Alle smoezen staan in de computer Muziek leert anders luisteren CIV VV JLJC Nadenken over straf JOW JOM de grond I w donderdag 13 januari 2000 UfJ jj W -ÊsgW Zijn ze er nog? De leraren van wie je voor straf psalm 119 moet overschrijven? En dan niet die uit het liedboek, maar die uit de bijbel - die is dus een stuk langer. Nee, want strafregels schrijven is hartstikke uit. Hoewel... Moderne straf is verplicht huiswerk maken op school. Of een extra opdracht voor het vak waar je eruit bent gestuurd. En ertussendoor glippen is er niet meer bijalle overtredingen staan in de computer. Maar of het helpt? De schooldirecteur: „Leerlingen trekken zich steeds minder iets van straf aan." Tp en snottebel glinstert in dli het rechter neusgat van mm brugklasser Tim Driessen. Het is een historische dag voor Tim. Voor het eerst in z'n middelbare schoolcarrière op het Buys Ballot in Goes moet hij nablijven. Vier keer te laat is twee uur straf. Tim veegt wat bladeren met z'n bezem vooruit. „Leukis het niet"zegt hij Maar echt onder de indruk lijkt hij niet. Als vrienden langslopen, bekogelt hij ze met rotzooi. En z'n ouders mogen het gerust weten. Conciërge bij het Buys Ballot Eddy Flikweert is blij dat plein vegen nog gewoon straf is. „Er staan hier twintig vuilnisbakken op elke vierkante meter." Bij wijze van spreken. „Alles kwakken ze ernaast." Dus goed voor hem dat er af en toe een leerling voor de vierde keer te laat komt. Flikweert is de eerste horde die verlate leerlingen moeten nemen. En na 23 jaar ('ik doe het stikgraag') heeft hij ze al snel door als ze de boel willen flessen. Zegt hij„Met dit weer komen er veel te laat omdat het zogenaamd glad is." Lekke band, nog zo één. „'Oh ja?', zeg ik dan. 'Ik loop wel even mee.'Hij is al geplakthoor ik dan. 'Oh, waar dan?' „Ach, je leert er vanzelf doorheen te prikken", zegt Flikweert. „Ook eentje?" Ton Huisman wil even een peukje roken. De oud-militair is op de scholengemeenschap Scheldemond in Vlissingen speciaal aangesteld om telaatkomers en spijbelaars op te sporen. Controleren en straffen, daar wordt hij voor betaald. Smoesjes heeft hij geheid door. Zegt ook hij. „Jongelui moeten me altijd aankijken. En ik kan streng kijken hoor. Ik heb ze altijd wel door." „We bewaren alles." Ook briefjes die door ouders zouden zijn ondertekend.Als we het niet vertrouwen, kunnen we het altijd terugzoeken", zegt Huisman. Leukste smoes? De Leeuwen: „Een meisje belde 's ochtends op. Ze kon met geen mogelijkheid komen. Haar jas was gewassen en die was nog steeds nat." Huisman zegt dat er minder straf wordt uitgedeeld dan vroeger. Dus dat zijn optreden minder telaatkomers en spijbelaars oplevert. Dat komt door de band die hij met de leerlingen opbouwt, zegt hij. Heeft ook met respect te maken, voegt hij eraan toe. Hij is bijvoorbeeld nog nooit bedreigd of zo. „Een wilde boeman op mijn plaats, dat werkt voor geen meter. Een goed gesprek werkt vaak betes dan twee uur nakomen." Het gebeurt, zegt Huisman, dat leerlingen naar hem toe komen en zelf zeggen dat ze hebben gespijbeld. 'Wanneer wilt u dat ik terugkom?' Het mag dan onder nul zijn buiten, de drie jongens willen in de korte pauze per se op het plein van het Zwin College in Oostburg staan. Boy Schamhart heeft z'n handen in de zakken, de armen gestrekt. Hij praat door z'n sjaal. Vroeger kreeg hij nog wel eens straf. Nakomen en bladeren vegen of opgaven wiskunde maken. Nu hij in vwo 4 zit eigenlijk niet meer zo. Vorig jaar is hij er nog wel een paar keer uitgestuurd. Voor etteren, de boel op stelten zetten. Vaak bij dezelfde leraren. Dan deed hij het erom. Die waren ook zo makkelijk op de kast te krijgen. Boy doet dat nu niet meer. De lol is eraf. Z'n klas is niet meer zo leuk, best wel saai eigenlij k. Behalve Hans dan. Niet dat Boy nu helemaal braaf is geworden. Pas nog hebben ze zich met z'n drieën ziek gemeld. Daar zijn nagemaakte handtekeningen van hun ouders aan te pas gekomen. Best wel gelukt eigenlijk, het was de eerste keer dat hij 't deed. Eerst met potlood... De conciërge trapte erin. De schooldeur gaat open. „Laurens, ik moet jou nog even hebben." Conrector George Dhont. Laurens de Rooij (havo 4) even later: „Ik was vergeten naar school te gaan. Echt waar. Ik dacht dat ik een tussenuur had." De bel gaat. „Ga maar even door, joh", moedigt Boy aan. „Geen mooiere smoes dan een interview, 't Is toch maar wiskunde. Weet je waar je wezen moet? Bij de vbo. Dat is veel spannender. Wij zijn slimmer." Conrector bovenbouw Dhont zegt dat ze bij het Zwin best wel coulant kunnen zijn. „Ovennacht is overmacht." Maar alles komt in de computer terecht. „Dat is geen opjagen, dat is gedrag in kaart brengen. Dus als iemand vijf keer het eerste uur op maandag brommerpech heeft, valt dat op." Te laat komen zonder goede reden is één uur nablijven op dezelfde dag. Uurtje spijbelen? Twee uur nakomen. Als een leerling eruit is gestuurd, mag hij zelf opschrijven waarom dat was. De leraar schrijft er een reactie bij en bepaalt of er straf komt. Dat kan blikjes rapen, een opstel of samenvatting maken zijn, zegt Dhont. Op het Zwin zijn nog docenten die overschrijven als straf geven. „Daar ben ik niet erg gelukkig mee", zegt Dhont. „Ik vind dat je een educatieve draai aan een straf moet geven." Iedere maand bekijken de mentor en de conrector de klassenuitdraai. Als het de spuigaten uitloopt, krijgen de ouders een telefoontje. „Soms nodigen we ze uit. Als dat niks oplevert, kan er schorsing volgen." Nog even de leukste smoes. „Een meisje moest babysitten. En het kind had de sleutels van de brommer verstopt." Afdelingsdirecteur onderbouw Jan Capel van het Buys Ballot gelooft in het effect van straffen. „Met alleen praten denken ze: wat een softies, we kunnen onze gang gaan." Een docente komt binnen om zich over een leerling te beklagen. „Wat is het ook een onverbeterlijke vent", reageert Capel. „Eruit gestuurd maar hij heeft zich hier niet gemeld.Het gaat om een j ongen met weinig zelfcontrole, het algemeen maatschappelijk werk is ook met hem bezig. „Ik weet precies hoe dat gaat straks, als ik hem spreek. Hij zal zich dood schamen. Zo gaat dat altijd. Dan smelt ik weer in tranen. Maar als ik hem niet straf, krijgt hij dat softie-idee." Op het Scheldemond merken ze dat leerlingen zich steeds minder van straf aantrekken. „Straffen werkt in afnemende mate", zegt algemeen directeur Frans van der Avert. „Dat is een groot probleem." Hij zegt dat zijn school daar nog geen antwoord op heeft. „Maar we zijn wel bezig om ons systeem van straffen te bezien. Er moet een nieuwe straflijn komen die meer duidelijkheid voor de leerlingen geeft." Hij voorspelt dat er nieuwe vormen van straf komen. „Duizend strafregels schrijven doen we niet meer. Maar waarom zou een leerling als straf niet een halve dag in verzorgingshuis Ter Reede kunnen werken? Alternatieve werkzaamheden, dat is de richting waarin we het moeten zoeken." Roelf Reinders A Is Sjaak stokjes in zijn :H] XA-handen krijgt, is hij niet 'meer te houden. Dan ramt mm hij op alles wat los en vast zit- Dat stoort tijdens de muziek les en dus neemt de docente Sjaak de stokjes weer snel af. Vervolgens gaat hij wiebelen met z'n stoel en wapperen met het gordijn. Alles heeft een ritme, Sjaak kan niet stilzit ten. Hij houdt van muziek, maar zijn on stuimigheid past niet in het strakke schema van de lessen Algemene Muzi kale Vorming (AMV). „Ik krijg hier al tijd op mijn kop", mompelt hij veronge lijkt. Even later springt hij weer enthousiast op om met de hele groep te zingen rond de piano. AMV is een tweejarige oplei ding, bedoeld voor kinderen van zes tot acht jaar. Ze maken er kennis met tal van muziekinstrumenten, steken iets op van het notenschrift en hun ritme- en maat gevoel wordt ontwikkeld. „En vooral van belang is dat ze bewust leren luiste ren", zegt directrice E. Jense van de Zeeuwse Muziekschool in Zierikzee. „Tegenwoordig horen ze bijna de hele dag muziek, maar dat is tot achter grondmuziek verworden. Hier leren ze weer echt te luisteren en bewust op din gen in die muziek te letten." Volgens Jense is AMV een prima voorbe reiding op een latere instrumentenstu die. De meningen zijn weieens verdeeld over de vraag of het zin heeft een kind op zeer vroege leeftijd al te leren een instru ment te bespelen. „Natuurlijk kan dat wel, maar in de praktijk blijkt dat de vorderingen vanaf het negende levens- j aar veel sneller gaan dan daarvoor. Pia no- en vioolles zijn nog wel te overwe gen, mits de ouders het goed stimuleren, maar bij blaasinstrumenten zit je bo vendien met het probleem dat de melktanden nog moeten wisselen en de mond zich nog opnieuw moet vormen." De Zeeuwse Muziekschool heeft vesti gingen in Middelburg, Vlissingen, Goes, Hulst, Tholen en Zierikzee. Volgens Jen se is er overkoepelend overleg, maar blijkt de praktijk een lappendeken, waaronder elke vestiging ruimte heeft voor eigen beleid. Er bestaat ook een landelijk raamwerk voor muziekscho len. „Daarbinnen wordt heftig gespro ken over uniforme exameneisen. Voor harmonie, fanfare en brassband bestaan die allang, maar voor andere instrumen ten ontbreken ze nog." De toestroom naar het AMV is op Schou- wen-Duiveland al jaren constant. Ge middeld melden zich elk jaar vijftig leerlingen aan. De meisjes vormen een kleine meerderheid. In principe kan in elke kern een cursus worden opgezet, als er maar voldoende - minimaal vijftien leerlingen - belangstelling is. Dit sei zoen bleek het mogelijk in Bruinisse een cursus op locatie te geven. Tijdens de AMV-lessen wordt ook vaak gezongen. Agf-agf-fff-ggg-agf klinkt het bij de ene overtuigd en bij de ander wat aarzelenden Mevrouw Jense wijst bij op de notenbalk op het bord. Sjaak houdt z'n mond. Dit onderdeel van de les lijkt hij niet leuk te vindenHij veert pas op als de stokjes worden uitge deeld en de klankstaven uit de koffers komen. Hetzelfde deuntje moet nu bij toerbeurt in groepjes getikt worden met de staafjes, terwijl de andere kinderen zingen. Echt swingend vindt Sjaak het nog steeds niet. Misschien is hij niet de ideale leerling voor AMV en moet hij nog wat geduld betrachten. Tachtig procent van de kin deren besluit na twee jaar algemene mu zikale vorming een instrument te gaan bespelen. Gemiddeld houden de mees ten het vijf jaar vol lessen daarvoor te volgen. Andere hobbies en huiswerk zijn vaak de reden om af te haken. Saxofoon en dwarsfluit zijn populair bij de jeugd. Ook de belangstelling voor ko per instrumenten is groot. De talrijke harmonie- en fanfarekorpsen in deze provincie dragen daar uiteraard toe bij. „De tijd dat muziekonderwijs alleen was weggelegd voor een kleine groep be voorrechten ligt reeds lang achter ons", vermeldt de folder van de muziekschool Jense erkent dat het muziekonderwijs tientallen jaren geleden inderdaad eli tair was. Volgens haar ligt het nu binnen ieders bereik. Informatie over het AMV wordt jaarlijks via alle basisscholen verspreid. Open dagen en voorspeel avonden dienen om de drempel te verla gen. Iedereen is dan welkom de muziek school binnen te stappen om zich nader te oriënteren. De kosten van een AMV- cursus voor de duur een heel schooljaar bedragen honderdtachtig gulden. Ali Pankow Zingen rondom de piano tijdens de les algemene muzikale vorming van mevrouw Jense. foto's Lex de Meester Tamara Kimmel, Buys Ballot College in Goes In de overvolle aula van het Buys BallotCollege in Goes zitten de leerlingen niet alleen aan tafel te smullen van hun lunch, maar ook op de grond. De hongerige buiken worden gevuld met brood, koek, snoep en dranken. De broodtrommel, en dan vooral de inhoud ervan, kunnen de hardlerende kinderen niet missen. De broodtrommel van de 13-jarige Tamara Kimmel is goedgevuld. Boterhammen, appelsap en wat snoep zijn de ingrediënten van vandaag. „Ik eet altijd alles op. Ik gooi nooit wat weg zegt ze zeer stellig. In de grote middagpauze zijn de zitplaatsen in de aula van het college helemaal 'uitverkocht'. Tientallen leerlingen nuttigen hun lunch op de grond. Samen meteen groepje zit Tamara altijd op de vloer van de aula te eten. „De stoelen zijn allemaal al bezet als wij binnenkomen", verzucht Tamara, terwijl de andere meiden giebelen. Haar trommel beschermt het eten van de vuiligheid op de vloer. „Soms is het wel vies om op de grond te eten hoor. De trommel van Tamara wordt elke ochtend klaargemaakt door haar moeder. Niet alle moeders spelen de hoofdrol bij het maken van een lunchpakket. Ik maak het altijd helemaal zelf", roept een meisje uit de groep. Wanneer de broodtrommel leeg is, gaat hij weer terug in de schooltas, tussen de boeken en de schriften. Water morgen inzit, is niet echt een verrassing, maar moeder zal er in elk geval wel voorzorgen dat Tamara geen honger hoeft te lijden. Björn van Empel kt\derkoor Zinnige straffen verzinnen zou voor iedere leraar een uitdaging moeten zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 35