Zonlicht door de regen in fluitend Havana Jan Wolkers van de aarde naar de lucht Alleen krokodil schittert in filmdraak Prille Deneuve in gezongen film Film 19tfm 25 januari VLISSINGEN Cine city (Belbios 0900-9363) Lake Placid. Do. t/m di. 19 en 21.45 uur; The Sixth Sense Wo. t/m di. 13.45,16.15, 19 en 21 45 uur; De IJzeren reus. Wo t'm di. 13.45 en 16.15 uur (vr. niet om 16.15 uur); Bowfinger. Wo. 19 en 21.45 uur, do.t/mdi. 19 uur; Guest House Paradiso. Wo 19 en 21.45 uur, do. t/m di. 21.45 uur; Andre Hazes Wo. t/m di. 21.45 uur; End of Days. Wo. t/m di. 13.45, 16.15, 19 en 21.45 uur; Kruimeltje. Wo. t/m di 13.45,16.15 en 19 uur (di. niet om 13.45 uur); The world is not enough. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 uur; Blue Streak. Wo. t/m di. 19 en 21.45 uur; Tarzan (Ned Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 uur; Tarzan (orig.). Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 uur; Hana-Bi. Vr. 16.15 uur. MIDDELBURG Schuttershoftheater (0118613482) Buena Vista social Club. Do. en vr. 22 uur, za. 19.30 uur, zo. 14 uur; Celebrity Do. en vr. 19.30 uur, za. 22 uur, zo. 20.30 uur; Les parapluies de Cherbourg. Ma. 20.30 uur; Elizabeth. Di. 20.30 uur. HULST De Koning (0114 312 030) Lake Placid. Do. 20 uur, vr. en za. 19.15en 22 uur, zo. 13.45,16.15 en 20 uur, ma. en di. 20 uur; Andre Hazes. Do. 20 uur, vr. en za. 19.15 en 22 uur, zo. 16.15 en 20 uur, ma. en di. 20 uur; Fight Club. Wo. 20 uur, vr. en za. 22 uur, zo. 20 uur; The sixth sense. Wo. en do. 20 uur, vr. en za. 19.15 en 22 uur, zo. 13.45, 16.15 en 20 uur, ma. en di. 20 uur; Guest House Paradiso. Wo. 20 uur, vr. en za. 19.15 uur, zo. 13.45 uur; End of Days. Wo. 20 uur, vr. en za. 22 uur, zo. en di. 20 uur; Kruimeltje. Wo. 14 en 20 uur, do. 20 uur, vr. 19.15 uur, za 14 en 19.15 uur, zo. 13.45 en 16.15 uur; 'Theworldisnotenough.Wo.endo. 20uur,vr.enza. 19.15en22uur,zo. 13.45, 16.15 en 20 uur, ma. en di. 20 uur; Tarzan (Ned.). Wo. 14 uur, za. 14 uur, zo. 13.45 en 16.15 uur. 't Beest (0113 228142) De Bal. Wo. 14 uur; La vida es silbar. Do. en za. 20.30 uur; Lola rennt. Di. 20.30 uur. GOES TERNEUZEN Porgy Bess (0115-613293) Urga. Wo. 20 uur. OOSTBURG Ledeltheater (0117-452735/453377) Geen voorstellingen. BERGEN OP ZOOM Cïnem actueel (0164 254 886) Lake Placid. Do. 20 uur, vr. en za. 18.45 en 21.30 uur, zo. 16.15,18.45 en 21.30 uur, ma. en di. 20 uur; The sixth sense Wo. 14 en 20 uur, do. 20 uur, vr. 18.45 en 21.30 uur, za. 14,18.45en 21.30 uur,zo. 13.45,16.15,18.45 en 21.30 uur, ma.endi. 20 uur; Guest House Paradiso. Wo. 20 uur; Kruimeltje. Wo. 14uur, vr. 18.45 uur, za. 14 uur, zo. 13.45 en 16.15 uur; The world is not enough. Wo. 20 uur, vr. 21.30 uur, za. en zo. 18.45 en 21.30 uur; Tarzan (Ned.). Wo. ,za. en zo. 14 uur; Sneak preview. Do. 20 uur; Happiness. Ma. 20.30 uur; Instinct. Di. 20.30 uur. BERGEN OP ZOOM Roxy (0164 233 434) The General's daughter. Do. 20 uur, vr. en za. 21.30 uur, zo. t/m di. 20 uur; The sixth sense. Wo. en do. 20uur,vr.enza. 18.45 en 21.30 uur, zo. 16 en 20 uur, ma. en di. 20 uur; End of Days. Wo. 20 uur; Kruimeltje. Wo. 14 uur, vr. 18.45 uur, za. 14,16.30 en 19 uur, zo. 14 en 16.30 uur; Tarzan (Ned.). Wo. 14 uur, za. 14 en 16.15 uur, zo. 14 uur. woensdag 19 januari 2000 De mentale veerkracht van de inwoners van Havana, hun vermogen met weinig middelen het leven toch een beetje leuk te maken, daarover gaat de door Fernando Pérez ge regisseerde film La Vida Es Silbar (Leven Is Fluiten). door Pieter van Lierop Pérez toont de Cubaanse hoofdstad van vandaag de dag, geteisterd door verloren illusies, onzekerheid en econo mische tegenstellingen. Het is er zwaar sappelen voor de een voudige vissers en de taxi chauffeurs in hun stokoude Amerikaanse auto's' die uit sluitend naar de dollarwinkels hoeven om er passagiers af te zetten. Maar het is ook een gemeen schap waar in de zorgsector geen personeelstekort schijnt te bestaan en demente bejaar den in schommelstoelen lief devol worden gevoerd door vrolijk kwebbelende ver pleegsters. In een armoedig straatje roffelen trommels en wordt er gedanst met uitzinni ge overgave, op de muurtjes van de Malécon tortelen tie ners of hun leven ervan af hangt. De politieke context van deze samenleving vol heftige con trasten wordt verondersteld geen nadere toelichting nodig te hebben. Pérez stelt zijn ca mera scherp op drie Habane ras in het bijzonder; schijn baar willekeurig, maar in de finale wordt toch een patroon duidelijk. Alle drie de perso nages beleven een crisis. Een muzikant heeft zijn hart verloren aan een blonde toe- riste met wie hij per ballon het eiland zou kunnen verlaten. Maar is dat de prijs waard van eeuwig heimwee? Een met tule en veren getooid Airikaans beeld zou hem een teken moe ten geven: wel doen of niet? Een als weesmeisje opgegroei de ballerina doet auditie voor Giselle en zweert eeuwige kuisheid als ze die hoofdrol zal krijgen. Maar dan wordt ze reddeloos verliefd op haar danspartner. Tijdens veelvul dig kerkbezoek verzoekt ze om uitkomst voor haar dilemma, maar de gekruisigde Heiland blijft zwijgen. Een vrouw die als meisje werd verleid en afstand had gedaan van haar onwettige kindje, is Scène uit 'La vida es silbar'. foto Filmmuseum zich op middelbare leeftijd een ontaarde moeder gaan voelen en wordt verteerd door wroe ging. Een psychiater moet haar brengen tot acceptatie van het leven zoals het is. Lyrisch Elk van deze drie getourmen teerde zielen krijgt de weg naar het geluk gewezen via de zelfde orakel-boodschap: Ga op het midden staan van de Plaza de la Revolucion, op de feestdag van zowel de Heilige Barbara als de Afrikaanse go din Chango: op 4 december, 's middags om 4 uur 44. En daar vinden ze in elk geval elkaar en hun zoek geraakte gemeen schappelijke verleden. La Vida Es Silbar is geen ge wone speelfilm. We zien een reeks prachtige, absurde vondsten in een magisch rea listische stijl die volgens regis seur Pérez is gerelateerd aan de schilderijen van Magritte. De fotografie is uitbundig ly risch, warm en sensueel, met forse doses tegenlicht die de hoofdpersonen goud omkran sen. En met een zon die ook blijft schijnen als het regent. Die visuele flair is bijna te op zichtig, maar verschaft in elk geval de sprookjesachtige ver vreemding die nodig is om te kunnen overtuigen met de simpele mededeling dat flui ten voldoende is om in Havana gelukkig te zijn. La Vida Es Silbar, donder dag en zaterdag in 't Beest in Goes, 20.30 uur Scène uit de film 'Lake Placid'. Met de krokodil is niets mis. Een stevig uit de kluiten ge wassen exemplaar met een goede eetlust dat op een dag in een rimpelloos meer in het Amerikaanse Maine wordt aangetroffen. Waar hij vandaan komt, blijft een raadsel. Wel wordt opgehelderd hoe hij negen meter lang kon wor den. Geloof het of-niet, dit verscheurende monster dat een groepje natuurbeheerders en politiemensen benauwde ogenblikken bezorgt, blijkt een soort huisdier dat wordt bijgevoerd met levende koeien. draulica, die hem zo natuurge trouw laten bewegen, hadden best een wat prominenter plaatsje bij de aftiteling van Lake Placid mogen krijgen. Het is zelfs een beetje jammer dat we hem pas betrekkelijk laat in volle actie zien. Op zichzelf een goed principe - zie Ja ws' - om het monster zo lang mogelijk verborgen te houden en de spanning flink op te bou wen. Maar wat te doen als het door Leo Bankersen Wild zwaaiend met zijn reu- zenstaart en vervaarlijk hap pend veroorzaakt hij flinke paniek onderzijn achtervol gers, die het er maar niet over eens kunnen worden of zij dit exotische reptiel moeten van gen of gewoon afschieten. Niet van echt te onderscheiden, dit kunststukje van modelbouw. De mensen van de afdeling hy- verhaal een rommeltje is en de menselijke tegenspelers wat geloofwaardigheid betreft ver achterblijven bij de krokodil? Er is in dit geval gekozen voor de twijfelachtige oplossing om er dan maar een komedie van te maken, maar ook dit is door regisseur Steve Miner ('My Father the Hero', 'Halloween H20: Twenty Years Later') halfslachtig aangepakt. Een doormidden gebeten beveron derzoeker en een uitgespuwde grote teen vol wormen moeten we als grap zien. Vervelen De dialoog heeft nog het meest van een wedstrijdje in sarcas me, wat al snel gaat vervelen, en Bridget Fonda mag een hys terische museumtrut spelen met een fobie voor alles wat natuur is. Vooral leuk bedoeld. Catherine Deneuve en Nino Castelnuovo in 'Les parapluies de Cherbourg'. Het retrospectief dat het Filmmuseum afgelopen zomer wijdde aan de Franse actrice Catherine Deneuve was te vens aanleiding voor het opnieuw uitbrengen van Les Pa rapluies de Cherbourg. Als wanhoopsactie komt let terlijk en figuurlijk een excen trieke professor, gespeeld door de komiek Oliver Piatt ('Fun ny Bones') uit de lucht vallen. Een zwaarlijvige padvinder die zijn puberhormonen nooit is kwijtgeraakt en probeert met de eerste de beste vrouwe lijke agent de tent in te duiken. Zo worstelen deze figuranten, stuk voor stuk een bleke af spiegeling van de stereotiepe helden die zo'n monsterfilm plegen te bevolken, zich naar de ontknoping. Het laatste beeld suggereert warempel nog een vervolg. 'Lake Placid' is te zien in Ci ne City Vlissingen. De Ko ning in Hulst en Cinemac- tueel in Bergen op Zoom door Leo Bankersen Deneuve speelde hierin haar eerste hoofdrol, maar de naam die in de eerste plaats verbon den is aan dit wonderlijke, ge zongen melodrama over liefde en verwijdering is die van de regisseur Jacques Demy (1931-1990). Een gezongen film is iets an ders dan een musical of een opera. De handeling wordt nooit stopgezet voor de liedjes, en er zijn ook geen speciale shownummers. Demy liet een volstrekt alledaagse dialoog door Michel Legrand op mu ziek zetten en trok zich niets aan van het feit dat zoiets op het eerste gezicht helemaal niet kan. In de garage waar au tomonteur Guy (Nino Castel nuovo) werkt vraagt men zin gend om een schroevendraaier of soortgelijke aardse zaken. Na tien minuten ben je er aan gewend, en accepteer je ook het onnatuurlijk frisse blauw van de overalls waarin de werklieden zijn gestoken. En wanneer Guy later wel ge woon in een vaal en met olie besmeurd jasje verschijnt krijgt juist dat'normale'detail een heel dramatische werking. Want naast zang gebruikt De my ook kleur bewust op onrea listische wijze. In het eerste beeld zet hij al de toon met een fraai ballet van gekleurde pa raplu's op de natte grijze straatstenen van de haven plaats Cherbourg. Door de hele film heen blijft hij met die kleuraccenten de emoties on derstrepen. Veel zoete pastel tinten voor de prille liefde tussen Guy en Geneviève (De neuve). Diepere kleuren wan neer de romance een tragische wending krijgt. Guy wordt op geroepen voor de oorlog in AJ- gerije en laat weinig van zich horen. Geneviève trouwt met een diamantair uit Parijs. Na zijn terugkeer vlucht Guy in een troosthuwelijk met een meisje dat hem al die tijd in stilte aanbad. Charmant Na vijfendertig jaar roept Les Parapluies de Cherbourg - destijds goed voor een Gouden Palm in Cannes - vooral een gevoel van geamuseerde ver wondering op. Het is een klas sieker, maar ook een curiosi teit. Voor zover ik weet heeft alleen Demy zelf deze formule nog een paar keer toegepast. J e kan nu constateren dat het als drama toch wel simpel is, en dat het geheel aan dynamiek te wensen overlaat. Maar char mant is het nog steeds. Demy heeft het traditionele melodrama teruggebracht tot de basis, en die elementaire onderdelen vervolgens weer met kleur en muziek aange kleed. Dié kunstmatigheid geeft er een ander tempo aan en dwingt op een andere ma nier te kijken, bijna alsof het een visueel gedicht of chanson is. De woorden zijn nauwelijks nog van belang. Daarvoor in de plaats komt er ruimte voor de blikken en gebaren van de acteurs en de compositie en choreografie van het beeld. Tegelijkertijd heeft Demy zich niet door dit sprookjesachtige laten meeslepen. De melancholieke ontkno ping, waarin Guy en Geneviè ve elkaar nog eenmaal ont moeten en ontdekken dat ze definitief uit elkaar zijn ge groeid, is aanzienlijk volwas- sener dan het zonnige happy end van menige Amerikaanse tegenhanger. 'Les Parapluies de Cher bourg', maandag in het Schuttershoftheater in Middelburg, 20.30 uur en dinsdag 1 februari in 't Beest in Goes, 20.30 uur. „Vroeger ging ik uit van de grond, nu van de lucht. Dat is een kwestie van je hoofd buigen en daarna weer omhoog kijken", vat Jan Wolkers de belangrijkste ontwikkeling samen die hij als schilder/beeldhouwer/schrijver heeft doorgemaakt. Hij wordt deze maand 75 en viert dat jubile um met een dubbel/jubeltentoonstelling in Galerie De Boog en het Stadsmuseum van IJsselstein. door Thea Figee Een veel te klein museumpje voor zo'n belangrijke gebeur tenis van een kunstenaar van naam? „Grote overzichten heb ik al gehad. Ik voel me hier thuis." Bovendien heeft Wol kers er een mooie opdracht in het vooruitzicht. Volgend jaar zal van hem een beeld in het stadsbeeld van IJsselstein ver schijnen. De maquette is nu al te zien in de plaatselijke Gale rie De Boog. De tentoonstel ling in het Stadsmuseum toont werk uit de periode 1960 tot 1980. In De Boog zijn schilde rijen en maquettes voor beel den te zien die in de afgelopen tien jaar ontstonden. De tentoonstelling in het Stadsmuseum huist knus en kneuterig tussen een zoge naamde Griend- en Muikzaal oude ambachten, oud porse lein en staaltjes mandenvlech- terij. Dan kom je al een beetje in de sferen van de schapen keutels en koeienstront waar mee Wolkers in 1970 zijn ma terieschilderijen 'schilderde'. Ook lood, steengruis en kunst hars werden voor dit werk, dat nu vooral gedateerd oogt, aan gewend om het over zaken als ritme, ordening, herhaling en structuur te hebben. Natuurlijke materialen waren Wolkers even lief als afvalma- terialen uit de moderne con sumptiemaatschappij. Dat wordt bewezen door beeldjes en gelaste reliefs die Wolkers maakte van moertjes, buisjes, radertjes en kopspijkers. Hij laste er z'n 'religieuze indu strialisatie' mee, een relief dat - zoals veel werk in deze ten toonstelling - in de collectie van het Stedelijk Museum in Amsterdam is opgenomen. Met dezelfde materialen cre ëert hij ook beeldjes die bijna mensfiguurtjes lijken en met titels als 'Angst' en 'Bloei' op een andere manier dan in zijn boeken vertellen van een al vroeg geëngageerd kunste naar. Veertien boeken van de schrijver zijn melig op een rij tje in een vitrine 'geklonken' en dus onbereikbaar voor wie de linken wil leggen. Het interessantst in deze ten toonstelling zijn de reliëfs die Wolkers vanaf 1965 gaat ma ken en waarin zijn fascinatie voor organische materialen plaats maakt voor werkelijk schilderen met verf. In brui nen, witten en grijzen compo neert hij met driehoeken, rechthoeken en cirkels. Schokkend De overgang naar galerie De Boog is schokkend. Waren je ogen al aardig gewend aan de zompige aardse tinten van koeienstront, lood en verroes te kopspijkers, kom je hier in eens in een oase van licht, veroorzaakt door serieuze, es thetische olieverfschilderijen. „Dat heeft Texel met me ge daan", verduidelijkt Wolkers. Sinds de kunstenaar hier woont schildert hij doeken, die bezaaid zijn met een structuur van kleurstippen. Eerst denk je aan een opleving van het pointillisme. Maar waar het in het pointillisme om een bijna wetenschappelijke benade ring gaat en er ook altijd figu ratie in het spel is, gaat het Wolkers om andere zaken. „Dit is echt schilderen, met verf verbeten zoeken naar har monie, het oproepen van een sfeer.Voor een warm rood op lichtend exemplaar: „Kijk, een lentebries." Wolkers vertelt met zijn schil derijen over het kleurenspel dat het Texelse landschap in verschillende seizoenen on dergaat. „Ik ga geen dag aan het werk zonder eerst de zee te zien." De meeste werken blij ven - hoe poëtisch het uit gangspunt ook is - zonder titel. Alleen twee meest recente wit te stippen-schilderijtjes heten 'sneeuwstorm'. „Ik ben gek op sneeuw. Als het op Texel sneeuwt zou ik het liefst een prostituee zijn. Dan kon ik er de hele dag achter het raam naar zitten kijken." De sfeer van stippen wordt aangenaam onderbroken door een aantal maquettes van bij voorbeeld het Den Uyl-monu- ment en het ontwerp dat straks in IJsselstein zal komen te staan, een trechtervorm met bovenin een reservoir waarin grote transparante glasbrok- ken het licht van IJsselstein mogen breken. Wolkers fantaseert over de ti tel van het werk. 'Ons verleden weerspiegeld in het heden' en over het vandalismebestendi- ge karakter ervan. „Ik denk wel dat dit beeld bestand is. Ik hou er zo langzamerhand re kening mee, want het wordt gewoon folklore, dat beelden bestormen." 'Jan Wolkers 75' is t/m 20 februari te zien in het Stadsmuseum, Walkade2 en in Galerie De Boog, Kloosterstraat 10, IJssel stein. Open wo t/m zo 13- 17 uur. Jan Wolkers, hier bij zijn Den Uyl-monument, viert het jaar waarin hij 75 wordt met een dubbeltentoonstelling in IJssel stein. foto Johannes Abeling 19 t/m 25 januari Ds. P. Solomon Raj, een 73-jari- ge theoloog en kunstenaar uit India, exposeert van 19t/m 22 ja nuari houtgravures met bijbelse afbeeldingen in 't Kunstuus in Heinkenszand. De galerie is ge opend op wo, doen vr van 13 tot 17 uur en za van 13 tot 16 uur. De expositie is verder nog te zien op zo 23 januari in de Dorpskerk en 30 januari in de Barbesteinkerk. De Zeeuwse schilders Hans Keukelaar en Antoine Mes ex poseren t/m 27 februari onder de titel 'Zeeuws Landschap; twee schilders, twee werelden' in de Rietpen Galerie in Bergen op Zoom. De galerie is geopend op vr van 14-19 uur, za en zo van 14-17 uur en op afspraak. De Vlissingse schilderes/para- gnoste Christel van den Dobbel steen exposeert onder de titel Tussen leven en dood' olieverfschilderijen in notaris kantoor Sauer Oonk in Vlis singen. De kunstenares haalt haar inspiratie uit 'het Zeeuwse licht' en 'de ongeziene wereld'. Onder de titel 'restricted art zo ne - Middelburg' exposeert Jan Verhaege van 21 januari t/m 11 februari in g h I in Middelburg. De expositie wordt vrijdag om 17 uur geopend. De werken zijn te zien op vr, za en zo van 13 tot 17 uur en opafspraak of na aanbel len. De Middelburgse kunstenaar Joop Frohwein exposeertvan 20 januari t/m 26 februari magisch- realistische schilderijen in olie verf in Galerie T in Middelburg. De galerie is geopend op do, vr en za van 11 tot 16 uur en elke eerste zo van de maand van 13 tot 17 uur. Knipkunstenares Lidia Schinkel exposeert t/m 11 februari in de hal van het gemeentehuis in Ka- pelle. Haar onderwerpen zijn mensen, dieren, bloemen en kerken. De werken zijn te be zichtigen tijdens de openingsu ren van het gemeentehuis. In De Piek in Vlissingen is vanaf vrijdag de expositie 'De zolder opruiming van Erik Brandts' te zien. De objecten zijn zowel in het café als in de zaal te zien tij dens de openingsuren van De Piek. In de stichting Plus Min in Re- nesse is t/m 6 februari op za en zo tussen 13 en 18 uur het werk'Een landschap in drie de len' van de Middelburgse kun stenares Birthe Leemeijer te Zien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 16