PZC
1
f
V
Bert Visscher valt
niet te regisseren
Adams is terug in spoor van de blues
Circus reist door tijd
11
woensdag 19 januari 2000
Muzikale
stemmingen
van legendarische
Frank Sinatra
12
Randy Newman
op tournee
in Lage Landen
13
Scheepvaart
doet het
goed in
de reclame
15
Krokodil
houdt van
levende koeien
16
Jan Wolkers
voelt zich thuis
tussen lucht
en aarde
16
Cabaretier Bert Visscher is er na een kleine twintig seizoenen een jaartje tussenuit ge
weest. Helemaal uit beeld verdween hij overigens niet, want zijn laatste show Voor ons
hoeft het niet werd uitgezonden op tv en voor hetzelfde medium maakte hij afgelopen zo
mer bij de Vara de zesdelige serie Wad is leuk?, waarin hij op Schiermonnikoog met colle
ga's sprak over het vak. Hij speelde een piepklein rolletje in de film De Nachtvlinder van
Herman van Veen en schreef het sprookjesboek Het dagboek van de reizende nar voor
'kinderen van 8 tot 88 jaar'. Nu is hij terug in het theater met zijn achtste solo Geluk zit in
hele grote dingen, die 18 februari in première gaat in de Stadsschouwburg in Groningen.
door Frans Doeleman
„Mijn vorige programma heb
ik zo'n driehonderd keer ge
speeld, dus dat jaartje eruit en
vooral een half jaar reizen
vond ik echt een verademing.
Dan is het afwachten hoe je te
rugkomt, maar na een jaar be
gon het gelukkig toch te krie
belen en nu speel ik weer met
veel plezier. Nee, uit de voor
stelling kan je niet opmaken
dat Bert in Zuid-Amerika of
Cuba is geweest. Dat was echt
even het cabaret helemaal op
zij zetten en heerlijk rondrei
zen met een grote sigaar en een
strooien hoed. Dat heeft ook
wel wat, hoor!"
Door de telefoon praat Bert
Visscher bijna even rap als in
zijn shows en hoeft de vraag
'vertel, Bert, vertel' nauwe
lijks gesteld te worden. „Ik doe
meestal 35 tot 40 try-outs. Ik
heb nogal wat decor, toestan
den en kleding. Ik probeer al
tijd van alles. De eerste try-
-out begon om kwart over acht
en ik was klaar om tien voor
half één. Dus daar kon direct
anderhalf uur uit. Dat is ge
woon te gek dat je zoveel mate
riaal hebt. Ik ga er gelijk in vol
tempo in, met piano, accorde
on om de nek, alle kleding. In-
Bert Visscher speelt 'Geluk zit in hele grote dingen': „Ik heb nogal wat decor, toestanden en kleding."
Bert Visscher (r) met Herman van Veen
middels maken we een lekkere
voorstelling van twee keer een
uur."
„Nee, ik heb geen regisseur. Ik
neem wel een aantal mensen
mee naar de try-outs die mij al
jaren volgen. Van hen krijg ik
af en toe goed op mijn kop: dat
moetje niet meer doen. dat heb
je in je vorige programma al
gedaan. De belangrijkste
graadmeter is natuurlijk het
publiek.' Je merkt aan de sfeer
in de foyer walmen leuk of
minder leuk vond. De trend
van het programma hoor je
dan door de mensen heen roe
zemoezen."
,Ik heb één keer met een regis
seur gewerkt; Ik zat aan de
piano en ging staan. Tóen zei
hij: wacht even, Bert, wat ga je
nou doen? Ik ga nu staan. En
hoe loop je om de vleugel?
Links- of rechtsom? Nou ja,
dat zie ik vanavond wel weer.
Nee, je loopt links om de vleu
gel en steekt zo over. Ik dacht,
oh, nee. Ik heb altijd zulke rare
dingen in mijn hoofd, zo'n rare
lijn in mijn kop en leg dat maar
eens uit aan een regisseur, 't Is
zo'n bijzonder theater wat ik
maak. Ik geloof niet dat Vis
scher echt te regisseren valt.
Maar ik heb wel mensen nodig,
hoor. Zo'n vijftien jaar geleden
had ik een koffer vol met zooi
bij me en was het publiek na
een kwartier al stuk en ik ook.
Er is wel meer lijn in geko
men."
Wakker liggen
„Hoe druk je ook bent, hoe gek
je programma ook is, er moet
een logica in zitten. De grote
twijfel, de grote angst is altijd
voor de eerste try-out. Daar
kan ik weken van wakker lig
gen. Dan heb je een half jaar of
een jaar zitten schrijven en stel
Arthur Adams heeft een langdurige muzikale loopbaan achter de rug,
maar grotendeels ten dienste van anderen. Daarin is sinds enkele jaren
verandering gekomen. De zanger-gitarist vond zijn eigen weg in de
rhythm and blues en gaf daaraan gestalte met de cd Back on track, die vo
rig jaar verscheen. Zondag treedt hij op in het Arsenaaltheater in Vlissin-
gen.
door Hans Tabbers
Hij windt er geen doekjes om: B.B.
King is zijn grote idool en inspirator.
Arthur Adams vermeldt met onver-
heulde trots dat de bluesgigant mee
werkte aan twee nummers op zijn nieu
we cd, de eerste op het label Blind Pig.
Dat zijn 'Got you next to me' en 'The
long haul'.
Vooral het eerste nummer is een sfeer
vol duet geworden, zowel zingend als
op gitaar. Duidelijk blijkt dat Adams
zijn bewondering niet laat uitmonden
in een imitatie van het karakteristieke
geluid van de meester maar zijn eigen
stijl heeft ontwikkeld. Die laat zich ty
peren door een krachtig voortdenderen
als van een trein of heimachine, soms
zelfs overdadig in de hoeveelheid to
nen. Wat dat betreft heeft hij enige ver
wantschap met Robert Cray, maar
steviger, met meer rock in de uitwer
king. Zijn stem klinkt donker
en helder, zonder het rauwe
van de traditionele blues
krakers of het gladde
van veel gepo
lijste soulzangers.
Zo combineert hij
de oorspronke
lijke blues met
veel latere in
vloeden die hij
vanuit zijn
veelzijdige
carrière heeft
opgedaan,
tot een eigen
tijdse vorm
die hem de er
kenning moet
brengen waar
hij zo lang op
heeft gewacht.
Arthur Adams
werd op 24 de
cember 1940 ge
boren in Medon,
een plaatsje in
Tennessee. Zo
als voor veel
blues- en
soulzan
gers
geldt,
kwam hij in de kerk voor het eerst in
contact met muziek. Dat betekende
dus de gospel. Hij leerde enkele ak
koorden op gitaar, samen met zijn
broer. Van grote invloed op hem waren
Howard Carroll van Dixie Humming
birds, Elmore James en B.B. King. Hij
hoorde hen op de radio. Met zijn broer
en enkele neven begon hij The Gospel
Travelers. Van de opbrengst kochten ze
gezamenlijk een elektrische gitaar.
Nashville
Adams ging naar Nashville om muziek
te studeren, maar bracht meer tijd zin
gend en spelend door in clubs in de om
geving. Hij sloot vriendschap met te
nor-saxofonist Jimmy Beck en ze
besloten in 1959 samen op tournee te
gaan met zanger Gene Allison, die een
hit had met 'You can make it if you try'
De band viel mede door financiële pro
blemen uiteen in Dallas, waar Adams
enkele jaren bleef hangen. Hij speelde
daar met Lightnin' Hopkins, Elmore
James, Chuck Berry en Budy Guy, die
hem inspireerde tot een act waarbij hij
zich solerend op zijn gitaar in het pu
bliek mengt. Ook kreeg hij beginjaren
zestig de gelegenheid
gjgfg^ kelesingle-
vtjes op te ne
men.
In 1964 verhuisde
Adams naar Los Angeles.
Daar werd hij'een gewaar
deerd studiomuzikant en compo
nist. Veel contacten verkreeg hij als
gitarist in een tv-show, een baan die
hij te danken had aan Bobby Wo-
mack. Zo schreef hij de achter
grondmuziek voor de tv-series
The Outsider, The Bill Cosby
Show en Ironside, maar ook voor
de films Bonnie and Clyde en
Cactus Flower. Hij begeleidde
de Jackson 5Diana Ross, Hen
ry Mancini, Lou Rawls, Sonny
Bono, James Brown, James
Taylor en Jimmy Smith, op
platen of tijdens optredens.
Hij maakte een eigen elpee
met begeleiding van The
Crusaders en speelde mee
op acht platen van deze
succesvolle groep.
je voor dat ze er geen sodemie
ter aan vinden, dat het een
ventilatie-programma is. Zo
noemen wij dat. Dat betekent
dat je de afzuiging van de zaal
hoort, dat er bij de eerste grap
een doodse stilte valt, alleen
het snorren van de ventila
tie..."
Dat station is Bert Visscher in
middels tot volle tevredenheid
gepasseerd: „Ik vind het heer
lijk om te spelen en het publiek
is tot nu toe dolenthousiast.
Een mooie combinatie. Het is
dezelfde krankzinnigheid, de
zelfde gekte, maar heel anders
dan de vorige voorstelling, ab
soluut." Over de inhoud wil de
cabaretier niet veel verklap
pen. „Het is een hele dunne ro
de draad, bij mij moet je nooit
echt een groot verhaal ver
wachten. Voor de pauze gaat
het over een vuurtorenwach
ter en na de pauze over zijn
broer, de bordeelhouder. Sinds
de schepen niet meer stranden
doordat de vuurtoren brandt,
gaat er niemand meer naar het
bordeel. Dus die broers zijn
aardig pissig op elkaar. Er ko
men de fraaiste types voor in
dat dorpje waar èn die vuurto
ren èn dat bordeel staan. Je
zult je geen moment vervelen,
want elke drie minuten ge
beurt er wel weer iets anders.
En dankzij de meiden van het
decor en de kostuums ziet het
er schitterend uit."
Op wat details na zal er de ko
mende try-outs weinig veran
deren in de voorstelling. „We
gaan niet meer hele dagen re
peteren. Je moet een beetje af
stand nemen, want het moet
knallen 's avonds. Als ik drie
dagen in Terneuzen ben, ga ik
misschien een dagje naar Ant
werpen. En mosselen eten in
Philippine natuurlijk, vast ri
tueel."
Rustiger
Is Bert Visscher, inmiddels 39,
rustiger geworden? „Nou,
kijk, de energie moet blijven
stralen en die zit er nog steeds
in. Of ik wat minder pasjes en
sprongetjes maak, maakt niet
zoveel uit. Zolang ik die ener
gie uitstraal, is het Bert Vis
scher die op het podium staat.
Dat is het belangrijkste. Het
foto Sjors Visscher
theater is mijn grootste liefde.
Dat houd ik tot mijn zestigste
nog wel vol. In de tv-uitzen-
ding op Schiermonnikoog had
ik het erover met Herman van
Veen. Als ik hem over het podi
um zie dansen, springen en
huppelen... Een jonge hond.
En Herman is toch de vijftig al
gepasseerd."
Een jaar rust heeft geen af
breuk gedaan aan de populari
teit van Bert Visscher. „Ik
word vaak hei'kend, ook door
dat ik een markante kop heb
natuurlijk. Het is niet erg als ze
naar je toe komen en zeggen:
we hebben genoten van uw
programma. Maar als ze echt
gaan roepen en schreeuwen...
Ik ben net een week wezen ski-
en en kwam in Zwitserland
met een aantal vrienden in een
café. Een groepje Hollanders
begon te brullen van Bert Vis
scher olé. Dan ben ik wel weg.
Dat streelt ook niet echt mijn
ijdelheid. Alhoewel, je ziet die
prachtige juffrouw achter de
bar kijken van oei, die meneer
is bekend, maar daar heb je
dan op dat moment niks aan."
Bert Visscher speelt don
derdag, vrijdag en zater
dag een try-out van 'Geluk
zit in hele grote dingen'in
het Zuidlandtheater in Ter-
neuzen, aanvang 20.00 uur
Zanger/gitarist Arthur Adams zingt weer de blues.
Zijn muziek werd door steeds nieuwere
stromingen, zoals funk en disco, beïn
vloed en dreef hem steeds verder van de
oorspronkelijke blues vandaan.
Adams raakte, enigszins uitgeblust,
het spoor bijster. De jax-en tachtig wa
ren moeilijk voor hem.
Bergen
Hij belandde in 1985 bij zangeres/pia
niste Nina Simone, die liem als bassist
meenam op haar Europese toernee. Bij
terugkomst begon hij een eigen groep
in een ski-oord, hoog in de bei-gen.
Daar vond hij de blues terug. De optre
dens gaven hem nieuw elan.
In 1991 kreeg Adams de gelegenheid
samen te werken met B.B. King, die
twee nummers van hem wilde opnemen
voor zijn album 'There is always one
more time'. Dat werden 'Mean and evil'
en 'Something up my sleeves'. Adams
begeleidde hem op slaggitaar. Enkele
jaren later vroeg een nachtclub in Los
Angels hem leider te worden van de
huisband. B.B. King bleek toevallig de
eigenaar.
Arthur Adams was in 1997 ook in Ne
derland, tijdens Blues Estafette in
Utrecht.
Hij toeit nu door het land met Reggie
McBx-ide op bas, Gregory Brown
op drums en Eric Hackett op toet
sen.
Arthur Adams, zondag om 15.00
uur in het Arsenaaltheater in Vlis-
singen
Wixatereircus Martin Hanson
geeft vandaag, woensdag,
drie voorstellingen in de
Stadsschouwburg van Mid
delburg.
Tijd is het thema waaraan ge
stalte wordt gegeven door de
Tsjechische jongleur die zich
in het zweet werkt om net op
tijd zeven ballen te vangen,
waarin clowns zich aanvan
kelijk geen tijd gunnen om
het geheim van de boksrobot
te ontrafelen en met een fina
le waarin de klok centraal
staat.
Astronauten
De circxxsreis begint in de toe
komst, met futuristisch gekle
de wezens rond een geheim
zinnig appax-aat. Het Poolse
duo Blizzard gebruikt dat voor
hun acrobatische toeren als
zwevende en springende as
tronauten.
Een Nederlandse goochelaar
doorbreekt met zijn tx-ucs de
grenzen van tijd en ruimte.
Een Russisch echtpaar maakt
van de tango een acrobatische
dans.
Bij de verrichtingen van de
evenwichtskunstenaars lijkt
de tijd stil te staan.
Daax-naast wordt meer tradi
tionele dressuur vertoond, met
de Nederlander Wijnand Adri
an en zijn twee bereneen leeu
wentemmer met vijf roofdie
ren, maar ook met vogels,
geiten, honden en andere huis
dieren. Het circusorkest staat
onder leiding van kapelmees
ter Coty Teuteberg.
Wintercircus Martin Han
son, Stadsschouwburg
Middelburg, 13.00, 16.00
en 19.15 uur