Ergernis
sluis blijft
voorlopig
Vlaketunnel blijft dicht voor gevaarlijke stoffen
PZC
Kapelse tekent met de schaar
Walcherse studie
naar veiligheid
onder inwoners
zeeland
20
Bruinisse knelpunt N59
Personeel
hotel Sluiskil
gerustgesteld
over toekomst
Zorgboerderij mag
bouwen in Kloetinge
Zierikzeese fietsendief
vindt stelen normaal
Schouwburgbestuur
Middelburg oppert
andere bouwplekken
woensdag 19 januari 2000
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - De tweede Zand-
kreekbrug komt er. Da's mooi,
maar dan wordt het ook hoog
tijd dat het Schouwse knelpunt
in de Midden-Zeelandroute, de
Grevelingensluis bij Bruinisse,
aangepakt wordt en dat kan nog
wel even duren, vreest de ge
meente Schouwen-Duiveland.
Het duurt allemaal veel te lang.
Voorzitter L. Noordhoek van de
Ondernemerskring Schouwen-
Duiveland noemde in zijn
nieuwjaarstoespraak de Mid-
den-Zeeland-route 'de drukste
sluiproute van Zuid-West Ne
derland'. In diezelfde rede sprak
Noordhoek zijn vreugde uit over
het nieuws dat de tweede brug
bij de Zandkreekdam er hoogst
waarschijnlijk in 2002 ligt.
Hij constateerde dat als er maar
genoeg aandacht gevraagd
wordt voor knelpunten, dat uit
eindelijk toch resultaat heeft.
Een oplossing voor de proble
men op de weg van Zierikzee
richting Rotterdam volgt dan
vanzelf, stelde Noordhoek opti
mistisch.
Wethouder C. W. Veerhoek van
de gemeente Schouwen-Duive
land deelt dat optimisme abso
luut niet. „Trouwens, de tweede
brug bij de Zandkreekdam is
ook nog niet helemaal in kannen
en kruiken hoor. Schouwen
heeft nog geen geld op tafel ge
legd en Goes ook nietIk ga ik er
wel van uit dat het gaat lukken,
maar dat gevoel heb ik bij de
Grevelingensluis bij Bruinisse
helemaal niet. Daar komt bij dat
we daar als gemeente heel wei
niggrip op hebben."
Tunnel
Veerhoek voegt er aan toe dat hij
verwacht dat het gereedkomen
van de Westerscheldetunnel de
problemen op de Midden-Zee
landroute, het Schouwse ge
deelte incluis, alleen maar zal
verergeren. „Daar moeten we
SLUISKIL - De acht werkne
mers van Hotel Sluiskil behou
den voorlopig hun werk. Die
toezegging heeft de nieuwe ei
genaar van het hotel, T. Loh-
mans, dinsdag gedaan tijdens
een gesprek met het personeel.
Onder de medewerkers ont
stond vorige week onrust toen
bekend werd dat Hotel Sluiskil
per 1 februari dienst zal doen als
een Aanvullende opvang asiel
zoekers (AVO).
Of er functies wijzigen, kon
Lohmans gisteren nog niet zeg
gen. „Voorlopig blijft alles bij
het oude. Maar als het hotel een
AVO wordt, kunnen er mogelijk
wel zaken veranderen voor het
personeel", zei hij. Volgens hem
is dat afhankelijk van de vraag
hoe de klanten van het hotel rea
geren op de komst van de asiel
zoekers. „De klandizie kan
daardoor natuurlijk teruglo
pen, en dan moeten we verder
kijken."
Geen annuleringen
Lohmans zegt dat er geen annu
leringen zijn geweest. „Wel
heeft er dinsdag een klant ge
beld, die voor twintig mensen
had geboekt. Hij wilde weten
wat precies de bedoeling was
met het hotel. Ik heb het hem
uitgelegd en de boeking is ge
woon overeind gebleven."
Lohmans heeft de indruk dat de
onrust onder de werknemers na
het gesprek nagenoeg is wegge
nomen. „Het was een ontspan
nen gesprek en iedereen heeft
het zijne kunnen zeggen en vra
gen."
ook zeker, hoewel we dat al tien
tallen jaren doen, aandacht
voor blijven vragen, maar ik
weet gewoon dat het Rijk daar
momenteel geen geld voor over
heeft," zegt Veerhoek. Gevolgd
door de verzuchting. „Soms heb
ik het idee dat we wat dat be
treft aan een dood paard aan het
trekken zijn."
Opstoppingen
De Bruse Grevelingensluis
zorgt al jaren voor ernstige op
stoppingen op de N59. Het is één
van Zeelands drukst bezochte
sluizen. Dat houdt in dat het
brugdeel regelmatig omhoog
gaat en automobilisten lijd
zaam moeten toezien hoe de ene
na de andere plezierbootmast
voorbij schuift en af moeten
wachten wanneer het brugdek
weer omlaag gaat en zij hun weg
kunnen vervolgen. Op drukke
zomerdagen gaan de sluizen
meer dan 25 keer open.
Het scheepvaartaanbod is be
palend voor de frequentie. Met
het wegverkeer wordt zo goed
als geen rekening gehouden, al
leen met de Connexxion-bus-
sen. De buschauffeurs worden
door de brugwachter zelfs via de
mobilofoon gewaarschuwd als
er een file is ontstaan. De bussen
draaien dan de parallelweg
langs de Grevelingendam op en
kunnen zo de rij rijdende of stil
staande auto's vermijden.
Het ziet ernaar uit dat de ergernis voor de geopende sluis bij Bruinisse nog wel even blijft voortbestaan; er zit geen schot in de plannen voor
een oplossing. foto Janne Wolterbeek
door Rolf Bosboom
KLOETINGE - Zorgboerderij
Moerhoeve aan de Kapelse-
weg in Kloetinge mag worden
gebouwd. De bestuursrechter
in Middelburg wees dinsdag
het verzoek van enkele omwo
nenden om de bouwvergun
ning te schorsen, van de hand.
De argumentatie wordt pas
over enkele dagen bekend.
W. van Oostrum wil aan de Ka-
pelseweg een boerderij bou
wen waar ex-psychiatrische
patiënten van Emergis onder
begeleiding kunnen wonen en
werken, als voorbereiding op
een terugkeer naar het regulie
re bestaan. Een melkveehou
der die ernaast woont vreest
dat de boerderij de ontwikke
ling van zijn bedrijf in de weg
staat en heeft samen met enke
le andere omwonenden be
zwaar aangetekend.
Het argument dat hun advo
caat A Cornelissen vorige
week vrij dag tij dens de behan
deling van de zaak naar voren
bracht, is dat het bestem-
mings- en streekplan niet-
agrarische bebouwing in het
gebied niet toestaan. Een
zorgboerderij is volgens de
raadsman geen, of in elk geval
geen volwaardig, agrarisch
bedrijf. Volgens de gemeente
Goes is een boerderij met 'een
bijkomend element van zorg'
juist wel een normaal agra
risch bedrijf.
D. J. de Vrieze, een van de om
wonenden, is teleurgesteld
over de uitspraak. „Ik had wel
een beetje moed, dus dan valt
dit wel erg tegen." Hij gaat er
van uit dat de bezwaarmakers
de zaak niet opgeven. „We
moeten nog eens goed bekij
ken waarom de rechter ons
verzoek heeft afgewezen,
maar ik denk dat we er wel mee
doorgaan."
Eén van de werken van Lidia Schinkel. Tot 11 februari exposeert zij in de hal van het gemeentehuis in Kapelle.
door Mieke van der Jagt
KAPELLE - Knipkunstenares Lidia
Schinkel uit Kapelle exposeert tot 11 fe
bruari papierknipsels in de hal van het
gemeentehuis in Kapelle.
Lidia Schinkel leerde al op jonge leeftijd
van haar vader de volkskunst van het pa-
pierknippen: het gebruik van de schaar
als potlood.
Vanuit de volkskunst ontwikkelde ze
haar eigen idioom, al verliest ze de tradi
tionele thema's en vormen niet uit het
oog. Als onderwerpen kiest ze mensen,
dieren, bloemen en kerken, zaken die
zich stuk voor stuk goed lenen voor uit
drukking in de contrastrijke knipkunst.
Schinkel stelde haar werk al op verschil
lende plaatsen tentoon en leidde ook en
kele workshops. Tevens illustreert ze met
haar knipsels dichtbundels en andere
foto Dirk-Jan Gjeltema
boeken. De werken die in het Kapelse ge
meentehuis hangen, zijn te koop, maar
Schinkel werkt voornamelijk in op
dracht.
Het Kapelse gemeentehuis is geopend op
werkdagen van 8.30 tot 12.00 uur en 's
middags van 13.00 tot 16.00 uur.
door Aector Doorns
MIDDELBURG - Wat is er nu
fout aan om fietsen die niet op
slot staan mee te nemen? Die
vraag legde dinsdag een 29-jari-
ge man uit Zierikzee de politie
rechter in Middelburg voor.
„Als ze niet op slot staan, mag u
de fietsen niet meenemen. Ze
zijn van een ander", probeerde
politierechter W. ter Berg de
verdachte duidelijk te maken.
De politierechter veroordeelde
de fietsendief conform de eis tot
tachtig uur werkstraf.
Zierikzeeënaar had in de zomer
van vorig jaar in zijn woon
plaats en Kamperland zes fiet
sen gestolen. Ze stonden geen
van allen op slot. „Als een fiets
niet op slot staat, is hij van mij",
zei de man gedecideerd. Officier
van justitie M. Kappeyne van de
Coppello reageerde furieus.
„Lulkoek. Die fietsen zijn niet
van u. Daar moet u afblijven.
De verdachte had zich op het
politiebureau in Zierikzee zo
kwaad gemaakt dat hij een wc-
bril in een politiecel vernielde.
Ook de vernieling werd in de
strafmaat meegenomen.
door Lukas Fransen
MIDDELBURG - De drie Wal
cherse gemeenten beginnen de
ze week samen een schriftelijk
onderzoek naar de veiligheids
beleving van hun inwoners. Er
worden hiervoor 5600 enquête
formulieren verzonden naar
willekeurig gekozen inwoners
boven de achttien jaar.
Op basis van de uitkomsten van
het onderzoek willen de ge
meenten een optimaal veilig
heidsbeleid ontwikkelen, waar
mee ze de door de bewoners
gesignaleerde problemen kun
nen aanpakken.
Middelburg, Vlissingen en Vee-
re hebben nog geen eigen veilig
heidsbeleid. De drie gemeenten
hebben daarom besloten dat sa
men op te zetten.
In samenwerking met politie,
brandweer, GGD en het Open
baar Ministerie hebben de ge
meenten een enquête ontwik
keld. „We willen er zo achter
komen hoe de inwoners van
Walcheren denken over de vei
ligheid in hun eigen wijk", zegt
Jeroen Bakker, beleidsmede
werker integrale veiligheid van
de gemeente Middelburg. „We
willen per wijk kunnen aange
ven wat er mis is."
De enquête bestaat uit zo'n vijf-
tig vragen, die onder meer gaan
over criminaliteit, vandalisme,
verkeersveiligheid en brandbe
veiliging in huis. „We vragen
ook of mensen zich veilig voelen
in hun eigen wijk en of ze 's
avonds over straat durven.
In de gemeente Veere krijgen
2600 inwoners de vragenlijst
vrijdag in de bus; in Middelburg
zijn dat er 2000 en in Vlissingen
1000.Die verdeling is volgens
Bakker bewust gekozen. „We
willen uitspraken doen op wijk
niveau. Dat betekent dat in elke
wijk, ongeacht hoe groot, twee
honderd mensen een enquête
formulier toegestuurd krijgen.
In Veere gebeurt dat per kern en
dat zijn er dertien. Vlissingen
heeft met een drietal wijken van
zo'n tienduizend inwoners gro
tere wijken dan Middelburg."
De uitkomsten van de enquête
worden gelegd naast de cijfers
die zijn geregistreerd door poli
tie en brandweer. Dat is volgens
Bakker nodig omdat een gevoel
van onveiligheid soms niet
strookt met de cijfers. „Iemand
kan zich onveilig voelen en den
ken dat er veel in zij n wij k wordt
ingebroken, terwijl uit de ci j fers
blijkt dat dat niet het geval is.
De maatregelen die je moet ne
men om dat gevoel van onveilig
heid weg te nemen, zijn andere
dan als er daadwerkelijk veel
wordt ingebroken."
Op basis van de uitkomsten van
de enquête wordt een rapporta
ge gemaakt. Een adviesgroep,
waarin afgevaardigden zitten
van politie, brandweer, Open
baar Ministerie en gemeenten,
buigt zich daarover.
door Ab van der Sluis
MIDDELBURG - Het bestuur
van de Stichting Stadsschouw
burg en Concertzalen Middel
burg (SSCM) vindt dat het ge
meentebestuur ook andere
plekken moet bestuderen als al
ternatief voor een nieuw thea
ter.
Het bestuur denkt daarbij on
der meer aan Poelendaele, waar
nu nog het zwembad staat. Het
Middelburgse college van B en
W houdt vast aan de Blau-
wedijk.
De tijd dringt voor een nieuwe
schouwburg. Volgens het be
stuur kan het bestaande pand
aan het Molenwater hooguit één
tot twee jaar mee. De schouw
burg vertoont diverse manke
menten. Zo kan de centrale
verwarming het elk moment be
geven en is de toneeltoren te
klein en verouderd.
Het SSCM-bestuur is van meet
af aan geen voorstander ge-1
weest van een nieuwe schouw
burg op de Blauwedijk.
Kosten
Ze is bang dat de kosten, die ge
moeid zijn met onteigeningen, j
doorberekend worden in de
huurprijs. Daarnaast is de ver
keerssituatie niet optimaal, is er
angst voor geluidhinder en zal
het te lang duren voor er ge
bouwd kan worden. Om die re
den pleit het bestuur bij het
Middelburgse college voor al
ternatieve locaties.
Ook wil het bestuur van de1
schouwburg en de concertzaal
dat het gemeentebestuur een
twee sporenbeleid gaat volgen;
enerzijds samenwerking met
Veere en Vlissingen en ander
zijds alles in eigen, Middelburgs
beheer.
Die laatste optie kan meer snel
heid in het project brengen.
Schouwen-Duiveland in oude ansichten
Tijdens de beruchte waters
noodramp van 1 februari
1953 kwam de tramhalte van
Noordwelle helemaal onder wa
ter te staan. Links op de foto is
het stationsemplacement echter
al weer gedeeltelijk droog ge
vallen. Het wachthuisje hij de
tramhalte werd gebruikt voor
het verzenden van stukgoed per
Rotterdamsche Tramweg Maat
schappij en verder per Van Gend
Loos. In 1954 werd van rege
ringswege beslist dat de tram op
Schouwen-Duiveland niet meer
mocht terugkeren en aldus ge
schiedde. Het openbaar vervoer
zou met autobussen verzorgd
worden en daar waren prak
tisch alle inwoners van het
voormalige eiland zeer mee in
genomen. Rechts zien we de
westzijde van het dorp Noord
welle, waar het water wel wat
gezakt was maar nog lang niet
verdwenen.
door Ingrid Huibers
HANSWEERT - Minister T.
Netelenbos (Verkeer en Water
staat) weigert de toelating van
het vervoer van gevaarlijke
stoffen door de Vlaketunnel te
verruimen voor onder meer
tankauto's met LPG. Dat ant
woordt de minister op een
verzoek van het college van
Gedeputeerde Staten en de ge
meenten Kapelle en Reimers-
waal.
De bestuurders verzochten de
minister afgelopen najaar haar
beleid te herzien. Zij zijn van
mening dat het vervoer door de
tunnel minder risico's met zich
meebrengt dan de omleidings
route over de Oude Rijksweg en
de Vlakebrug. Het grootste be
zwaar van de Oude Rijksweg
vinden zij het vele langzame
verkeer, zoals tractoren met
fruitkarren die van en naar de
veiling rijden.
„Moet een tankauto die met
tachtig kilometer per uur aan
komt rijden ineens remmen,
dan ontstaan er gevaarlijke si
tuaties. Met name bij mist of
regen", zegt burgemeester
G. C. de Groot, die als coördi
nator Bevelanden bij de route
ring voor het vervoer van
gevaarlijke stoffen betrokken
is.
De twee gemeenten proberen al
zeker vijf jaar om het tunnelre
gime gewijzigd te krijgen.
Daarbij beroepen zij zich op
twee rapporten van Rijkswa
terstaat, die begin jaren negen
tig zijn verschenen. Het trans
port door de tunnel van met na
me LPG bleef echter verboden
Nucleaire stoffen
Ook het predikaat 'categorie 1-
tunnel', dat de Vlaketunnel na
het nemen van allerlei maatre
gelen - zoals het aanbrengen
van camera's in 1997 - verdien
de, veranderde niets aan de
zaak. Wel mocht vanaf dat mo
ment het vervoer van nucleaire
stoffen en bijvoorbeeld benzi
ne door de tunnel, maar een
tankauto met LPG moet nog
steeds omrijden.
De recente herziening van het
netwerk van Rijks-, provincia
le en gemeentelijke wegen voor
het vervoer van gevaarlijke
stoffen was voor de provincie
en de twee betrokken gemeen
ten aanleiding om een her
nieuwde poging te doen om de
regels voor de Vlaketunnel ge
wijzigd te krijgen.
De minister laat zich niet ver
murwen. Zij voert allereerst
het 'financieel en economisch
verlies' aan dat ontstaat als
'door een ernstig ongeval met
een stof als LPG de tunnel on
herstelbaar beschadigd
wordt'. Verder schrijft Nete
lenbos dat de hulpverlening bij
een ongeval in een tunnel 'al
tijd slechter te regelen is dan in
een openlucht situatie'.
Mensenlevens
„De financiële argumenten
wegen zwaarder dan mensen
levens", concludeert De Groot
na lezing van de brief. „De rou
te langs de Oude Rijksweg is
veel onveiliger dan die door de
tunnel. Bovendien wordt nu
net gedaan alsof Zeeland zou
vergaan als de Vlaketunnel
ontploft. De provincie blijft via
de Vlakebrug en de Postbrug
echt wel bereikbaar."
De Groot ergert zich vooral aan
het feit dat er blijkbaar onder
geen beding van de regels kan
worden afgeweken. „Zou de
Vlaketunnel niet als tunnel
maar als aquaduct te boek
staan, dan is de regelgeving in
eens heel anders."
Of en hoe hij de minister nog op
andere gedachten kan bren
gen, weet De Groot nog niet.