J Gids uit Zeeland kan studiehuis redden Wennen aan Tweede Fase -23 D Hamburger wint donderdag 13 januari 2000 Overwerkte scholieren, opgejaagd door langs elkaar heen werkende docenten. Dat lijkt tot dusver de oogst van het studiehuis. Beleidsverantwoordelijken zoeken al paniekerig naar de weg terug. Niet nodig, zegt Ronald Weezenbeek, docent aan het Sint Willibrord College in Goes. Hij schreef twee flinterdunne boekjes: een handleiding voor zijn collega's, en een wat eenvoudiger versie voor de scholier. „Zo doen we dat"bloklettert de kaft. Wie die gebruiksaanwijzing ter harte neemt, weet het studiehuis gered. Het gidsje oogt net zo sober als veel van de andere werkstukken die, tot dusver met weinig succes, enige orde in de studiehuis-chaos beogen te scheppen. e inhoud kan als uniek ■RETJ-J worden betiteld: de jtafr Ij* handleiding van de 31-jarige W lp leerkracht uit Kapelle is ■immmmd bruikbaar voor alle vakken, en treft het studiehuis in de kern, namelijk daar waar van leerlingen wordt gevraagd zelfstandig praktijkopdrachten uit te voeren, ofwel zich werkende- en lerendewijs te bekwamen in 'informatie- en onderzoeksvaardigheden' Weezenbeek gelooft heilig in zijn werkstuk. En hij niet alleen. „Een half uur nadat ik ermee bij de uitgever binnen stapte, was al beslist ermee naar de drukker te gaan." Nijgh/Versluys, gepokt en gemazeld in de schoolboekenbranche, bracht de handleiding vlak voor de kerstvakantie in de handel. Er werden meteen vele tientallen exemplaren van verkocht, wat wijst op een meer dan gemiddelde belangstelling. De handleiding heeft inmiddels ook de aandacht van het netwerk van de Zeeuwse scholen, een samenwerkingsorgaan dat binnen het zogenaamde LAZ-project aan oplossingen werkt voor de problemen binnen het studiehuis. 'Zo doen we dat'vertelt leerlingen klip en klaar wat hen te doen staat wanneer ze zich op eigen houtje, of samen met andere leerlingen, aan een liefst vakoverschrijdende onderzoeksopdracht wagen. De handleiding biedt voor alle fases van zo'n project keuzemogelijkheden. Er worden acht onderzoeksvormen onderscheiden, mogelijkheden opgesomd om een onderzoeksvraag te formuleren, informatie te vergaren, proefnemingen te doen, en resultaten te presenteren. Er is een formulier bijgevoegd met maatstaven aan de hand waarvan docenten toegepaste vaardigheden met een cijfer kunnen honoreren. Wordt de handleiding schoolbreed ingevoerd, ofwel: wanneer alle docenten op een school er gebruik van gaan maken, dan kan dat de werkdruk in het studiehuis tot aanvaardbare proporties terugdringen. Want het boekje gaat er, zoals een goed studiehuis betaamt, van uit dat een werkstuk elementen van meerdere vakken kan bevatten. Voor de scholier betekent dit dat met één project voor meerdere vakken punten kunnen worden gescoord. Dan moeten wel alle docenten op één lijn zitten. En dat is nu juist waar het op veel scholen nog aan ontbreekt. Ook op het Sint Willibrord College, waar Weezenbeek de afgelopen anderhalf jaar ervaring met z'n handleiding opdeed, werken docenten nog volop langs elkaar heen. En dat terwijl er toch al jarenlang blauwdrukken liggen die docenten aansporen vakoverschrijdend met elkaar samen te werken. Veel docenten gedragen zich nog steeds als kleine zelfstandigen. Met als gevolg dat ze er allemaal zo hun eigen methodes op na houden. In het studiehuis wreekt zich dat. „Bij iedere docent is het weer anders", moppert Serena Venderbosch uit de vijfde klas vwo van het Sint Willibrordcollege, „Leerlingen zien door de bomen het bos niet meer. Je bent nu verplicht j e werk zelf te plannen. Maar bij de ene docent moet het zus, en bij de andere zo. Ik heb nu zes verschillende studiewijzers. Dat is gewoon niet meer uit elkaar te houden. Je krijgt enorm veel stencils waar van alles op staat. Het zijn er zoveel dat je ze gewoon kwijt raakt. Leerkrachten zouden meer moeten samenwerken, zodat er meer systeem ontstaat." De chaos in het studiehuis lijkt fnuikend voor de studieresultaten. Serena beet vorig jaar, met haar klasgenoten van 4 vwo het spits af. „Ineens haalden we veel lagere cijfers. Er bleven uiteindelijk veel meer leerlingen zitten dan normaal. Ikzelf mocht aanvankelijk ook niet over. Beloofd was dat onvoldoendes voor vakken die je in de vijfde klas kon laten vallen niet zouden meetellen. Daarom ging ik alsnog over. Ik heb niet de indruk dat er ondertussen veel verbeterd is. Tot dusver worden m'n cijfers alleen maar slechter." Tot de zes studiewijzers die Serena uit elkaar moet zien te houden, behoort ook 'Zo doen we dat!de handleiding die Van Wezenbeek als standaard voor het studiehuis ontwikkelde. „Een heel aparte werkwijze", becommentarieert Serena, „Maar wel de gemakkelijkste." Veel hebben de leerlingen daar nog niet aan. Want de handleiding is nog maar bij weinig docenten in gebruik. Er is tot dusver vrijwel alleen ervaring mee opgedaan in Weezenbeeks eigen vakken: biologie en algemene natuurwetenschappen (anw), een nieuw speciaal voor het studiehuis ingevoerd onderdeel dat biologie, scheikunde en natuurkunde combineert. Docenten wiskunde en natuurkunde gebruikten Weezenbeeks handleiding al welbij praktijkopdrachten die leerlingen veel vrije keus boden. Dat soort opdrachten is populair. Veel leerlingen halen er hun cijfers mee op. Wrang is wel dat punten die met het uitvoeren van een vrije anw-opdracht worden gescoord veelal niet meetellen voor andere vakken, terwijl van die vakken in zo'n project vaak wel elementen aan bod komen. Zo kan het gebeuren dat leerlingen een pakkende poster ontwerpen voor de presentatie van een anw-onderzoek, zonder dat dit een cijfer opleverde voor het vak kunstzinnige en culturele vorming. Zo doen we dat. Het studiehuis is nog lang niet af. Henk Postma Zo doen we dat. Docent Ronald Weezenbeek (midden) uit Kapelle schreef een handleiding die orde schept in de chaos van het studiehuis. foto's Lex de Meester Evelien van Leijendorst, Hogeschool Zeeland in Vlissingen «Twijfelend staat Evelien van Leijendorst (21) voor het cateringsbuffet in de Hogeschool Zeeland in Vlissingen. Ze overlegt met haar vriendin wat ze zal nemen: een broodje kip-kerrie of een hamburger. Vandaag wint de hamburger. Het is echt een uitzondering dat ik hier mijn lunch koop", zegt de Pabo-studente. „Normaal neem ik altijd brood van thuis mee, maar vandaag is het een speciale dag. Het is mijn allerlaatste lesdag van de opleiding. Om mezelf een beetje te trakteren heb ik van het laatste geld dat nog op mijn schoolpasje stond, een lekker broodje hamburger met kaas en tomatenketchup gekocht. Bijna alle dagen brengt Evelien twee a drie boterhammen mee met kaas of vleeswaren. Ook horen twee mandarijntjes in haar broodtrommel. „Een enkele keer haal ik een broodje kip-kerrie als aanvulling. Dat doe ik alleen als mijn brood al op is en ik 's middags nog trek krijg. Nog nooit heb ik mijn brood weggegooid om bijvoorbeeld friette kopen. Ik zie het anderen wel eens doen, maar dat vind ik onzinnig. De reden dat Evelien zelden haar lunch in de kantine koopt, is omdat die volgens haar best prijzig is. „Deze hamburger kost 2,75 gulden. Dat vind ik nogal wat. Het is niette doen om iedere dag iets te kopen. We zijn maar studenten. Ook al koopt ze niet bij de catering, ze eet we! altijd in de kantine. „Meestal zitten we met de hele klas gezellig bij elkaar. Het is hartstikke leuk met tien, vijftien man aan één tafel. Maar als je het niet erg vindt, eet ik nu mijn hamburger op want anders wordt die koud. Miriam van der Schot I lil HUI HWIIHI'lltMfelitfllllli im /.feei'.*.- TTet suckt wel, maar wti|i -Llschool is sowieso niet i leuk, vertelt Daniel van W-fpl ^er Wen (havo 5). Hij is ■immmm desondanks tevreden over het studiehuis. Zijn school, De Rede in Terneuzen, startte anderhalf jaar terug al met dit nieuwe onderwijssysteem voor de hogere klas sen van havo en vwo, officieel Tweede Fase genoemd. Leerlingen van De Re de, vertellen over hun ervaringen dit 'zorgenkind' van staatssecretaris K. Adelmund. De Tweede Fase is opgezet om leerlin gen voor te bereiden op het hoger onderwijs (hbo en wo) en om hun alge mene ontwikkeling te verbeteren. Leerlingen moeten veel zelfstandig werken, het aantal klassikale lessen is drastisch afgenomen, het aantal vak ken is daarentegen bijna verdubbeld en de leerlingen worden overspoeld met werkstukken en opdrachten. On derdelen van het examen kunnen al vanaf het begin van de bovenbouw worden afgelegd. De 'pretpakketten' behoren nu tot het verleden, leerlingen moeten een keuze maken uit vier profielen (natuur en ge zondheid, natuur en techniek, econo mie en maatschappij en cultuur en maatschappij), met een verplicht deel en keuzevakken als filosofie, Spaans en godsdienst. Daarnaast zijn er twee nieuwe vakken. Culturele en Kunst zinnige Vorming (CKV) en Algemene Natuurwetenschappen (ANW). Scho len mogen zelf beslissen hoe ze de Tweede Fase vorm geven. Op De Rede is gekozen voor een geleidelijke invoe ring van het nieuwe onderwijs en daar om zijn de klassikale lessen voor het grootste deel behouden. „We boffen met deze school, want je hoort wel eens van die verhalen...," vertelt Mathijs Henzen (vwo 5), „ze hebben hier het beste van het oude sys teem gecombineerd met de beste din gen van de Tweede Fase." Dat de leer lingen van De Rede weinig te klagen hebben over de Tweede Fase bleek uit het geringe aantal scholieren dat in de cember ging staken. Er ging maar een handje vol naar Den Haag om te de monstreren tegen de 'verzwaring' van de studielast. Politici werden met eieren bekogeld en er sneuvelden tien tallen ruiten. Daags na de staking verlichtte Adelmund het onderwijs programma. Het vak ANW zou niet niet langer verplicht worden gesteld voor de ha voop het vwo zou het aantal lesuren voor dit vak achteruit mogen. Daarnaast is de derde vreemde taal op het vwo niet langer verplicht. Op hun beurt liepen de scholen tegen deze maatregelen te hoop. Ze noemden die onuitvoerbaar. De leerlingen van De Rede zijn niet erg te spreken over de twee nieuwe vak ken: „CKV en ANW zijn waardeloos", meent Kim Vastrik (havo 5). De scho lieren klagen vooral over de werkstuk ken die ze moeten maken voor deze vakken. „Voor ANW krijg je aan het eind van elk hoofdstuk een opdracht die je 'naar behoren' moet maken, maar wat is 'naar behoren"? De ene le raar geeft je een ruime voldoende ter wijl de ander het zwaar onvoldoende vindt", vertelt Joshua de Rijk (havo 4). CKV is volgens de scholieren 'niet te doen': „Je moet tien werkstukken ma ken over culturele evenementen, zoals theatervoorstellingen. Dat is hier in Zeeuws-Vlaanderen nauwelijks te doen, je moet alles zelf betalen en je ei gen vervoer regelenAls er dan een keer een cabaretier in het Zuidlandtheater komt, zit natuurlijk de halve school in de zaal", aldus Mathijs. Scholieren zitten in vergelijking met het oude systeem langer op school. Daar staat tegenover dat ze in hun tus senuren al veel huiswerk op school kunnen maken. Op De Rede mogen leerlingen in die tussenuren naar huis, op sommige scholen mogen ze het ter rein niet verlaten. „Leerlingen mogen hun vrije uren zelf invullen, het heeft geen zin een politieagent voor de school te zettendat haalt niets uital dus Jack Begijn, conrector havo/vwo van De Rede. Leerlingen kunnen bij het zelfstandig maken van huiswerk gebruik maken van voorzieningen die op hun school, in het studiehuis, aan wezig zijn. Er zijn ruimtes ingericht waar in alle rust gestudeerd kan wor den, en er zijn computerlokalen waar scholieren kunnen Internetten en werkstukken kunnen maken. „Alle opdrachten moeten getypt inge leverd worden, dan heb je die compu ters wel nodig", vertelt Michèle de Hosson (vwo 5„maar hier op school is er bijna nooit een vrij, er zitten altijd brugpiepers achter." Van de studie ruimten maakt ze nauwelijks gebruik: „Het is er veel te stil, thuis kan ik veel beter werken." Ondanks de haken en ogen die er nog aan het Tweede Fase-onderwijs zitten, zijn de leerlingen van de Temeuzense middelbare school tevreden over de manier waarop hun school de onder wijsmethode heeft ingevoerd. Er wordt op De Rede goed geluisterd naai de leerlingen. Zij kunnen him klachten en opmerkingen kwijt in de zogenoem de resonansgroep, bestaande uit lera ren, leerlingen en ouders. De groep komt regelmatig bij elkaar om te pra ten over de stand van zaken. „Het was in het begin heel vaag omschreven on der welke voorwaarden je over zou gaan, daar is in de resonansgroep over gepraat en toen is er duidelijkheid over gekomen", vertelt Mathijs. Er is echter een probleem waar de school niks aan kan doen: het gedoe met de schoolboeken. „Ik word er gek van", aldus Kim. Door problemen bij de uitgeverij zijn sommige boeken pas dit voorjaar leverbaar. Daniel: „Ik krijg mijn biologieboeken geloof ik pas in mei, ik moet dezelfde maand al exa men doen!Tot die tijd moeten leerlin gen het doen met kopietjes, maar, zo klaagt Joshua, „die gaan maar een paar lessen mee." Over de kosten van boeken en ander lesmateriaal (casset tes, cd-roms) maken de leerlingen zich minder druk, het zijn meestal de ou ders die hiervoor opdraaien. Deze kos ten zijn in sommige gevallen verdub beld of soms zelfs verdrievoudigd. Voor veel ouders is de verplichte grafi sche rekenmachine van bijna twee honderd gulden een doorn in het oog. Leerlingen van De Rede hadden geluk, zij kregen het apparaatje van school cadeau. Donja Odijk Het Studiehuis voorziet in computerlokalen waar leerlingen kunnen internetten en werkstukken kunnen maken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 23