PZC 1 f V Bert Visscher valt niet te regisseren Adams is terug in spoor van de blues Circus reist door tijd 11 woensdag 19 januari 2000 Muzikale stemmingen van legendarische Frank Sinatra 12 Randy Newman op tournee in Lage Landen 13 Scheepvaart doet het goed in de reclame 15 Krokodil houdt van levende koeien 16 Jan Wolkers voelt zich thuis tussen lucht en aarde 16 Cabaretier Bert Visscher is er na een kleine twintig seizoenen een jaartje tussenuit ge weest. Helemaal uit beeld verdween hij overigens niet, want zijn laatste show Voor ons hoeft het niet werd uitgezonden op tv en voor hetzelfde medium maakte hij afgelopen zo mer bij de Vara de zesdelige serie Wad is leuk?, waarin hij op Schiermonnikoog met colle ga's sprak over het vak. Hij speelde een piepklein rolletje in de film De Nachtvlinder van Herman van Veen en schreef het sprookjesboek Het dagboek van de reizende nar voor 'kinderen van 8 tot 88 jaar'. Nu is hij terug in het theater met zijn achtste solo Geluk zit in hele grote dingen, die 18 februari in première gaat in de Stadsschouwburg in Groningen. door Frans Doeleman „Mijn vorige programma heb ik zo'n driehonderd keer ge speeld, dus dat jaartje eruit en vooral een half jaar reizen vond ik echt een verademing. Dan is het afwachten hoe je te rugkomt, maar na een jaar be gon het gelukkig toch te krie belen en nu speel ik weer met veel plezier. Nee, uit de voor stelling kan je niet opmaken dat Bert in Zuid-Amerika of Cuba is geweest. Dat was echt even het cabaret helemaal op zij zetten en heerlijk rondrei zen met een grote sigaar en een strooien hoed. Dat heeft ook wel wat, hoor!" Door de telefoon praat Bert Visscher bijna even rap als in zijn shows en hoeft de vraag 'vertel, Bert, vertel' nauwe lijks gesteld te worden. „Ik doe meestal 35 tot 40 try-outs. Ik heb nogal wat decor, toestan den en kleding. Ik probeer al tijd van alles. De eerste try- -out begon om kwart over acht en ik was klaar om tien voor half één. Dus daar kon direct anderhalf uur uit. Dat is ge woon te gek dat je zoveel mate riaal hebt. Ik ga er gelijk in vol tempo in, met piano, accorde on om de nek, alle kleding. In- Bert Visscher speelt 'Geluk zit in hele grote dingen': „Ik heb nogal wat decor, toestanden en kleding." Bert Visscher (r) met Herman van Veen middels maken we een lekkere voorstelling van twee keer een uur." „Nee, ik heb geen regisseur. Ik neem wel een aantal mensen mee naar de try-outs die mij al jaren volgen. Van hen krijg ik af en toe goed op mijn kop: dat moetje niet meer doen. dat heb je in je vorige programma al gedaan. De belangrijkste graadmeter is natuurlijk het publiek.' Je merkt aan de sfeer in de foyer walmen leuk of minder leuk vond. De trend van het programma hoor je dan door de mensen heen roe zemoezen." ,Ik heb één keer met een regis seur gewerkt; Ik zat aan de piano en ging staan. Tóen zei hij: wacht even, Bert, wat ga je nou doen? Ik ga nu staan. En hoe loop je om de vleugel? Links- of rechtsom? Nou ja, dat zie ik vanavond wel weer. Nee, je loopt links om de vleu gel en steekt zo over. Ik dacht, oh, nee. Ik heb altijd zulke rare dingen in mijn hoofd, zo'n rare lijn in mijn kop en leg dat maar eens uit aan een regisseur, 't Is zo'n bijzonder theater wat ik maak. Ik geloof niet dat Vis scher echt te regisseren valt. Maar ik heb wel mensen nodig, hoor. Zo'n vijftien jaar geleden had ik een koffer vol met zooi bij me en was het publiek na een kwartier al stuk en ik ook. Er is wel meer lijn in geko men." Wakker liggen „Hoe druk je ook bent, hoe gek je programma ook is, er moet een logica in zitten. De grote twijfel, de grote angst is altijd voor de eerste try-out. Daar kan ik weken van wakker lig gen. Dan heb je een half jaar of een jaar zitten schrijven en stel Arthur Adams heeft een langdurige muzikale loopbaan achter de rug, maar grotendeels ten dienste van anderen. Daarin is sinds enkele jaren verandering gekomen. De zanger-gitarist vond zijn eigen weg in de rhythm and blues en gaf daaraan gestalte met de cd Back on track, die vo rig jaar verscheen. Zondag treedt hij op in het Arsenaaltheater in Vlissin- gen. door Hans Tabbers Hij windt er geen doekjes om: B.B. King is zijn grote idool en inspirator. Arthur Adams vermeldt met onver- heulde trots dat de bluesgigant mee werkte aan twee nummers op zijn nieu we cd, de eerste op het label Blind Pig. Dat zijn 'Got you next to me' en 'The long haul'. Vooral het eerste nummer is een sfeer vol duet geworden, zowel zingend als op gitaar. Duidelijk blijkt dat Adams zijn bewondering niet laat uitmonden in een imitatie van het karakteristieke geluid van de meester maar zijn eigen stijl heeft ontwikkeld. Die laat zich ty peren door een krachtig voortdenderen als van een trein of heimachine, soms zelfs overdadig in de hoeveelheid to nen. Wat dat betreft heeft hij enige ver wantschap met Robert Cray, maar steviger, met meer rock in de uitwer king. Zijn stem klinkt donker en helder, zonder het rauwe van de traditionele blues krakers of het gladde van veel gepo lijste soulzangers. Zo combineert hij de oorspronke lijke blues met veel latere in vloeden die hij vanuit zijn veelzijdige carrière heeft opgedaan, tot een eigen tijdse vorm die hem de er kenning moet brengen waar hij zo lang op heeft gewacht. Arthur Adams werd op 24 de cember 1940 ge boren in Medon, een plaatsje in Tennessee. Zo als voor veel blues- en soulzan gers geldt, kwam hij in de kerk voor het eerst in contact met muziek. Dat betekende dus de gospel. Hij leerde enkele ak koorden op gitaar, samen met zijn broer. Van grote invloed op hem waren Howard Carroll van Dixie Humming birds, Elmore James en B.B. King. Hij hoorde hen op de radio. Met zijn broer en enkele neven begon hij The Gospel Travelers. Van de opbrengst kochten ze gezamenlijk een elektrische gitaar. Nashville Adams ging naar Nashville om muziek te studeren, maar bracht meer tijd zin gend en spelend door in clubs in de om geving. Hij sloot vriendschap met te nor-saxofonist Jimmy Beck en ze besloten in 1959 samen op tournee te gaan met zanger Gene Allison, die een hit had met 'You can make it if you try' De band viel mede door financiële pro blemen uiteen in Dallas, waar Adams enkele jaren bleef hangen. Hij speelde daar met Lightnin' Hopkins, Elmore James, Chuck Berry en Budy Guy, die hem inspireerde tot een act waarbij hij zich solerend op zijn gitaar in het pu bliek mengt. Ook kreeg hij beginjaren zestig de gelegenheid gjgfg^ kelesingle- vtjes op te ne men. In 1964 verhuisde Adams naar Los Angeles. Daar werd hij'een gewaar deerd studiomuzikant en compo nist. Veel contacten verkreeg hij als gitarist in een tv-show, een baan die hij te danken had aan Bobby Wo- mack. Zo schreef hij de achter grondmuziek voor de tv-series The Outsider, The Bill Cosby Show en Ironside, maar ook voor de films Bonnie and Clyde en Cactus Flower. Hij begeleidde de Jackson 5Diana Ross, Hen ry Mancini, Lou Rawls, Sonny Bono, James Brown, James Taylor en Jimmy Smith, op platen of tijdens optredens. Hij maakte een eigen elpee met begeleiding van The Crusaders en speelde mee op acht platen van deze succesvolle groep. je voor dat ze er geen sodemie ter aan vinden, dat het een ventilatie-programma is. Zo noemen wij dat. Dat betekent dat je de afzuiging van de zaal hoort, dat er bij de eerste grap een doodse stilte valt, alleen het snorren van de ventila tie..." Dat station is Bert Visscher in middels tot volle tevredenheid gepasseerd: „Ik vind het heer lijk om te spelen en het publiek is tot nu toe dolenthousiast. Een mooie combinatie. Het is dezelfde krankzinnigheid, de zelfde gekte, maar heel anders dan de vorige voorstelling, ab soluut." Over de inhoud wil de cabaretier niet veel verklap pen. „Het is een hele dunne ro de draad, bij mij moet je nooit echt een groot verhaal ver wachten. Voor de pauze gaat het over een vuurtorenwach ter en na de pauze over zijn broer, de bordeelhouder. Sinds de schepen niet meer stranden doordat de vuurtoren brandt, gaat er niemand meer naar het bordeel. Dus die broers zijn aardig pissig op elkaar. Er ko men de fraaiste types voor in dat dorpje waar èn die vuurto ren èn dat bordeel staan. Je zult je geen moment vervelen, want elke drie minuten ge beurt er wel weer iets anders. En dankzij de meiden van het decor en de kostuums ziet het er schitterend uit." Op wat details na zal er de ko mende try-outs weinig veran deren in de voorstelling. „We gaan niet meer hele dagen re peteren. Je moet een beetje af stand nemen, want het moet knallen 's avonds. Als ik drie dagen in Terneuzen ben, ga ik misschien een dagje naar Ant werpen. En mosselen eten in Philippine natuurlijk, vast ri tueel." Rustiger Is Bert Visscher, inmiddels 39, rustiger geworden? „Nou, kijk, de energie moet blijven stralen en die zit er nog steeds in. Of ik wat minder pasjes en sprongetjes maak, maakt niet zoveel uit. Zolang ik die ener gie uitstraal, is het Bert Vis scher die op het podium staat. Dat is het belangrijkste. Het foto Sjors Visscher theater is mijn grootste liefde. Dat houd ik tot mijn zestigste nog wel vol. In de tv-uitzen- ding op Schiermonnikoog had ik het erover met Herman van Veen. Als ik hem over het podi um zie dansen, springen en huppelen... Een jonge hond. En Herman is toch de vijftig al gepasseerd." Een jaar rust heeft geen af breuk gedaan aan de populari teit van Bert Visscher. „Ik word vaak hei'kend, ook door dat ik een markante kop heb natuurlijk. Het is niet erg als ze naar je toe komen en zeggen: we hebben genoten van uw programma. Maar als ze echt gaan roepen en schreeuwen... Ik ben net een week wezen ski- en en kwam in Zwitserland met een aantal vrienden in een café. Een groepje Hollanders begon te brullen van Bert Vis scher olé. Dan ben ik wel weg. Dat streelt ook niet echt mijn ijdelheid. Alhoewel, je ziet die prachtige juffrouw achter de bar kijken van oei, die meneer is bekend, maar daar heb je dan op dat moment niks aan." Bert Visscher speelt don derdag, vrijdag en zater dag een try-out van 'Geluk zit in hele grote dingen'in het Zuidlandtheater in Ter- neuzen, aanvang 20.00 uur Zanger/gitarist Arthur Adams zingt weer de blues. Zijn muziek werd door steeds nieuwere stromingen, zoals funk en disco, beïn vloed en dreef hem steeds verder van de oorspronkelijke blues vandaan. Adams raakte, enigszins uitgeblust, het spoor bijster. De jax-en tachtig wa ren moeilijk voor hem. Bergen Hij belandde in 1985 bij zangeres/pia niste Nina Simone, die liem als bassist meenam op haar Europese toernee. Bij terugkomst begon hij een eigen groep in een ski-oord, hoog in de bei-gen. Daar vond hij de blues terug. De optre dens gaven hem nieuw elan. In 1991 kreeg Adams de gelegenheid samen te werken met B.B. King, die twee nummers van hem wilde opnemen voor zijn album 'There is always one more time'. Dat werden 'Mean and evil' en 'Something up my sleeves'. Adams begeleidde hem op slaggitaar. Enkele jaren later vroeg een nachtclub in Los Angels hem leider te worden van de huisband. B.B. King bleek toevallig de eigenaar. Arthur Adams was in 1997 ook in Ne derland, tijdens Blues Estafette in Utrecht. Hij toeit nu door het land met Reggie McBx-ide op bas, Gregory Brown op drums en Eric Hackett op toet sen. Arthur Adams, zondag om 15.00 uur in het Arsenaaltheater in Vlis- singen Wixatereircus Martin Hanson geeft vandaag, woensdag, drie voorstellingen in de Stadsschouwburg van Mid delburg. Tijd is het thema waaraan ge stalte wordt gegeven door de Tsjechische jongleur die zich in het zweet werkt om net op tijd zeven ballen te vangen, waarin clowns zich aanvan kelijk geen tijd gunnen om het geheim van de boksrobot te ontrafelen en met een fina le waarin de klok centraal staat. Astronauten De circxxsreis begint in de toe komst, met futuristisch gekle de wezens rond een geheim zinnig appax-aat. Het Poolse duo Blizzard gebruikt dat voor hun acrobatische toeren als zwevende en springende as tronauten. Een Nederlandse goochelaar doorbreekt met zijn tx-ucs de grenzen van tijd en ruimte. Een Russisch echtpaar maakt van de tango een acrobatische dans. Bij de verrichtingen van de evenwichtskunstenaars lijkt de tijd stil te staan. Daax-naast wordt meer tradi tionele dressuur vertoond, met de Nederlander Wijnand Adri an en zijn twee bereneen leeu wentemmer met vijf roofdie ren, maar ook met vogels, geiten, honden en andere huis dieren. Het circusorkest staat onder leiding van kapelmees ter Coty Teuteberg. Wintercircus Martin Han son, Stadsschouwburg Middelburg, 13.00, 16.00 en 19.15 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 11