. Rijkswaterstaat stelt een on derzoek in naar de herkomst van de olie. De dienstkring Deltakust heeft monsters ge nomen. De schoonmaakkos ten worden zo mogelijk ver haald op de vervuiler. MIDDELBURG - Een tachtigjarige automobi list is dinsdagmiddag in Middelburg van de weg gehaald, omdat hij traag en aarzelend reed. Hij bleek bovendien geen rijbewijs te bezitten. De man kreeg een boete en een waarschuwing vooral niet meer achter het stuur te kruipen. Politieagenten brachten de man naar huis. door Joost Bosman SLUISKIL - De acht werkne mers van Hotel Sluiskil behou den voorlopig hun werk. Die toezegging heeft de nieuwe ei genaar van het hotel, T. Loh mans, dinsdag gedaan tijdens een gesprek met het personeel. Onder de medewerkers ont stond vorige week onrust toen bekend werd dat Hotel Sluiskil per 1 februari dienst zal doen als een Aanvullende opvang asiel zoekers ofwel een AVO. Of er functies wijzigen, kon Lohmans gisteren nog niet zeg gen. „Voorlopig blijft alles bij het oude. Maar als het hotel een AVO wordt, kunnen er mogelijk wel zaken veranderen voor het personeel", zei hij. Volgens hem is dat afhankelijk van de vraag hoe de klanten van het hotel rea geren op de komst van de asiel zoekers. „De klandizie kan daardoor natuurlijk teruglo pen, en dan moeten we verder kijken." Lohmans zegt dat er geen annu leringen zijn geweest. „Wel heeft er dinsdag een klant ge beld, die voor twintig mensen had geboekt. Hij wilde weten wat precies de bedoeling was met het hotel. Ik heb het hem uitgelegd en de boeking is ge woon overeind gebleven." Lohmans heeft de indruk dat de onrust onder de werknemers na het gesprek nagenoeg is wegge nomen. „Het was een ontspan nen gesprek en iedereen heeft het zijne kunnen zeggen en vra gen." Informatie Personeelslid E. Dukkerhof van Hotel Sluiskil bevestigt dat het gesprek met Lohmans goed is verlopen. ,,We hebben te horen gekregen dat het hotel een hotel blijft en dat we in dienst kunnen blijven. De onrust bij de werk nemers is nu wel grotendeels op gelost." Volgens Dukkerhof was die vooral ontstaan, doordat Lohmans noch het Centraal orgaan opvang asielzoekers (COA) informatie naar buiten brachten, voordat ze overeen stemming hadden bereikt. In het hotel worden volgende maand veertig asielzoekers on dergebracht. Het COA en Loh mans hebben een contract voor drie jaar gesloten. In die tijd kan het aantal asielzoekers in het hotel oplopen tot tweehonderd. Omwonenden hebben gedreigd naar de rechter te stappen. Van avond vindt in 't Meulengat vanaf 19.45 uur in Sluiskil een informatiebijeenkomst plaats. door Wout Bareman ANTWERPEN-De Antwerpse vervoersecouoom professor Gust Blauwcns heeft een lu diek plan gelanceerd om extra geld binnen te halen voor het uitdiepen van de Westerschel- de. Blauwens vindt dat op de Ring rond Antwerpen snel het rekeningrijden moet worden ingevoerd en dat een deel van de opbrengst voor de verdie ping moet worden gereser veerd. „Dat rekeningri jden is een per fect systeem om Nederlandse vrachtwagens die vanuit Rot terdam via de Antwerpse Ring naar Noord-Frankrijk rijden, te laten meebetalen aan de ver dieping. Rotterdammers die meebetalen aan een betere be reikbaarheid van de haven van Antwerpen, dat is toch mooi?" Professor Blauwens gaat ervan uit dat ook België op termijn niet ontkomt aan het fenomeen rekeningrijden. Economen zijn er al twintig jaar voorstander van en stukje bij beetje wordt het systeem in Europa inge voerd. Engeland heft al tol op de autowegen, Frankrijk doet het, Duitsland voert de tol in voor vrachtverkeer en ook Ne derland is overstag. Blauwens: „Je hoeft er niet direct morgen mee te beginnen. Nederland doet het in 2001. Laten zij het proberen en wacht tot ze er er varing mee hebben opgedaan. Als je ermee begint in Vlaande ren. komt Antwerpen als eerste in aanmerking. Het kan bij voorbeeld op alle punten, die de Schelde of de Ring over schrijden." door Wout Bareman TERNEUZEN - Op initiatief van de NV Westerscheldetunnel heeft een groot aantal Zeeuwse instanties en organisaties beslo ten de krachten te bundelen voor de bouw van een tunnel bij Sluiskil. Ze zien goede moge lijkheden om via een publiek- private samenwerkingsvorm de huidige kanaalbrug te vervan gen door een tunnel. Zo'n tunnel is niet alleen van groot belang voor de afwikke ling van het Oost-West-verkeer in de regio, maar ook voor het verkeer van en naar de Wester scheldetunnel. „Juist daarom hebben wij het voortouw genomen", lichtte tunneldirecteur T. Buis dins dagavond toe. „Het is van het grootste belang dat het initia tief voor de kanaaltunnel wordt gedragen door de regio. We zijn het er samen over eens dat dit project een goede kans van sla gen heeft. En dat is in mijn ogen een prima vertrekpunt. De ko mende maanden is het zaak dat we ons huiswerk goed op orde krijgen. Het enthousiasme dat ik nu bij de gesprekspartners heb geproefd, mag niet wegeb ben. Daarom moeten we de za ken snel op een rij hebben, liefst dit voorjaar al." Daarna stap pen de initiatiefnemers met uit gewerkte plannen naar Den Haag en de Vlaamse regering (die met het oog op een betere bereikbaarheid van de haven van Gent zou willen meedoen). Overheidstaak De deelnemende partijen zijn behalve de NV Westerschelde tunnel, Rijkswaterstaat Zee land, de provincie, de gemeen ten Terneuzen en Sas van Gent, de Kamer van Koophandel, de Brabants Zeeuwse Werkgevers vereniging, het Platform Logis tiek Zeeland en Zeeland Sea ports. Ze zijn stuk voor stuk voorstander van de tunnel, al heeft het bedrijfsleven direct la ten weten nog steeds op het standpunt te staan dat de finan ciering een overheidstaak is; het bedrijfsleven voelt er niets voor financieel bij te springen. In oktober 1998 presenteerde het Platform Logistiek Zeeland al een nota, waarin het belang van de kanaaltunnel werd on derstreept. Buis: „Dat initiatief was er op gericht het project als nog te laten opnemen in het Meerjarenprogramma Infra structuur en Transport. Nu dat niet voor 2010 lukt, gooien we het over een andere boeg. We hebben het adviesbureau Price, Waterhouse, Cooper een onder zoek laten uitvoeren en daaruit blijkt dat de overheidsinstan ties en andere organisaties kan sen zien om dit project als Zee land zelfstandig op te starten. Als Zeeland een tunnel wil. zal het zelf initiatief moeten ne men. Welnu, dat doen we." Draagvlak De komende weken wordt in hoog tempo bekeken of er bij be- drijfsleven en overheid vol doende draagvlak is voor het tunnelproject. Daarnaast wordt een businessplan uitgewerkt en het beste model voor een pu- bliek-private samenwerkings vorm gezocht. Binnen enkele maanden wordt ook een tweede studie afgerond. Op verzoek van de provincie wordt niet alleen naar een fi nancieringsconstructie geke ken, maar ook een startnotitie opgesteld voor het uitstippelen van een traject én het opstellen van een milieueffectrapportage. Buis: „Wij zullen zo nodig onze onderzoeksresultaten ook bij de provincie inbrengen." De NV Westerscheldetunnel is in voor de bouw van de kanaaltunnel, al stelt Buis direct vast dat een Eu ropese aanbesteding niet be paald de zekerheid biedt dat de NV die opdracht ook in de wacht sleept. door Jacques Cats MIDDELBURG - Advocaat E. Smit heeft hoger beroep aange tekend tegen de veroordeling van de 23-jarige Middelburger die op Plein 1940 in zijn woon plaats Ronald Leeghwater heeft doodgeschoten. De Middelburgse rechtbank achtte bewezen dat de Middel burger zij n zes j aar oudere stad genoot opzettelijk en bewust om het leven heeft gebracht. De Middelburger moet van de rechtbank voor twaalf jaar de gevangenis in. Volgens Smit is er geen sprake geweest van moord. Hij meent dat zijn cliënt zonder voorbedachte rade heeft gehandeld. De rechtbank was tot de conclusie gekomen dat de Mid delburger wel degelijk voorbe reidingen had getroffen om Leeghwater, door wie hij zich bedreigd en belaagd voelde, te doden. Hij had tevoren een vuurwapen aangeschaft en zijn slachtoffer op 1 mei vorig jaar min of meer uitgedaagd om naar een café op Plein 1940 te komen. Op straat had hij Leeghwater met een reeks schoten om het le ven gebracht. Volgens Smit was zijn cliënt be slist niet van plan geweest om Leeghwater te doden. Het vuur wapen zou louter uit defensieve overwegingen zijn aangeschaft. De man had in zijn angst impul sief gehandeld. Het hoger beroep dient voor het gerechtshof in Den Haag. door Sheila van Doorsselaer TERNEUZEN - De provincie heeft de milieuvergunning van het Terneuzense overslagbedrijf Ovet aangepast. Vanwege stof- overlast heeft de provincie Ovet strengere voorschriften opge legd voor de verwerking van stuifgevoelige goederen zoals Indonesische cokes. Vooral bewoners van de nabij gelegen woonwijk Oude Vaart hebben al vaker geklaagd over stofoverlast. Met de nieuwe voorschriften hoopt de provin cie de overlast in te perken. Zo moeten de op-, over- en afslag, belading en het zeven van de In donesische cokes en vergelijk bare massagoederen direct wor den stopgezet als kan worden aangenomen dat door de activi teiten gevaar, schade of hinder kan ontstaan buiten het bedrijf. Ovet moet de provincie een dag van tevoren in kennis stellen als de stuifgevoelige goederen wor den verwerkt en ook als de acti viteiten worden stopgezet. Daarnaast is het niet toegestaan het stoffige spul van schip naar schip over te brengen en de stof- verspreiding moet worden te gengegaan door de valhoogte van de goederen uit de kraan te beperken tot een halve meter. Bij windsnelheden hoger dan zes meter per seconden is de ver werking ook niet toegestaan. Een spuit wagen met een water en zeepmengsel moet bij het los sen en afslaan altijd aanwezig zijn om de cokes te bevochtigen bij het optrekken van de grijper. Ook moet een waterscherm stofverspreiding voorkomen. door Joost Bosman TERNEUZEN - De provincie is bereid eenmalig extra middelen uit te trekken voor de werkloos heidsprojecten van het ROC Westerschelde, mits die voldoen aan de voorwaarden die aan dergelijke projecten worden ge steld. Ook vindt de provincie dat haar bijdrage in redelijke verhou ding moet staan tot de bijdragen van onder meer de Zeeuws- Vlaamse gemeenten. Het colle ge van Gedeputeerde Staten deed de toezegging woensdag, naar aanleiding van vragen die waren gesteld door de Staten fractie van de PvdA De provin cie antwoordt op de hoogte te zijn van de problemen bij het ROC en heeft inmiddels een brief aan minister De Vries van Sociale Zaken en Werkgelegen heid gestuurd om haar bezorgd heid te uiten. De zogeheten PEBWL-projecten (Projecten Intensieve Begelei ding Werklozen) van het ROC zijn op de tocht komen staan, doordat de subsidie uit het Eu ropees Sociaal Fonds per 1 ja nuari 2000 is vervallen. De Zeeuws-Vlaamse gemeenten springen bij om de projecten voor het komende halfjaar te redden. De provincie betaalt het tweede halfjaar en mogelijk verder. Ze heeft voor de komen de vier jaar een miljoen gulden per jaar gereserveerd voor pro jecten die de krapte op de Zeeuwse arbeidsmarkt kunnen bestrijden. Daarnaast heeft de provincie jaarlijks de beschik king over bijna vier ton voor projecten waarmee wordt ge probeerd kansarme mensen aan een baan te helpen. De Terneuzense watertoren; omwonenden blijven zich verzetten tegen de sloop van het markante pand voor de bouw van woontorens. door Joost Bosman TERNEUZEN - Omwonenden verzetten zich tegen de plannen van aannemer Van der Poel om twee woontorens te bouwen op de plaats waar nu nog de watertoren in Terneuzen staat. Mocht Terneuzen toch het bestemmingsplan wijzigen en daarmee Van der Poel ruim baan geven, dan dreigen ze een schadeclaim van tien duizenden guldens bij de gemeente neer te leggen. Deze week wees de rechter in Middel burg het verzoek af om de sloop van de watertoren op te schorten. De stichting 'Laat die toren toch staan' had dat ver zoek ingediend. Van der Poel zal begin februari met de sloop beginnen. De aan nemer moet voor de bouw van de appar tementencomplexen het bestemmings plan laten wijzigen en wil dat doen met een verkorte (artikel 19-) procedure. De familie Steijns, die naast de watertoren woont, laat dat niet over haar kant gaan en heeft al een half j aar geleden een jurist in de arm genomen. Omwonende M. Ha melink wil nog even afwachten hoe de procedure verloopt. Maar mocht die in derdaad in het voordeel van Van der Poel uitpakken, dan zal ook zij juridische bij stand inroepen. Muur Steijns en Hamelink vinden de woonto rens veel te groot. M. Steijns: „In totaal komen er zo'n veertig gezinnen bij, ter wijl we hier zes jaar geleden voor onze rust zijn komen wonen. Daarnaast wor den er extra parkeerplaatsen aangelegd waar mensen af en aan blijven rijden. Bovendien kijken we straks tegen een muur van 75 meter hoog aan. Straks zijn er zo'n 125 ramen op onze tuin gericht, dan kun je je privacy wel vergeten." Steijns wijst er voorts op dat door de woontorens haai* huis sterk in waarde zal dalen. Bovendien hebben de omwonen den het vermoeden dat Van der Poel nog meer flats wil neerzetten aan de Schel- dekade.,De gemeente ontkent dat, maar we hebben er aanwijzingen voor", zegt Steijns. Wethouder K. van der Hoofd (ruimtelijke ordening) is optimistisch. „Zodra de foto Charles Strijd stichting voor het behoud van de toren definitief haar verzet staakt, nemen we direct contact op met de omwonenden. Ik denk dat we er in goed overleg wel uitko men." Nederlaag De stichting 'Laat die toren toch staan' legt het hoofd inderdaad in de schoot. Voorzitter J. Harte is teleurgesteld over het besluit van de rechter, maar erkent de nederlaag. „We kunnen niets meer doen. We hebben ons er drieënhalf j aar voor in gezet, maar nu is het gewoon klaar. De projectontwikkelaars maken in Terneu zen de dienst uit." Harte verklaart dat er weinig anders op zit dan de stichting op te heffen. door Inqrid Huibers KRABBENDIJKE - Met een grootscheepse snelheidscontro le langs de A58 ter hoogte van Krabbendijke liet de politie au tomobilisten dinsdag weten dat ongestraft hard rijden op de Rijksweg tot het verleden be hoort. Vanaf de provinciegrens tot aan Goes hadden automobilisten die tussen negen uur 's ochtends en drie uur 's middags over de A58 reden maar liefst drie kan sen op een bon. Vlakbij het Schelde-Rijnkanaal stond een team motorrijders met laserpis tolen. Even voorbij Krabbendij ke kwam het welbekende rode politiegolfj e in beeldDie auto is uitgerust met radarapparatuur. Wegversmalling Even voorbij de controleauto had Rijkswaterstaat voor een wegversmalling gezorgd. Auto mobilisten die waren geflitst, konden zo door de politie ge makkelijk naar parkeerplaats De Vliete worden gestuurd. Daar kregen ze meteen een pro ces-verbaal uitgei'eikt. De politie heeft ook de A58 tot jachtterrein verklaard; gisteren konden hardrijders op maar liefst drie verschillende plekken worden geflitst. foto Dirk-Jan Gjeltema Vlak voor Goes stond tenslotte een tweede team met laserpisto len uitgeruste agenten ldaar om hardleerse hardrijders met hun neus op de feiten te drukken. „Geagiteerd door de radarcon trole geven automobilisten vaak een flinke dot gas en zijn dan extra gevaarlijk bezig", legt politiewoordvoerder J. van Mourick uit. „Die vangen we zo nog even op." De politiecontroles langs de Rijksweg vloeien voort uit het project 'helmgras' dat afgelo pen zomer begon. Een groep van 27 extra politiemensen contro leert sindsdien op onder meer snelheid, het dragen van helmen en gordeld en alcoholgebruik. „Vooral het naijleffect van hard rijden op de snelweg willen we met de nieuwe snelheidscontro les voorkomen", zegt Van Mou rick. „Mensen die op de A58 met 150 kilometer per uur voorbij komen, rijden als ze de snelweg afkomen niet ineens 80 kilome ter per uur. Door de snelheid op de Rijksweg omlaag te brengen, krijg je op de secundaire wegen ook een beter verkeersgedrag." Voorheen controleerde de poli tie heel sporadisch langs de A58. De politie staat de komende tijd zeker 'een paar keer per week' langs de rijksweg; ze deelde gis teren uiteindelijk 46 bekeurin gen uit. De hoogste gemeten snelheid bedroeg 161 kilometer per uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 49