Vlaketunnel blijft dicht voor LPG Ook op de A58 loert nu de radar zeeuwse almanak Scoop Raadsman moordzaak Plein 1940 in beroep Prof wil verdieping rivier met tolgeld betalen Minister wijst verzoek om ruimere toelating vervoer gevaarlijke stoffen af Grijsaard rijdt zonder rijbewijs Leerlingen dunnen knottenpruiken uit Olie uit zee vervuilt strand Schouwen Breed front strijdt voor tunnel bij Sluiskil Werkstraf voor forse diefstal van werkgever Provincie opent knip voor werkprojecten MIDDEN PZCzeel and woensdag 19 januari 2000 Scoop staat nummer één in de Mega top 100 met Drop it. Nu was het wel bekend dat het Zeeuwse instituut voor cultuur, welzijn en zorg een popconsulent in huis heeft die flink aan de weg wil tim meren met een rondreizende vrachtwagen als oefenruimte voor Zeeuwse bands. Maar het bestormen van de hitlijs ten, zou dat ook in de functie omschrijving van de vacatu re hebben gestaan? door Wout Bareman ANTWERPEN - De Antwerpse vervoerseconoom professor Gust Blauwens heeft een lu diek plan gelanceerd om extra geld binnen te halen voor het uitdiepen van de Westerschel- de. Blauwens vindt dat op de Ring rond Antwerpen snel het rekeningrijden moet worden ingevoerd en dat een deel van de opbrengst voor de verdie ping moet worden gereser veerd. ,Dat rekeningrijden is een per fect systeem om Nederlandse vrachtwagens die vanuit Rot terdam via de Antwerpse Ring naar Noord-Frankrijk rijden, te laten meebetalen aan de ver dieping. Rotterdammers die meebetalen aan een betere be reikbaarheid van de haven van Antwerpen, dat is toch mooi?" Professor Blauwens gaat ervan uit dat ook België op termijn niet ontkomt aan het fenomeen rekeningrijden. Economen zijn er al twintig jaar voorstander van en stukje bij beetje wordt het systeem in Europa inge voerd. Engeland heft al tol op de autowegen, Frankrijk doet het, Duitsland voert de tol in voor vrachtverkeer en ook Ne derland is overstag. Blauwens: „Je hoeft er niet direct morgen mee te beginnen. Nederland doet het in 2001. Laten zij het proberen en wacht tot ze er er varing mee hebben opgedaan. Als je ermee begint in Vlaande ren, komt Antwerpen als eerste in aanmerking. Het kan bij voorbeeld op alle punten, die de Schelde of de Ring over schrijden." door Ingrid Huibers HANS WEERT - Minister T. Ne telenbos (Verkeer en Water staat) weigert de toelating van het vervoer van gevaarlijke stoffen door de Vlaketunnel te verruimen voor onder meer tankauto's met LPG. Dat ant woordt de minister op een verzoek van het college van Ge deputeerde Staten en de ge meenten Kapelle en Reimers- waal. De bestuurders verzochten de minister afgelopen najaar haar beleid te herzien. Zij zijn van mening dat het vervoer door de tunnel minder risico's met zich meebrengt dan de omleidings route over de Oude Rijksweg en de Vlakebrug. Het grootste be zwaar van de Oude Rijksweg vinden zij het vele langzame verkeer, zoals tractoren met fruitkarren die van en naar de veiling rijden. „Moet een tankauto die met tachtig kilometer per uur aan komt rijden ineens remmen, dan ontstaan er gevaarlijke situa ties. Met name bij mist of re gen", zegt burgemeester G. C. de Groot, die als coördinator Bevelanden bij de routering voor het vervoer van gevaarlijke stoffen betrokken is. De twee gemeenten proberen al zeker vijf jaar om het tunnelre gime gewijzigd te krijgen. Daarbij beroepen zij zich op twee rapporten van Rijkswater staat, die begin jaren negentig zijn verschenen. Het transport door de tunnel van met name LPG bleef echter verboden. Nucleaire stoffen Ook het predikaat 'categorie 1- tunnel', dat de Vlaketunnel na het nemen van allerlei maatre gelen - zoals het aanbrengen van camera's in 1997 - verdien de. veranderde niets aan de zaak. Wel mocht vanaf dat mo ment het vervoer van nucleaire stoffen en bijvoorbeeld benzine door de tunnel, maar een tank auto met LPG moet nog steeds omrijden. De recente herziening van het netwerk van Rijks-, provinciale en gemeentelijke wegen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen was voor de provincie en de twee betrokken gemeenten aanleiding om een hernieuwde poging te doen om de regels voor de Vlaketunnel gewijzigd te krijgen. De minister laat zich niet ver murwen. Zij voert allereerst het 'financieel en economisch ver lies' aan dat ontstaat als 'door een ernstig ongeval met een stof als LPG de tunnel onherstel baar beschadigd wordt'. Verder schrijft Netelenbos dat de hulp verlening bij een ongeval in een tunnel 'altijd slechter te regelen is dan in een openlucht situatie'. Mensenlevens „De financiële argumenten we gen zwaarder dan mensenle vens", concludeert De Groot na lezing van de brief. „De route langs de Oude Rijksweg is veel onveiliger dan die door de tun nel. Bovendien wordt nu net ge daan alsof Zeeland zou vergaan als de Vlaketunnel ontploft. De provincie blijft via de Vlake brug en de Postbrug echt wel be reikbaar." De Groot ergert zich vooral aan het feit dat er blijkbaar onder geen beding van de regels kan worden afgeweken. „Zou de Vlaketunnel niet als tunnel maar als aquaduct te boek staan, dan is de regelgeving in eens heel anders." Of en hoe hij de minister nog op andere gedachten kan brengen, weet De Groot nog niet. door Jacques Cats MIDDELBURG - Advocaat E. Smit heeft hoger beroep aange tekend tegen de veroordeling van de 23-jarige Middelburger die op Plein 1940 in zijn woon plaats Ronald Leeghwater heeft doodgeschoten. De Middelburgse rechtbank achtte bewezen dat de Middel burgerzijn zes jaar oudere stad genoot opzettelijk en bewust om het leven heeft gebracht. De Middelburger moet van de rechtbank voor twaalf jaar de gevangenis in. Volgens Smit is er geen sprake geweest van moord. Hij meent dat zijn cliënt zonder voorbedachte rade heeft gehandeld. De rechtbank was tot de door Piet Kleemans BURGH-HAAMSTEDE Een gedeelte van het strand aan de Kop van Schouwen is vervuild met olie. De smurrie wordt vandaag opgeruimd door de gemeente Schou- wen-Duiveland. Het gaat om naar schatting minder dan vijf kubieke meter olie. Volgens voorlichter J. Geluk van Rijkswaterstaat heeft de olie al langere tijd op het wa ter gedreven, voordat hij aanspoelde op het strand aan de Kop van Schouwen. Op zichter civieltechniek I. Nor- tier van de gemeente Schou- wen-Duiveland bevestigt het beeld dat Geluk schetst. Hij vermoedt dat de olie afkom stig is van de onlangs voor de Franse kust vergane olietan ker Erika, maar bewijzen kan hij dat niet. De olie is in vrij dikke kleve rige brokken met de omtrek conclusie gekomen dat de Mid delburger wel degelijk voorbe reidingen had getroffen om Leeghwater, door wie hij zich bedreigd en belaagd voelde, te doden. Hij had tevoren een vuurwapen aangeschaft en zijn slachtoffer op 1 mei vorig jaar min of meer uitgedaagd om naar een café op Plein 1940 te komen. Op straat had hij Leeghwater met een reeks schoten om het le ven gebracht. Volgens Smit was zijn cliënt be slist niet van plan geweest om Leeghwater te doden. Het vuur wapen zou louter uit defensieve overwegingen zijn aangeschaft. De man had in zijn angst impul sief gehandeld. Het hoger beroep dient voor het gerechtshof in Den Haag. van een bierviltje op het strand tussen overgang Het Oude vuur en strandover- gang het Duinhoevepad te rechtgekomen en heeft een aantal vogels het leven ge kost. Hoeveel het er zijn, weet Nortier niet precies. De gemeente gaat vandaag met twee opruimploegen - totaal acht man - aan de slag. De betrekkelijk geringe hoe veelheid wordt met de hand opgeruimd. De ene schoon maakploeg begint bij het Ou de Vuur, de andere bij het Duinhoevepad. De olie wordt verzameld in vaten. De gemeente verwacht de opruimklus in vijf a zes uur te kunnen klaren. Rijkswaterstaat stelt een on derzoek in naar de herkomst van de olie. De dienstkring Deltakust heeft monsters ge nomen. De schoonmaakkos ten worden zo mogelijk ver haald op de vervuiler. MIDDELBURG - Een tachtigjarige automobi list is dinsdagmiddag in Middelburg van de weg gehaald, omdat hij traag en aarzelend reed. Hij bleek bovendien geen rijbewijs te bezitten. De man kreeg een boete en een waarschuwing vooral niet meer achter het stuur te kruipen. Politieagenten brachten de man naar huis. door Wout Bareman TERNEUZEN - Op initiatief van de NV Westerscheldetunnel heeft een groot aantal Zeeuwse instanties en organisaties beslo ten de krachten te bundelen voor de bouw van een tunnel bij Sluiskil. Ze zien goede moge lijkheden om via een publiek- private samenwerkingsvorm de huidige kanaalbrug te vervan gen door een tunnel. Zo'n tunnel is niet alleen van groot belang voor de afwikke ling van het Oost-West-verkeer in de regio, maar ook voor het verkeer van en naar de Wester scheldetunnel. „Juist daarom hebben wij het voortouw genomen", lichtte di recteur T. Buis van de NV Wes terscheldetunnel dinsdagavond toe. „Het is van het grootste be lang dat het initiatief voor de kanaaltunnel wordt gedragen door de regio. We zijn het er sa men over eens dat dit project een goede kans van slagen heeft. Daarom moeten we de zaken snel op een rij hebben, liefst dit voorjaar al.Daarna stappen de initiatiefnemers met uitge werkte plannen naar Den Haag en de Vlaamse regering. Overheidstaak De deelnemers zijn behalve de NV WesterscheldetunnelRij ks- waterstaat Zeeland, de provin cie, de gemeenten Temeuzen en Sas van Gent, de Kamer van Koophandel, de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereni ging, het Platform Logistiek Zeeland en Zeeland Seaports. Stuk voor stuk voorstander van de tunnel, al heeft het bedrijfs leven direct laten weten nog steeds op het standpunt te staan dat de financiering een over heidstaak is; het bedrijfsleven voelt er niets voor financieel bij te springen. De komende weken wordt in hoog tempo bekeken of er bij be drijfsleven en overheid vol doende draagvlak is voor het tunnelproject. Daarnaast wordt een businessplan uitgewerkt en het beste model voor een pu- bliek-private samenwerkings vorm gezocht. Binnen enkele maanden wordt I ook een tweede studie afgerond. Op verzoek van de provincie wordt niet alleen naar een fi nancieringsconstructie geke ken, maar ook een startnotitie opgesteld voor het uitstippelen van een traject én het opstellen van een milieueffectrapportage. door Aector Dooms MIDDELBURG - Een negen tienjarige man uit Goes heeft in een jaar voor meer dan tiendui zend gulden verduisterd bij zijn werkgever. De dader zat achter de kassa bij de Hema in Goes; hij stal stelselmatig kleine bedra gen en drukte via een truc met foutbonnen geld achterover. De directie van de Hema bere kende het nadeel op ten minste twintigduizend gulden, maar zelf zei de verdachte dinsdag op de zitting van de Middelburgse politierechter: „De verduiste ring kan hooguit twaalfduizend gulden geweest zijn." Politie rechter W. ter Berg hakte giste ren de knoop door en bepaalde het nadeel voor het warenhuis op 13.500 gulden. De verdachte moet dat bedrag terugbetalen. Aan de hoogte van het schade bedrag werd de strafmaat gere lateerd. De man werd gisteren conform de eis veroordeeld tot zestig uur dienstverlening en een maand voorwaardelijke ge vangenisstraf. „U heeft het ver trouwen geschaad door geld te stelen van uw werkgever", von den de politierechter en de offi cier van justitie. Ontslagen De verduistering kwam 2 april vorig jaar aan het licht, nadat de bedrijfsleiding had geconsta teerd dat bij één kassa, die door vier mensen wordt bediend, de kasverschillen nogal opliepen. Na onderzoek viel de verden king op de jonge Goesenaar. Hij gaf de verduistering toe en werd op staande voet ontslagen. De verdachte vertelde op de zitting dat de verleiding te groot was geweest. Bovendien zat hij krap in zijn geld. Hij toonde zich be reid om de schade te vergoeden. „Ik doe het nooit meer", beloof de hij. door Joost Bosman TERNEUZEN - De provincie is bereid eenmalig extra middelen uit te trekken voor de werkloos heidsprojecten van het ROC Westerschelde, mits die voldoen aan de voorwaarden die aan dergelijke projecten worden ge steld. Ook vindt de provincie dat haar bijdrage in i-edelijke verhou ding moet staanlot de bijdragen van onder meer de Zeeuws- Vlaamse gemeenten. Gedepu teerde Staten deden de toezeg ging woensdag, naar aanleiding van vragen van de Statenfractie van de PvdA De provincie heeft inmiddels haar bezorgdheid ge uit in een brief aan minister De Vries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid De zogeheten PEBWL-projecten (Projecten Intensieve Begelei ding Werklozen) van het ROC zijn op de tocht komen staan, doordat de subsidie uit het Eu ropees Sociaal Fonds per 1 ja nuari 2000 is vervallen. De Zeeuws-Vlaamse gemeenten springen bij om de projecten voor het komende halfjaar te reddenDe provincie betaalt het tweede halfjaar en mogelijk verder. Ze heeft voor de komen de vier jaar een miljoen gulden per jaar gereserveerd voor pro jecten die de krapte op de Zeeuwse arbeidsmarkt kunnen bestrijden. Daarnaast heeft de provincie jaarlijks de beschik king over bijna vier ton voor projecten waarmee wordt ge probeerd kansarme mensen aan een baan te helpen. Leerlingen van de Vliedberg in Goes hielpen de Stichting Landschapsbeheer Zeeland gisteren met het knotten van wilgen in 's-Gravenpolder. foto Dirk-Jan Gjeltema door Mieke van der Jagt 's-GRAVENPOLDER - Zagen, hakken, snijden en uitkijken dat je niet zo'n tak op je kop krijgt. Een groep leerlingen van de Vliedberg in Goes ging dinsdag voor het eerst aan de slag in de knotwilgen. Met z'n allen knotten ze een rijtje knot wilgen in 's-Gravenpolder, onder leiding van Tom de Koning van de Stichting Landschapsbeheer Zeeland (SLZ). Een werkje dat je moet leren, maar in een groep gaat het snel. Het is ook zeer aan te raden om door te werken, want anders krijg je het echt koud. Het knotten door scholen is voor de SLZ betrekkelijk nieuw. Met het Agrarisch Onderwijs Centrumheeft de stichting in middels ervaring en nu is de Vliedberg, voor speciaal voortgezet onderwijs, erbij gekomen. Ton de Koning verwacht dat, als het allemaal een beetje loopt, meer scholen aanhaken. De SLZ verzorgt al jaren honderden knotwilgen met vrij wil- ügersgroepen, die op zaterdagen de wil de pruiken van de troenkbomen bijwer ken. Broedplaats De wilgen die de Vliedberg-leerlingen dinsdag te lijf gingen zijn eigendom van Natuurmonumenten. Ze omzomen een drassig rietlandje bij de Kleine Weel, achter 's-Gravenpolder, een onderdeel van de Zwaakse kreekrest. Door de on toegankelijkheid van het gebiedje vor men de wilgen een prima broedplaats voor onder meer uilen. De SLZ verzorgt bomen van natuurbe schermers en van het waterschap Zeeuwse Eilanden. Ook voor boeren, die zelf niets meer aan de vroeger zo nuttige knotwilgen hebben, knot de SLZ als daar een verzoek voor komt. Er is geen bio toop zo afwisselend als dat van de troenkboom. Insecten, vogeltjes, schim mels, planten en kleine zoogdieren vin den dikwijls allemaal tegelijk een plekje in of op de knotwilg, die daar helemaal niet onder te lijden heeft. De SLZ knot de wilgen eens per vijf jaar. Dat is vroeg genoeg om te voorkomen dat de kop van de boom wegens het gewicht van de takken splijt en laat genoeg om er mooie wilgenpoten van te kunnen oog sten. Een wilgenpoot maak je vanonder een beetje kaal, je stopt hem in de grond en binnen vijf jaar heb je een mooie, veel belovende knotwilg. Met de rest van het hout maakt de SLZ houtrillen en zoge naamde musterdvummen: gestapeld knothout waarin ook weer een hele stoet planten en beesten een plekje vindt om te leven. door Ingrid Huibers KRABBENDIJKE - Met een grootscheepse snelheidscontro le langs de A58 ter hoogte van Krabbendijke liet de politie au tomobilisten dinsdag weten dat ongestraft hard rijden op de Rijksweg tot het verleden be hoort. Vanaf de provinciegrens tot aan Goes hadden automobilisten die tussen negen uur 's ochtends en drie uur 's middags over de A58 reden maar liefst drie kan sen op een bon. Vlakbij het Schelde-Rijnkanaal stond een team motorrijders met laserpis tolen. Even voorbij Krabbendij ke kwam het welbekende rode politiegolfje in beeld. Die auto is uitgerust met radarapparatuur. W egversmalling Even voorbij de controleauto had Rijkswaterstaat voor een wegversmalling gezorgd. Auto mobilisten die waren geflitst, konden zo door de politie ge makkelijk naar parkeerplaats De Vliete worden gestuurd. Daar kregen ze meteen een pi'o- ces-verbaal uitgereikt. De politie heeft ook de A58 tot jachtterrein verklaard; gisteren konden hardrijders op maar liefst drie verschillende plekken worden geflitst. foto Dirk-Jan Gjeltema Vlak voor Goes stond tenslotte een tweede team met laserpisto len uitgeruste agenten klaar om hardleerse hardrijders met hun neus op de feiten te drukken. „Geagiteerd door de radarcon trole geven automobilisten vaak een flinke dot gas en zijn dan extra gevaarlijk bezig", legt politiewoordvoerder J. van Mourick uit. „Die vangen we zo nog even op." De politiecontroles langs de Rijksweg vloeien voort uit het project 'helmgras' dat afgelo pen zomer begon. Een groep van 27 extra politiemensen contro leert sindsdien op onder meer snelheid, het dragen van helmen en gordels en alcoholgebruik. „Vooral het naijleffect van hard rijden op de snelweg willen we met de nieuwe snelheidscontro les voorkomen", zegt Van Mou rick. .Mensen die op de A5 8 met 150 kilometer per uur voorbij komen, rijden als ze de snelweg afkomen niet ineens 80 kilome ter per uur. Door de snelheid op de Rijksweg omlaag te brengen, krijg je op de secundaire wegen ook een beter verkeersgedrag." Voorheen controleerde de poli tie heel sporadisch langs de A5 8 De politie staat de komende tijd zeker 'een paar keer per week' langs de rijksweg; ze deelde gis teren uiteindelijk 46 bekeurin gen uit. De hoogste gemeten snelheid bedroeg 161 kilometer per uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 33