Vlaketunnel blijft dicht voor LPG
Ook op de A58 loert nu de radar
zeeuwse almanak
Scoop
Raadsman moordzaak
Plein 1940 in beroep
Prof wil verdieping rivier met tolgeld betalen
Minister wijst verzoek om ruimere toelating vervoer gevaarlijke stoffen af
Grijsaard
rijdt zonder
rijbewijs
Leerlingen dunnen knottenpruiken uit
Olie uit zee vervuilt
strand Schouwen
Breed front
strijdt voor
tunnel bij
Sluiskil
Werkstraf voor forse
diefstal van werkgever
Provincie opent knip
voor werkprojecten
MIDDEN
PZCzeel and
woensdag 19 januari 2000
Scoop staat nummer één in
de Mega top 100 met Drop it.
Nu was het wel bekend dat
het Zeeuwse instituut voor
cultuur, welzijn en zorg een
popconsulent in huis heeft
die flink aan de weg wil tim
meren met een rondreizende
vrachtwagen als oefenruimte
voor Zeeuwse bands. Maar
het bestormen van de hitlijs
ten, zou dat ook in de functie
omschrijving van de vacatu
re hebben gestaan?
door Wout Bareman
ANTWERPEN - De Antwerpse
vervoerseconoom professor
Gust Blauwens heeft een lu
diek plan gelanceerd om extra
geld binnen te halen voor het
uitdiepen van de Westerschel-
de. Blauwens vindt dat op de
Ring rond Antwerpen snel het
rekeningrijden moet worden
ingevoerd en dat een deel van
de opbrengst voor de verdie
ping moet worden gereser
veerd.
,Dat rekeningrijden is een per
fect systeem om Nederlandse
vrachtwagens die vanuit Rot
terdam via de Antwerpse Ring
naar Noord-Frankrijk rijden,
te laten meebetalen aan de ver
dieping. Rotterdammers die
meebetalen aan een betere be
reikbaarheid van de haven van
Antwerpen, dat is toch mooi?"
Professor Blauwens gaat ervan
uit dat ook België op termijn
niet ontkomt aan het fenomeen
rekeningrijden. Economen zijn
er al twintig jaar voorstander
van en stukje bij beetje wordt
het systeem in Europa inge
voerd. Engeland heft al tol op
de autowegen, Frankrijk doet
het, Duitsland voert de tol in
voor vrachtverkeer en ook Ne
derland is overstag. Blauwens:
„Je hoeft er niet direct morgen
mee te beginnen. Nederland
doet het in 2001. Laten zij het
proberen en wacht tot ze er er
varing mee hebben opgedaan.
Als je ermee begint in Vlaande
ren, komt Antwerpen als eerste
in aanmerking. Het kan bij
voorbeeld op alle punten, die
de Schelde of de Ring over
schrijden."
door Ingrid Huibers
HANS WEERT - Minister T. Ne
telenbos (Verkeer en Water
staat) weigert de toelating van
het vervoer van gevaarlijke
stoffen door de Vlaketunnel te
verruimen voor onder meer
tankauto's met LPG. Dat ant
woordt de minister op een
verzoek van het college van Ge
deputeerde Staten en de ge
meenten Kapelle en Reimers-
waal.
De bestuurders verzochten de
minister afgelopen najaar haar
beleid te herzien. Zij zijn van
mening dat het vervoer door de
tunnel minder risico's met zich
meebrengt dan de omleidings
route over de Oude Rijksweg en
de Vlakebrug. Het grootste be
zwaar van de Oude Rijksweg
vinden zij het vele langzame
verkeer, zoals tractoren met
fruitkarren die van en naar de
veiling rijden.
„Moet een tankauto die met
tachtig kilometer per uur aan
komt rijden ineens remmen, dan
ontstaan er gevaarlijke situa
ties. Met name bij mist of re
gen", zegt burgemeester G. C.
de Groot, die als coördinator
Bevelanden bij de routering
voor het vervoer van gevaarlijke
stoffen betrokken is.
De twee gemeenten proberen al
zeker vijf jaar om het tunnelre
gime gewijzigd te krijgen.
Daarbij beroepen zij zich op
twee rapporten van Rijkswater
staat, die begin jaren negentig
zijn verschenen. Het transport
door de tunnel van met name
LPG bleef echter verboden.
Nucleaire stoffen
Ook het predikaat 'categorie 1-
tunnel', dat de Vlaketunnel na
het nemen van allerlei maatre
gelen - zoals het aanbrengen
van camera's in 1997 - verdien
de. veranderde niets aan de
zaak. Wel mocht vanaf dat mo
ment het vervoer van nucleaire
stoffen en bijvoorbeeld benzine
door de tunnel, maar een tank
auto met LPG moet nog steeds
omrijden.
De recente herziening van het
netwerk van Rijks-, provinciale
en gemeentelijke wegen voor
het vervoer van gevaarlijke
stoffen was voor de provincie en
de twee betrokken gemeenten
aanleiding om een hernieuwde
poging te doen om de regels voor
de Vlaketunnel gewijzigd te
krijgen.
De minister laat zich niet ver
murwen. Zij voert allereerst het
'financieel en economisch ver
lies' aan dat ontstaat als 'door
een ernstig ongeval met een stof
als LPG de tunnel onherstel
baar beschadigd wordt'. Verder
schrijft Netelenbos dat de hulp
verlening bij een ongeval in een
tunnel 'altijd slechter te regelen
is dan in een openlucht situatie'.
Mensenlevens
„De financiële argumenten we
gen zwaarder dan mensenle
vens", concludeert De Groot na
lezing van de brief. „De route
langs de Oude Rijksweg is veel
onveiliger dan die door de tun
nel. Bovendien wordt nu net ge
daan alsof Zeeland zou vergaan
als de Vlaketunnel ontploft. De
provincie blijft via de Vlake
brug en de Postbrug echt wel be
reikbaar."
De Groot ergert zich vooral aan
het feit dat er blijkbaar onder
geen beding van de regels kan
worden afgeweken. „Zou de
Vlaketunnel niet als tunnel
maar als aquaduct te boek
staan, dan is de regelgeving in
eens heel anders."
Of en hoe hij de minister nog op
andere gedachten kan brengen,
weet De Groot nog niet.
door Jacques Cats
MIDDELBURG - Advocaat E.
Smit heeft hoger beroep aange
tekend tegen de veroordeling
van de 23-jarige Middelburger
die op Plein 1940 in zijn woon
plaats Ronald Leeghwater heeft
doodgeschoten.
De Middelburgse rechtbank
achtte bewezen dat de Middel
burgerzijn zes jaar oudere stad
genoot opzettelijk en bewust om
het leven heeft gebracht. De
Middelburger moet van de
rechtbank voor twaalf jaar de
gevangenis in. Volgens Smit is
er geen sprake geweest van
moord. Hij meent dat zijn cliënt
zonder voorbedachte rade heeft
gehandeld.
De rechtbank was tot de
door Piet Kleemans
BURGH-HAAMSTEDE
Een gedeelte van het strand
aan de Kop van Schouwen is
vervuild met olie. De smurrie
wordt vandaag opgeruimd
door de gemeente Schou-
wen-Duiveland. Het gaat om
naar schatting minder dan
vijf kubieke meter olie.
Volgens voorlichter J. Geluk
van Rijkswaterstaat heeft de
olie al langere tijd op het wa
ter gedreven, voordat hij
aanspoelde op het strand aan
de Kop van Schouwen. Op
zichter civieltechniek I. Nor-
tier van de gemeente Schou-
wen-Duiveland bevestigt het
beeld dat Geluk schetst. Hij
vermoedt dat de olie afkom
stig is van de onlangs voor de
Franse kust vergane olietan
ker Erika, maar bewijzen
kan hij dat niet.
De olie is in vrij dikke kleve
rige brokken met de omtrek
conclusie gekomen dat de Mid
delburger wel degelijk voorbe
reidingen had getroffen om
Leeghwater, door wie hij zich
bedreigd en belaagd voelde, te
doden. Hij had tevoren een
vuurwapen aangeschaft en zijn
slachtoffer op 1 mei vorig jaar
min of meer uitgedaagd om naar
een café op Plein 1940 te komen.
Op straat had hij Leeghwater
met een reeks schoten om het le
ven gebracht.
Volgens Smit was zijn cliënt be
slist niet van plan geweest om
Leeghwater te doden. Het vuur
wapen zou louter uit defensieve
overwegingen zijn aangeschaft.
De man had in zijn angst impul
sief gehandeld.
Het hoger beroep dient voor het
gerechtshof in Den Haag.
van een bierviltje op het
strand tussen overgang Het
Oude vuur en strandover-
gang het Duinhoevepad te
rechtgekomen en heeft een
aantal vogels het leven ge
kost. Hoeveel het er zijn,
weet Nortier niet precies.
De gemeente gaat vandaag
met twee opruimploegen -
totaal acht man - aan de slag.
De betrekkelijk geringe hoe
veelheid wordt met de hand
opgeruimd. De ene schoon
maakploeg begint bij het Ou
de Vuur, de andere bij het
Duinhoevepad. De olie
wordt verzameld in vaten.
De gemeente verwacht de
opruimklus in vijf a zes uur te
kunnen klaren.
Rijkswaterstaat stelt een on
derzoek in naar de herkomst
van de olie. De dienstkring
Deltakust heeft monsters ge
nomen. De schoonmaakkos
ten worden zo mogelijk ver
haald op de vervuiler.
MIDDELBURG - Een
tachtigjarige automobi
list is dinsdagmiddag in
Middelburg van de weg
gehaald, omdat hij traag
en aarzelend reed.
Hij bleek bovendien geen
rijbewijs te bezitten. De
man kreeg een boete en
een waarschuwing vooral
niet meer achter het stuur
te kruipen. Politieagenten
brachten de man naar
huis.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Op initiatief
van de NV Westerscheldetunnel
heeft een groot aantal Zeeuwse
instanties en organisaties beslo
ten de krachten te bundelen
voor de bouw van een tunnel bij
Sluiskil. Ze zien goede moge
lijkheden om via een publiek-
private samenwerkingsvorm de
huidige kanaalbrug te vervan
gen door een tunnel.
Zo'n tunnel is niet alleen van
groot belang voor de afwikke
ling van het Oost-West-verkeer
in de regio, maar ook voor het
verkeer van en naar de Wester
scheldetunnel.
„Juist daarom hebben wij het
voortouw genomen", lichtte di
recteur T. Buis van de NV Wes
terscheldetunnel dinsdagavond
toe. „Het is van het grootste be
lang dat het initiatief voor de
kanaaltunnel wordt gedragen
door de regio. We zijn het er sa
men over eens dat dit project een
goede kans van slagen heeft.
Daarom moeten we de zaken
snel op een rij hebben, liefst dit
voorjaar al.Daarna stappen de
initiatiefnemers met uitge
werkte plannen naar Den Haag
en de Vlaamse regering.
Overheidstaak
De deelnemers zijn behalve de
NV WesterscheldetunnelRij ks-
waterstaat Zeeland, de provin
cie, de gemeenten Temeuzen en
Sas van Gent, de Kamer van
Koophandel, de Brabants
Zeeuwse Werkgeversvereni
ging, het Platform Logistiek
Zeeland en Zeeland Seaports.
Stuk voor stuk voorstander van
de tunnel, al heeft het bedrijfs
leven direct laten weten nog
steeds op het standpunt te staan
dat de financiering een over
heidstaak is; het bedrijfsleven
voelt er niets voor financieel bij
te springen.
De komende weken wordt in
hoog tempo bekeken of er bij be
drijfsleven en overheid vol
doende draagvlak is voor het
tunnelproject. Daarnaast wordt
een businessplan uitgewerkt en
het beste model voor een pu-
bliek-private samenwerkings
vorm gezocht.
Binnen enkele maanden wordt
I ook een tweede studie afgerond.
Op verzoek van de provincie
wordt niet alleen naar een fi
nancieringsconstructie geke
ken, maar ook een startnotitie
opgesteld voor het uitstippelen
van een traject én het opstellen
van een milieueffectrapportage.
door Aector Dooms
MIDDELBURG - Een negen
tienjarige man uit Goes heeft in
een jaar voor meer dan tiendui
zend gulden verduisterd bij zijn
werkgever. De dader zat achter
de kassa bij de Hema in Goes; hij
stal stelselmatig kleine bedra
gen en drukte via een truc met
foutbonnen geld achterover.
De directie van de Hema bere
kende het nadeel op ten minste
twintigduizend gulden, maar
zelf zei de verdachte dinsdag op
de zitting van de Middelburgse
politierechter: „De verduiste
ring kan hooguit twaalfduizend
gulden geweest zijn." Politie
rechter W. ter Berg hakte giste
ren de knoop door en bepaalde
het nadeel voor het warenhuis
op 13.500 gulden. De verdachte
moet dat bedrag terugbetalen.
Aan de hoogte van het schade
bedrag werd de strafmaat gere
lateerd. De man werd gisteren
conform de eis veroordeeld tot
zestig uur dienstverlening en
een maand voorwaardelijke ge
vangenisstraf. „U heeft het ver
trouwen geschaad door geld te
stelen van uw werkgever", von
den de politierechter en de offi
cier van justitie.
Ontslagen
De verduistering kwam 2 april
vorig jaar aan het licht, nadat de
bedrijfsleiding had geconsta
teerd dat bij één kassa, die door
vier mensen wordt bediend, de
kasverschillen nogal opliepen.
Na onderzoek viel de verden
king op de jonge Goesenaar. Hij
gaf de verduistering toe en werd
op staande voet ontslagen. De
verdachte vertelde op de zitting
dat de verleiding te groot was
geweest. Bovendien zat hij krap
in zijn geld. Hij toonde zich be
reid om de schade te vergoeden.
„Ik doe het nooit meer", beloof
de hij.
door Joost Bosman
TERNEUZEN - De provincie is
bereid eenmalig extra middelen
uit te trekken voor de werkloos
heidsprojecten van het ROC
Westerschelde, mits die voldoen
aan de voorwaarden die aan
dergelijke projecten worden ge
steld.
Ook vindt de provincie dat haar
bijdrage in i-edelijke verhou
ding moet staanlot de bijdragen
van onder meer de Zeeuws-
Vlaamse gemeenten. Gedepu
teerde Staten deden de toezeg
ging woensdag, naar aanleiding
van vragen van de Statenfractie
van de PvdA De provincie heeft
inmiddels haar bezorgdheid ge
uit in een brief aan minister De
Vries van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid
De zogeheten PEBWL-projecten
(Projecten Intensieve Begelei
ding Werklozen) van het ROC
zijn op de tocht komen staan,
doordat de subsidie uit het Eu
ropees Sociaal Fonds per 1 ja
nuari 2000 is vervallen. De
Zeeuws-Vlaamse gemeenten
springen bij om de projecten
voor het komende halfjaar te
reddenDe provincie betaalt het
tweede halfjaar en mogelijk
verder. Ze heeft voor de komen
de vier jaar een miljoen gulden
per jaar gereserveerd voor pro
jecten die de krapte op de
Zeeuwse arbeidsmarkt kunnen
bestrijden. Daarnaast heeft de
provincie jaarlijks de beschik
king over bijna vier ton voor
projecten waarmee wordt ge
probeerd kansarme mensen aan
een baan te helpen.
Leerlingen van de Vliedberg in Goes hielpen de Stichting Landschapsbeheer Zeeland gisteren met het knotten van wilgen in 's-Gravenpolder. foto Dirk-Jan Gjeltema
door Mieke van der Jagt
's-GRAVENPOLDER - Zagen, hakken,
snijden en uitkijken dat je niet zo'n tak
op je kop krijgt. Een groep leerlingen van
de Vliedberg in Goes ging dinsdag voor
het eerst aan de slag in de knotwilgen.
Met z'n allen knotten ze een rijtje knot
wilgen in 's-Gravenpolder, onder leiding
van Tom de Koning van de Stichting
Landschapsbeheer Zeeland (SLZ). Een
werkje dat je moet leren, maar in een
groep gaat het snel. Het is ook zeer aan te
raden om door te werken, want anders
krijg je het echt koud.
Het knotten door scholen is voor de SLZ
betrekkelijk nieuw. Met het Agrarisch
Onderwijs Centrumheeft de stichting in
middels ervaring en nu is de Vliedberg,
voor speciaal voortgezet onderwijs, erbij
gekomen. Ton de Koning verwacht dat,
als het allemaal een beetje loopt, meer
scholen aanhaken. De SLZ verzorgt al
jaren honderden knotwilgen met vrij wil-
ügersgroepen, die op zaterdagen de wil
de pruiken van de troenkbomen bijwer
ken.
Broedplaats
De wilgen die de Vliedberg-leerlingen
dinsdag te lijf gingen zijn eigendom van
Natuurmonumenten. Ze omzomen een
drassig rietlandje bij de Kleine Weel,
achter 's-Gravenpolder, een onderdeel
van de Zwaakse kreekrest. Door de on
toegankelijkheid van het gebiedje vor
men de wilgen een prima broedplaats
voor onder meer uilen.
De SLZ verzorgt bomen van natuurbe
schermers en van het waterschap
Zeeuwse Eilanden. Ook voor boeren, die
zelf niets meer aan de vroeger zo nuttige
knotwilgen hebben, knot de SLZ als daar
een verzoek voor komt. Er is geen bio
toop zo afwisselend als dat van de
troenkboom. Insecten, vogeltjes, schim
mels, planten en kleine zoogdieren vin
den dikwijls allemaal tegelijk een plekje
in of op de knotwilg, die daar helemaal
niet onder te lijden heeft.
De SLZ knot de wilgen eens per vijf jaar.
Dat is vroeg genoeg om te voorkomen dat
de kop van de boom wegens het gewicht
van de takken splijt en laat genoeg om er
mooie wilgenpoten van te kunnen oog
sten. Een wilgenpoot maak je vanonder
een beetje kaal, je stopt hem in de grond
en binnen vijf jaar heb je een mooie, veel
belovende knotwilg. Met de rest van het
hout maakt de SLZ houtrillen en zoge
naamde musterdvummen: gestapeld
knothout waarin ook weer een hele stoet
planten en beesten een plekje vindt om te
leven.
door Ingrid Huibers
KRABBENDIJKE - Met een
grootscheepse snelheidscontro
le langs de A58 ter hoogte van
Krabbendijke liet de politie au
tomobilisten dinsdag weten dat
ongestraft hard rijden op de
Rijksweg tot het verleden be
hoort.
Vanaf de provinciegrens tot aan
Goes hadden automobilisten
die tussen negen uur 's ochtends
en drie uur 's middags over de
A58 reden maar liefst drie kan
sen op een bon. Vlakbij het
Schelde-Rijnkanaal stond een
team motorrijders met laserpis
tolen. Even voorbij Krabbendij
ke kwam het welbekende rode
politiegolfje in beeld. Die auto is
uitgerust met radarapparatuur.
W egversmalling
Even voorbij de controleauto
had Rijkswaterstaat voor een
wegversmalling gezorgd. Auto
mobilisten die waren geflitst,
konden zo door de politie ge
makkelijk naar parkeerplaats
De Vliete worden gestuurd.
Daar kregen ze meteen een pi'o-
ces-verbaal uitgereikt.
De politie heeft ook de A58 tot jachtterrein verklaard; gisteren konden hardrijders op maar liefst drie
verschillende plekken worden geflitst. foto Dirk-Jan Gjeltema
Vlak voor Goes stond tenslotte
een tweede team met laserpisto
len uitgeruste agenten klaar om
hardleerse hardrijders met hun
neus op de feiten te drukken.
„Geagiteerd door de radarcon
trole geven automobilisten
vaak een flinke dot gas en zijn
dan extra gevaarlijk bezig", legt
politiewoordvoerder J. van
Mourick uit. „Die vangen we zo
nog even op."
De politiecontroles langs de
Rijksweg vloeien voort uit het
project 'helmgras' dat afgelo
pen zomer begon. Een groep van
27 extra politiemensen contro
leert sindsdien op onder meer
snelheid, het dragen van helmen
en gordels en alcoholgebruik.
„Vooral het naijleffect van hard
rijden op de snelweg willen we
met de nieuwe snelheidscontro
les voorkomen", zegt Van Mou
rick. .Mensen die op de A5 8 met
150 kilometer per uur voorbij
komen, rijden als ze de snelweg
afkomen niet ineens 80 kilome
ter per uur. Door de snelheid op
de Rijksweg omlaag te brengen,
krijg je op de secundaire wegen
ook een beter verkeersgedrag."
Voorheen controleerde de poli
tie heel sporadisch langs de A5 8
De politie staat de komende tijd
zeker 'een paar keer per week'
langs de rijksweg; ze deelde gis
teren uiteindelijk 46 bekeurin
gen uit. De hoogste gemeten
snelheid bedroeg 161 kilometer
per uur.