Ergernis sluis blijft voorlopig Vlaketunnel blijft dicht voor gevaarlijke stoffen PZC Kapelse tekent met de schaar Walcherse studie naar veiligheid onder inwoners zeeland 20 Bruinisse knelpunt N59 Personeel hotel Sluiskil gerustgesteld over toekomst Zorgboerderij mag bouwen in Kloetinge Zierikzeese fietsendief vindt stelen normaal Schouwburgbestuur Middelburg oppert andere bouwplekken woensdag 19 januari 2000 door Piet Kleemans ZIERIKZEE - De tweede Zand- kreekbrug komt er. Da's mooi, maar dan wordt het ook hoog tijd dat het Schouwse knelpunt in de Midden-Zeelandroute, de Grevelingensluis bij Bruinisse, aangepakt wordt en dat kan nog wel even duren, vreest de ge meente Schouwen-Duiveland. Het duurt allemaal veel te lang. Voorzitter L. Noordhoek van de Ondernemerskring Schouwen- Duiveland noemde in zijn nieuwjaarstoespraak de Mid- den-Zeeland-route 'de drukste sluiproute van Zuid-West Ne derland'. In diezelfde rede sprak Noordhoek zijn vreugde uit over het nieuws dat de tweede brug bij de Zandkreekdam er hoogst waarschijnlijk in 2002 ligt. Hij constateerde dat als er maar genoeg aandacht gevraagd wordt voor knelpunten, dat uit eindelijk toch resultaat heeft. Een oplossing voor de proble men op de weg van Zierikzee richting Rotterdam volgt dan vanzelf, stelde Noordhoek opti mistisch. Wethouder C. W. Veerhoek van de gemeente Schouwen-Duive land deelt dat optimisme abso luut niet. „Trouwens, de tweede brug bij de Zandkreekdam is ook nog niet helemaal in kannen en kruiken hoor. Schouwen heeft nog geen geld op tafel ge legd en Goes ook nietIk ga ik er wel van uit dat het gaat lukken, maar dat gevoel heb ik bij de Grevelingensluis bij Bruinisse helemaal niet. Daar komt bij dat we daar als gemeente heel wei niggrip op hebben." Tunnel Veerhoek voegt er aan toe dat hij verwacht dat het gereedkomen van de Westerscheldetunnel de problemen op de Midden-Zee landroute, het Schouwse ge deelte incluis, alleen maar zal verergeren. „Daar moeten we SLUISKIL - De acht werkne mers van Hotel Sluiskil behou den voorlopig hun werk. Die toezegging heeft de nieuwe ei genaar van het hotel, T. Loh- mans, dinsdag gedaan tijdens een gesprek met het personeel. Onder de medewerkers ont stond vorige week onrust toen bekend werd dat Hotel Sluiskil per 1 februari dienst zal doen als een Aanvullende opvang asiel zoekers (AVO). Of er functies wijzigen, kon Lohmans gisteren nog niet zeg gen. „Voorlopig blijft alles bij het oude. Maar als het hotel een AVO wordt, kunnen er mogelijk wel zaken veranderen voor het personeel", zei hij. Volgens hem is dat afhankelijk van de vraag hoe de klanten van het hotel rea geren op de komst van de asiel zoekers. „De klandizie kan daardoor natuurlijk teruglo pen, en dan moeten we verder kijken." Geen annuleringen Lohmans zegt dat er geen annu leringen zijn geweest. „Wel heeft er dinsdag een klant ge beld, die voor twintig mensen had geboekt. Hij wilde weten wat precies de bedoeling was met het hotel. Ik heb het hem uitgelegd en de boeking is ge woon overeind gebleven." Lohmans heeft de indruk dat de onrust onder de werknemers na het gesprek nagenoeg is wegge nomen. „Het was een ontspan nen gesprek en iedereen heeft het zijne kunnen zeggen en vra gen." ook zeker, hoewel we dat al tien tallen jaren doen, aandacht voor blijven vragen, maar ik weet gewoon dat het Rijk daar momenteel geen geld voor over heeft," zegt Veerhoek. Gevolgd door de verzuchting. „Soms heb ik het idee dat we wat dat be treft aan een dood paard aan het trekken zijn." Opstoppingen De Bruse Grevelingensluis zorgt al jaren voor ernstige op stoppingen op de N59. Het is één van Zeelands drukst bezochte sluizen. Dat houdt in dat het brugdeel regelmatig omhoog gaat en automobilisten lijd zaam moeten toezien hoe de ene na de andere plezierbootmast voorbij schuift en af moeten wachten wanneer het brugdek weer omlaag gaat en zij hun weg kunnen vervolgen. Op drukke zomerdagen gaan de sluizen meer dan 25 keer open. Het scheepvaartaanbod is be palend voor de frequentie. Met het wegverkeer wordt zo goed als geen rekening gehouden, al leen met de Connexxion-bus- sen. De buschauffeurs worden door de brugwachter zelfs via de mobilofoon gewaarschuwd als er een file is ontstaan. De bussen draaien dan de parallelweg langs de Grevelingendam op en kunnen zo de rij rijdende of stil staande auto's vermijden. Het ziet ernaar uit dat de ergernis voor de geopende sluis bij Bruinisse nog wel even blijft voortbestaan; er zit geen schot in de plannen voor een oplossing. foto Janne Wolterbeek door Rolf Bosboom KLOETINGE - Zorgboerderij Moerhoeve aan de Kapelse- weg in Kloetinge mag worden gebouwd. De bestuursrechter in Middelburg wees dinsdag het verzoek van enkele omwo nenden om de bouwvergun ning te schorsen, van de hand. De argumentatie wordt pas over enkele dagen bekend. W. van Oostrum wil aan de Ka- pelseweg een boerderij bou wen waar ex-psychiatrische patiënten van Emergis onder begeleiding kunnen wonen en werken, als voorbereiding op een terugkeer naar het regulie re bestaan. Een melkveehou der die ernaast woont vreest dat de boerderij de ontwikke ling van zijn bedrijf in de weg staat en heeft samen met enke le andere omwonenden be zwaar aangetekend. Het argument dat hun advo caat A Cornelissen vorige week vrij dag tij dens de behan deling van de zaak naar voren bracht, is dat het bestem- mings- en streekplan niet- agrarische bebouwing in het gebied niet toestaan. Een zorgboerderij is volgens de raadsman geen, of in elk geval geen volwaardig, agrarisch bedrijf. Volgens de gemeente Goes is een boerderij met 'een bijkomend element van zorg' juist wel een normaal agra risch bedrijf. D. J. de Vrieze, een van de om wonenden, is teleurgesteld over de uitspraak. „Ik had wel een beetje moed, dus dan valt dit wel erg tegen." Hij gaat er van uit dat de bezwaarmakers de zaak niet opgeven. „We moeten nog eens goed bekij ken waarom de rechter ons verzoek heeft afgewezen, maar ik denk dat we er wel mee doorgaan." Eén van de werken van Lidia Schinkel. Tot 11 februari exposeert zij in de hal van het gemeentehuis in Kapelle. door Mieke van der Jagt KAPELLE - Knipkunstenares Lidia Schinkel uit Kapelle exposeert tot 11 fe bruari papierknipsels in de hal van het gemeentehuis in Kapelle. Lidia Schinkel leerde al op jonge leeftijd van haar vader de volkskunst van het pa- pierknippen: het gebruik van de schaar als potlood. Vanuit de volkskunst ontwikkelde ze haar eigen idioom, al verliest ze de tradi tionele thema's en vormen niet uit het oog. Als onderwerpen kiest ze mensen, dieren, bloemen en kerken, zaken die zich stuk voor stuk goed lenen voor uit drukking in de contrastrijke knipkunst. Schinkel stelde haar werk al op verschil lende plaatsen tentoon en leidde ook en kele workshops. Tevens illustreert ze met haar knipsels dichtbundels en andere foto Dirk-Jan Gjeltema boeken. De werken die in het Kapelse ge meentehuis hangen, zijn te koop, maar Schinkel werkt voornamelijk in op dracht. Het Kapelse gemeentehuis is geopend op werkdagen van 8.30 tot 12.00 uur en 's middags van 13.00 tot 16.00 uur. door Aector Doorns MIDDELBURG - Wat is er nu fout aan om fietsen die niet op slot staan mee te nemen? Die vraag legde dinsdag een 29-jari- ge man uit Zierikzee de politie rechter in Middelburg voor. „Als ze niet op slot staan, mag u de fietsen niet meenemen. Ze zijn van een ander", probeerde politierechter W. ter Berg de verdachte duidelijk te maken. De politierechter veroordeelde de fietsendief conform de eis tot tachtig uur werkstraf. Zierikzeeënaar had in de zomer van vorig jaar in zijn woon plaats en Kamperland zes fiet sen gestolen. Ze stonden geen van allen op slot. „Als een fiets niet op slot staat, is hij van mij", zei de man gedecideerd. Officier van justitie M. Kappeyne van de Coppello reageerde furieus. „Lulkoek. Die fietsen zijn niet van u. Daar moet u afblijven. De verdachte had zich op het politiebureau in Zierikzee zo kwaad gemaakt dat hij een wc- bril in een politiecel vernielde. Ook de vernieling werd in de strafmaat meegenomen. door Lukas Fransen MIDDELBURG - De drie Wal cherse gemeenten beginnen de ze week samen een schriftelijk onderzoek naar de veiligheids beleving van hun inwoners. Er worden hiervoor 5600 enquête formulieren verzonden naar willekeurig gekozen inwoners boven de achttien jaar. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek willen de ge meenten een optimaal veilig heidsbeleid ontwikkelen, waar mee ze de door de bewoners gesignaleerde problemen kun nen aanpakken. Middelburg, Vlissingen en Vee- re hebben nog geen eigen veilig heidsbeleid. De drie gemeenten hebben daarom besloten dat sa men op te zetten. In samenwerking met politie, brandweer, GGD en het Open baar Ministerie hebben de ge meenten een enquête ontwik keld. „We willen er zo achter komen hoe de inwoners van Walcheren denken over de vei ligheid in hun eigen wijk", zegt Jeroen Bakker, beleidsmede werker integrale veiligheid van de gemeente Middelburg. „We willen per wijk kunnen aange ven wat er mis is." De enquête bestaat uit zo'n vijf- tig vragen, die onder meer gaan over criminaliteit, vandalisme, verkeersveiligheid en brandbe veiliging in huis. „We vragen ook of mensen zich veilig voelen in hun eigen wijk en of ze 's avonds over straat durven. In de gemeente Veere krijgen 2600 inwoners de vragenlijst vrijdag in de bus; in Middelburg zijn dat er 2000 en in Vlissingen 1000.Die verdeling is volgens Bakker bewust gekozen. „We willen uitspraken doen op wijk niveau. Dat betekent dat in elke wijk, ongeacht hoe groot, twee honderd mensen een enquête formulier toegestuurd krijgen. In Veere gebeurt dat per kern en dat zijn er dertien. Vlissingen heeft met een drietal wijken van zo'n tienduizend inwoners gro tere wijken dan Middelburg." De uitkomsten van de enquête worden gelegd naast de cijfers die zijn geregistreerd door poli tie en brandweer. Dat is volgens Bakker nodig omdat een gevoel van onveiligheid soms niet strookt met de cijfers. „Iemand kan zich onveilig voelen en den ken dat er veel in zij n wij k wordt ingebroken, terwijl uit de ci j fers blijkt dat dat niet het geval is. De maatregelen die je moet ne men om dat gevoel van onveilig heid weg te nemen, zijn andere dan als er daadwerkelijk veel wordt ingebroken." Op basis van de uitkomsten van de enquête wordt een rapporta ge gemaakt. Een adviesgroep, waarin afgevaardigden zitten van politie, brandweer, Open baar Ministerie en gemeenten, buigt zich daarover. door Ab van der Sluis MIDDELBURG - Het bestuur van de Stichting Stadsschouw burg en Concertzalen Middel burg (SSCM) vindt dat het ge meentebestuur ook andere plekken moet bestuderen als al ternatief voor een nieuw thea ter. Het bestuur denkt daarbij on der meer aan Poelendaele, waar nu nog het zwembad staat. Het Middelburgse college van B en W houdt vast aan de Blau- wedijk. De tijd dringt voor een nieuwe schouwburg. Volgens het be stuur kan het bestaande pand aan het Molenwater hooguit één tot twee jaar mee. De schouw burg vertoont diverse manke menten. Zo kan de centrale verwarming het elk moment be geven en is de toneeltoren te klein en verouderd. Het SSCM-bestuur is van meet af aan geen voorstander ge-1 weest van een nieuwe schouw burg op de Blauwedijk. Kosten Ze is bang dat de kosten, die ge moeid zijn met onteigeningen, j doorberekend worden in de huurprijs. Daarnaast is de ver keerssituatie niet optimaal, is er angst voor geluidhinder en zal het te lang duren voor er ge bouwd kan worden. Om die re den pleit het bestuur bij het Middelburgse college voor al ternatieve locaties. Ook wil het bestuur van de1 schouwburg en de concertzaal dat het gemeentebestuur een twee sporenbeleid gaat volgen; enerzijds samenwerking met Veere en Vlissingen en ander zijds alles in eigen, Middelburgs beheer. Die laatste optie kan meer snel heid in het project brengen. Schouwen-Duiveland in oude ansichten Tijdens de beruchte waters noodramp van 1 februari 1953 kwam de tramhalte van Noordwelle helemaal onder wa ter te staan. Links op de foto is het stationsemplacement echter al weer gedeeltelijk droog ge vallen. Het wachthuisje hij de tramhalte werd gebruikt voor het verzenden van stukgoed per Rotterdamsche Tramweg Maat schappij en verder per Van Gend Loos. In 1954 werd van rege ringswege beslist dat de tram op Schouwen-Duiveland niet meer mocht terugkeren en aldus ge schiedde. Het openbaar vervoer zou met autobussen verzorgd worden en daar waren prak tisch alle inwoners van het voormalige eiland zeer mee in genomen. Rechts zien we de westzijde van het dorp Noord welle, waar het water wel wat gezakt was maar nog lang niet verdwenen. door Ingrid Huibers HANSWEERT - Minister T. Netelenbos (Verkeer en Water staat) weigert de toelating van het vervoer van gevaarlijke stoffen door de Vlaketunnel te verruimen voor onder meer tankauto's met LPG. Dat ant woordt de minister op een verzoek van het college van Gedeputeerde Staten en de ge meenten Kapelle en Reimers- waal. De bestuurders verzochten de minister afgelopen najaar haar beleid te herzien. Zij zijn van mening dat het vervoer door de tunnel minder risico's met zich meebrengt dan de omleidings route over de Oude Rijksweg en de Vlakebrug. Het grootste be zwaar van de Oude Rijksweg vinden zij het vele langzame verkeer, zoals tractoren met fruitkarren die van en naar de veiling rijden. „Moet een tankauto die met tachtig kilometer per uur aan komt rijden ineens remmen, dan ontstaan er gevaarlijke si tuaties. Met name bij mist of regen", zegt burgemeester G. C. de Groot, die als coördi nator Bevelanden bij de route ring voor het vervoer van gevaarlijke stoffen betrokken is. De twee gemeenten proberen al zeker vijf jaar om het tunnelre gime gewijzigd te krijgen. Daarbij beroepen zij zich op twee rapporten van Rijkswa terstaat, die begin jaren negen tig zijn verschenen. Het trans port door de tunnel van met na me LPG bleef echter verboden Nucleaire stoffen Ook het predikaat 'categorie 1- tunnel', dat de Vlaketunnel na het nemen van allerlei maatre gelen - zoals het aanbrengen van camera's in 1997 - verdien de, veranderde niets aan de zaak. Wel mocht vanaf dat mo ment het vervoer van nucleaire stoffen en bijvoorbeeld benzi ne door de tunnel, maar een tankauto met LPG moet nog steeds omrijden. De recente herziening van het netwerk van Rijks-, provincia le en gemeentelijke wegen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen was voor de provincie en de twee betrokken gemeen ten aanleiding om een her nieuwde poging te doen om de regels voor de Vlaketunnel ge wijzigd te krijgen. De minister laat zich niet ver murwen. Zij voert allereerst het 'financieel en economisch verlies' aan dat ontstaat als 'door een ernstig ongeval met een stof als LPG de tunnel on herstelbaar beschadigd wordt'. Verder schrijft Nete lenbos dat de hulpverlening bij een ongeval in een tunnel 'al tijd slechter te regelen is dan in een openlucht situatie'. Mensenlevens „De financiële argumenten wegen zwaarder dan mensen levens", concludeert De Groot na lezing van de brief. „De rou te langs de Oude Rijksweg is veel onveiliger dan die door de tunnel. Bovendien wordt nu net gedaan alsof Zeeland zou vergaan als de Vlaketunnel ontploft. De provincie blijft via de Vlakebrug en de Postbrug echt wel bereikbaar." De Groot ergert zich vooral aan het feit dat er blijkbaar onder geen beding van de regels kan worden afgeweken. „Zou de Vlaketunnel niet als tunnel maar als aquaduct te boek staan, dan is de regelgeving in eens heel anders." Of en hoe hij de minister nog op andere gedachten kan bren gen, weet De Groot nog niet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 44