Theater moetje ook leren ROC's ontdekken het buitenland PZC—27 3 Culturele Kunstzinnige Vorming 3 Student liep stage in Hongarije jam en hagelslag donderdag 13 januari 2000 TTet taalgebruik in de '■B0Ei XJ-folder is weidend: In j|# het theater maak je het al- |t| l||'j lemaal mee, even weg van de snelweg, even in een an dere ivereld die bij nader inzien plotseling toch de jouwe blijkt te zijn. Je moet er toch niet aan denken watje allemaal mist als je niet gaat, To neel, ballet, dans, cabaret, musical, rap, hiphop, T'ai Chi, opera, literatuur lek ker voor je lijst), recensie schrijven etc. Te gek voor woorden eigenlijk, strakker dan strak, je kunt zelfs ook nog een kijk je achter de schermen nemen. Maar het gaat wel eens mis. „Dit was echt niks", zegt Katja Botman (15) na afloop van het toneelstuk Mooi weer vandaagdat is opgevoerd door de Ne derlandse steracteurs Joop Admiraal, Jacques Commandeur, Kitty Courbois en Sigrid Koetse. „In de informatie stond dat het een humoristisch stuk was, maar dit was alleen oude mensen humor." Met haar klasgenoten Renee Dekker (15), Thirza Faase (17), Cigdem Colak (15) en Dennis Minderhoud (15) heeft Katja in het kader van het vak Culturele Kunstzinnige Vorming (CKV) de to neelvoorstelling in de Middelburgse schouwburg bezocht. Vooraf heeft re censent Willem Nijssen van de PZC een inleiding gehouden over het schrijven van een recensie. De deelnemers - onge veer twintig - krijgen daarvoor na af loop van de voorstelling een uur de tijd. Hun recensie kunnen ze de volgende dag vergelijken met Nijssens stuk in de krant. Bovendien zal hij ze later in de week nog stuk voor stuk beoordelen. Maar de leerlingen uit de 4 havo-klas van scholengemeenschap Nehalennia zijn 'm na het toneelstuk meteen ge smeerd. Het lijkt al heel wat dat ze het hebben uitgezeten. Met het vak CKV, vorig jaar ingevoerd op het vwo en dit jaar voor het eerst op de havo, wordt getracht jongeren het theater in te krijgen. Iedere scholier krijgt een budget van vijftig gulden dat hij naar eigen inzicht mag besteden aan drie theatervoorstellingen: één in de ca tegorie dans, één keer drama en één keer muziek. De overige disciplines zijn beeldende kunst, wereldliteratuur en film. Al hun bevindingen noteren de leerlingen in een kunstdossier dat aan het eind van het schooljaar moet worden ingeleverd. De steekproef in de Middelburgse schouwburg doet vermoeden dat met CKV precies het tegenovergestelde wordt bereikt van wat het vak beoogt. Is het wellicht dé manier om scholieren al lergisch te maken voor toneel? Er zijn veel dingen mis gegaan. De scholieren wisten niet goed naar wat voor voor stelling ze gingen - Mooi weer vandaag is met zijn gebrek aan actie en dubbele bodems in de dialogen geen toneel voor beginners - ze beseften niet dat ze na af loop een recensie moesten schrijven, ze hadden eigenlijk gehoopt van Nijssen, die overigens niet wist dat hij CKV-leer- lingen onder zijn cursisten had, vooraf een uitleg van het stuk te krijgen, enzo voort. „In zekere zin motiveert zo'n voorstelling als Mooi weer vandaag ons wel om naar het theater te gaan", zegt Katja Botman cynisch. „De volgende keer kan het alleen maar beter zijn." Het kan trouwens wel anders, vertellen de leerlingen. Een maand eerder is een aantal van hen naar Rapido! geweest, een mix van Shakespeare en hiphop. Thirza: „Fantastisch." Kunstcoördinator Leo Dreessen van Nehalennia betreurt dat organisato risch een aantal zaken is misgelopen, maar is niet onder de indruk van de klacht van de leerlingen dat ze bij het verkeerde stuk zaten. „Het vak CKV gaat ervan uit dat leerlingen hun eigen weg moeten vinden. De zelfwerkzaam heid wordt bevorderd, ze worden gedwongen te plannen. Ze moeten ken nismaken met verschillende discipli nes, maar ze hoeven niet alles leuk te vinden." ,Het is natuurlij k van belang dat ze kie zen op basis van goede informatie, maar toch kan het voorkomen dat ze terecht komen bij iets waar ze geen bal aan vin den. Dat zijn de beste leermomenten. Het is vaak makkelijker te beargumen teren waarom iets slecht is dan waarom iets goed is. Ik ben daarom benieuwd hoe de leerlingen hun oordeel formule ren over Rapido!, want ze zullen er moeite mee hebben hun enthousiasme met gebruikmaking van vaktaal op pa pier te verwoorden „Waar ik bij het kunstdossier vooral op let, is de groei inde kwaliteit van de ver slaggeving. Daarin komt alles samen. Als een leerling betoogt dat het concert goed was omdat de dirigent erin slaagde de orkestleden precies gelijk te laten spelen, dan bloeit mijn hart op. Dan mag hij van mij er achteraan zeggen dat hij er nooit meer naartoe gaat omdat het muziek is voor oude mensen." Ernst Jan Rozendaal Expressie in een lokaal van het Istvan Wargha College in het Hongaarse Hadüböszörményi. Helemaal rechts Amy van Meenen uit Philippine. provinciehoofdplaats Debrecen, eeuwenlang bolwerk van paardenhandelaren en calvinisten. Begeleid door één van de weinige Engels sprekende docenten van de school, of door Engels sprekende leerlingen, maakten de drie Zeeuwse mdgo'ers in Hongarije kennis met welzijnsinstellingen als een bejaardentehuis, een soort Blijf van m'n Lijf-huis, een psychiatrische inrichting en een kleuterschool. Amy van Meenen was er graag nog wat langer dan de twee weken gebleven. „Ik zou er graag eens een tijdje echt goed rond willen neuzen. Het was nu toch een beetje een toeristische rondleiding." RO C-woordvoerder Han van Poelje acht het heel goed mogelijk dat straks volwaardige stageplaatsen kunnen worden aangeboden via de Hongaarse school. De eerste contacten daarvoor dateren al van zes jaar terug. „De Hongaren zochten toenadering tot het westen. Maar hun land werd destijds nog niet tot Europa gerekend, wat inhield dat er nog geen subsidie was voor uitwisselingsprojecten. Sinds 1997 is dat geld er wel. De Hongaarse school treedt nu op als trekpaard van een project in het kader van het Europese Leonardo da Vinei Programma. Daar werken behalve de Zeeuwse ROC-afdeling ook scholen uit Italië, Engeland en Schotland aan mee. Samen proberen ze vernieuwend lesmateriaal te ontwikkelen dat in alle Europese landen kan worden gebruikt. Onderwei'p is de hulpverlening aan mensen uit uiteenlopende achterstands- en minderheidsgroepen. Het project startte bijna twee j aar geleden met een bijeenkomst van delegaties uit de deelnemende scholen. De schoolmanagers zijn sindsdien al vaker in Hongarije bijeen geweest om zich over de voortgang van het project te buigen. Docenten, die om het half jaar bijeen komen, steeds in een ander deelnemend land, doen het uitvoerend werk. „Al met al heeft het ons al aardig wat contacten opgeleverd", zegt Van Poelje. „Het hielp meer dan dertig van onze leerlingen aan stageplaatsen. Een zestal van onze docenten kreeg de gelegenheid hun licht op te steken in het buitenland. Het is goed voor je motivatie. Als je ziet hoe hard de collega's in een land als Hongarije moeten werken voor weinig geld, dan kijk te toch weer met heel andere ogen tegen je eigen werk aan. Je krijgt er wel een beetje een kick van." Henk Postma -■-g~ tjy., A my van Meenen (22) uit Ijffp.XxPhilippine, spreekt uit ervaring. Afgelopen zomer /"öpfffl haalde ze haar diploma sociaal pedagogische hulpverlening aan het RÖC Zeeland, afdeling mdgo in Vlissingen. Tijdens haar studie greep ze de kansen om elders in Europa haar licht op te steken met beide handen aan. Ze liep stage in België en Engeland, en toen de school haar begin vorig jaar de mogelijkheid bood om een paar weken in Hongarije rond te neuzen, ging ze ook daar gretig op in. De Hogeschool Zeeland hakt al wat langer met het bijltje. Maar de laatste jaren groeit ook bij leerlingen in het middelbaar beroepsonderwijs de behoefte om in den vreemde kennis en werkervaring op te doen. Scholen proberen daar aan tegemoet te komen door in zoveel mogelijk landen naar stageplaatsen te zoeken. Het ROC Zeeland, afdeling mdgo, begon daar zes jaar geleden al mee. Er werd contact gezocht met een school in het Engelse Kent. Inmiddels strekt het netwerk zich uit tot in Finland en Griekenland. Niet dat daarmee nu meteen in al die landen volwaardige stageplaatsen zijn verzekerd. „Je moet met zo'n buitenlandse school eerst wel een goede relatie opbouwen voordat je er leerlingen heen kan sturen", zegt ROC- woordvoerder Han van Poelje. „Een moeilijkheid is soms ook de taal. In de grote steden kun je met Engels nog wel terecht, maar kom je in kleinere plaatsen en dan stuit je toch op een barrière. Dat overkwam ons bijvoorbeeld in Italië. In 'dure' landen als Finland en Zweden speelt een ander probleem: de verblijfkosten." Hoewel forse Europese subsidies klaer liggen voor scholen die aan internationale uitwisseling doen, worden van de deelnemers zelf ook bijdragen verwacht. Amy van Meenen schat dat haar stage van drie maanden, anderhalf jaar terug in het Engelse Midkent, toch al gauw zo'n drieduizend gulden kostte. „De helft daarvan moet je zelf betalen. En dan heb je het nog niet over allerlei bijkomende kosten. Maar het is dat geld dubbel en dwars waard. Je wordt er zelfstandiger van, en maakt kennis met andere benaderingswijzen." De ROC-afdeling mdgo in Vlissingen onderhoudt al enkele jaren banden met het Istvan Wargha College in Hongarije, maar durfde er pas vorig jaar de eerste leerlingen heen te sturen voor een verkennende stage. „Het was eigenlijk meer een excursie", zegt Amy van Meenen. Samen met twee medeleerlingen, Rebekka Stok en Mirjam Zuidema, verbleef ze twee weken in en rond de Hongaarse school, een instituut voor pedagogisch onderwijs in Hadüböszörményi, een middelgrote plaats in het noordoosten van de poesta, zo'n twintig kilometer verwijderd van de Elise Baaij, derde jaar verzorging Calvijncollege Krabbendijke «Uit haar tas haalt de 14-jarige Elise Baaij uit Yerseke twee boterhammen in een plastic zakje tevoorschijn. Veel meer dan dat eet ze 's middags bijna nooit. „Als ik nog honger hebhaal ik wat uit de snoepautomaat. Omdat het nog geen middagpauze is, is het nog niet druk in de aula van het Calvijncollege in Krabbendijke. Elise doet verzorging en zit nu in het derde jaar. „De broodtrommel heb ik niet bij me, omdat ik bij een vriendin heb gelogeerd", verontschuldigt ze zich. De spontane Elise legt uit wat ze het liefst op haar brood heeft. „Ham, jam en hagelslag. Dat is echt mijn lievelingsbeleg. 's Ochtends doe ik bijna altijd jam en hagelslag op mijn brood. Als er geen ham is, ziet mijn lunch er netzo uit als mijn ontbijt." Naast haar brood neemt Elise meestal ook fruiten een koekje mee en dan pakt ze op school nog een beker soep of chocolademelk. Soms gaat ze met haar vriendinnen na school naar de snackbar. Met een licht Zeeuws accent vertelt Elise dat ze hier niet geboren is. „Ik ben in Sri Lanka geboren en veertien jaar geleden geadopteerd. Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin. Van de zomer ga ik voor het eerst naar mijn geboorteland, maar niet om mijn biologische ouders op te zoeken. Elise maakt haar boterhammen bijna nooit zelf klaar, vertelt ze, dat doet haar vader. Hij maakt bijna altijd mijn brood klaar. Hij komt meestal tegelijk met mij uitzijn bed. Ik vind die ochtenden met mijn vader heel gezellig. Björn van Empel Havo 4-leeriingen van scholengemeenschap Nehalennia in de Middelburgse schouwburg: „Dit was oude mensenhumor." foto's Lex de Meester Europa wordt groter. Maar waar officiële grenzen vervagen, blijven sociale verschillen veelal nog in stand. „In een Hongaars tehuis krijgt een kind straf wanneer het huilt. In Nederland geven we het een aai over de bol."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 27